Valtuusto, kokous 9.12.2024

§ 127 Tuusulan rakennusvalvontataksan yleiset perusteet

TUUDno-2024-2114

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Niina Puikkonen, vs. hallintojohtaja, niina.puikkonen@tuusula.fi

Perustelut

Rakentamislaki ja voimassa oleva rakennusvalvontataksa

Rakentamislaki (751/2023) tulee voimaan 1.1.2025. Lakia sovelletaan 1.1.2025 alkaen vireille tuleviin asioihin.

Taksan sisältäessä rakennusvalvonnan, kaavoituksen sekä paikkatiedon viranomaistoimenpiteiden maksusuoritteita, on perusteltua muuttaa taksan nimeä. Uudeksi nimeksi ehdotetaan ”Rakennusvalvonnan ja eräiden muiden viranomaisten tehtävistä perittävät maksut” (yleisesti rakennusvalvonnan taksa). Kaikki taksaan kirjattavat taksakohdat perustuvat voimaan tulevaan rakentamislakiin.

Kunnanhallitus on maankäyttö- ja rakennuslain 145 §:n nojalla 28.11.2016 hyväksynyt voimassa olevan rakennusvalvontataksan, jonka mukaisesti rakennusvalvonnan tarkastus- ja valvontatehtävistä ja muista viranomaistehtävistä suoritetaan maksuja Tuusulan kunnassa. Rakentamislain voimaantulon johdosta rakennusvalvontataksa tulee uudistaa.

Kunnanhallitus on 22.11.1999 hyväksynyt voimassa olevat rakennusvalvontataksan yleiset perusteet.

Rakentamislain ja kuntalain taksapykälät sekä hallintosääntö

Rakentamislain 79 §:n 1 momentin mukaan luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun. Jos toimenpide jää kokonaan tai osittain suorittamatta, on maksu hakemuksesta perusteettomilta osin palautettava. Jos tarkastus- tai valvontatehtävät johtuvat luvattomasta tai luvan vastaisesta rakentamisesta taikka siitä, että luvanhakija tai toimintaan velvollinen on laiminlyönyt hänelle kuuluvan tehtävän, voidaan periä suoritetuista toimista kunnalle aiheutuneet kulut.

Rakentamislain 79 §:n 2 momentin mukaan erääntyneelle maksulle on suoritettava korkoa siten kuin korkolaissa (633/1982) säädetään. Edellä 1 momentin nojalla määrätyt luvan tarkastus- ja valvontamaksut ovat suoraan ulosottokelpoisia. Niiden perimisestä säädetään verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetussa laissa (706/2007).

Kuntalain 14 §:n 2 momentin 8 kohdan mukaan valtuusto päättää palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista.

Hallintosäännön (voimaantulo 1.6.2024) 51 §:n mukaan valtuusto päättää kunnan palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista. Maksujen euromääristä päättää hallintosäännön 25 §:n kohdan 6 mukaisesti lautakunnat eli tämän taksan osalta kuntakehityslautakunta.

Rakennusvalvontataksan yleiset perusteet

Luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä Tuusulan kunnalle maksun, jonka perusteet määrätään kunnan hyväksymässä rakennusvalvontataksassa. Taksa on kokonaisuus ja eri rakentamistoimenpiteiden maksut on sijoitettu omiksi ryhmikseen, joista muodostuu lopullinen maksu.

Rakennusvalvontataksa perustuu seuraaville yleisille perusteille:

Rakentamisluvat:
Rakennuskohteen rakentamisesta ja siihen verrattavasta rakentamisesta peritään kiinteä perusmaksu kutakin rakennusta kohti lisäksi rakennuksen kokonaisalan mukaan määräytyvä neliömetripohjainen lisämaksu. Maksu voidaan porrastaa rakennuksen kokonaisalan mukaan niin, että tietyt rajat ylittäviltä osin maksu on suhteellisesti pienempi. Omakoti- ja paritalorakentamisessa maksut voidaan määrätä pienemmäksi. Väliaikaisen rakennuksen rakentamisen ollessa kyse voi maksu olla enintään 80% vastaavanlaisen pysyvän rakentamiskohteen maksusta. Maksussa voidaan huomioida asemakaava-alueen sekä suunnittelutarvealueen osalta eri maksu. Rakentamisluvissa maksuun sisältyy rakentamistoimenpiteeseen tavanomaisesti lupapäätöksessä edellytetyt rakentamisenaikaiset katselmukset. Mikäli rakentamiskohteen rakennustyönaikainen valvonta poikkeaa tavanomaisesta, voidaan maksua alentaa tai korottaa.

Rakennuksen sisäpuolisissa korjaus- ja muutostöissä ei yleensä tarvitse tehdä sijoittumiseen liittyvää harkintaa, joten tällaisten rakentamisluvan edellyttävien hankkeiden maksu voi olla pienempi kuin uuden rakennuskohteen rakentamisluvan maksu.

Muista rakentamislaissa luvanvaraiseksi, hakemuksenvaraiseksi tai ilmoituksenvaraiseksi määrätyistä toimenpiteistä peritään maksu, jossa voidaan käyttää myös maksuhaarukka, jolloin maksun suuruus määrätään ottaen huomioon asian käsittelyyn kulunut työaika, työmäärä ja muut asiaan vaikuttavat seikat.  Maksussa voidaan huomioida asemakaava-alueen sekä suunnittelutarvealueen osalta eri maksu.

Sijoittamisluvat:
Erillisestä sijoittamisluvasta peritään maksu, mikä on 30% vastaavasta rakentamisluvasta. Maksuissa voidaan soveltaa maksun alennusta tai korotusta, mikäli yksittäistapauksessa asian käsittelystä kunnalle aiheutuvat kulut ovat olennaista suurempia tai pienempiä. Korotus tai alennus voi olla enintään 25 %. Puhtaan siirtymän sijoittamisluvasta voidaan periä kiinteä maksu, minkä taso voidaan määritellä vastaavan tasoiseen kaavahankkeen maksuun.

Rakentamisluvat toteuttamisen edellytyksistä:
Erillisestä toteuttamisen edellytysten tutkimispäätöksestä peritään maksu, mikä on 80 % vastaavasta rakentamisluvasta. Maksuun sisältyy rakentamistoimenpiteeseen tavanomaisesti lupapäätöksessä edellytetyt rakentamisenaikaiset katselmukset. Mikäli rakentamiskohteen rakennustyönaikainen valvonta poikkeaa tavanomaisesta, voidaan maksua alentaa tai korottaa.

Purkamisluvat:
Purkaminen voi tapahtua joko erillisessä lupamenettelyssä tai sisältyen muuhun rakentamislupaan. Näille molemmille voidaan määritellä oma kiinteä maksu. Erillisestä purkamisilmoituksen käsittelystä voidaan periä maksu. Mikäli purkamisilmoitus sisältyy muuhun lupaan, tai kyse on erillisen talousrakennuksen purkamisesta, ei käsittelystä peritä maksua.

Maisematyöluvat:
Rakentamislain mukaisesta maisematyöluvasta peritään maksu, jossa voidaan käyttää myös maksuhaarukka, jolloin maksun suuruus määrätään ottaen huomioon asian käsittelyyn kulunut työaika, työmäärä ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Poikkeamisluvat ja vähäiset poikkeamiset:
Poikkeamislupien maksut siirtyvät Tuusulan kunnan Kasvun ja ympäristön palveluhinnastosta 2023 tähän uuteen rakennusvalvonnan taksaan. Poikkeamisluvista peritään kiinteä maksu tai maksu, jossa voi olla maksuhaarukka, jolloin maksun suuruus määrätään ottaen huomioon asian käsittelyyn kulunut työaika, työmäärä ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Rakentamisluvan yhteydessä myönnetystä vähäisestä poikkeamisesta peritään kiinteä maksu tai maksu, jossa voi olla maksuhaarukka, jolloin maksun suuruus määrätään ottaen huomioon asian käsittelyyn kulunut työaika, työmäärä ja muut asiaan vaikuttavat seikat. Loppukatselmuksen yhteydessä myönnettävästä vähäisestä poikkeamisesta peritään kiinteä maksu.

Poikkeukset väestönsuojalle asetetuista vaatimuksista:
Pelastuslaissa väestösuojalle asetetuista vaatimuksista käsitellystä ratkaisusta, vapauttamisesta tai poikkeamisesta, voidaan periä kiinteä maksu.

Muut lupakäsittelyn ja rakennustyön valvontaan liittyvät viranomaistehtävät:
Lupahakemuksen vireilletulosta ilmoittaminen ja naapurien kuuleminen sekä katselmuksen pitäminen naapureiden kuulemiseksi:
Lupahakemuksen vireilletulosta ilmoittamisesta ja viranomaisen suorittamasta naapurin kuulemisesta peritään kiinteä perusmaksu naapurien lukumäärän mukaan. Kuulemiselle, kuntalain mukaisella ilmoituksella, voidaan määritellä oma maksu ja lisäksi voidaan periä todelliset kuulemiskustannukset. Naapureiden kuulemista varten suoritettavasta katselmuksesta peritään kiinteä maksu.

Aloittamisoikeus:
Aloittamisoikeutta voidaan anoa niin rakentamisluvan yhteydessä kuin erillisasiana. Näille molemmille voidaan määritellä oma kiinteä maksu.

Aloituskokouksen pitäminen:
Aloituskokouksen tarpeesta päätetään rakentamisluvan yhteydessä ja pidettävästä aloituskokouksesta voidaan periä kiinteä maksu.

Kokoontumistilat:
Rakentamisluvassa tai paloturvallisuuden vuoksi erikseen tarvittavassa päätöksessä vahvistetusta kokoontumistilassa tai kokoontumisalueen rakennelmassa samanaikaisesti sallittujen henkilöiden enimmäismäärää koskevasta päätöksestä peritään kiinteä perusmaksu. Maksu voi olla eri rakentamisluvan yhteydessä tehtävästä ratkaisusta sekä erillisasiana haettavasta päätöksestä.

Muut viranomaisen suorittamat katselmukset ja antamat lausunnot sekä päätökset liittyen rakennustyön valvontaan:
Muista rakentamislain mukaisista erillispäätöksistä, lausunnoista sekä katselmuksista voidaan periä kiinteä maksu tai maksu, jossa voi olla maksuhaarukka, jolloin maksun suuruus määrätään ottaen huomioon asian käsittelyyn kulunut työaika, työmäärä ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Voimassa olevaan lupaan liittyvät toimenpiteet:
Luvan voimassaolon pidentämisestä töiden aloittamista varten enintään kahdella vuodella peritään kiinteä perusmaksu lupaa kohden. Lisäksi voidaan periä aloittamattoman rakennuskohteen osalta kokonaisalan mukaan neliömaksu. Luvan voimassaolon pidentämisestä töiden loppuunsaattamista varten enintään kolmella vuodella peritään kiinteä perusmaksu. Rakentamisluvassa asetetun määräajan tai lupaehdon muuttamisesta tai rakentamisluvan muutosluvan käsittelystä peritään kiinteä perusmaksu ja lisäksi muutettavan alueen kokonaisalan mukaan neliömaksu.

Paikan ja korkeusaseman merkitseminen ja sijaintikatselmus:
Rakentamisluvassa edellytetystä sijainnin merkitsemisestä ja sijaintikatselmuksesta, jotka paikkatiedon mittaustoimi suorittaa, peritään kiinteä perusmaksu. Maksun suuruus voi vaihdella riippuen rakentamistoimenpiteestä. Mikäli lupapäätöksessä on edellytetty vain sijaintikatselmuksen suorittaminen, on maksu puolet kyseisen rakentamiskohteen merkitsemis- ja sijaintikatselmusmaksusta. Mikäli rakennuksen paikan merkintä hankkeeseen ryhtyvästä johtuvista syistä joudutaan suorittamaan uudelleen, voidaan periä jokaiselta lisäkerralta puolet alla olevista taksan maksuista.

Rakennusrasitteet ja kiinteistöjen yhteisjärjestely, yhdyskuntateknisen laitteen sijoittaminen sekä veden johtamiseen liittyvät päätökset:
Rasitepäätöksestä peritään maksu, joka määräytyy päätökseen sisältyvien rasitteiden lukumäärän mukaan. Maksussa voidaan käyttää vaihtoehtoisesti myös maksuhaarukka, jolloin maksun suuruus määrätään ottaen huomioon asian käsittelyyn kulunut työaika, työmäärä ja muut asiaan vaikuttavat seikat. Ei-sopimukseen perustuvan hakemuksen johdosta tehtävästä rasitepäätöksestä sekä kiinteistöjen yhteisjärjestelypäätöksestä peritään kiinteä maksu tai maksu, jossa voidaan käyttää myös maksuhaarukka, jolloin maksun suuruus määrätään ottaen huomioon asian käsittelyyn kulunut työaika, työmäärä ja muut asiaan vaikuttavat seikat. Velvoittavasta päätöksestä yhteiskuntaa tai kiinteistöä palvelevan johdon yms. sijoittamiseksi sekä luonnollisen vedenjuoksun muuttamisesta aiheutuvasta haitasta annetusta määräyksestä voidaan periä kiinteä maksu. Maksut velvoittavissa päätöksissä tulee periä siltä, jonka todetaan laiminlyöneen velvollisuutensa huolehtia siitä, ettei luonnollista vedenjuoksua kiinteistöllä muuttava toimenpide aiheuta huomattavaa haittaa naapurille. Maksu peritään hakijalta, mikäli hakemus ei johda määräyksen antamiseen.

Rakennusten kunnossapito sekä luvaton ja luvanvarainen rakentaminen:
Rakentamislain 147 §:n mukaan, jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin näihin perustuvan velvollisuutensa, voi kunnan rakennusvalvontaviranomainen päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin. Päätöksestä, jolla on asetettu velvoite tai/ja tuomittu jo asetetun velvoitteen uhka täytäntöön pantavaksi, ja päätöksestä, jolla rakennustyöt on määrätty keskeytettäväksi, peritään kiinteä perusmaksu määräystä kohden. Rakennustyönaikana tai erillisenä asiana annettavasta määräyksestä peritään kiinteä maksu.

Muiden lakien mukaisista suoritteista perittävät maksut:
Rakennusvalvontaviranomaiselle muiden lakien kautta säädettyjen ratkaisujen ja päätösten tekemisestä voidaan periä joko kiinteä maksu tai maksu, jossa voidaan käyttää myös maksuhaarukka, jolloin maksun suuruus määrätään ottaen huomioon asian käsittelyyn kulunut työaika, työmäärä ja muut asiaan vaikuttavat seikat. 

Muut maksuperusteet ja -ehdot:
Maksun palauttaminen, alentaminen ja korottaminen eräissä tapauksissa:
Jos hallinto-oikeus tai korkein hallinto-oikeus toteaa, että hakija ei ole hakemansa luvan tarpeessa, luvasta peritty maksu palautetaan hakemuksesta kokonaisuudessaan.

Luvasta luopuminen:
Kun luvanhakija ilmoittaa luopuvansa voimassa olevasta luvasta, ennen kuin mihinkään luvan tarkoittamiin toimenpiteisiin on ryhdytty, luvanhaltijalle palautetaan perusmaksun ylittävältä osin 50 % suoritetusta maksusta. Maksun palautusta on haettava kahden vuoden kuluessa ilmoituksesta luopua luvasta.

Uuden suunnitelmat, rakennustoimenpiteitä ei aloitettu:
Jos luvan voimassa ollessa haetaan lupaa rakennustyön tai toimenpiteen suorittamiseen uusien suunnitelmien mukaisesti, vanhasta lupamaksusta hyvitetään hakemuksesta perusmaksun ylittävältä osalta 50 % luvan maksua määrättäessä.

Koko luvan tai osan raukeaminen:
Jos rakennuksen rakentamista varten myönnetyn rakennusluvan voimassaolo raukeaa, luvanhaltijalle palautetaan hakemuksesta perusmaksun ylittävältä osalta 50 % suoritetusta lupamaksusta.  

Jos rakennuslupa koskee useita rakennuksia ja lupa on toteutettu jonkin rakennuksen osalta, voidaan hakemuksesta palauttaa se maksun osa, joka vastaa luvan rauenneesta osasta suoritettua maksua.

Hakemuksen hylkääminen:
Mikäli lupahakemus hylätään, peritään luvanhakijalta enintään 50 % maksuperusteiden mukaisesta maksusta.

Jos oikaisuvaatimuksen tuloksena viranhaltijan päätöstä muutetaan, peritään hakijalta lopullisen päätöksen mukaan määräytyvä maksu ja otetaan huomioon suoritettu maksu.

Mittausmaksun palauttaminen:
Rakennuksen sijaintia ja korkeusasemaa koskeva viranomaismaksu (10 §) voidaan palauttaa tai hyvitettää hakemuksesta siltä osin, kuin luvassa määrätty tätä koskeva toimenpide on jäänyt suorittamatta.

Lupamaksun alennus tai korotus:
Jos kunnan päättämien maksujen mukaan määräytyvä maksu on yksittäistapauksessa olennaisesti suurempi, kuin mitä ovat asian käsittelystä kunnalle aiheutuvat kulut, maksua voidaan korottaa ottaen huomioon asian käsittelyyn kulunut työaika, työmäärä ja muut asiaan vaikuttavat seikat. Korotus voi olla enintään 25 %. Sama koskee lupamaksun alentamista.

Luvaton tai luvanvastainen rakentaminen:
Jos tarkastus- ja valvontatehtävät johtuvat luvattomasta tai luvanvastaisesta rakentamisesta taikka siitä, että luvanhakija tai toimintaan velvollinen on laiminlyönyt hänelle kuuluvan tehtävän, maksu voidaan periä korotettuna ottaen huomioon suoritetuista toimista kunnalle aiheutuneet hallintokustannukset. Korotus voi kuitenkin olla enintään kaksinkertainen.

