Kunnanhallitus, kokous 24.3.2025

§ 117 Kunta- ja aluevaalit 2025, vaalimainonta

TUUDno-2024-2165

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Niina Puikkonen, vs. hallintojohtaja, niina.puikkonen@tuusula.fi

Perustelut

Vaalipäivän äänestys toimitetaan äänestysalueittain. Tuusulassa äänestysalueita on 13 (kv 17.6.2024 §75). Vaalilain mukaan vaalipäivän äänestyspaikoista kunnassa päättää kunnanhallitus. Alue- ja kuntavaalien vaalipäivä on 13.4.2025 ja äänestysaika vaalipäivän äänestyspaikoissa on klo 09.00–20.00.

Vaalilain 9 §:n 3 momentin mukaan jokaisella äänestysalueella on kunnanhallituksen päätöksellä määrätty vaalipäivän äänestyspaikka. Erityisistä syistä äänestyspaikka voidaan sijoittaa äänestysalueen tai kunnankin ulkopuolelle, jollei siitä aiheudu äänestäjille kohtuutonta haittaa.

Äänestysalueet 1.1.2025 alkaen (kv 17.6.2024 §75)

001 Kirkonkylä
002 Rusutjärvi
003 Paijala
004 Tuomala
005 Ruotsinkylä
006 Jokela
007 Vanhakylä
008 Kellokoski
009 Hyrylä
010 Vaunukangas
011 Riihikallio
012 Lepola
013 Hyökkälä

Lisäksi valtuusto on määrännyt ne henkilöt, joita väestötietojärjestelmässä ei ole merkitty minkään kiinteistön kohdalle, kuulumaan Kirkonkylän äänestysalueeseen.

Kunnanhallitus päättää myös yleisten ennakkoäänestyspaikkojen lukumäärästä ja sijainnista sekä niiden äänestysajoista. Kunta voi järjestää ennakkoäänestyksen kunnassa sijaitsevissa postikonttoreissa tai kunnan virastoissa taikka muissa itse järjestämissään tai hankkimissaan tiloissa. Ennakkoäänestyspaikan on oltava esteetön ja esimerkiksi aatteellisilta kytkennöiltään mahdollisimman puolueeton. Ennakkoäänestys toimitetaan kotimaassa 2.−8.4.2025 (keskiviikosta tiistaihin).

Vaalilain 47 §:n mukaan kotimaan yleinen ennakkoäänestyspaikka on ennakkoäänestystä varten avoinna kaikkina ennakkoäänestysajan päivinä, jollei kunnanhallituksen päätöksellä erityisistä syistä toisin määrätä. Vaalilain 48 §:n mukaisesti ennakkoäänestys toimitetaan kotimaan yleisessä ennakkoäänestyspaikassa kunnanhallituksen päätöksellä määrättynä aikana, joka ei saa olla arkisin ennen klo 8:aa eikä klo 20:n jälkeen eikä lauantaisin ja sunnuntaisin ennen klo 9:ää eikä klo 18:n jälkeen.

Oikeusministeriön ohjeen mukaan ennakkoäänestyspaikkoja tulisi olla kunnassa riittävästi suhteessa kunnan äänioikeutettujen määrään ja ne tulisi sijoittaa paikkoihin, joihin on vaivaton pääsy. Äänestyspisteen olisi hyvä sijaita siellä, missä äänestäjät tavallisestikin liikkuvat ja asioivat. Samoin suositellaan, että ennakkoäänestyspaikkojen tulisi vaalista toiseen olla mahdollisimman pysyviä.

Vaalilain 9 §:n mukaan ennakkoäänestyspaikkoja ovat: 

1) ne kotimaan yleiset ennakkoäänestyspaikat, joiden lukumäärästä ja sijainnista kunnanhallitus päättää ja joita on oltava, jollei erityisestä syystä muuta johdu, jokaisessa kunnassa vähintään yksi;

2) valtioneuvoston asetuksella säädettävät Suomen edustustot ja niiden toimipaikat sekä valtioneuvoston asetuksella säädettävät kuntavaalien yleiset ennakkoäänestyspaikat Ahvenanmaan maakunnassa;

3) sairaalat, ympärivuorokautista hoitoa antavat ja muut, kunnanhallituksen päätöksellä määrätyt sosiaalihuollon toimintayksiköt, rangaistuslaitokset sekä Puolustusvoimien varusmieskoulutusta antavien joukko-osastojen varuskunnat ja Rajavartiolaitoksen varusmieskoulutusta antavat yksiköt (laitos);

4) suomalaiset laivat, jotka ovat ulkomailla, kun ennakkoäänestys toimitetaan.


Kunta päättää itsenäisesti ja oman harkintansa mukaan yleisten ennakkoäänestyspaikkojen lukumäärästä ja sijainnista kunnassa. Lisäksi kunnanhallitus määrää ennakkoäänestysajanjakson puitteissa ennakkoäänestyspaikan aukiolopäivät ja päivittäiset aukioloajat. Jokaisen ennakkoäänestyspaikan nimen, käyntiosoitteen ja päivittäisen aukioloajan on käytävä ilmi kunnanhallituksen päätöksestä.

Oikeusministeriön ohjeen mukaan kunnan tulee hyvissä ajoin päättää kunnan yleisistä ennakkoäänestyspaikoista sekä vaalipäivän äänestyspaikoista. Ennakkoäänestämistä koskevasta päätöksestä tulee käydä ilmi jokaisen ennakkoäänestyspaikan nimi, käyntiosoite ja päivittäinen aukioloaika. Kunnanhallituksen tulee huolehtia, että sanotut tiedot sekä äänestyspäivän äänestyspaikkojen tiedot toimitetaan Digi- ja väestötieto-virastolle viimeistään 24.1.2025 merkitsemällä ne oikeusministeriön ylläpitämään vaalitietojärjestelmään, minkä jälkeen äänestyspaikkoja ei voi enää muuttaa. Vaali-tietojärjestelmän tietojen perusteella Digi- ja väestötietovirasto painattaa äänioikeutetuille kotiin tai sähköisesti lähetettävän ilmoituksen vaaleista.

Ennakkoäänestyspaikka on ennakkoäänestystä varten avoinna kaikkina päivinä ennakkoäänestysajanjaksona, jollei kunnanhallitus erityisistä syistä toisin määrää. Erityisenä syynä kyseeseen tulee lähinnä kunnan tai kunnan osan vähäiseksi arvioitu ennakkoäänestäjien määrä. Ennakkoäänestystä ei saa toimittaa arkipäivisin ennen klo 8 eikä klo 20 jälkeen eikä lauantaisin ja sunnuntaisin ennen klo 9 eikä klo 18 jälkeen.

Ennakkoäänestyspaikat pääosin ovat samat kuin europarlamenttivaaleissa. Poikkeuksena on Tuusulan pääkirjasto, jossa ei tällä kertaa järjestetä ennakkoäänestystä. Sen sijaan esitetään, että ennakkoäänestys järjestettäisiin Moniolla. 

Tiedot kunnan yleisistä ennakkoäänestyspaikoista ja vaalipäivän äänestyspiakoista on ilmoitettava oikeusministeriön vaalitietojärjestelmään (VAT) perjantaihin 24.1.2025 klo 12 mennessä.

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • että yleinen ennakkoäänestys kuntavaaleissa järjestetään Tuusulan kunnassa 2.4.- 8.4.2025 seuraavasti: 
     

1. Monio
Pataljoonantie 6 C, 04300 Tuusula

Päivittäinen aukiolo
- ke, to ja pe klo 9-20
- la klo 10-16
- su klo 10-16
- ma ja ti klo 9-20

2. S-Market Tuusula
Hyrylänkatu 6, 04300 Tuusula

Päivittäinen aukioloaika
- ke, to ja pe klo 9-20
- la klo 9-18
- su klo 9-18
- ma ja ti klo 9-20

3. Kustaa Aadolf -kodin sali
Koulutie 12, 04500 Kellokoski

Päivittäinen aukioloaika
- ke, to ja pe klo 12-20
- la ja su klo 12-16
- ma ja ti klo 12-20

4. Jokela-talo
Keskustie 20, 05400 Jokela

Päivittäinen aukioloaika
- ke, to ja pe klo 12-20
- la ja su klo 12-16
- ma ja ti klo 12-20

  • että ennakkoäänestys toimitetaan Jokelan vankilan ja sairaaloiden ja ympärivuorokautista hoitoa antavien sosiaalihuollon toimintayksiköiden (entisen terveyskeskussairaalan akuutti jatko- ja kuntoutusosasto ja kotiutus- ja arviointiyksikkö) lisäksi myös seuraavissa toimintayksiköissä: Mainiokoti Kerttuli, Hoivakoti Elisabeth ja Eemil, Riihikallion palvelukeskus (Tuusulan kunnan ja Yrjö & Hanna Oy:n palveluasumisyksiköt), Riihikoto, Tuusulan Neitoperhon asumisyksikkö, Attendo Rykmentti ja Ykköskoti Lotta, Hoivakoti Isokarhu, VetreaElo Venny, Martta Augusta -koti sekä Hoivamme-koti Kellokoski.
     
  • että kunta ja -aluevaaleissa vaalipäivän äänestyspaikat ovat seuraavat:
     

001    Kirkonkylä, Kunnantalo, Kotorannankuja 10, 04310 Tuusula
002    Rusutjärvi, Rusutjärven koulu, Rusutjärventie 258, 04370 Rusutjärvi
003    Paijala, Paijalan koulu, Paijalantie 44, 04300 Tuusula
004    Tuomala, Tuomalan koulu, Kansanopistontie 41, 04380 Tuusula
005    Ruotsinkylä, Ruotsinkylän koulu, Rävbäckinkuja 29, 04360 Tuusula
006    Jokela, Jokela-talo, Keskustie 20, 05400 Jokela
007    Vanhakylä, Vanhankylän koulu, Vanhankylän koulutie 109, 04390 Jäniksenlinna
008    Kellokoski, Kellokosken koulu, Koulutie 7, 04500 Kellokoski
009    Hyrylä, Mikkolan koulu, Pähkinämäentie 215, 04300 Tuusula
010    Vaunukangas, Vaunukankaan koulu, Vaunukankaantie 3, 04300 Tuusula
011    Riihikallio, Riihikallion koulu, Pellavamäentie 15, 04320 Tuusula
012    Lepola, Lepolan koulu, Visantie 1, 05400 Jokela
013    Hyökkälä, Hyökkälän koulu, Kirkkotie 11, 04300 Tuusula
 

  • pyytää sivistyksen toimialuetta ja tilapalvelut -palvelualuetta varaamaan äänestyshuoneistot vaalitoimitusta varten 13.4.2025 mahdollisuuksien mukaan koulujen ensimmäisestä kerroksesta sellaisesta huonetilasta, johon on erillinen sisääntulo- ja ulosmenokäytävä sekä mahdollisuus odotustilaan 
  • että vaalien ulkomainonta voidaan aloittaa kunnan hallinnassa ja määräysvallassa olevilla alueilla viikkoa ennen ennakkoäänestyksen aloittamista eli 24.3.2025 lukien
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • että yleinen ennakkoäänestys kuntavaaleissa järjestetään Tuusulan kunnassa 2.4.- 8.4.2025 seuraavasti: 
     

1. Monio
Pataljoonantie 6 C, 04300 Tuusula

Päivittäinen aukiolo
- ke, to ja pe klo 9-20
- la klo 10-16
- su klo 10-16
- ma ja ti klo 9-20

2. S-Market Tuusula
Hyrylänkatu 6, 04300 Tuusula

Päivittäinen aukioloaika
- ke, to ja pe klo 9-20
- la klo 9-18
- su klo 9-18
- ma ja ti klo 9-20

3. Kustaa Aadolf -kodin sali
Koulutie 12, 04500 Kellokoski

Päivittäinen aukioloaika
- ke, to ja pe klo 12-20
- la ja su klo 12-16
- ma ja ti klo 12-20

4. Jokela-talo
Keskustie 20, 05400 Jokela

Päivittäinen aukioloaika
- ke, to ja pe klo 12-20
- la ja su klo 12-16
- ma ja ti klo 12-20

  • että ennakkoäänestys toimitetaan Jokelan vankilan ja sairaaloiden ja ympärivuorokautista hoitoa antavien sosiaalihuollon toimintayksiköiden (entisen terveyskeskussairaalan akuutti jatko- ja kuntoutusosasto ja kotiutus- ja arviointiyksikkö) lisäksi myös seuraavissa toimintayksiköissä: Mainiokoti Kerttuli, Hoivakoti Elisabeth ja Eemil, Riihikallion palvelukeskus (Tuusulan kunnan ja Yrjö & Hanna Oy:n palveluasumisyksiköt), Riihikoto, Tuusulan Neitoperhon asumisyksikkö, Attendo Rykmentti ja Ykköskoti Lotta, Hoivakoti Isokarhu, VetreaElo Venny, Martta Augusta -koti sekä Hoivamme-koti Kellokoski.
     
  • että kunta ja -aluevaaleissa vaalipäivän äänestyspaikat ovat seuraavat:
     

001    Kirkonkylä, Tuusulanjärven kampus, Tuusulantie 131, 04310 Tuusula
002    Rusutjärvi, Rusutjärven koulu, Rusutjärventie 258, 04370 Rusutjärvi
003    Paijala, Paijalan koulu, Paijalantie 44, 04300 Tuusula
004    Tuomala, Tuomalan koulu, Kansanopistontie 41, 04380 Tuusula
005    Ruotsinkylä, Ruotsinkylän koulu, Rävbäckinkuja 29, 04360 Tuusula
006    Jokela, Jokela-talo, Keskustie 20, 05400 Jokela
007    Vanhakylä, Vanhankylän koulu, Vanhankylän koulutie 109, 04390 Jäniksenlinna
008    Kellokoski, Kellokosken koulu, Koulutie 7, 04500 Kellokoski
009    Hyrylä, Mikkolan koulu, Pähkinämäentie 215, 04300 Tuusula
010    Vaunukangas, Vaunukankaan koulu, Vaunukankaantie 3, 04300 Tuusula
011    Riihikallio, Riihikallion koulu, Pellavamäentie 15, 04320 Tuusula
012    Lepola, Lepolan koulu, Visantie 1, 05400 Jokela
013    Hyökkälä, Hyökkälän koulu, Kirkkotie 11, 04300 Tuusula
 

  • pyytää sivistyksen toimialuetta ja tilapalvelut -palvelualuetta varaamaan äänestyshuoneistot vaalitoimitusta varten 13.4.2025 mahdollisuuksien mukaan koulujen ensimmäisestä kerroksesta sellaisesta huonetilasta, johon on erillinen sisääntulo- ja ulosmenokäytävä sekä mahdollisuus odotustilaan 
  • että vaalien ulkomainonta voidaan aloittaa kunnan hallinnassa ja määräysvallassa olevilla alueilla viikkoa ennen ennakkoäänestyksen aloittamista eli 24.3.2025 lukien
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Kokouskäsittely

Käsittelyn aikana esittelijä muutti ehdotustaan siten, että kunta ja -aluevaalien vaalipäivän äänestyspaikka:
"001 Kirkonkylä, Kunnantalo, Kotorannankuja 10, 04310 Tuusula"
muutettiin: "001 Kirkonkylä, Tuusulanjärven kampus, Tuusulantie 131, 04310 Tuusula." 

Kunnanhallitus hyväksyi muutoksen yksimielisesti. 

Valmistelija

Niina Puikkonen, vs. hallintojohtaja, niina.puikkonen@tuusula.fi

Perustelut

Vaalilain 49 §:n mukaan keskusvaalilautakunnan on tiedotettava kunnan alueella olevista kotimaan yleisistä ennakkoäänestyspaikoista ja äänestysajoista niissä sillä tavalla kuin kunnan ilmoitukset saatetaan tiedoksi. Keskusvaalilautakunnan on vaalilain 67 §:n mukaan tiedotettava vastaavasti myös vaalipäivästä ja äänestysalueiden äänestyspaikasta. Keskusvaalilautakunta voi harkintansa mukaan kuuluttaa myös kotiäänestyksen järjestämisestä ja siihen ilmoittautumisesta sekä muista vaalien toimittamiseen liittyvistä asioista. Kunnan kuulutukset ja ilmoitukset saatetaan tiedoksi julkaisemalla ne internetissä kunnan verkkosivuilla. Lisäksi ne voidaan julkaista ilmoitustaululla Tuusinfossa ja sanomalehti Keski- Uusimaassa. 

Ehdotus

Esittelijä

Matti Rantanen, matti.rantanen@luottamus.tuusula.fi

Keskusvaalilautakunta päättää

  • oikeuttaa keskusvaalilautakunnan sihteerin tiedottamaan aluevaaleista asiaselostuksessa kuvatulla tavalla 
  • julkaista kuulutukset kunnan verkkosivuilla sekä sanomalehti Keski-Uusimaassa ja Keski-Uusimaa Viikko -ilmaisjakelulehdessä.

Kokouskäsittely

Käsittelyn aikana keskusvaalilautakunnan sihteeri esitti liitettäväksi pöytäkirjan liitteeksi kuulutuksen.
Keskusvaalilautakunta hyväksyi lisäyksen yksimielisesti. Muutos huomioitu pöytäkirjan liitteissä. 

Valmistelija

Niina Puikkonen, vs. hallintojohtaja, niina.puikkonen@tuusula.fi

Perustelut

Kunnan keskusvaalilautakunnan on huolehdittava siitä, että kaikki vaaliviranomaiset ovat tietoisia tehtävistään ja vastuistaan.

Keskusvaalilautakunnan sihteeri toimittaa kunta- ja aluevaaleissa vaalilautakuntien ja -toimikuntien puheenjohtajille ja jäsenille kirjallisesti tietoa ja ohjeita heidän tehtävistään. Keskusvaalilautakunnan sihteeri järjestää Pohjois- ja Etelä-Tuusulan vaalitoimikunnille tarpeen mukaan koulutusta ennen laitosäänestyksiä vaalimateriaalin jakamisen yhteydessä. Myös kotiäänestyksen toimittavat vaalitoimitsijat koulutetaan. Vaalilautakuntien puheenjohtajille ja varapuheenjohtajille pidetään koulutustilaisuus erikseen. Kunnan ennakkoäänestyspaikkojen vaalitoimitsijat tietojärjestelmien käyttäjät kouluttaa Sunna Naumi ja vaalilautakuntien tietojärjestelmien käyttäjät kouluttavat Niina Puikkonen ja Pia Rojo Keskusvaalilautakunnan sihteeri on koko kunta- ja aluevaalien ajan em. viranomaisten tavoitettavissa kysymysten esittämistä varten.

Ehdotus

Esittelijä

Matti Rantanen, matti.rantanen@luottamus.tuusula.fi

Keskusvaalilautakunta päättää

  • merkitä tiedoksi vaaliviranomaisten koulutuksen
  • oikeuttaa keskusvaalilautakunnan sihteerin tarvittaessa järjestämään muutakin koulutusta.

Kokouskäsittely

Käsittelyn aikana keskusvaalilautakunnan sihteeri muutti pohjaehdotusta siten,​ että selostetekstin kohta: "Kunnan ennakkoäänestyspaikkojen vaalitoimitsijat sekä vaalilautakuntien tietojärjestelmien käyttäjät kouluttaa Sunna Naumi."
Muutettiin muotoon: "Kunnan ennakkoäänestyspaikkojen vaalitoimitsijat tietojärjestelmien käyttäjät kouluttaa Sunna Naumi ja vaalilautakuntien tietojärjestelmien käyttäjät kouluttavat Niina Puikkonen ja Pia Rojo." Muutos huomoitu pöytäkirjassa. 

Valmistelija

Niina Puikkonen, vs. hallintojohtaja, niina.puikkonen@tuusula.fi

Perustelut

Kunnan toimielimet määräävät ne henkilöt, jotka toimielinten puolesta hyväksyvät kunnan suoritettavat menot ja kunnalle kannettavat tulot.

