Kunnanhallitus, kokous 17.2.2025

§ 73 Sula III työpaikka-alueen esirakentamisen ja kunnallistekniikan sekä lisä- ja muutostöiden yhteydessä löytyneet pilaantuneet maat, aloite

TUUDno-2023-2654

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Tuija Reinikainen esitti seuraavan hänen ja muun valtuutetun aloitteen:

Sula III työpaikka-alueen esirakentamisen ja kunnallistekniikan sekä lisä- ja muutostöiden yhteydessä löytyneet pilaantuneet maat

Tuusulan kunta on kilpailuttanut Sula III rakennusurakan 5/2023. Urakka käsittää Sula III asemakaava-alueelle suunnitellun työpaikka-alueen esirakentamisen, katujen ja muun kunnallistekniikan rakentamisen ja rakentamisen edellyttämät esirakennustyöt, pilaristabiloinnin. Esirakennustöiden aikana on ilmennyt, että kaavan mukaisilta katualueilta on löytynyt pilaantuneita maita, joiden pitoisuudet ylittävät ohjearvot. Maaperässä n. 1m…1,5 m syvyydessä on jätettä ilmeisesti paljon enemmän, kuin mitä viranomaisten tiedossa on.

Esitämme, että Tuusulan kunta ja Keski-Uudenmaan ympäristökeskus selvittävät koko kyseisen alueen pilaantuneiden maiden laajuuden välittömästi. Selvitys pitää käynnistää helmikuun 2024 loppuun mennessä ja sen etenemisestä tulee raportoida kunnanvaltuustoa. Kustannuksista aiheutuvat vastuukysymykset alueen omistajan ja kunnan välillä pitää selvittää välittömästi.

Kunnan ja Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen on otettava huomioon myös alueen pilaantuneiden maiden mahdolliset ympäristö- ja terveyshaitat alueen pohjavesiin ja lähiympäristöön. Selvitykseen tulee sisällyttää myös arvio ympäristöhaitoista ko. alueen lähellä oleville muille maa-alueille ja pohjavesialueille sekä riskeistä kuntalaisten terveydelle.

Valmistelija

Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Perustelut

Tuija Reinikainen usean muun valtuutetun kanssa on tehnyt aloitteen, että Sula III -nimisellä työpaikka-alueella on Tuusulan kunnan yhdessä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kanssa selvitettävä koko Sula III asemakaava-alueen pilaantuneiden maiden laajuus välittömästi ja otettava huomioon alueen pilaantuneiden maiden mahdolliset ympäristö- ja terveysvaikutukset.

Asemakaava-alueen pinta-ala on 54,6 ha, josta korttelialuetta on n. 35,5 ha, katualuetta n. 7,3 ha, maantien aluetta n. 8,9 ha ja suojaviheraluetta n. 2,9 ha. Katualueet ja suojaviheralueet ovat kunnan omistuksessa ja maantiealue on valtion omistuksessa. Korttelialueista valtaosa on yksityisessä omistuksessa. Kunnan omistuksessa oli vanha ns. mikkitarhan alue (n. 4,3 ha), joka myytiin joulukuussa 2024.

Alueen asemakaavassa korttelialueilla on merkintä saa-4. Kaavamääräysten mukaan merkinnällä osoitetaan alue, jonka maaperän pilaantuneisuus tulee selvittää ja tarvittaessa kunnostaa ennen rakentamiseen ryhtymistä. Alueen jätetäyttöjen rakennettavuus on selvitettävä, mikäli jätetäyttöjä ei poisteta. Jätetäyttö ja jätteen sekainen maa on poistettava rakennusten alta ja kunnallisteknisistä kaivannoista. Jätetäyttöjen hyödyntämisestä ei saa aiheutua ympäristöhaittaa.

Suojaviheralueista, jotka on merkitty tunnuksella EV-9, on pilaantuneisuudesta kaavamääräyksissä todettu, että alueen maaperän pilaantuneisuus tulee selvittää ja tarvittaessa kunnostaa ennen rakentamiseen ryhtymistä.

Maantiealueella (LT), suojaviheralueella (EV) ja katualueella ei kaavamääräyksissä ole mainintoja pilaantuneesta maasta.

