Kunnanhallitus, kokous 17.2.2025

§ 64 Työryhmämietintö hallituksen esitykseksi hankintalain, erityisalojen hankintalain sekä rikosrekisterilain 6 b §:n muuttamiseksi, lausunto

TUUDno-2025-109

Valmistelija

  • Kari Ora, talousjohtaja, kari.ora@tuusula.fi

Perustelut

Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain muuttamisesta, vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain sekä rikosrekisterilain 6 b §:n muuttamisesta.

Työ- ja elinkeinoministeriö asetti 20 päivänä helmikuuta 2024 työryhmän valmistelemaan hankintalainsäädännön muutoksia pääministeri Petteri Orpon hallituksen hankintalakiin liittyvien hallitusohjelmakirjausten mukaisesti. Työryhmä päätti työnsä 30.11.2024 ja luovutti hallituksen esityksen muotoon laaditun ehdotuksensa työ- ja elinkeinoministeriölle tammikuussa 2025.
 
Tausta

Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmassa on useita hankintalakiin liittyviä kirjauksia. Hallitusohjelman jaksossa 6.2 Reilumman kilpailun Suomi todetaan, että hallitus tavoittelee keskipitkällä aikavälillä julkisista hankinnoista merkittävää kustannussäästöä turvatakseen laadukkaat palvelut. Työryhmän toimesta on valmisteltu luonnos hallituksen esitykseksi julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain sekä vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain muuttamisesta.

Tavoitteet

Hallituksen esityksen tavoitteena on parantaa julkisten hankintojen tehokkuutta ja kustannussäästöjä sekä turvata laadukkaat julkiset palvelut. Hankintalakia uudistetaan muun muassa edistämällä markkinakartoitusta ja hankinnan huolellista valmistelua.  Hallitusohjelman mukaisesti ehdotuksessa esitetään sidosyksiköiden käytön rajoittamista hankintojen toteuttamisessa asettamalla sidosyksikön omistukselle yleisen edun huomioon ottava vähimmäisomistusosuutta koskeva vaatimus (10 prosenttia). Esityksellä pyritään lisäämään erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten osallistumismahdollisuuksia julkisiin tarjouskilpailuihin sekä parannetaan hankintojen vastuullisuutta ja edistetään huoltovarmuuden ja turvallisuuden toteutumista myös sopimuskauden aikana. Ehdotuksella parannetaan myös hankintojen valvontaa.

Hallitusohjelmakirjausten toteuttamisen lisäksi mietinnössä esitetään tehtäväksi hankintalakiin ja erityisalojen hankintalakiin sekä rikosrekisterilakiin eräitä säädöshuoltoon liittyviä muita muutoksia.

Lait on tarkoitettu tulevan voimaan 1.1.2026.

Lausunnon rakenne ja kysymykset

Esityksen yleiset tavoitteet ja päämäärät 

Mitä mieltä olette esityksen yleisistä tavoitteista ja päämääristä? Saavutetaanko esityksellä hallitusohjelman yleiset tavoitteet säästöistä ja kilpailun lisäämisestä?    

Hankintojen valmistelu 

Hankintojen valmistelua koskevilla ehdotuksilla pyritään lisäämään hankintojen huolellista valmistelua, markkinakartoituksen käyttöä, sekä kilpailua julkisissa hankinnoissa. Tavoitteena on saada lisää tarjontaa ja säästöjä.  Työryhmän mietinnössä ehdotetussa ratkaisussa on samanaikaisesti pyritty varmistamaan, että se on käytännön hankintatoimen näkökulmasta tarkoituksenmukainen. 

Kuinka hyvin hankintalain 65, 75, 124 ja 125 §:iä koskeva esitys edistää markkinakartoituksen käyttöä ja hankinnan huolellista valmistelua? 

Ovatko esitetyt keinot sopivia näiden tavoitteiden saavuttamiseksi? 

  • § 65 Markkinakartoitus
  • 75 § Hankintojen jakaminen osiin
  • 124 § Hankintamenettelyä koskeva kertomus
  • 125 § Hankintamenettelyn keskeyttäminen 


Sidosyksiköiden käytön rajoittaminen 
Mitä mieltä olette esityksessä ehdotetusta sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskevasta vaatimuksesta? Onko se mielestänne tarkoituksenmukainen ja toteuttamiskelpoinen? 

Minkälaisia vaikutuksia esitetyllä sidosyksiköiden omistusosuuden vähimmäisvaatimuksella mielestänne on? 

