Tekninen lautakunta, kokous 19.3.2024

§ 36 Puhtauspalvelujen hankinta Hyökkälän Koulun väistötiloihin ja Hyrylän yläasteelle

TUUDno-2024-88

Valmistelija

  • Heidi-Elina Mantere, kiinteistöhoidon esimies, heidi-elina.mantere@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Palmia Oy irtisanoi Hyökkälän koulun väistötilojen ja Kellokosken koulun puhtauspalvelut päättymään 31.5.2024.

Emme saaneet lupaa rekrytoida uusia laitoshuoltajia kohteisiin, joten Kellokosken koulun puhtauspalvelut siirtyvät omaan siivoukseen, jonne siirtyy Hyrylän yläasteen laitoshuoltajat.

Tuusulan kunta/ Tilapalvelut on pyytänyt tarjouksia Hyökkälän Koulun väistötilojen ja Hyrylän yläasteen puhtauspalveluista tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaisesti.

Tarjouspyynnössä on kerrottu, että sopimuskauden aikana voi tulla muutoksia siivottaviin neliömääriin, siivoustaajuuksiin tai muihin palveluihin tai palvelut loppuvat kohteesta kokonaan tai uusia tiloja tulee kunnan palvelutarjonnan ja toimitilojen muutosten vuoksi.

 Sopimuskausi on 3.6.2024 - 30.6.2026, lisäksi kaksi(2) erillistä optiovuotta; 1.7.2026 - 30.6.2027 ja 1.7.2027 - 30.6.2028.

Hankinnasta on tarjouspyyntö julkaistu tarjouspalvelu.fi sivustolla ja Hilmassa 23.1.2024 sekä Tender Electronis Daily (TED) verkkosivuilla. Hankinnassa on noudatettu avointa menettelyä, tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus (hinta 70 % ja laadulliset tekijät 30 %).

Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (1397/2016). Hankinnan arvo ylittää Eu:n kynnysarvon.

Palvelun tuottamiseen valitaan yksi toimija. Hankintaa ei ole jaettu osiin, koska kohteissa tuotettu palvelu muodostaa luontevan kokonaisuuden, jota ei ole tarkoituksen mukaista jakaa. Palvelua ei ole myöskään tarkoituksen mukaista jakaa kouluittain, koska sopimuksen aikainen puhtauspalvelujen tuottaminen vaatii tiivistä yhteistyötä toimijan ja tilaajan välillä.

Tarjousten käsittely

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkastus ja arviointi. Tarjousten käsittely ennen vertailua on kolmivaiheinen, ensin avataan saapuneet tarjoukset ja tämän jälkeen tarkistetaan tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajan kelpoisuusehtojen täyttyminen.

Tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset hylätään ja vaatimukset täyttävät tarjoukset otetaan mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten avaus, tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuus

Tarjouksia saatiin asetettuun määräaikaan 26.2.2024, klo 12.00 mennessä neljä (4) kappaletta, Coor Service Management Oy, L&T Siivous Oy,  SMC Palvelut Oy ja SOL Palvelut Oy,

Tarjoukset avattiin 27.2.2024, klo 9:14 Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei ollut. Tarjousten avauspöytäkirja liitteenä.

Avausten jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkastus ja arviointi. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja tarjoajat täyttivät tarjouspyynnön kohdassa Tarjouspyynnön muut ehdot, pyydetyt kelpoisuusehdot.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä. Määräaikaan 16.2.2024, klo 12.00 mennessä esitettyihin kysymyksiä, joihin vastattiin tarjouspalvelu.fi:n kautta kaikille tarjoajille 12.2.2024 materiaalin tarjousoalvelu.fi kautta kaikille tarjoajille tiedoksi.

Tarjousvertailu

Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan palvelutuottajaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous siten, että hinnan osuus on 70% ja laadun osuus 30%.

Kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous saa suurimmat kokonaisvertailupisteet.

Coor Service Management Oy: Laatupisteet 30, hinnan pisteet 56,09, vertailupisteet yhteensä 86,09
L&T Siivous Oy: laatupisteet 30, hinnan pisteet 52,66, vertailupisteet yhteensä 82,66
SMC Palvelut Oy: laatupisteet 30, hinnan pisteet 70, vertailupisteet yhteensä 100
SOL Palvelu Oy: laatupisteet 30, hinnan pisteet 48,58, vertailupisteet yhteensä 78,58

SMC Palvelut Oy:n tarjous on kokonaistaloudellisesti edullisin. Tarjouksen vertailuhinta on 339 777,45 euroa/3.6.2024 - 30.6.2026 (alv%)

Laajempi tarjousvertailutaulukko on liitteenä.

 

Hankintapäätös ja sopimus

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on antanut SMC Palvelut oy.

Hankintapäätöksen tekee tekninen lautakunta, koska Tuusulan kunnan puhtaanapidosta vastaa Tilapalvelujen puhtauspalveluyksikkö, mikä toimii teknisen lautakunnan alaisuudessa.

Hankinatapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valitun toimittajan kanssa tehdään kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusoikaisuineen tiedoksi,

Toimivalta

Hallintosäännön hankintoja koskevan toimivaltataulukon mukaan lautakunta/kunnanhallitus päättää hankinnoista, joiden arvo on vähintään 200 000 euroa. 

Lisätiedot:

Heidi-Elina Mantere, puhtauspalvelupäällikkö, heidi-elina.mantere@tuusula.fi sekä 040 314 2262

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Kai Lange, tilapalvelupäällikkö, kai.lange@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • valita Hyökkälän Koulun väistötilojen ja Hyrylän yläasteen puhtauspalveluiden tuottajaksi SMC Palvelut Oy yllä mainituin perustein

  • oikeuttaa tilapalvelupäällikön allekirjoittamaan hankintasopimus sekä väliaikainen hankintasopimus, mikäli hankintapäätöksestä valitetaan markkinaoikeuteen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

tarjoajat, tilapalvelupäällikkö, puhtauspalvelupäällikkö, puhtauspalveluasiantuntija, hankintakoordinaattori

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi