Perustelut
Keski-Uudenmaan ympäristölautalunta on pyytänyt selvitystä GRK asfalttiaseman toiminnasta ja tehdyistä valvontatoimista kesällä 2022 sekä mahdolllisesta asfalttiaseman ympäristöluvan tarpeesta. GRK Road oy:n asfalttiasema sijaitsee Mäntymäen tuotantoalueella kiinteistöllä 543-410-2-94, osoitteessa Hämeenlinnantie 55, Nurmijärvi.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on tehnyt päätöksen asfalttiasemasta tehdyistä kirjallisista vireillepanoista 19.4.2022 § 43. Lautakunta päätti, että GRK Road oy:n on tehtävä uusi ympäristönsuojelulain mukainen rekisteröinti-ilmoitus muutetusta asfalttiasemasta. Muutetun asfalttiaseman hajupäästöjä on mitattava toiminnan alkaessa ja kahden (2) kuukauden välein laitoksen normaalitoiminnan aikana vuonna 2022, ja mallinnettava hajupäästöt ympäristössä vastaamaan uusittua toimintaa ja päästömittausten tuloksia.
Rekisteröinti-ilmoitus 2.5.2022
GRK Road oy on toimittanut uudesta asemasta rekisteröinti-ilmoituksen 14.4.2022, johon on pyydetty täydennyksiä 29.4.2022. Täydennetty rekisteröinti-ilmoitus on toimitettu viranomaisille 2.5.2022 ja rekisteröinti-ilmoitus on kirjattu ympäristöhallinnon järjestelmään 6.5.2022. Hajupäästöjen mittaussuunnitelma on toimitettu rekisteröinti-ilmoituksen yhteydessä. Sitä on pyydetty täydentämään 9.5.2022. Ympäristövalvonta on pitänyt palaverin hajumittausten asiantuntijan kanssa 5.5.2022. Lausunto mittausten toteuttamisesta on annettu 21.5.2022. Hajujen mittaamiseen ei ole standardoituja menetelmiä eikä asfalttiaseman hajuille ole annettu raja-arvoja Valtioneuvoston asetuksessa 846/2012 asfalttiaseman ympäristönsuojeluvaatimuksista. Hajuasiantuntijoiden mukaan yleisesti käytetty tapa hajujen selvittämiseksi on mitata päästöjä aseman piipusta ja olfaktometrisin mittauksin yhdessä hajupaneelin kanssa esittää hajujen leviämistä ja voimakkuutta laitoksen ympäristössä.
Päästömittaukset piipusta
GRK Road oy teki koekäyttöä säätääkseen laitosta muutamina päivänä huhtikuun lopulla ja toukokuun ensimmäisellä viikolla. Laitos aloitti varsinaisen tuotannon rekisteröinnin jälkeen. Ramboll oy on tehnyt päästömittaukset piipusta 10.5.2022 ja 29.6.2022. Uusin samanaikainen yhteismittaus piipusta ja hajupaneeli on tehty 6.9.2022, joista ei ole tuloksia vielä käytettävissä. GRK Road oy on toimittanut ensimmäistä mittausta 10.5.2022 koskevan korjatun mittausraportin 28.6.2022. Vuoden 2021 mittauksissa jäteasfaltin käyttömäärä oli noin 30 %. Vuoden 2022 mittauksissa vastaava määrä oli 60 %. Vuonna 2022 TVOC-, SO2- ja PAH-yhdisteiden pitoisuudet olivat selvästi matalammat kuin vuonna 2021 tehdyissä mittauksissa. PAH-pitoisuus on vaihdellut voimakkaasti mittausjakson aikana. Hajupitoisuus vuonna 2021 mittauksissa oli selvästi alempi, kuin vuoden 2022 mittauksissa. Mittausraportin mukaan haju- ja PAH- pitoisuuksien suuret erot mittauksissa voivat selittyä laitoksen prosessin ajallisella vaihtelulla ja hajuyhdisteiden näytteenoton hetkellisyydellä. Hajuhaittoja aiheuttavien yhdisteiden (PAH- ja TVOC yhdisteet sekä SO2) pitoisuudet ovat pienentyneet, vaikka näytteiden hajunäytteiden pitoisuudet eivät ole laskeneet. Asfalttiaseman päästöt sisältävät runsaasti PAH-yhdisteitä, joista mittaustulosten perusteella suurimmat pitoisuudet olivat naftaleenia (69 %), asenaftyleeniä (24,3 %), fluoreenia (2,3 %) ja asenafteenia (1,1 %). PAH-yhdisteet voivat olla terveydelle haitallisia, mutta niiden haitallisuus vaihtelee. Terveyshaitan arvioimiseksi tarvitaan kattavampi kokonaiskuva päästöstä ja sen leviämisestä ympäristöön. Raportin mukaan viihtyvyyshaitan arviointi perustuu hajupäästöön sekä sen leviämiseen ympäristöön ja vertaamiseen VTT:n hajun viihtyvyyshaitan ohjearvoesitykseen (Arnold, 1995). Koska piipun päästömittaustuloksissa ja olfaktometrisissä mittauksien tuloksissa on ristiriitaa, ympäristövalvonta on vaatinut selvitystä asiasta.
