Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 20.9.2022

§ 94 Mäntsälän Ampumaratayhdistys ry, vesi- ja ympäristönsuojelulain mukainen lupa, Vastine Vaasan hallinto-oikeudelle, Mäntsälä

TUUDno-2020-2455

Valmistelija

  • Sirpa Sorsa, ympäristötarkastaja, sirpa.sorsa@tuusula.fi
  • Tanja Rajamäki, ympäristötarkastaja, tanja.rajamaki@tuusula.fi

Perustelut

Vastinepyyntö  

Vaasan hallinto-oikeus on 5.8.2022 päivätyllä kirjeellään pyytänyt Mäntsälän kunnan ympäristönsuojelu- ja terveydensuojeluviranomaiselta vastinetta Mäntsälän Ampumaratayhdistys r.y:n tekemään valitukseen koskien Etelä-Suomen aluehallintoviraston (ESAVI) päätöstä, 24.02.2022, nrot 56/2022 ja 57/2022. Ympäristö- ja vesilain mukaisissa luvissa on ratkaistu lampien ruoppaaminen ja täyttö Hirvihaaran ampumaradan alueella ja jätemateriaalien hyödyntäminen Mäntsälän Hirvihaaran ampumaradan valleissa. Päätökset ovat olleet pääosin kielteisiä. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on pyytänyt lisäaikaa Vastineen jättämiselle 30.9.2022 asti.  Vaasan hallinto-oikeuden asian diaarinumero on 456/2022. 

Aluehallintoviraston luvat 

Mäntsälän Ampumaratayhdistys r.y. on hakenut vesilain (587/2011) 3 luvun 2-3 §:ien mukaista lupaa ampumarata-alueella sijaitsevien kolmen lammen ruoppaamiselle sekä kahden lammen täyttämiselle ja kolmannen lammen osittaiselle täyttämiselle puhtailla ylijäämämailla. Ruoppausmassa ja ruopattavien lampien pilaantunut sedimentti on ollut tarkoitus jättää lampiin. Yhdistys on lisäksi hakenut ympäristönsuojelulain (YSL) mukaista ympäristölupaa jätemateriaalien hyödyntämiselle Hirvihaaran ampumaradan melu- ja taustavalleissa.  Kyseessä on uusi toiminta (jätemateriaalien hyödyntäminen ampumaradan vallissa), jolla ei ole aikaisempaa ympäristölupaa. Lampien ruoppaamisella ja täytöllä ei ole voimassa olevaa vesitalouslupaa. 

Valituksenalaisessa päätöksessä ESAVI on hylännyt pääosin vesilain mukaisen luvan ja ympäristönsuojelulain tarkoittaman luvan jätteiden hyödyntämiselle valleissa 1 ja 2.  

Valitus 

Mäntsälän Ampumaratayhdistys ry on vaatinut, että hallinto-oikeus palauttaa asian Etelä-Suomen aluehallintovirastolle käsiteltäväksi uudelleen menettelyssä tapahtuneiden ilmeisten virheiden vuoksi, joiden johdosta ympäristö- ja vesilupahakemukset on osittain hylätty virheellisin perustein. 

Perusteluina valituksen tehneiden vaatimuksille on esitetty mm. seuraavia seikkoja:  

- Valituksenalaisessa päätöksessä ei ole huomioitu, että vallin 1 rakentamiselle on jo olemassa lainvoimainen lupa ja rakentamiselle vaatimus ratayhdistyksen ampumaradan ympäristöluvassa. 

- AVI:n päätöksessä on olennainen virhe koskien vallin 1 korkeutta ampumaradan voimassa olevassa ympäristöluvassa. Ampumaradan voimassa olevan luvan mukaan valli 1 tulee toteuttaa esitetyn yleissuunnitelman mukaan. Esitettyjen suunnitelmien mukaan meluvaikutusten vuoksi meluvallin tulisi olla 10–20 metriä suhteessa ampumapaikkoihin, mutta haulien lentoratojen pysäyttämiseksi vallien korkeuden on oltava 25 metriä suhteessa ampumapaikkoihin. Ympäristöluvan käsittelyvaiheessa asian valmistelijana toiminut Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristövalvontapäällikkö Serenius on nimenomaisesti pyytänyt erikseen vielä lisäselvitystä vallin korkeuden riittävyydestä, jotta haulien pysäyttäminen varmistetaan (liite 3). Toimenpidelupaa haettaessa Keski-Uudenmaan ympäristökeskus (Serenius) on myös antanut lausunnon, jossa toteaa, että suunnitelmat maavallien rakentamisesta ovat periaatteeltaan ympäristölupapäätöksen mukaisia. 