Ehdotus

Esittelijä

Matti Rantanen, matti.rantanen@luottamus.tuusula.fi

Keskusvaalilautakunta päättää, että

  • sen laskujen hyväksyjänä ja arvopostin kuittaajana toimivat puheenjohtaja ja sihteeri kumpikin erikseen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Niina Puikkonen, vs. hallintojohtaja, niina.puikkonen@tuusula.fi

Perustelut

Vaalilain 14 §:n mukaan kunnan keskusvaalilautakunta ottaa itselleen sihteerin ja muun tarvittavan henkilöstön. Keskusvaalilautakunnan sihteeri hoitaa ko. tehtävän virkavastuulla vastaten vaalien valmistelutoimista, ennakkoäänestysasiakirjojen tarkastamisen organisoinnista, vaalipäivän äänestysjärjestelyistä jne. Lisäksi sihteeri antaa tarvittaessa juridista apua vaaleihin liittyvissä kysymyksissä vaalitoimitsijoille ja vaalilautakunnille.

Edellisessä presidentinvaalissa keskusvaalilautakunnan sihteerin palkkio oli 4 000 euroa ja lisäksi hänelle korvattiin ylityöt. Edellisissä europarlamenttivaaleissa keskusvaalilautakunnan sihteerin palkkio oli 3100 euroa. 

Keskusvaalilautakunnan sihteerin tehtävää on lupautunut hoitamaa oman työnsä ohella vs. hallintojohtaja, mistä tehtävästä hänelle maksetaan erillinen palkkio. 

Tuloslaskennan vastuuhenkilöinä toimivat asianhallinnan asiantuntija Sunna Naumi ja hallintopalvelusihteeri Karam Saini. Molemmat toimivat myös vaalitietojärjestelmän pääkäyttäjänä, huolehtivat pohja- ja paikkatietojen ylläpidosta, ennakkoäänestyksessä toimivien vaalitoimitsijoiden rekrytoinnista ja koulutuksesta ja ennakkoäänestysasiakirjojen tarkastamisesta. Hallintopalvelusihteeri Pia Rojo osallistuu lisäksi vaalityöskentelyyn osallistuen mm. ennakkoäänestysasiakirjojen tarkastamiseen. 

Vaalityöskentelyyn on perinteisesti osallistunut myös muuta kunnan henkilökuntaa. Vaalityöskentelyyn osallistuneille on korvattu ylityö joko vastaavana vapaa-aikana tai rahakorvauksena.

Ehdotus

Esittelijä

Matti Rantanen, matti.rantanen@luottamus.tuusula.fi

Keskusvaalilautakunta päättää

  • ottaa sihteerikseen kunta- ja aluevaaleissa vs. hallintojohtaja Niina Puikkosen.
  • todeta,​ että keskusvaalilautakunnan sihteerin ollessa estynyt hoitamaan tehtäväänsä,​ toimii vs. kunnanlakimies Antti Vehi hänen sijaisenaan
  • todeta, että kunnan vaalitietojärjestelmän pääkäyttäjinä ja laskennan vastuuhenkilöinä toimivat asianhallinnan asiantuntija Sunna Naumi ja hallintopalvelusihteeri Karam Saini
  • suorittaa sihteerille 4 350 euron palkkion.  
  • suorittaa vaalitietojärjestelmän pääkäyttäjä Sunna Naumille 2 000 euron palkkion, lisäksi hänelle korvataan erikseen tehdyt ylityöt
  • suorittaa vaalityöhön osallistuvalle vaalitietojärjestelmän varahenkilölle, hallintopalvelusihteeri Karam Sainille 1 500 euron palkkion, lisäksi hänelle korvataan erikseen tehdyt ylityöt
  • suorittaa vaalityöhön osallistuvalle hallintopalvelusihteeri Pia Rojolle 1000 euron palkkion, lisäksi hänelle korvataan erikseen tehdyt ylityöt
  • oikeuttaa keskusvaalilautakunnan sihteerin sopimaan lisätyövoiman käytöstä.

Päätös

Keskusvaalilautakunta päätti

  • ottaa sihteerikseen kunta- ja aluevaaleissa vs. hallintojohtaja Niina Puikkosen.
  • todeta,​ että keskusvaalilautakunnan sihteerin ollessa estynyt hoitamaan tehtäväänsä,​ toimii vs. kunnanlakimies Antti Vehi hänen sijaisenaan, lisäksi hänelle korvataan erikseen tehdyt ylityöt
  • todeta, että kunnan vaalitietojärjestelmän pääkäyttäjinä ja laskennan vastuuhenkilöinä toimivat asianhallinnan asiantuntija Sunna Naumi ja hallintopalvelusihteeri Karam Saini
  • suorittaa sihteerille 4 350 euron palkkion.  
  • suorittaa vaalitietojärjestelmän pääkäyttäjä Sunna Naumille 2 000 euron palkkion, lisäksi hänelle korvataan erikseen tehdyt ylityöt
  • suorittaa vaalityöhön osallistuvalle vaalitietojärjestelmän varahenkilölle, hallintopalvelusihteeri Karam Sainille 1 500 euron palkkion, lisäksi hänelle korvataan erikseen tehdyt ylityöt
  • suorittaa vaalityöhön osallistuvalle hallintopalvelusihteeri Pia Rojolle 1000 euron palkkion, lisäksi hänelle korvataan erikseen tehdyt ylityöt
  • oikeuttaa keskusvaalilautakunnan sihteerin sopimaan lisätyövoiman käytöstä.

Kokouskäsittely

Niina Puikkonen poistui esteellisenä (osallisuusjäävi) kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Pöytäkirjanpitäjänä toimi puheenjohtaja.

Käsittelyn aikana esittelijä muutti ehdotustaan siten, että päätösehdotuksen kohtaan: "todeta,​ että keskusvaalilautakunnan sihteerin ollessa estynyt hoitamaan tehtäväänsä,​ toimii vs. kunnanlakimies Antti Vehi hänen sijaisenaan" lisättiin lause:
"lisäksi hänelle korvataan erikseen tehdyt ylityöt." 
Keskusvaalilautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti. 

Valmistelija

Niina Puikkonen, vs. hallintojohtaja, niina.puikkonen@tuusula.fi

Perustelut

Vaalilain 49 §:n mukaan keskusvaalilautakunnan on tiedotettava kunnan alueella olevista kotimaan yleisistä ennakkoäänestyspaikoista ja äänestysajoista niissä sillä tavalla kuin kunnan ilmoitukset saatetaan tiedoksi. Keskusvaalilautakunnan on vaalilain 67 §:n mukaan tiedotettava vastaavasti myös vaalipäivästä ja äänestysalueiden äänestyspaikasta. Keskusvaalilautakunta voi harkintansa mukaan kuuluttaa myös kotiäänestyksen järjestämisestä ja siihen ilmoittautumisesta sekä muista vaalien toimittamiseen liittyvistä asioista. Kunnan kuulutukset ja ilmoitukset saatetaan tiedoksi julkaisemalla ne internetissä kunnan verkkosivuilla. Lisäksi ne voidaan julkaista ilmoitustaululla Tuusinfossa ja sanomalehti Keski- Uusimaassa.

​​​​​​Liitteenä luonnos kuulutukseksi ehdokashakemusten jättämisestä kuntavaaleissa 2025.

Ehdotus

Keskusvaalilautakunta päättää

  • oikeuttaa keskusvaalilautakunnan sihteerin tiedottamaan kuntavaaleista asiaselostuksessa kuvatulla tavalla 
  • julkaista liitteenä olevan kuulutuksen ehdokashakemusten jättämisestä kunnan verkkosivuilla sekä sanomalehti Keski-Uusimaassa

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Valmistelija

Niina Puikkonen, vs. hallintojohtaja, niina.puikkonen@tuusula.fi

Perustelut

Vaalilain 17.2 §:n mukaan vaalitoimitsijat kotimaan yleiseen ennakkoäänestyspaikkaan ja kotiäänestykseen määrää kunnan keskusvaalilautakunta. Ennakkoäänestystä kotimaan yleisessä ennakkoäänestyspaikassa toimitettaessa vähintään kahden vaalitoimitsijan on oltava yhtä aikaa saapuvilla.
Vaalitoimitsijoiden lukumäärän yleisissä ennakkoäänestyspaikoissa on syytä määräytyä tarpeen mukaan.

Tuusulan kunnanhallitus päättää vaalilautakuntien ja -toimikuntien kokoonpanoista kokouksessaan maaliskuun 2025 aikana. Ennen v. 2013 tehtyä vaalilain muutosta kunnanhallituksen nimeämät vaalitoimikunnan jäsenet toimivat myös kotiäänestyksen vaalitoimitsijoina, mutta voimassa olevan vaalilain 17 §:n mukaan vaalitoimitsijat myös kotiäänestykseen määrää kunnan keskusvaalilautakunta. Ei ole estettä sille, että keskusvaalilautakunta määrää vaalitoimikuntien jäseniä edelleenkin tähän tehtävään. Vaalitoimikuntia on Tuusulassa kaksi eli toinen Etelä-Tuusulassa ja toinen Pohjois-Tuusulassa toimitettavia laitosäänestyksiä varten. Keskusvaalilautakunta kokoontuu maaliskuussa 2025 päättämään siitä, määrätäänkö kotiäänestykseen vaalitoimikuntien jäsenet, kuten aikaisemmissa vaaleissa Tuusulan kunnassa on toimittu. Keskusvaalilautakunta voi kokoontua maaliskuussa heti, kun kunnanhallitus on päättänyt vaalilautakuntien ja -toimikuntien kokoonpanoista kokouksessaan. 

Keskusvaalilautakunnan puheenjohtaja määrää vaalitoimikuntien vaalitoimitsijoista ne, jotka huolehtivat kotiäänestyksen toimittamisesta äänestäjän luona.