Ennen kunnallistekniikan rakentamisen aloittamista Tuusulan kunta tutki kesällä 2023 maaperän laatua EV-9 -alueella 8:ssa ja katualueella 16:ssa pisteessä. Yhdessä katualueella sijaitsevassa koekuopassa havaittiin valtioneuvoston asetuksessa 214/2007 määritetyn alemman ohjearvon ylittävä määrä PAH-yhdistettä (bentso-a-pyreeni). Samaisessa asetuksessa määritetyn kynnysarvon ylittäviä pitoisuuksia havaittiin 13 pisteessä, joista 5 sijoittui EV-9 -alueelle ja loput katualueelle. Havaitut pitoisuudet olivat kahta pistettä lukuun ottamatta metalleja: arseeni, koboltti, vanadiini, sinkki, kromi, nikkeli. Kahdessa pisteessä havaittiin keskiraskaita ja raskaita öljyhiilivetyjä. Asetuksen 214/2007 mukaisia ylemmän ohjearvon ylittäviä pitoisuuksia ei tutkimuksissa havaittu.

Asetuksen mukaan kynnysarvo on haitallisen aineen pitoisuusarvo, jonka ylittyessä maaperän pilaantuneisuus ja puhdistustarve on arvioitava. Alueilla, joilla taustapitoisuus on kynnysarvoa korkeampi, arviointikynnyksenä pidetään taustapitoisuutta. Alempi ohjearvo on haitallisen aineen pitoisuusarvo, jonka ylittyessä alueen maaperää pidetään yleensä pilaantuneena ja kunnostusta vaativana, ellei aluetta käytetä teollisuus-, varasto- tai liikennealueena taikka muuna vastaavana alueena tai ellei kohdekohtaisella riskinarvioinnilla ole toisin osoitettu. Ylempi ohjearvo on haitallisen aineen pitoisuusarvo, jonka ylittyessä alueen maaperää pidetään yleensä pilaantuneena ja kunnostusta vaativana, kun aluetta käytetään teollisuus-, varasto- tai liikennealueena taikka muuna vastaavana alueena, ellei kohdekohtaisella riskinarvioinnilla ole toisin osoitettu. Yleensä maaperän katsotaan olevan pilaantunut, kun se sisältää haitta-aineita, joita siinä ei esiinny luonnostaan tai haitta-aineita yli luonnollisen pitoisuustason. Maaperä voidaan katsoa pilaantuneeksi myös silloin, kun se luonnostaan sisältää haitta-aineita määriä, joista on haittaa tai vaaraa ympäristölle tai terveydelle.

Em. tutkimuksissa havaituista metallipitoisuuksista valtaosan katsottiin olevan luontaisia taustapitoisuuksia, eivätkä siten kuvaa maaperän olevan pilaantunutta. Erityisesti arseenia Tuusulan maaperässä on runsaasti. Ainoastaan sinkin katsottiin yhdessä pisteessä olevan suurempi kuin taustapitoisuuden, mutta alueen maankäyttö ja ympäristöolosuhteet huomioon ottaen kohdetta ei ollut tarpeen kunnostaa. Samoin PAH-yhdisteen ja öljyhiilivetyjen osalta alueella ei katsottu olevan maaperän puhdistamistarvetta, kun alueen maankäyttö on voimassa olevan asemakaavan mukaista. Kaivettavien ja poiskuljetettavien maa-ainesten käsittelyssä tulee kuitenkin ottaa huomioon kohonneet haitta-ainepitoisuudet siten, että vastaanottokohteilla on asianmukaiset luvat ottaa vastaan kohonneita haitta-ainepitoisuuksia sisältäviä maa-aineksia.

Koska koekuopat edustavat vain tutkittua pistettä, alueen kunnallistekniikan esirakennustyön aikana kaivettujen maiden haitta-ainepitoisuuksia on seurattu säännöllisesti tehtävään palkatun ympäristökonsultin toimesta. Kaivutöiden aikana maamassoista on otettu 59 näytettä ja alueen vesistä neljä vesinäytettä. Maanäytteistä analysoitiin seuraavat haitta-aineet: arseeni ja rakasmetallit, raskaat ja keskiraskaat öljyhiilivetyjakeet, PAH-yhdisteet ja PCB-yhdisteet. Ainoastaan jo aikaisemman PAH-havainnon kohdalta löytyi pitoisuuksia yli ylemmän ohjearvon, ja maaperä kunnostettiin Uudenmaan ely-keskuksen pima-päätöksen mukaisesti. Alueelta vietiin pilaantunutta maata viisi autokuormallista, yhteensä 228,5 t. Muilta osin havaitut haitta-ainepitoisuudet ovat olleet ennakkotutkimusten mukaisella tasolla.

Ns. minkkitarhan kohdalla Tuusulan kunta tutki loppuvuodesta 2024 kiinteistön myynnin yhteydessä maaperän pilaantuneisuutta. Alueelle tehtiin kymmenen koekuoppaa, joista otettiin näytteet. Kahdessa koekuopassa pintanäytteessä esiintyi sinkkiä yli ylemmän ohjearvon. Yhden koekuopan näytteen analysoitiin sisältävän raskaita öljyjakeita, mutta näytteen kromatografisen profiilin perusteella näytteen epäillään sisältäneen orgaanista ainesta. Kynnysarvon ylittäviä metallipitoisuuksia havaittiin kahdeksassa koekuopassa. Metallit olivat samoja kuin aikaisemmissa tutkimuksissa havaitut ja vastasivat luontaisia kohonneita taustapitoisuuksia. Sinkkilöydöksiä lukuun ottamatta minkkitarhan alueen ei katsota tarvitsevan maaperän kunnostamista. Kyseinen sinkkilöydösalue on tarkoitus puhdistaa kauppaehtojen mukaisesti kunnan toimesta keväällä 2025. Kunnostamisesta on tehty pima-ilmoitus Uudenmaan ely-keskukseen.

Tehtyjen tutkimusten mukaan maaperän ei edellä mainittuja kahta poikkeusta lukuun ottamalla ole todettu pilaantuneen siten, että haitta-ainepitoisuuksien katsottaisiin rajoittavan asemakaavan mukaista maankäyttöä tai aiheuttavan ympäristölle tai terveydelle haittaa tai vaaraa. Tutkimusten voidaan katsoa olevan laajat ja vastaavan aloitteen tarkoitusta niiltä osin kuin ne ovat kohdistuneet kunnan hallinnassa oleville yleisille alueille ja minkkitarhan alueelle. Kunnalla tai Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksella ei ole toimivaltaa tehdä tutkimuksia yksityisillä maa-alueilla ilman maanomistajan lupaa. Toimivaltainen viranomainen pilaantuneissa maa-alueissa on Uudenmaan ely-keskus, joka antaa määräykset pilaantuneiden maiden kunnostamisesta ja valvoo kunnostustöitä. Kortteleiden pilaantuneisuuden tutkimistarve tulee asemakaavamääräysten kautta. Asemakaavamääräyksen noudattamista valvoo Tuusulan kunnan rakennusvalvontaviranomainen rakentamislupavaiheessa.

Maaperän laatututkimukset yleisillä alueilla on tehty kunnan kustannuksella osana rakentamisen laadunvalvontaa. Tämä on yleinen käytäntö, jos ei ole muuta erikseen sovittu. Katualueen PAH-löydöksen suhteen on menetelty sopimusten mukaisesti, eli kunta on siirtänyt pilaantuneet maat maanomistajan kiinteistölle ja maanomistaja on vastannut maa-aineksen toimittamisesta asianmukaiseen käsittelyyn. Minkkitarhan osalta on sovittu, että kunta vastaa sekä pima-tutkimuksista että mahdollisista kunnostustoimenpiteistä.

Ehdotus

Esittelijä

Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • hyväksyä edellä olevan selvityksen aloitteen johdosta
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että

 

VALTUUSTO päättää

  • katsoa Tuija Reinikaisen esittelemän aloitteen 11.12.2023 § 182 tulleen käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi
  • Päivi Hämäläinen, maankäyttöpäällikkö, paivi.hamalainen@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • katsoa Tuija Reinikaisen esittelemän aloitteen 11.12.2023 § 182 tulleen käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.