Hajupaneelit ja olfaktometriset mittaukset
Hajupaneeli ja olfaktometrinen mittaus on tehty 23.5.2022 ja 13.7.2022. Kenttäolfaktometrilla mittaukset on tehty samoissa havaintopisteissä kuin maastohajupaneelin havainnot. Maastopaneeliin on osallistunut neljä Ramboll oy:n hajuihin erikoistunutta asiantuntijaa, yksi henkilö GRK Road oy:ltä ja yksi lähialueen asukas. Ennen paneelin alkua Ramboll Oy on pitänyt koulutuksen hajujen haistamisesta. Mittaukset tehtiin niissä pisteissä missä hajua havaittiin, jos hajun kesto oli riittävän pitkä mittauksen suorittamiseen. Mikäli haju ei ole jatkuvaa, ei hajupitoisuutta välttämättä saa määritettyä kenttäolfaktometrillä. Toukokuussa hajunäytteen pitoisuus oli piipussa keskimäärin 19 000 HY/m3. Maastokäynnin perusteella selvää hajua esiintyi kolmessa pisteessä laitosalueella tai sen välittömässä läheisyydessä sekä kahdessa muussa havaintopisteessä etäämmällä laitosalueesta. Heikkoa hajua on esiintynyt 15 havaintopisteessä aseman ympäristössä. Hajua ei esiintynyt lainkaan 35 havaintopisteessä. Samanaikaisesti tehtyjen olfaktometristen mittausten perusteella suurin mitattu pitoisuus (yli 7 HY/m3) esiintyi kuopan yläreunalla laitosalueella. Kahdella laitosalueella sijaitsevalla mittauspisteellä tulokset olivat yli 4 HY/m3. Kolmessa havaintopisteessä ympäristössä ja yhdessä havaintopisteessä laitosalueella havaittiin olfaktometrisesti yli 2 HY/m3. Muissa 44 havaintopisteissä tulos jäi alle menetelmän määritysrajan (< 2 HY/m3).
Heinäkuussa 13.7.2022 tehdyissä mittauksessa hajupitoisuus oli piipussa keskimäärin 55 000 HY/m3. Maastokäynnin perusteella selvää hajua esiintyi kahdessa havaintopisteessä, joista toinen oli laitosalueella. Heikkoa hajua esiintyi kahdeksassa pisteessä laitosalueen läheisyydessä. Hajua ei esiintynyt lainkaan 17 havaintopisteessä. Yhtä aikaa kenttäolfaktometrilla tehtyjen mittausten perusteella kaikissa havaintopisteissä tulos jäi alle menetelmän määritysrajan (< 2 HY/m3).
Hajumallinnus
Päivitetty hajumallinnus on toimitettu ympäristövalvontaan 28.6.2022. Mallinnuksen tulosten mukaan asfalttiasemasta aiheutuvaa pitkäkestoista (1 h) ja lyhytkestoista (30 s) hajua voidaan havaita joskus koko mallinnuksessa käytetyllä alueella. Hajufrekvenssien osalta lyhytkestoisen hajun pitoisuuden 1 HY/m3 (= juuri havaittava puolelle väestöstä) frekvenssit ylittivät 6 %:a vuoden tunneista asfalttiaseman lähialueella. Lyhytkestoisen hajun frekvenssi ylitti 3 % vuoden tunneista hajupitoisuudella 1 HY/m3 alueella, joka yltää asfalttiasemaa lähinnä olevien asuinkiinteistöjen alueille aseman länsi, koillis- ja kaakkoispuolilla. Tämä ylittää hajupitoisuudella 1 HY/m3 VTT:n julkaisussa ”Hajuohjearvojen perusteet” esitetyn ohjearvoehdotuksen. Mallinnuksen mukaan pitkäkestoista (1 h) hajua voitaisiin kokea lievänä (1 HY/m3) asfalttiaseman läheisyydessä 1 % vuoden tunneista. Vyöhyke ylsi noin 1 km etäisyydelle asfalttiasemasta. Pitkäkestoisen hajun vyöhykkeellä havaittava pitoisuudeltaan 1 HY/m3 haju on hyvin heikko ja sen juuri ja juuri aistisi puolet väestöstä.
Mallinnuksessa on todettu, että pitoisuuskäyrästöt eivät edusta koko tarkastelualueella samanaikaisesti vallitsevaa tilannetta, vaan pitoisuuksien suurimmat arvot saattavat esiintyä eri laskentapisteissä eri ajankohtina. Suomessa ei ole voimassa olevia hajupitoisuuden ohjearvoja. VTT:n julkaisu ”Hajuohjearvojen perusteet” esittää, että ohjearvoina voitaisiin käyttää hajufrekvenssejä 3–9 %. Tällöin alaraja 3 % koskisi hyvin epämiellyttäviä hajuja. Ylärajaa 9 % voitaisiin taas käyttää hajuille, jotka ovat vain vähän epämiellyttäviä. Esitys ohjearvoiksi tarkoittaa, että haju voi aiheuttaa merkittävää viihtyvyyshaittaa. (Arnold. M., Hajuohjearvojen perusteet, 1995). Epämiellyttävän hajun pitoisuuden ollessa 5–10 HY/m3 se yleensä koetaan häiritsevänä. Ulkoilman kokonaishajupitoisuus vaihtelee keskimäärin välillä 15–100 HY/m3. (Arnold. M., Hajuohjearvojen perusteet, 1995)
Ympäristövalvonnan valvontatoimet kesällä 2022
Ympäristövalvonta on tehnyt tarkastuksia ja paikallakäyntejä kesän 2022 (toukokuu-elokuu) aikana 13 kertaa. Heinäkuussa yhden viikon ajan eri tarkastajat ovat tehneet tihennettyä laitoksen tarkkailua. Kohtuutonta hajuhaittaa (asteikon 3) ei ole todettu kertaakaan. Ympäristövalvonnan suorittamassa tarkkailussa on käytössä hajua kuvaava asteikko nollasta kolmeen, jossa yksi tarkoittaa lievää haittaa (selvästi havaittava aistimus, jota ei kuitenkaan koeta epämiellyttäväksi tai ärsyttäväksi), kaksi on kohtalaista haittaa (epämiellyttävä aistimus, ei aiheuta ärsytysoireita) ja kolmonen on voimakasta haittaa (epämiellyttävä aistimus, ja ärsytysoireita).
Kesäkuussa 13.6.2022 paikallakäynnillä on todettu asteikolla 1,5 palaneen haju kaukana asemasta (2,2, km). Uudelleenkäynnillä tunnin päästä samassa paikassa hajua ei ollut havaittavissa. Kuitenkin hajuhaittojen leviämisen vuoksi on annettu kirjallinen kehotus 14.6.2022 tarkastaa laitoksen tiiveys ja tehdä toimenpiteitä hajuhaittojen vähentämiseksi. Muutoin paikallakäynneillä asema ei ole ollut toiminnassa tai aseman toimiessa siitä ei ole havaittu aiheutuvan kohtuutonta hajuhaittaa naapurustolle. Useammalla kerralla mietoa hajua (1-2) on todettu eri etäisyyksillä laitoksesta. Laitos vaikuttaa toimivan jaksottaisesti GRK Road oy:n tuotantoraporttien perusteella.
Toiminnanharjoittajalle 14.6.2022 annettuun kehotukseen on liitetty myös ympäristövalvontaan 25.4.- 14.6.2022 tulleet haittailmoitukset. Ilmoitetuista hajuhaitoista suurin osa on hetkellisiä hajuhaittoja, mutta osassa ilmoituksia hajuhaitta on kestänyt useita tunteja ilmoittajan mukaan. Osa naapureiden tekemistä hajuhaittahavainnoista on ajoittunut samaan aikaan ympäristövalvonnan suorittaman valvonnan kanssa. Muutamissa hajuhaittailmoituksissa on vaadittu keskeyttämään toiminta, mutta ympäristövalvonnan omassa valvonnassa ei ole todettu olevan edellytyksiä keskeyttää toiminta.
Toiminnanharjoittajalta 30.6.2022 saadussa vastineessa 14.6.2022 annettuun kehotukseen GRK Road oy on katsonut, että toimintaa voidaan jatkaa rekisteröinnillä. Laitevalmistajan lausunto käytettävästä tekniikasta (lämmitysrumpuun asfalttijätteen syöttämisestä) ja sen ominaisuuksista on ollut liitteenä. Perusteluina mittaustulosten muutoksiin GRK Road oy on todennut, että toisistaan poikkeavat piipusta tehdyt hajupitoisuuden mittaukset eivät välttämättä korreloi naapureiden kokeman haitan kanssa mm. sen vuoksi, että piipun pituus on suurempi ja kuumennustekniikka on muuttunut aiempaan verrattuna. Siten savukaasujen koostumus ja sekoittuminen ilmaan on erilaista kuin edellisellä toimintakaudella 2021. Vastineessa sanotaan, että vaikka piipusta mitattuna hajupitoisuus voi olla korkeampi, saattavat hajua aiheuttavat yhdisteet olla siinä määrin erilaisia, että ne sekoittuvat ilmaan paremmin tai niistä aiheutuva haju Iaimenee muutoin enemmän. Merkittävämpien hajua aiheuttavien PAH- ja VOC-yhdisteiden pitoisuudet piipusta mitattuna ovat pienentyneet merkittävästi verrattuna edelliseen vuoteen 2021. Toiminnanharjoittaja toteaa tehneensä ja tekevänsä jatkuvasti hajuhaittojen vähentämiseen tähtääviä toimenpiteitä kuten asfalttirouheen säilytystä varten hallin, kierrätysasfalttirouheen kuumennusrummun tiiviyttä on parannettu sekä rummun alipaineistuksen ja polttimen säätöjä muutettu 20.6.2022 laitteistovalmistajan toimesta. GRK Road oy:n mielestä naapureiden esittämistä hajuhaittapöytäkirjoista on nähtävissä, että voimakkaimmat hajuaistimukset ovat lyhytaikaisia. Vastineessa on esitetty, että tehtyjen hajumittausten ja Ieviämismallinnuksen perusteella erityisesti lähialueella lyhytaikaista hajuhaittaa saattaa esiintyä, mutta hajumallinnuksen perusteella pitkäkestoisen hajun (1 h) osuus vuoden tunneista hajupitoisuudella 5 HY/m3 rajoittuu asfalttiaseman alueelle. Toiminnanharjoittajan aistinvaraisin havainnoin asfalttiasemalla ja sen läheisyydessä hajuhaitat ovat jo alkukaudesta 2022 vähentyneet verrattuna kauteen 2021. Esitettyjen hajuhaittailmoitusten jälkeen toiminnanharjoittaja on tehnyt parantavia toimenpiteitä tuotantoprosessiin.
Kesäkuun lopulla GRK Road oy on toimittanut uuden rekisteröinti-ilmoituksen, jossa se on hakenut laajennettua toiminta-aikaa viikonloppuihin, hieman suurempia massamääriä tuotettavaksi sekä kuumennusrummun keskisyöttöä käytettäväksi vähäisessä määrin kierrätysasfaltin käyttöön. Ympäristövalvonta ei ole kirjannut rekisteröintiä ympäristöhallinnon järjestelmään, vaan katsonut rekisteröinti-ilmoituksen olevan ympäristölautakunnan huhtikuisen päätöksen vastainen ja todennut, että suunniteltu laajennettu toiminta vaatii ympäristöluvan.
Elokuussa 19.8.2022 ympäristövalvonta on pitänyt palaverin GRK Road oy:n edustajien kanssa. Siinä on käyty läpi asfalttiaseman toimintaa, tehtyjä mittauksia ja tulevaisuuden suunnitelmia laitoksen suhteen sekä ympäristöluvan tarvetta. Mittaustulosten, paneelin ja mallinnuksen ristiriidat tulee olla selvitettyinä ja mallinnuksen päivitys vastaamaan suunniteltua tuotantoa tulee olla tehtynä ennen kuin ympäristövalvonta ottaa kantaa ympäristöluvan tarpeeseen. Ympäristöluvan tarpeen arviointi perustuu ympäristönsuojelulain 27.3 §:n mukaiseen naapuruussuhdehaitan arviointiin. Haittailmoituksia on tullut ympäristövalvontaan 194 kpl 16.8.2022 mennessä. Toiminnanharjoittajalle lähetetään kaikki haittailmoitukset vastineelle. Valvonta tekee riittävän pitkän ja yhtenäisen laitoksen tarkkailujakson hajuhaitan esiintymisen selvittämiseksi syyskuun aikana. Niiden perusteella asfalttiaseman aiheuttamaa hajuhaitan kohtuuttomuutta naapurustolle ja lupatarvetta arvioidaan ympäristölautakunnan 19.4.2022 43 §:ssä määräämän mittausjakson päätyttyä tai tarvittaessa aiemmin saatujen mittaustulosten tai valvonnassa tehtyjen hajuhavaintojen perusteella.