Ehdotus

Keskusvaalilautakunta päättää

  • määrätä yleisten ennakkoäänestyspaikkojen vaalitoimitsijat ja heille varahenkilöitä liitteen mukaisesti.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Käsittelyn aikana esittelijä muutti ehdotustaan siten, että liitteeseen lisättiin nimi Elena Luukkonen. Keskusvaalilautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.
Muutokset huomioitu pöytäkirjan liitteeseen. 

Valmistelija

Niina Puikkonen, vs. hallintojohtaja, niina.puikkonen@tuusula.fi

Perustelut

Vaalilain 17 §:n mukaan vaalitoimitsijat kotimaan yleiseen ennakkoäänestyspaikkaan ja kotiäänestykseen määrää kunnan keskusvaalilautakunta.

Kunnanhallitus on päättänyt 16.12.2024, että Tuusulan kunnassa on 4 ennakkoäänestyspaikkaa eli Monio, S-Market Tuusula, Kustaa Aadolf-kodin sali ja Jokela-talo.

Aiemmin myös muut vaalitoimitsijat kuin kunnan työntekijät ovat olleet työsuhteessa ja heille on maksettu palkkaa 24,00 euroa/tunti ilman ilta-, ylityö ja muita lisäkorvauksia. Kunnan työntekijät ovat työskennelleet työaikanaan normaalilla palkallaan, mutta työajan ulkopuolella myös heille on maksettu em. tuntipalkka em. lisineen.

Useassa kunnassa vaalitoimitsijoille maksetaan tehdystä työstä erilliskorvaus.

Ehdotus

Keskusvaalilautakunta päättää, että

  • vaalitoimitsijoille maksetaan tehtävästä 18,50 € / tunti (kunnan työntekijöille korvaus maksetaan työajan ulkopuolella tehdystä työstä). Tehtävästä maksetaan myös ilta-, ylityö- ja muita lisäkorvauksia.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Valmistelija

Niina Puikkonen, vs. hallintojohtaja, niina.puikkonen@tuusula.fi

Perustelut

Kuntavaalit toimitetaan sunnuntaina 13.4.2025. Ennakkoäänestyksen ajanjakso kotimaassa on 2.–8.4.2025. 

Vaalilain 15 §:n mukaan kunnanhallituksen on hyvissä ajoin ennen vaaleja asetettava kutakin äänestysaluetta varten vaalilautakunta ja laitoksessa toimitettavaa ennakkoäänestystä varten yksi tai useampi vaalitoimikunta.

Vaalilautakuntaan kuuluu puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja kolme muuta jäsentä sekä tarpeellinen määrä varajäseniä, kuitenkin vähintään kolme. Tarkoituksenmukaista olisi, että vaalilautakunnan varajäseniä olisi viisi. Varajäsenen rooli edellyttää aktiivista osallistumista vaalien järjestelyihin.

Vaalitoimikuntaan kuuluu puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja yksi muu jäsen sekä tarpeellinen määrä varajäseniä, kuitenkin vähintään kolme. Vaalilautakunnan ja vaalitoimikunnan varajäsenet on asetettava siihen järjestykseen, jossa he tulevat jäsenten sijaan. Vaalilautakunta ja vaalitoimikunta ovat päätösvaltaisia kolmijäsenisinä. 

Ehdokas ei voi olla vaalilautakunnan jäsenenä eikä varajäsenenä. Ehdokas tai hänen puolisonsa, lapsensa, sisaruksensa tai vanhempansa eivät voi olla vaalitoimikunnan jäsenenä eivätkä varajäsenenä. Kelpoisuuteen vaikuttava ehdokkuus tarkoittaa ehdokkuutta missä tahansa kunnassa.  Vaalikelpoisuus vaalilautakuntaan ja vaalitoimikuntaan määräytyy muutoin sen mukaan kuin kuntalaissa säädetään vaalikelpoisuudesta lautakuntaan ja toimikuntaan. Sinänsä ei ole estettä valita samaa henkilöä vaalilautakuntaan ja vaalitoimikuntaan, kunhan henkilö on vaalikelpoinen molempiin toimielimiin.

Jäsenten ja varajäsenten poliittista edustavuutta tarkastellaan erikseen. Myös tasa-arvolain soveltamisessa tarkastelu tehdään siten, että sekä jäsenissä että varajäsenissä on oltava naisia ja miehiä kumpiakin vähintään 40 %. 

Vaalilain 15 §:n mukaan vaalilautakunnan ja vaalitoimikunnan jäsenten että niiden varajäsenten tulee mahdollisuuksien mukaan edustaa asianomaisessa vaalipiirissä edellisissä eduskuntavaaleissa ehdokkaita asettaneita puoluerekisteriin merkittyjä puolueita. Kuntavaaleissa jäsenten ja varajäsenten tulee kuitenkin edustaa kunnassa edellisissä kuntavaaleissa ehdokkaita asettaneita äänestäjäryhmiä. Vaalilautakunnan varajäsenet ja vaalitoimikunnan varajäsenet on asetettava siihen järjestykseen, jossa he tulevat jäsenten sijaan.

Vuoden 2021 kuntavaaleissa Tuusulan kunnassa ehdokkaita asettivat seuraavat äänestäjäryhmät

Kansallinen Kokoomus r.p. 
Liike nyt r.p.
Perussuomalaiset r.p
Piraattipuolue r.p. 
Suomen Keskusta r.p.
Suomen Kristillisdemokraatit (KD) r.p.
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue - r.p.
Svenska folkpartiet i Finland r.p
Tuusulan puolesta yhteislista
Vasemmistoliitto r.p.
Vihreä liitto r.p.
 

Em. ryhmiltä on pyydetty esitykset edustajista vaalilautakuntiin ja -toimikuntiin. 

     

Äänestysalueet 1.1.2025 alkaen (kv 17.6.2024 §75)

001 Kirkonkylä
002 Rusutjärvi
003 Paijala
004 Tuomala
005 Ruotsinkylä
006 Jokela
007 Vanhakylä
008 Kellokoski
009 Hyrylä
010 Vaunukangas
011 Riihikallio
012 Lepola
013 Hyökkälä

Kaikki vaalilautakunnat käyttävät oikeusministeriön sähköistä vaaliluetteloa ja sähköistä tuloslaskentajärjestelmää. 

Vaalitoimikuntia on asetettu yleensä kaksi eli toinen Etelä-Tuusulassa ja toinen Pohjois-Tuusulassa toimitettavia laitosäänestyksiä varten. 

Nimettäessä henkilöitä vaalilautakuntiin ja toimikuntiin on heiltä saatava suostumus ja varmistettava, että heillä on mahdollisuus osallistua toimielimen työhön.

Vaalitoimikunnat työskentelevät ennakkoäänestysaikana. Vaalilautakunnat työskentelevät varsinaisena vaalipäivänä, jonka lisäksi tapahtuu tuloslaskenta klo 20 lähtien.

Vaalilain mukaan sekä vaalilautakunnan että vaalitoimikunnan varajäseniä on oltava vähintään kolme, mutta tarkoituksenmukaista olisi, että ainakin suurimmissa äänestysalueissa (Kirkonkylä, Jokela, Hyrylä, Vaunukangas, Riihikallio I, Lepola, Riihikallio II ja Hyökkälä) vaalilautakunnan varajäseniä olisi seitsemän. Varajäsenet kutsutaan mukaan vaali järjestelyihin sekä suorittamaan tuloslaskentaa. Lisäksi vaalilautakuntaan voidaan asettaa vaaliavustajia erikseen ilman, että kunnanhallituksen täytyisi niistä päättää. 

Vaalilautakuntien ja vaalitoimikuntien jäseniksi ja varajäseniksi on valittava sekä miehiä että naisia. Sekä varsinaisissa jäsenissä että varajäsenissä on oltava kumpiakin vähintään 40 %.

Liite päivitetään ja lisätään kokouksessa 10.3.2025 puolueiden neuvottelujen perusteella. 

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • asettaa vuoden 2025 kunta- ja aluevaaleja varten liitteen mukaisesti
    • kuhunkin 13 äänestysalueeseen vaalilautakunnan
    • Etelä-Tuusulan vaalitoimikunnan ja Pohjois-Tuusulan vaalitoimikunnan
  • valtuuttaa hallintojohtajan tekemään vaalilautakuntien ja vaalitoimikuntien kokoonpanoon asettamisen jälkeen puolueiden ilmoittamia muutoksia sekä laatimaan muutoksista erilliset viranhaltijapäätökset
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Antti Vehi, vs. lakimies, antti.vehi@tuusula.fi

Perustelut

Ehdokashakemusten vastaanotto päättyi 4.3.2025 klo 16. Hakemukset puolueiden ehdokaslistojen sekä yhteislistojen julkaisemisesta esitellään keskusvaalilautakunnan kokouksessa.

Vaalilain 35 §:n mukaan ehdokashakemukset käsittelevän viranomaisen on tutkittava, onko ehdokashakemukset ja ilmoitukset vaaliliitosta ja yhteislistasta jätetty sille laissa säädetyssä määräajassa ja onko asiakirjat laadittu laissa tai sen nojalla säädetyin tai määrätyin muodoin sekä ovatko ehdokkaat vaalikelpoisia ja onko heidän ehdokkuudelleen muutoin laissa säädettyä estettä.

Vaalilain 35 §:n mukaan ehdokashakemukset käsittelevän viranomaisen asiana ei ole tutkia, miten jäsenäänestys ja ehdokkaiden asettaminen siihen liittyvine menettelyineen puolueessa, taikka sen piiri-, perus- tai muussa järjestössä taikka puolueen jäseniä kunnassa edustavassa yhdistyksessä on toimitettu.

Vaalilain 36 §:n mukaan ehdokashakemukset niihin liitettyine asiakirjoineen tarkastetaan 34. päivänä ennen vaalipäivää pidettävässä kokouksessa. Jos ehdokashakemusta taikka ilmoitusta vaaliliitosta tai yhteislistasta ei ole annettu viranomaiselle määräaikana, se jätetään tutkimatta.

Puolueen, yhteislistan tai yhteislistaan kuulumattoman valitsijayhdistyksen vaaliasiamiehelle on viipymättä huomautettava, jos:

  1. ehdokashakemusta taikka ilmoitusta vaaliliitosta tai yhteislistasta ei ole tehty vaalilain tai sen nojalla annettujen määräysten mukaisesti taikka ehdokashakemukseen ei ole liitetty vaalilaissa edellytettyjä asiakirjoja;
  2. ehdokashakemusasiakirjoja ei muusta kuin 1 kohdassa mainitusta syystä voida pitää lainmukaisina; taikka
  3. ehdokkaaksi on asetettu henkilö, joka ei ole vaalikelpoinen tai joka on asetettu samoissa vaaleissa ehdokkaaksi kahdella tai useammalla listalla.

 

Lisäksi vaalilain 37 §:n mukaan tässä samassa kokouksessa määrätään puolueiden, yhteislistojen ja valitsijayhdistysten keskinäinen järjestys ehdokaslistojen yhdistelmää varten.

Kuntavaaleissa arvotaan:

  1. vaaliliittoon kuulumattomien puolueiden ja vaaliliittojen keskinäinen järjestys
  2. vaaliliitossa sen muodostaneiden puolueiden keskinäinen järjestys sekä
  3. yhteislistojen keskinäinen järjestys.

 

Yhteislistaan kuulumattomat valitsijayhdistykset järjestetään aakkosjärjestykseen.

Ehdokashakemuksen ovat jättäneet:

 

Kansallinen Kokoomus

76 ehdokasta

Kristallipuolue 

1 ehdokas

Perussuomalaiset

27 ehdokasta

Suomen Keskusta

23 ehdokasta

Suomen Kommunistinen puolue

1 ehdokas

Suomen Kristillisdemokraatit (KD)

12 ehdokasta

Suomen ruotsalainen kansanpuolue

2 ehdokasta

Suomen Sosialidemokraattinen Puolue

 52 ehdokasta

Vasemmistoliitto 

12 ehdokasta

Vihreä liitto

22 ehdokasta

Tuusulan puolesta ry yhteislista

49 ehdokasta

Raimo Stenvall 1 ehdokas

 

Suomen Keskusta ja Suomen ruotsalainen kansanpuolue ovat ilmoittaneet muodostavansa vaaliliiton.

Ehdokasasiakirjoja vastaanotettaessa on tehty seuraavat tarkistukset vaalilain 38 §:n mukaan:

Tuusulan Puolesta yhteislistan osalta on todettu seuraavat puutteet:

  • valitsijayhdistyksen ehdokas Kätlin Pärtelpoegin valitsijayhdistyksen jäsenistä Lauri Püss, Karol Kolessov, Nuutinen Kari ja Nuutinen Mai tiedot ovat puutteelliset
  • valitsijayhdistyksen ehdokas Petri Tonterin valitsijayhdistyksen jäsenistä Esa Tihilä, Janne Mäkinen ja Heli Mäkinen tiedot ovat puutteelliset
  • valitsijayhdistyksen ehdokas Laura Vaarnas valitsijayhdistyksen jäsenistä Ilkka Vilkkusen tiedot ovat puutteelliset
  • valitsijayhdistyksen ehdokas Carita Ljunberg on ilmoittanut olevansa oman valitsijayhdistyksensä jäsen sekä ehdokas Elina Tuovisen valitsijayhdistyksen jäsen
  • valitsijayhdistyksen ehdokas Anna Yltävä valitsijayhdistyksen jäsenistä Juulia Raippalinnan tiedot ovat puutteelliset
  • valitsijayhdistyksen ehdokas Maaranen Tuula, valitsijayhdistyksen perustiedot ovat puutteelliset
     

Vaaliasiamiehillä, joille huomautuksia on tehty, on oikeus viimeistään 39. päivänä ennen presidentinvaalin vaalipäivää ja 32. päivänä ennen muiden vaalien vaalipäivää ennen kello 16 tehdä huomautuksista johtuvat oikaisut sekä täydentää ehdokashakemusta ja siihen liitettyjä asiakirjoja. Saman ajan kuluessa vaaliasiamiehillä on oikeus tehdä tarvittavia ehdokkaan nimeä, arvoa, ammattia tai tointa taikka kotikuntaa koskevia tarkistuksia. Jos huomautus koskee ilmoitusta vaaliliitosta, puolueiden vaaliasiamiehillä on oikeus antaa yhteinen kirjallinen ehdotuksensa ilmoituksen oikaisemiseksi.

Jos huomautus on tehty 36 §:n 3 momentin 3 kohdassa mainitusta syystä, vaaliasiamiehellä on oikeus tämän pykälän 1 momentissa säädetyn ajan kuluessa poistaa ensin mainitussa lainkohdassa tarkoitettu ehdokas.

Ehdotus

Esittelijä

Hanna Warro, hanna.warro@luottamus.tuusula.fi

Keskusvaalilautakunta päättää

  • todeta, ettei ehdokashakemuksissa ole huomautettavaa
  • suorittaa ehdokaslista-asettelun (puolueet + vaaliliitot, vaaliliittojen sisäiset puolueet) arvonnan

Päätös

Keskusvaalilautakunta

  • päätti todeta että niiden ehdokkaiden tiedot, joissa on todettu puutteita, esitetään vaaliasiamiehille korjattavaksi
  • päätti todeta että jatkossa kun ehdokaslomakkeita täytetään, tulisi ilmoittajien merkitä kutsumanimi alleviivausta käyttäen
  • suoritti ehdokaslistojen yhdistelmän laatimista varten arvonnan sekä hyväksyi arvonnan tuloksen, ja totesi että ehdokaslistan asettelu on suoritettu.

 

Kokouskäsittely

Keskusvaalilautakunnan puheenjohtajan avattua keskustelun pykälästä lisättiin pöytäkirjaan kirjaamatta jääneet virkahenkilöiden ennen 10.3. keskusvaalilautakunnan kokousta tekemät seuraavat huomiot ja korjaukset:

 

Virkahenkilöiden tekemät huomiot ja korjaukset ennen Keskusvaalilautakunnan kokousta 10.3

 

Tuusulan Puolesta yhteislistan osalta on todettu seuraavat huomiot

Valitsijayhdistyksen ehdokas Mats Fagerström on laittanut oman nimensä omaan valitsijayhdistyksen perustamisasiakirjaan. Ehdokas on myös oman valitsijayhdistyksensä vaaliasiamies.

  • Sihteeri on ollut yhteydessä ehdokkaaseen ja ehdokas pyysi poistamaan oman nimensä valitsijayhdistyksen perustamisasiakirjasta.

Korjattu mainitut puutteet seuraavien ehdokkaiden kohdilta:

  • Kälin Pärtelploegin puuttuvat valitsijayhdistyksen jäsenten tiedot korjattiin valitsijayhdistyksen perustamisasiakirjaan sihteerin toimesta. Kari ja Mai Nuutisen, Karol Kolessovin, ja Lauri Püssin puutteelliset syntymäajat korjattiin valitsijayhdistyksen perustamisasiakirjaan. Lisähuomiona ehdokas ilmoitti, että hänen sukunimensä vaihtuu 28.3., ja uusi sukunimi on Prii.
  • Petri Tonterin valitsijayhdistyksen jäseniltä Esa Tihilä, Janne Mäkinen ja Heli Mäkinen puuttuvat syntymäajat korjattiin perustamisasiakirjaan sihteerin toimesta
  • Laura Vaarnaksen valitsijayhdistyksen jäseneltä Ilkka Virkkuselta korjattiin puuttuva syntymäaika perustamisasiakirjaan sihteerin toimesta.
  • Carita Ljungberg on ollut oman sekä ehdokas Elina Tuovisen valitsijayhdistyksen jäsen. Ehdokas Ljungbergin nimi poistettiin hänen omalta perustamisasiakirjaltaan Sihteerin toimesta.
  • Anna Yltävän valitsijayhdistyksen jäseneltä puuttui nimikirjoitus, joten jäsen poistettiin perustamisasiakirjalta ehdokkaan pyynnöstä, sihteerin toimesta.
  • Tuula Maaraselta puuttui perustamisasiakirjan allekirjoituksen paikka ja päivämäärä, jotka korjattiin sihteerin toimesta perustamisasiakirjaan.

Seuraavilla valitsijayhdistyksen ehdokkailla todettiin liian pitkiä ammatti-/arvonimikkeita. Kaikki korjattiin merkityillä tavoilla sihteerin toimesta.

  • Kuusterä Simo, korjattiin yhteisöpedagogiohjaaja
  • Lehtinen Mira, korjattiin palveluvastaava
  • Ljungberg Carita, korjattiin vapaaehtoistoimija, eläkeläinen
  • Palvas Liisa, korjattiin technical sales support

Yhteislista vaaliasiamiehen varahenkilö Liisa Sorri ei voinut toimia varamiehenä, koska ei ole oman valitsijayhdistyksen, tai kenenkään muun, vaaliasiamies. Sihteeri korjasi asian, varahenkilöksi muutettiin Jari Anttalainen.

 

Kansallisen Kokoomuksen puoluelistan osalta on todettu seuraavat huomiot

Huomioitiin yksi turvakielto-osoite, jota ei pystytty heti todentamaan. Sihteeri pyysi osoitteesta selvityksen ja vastauksen, missä todettiin henkilö Tuusulalaiseksi.

Seuraavilla puolueen listatuilla ehdokkailla todettiin liian pitkiä ammatti-/arvonimikkeita. Kaikki korjattiin merkityillä tavoilla Sihteerin toimesta.

  • Pitkä Juha, nuorisotyöntyöalavastaava todettu oikeaksi nimikkeeksi
  • Raevuori Ville, korjattiin asiantuntija ulkomaankauppa.
  • Saukko Leena, korjattiin perheyrittäjä.
  • Savolainen Ari, golf ammattilainen todettu oikeaksi nimikkeeksi.    

 

Perussuomalaisten puoluelistan osalta on todettu seuraavat huomiot

Huomioitiin yksi turvakielto-osoite, jota ei pystytty heti todentamaan. Sihteeri pyysi osoitteesta selvityksen ja vastauksen, missä todettiin henkilö Tuusulalaiseksi.

Seuraavilla puolueen listatuilla ehdokkailla todettiin liian pitkiä ammatti-/arvonimikkeita. Kaikki korjattiin merkityillä tavoilla sihteerin toimesta.

  • Mira Lindgren korjattu ammattinimikkeeksi lastensuojelu-, nuoriso-, ja yhteisöohjaaja.

 

Suomen Keskustan puoluelistan osalta on todettu seuraavat huomiot

Huomioitu ja korjattu sihteerin toimesta virheellinen henkilötunnuksen kirjaus Pentti Mattilalla.

 

Suomen Sosiaalidemokraattisen Puolueen puoluelistan osalta on todettu seuraavat huomiot

Seuraavilla puolueen listatuilla ehdokkailla todettiin liian pitkiä ammatti-/arvonimikkeita. Kaikki korjattiin merkityillä tavoilla sihteerin toimesta.

  • Kuusisto Päivö, omaishoitaja, laskentatoimen yo-merkonomi. Soitettu  ehdokkaalle asiaan liittyen 11.3. Ehdokas ei hyväksy lyhentämistä. Haluaa tämän huomioitavan, mutta jos on aivan pakko, niin omaishoitaja, yo-merkonomi lask.toim. vaihtoehtoisena.
  • Lehtonen Pirjo, varhaiskasvatuksen opettaja, vaka asiantuntija. Korjattiin vaka opettaja, vaka asiantuntija.

 

Vasemmistoliiton puoluelistan osalta on todettu seuraavat huomiot

Seuraavilla puolueen listatuilla ehdokkailla todettiin liian pitkiä ammatti-/arvonimikkeita. Kaikki korjattiin merkityillä tavoilla sihteerin toimesta.

  • Catani Hanna, järjestökoordinaattori, viestintäasiantuntija. Korjataan järjestökoordinaattori, viest.asiantunt.

 

Suomen ruotsalaisen kansanpuolue

Ei huomioitavaa

Suomen Kristillisdemokraatit

Ei huomioitavaa

Vihreä liitto

Ei huomioitavaa

Suomen kommunistinen puolue

Ei huomioitavaa

Raimo Stenvall

Ei huomioitavaa

Kristallipuolue

Ei huomioitavaa

 

Keskusvaalilautakunta hyväksyi muutokset/korjaukset yksimielisesti

Muutokset huomioitu pöytäkirjassa.

---

Keskusvaalilautakunnan käytyä läpi puolueiden vaaliasiakirjoja kokouksen aikana, kerättiin mahdolliset huomiot yhteen. Puheenjohtajan ehdotuksen perusteella kirjattiin ne kokoukseen.

10.3 kokouksen huomiot

 

Suomen Kristillisdemokraattien puoluelistan osalta on todettu seuraavat huomiot

Tiihonen Heimo Kristilliset, puuttui yhdistyksen nimi papereista.

Sihteeri korjannut.

                            

Suomen Keskustan puoluelistan osalta on todettu seuraavat huomiot

Ehdokkaiden suostumus ja vakuutus asiakirjoissa löytyi kaksi henkilöä jotka eivät olleet alleviivanneet puhuttelunimeä (Lea Birgit Pasanen ja Niilo Martti Väyrynen). Korjattiin sihteerin toimesta alkuperäisiin asiakirjoihin.

 

Vihreä liitto puolueen puoluelistan osalta on todettu seuraavat huomiot jotka korjattiin sihteerin toimesta

Antti Erik Matias Iiskola ei ollut alleviivannut kutsumanimeä.

Väisänen Olli Pekka puuttui postinumero osoitteesta.

Tuppunen Sanna Maarit puuttui postinumero osoitteesta.

Pöllönen Sirpa puuttui puhelinnumero, paikkakuntaa, ja postinumero.

Järvinen Pasi Janne, puuttui puhelinnumero.

Puheenjohtajan yhteystiedot puutteelliset. Puheenjohtaja Sini Riihimäen yhteystiedot oli kansilehdessä eri yhteystiedot kuin mitä ehdokashakemuksessa. Sihteeri selvittänyt ja kansilehdessä on puolueen osoite.

 

Sihteeri korjannut puutteet suoraan asiakirjoihin.

 

Kansallisen kokoomuksen puoluelistan osalta on todettu seuraavat huomiot

Ehdokkaiden suostumus ja vakuutus asiakirjoissa useita puuttuvia käyttönimien alleviivauksia: Savolainen Ari Tapio, Saukko Leena Maarit, Rosenberg Joni Seppo Aksel, Roihuvuori Ilari Salomon, Antti Juhani Ellonen, Tarja Helena Hartman, Toni Kalervo Heikkinen, Pasi Olavi Hyvämäki, Ilari Martti Olavi Hyvärinen, Kalle Ilari Ikkelä, Tero Viljo Sakari Immonen, Juha Mikael Koivu, Elina Talvikki Laine, Sanna Marjukka Lehtonen, Petra Pauliina Mikkonen, Viljo Arvi Juhani Parkkila.

Sihteeri korjannut puutteet suoraan asiakirjoihin.

 

Tuusulan Puolesta yhteislistan osalta on todettu seuraavat huomiot

Saara Aulangon valitsijamieheltä Mika Peltolalta puuttui syntymäaika. Puutteet korjattu sihteerin toimesta.

Marko Cederin valitsijamieheltä Ethan Samuel Ospovatilta puuttui syntymäaika, postinumero ja paikkakunta. Puutteet korjattu sihteerin toimesta poistamalla valitsijamies listalta.

 

Keskusvaalilautakunta hyväksyi muutokset/korjaukset yksimielisesti

Muutokset huomioitu pöytäkirjassa.

---

Keskusvaalilautakunta suoritti arvonnan suljetuin lipuin siten että ensiksi arvottiin vaaliliittoon kuulumattomien puolueiden ja vaaliliittojen keskinäinen järjestys, ja sitten vaaliliiton muodostaneiden puolueiden keskinäinen järjestys vaaliliitossa.

 Arvonnan perusteella määrätty keskinäinen järjestys puolueiden järjestykselle vasemmalta oikealle on seuraava:

Äänestyksen tulos: 1. Raimo Stenvall, 2. Kansallinen Kokoomus, 3. Ruotsalainen kansanpuolue (RKP) ja Suomen Keskusta (RKP ensin arvontajärjestyksessä), 4. Tuusulan puolesta (TUPU), 5. Vasemmistoliitto, 6. Suomen Kommunistinen puolue, 7. Kristallipuolue, 8. Vihreät, 9. Kristillisdemokraatit, 10. SDP, 11. PerusS.

Keskusvaalilautakunta hyväksyi arvonnan tuloksen ja todettiin että ehdokaslistan asettelu on suoritettu.

 

 

Valmistelija

Niina Puikkonen, vs. hallintojohtaja, niina.puikkonen@tuusula.fi

Perustelut

Ennakkoäänestys- ja kirjeäänestysasiakirjojen käsitteleminen

Vaalilain 63 §:n mukaan kunnan keskusvaalilautakuntaan saapuneet ennakkoäänestysasiakirjat tarkastetaan vaalikuoria avaamatta kokouksissa, jotka on pidettävä siten, että vaalipäivää edeltävänä perjantaina ennen kello 19 saapuneet ennakkoäänestysasiakirjat ehditään niissä käsitellä.

Oikeusministeriön ohjeistuksen mukaan, kun tarkastettavia ennakkoäänestysasiakirjoja on paljon, keskusvaalilautakunta voi päättää, että avustava henkilökunta suorittaa ennakkoäänestysasiakirjojen valmistavan tarkastamisen keskusvaalilautakunnan käsittelyä varten. Tätä tehtävää suoritettaessa tulee vähintään kahden henkilön olla yhtä aikaa saapuvilla. Ennakkoäänestysasiakirjojen tarkastaminen tapahtuu keskusvaalilautakunnan sihteerin valvonnan alaisuudessa.

Ennakkoäänestysasiakirjojen tarkastamisprosessiin kuuluu lähetekuorten avaaminen, lähetekirjeiden ja vaalikuorien lajittelu ja laskeminen äänestysalueittain sekä niiden ennakkoäänestysten merkitseminen äänioikeusrekisteriin, joita ei ole sinne merkitty jo ennakkoäänestyspaikassa. Jälkikirjattavia ääniä ovat ulkomailla annetut äänet sekä laitoksissa ja kotona annetut äänet.

Keväästä 2019 alkaen ulkomailla asuvat tai oleskelevat ovat voineet käyttää äänioikeuttaan kirjeitse äänestämällä kotonaan. Kirjeäänestysasiakirjojen tarkastamisen jälkeen keskusvaalilautakunnan on vaalisalaisuus säilyttäen avattava hyväksytyt kirjeäänestyksen vaalikuoret, leimattava niissä olevat äänestysliput ja suljettava leimatut äänestysliput vaalikuoriin. Tarkastamis- ja hyväksymisprosessin sujuvuuden vuoksi ehdotetaan, että avustava henkilökunta hoitaa myös hyväksyttävissä olevien (selvien) äänestyslippujen leimaamisen ym. ennen keskusvaalilautakunnan lakisääteistä kokousta, jossa varsinaiset ratkaisut, kuten kaikki huomioon ottamatta jättämiset, on tehtävä. Oikeusministeriön ohjeistuksen mukaan kirjeäänestysasiakirjoja käsiteltäessä tulee läsnä olla neljä henkilöä siten, että yksi henkilöistä on keskusvaalilautakunnan sihteeri.

Äänten käsittelyä varten on tarpeen palkata neljä henkilöä. Heidät palkataan ajalle 3.-9.4. ja heille korvataan työstä 18,50 euroa tunnilta. Jokaiselle päivälle varataan aikaa äänten käsittelyä varten seitsemän tuntia. Äänten käsittelijät käsittelevät sekä kunta- että aluevaalien äänet. 

Ehdotus

Esittelijä

Hanna Warro, hanna.warro@luottamus.tuusula.fi

Keskusvaalilautakunta päättää

  • palkata seuraavat henkilöt äänten käsittelyä varten: *****
  • valtuuttaa avustavan henkilökunta käsittelemään ennakkoäänestysasiakirjat,
  • valtuuttaa keskusvaalilautakunnan sihteeri käsittelemään kirjeäänestysasiakirjat oikeusministeriön vaaliohjeissa erikseen ohjeistamalla tavalla.

Päätös

Keskusvaalilautakunta päätti

  • palkata seuraavat henkilöt äänten käsittelyä varten: *****
  • valtuuttaa avustavan henkilökunnan käsittelemään ennakkoäänestysasiakirjat,
  • valtuuttaa keskusvaalilautakunnan sihteerin käsittelemään kirjeäänestysasiakirjat oikeusministeriön vaaliohjeissa erikseen ohjeistamalla tavalla.

Valmistelija

Niina Puikkonen, vs. hallintojohtaja, niina.puikkonen@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunnanhallitus päätti vaalilautakuntien ja -toimikuntien kokoonpanoista kokouksessaan 10.3.2025. Ennen vuonna 2013 tehtyä vaalilain muutosta kunnanhallituksen nimeämät vaalitoimikunnan jäsenet toimivat myös kotiäänestyksen vaalitoimitsijoina, mutta voimassa olevan vaalilain 17 §:n mukaan vaalitoimitsijat myös kotiäänestykseen määrää kunnan keskusvaalilautakunta. Ei ole estettä sille, että keskusvaalilautakunta määrää vaalitoimikuntien jäseniä edelleenkin tähän tehtävään. Vaalitoimikuntia on Tuusulassa kaksi eli toinen Etelä-Tuusulassa ja toinen Pohjois-Tuusulassa toimitettavia laitosäänestyksiä varten. Keskusvaalilautakunta kokoontuu päättämään siitä, määrätäänkö kotiäänestykseen vaalitoimikuntien jäsenet, kuten aikaisemmissa vaaleissa Tuusulan kunnassa on toimittu. Keskusvaalilautakunta voi kokoontua heti, kun kunnanhallitus on päättänyt vaalilautakuntien ja -toimikuntien kokoonpanoista kokouksessaan. 

Keskusvaalilautakunnan puheenjohtaja määrää vaalitoimikuntien vaalitoimitsijoista ne, jotka huolehtivat kotiäänestyksen toimittamisesta äänestäjän luona. Vaalilain 54 §:n mukaan kotiäänestyksen vaalitoimitsijan on huolehdittava, että hänen lisäkseen kotiäänestyksessä on läsnä äänestäjän valitsema tai hyväksymä 18 vuotta täyttänyt henkilö, joka tässä tehtävässään ei toimi vaaliviranomaisen ominaisuudessa. Asianomaisissa vaaleissa ehdokkaana oleva henkilö ei voi toimia tässä tehtävässä.

Ehdotus

Esittelijä

Hanna Warro, hanna.warro@luottamus.tuusula.fi

Keskusvaalilautakunta päättää

  • määrätä kotiäänestykseen vaalitoimikuntien jäsenet liitteen mukaisesti

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Niina Puikkonen, vs. hallintojohtaja, niina.puikkonen@tuusula.fi

Perustelut

Keskusvaalilautakunnan on tässä kokouksessa laadittava vaalilain 41 §:ssä tarkoitettu ehdokaslistojen yhdistelmä.
Vaalilain 41 § mukaan ehdokashakemukset käsittelevän viranomaisen on laadittava 31. päivänä ennen vaalipäivää viimeistään kello 16 aloitettavassa kokouksessaan ehdokaslistojen yhdistelmä, jossa on samalle puolelle lehteä painettuna:
1. yhteinen otsikko sen selvittämiseksi, mitä vaaleja varten yhdistelmä on laadittu; sekä
2. puolueiden ehdokaslistat, yhteislistat ja yhteislistaan kuulumattomien valitsijayhdistysten ehdokaslistat.

Vaaliliittoon kuulumattomien ja vaaliliiton muodostaneiden puolueiden ehdokaslistat sekä yhteislistat ja yhteislistaan kuulumattomien valitsijayhdistysten ehdokaslistat sijoitetaan 37 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettuun järjestykseen siten, että ensin ovat puolueiden ehdokaslistat ryhmiteltyinä vasemmalta oikealle, sitten yhteislistat vastaavalla tavalla ryhmiteltyinä ja lopuksi yhteislistaan kuulumattomien valitsijayhdistysten ehdokaslistat aakkosjärjestyksessä allekkain.

Ehdokkaille annetaan tässä järjestyksessä numerot alkaen numerosta 2.

Puolueiden ja yhteislistojen ehdokkaiden tiedot merkitään asianomaisen puolueen nimen tai yhteislistan nimityksen alle ryhmiteltyinä yhdelle tai useammalle palstalle ylhäältä alaspäin. Yhteislistaan kuulumattomien ehdokkaiden tiedot merkitään äärimmäiseksi oikealle allekkain numerojärjestyksessä erotettuina selvästi toisistaan.

Jokaisesta ehdokkaasta merkitään yhdistelmään numero, nimi ja arvo, ammatti tai toimi enintään kahta ilmaisua käyttäen sekä muissa kuin kuntavaaleissa kotikunta.

Ehdokkaan etunimen rinnalla tai sen sijasta voidaan käyttää ehdokkaan yleisesti tunnettua puhuttelunimeä tai etunimeä lyhennettynä. Muita tietoja ehdokkaasta ei saa merkitä, paitsi jos ne ovat tarpeen henkilöllisyyden täsmentämiseksi. Yhdistelmään ei merkitä henkilötunnuksia.
Puolueiden nimet merkitään yhdistelmään noudattaen puoluelain (10/1969) 4 §:n ja yhdistyslain (503/1989) 9 §:n 2 momentin säännöksiä.

10.3.2025 suoritettu arvonta

Keskusvaalilautakunta arpoi 10.3.2025 § 16 puolueiden keskinäisen järjestyksen sekä vaaliliiton muodostaneiden puolueiden keskinäisen järjestyksen seuraavalla tuloksella:

 

Yhteislistan ja valitsijayhdistyksen järjestys on vaalilain 37 §:n 2. momentin mukaisesti seuraava:

Tuusulan puolesta ry yhteislista

Raimo Stenvall

Ehdotus

Esittelijä

Hanna Warro, hanna.warro@luottamus.tuusula.fi

Keskusvaalilautakunta päättää

  • ottaa ehdokaslistojen yhdistelmään seuraavan otsikon: "Tuusulan kunnassa 13. päivänä huhtikuuta 2025 toimitettavia kuntavaaleja varten laadittu ehdokaslistojen yhdistelmä";
  • hyväksyä keskusvaalilautakunnan 10.3.2025 § 16 päätöksessä suoritetun arvonnan mukaisesti liitteenä olevan ehdokaslistojen yhdistelmän siten, että puolueet ja yhteislistat merkitään arvotussa järjestyksessä vasemmalta oikealle. Puolueiden ja yhteislistojen ehdokkaat ovat näiden ilmoittamassa järjestyksessä ylhäältä alaspäin ja merkitä ehdokkaille juoksevat järjestysnumerot liitteen mukaisesti alkaen numerosta 2;
  • valtuuttaa keskusvaalilautakunnan sihteerin tekemään ehdokaslistojen yhdistelmään mahdollisesti tarvittavat korjaukset, jotka johtuvat painoteknisistä tai muista vastaavista syistä; sekä 
  • valtuuttaa keskusvaalilautakunnan sihteerin huolehtimaan, että ehdokaslistojen yhdistelmiä painatetaan vaaleja varten riittävä määrä.

Päätös

Keskusvaalilautakunta päättää

  • ottaa ehdokaslistojen yhdistelmään seuraavan otsikon: "Tuusulan kunnassa 13. päivänä huhtikuuta 2025 toimitettavia kuntavaaleja varten laadittu ehdokaslistojen yhdistelmä";
  • hyväksyä keskusvaalilautakunnan 13.3.2025 § 29 päätöksessä suoritetun arvonnan mukaisesti liitteenä olevan ehdokaslistojen yhdistelmän siten, että puolueet ja yhteislistat merkitään arvotussa järjestyksessä vasemmalta oikealle. Puolueiden ja yhteislistojen ehdokkaat ovat näiden ilmoittamassa järjestyksessä ylhäältä alaspäin ja merkitä ehdokkaille juoksevat järjestysnumerot liitteen mukaisesti alkaen numerosta 2;
  • valtuuttaa keskusvaalilautakunnan sihteerin tekemään ehdokaslistojen yhdistelmään mahdollisesti tarvittavat korjaukset, jotka johtuvat painoteknisistä tai muista vastaavista syistä; sekä 
  • valtuuttaa keskusvaalilautakunnan sihteerin huolehtimaan, että ehdokaslistojen yhdistelmiä painatetaan vaaleja varten riittävä määrä.

 

Lisäksi keskusvaalilautakunta päätti

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti tässä kokouksessa.

Kokouskäsittely

Asiasta keskustelun aikana puheenjohtaja muutti päätösehdotustaan lisäten pöytäkirjan tarkastuksen ja hyväksynnän asian osalta heti kokouksessa, sekä korjaten päätösehdotuksen seuravaan kohdan väärän päivämäärän ja pykälänumeron:

Virheellinen versio

  • hyväksyä keskusvaalilautakunnan 10.3.2025 § 16 päätöksessä suoritetun arvonnan mukaisesti liitteenä olevan ehdokaslistojen yhdistelmän siten, että puolueet ja yhteislistat merkitään arvotussa järjestyksessä vasemmalta oikealle. Puolueiden ja yhteislistojen ehdokkaat ovat näiden ilmoittamassa järjestyksessä ylhäältä alaspäin ja merkitä ehdokkaille juoksevat järjestysnumerot liitteen mukaisesti alkaen numerosta 2; 

Korjattu versio:

  • hyväksyä keskusvaalilautakunnan 13.3.2025 § 29 päätöksessä suoritetun arvonnan mukaisesti liitteenä olevan ehdokaslistojen yhdistelmän siten, että puolueet ja yhteislistat merkitään arvotussa järjestyksessä vasemmalta oikealle. Puolueiden ja yhteislistojen ehdokkaat ovat näiden ilmoittamassa järjestyksessä ylhäältä alaspäin ja merkitä ehdokkaille juoksevat järjestysnumerot liitteen mukaisesti alkaen numerosta 2;

 

Keskusvaalilautakunta hyväksyi muutoset yksimielisesti.

