Valmistelija
Heidi Piikki, vs. talouspäällikkö, heidi.piikki@tuusula.fi
Perustelut
Valtioneuvosto on antanut kuntalain nojalla asetukset kunnan taloutta koskevien tietojen toimittamisesta (524/2020) sekä annetun asetuksen 12 ja 13 §:ssä on säännökset kunnan neljännes- ja puolivuosikatsausten sisällöstä. Neljännesvuosikatsauksessa on esitettävä toiminnan ja talouden olennaiset tapahtumat, talousarvion toteutuminen sekä kuvataan keskeiset tekijät, joiden ennakoidaan vaikuttavan tilikauden tuottojen ja kulujen määriin. Neljännesvuosikatsauksen laadinnassa on noudatettava kirjanpitolaissa säädettyjä yleisiä tilinpäätösperiaatteita.
Kunnanhallitus hyväksyi kokouksessaan 8.1.2024 § 6 yhteiset palvelut toimialueen alaisten palveluyksiköiden käyttösuunnitelmat. Palvelualueiden toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumista raportoidaan kunnanhallitukselle jatkossa neljännesvuosittain tammi–maaliskuulta, tammi–kesäkuulta ja tammi–syyskuulta sekä koko vuodelta tilinpäätöksessä.
Olennaiset tapahtumat ja talousarvion toteutumat sekä vuositavoitteiden seuranta tammi-syyskuulta ovat liitteessä.
Tammi-syyskuun ajanjaksolta talouden tasaisen toteutumisen vertailuluku on 75 %. Yhteiset palvelut alaisen toiminnan tulojen toteuma oli 70,7% (v. 2023: 41,4 %). Määrärahojen käyttöaste oli 76,6 % (v.2023: 75,6 %). Sitovan toimintakatteen toteuma oli 80,3 %, (v. 2023: 82,8 %). Sitovan toimintakatteen arvioidaan toteutuvan 0,15 milj. euroa talousarviota heikompana. Yhteisten palveluiden toimintatuottoihin esitetään 0,47 milj. euron määrärahalisäystä ja kuluihin 0,62 milj. euron lisäystä.
Valtion maksamat pakolaiskorvaukset ovat olleet tänä vuonna nousussa, koska ukrainalaispakolaisten lisääntyvän kotikuntaoikeuden hakemisen myötä kuntaan muuttaa lisää pakolaisia. Tuottoihin esitetään 0,28 milj. euron määrärahan lisäystä. Valtio maksaa kertakorvauksena kunnille TE-palveluiden uudistuksesta aiheutuneita muutoskuluja. Tuusulan osuuden arvioidaan olevan noin 0,19 milj. euroa, joka esitetään tuottojen lisäyksenä.
Pitkäaikaistyöttömien määrä on lähtenyt nousuun viime vuoden aikana. Työmarkkinatuen kuntaosuuden kuluihin esitetään 0,28 milj. euron määrärahalisäystä.
Henkilöstökulujen osalta määrärahalisäykseksi on kirjattu 0,17 milj. euroa. Presidentinvaalien osalta ylitystä arvioidaan tulevan 0,05 milj. euroa. Tietohallinnon alkuperäisestä budjetista on puuttunut 0,08 milj. euron henkilöstökulu. Myös päällekkäisistä työtehtävistä että tehtävämuutoksista aiheutuvat ylitykset 0,12 milj. euroa on huomioitu määrärahan lisäyksenä. Leasing-vuokrien ennustetaan ylittyvän 0,05 milj. euroa.
Henkilöstöhallinnon osalta Sarastian vuoden 2023 kuluja on kirjautunut vuodelle 2024, mikä heijastuu tarpeena 0,05 milj. euron lisämäärärahalle. Muutosta aiheutuviin remontointikuluihin haetaan 0,03 milj. euroa lisämäärärahaa ja hallintopalveluissa vanhan asianhallintajärjestelmän (Kuntatoimisto) tiedonsiirrosta nykyiseen (CaseM) esitetään 0,04 milj. euron lisäystä.
Tämän vuoden kunnan talousarvioon on sisällytetty 0,2 milj. euron säästötavoite. Yhteisten palveluiden osuus säästötavoitteesta on 0,02 milj. euroa, joka vähennetään hankintatoimen palveluiden ostoista. Henkilöstöhallintoon on varattu vuotuinen 0,08 milj. euron kertapalkkiomääräraha, joka jaetaan henkilöstöhallinnosta kaikille toimialueille vakituisen henkilöstön määrän suhteessa. Yhteisille palveluille jäävä osuus on 4 000 euroa. Sivistyksestä siirretään 15 000 euron määräraha yhteisiin palveluihin kohdennettuun nuorisotyöhön.