  • Jos sidosyksiköitä koskeva muutos toteutetaan esitetyllä tavalla, mitä toimenpiteitä ja niistä aiheutuvia kustannuksia muutos todennäköisesti aiheuttaisi edustamanne organisaation eri toimialojen kannalta ja yleisesti?
  • Mitä toimenpiteitä organisaationne aikoo sidosyksikön omistajana tehdä vähimmäisomistusrajaa koskevan sääntelyn seurauksena (esimerkiksi jatkuuko toiminta markkinaehtoisena, puretaanko yhtiö, pilkotaanko yhtiö, ryhdytäänkö muihin toimenpiteisiin?)
  • Minkälaisia taloudellisia tai muita hyötyjä muutoksesta todennäköisesti seuraisi? 


Ovatko esitetyt sidosyksiköitä koskevat siirtymäajat mielestänne riittävät? Kuinka paljon aikaa muutoksiin tarvitaan? 

  • Mitä siirtymäaikaa vaativia toimenpiteitä sidosyksiköitä koskeva kirjaus aiheuttaisi? 
     

Mietinnön liitteinä olevissa eriävissä mielipiteissä on esitetty poikkeuksia sidosyksiköiden omistusosuusvaatimukseen. Tulisiko vaatimukseen säätää poikkeuksia? Minkälaiset poikkeukset olisivat tarkoituksenmukaisia? 

Turvallisuus ja huoltovarmuus 
Vastaako esitys turvallisuutta ja huoltovarmuutta koskeviin tarpeisiinne? Onko esitetty muutos riittävä keino varmistaa turvallisuuden toteutuminen hankinnan elinkaaren aikana ottaen huomioon EU-hankintadirektiivien reunaehdot, sekä muu turvallisuutta ja huoltovarmuutta koskeva sääntely? 

Rikosrekisteriotteen pakollisuudesta luopuminen 

Rikosrekisteriotteiden pakollisesta käytöstä luopumista koskevan ehdotuksen tavoitteena on sujuvoittaa hankintamenettelyjä ja vähentää hallinnollista taakkaa. 

  • Missä määrin muutos vaikuttaa hallinnolliseen taakkaan yhtäältä hankintayksiköiden ja toisaalta tarjoajien kannalta ja edistää näitä tavoitteita? 
     

Hankintayksikön taakka säilyy, koska todistus tai vakuutuksella vahvistettu ilmoitus tulee tarkistaa joka tapauksessa. Tällä hetkellä rikosrekisteriotteiden tarkistaminen on rutiinia sekä hankintayksikölle että tarjoajalle. Taakkaa vähentäisi erityisesti jos rikosrekisteriotteen tarkistaminen olisi automatisoitu ja todistus/ilmoitus hyväksytetty automaattisesti sähköisesti.  

Hankintojen ilmoittaminen 

 Mitkä ovat näkemyksenne hankintojen ilmoittamista koskeviin muutoksiin? Lisäävätkö ehdotetut muutokset hankintojen avoimuutta tarkoituksenmukaisella tavalla? 

§ 101 Kansallisesta hankinnasta ilmoittaminen 

Jälki-ilmoituksen tekemisen velvoite kansallisissa hankinnoissa lisää hankintayksiön hallinnollista taakkaa merkittävästi. Kunnan hankinnoista valtaosa on kansallisia urakoita, tavaroiden ja palvelujen hankintaa. Mitä tavoitetta jälki-ilmoitus kansallisissa hankinnoissa edistää? 

Muut huomiot 

Lausunnon antaminen

Tuusulan kunnanhallitus näkee tärkeänä, että sillä on mahdollisuus antaa lausunto kuntia koskevissa hankintalain muutokseksi esitettävissä kysymyksissä. Ennakollisesti merkittävimpinä asioina nähdään lainsäädännön sidosyksikköjä (inhouse) koskeva muutos, jossa omistusosuus rajattaisiin 10 % omistusosuuteen. Tämän lisäksi toinen merkittävä asia on edelliseen liittyvät siirtymäajat. Esityksessä ehdotetut siirtymäajat ovat lyhyitä, ollen jäteyhtiöiden osalta 2,5 vuotta ja muiden yhtiöiden osalta 1,5 vuotta. Asiaa koskevan lausunnon antamisen kannalta kunnanhallitus käy 17.2. kokouksesaan lähetekeskustelun annettavasta lausunnosta ja evästää lausunnon valmistelussa huomioitavien seikkojen suhteen. Prosessin seuraavassa vaiheessa kunnanhallitus päättää antaa lausuntonsa 10.3. kokouksessa. Lausunto on annettava viimeistään 11.3.2025 lausuntopalvelu.fi palvelussa. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • käydä lähetekeskustelun pyydetystä lausunnosta
  • evästää viranhaltijoita lausunnon valmistelussa huomioon otettaviin seikkoihin ja painotuksiin
  • että annettavasta lausunnosta päätetään 10.3. pidettävässä kunnanhallituksen kokouksessa

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.