 

 

Valmistelija

Niina Puikkonen, vs. hallintojohtaja, niina.puikkonen@tuusula.fi

Perustelut

Kuntavaaleissa arvotaan:

  1. vaaliliittoon kuulumattomien puolueiden ja vaaliliittojen keskinäinen järjestys
  2. vaaliliitossa sen muodostaneiden puolueiden keskinäinen järjestys sekä
  3. yhteislistojen keskinäinen järjestys.

 

Yhteislistaan kuulumattomat valitsijayhdistykset järjestetään aakkosjärjestykseen.

Maanantain arvonta joudutaan uusimaan johtuen virheellisestä toimintatavasta.

Ehdotus

Esittelijä

Hanna Warro, hanna.warro@luottamus.tuusula.fi

Keskusvaalilautakunta päättää

  • suorittaa uudelleen ehdokaslista-asettelun (puolueet + vaaliliitot, vaaliliittojen sisäiset puolueet) arvonnan.

Päätös

Keskusvaalilautakunta

  • suoritti ehdokaslistojen yhdistelmän laatimista varten uudelleenarvonnan, sekä hyväksyi arvonnan tuloksen, ja totesi että ehdokaslistan asettelu on suoritettu.

Kokouskäsittely

Keskusvaalilautakunta suoritti arvonnan suljetuin lipuin, siten että ensiksi arvottiin vaaliliittoon kuulumattomien puolueiden ja vaaliliittojen keskinäinen järjestys, ja sitten vaaliliiton muodostaneiden puolueiden keskinäinen järjestys vaaliliitossa ja lopuksi yhteislistojen keskinäinen järjestys.

 Arvonnan perusteella määrätty keskinäinen järjestys puolueiden järjestykselle vasemmalta oikealle on seuraava:

Äänestyksen tulos: 1. Kansallinen Kokoomus, 2. Kristallipuolue, 3. Kristillisdemokraatit, 4. Vihreä liitto, 5. Suomen Kommunistinen puolue, 6. Ruotsalainen kansanpuolue, 7. Suomen Keskusta, 8. Vasemmistoliitto, 9. Perussuomalaiset 10. SDP, 11. Tuusulan puolesta, 12. Raimo Stenvall.

Keskusvaalilautakunta hyväksyi arvonnan tuloksen ja todettiin että ehdokaslistan asettelu on suoritettu.

 

Valmistelija

  • Niina Puikkonen, vs. hallintojohtaja, niina.puikkonen@tuusula.fi

Perustelut

Kuntaliiton alue- ja kuntavaaleja 2025 koskevan yleiskirjeen mukaan kunnalla ei ole lakisääteisiä velvollisuuksia vaalimainonnan järjestämisessä. Kunnallinen vaalimainontakäytäntö on perustunut kuntien keskusjärjestöjen suositukseen ja sitä on noudatettu 1970-luvulta lähtien. Perusteena suositukselle on aikanaan ollut vaalimainonnan yhdenmukaistamisen tarve, kaupunki- ja maisemakuvalliset syyt, sekä ympäristön siisteys. Vaalimainonnasta on muodostunut perinne, jolla voidaan katsoa olevan edelleen tiedotusarvoa. Kansalaiset ovat tottuneet siihen, että vaalien yhteydessä käytetään tällaista mainontaa.

Kuntalaisten osallisuuden edistämiseen on kunnilla monia mahdollisuuksia. Osa niistä on lakisääteisiä kuntalaisten osallistumisoikeuksia, osa kuntien itsensä kehittämiä ja vapaaehtoisesti toteuttamia. Kunnat ovat perinteisesti tarjonneet puolueille ja valitsijayhdistyksille mahdollisuuden vaalien ehdokasjulisteiden esillepanoon niille varatuissa telineissä. Ensimmäisissä aluevaaleissa kunnat hyväksyivät erikseen aluevaalien ulkomainonnan toteutettavaksi keskitetysti kunnan hallinnassa olevilla alueilla. Suositeltavaa on toimia näin myös samanaikaisesti toteutettavissa alue- ja kuntavaaleissa. 

Kunnalliseen vaalimainontaan liittyvät laillisuuskysymykset koskevat yleensä yhdenvertaisuusperiaatteen noudattamista, eli tasapuolisuutta mainospaikkojen jaossa.

Ulkomainospaikkoja valittaessa on otettava huomioon vaalilain säännökset, jotka edellyttävät, että vaalimainoksia ei sijoiteta ennakkoäänestys- tai äänestyspaikalle ja niiden läheisyyteen siten, että niiden voitaisiin katsoa vaikuttavan äänestäjien vaalivapauteen. Lähtökohtana voidaan pitää sitä, etteivät vaalimainokset näy vaalihuoneistoon taikka sen sisäänkäyntiin. Mikäli vaalimainonta todetaan vaalilainsäädännön vastaiseksi, se voidaan poistaa. 

Vaalimainonnassa on lisäksi huomioitava järjestyslain (612/2003) 6 §:ssä ja tieliikennelain (729/2018) 73 §:ssä säädetyt kiellot. Yleistä järjestystä ja turvallisuutta vaarantavan häikäisevän tai harhauttavan valon taikka liikenteenohjauslaitetta muistuttavan tai muuten turvallisuutta vaarantavan mainoksen käyttäminen on kielletty. Tielle tai sen välittömään läheisyyteen ei saa asettaa kilpeä, merkintää tai laitetta, joka voidaan sekoittaa liikenteenohjauslaitteeseen tai joka voi heikentää sen näkyvyyttä tai tehokkuutta, häikäistä tienkäyttäjiä tai häiritä heidän tarkkaavaisuuttaan. Poliisi, tai se, jolla on oikeus asettaa liikenteenohjauslaite, voi poistaa lainvastaisesti asetetun laitteen.

Vaalimainonnan aloituksen suositus

Vaalien ulkomainonta alueilla, jotka ovat kunnan määräämisvallassa, suositetaan aloitettavaksi viikkoa ennen ennakkoäänestyksen alkua eli 26.3.2025 alkaen. Mainokset suositellaan poistettaviksi kunnan luvanvaraisilta alueilta viikon kuluessa vaalien päättymisestä eli 20.4.2025 mennessä.

Suositus koskee:

  • Kunnan vaalimainoskehikkojen sijoittelua kunnan omistuksessa ja hallinnassa olevilla alueilla sekä yksityisillä alueilla, joista kunta ja alueen omistaja tai haltija ovat erikseen sopineet.
  • Jos kunta ei käytä vaalimainoskehikkoja, kunnan määrittelemiä vaalimainontapaikkoja kunnan omistuksessa ja hallinnassa olevilla alueilla, kuten katualueilla.

Kunnan vaalimainoskehikkojen sijoittelussa kullekin ehdokkaita asettaneelle ryhmälle tulevan julistetilan sijainti, luettuna vasemmalta oikealle, tulisi määräytyä samassa järjestyksessä kuin ehdokaslistojen yhdistelmässä. Jotta tyhjiä mainospaikkoja ei jäisi, ehdokkaita asettaneilta ryhmiltä voidaan tiedustella, tulevatko he käyttämään mainospaikkoja ja edellyttää vastausta tiettyyn päivämäärään mennessä uhalla, että vaalimainospaikkoja ei heille varata. Ryhmiltä voidaan myös vaatia kirjallinen ilmoitus tai sitoumus vaalimainospaikkojen käyttämisestä. Edellä kuvattu menettely täyttää myös yhdenvertaisuusperiaatteen vaatimukset. Jos tyhjiä paikkoja kuitenkin jää, niitä voidaan käyttää yleiseen vaalitiedottamiseen.

Päätöksen rajaukset

Tässä päätöksessä määritetään vaalimainontaa kunnan hallinnassa ja määräysvallassa olevilla alueilla. ELY-keskusten ja yksityisten toimijoiden mailla tapahtuvaa vaalimainontaa määrittää kukin alueen haltija itsenäisesti, eikä kunta voi niille asettaa määräyksiä vaalimainontaan päätöksillään. 

Kunnan asettamien vaalimainostelineiden paikat sekä ohjeet vaalimainosten pystyttämiseksi on määritetty kasvun ja ympäristön toimialueella ja ne on julkaistu kunnan verkkosivulla. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • että vaalien ulkomainonta (kunnan vaalitelineet) voidaan aloittaa kunnan hallinnassa ja määräysvallassa olevilla alueilla viikkoa ennen ennakkoäänestyksen aloittamista eli 24.3.2025 lukien
  • että vaalien ulkomainontaa ei saa sijoittaa ennakkoäänestysaikana 2.4–8.4.2025 ennakkoäänestyspaikan kanssa saman korttelin alueelle eikä ennakkoäänestyspaikalle ohjaavan kulkuväylän varteen korttelialueelle
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • että vaalien ulkomainonta (kunnan vaalitelineet) voidaan aloittaa kunnan hallinnassa ja määräysvallassa olevilla alueilla 24.3.2025 lukien
  • että vaalien ulkomainontaa ei saa sijoittaa ennakkoäänestysaikana 2.4–8.4.2025 ennakkoäänestyspaikan kanssa saman korttelin alueelle eikä ennakkoäänestyspaikalle ohjaavan kulkuväylän varteen korttelialueelle
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Kokouskäsittely

Käsittelyn aikana esittelijä muutti pohjaehdotusta siten,​ että pohjaehdotuksesta poistettiin kohta: "viikkoa ennen ennakkoäänestyksen aloittamista eli". Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti. 

Tiedoksi

Vaaliasiamiehet, Jari Huttunen

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.