Tekninen lautakunta, kokous 19.3.2024

§ 33 Tuusulan uimahallin peruskorjaus, suunnittelun kilpailutus

TUUDno-2024-178

Valmistelija

  • Mikko Heikkilä, hankesuunnittelija, mikko.heikkila@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Tuusulan kunnan Tilapalvelut on kilpailuttanut Tuusulan uimahallin peruskorjauksen pää-, rakenne-, LVIA- ja sähkösuunnittelun.

Kilpailutus suoritettiin Sarastia Oy:n, Talonrakennuksen suunnittelupalvelut -hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn perustuvana kevennettynä kilpailutuksena. Kilpailutus koski seuraavia puitesopimuksen osakokonaisuuksia:

  • 8. Rakennesuunnittelu/Uusimaa
  • 10. LVIA-suunnittelu/Uusimaa
  • 11. Sähkösuunnittelu/Uusimaa

Tekninen lautakunta on kokouksessaan 22.6.2021 § 55 päättänyt Tuusulan kunnan liittymisestä Sarastia Oy:n Talonrakennuksen suunnittelupalvelut -hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn. Puitejärjestelyn sopimuskausi osakokonaisuuden 8. osalta on 25.5.2020 - 24.5.2024 ja osakokonaisuuksien 10. ja 11. osalta 1.2.2021 - 19.6.2024.

Peruskorjauksen arkkitehtisuunnittelun suorittaa Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy.

Tuusulan uimahalli sijaitsee Hyrylässä, osoitteessa Rykmentin puistotie 1, 04300 Tuusula. Se on rakennettu vuonna 2004. Rakennuksen on vuosien kuluessa tehty osittaisia korjauksia ja muutoksia. Myös iv-koneita on uusittu ja tehty ilmanvaihdon parannuksia.

Kiinteistön pohjakerroksessa on teknisten tilojen ja voimailutilan lisäksi myöhemmin (vuonna 2010) rakennetut liikuntatilat (3 kpl) aputiloineen. Ensimmäisessä kerroksessa on 5 kappaletta, pääasiassa teräsrakenteisia sisäaltaita, allastilojen puku- ja pesutilat, kuntosali, kahvila sekä aulatilat. Ilmanvaihtokonehuoneet sijaitsevat ullakkokerroksessa ja pohjakerroksessa.

Rakennuksen laajuus:

bruttoala:     4 940 m2

tilavuus:        26 600 m3

Uimahallista on teetetty kuntoarvio (Vahanen Oy, 2021) ja rakenteiden kuntotutkimus (Kiwa Inspecta Oy, 2022). Hallin rakenteissa on sekä käytössä, että myös tutkimuksissa havaittu vesivuotoja ja niiden aiheuttamia korroosiovaurioita betoni- ja teräsrakenteissa.

Peruskorjauksen ja sen suunnittelun tavoitteena on saada korjattua kaikki syntyneet rakennevauriot ja ehkäistä uusien vaurioiden syntyminen. Samalla suunnitellaan ja uusitaan myös talotekniikkaa siinä laajuudessa kuin sitä rakennekorjausten takia joudutaan purkamaan, ja mikäli rakenneavausten yhteydessä havaitaan uusimistarvetta, ja mikäli kuntoarviossa on edellytetty uusittavan. Myös korjattavien tilojen pinnat uusitaan siinä laajuudessa kun korjaustoimet ja/tai nykyisten pintojen kunto edellyttävät, kuitenkin siten, että uusittavat pinnat muodostavat ehyen, laajemman kokonaisuuden, eikä uusimisesta saa jäädä ”paikkauksen makua”.

Peruskorjaukseen sisältyy myös pääsisäänkäynnin ja aulatilan uudistaminen (mm. uusi tuulikaappi), kahvilatilojen tilamuutokset, huoltohissin suunnittelu nyk. huoltoluiskan tilalle sekä jätekeräystilojen (katos tai syväkeräys) suunnittelu.

Peruskorjauksen tavoitteena on myös parantaa kiinteistön energiatehokkuutta sekä pyrkiä vähähiilisiin ratkaisuihin.

Myös nykyinen allaslaitteisto on uusimisen tarpeessa, mutta sen uusimisen suunnittelu ei sisälly tähän suunnittelutoimeksiantoon. Allaslaitteiston suunnittelu ja uusiminen toteutetaan erillisenä hankkeena sen teknisen erityisluonteen takia.

Arkkitehti laatii kohteesta tietomallin, jota kaikki suunnittelijat hyödyntävät ja käyttävät omassa suunnittelussaan.

Hankkeen/peruskorjauksen suunnittelumuotona on osina suunnittelu ja toteutusmuotona on pääurakka. Suunnittelu alkaa huhtikuussa 2024 ja sille on varattu aikaa n. 7 kk. Rakennustyöt pyritään aloittamaan vuoden 2025 alkupuolella. Töiden valmistuminen on vuoden 2025 lopulla.

 

Tarjouspyyntö

Tarjouspyyntö ja hankintailmoitus julkaistiin Cloudia-kilpailutusjärjestelmän kautta 2.2.2024. Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeusopimuksista annettua lakia (1397/2016). Hankinnan kokonaisarvo ylittää hankintalain 25 §:n kansallisen kynnysarvon.