- Valituksenalaisen päätöksen mukaan esitetyllä vallin 1 rakennustavalla aiheutuu maaperän ja pohjaveden pilaantumisriski. 

- Valituksenalaisessa päätöksessä vallin 2 alle jäävää haulijätettä on vaadittu poistettavaksi. Vaatimus on perustunut riittämättömään tietoon ja on siten virheellinen. 

- Lupamääräyksissä on edellytetty käytännössä kaatopaikan suojaustasoa vastaavaa pintarakennetta. 

- Useisiin vallin 2 rakentamistapaa koskeviin määräyksiin ja aloittamisoikeuteen haetaan muutosta koskien mm. kuormakirjoihin liitettävien tutkimustulosten ja riippumattoman valvojan tarpeellisuudesta, puristuslujuuden soveltamisesta lupamääräyksessä 6. Lupamääräyksiin 7,9 ja 10 haetaan muutosta sekä aloittamisoikeuteen. Lisäksi toiminnasta tulevia hulevesiä ei pidetä jätevesinä. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa Vaasan hallinto-oikeudelle Mäntsälän Ampumaratayhdistys r.y:n tekemään valitukseen koskien Etelä-Suomen aluehallintoviraston (ESAVI) päätöstä, 24.02.2022, nrot 56/2022 ja 57/2022 seuraavan vastineen: 

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan vastine

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on antanut kaksi lausuntoa (8.12.2020 § 141 ja 23.11.2021 § 120) ampumaratayhdistyksen ympäristö- ja vesilain mukaisiin lupahakemuksiin niiden ollessa vireillä Aluehallintovirastossa. Ympäristölautakunta on ottanut kantaa vallien kokoon ja jätemateriaalien suureen massamäärään valleissa antamissaan edellisissä lausunnoissa. Toiminnanharjoittaja ei ole antanut vastinetta liittyen vallien kokoon.  

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunan hyväksymässä ampumaradan ympäristöluvassa 11.9.2018 § 87 on ollut periaatekuvia valleista. Käsittelijä on joutunut pyytämään täydennystä valleista, jotta riittävät selvitykset olivat ympäristöluvan myöntämiseksi. Vallien korkeuden kasvattaminen ei ole ainoa vaihtoehto haulien pysäyttämiseksi, vaan lupaehtojen 9 ja 10 perusteluissa on todettu muista mahdollisista tavoista saada riittävä melusuojaus ja pysäyttää haulit.  

Vallien rakennuslupien yhteydessä silloinen Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristövalvonnan päällikkö on lausunnossaan (27.11.2019) todennut vallien olevan periaatteiltaan luvan mukaisia. Rakennuslupaan liittyvässä lausunnossa on mainittu, että suunnitelmat ovat kuitenkin olleet puutteellisia ja niihin on vaadittu useita täydennyksiä, jotka olisivat voineet muuttaa jopa myönnettyä rakennuslupaa. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kanta oli, että vallin 2 rakentaminen puhtailla mailla voidaan aloittaa. Massamääristä ei kuitenkaan ollut mainintaa eikä ympäristökeskuksella ole dokumentoitua tietoa siitä, kuinka paljon maamassoja on jo läjitetty valliin 2. Lopullisia vallin/vallien rakentamissuunnitelmia puhtailla mailla ei ole hyväksytty Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa.  

Kreate Oy:n kanssa on pidetty kokouksia 30.5.2022 ja 15.6.2022, jossa vallien suunnitelmia ja aikaisempia asioita on selvitetty. Kreate Oy:lta saadun tiedon mukaan vallista 2 on tehty n. 1/3.  Kokouksessa kävi ilmi, että vallisuunnitelmat on lähetetty Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen, mutta inhimillisen erehdyksen vuoksi suunnitelmia ei ole koskaan kirjattu Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kirjaamoon saapuneiksi. Lopulliset suunnitelmat valleista on saatu kokouksen jälkeen 17.6.2022 ympäristövalvontaan kommentoitavaksi. Koska aluehallintoviraston lupapäätös ei ole lainvoimainen, Keski-Uudenmaan ympäristökeskus ei ole antanut lopullista kantaa vallisuunnitelmiin. Kantaa ei ole myöskään voitu antaa mm. siksi, että vallin 1 rakentaminen ja lampien täyttö voi vaatia vesilain mukaisen luvan myös toteutuessaan puhtailla maa-aineksilla. Toiminnanharjoittajan tulee selvittää lupatarve.  

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta ei ota kantaa muihin Mäntsälän ampumaratayhdistys ry:n valituksessaan esittämiin asioihin.   

   

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Vaasan hallinto-oikeus, vaasa.hao@oikeus.fi

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.