Valmistelija
Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi
Perustelut
Lahelantiellä on viime vuosina toteutettu merkittävä määrä liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä. Näitä ovat mm. keskisaarekkeelliset suojatiet, kevyen liikenteen väylä Ristikiventiestä etelään ja kiertoliittymät, jotka alentavat Lahelantien ajonopeuksia ja helpottavat liittymistä sivusuunnilta. Lisäksi Lahelantiellä on kaksi nopeusnäyttötaulua, joita kunnassa on vain muutamia. Lahelantien olosuhteiden voikin todeta olevan liikennesuunnittelun näkökulmasta hyvinkin kunnossa. Edellä mainittuja toimenpiteitä tukee myös se, että nopeusrajoitus on laskettu 40 km/h:iin. Aina toki löytyy yksittäisiä autoilijoita, jotka eivät nopeusrajoituksista välitä eikä heidän käytöstään voida liikennesuunnittelun kautta muuttaa.
Ristikiventien itäpään mutkakohdan liikennenäkemää on pyritty parantamaan kehottamalla kadun pohjoispuolen taloyhtiöitä karsimaan kasvillisuutta. Ristikiventien länsi/pohjoispäähän on suunnittelussa jkpp-väylä, joka osaltaan edistää liikenneturvallisuutta.
Lahelantiellä kunnan katuosuudella (väli Nahkelantie-Lahelanorren eteläpuoli) on vuosina 2019-2023 tapahtunut kaksi poliisin tietoon tullutta onnettomuutta (vuosina 2019 ja 2021), joissa ei tullut henkilövahinkoja. Ristikiventiellä on 2019-2023 tapahtunut yksi henkilövahinkoon johtanut yksittäisonnettomuus vuonna 2023.
Hidastetöyssyt eivät Lahelantielle sovi, koska Lahelantietä pitkin ajaa paljon linja-autoja ja raskasta liikennettä läheisen Ristikiven työpaikka-alueen vuoksi. Linja-autoliikenteen pääreiteille hidasteita ei yleensä toteuteta. Toinen este hidastekorokkeille on se, että Lahelan maaperä on osittain savimaata. Savimaa välittää hidastetöyssyistä talojen perustuksia vaurioittavaa tärinää erityisesti raskaan kaluston ajaessa hidasteiden yli. Kunta on joutunut poistamaankin hidastekorokkeita muutamalla alueella tärinän vuoksi.
Koska Lahelan/Ristikiven alueella on jo toteutettu tai on tulossa toteutukseen em. parantamistoimenpiteitä, ei kunta lähde toteuttamaan niitä lisää. Kunnassa on lukuisia katuja, joiden liikenneturvallisuusolosuhteet ovat huonommat kuin Lahelantiellä ja resursseja on kohdennettava tasapuolisesti eri alueille.
Ehdotus
Esittelijä
Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi
Tekninen lautakunta päättää
- hyväksyä edellä olevan selvityksen aloitteen johdosta
- ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää
- katsoa Johanna Sipiläisen 9.11.2020 § 121 tekemän aloitteen tulleen käsitellyksi.