Tarjous pyydettiin kaikilta Sarastia Oyn puitesopimuksen osakokonaisuuksien 8, 10 ja 11 toimijoilta.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä. Määräaikaan 19.2.2024 klo 13:00 mennessä ei saatu yhtään lisäkysymystä.

Tarjouksien viimeinen jättöaika oli 26.2.2024 klo 13:00 mennessä.

 

Saapuneet tarjoukset

Tarjouksia saatiin annettuun määräaikaan mennessä viisi (5) kappaletta. Määräajan jälkeen saapuvia tarjouksia ei tullut. Tarjouksen antoivat:

  • pääsuunnittelu: ei tarjouksia
  • rakennesuunnittelu: A-Insinöörit Suunnittelu Oy ja AFRY Buildings Finland Oy
  • LVIA-suunnittelu: Granlund Oy
  • sähkösuunnittelu: Granlund Oy ja Rejlers Rakentaminen Oy

 

Tarjoajien kelpoisuus ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden arviointi.

Granlund Oy:ltä pyydettiin tarkennusta tarjotun työryhmän kelpoisuus- ja referenssitietoihin. Tarkennus saatiin 27.2.

Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä vaaditut ehdot.

 

Tarjousvertailu

Hankinnan perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että jokaisesta osakokonaisuudesta valittiin hinnaltaan halvin, tarjouspyynnönmukainen tarjous.

Vertailuhinta on kattohinta, joka sisältää kohteen ehdotussuunnittelun, yleissuunnittelun, rakennuslupatehtävät, toteutussuunnittelun, rakentamisen valmistelun ja rakentamisen aikaiset suunnittelutehtävät sekä vastaanoton ja käyttöönoton aikaiset suunnittelutehtävät.

Tarjousten arviointi ja vertailu toteutettiin kolmessa vaiheessa

1.      tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

2.      tarjotun suunnitteluryhmän ja referenssien kelpoisuuden arviointi

3.      tarjousten vertailu

Tarjoajan kelpoisuus on todettu Sarastia Oy:n puitesopimuksessa, joten sitä ei enää tässä yhteydessä arvioida.

Tarjousten vertailun suoritti 26.2.2024 arviointiryhmä, johon kuuluivat Tilapalveluiden edustajista koottu arviointiryhmä. Tarjousten vertailun tuloksena voittajiksi ja Tuusulan uimahallin peruskorjauksen suunnittelijoiksi valittiin:

  • rakennesuunnittelu: AFRY Buildings Finland Oy, kattohintaan 37 380,00 euroa (alv 0 %)
  • LVIA-suunnittelu: Granlund Oy, kattohintaan 124 600,00 euroa (alv 0 %)
  • sähkösuunnittelu: Rejlers Rakentaminen Oy, kattohintaan 51 700,00 euroa (alv 0 %)

Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä.

 

Hankintapäätös ja sopimus

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valittujen toimijoiden kanssa tehdään kirjallinen suunnittelusopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimusluonnos oli myös tarjouspyynnön liitteenä. Suunnittelusopimus on alisteinen Sarastia Oy:n ja toimittajan väliselle puitesopimukselle.

Hankintapäätös on lainvoimainen aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun hankintapäätös on annettu tiedoksi. 

Koska pääsuunnittelusta ei saatu tarjouksia, hankintayksikkö kilpailuttaa pääsuunnittelun erillisenä kilpailutuksena huomioiden myös puitesopimukseen sisältymättömät toimijat.

 

Toimivalta

Hallintosäännön maankäyttö ja rakentaminen-toimivaltataulukon mukaan tekninen lautakunta päättää Tilapalveluiden talonrakennushankkeiden suunnittelusopimuksista, joiden arvo ylittää 150 000 euroa.

Lisätiedot:

  • Kai Lange, kai.lange@tuusula.fi, p. 040 314 3550
  • Mika Savola, mika.savola@tuusula.fi, p. 040 314 2246
  • Mikko Heikkilä, mikko.heikkila@tuusula.fi, p. 040 314 4566

Ehdotus

Esittelijä

  • Kai Lange, tilapalvelupäällikkö, kai.lange@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • valita tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneet tarjoajat toteuttamaan hankinta seuraavasti:
    • rakennesuunnittelu: AFRY Buildings Finland Oy, kattohintaan 37 380,00 euroa (alv 0 %)
    • LVIA-suunnittelu: Granlund Oy, kattohintaan 124 600,00 euroa (alv 0 %)
    • sähkösuunnittelu: Rejlers Rakentaminen Oy, kattohintaan 51 700,00 euroa (alv 0 %)

 

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Jäsen Jorma Sulander poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 18:32, eikä ollut mukana päätöksenteossa.

 

Asiaa kokouksessa selosti Mikko Heikkilä.

Tiedoksi

tarjoajat, kuntakehitysjohtaja, tilapalvelupäällikkö, vs. rakennuspäällikkö, vapaa-aikapalveluiden päällikkö, Mikko Heikkilä, Riitta Laurila, Toni Lainekivi

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi