Perustelut
Ympäristölautakunnan päätös 12.11.2019 § 111 toimitettiin Talpas Oy:lle tiedoksi 9.1.2020. Päätökseen ei ole haettu muutosta.
Tarkastus 16.1.2020
Maanomistajan Talpas Oy:n edustajan pyynnöstä kiinteistöillä Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 tehtiin 16.1.2020 tarkastus, jolle osallistui Talpas Oy:n edustaja. Tarkastuksella käytiin maanomistajan edustajan kanssa siivousvelvoitteet läpi. Tarkastuksella todettiin, ettei kiinteistöillä Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 ollut tehty siivoustoimenpiteitä.
Tarkastuskertomukseen tullut vastine ja vastineen johdosta tehdyt toimenpiteet
Tarkastuksesta 16.1.2020 kirjoitetussa tarkastuskertomuksessa varattiin Talpas Oy:lle mahdollisuus kirjalliseen vastineen jättämiseen tarkastuskertomukseen kirjatuista asioista. Talpas Oy antoi 4.2.2020 päivätyn vastineen. Vastineessa todetaan mm. seuraavaa. Talpas Oy on vuokrannut kyseisen tontin vuosina 2009-2013 Satusepeli Oy:lle ja tämän ajanjakson aikana kyseinen roskaaminen on tapahtunut. Talpas Oy on toiminut tontin vuokranantajana. Satusepeli Oy ei ole Talpas Oy:n kehotuksista huolimatta siivonnut yrityksen toiminnasta aiheutuneita sotkuja ja toiminnan päätyttyä tontilla on tämän lisäksi tehty ilkivaltaa. Talpas Oy on tehnyt ilkivallasta poliisille rikosilmoituksen useamman kerran ja asiaa ei ole vielä ratkaistu. Tontti sijaitsee maanottoalueella, jossa Tuusulan kunta on rajoittanut liiketoiminnan tekemistä. Tästä syystä tontin käyttö ei ole mahdollista alkuperäiseen tarkoitukseen. Koska tontilla ei voida suorittaa liiketoimintaa, niin Talpas Oy ehdottaa Tuusulan kunnalle tontin lunastamista Talpas Oy:ltä. Tämän lisäksi Talpas Oy vaatii Keski-Uudenmaan ympäristökeskusta perumaan uhkasakkovaatimuksen. Talpas Oy:llä ei ole varoja alueen siivoamiseksi.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus välitti Talpas Oy:n ehdotuksen kiinteistöjen lunastamisesta Tuusulan kunnalle ja Keski-Uudenmaan Vesi Kuntayhtymälle.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus varasi 6.3.2020 Satusepeli Oy:lle mahdollisuuden antaa kirjallinen selitys/mielipide Talpas Oy:n 4.2.2020 päivätyssä vastineessa esittämistä Satusepeli Oy:tä koskevista asioista. Satusepeli Oy ei antanut asiassa vastinetta.
Kuuleminen juoksevan uhkasakon lisäerien tuomitsemisesta
Talpas Oy:tä on kuultu juoksevan uhkasakon lisäerien tuomitsemisesta 28.4.2020 päivätyllä kirjeellä. Kiinteistöjen omistaja ei antanut asiassa vastinetta.
Tarkastus 6.8.2020
Ennen juoksevan uhkasakon lisäerien tuomitsemispäätöksen valmistelemista ympäristölautakunnan esityslistalle kiinteistöillä Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 tehtiin tarkastus 6.8.2020. Tarkastuksella todettiin, että kiinteistöiltä Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 oli viety metalliromut pois. Kiinteistöt olivat kuitenkin edelleen roskaantuneita ja kiinteistöillä oli edelleen mm. vaarallisia jätteitä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta määrää uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n nojalla Talpas Oy:n maksamaan ympäristölautakunnan päätöksessä 11.6.2019 § 53 asetetun juoksevan uhkasakon neljä (4) lisäerää asetettua pienempänä (4 000 euroa/kk), koska tarkastuksella 6.8.2020 todettiin, että kiinteistöiltä Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 oli viety metalliromut pois. Yhteensä tuomitaan maksettavaksi 16 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen suorittaman tarkastuksen 6.8.2020 perusteella voidaan todeta, että kiinteistöt Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 ovat edelleen jätelain 72 §:n tarkoittamalla tavalla roskaantuneita. Kiinteistöjen omistajalle on annettu 11.6.2019 § 53 määräys siivota kiinteistön Kotka 543-412-1-537 korjaamohallin sisällä ja korjaamohallin katoksessa olevat vaaralliset jätteet (jäteöljyt, kemikaalit ja öljynsuodattimet), sekä kiinteistöillä Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 sijaitsevat jätteet (tynnyrit, polttoaine-/öljysäiliöt, kemikaali- ja öljyastiat, metalliromut, kuljetinmatot, muovipressut, puujätteet, muovijätteet ja eristevillat). Päätöksessä määrättiin, että jätteet tulee siivota kiinteistöiltä ja toimittaa asianmukaiseen vastaanotto-/käsittelypaikkaan kahden (2) kuukauden kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös toimitettiin Talpas Oy:lle 8.7.2019 ja määräaika siivoamiselle päättyi 9.9.2019. Päävelvoitteen tehosteeksi Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta määräsi juoksevan uhkasakon.
Ympäristölautakunnan päätöksen 11.6.2019 § 53 jälkeen kiinteistöillä on tehty tarkastukset 25.9.2019, 31.10.2019, 16.1.2020 ja 6.8.2020. Tarkastuksella 6.8.2020 todettiin, että kiinteistöiltä Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 oli toimitettu metalliromut pois, mutta muita jätteitä ei ollut siivottu. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätöksen 11.6.2019 § 53 päävelvoite on edelleen pääosin noudattamatta ja kiinteistöt Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 ovat edelleen roskaantuneita. Kiinteistöillä olevat jätteet aiheuttavat ympäristön epäsiisteyttä ja ympäristön pilaantumisen vaaraa. Kiinteistöjen omistaja ei ole esittänyt ympäristölautakunnan valvontamääräyksen noudattamatta jättämiselle pätevää syytä. Jätelain (646/2011) toissijainen vastuu kiinteistöillä Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 sijaitsevista vaarallisista jätteistä ja muista jätteistä on kiinteistön omistajalla Talpas Oy:llä.
Koska kiinteistöiltä on siivottu metalliromut pois, niin tuomitaan asetetun juoksevan uhkasakon lisäerät maksettavaksi pienempänä 4 000 euroa/kk. Maksuunpantu juokseva uhkasakko koostuu 1.10.2019-31.1.2020 väliseltä ajalta kertyneistä neljästä lisäerästä (4 000 euroa/kk), yhteensä 16 000 euroa.
Uhkasakon tuomitseminen ei vaikuta sakkosumman kertymiseen, mikäli laiminlyönti edelleen jatkuu. Tästä syystä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan uhan asettamispäätöksessä oleva määräys on edelleen voimassa ja samoin määräyksen tehosteeksi asetettu juokseva uhkasakko. Mahdolliset myöhemmät erät tuomitaan maksettavaksi erikseen.
Jätelain mukainen maksu
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on hyväksynyt 15.1.2019 § 5 ympäristönsuojeluviranomaisen taksan. Taksan 10.2 §:n mukaan jätelain mukainen valvontamaksu peritään myös tarkastuksista ja muista valvontatoimista, jotka ovat tarpeen roskaantumista koskevan siivousmääräyksen, jätelain 125 §:n yksittäisen määräyksen tai jätelain 126 §:n mukaisen kiellon tai määräyksen antamiseksi ja sen noudattamisen valvomiseksi. Taksan liitteenä olevan maksutaulukon kohdan 31.2 mukaan tämän uhkasakon tuomitsemispäätöksen maksu on 530 €.
Sovellettavat oikeusohjeet
Uhkasakkolain (1113/1990) 9 §:n mukaan juokseva uhkasakko asetetaan määräämällä uhkasakolle kiinteä peruserä sekä lisäerä jokaista sellaista päätöksessä ilmoitettavaa ajanjaksoa (uhkasakkojakso) varten, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu. Uhkasakkolain 10 §:n mukaan uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta. Uhkasakkolain 11 §:n mukaan uhkasakko voidaan tuomita asetettua pienempänä, mikäli uhkasakon määrän alentamiseen on perusteltu syy. Uhkasakkolain 22 §:n mukaan asianosaiselle on ennen uhkasakon tuomitsemista koskevan asian ratkaisemista varattava tilaisuus selityksen antamiseen siten kuin hallintolain (434/2003) 34 §:ssä säädetään.
Jätelain (646/2011) 72 §:n mukaan ympäristöön ei saa jättää jätettä, hylätä konetta, laitetta, ajoneuvoa, alusta tai muuta esinettä eikä päästää ainetta siten, että siitä voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä, ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa tai muuta niihin rinnastettavaa vaaraa tai haittaa (roskaamiskielto).
Jätelain 74 §:n mukaan toissijainen siivoamisvelvollisuus, jos roskaajaa ei saada selville tai tavoiteta taikka jos roskaaja ei huolehdi siivoamisvelvollisuudestaan, on kiinteistön omistajalla.
Jätelain 75 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi määrätä siivoamisvelvollisen täyttämään velvollisuutensa.
Jätelain 126 §:n mukaan valvontaviranomainen voi:
1) kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua asetusta tai määräystä taikka jätteensiirtoasetusta taikka elohopea-asetusta tai sen nojalla annettua säännöstä, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa;
2) määrätä 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla menetellyt palauttamaan ympäristö ennalleen tai poistamaan rikkomuksesta aiheutunut haitta;
3) määrätä jätettä tai tuotetta koskevista väliaikaisista toimista, kuten jätteen tai tuotteen asianmukaisesta varastoinnista tai säilyttämisestä, jätekuorman purkamisen kieltämisestä, jätteen palauttamisesta alkuperäiseen paikkaan tai muista vastaavista toimista, jotka ovat tarpeen 1 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa.
Jätelain 129 §:n mukaan valvontaviranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, jätelain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään tai kielletään.
Jätelain 29 §:n mukaan jätteen saa luovuttaa vain sille, jolla on jätehuoltorekisteriin hyväksymisen tai merkitsemisen perusteella oikeus ottaa vastaan kyseistä jätettä tai ympäristönsuojelulain mukaisen ympäristöluvan tai saman lain mukaisen ympäristönsuojelun tietojärjestelmään rekisteröinnin perusteella oikeus ottaa vastaan kyseistä jätettä.
SOVELLETUT OIKEUSOHJEET
Jätelaki (646/2011) 5, 6, 13, 15, 29, 30, 72, 73, 74, 75, 118, 119, 121, 122, 123, 124, 126, 129 ja 135 §:t;
Hallintolaki (434/2003): 34 § ja 39 §;
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 8 §, 9 §, 10 §, 19 §, 22 § ja 23 §;
Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 10.12.2018 § 150);
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 11.2.2020 § 15)
Keski-Uudenmaan ympäristönsuojeluviranomaisen taksa (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 15.1.2019 § 5)