Maksun suorittaminen:
Maksu on maksettava laskussa määrätyssä ajassa, kun päätös on annettu tai viranomaistehtävä on suoritettu. Maksu voidaan periä ennakkoon, kun taksassa on selvästi ilmoitettu toimenpiteet, jotka maksuun sisältyvät.

Jos maksua ei makseta laskussa määrätyssä ajassa, erääntyneelle maksulle on maksettava viivästyskorkoa siten, kuin korkolaissa on määrätty. Korkolain mukainen viivästyskorkoprosentti merkitään kuhunkin laskuun. Asiakirjojen lunastusmaksu sisältyy maksuun.

Jos näiden maksujen mukaisia laskuja ei makseta määräajassa, maksut ovat rakentamislain 79 §:n mukaisesti ulosottokelpoisia.

Rakennuskohtainen perusmaksu ja kokonaisalan laskenta maksua määrättäessä:
Jos rakennuksessa suoritetaan samanaikaisesti useita tämän taksan eri kohtien mukaisia toimenpiteitä, rakennuskohtainen perusmaksu veloitetaan vain kertaalleen.

Kokonaisalan laskenta lupamaksua määrättäessä isoissa kohteissa:
Jos rakennuksen tai sen osan kokonaisala ylittää 15000 neliömetriä, niin ylittävältä osalta otetaan huomioon 75 % kokonaisalasta maksua määrättäessä. Jos kokonaisala ylittää 25000 neliömetriä, niin ylittävältä osalta otetaan huomioon 50 % kokonaisalasta maksua määrättäessä.

Kokonaisalan määritelmä lupamaksua määrättäessä:
Rakennuksen taksanmukaiseen kokonaisalaan lasketaan kuuluvaksi kerrosten, kellarikerrosten ja lämpöeristetyn käyttöullakon pinta-ala ulkoseinien ulkopinnan mukaan sekä rakennukseen liittyvät katokset, niiltä osin, kun niiden yhteenlaskettu pinta-ala on yli 50 m². Kokonaisalaan ei kuitenkaan lasketa alle 1,6 metriä matalampia tiloja ja parvekkeita. Rakennuksen tai rakennuksen osan korjaus- ja muutosalueiden pinta-ala lasketaan soveltuvin osin kokonaisalan laskemista koskevien periaatteiden mukaan.

Muistutukset ja oikaisunhaku määrätystä maksusta:
Näiden maksujen perusteella määrättyä maksua koskevat muistutukset on tehtävä laskusta ilmenevässä ajassa Tuusulan kunnan rakennusvalvonnalle. Rakennusvalvonta voi muistutuksen johdosta korjata laskussa olevan virheen.

Jos muistutus on tehty määräajassa, mutta maksua ei ole rakennusvalvonnassa muutettu, niin muistutuksen tekijä voi hakea oikaisua annettuun päätökseen siten kuin kuntalaissa säädetään.

Esittelijän perustelut

Rakentamislaki (751/2023) tulee voimaan 1.1.2025. Lakia sovelletaan 1.1.2025 alkaen vireille tuleviin asioihin. Koska kaikki rakentamislain mukaiset viranomaistoimet rakennusvalvonnan, kaavoituksen ja paikkatiedon osalta siirretään tähän uuteen taksaan, tulee myös voimassa oleva rakennusvalvonnan, kaavoituksen sekä maankäytön ja paikkatiedon palveluhinnasto 2023 päivittää. Tämän osalta on toimivaltainen kuntakehityslautakunta hallintosäännön 25 § kohdan 6 mukaisesti.

Rakentamislain 79 §:n 1 momentin mukaan luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun. Jos toimenpide jää kokonaan tai osittain suorittamatta, maksu on hakemuksesta perusteettomilta osin palautettava. Jos tarkastus- tai valvontatehtävät johtuvat luvattomasta tai luvan vastaisesta rakentamisesta taikka siitä, että luvanhakija tai toimintaan velvollinen on laiminlyönyt hänelle kuuluvan tehtävän, voidaan periä suoritetuista toimista kunnalle aiheutuneet kulut.

Rakentamislain 79 §:n 2 momentin mukaan erääntyneelle maksulle on suoritettava korkoa siten kuin korkolaissa (633/1982) säädetään. Edellä 1 momentin nojalla määrätyt luvan tarkastus- ja valvontamaksut ovat suoraan ulosottokelpoisia. Niiden perimisestä säädetään verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetussa laissa (706/2007).

Kuntalain 14 §:n 2 momentin 8 kohdan mukaan valtuusto päättää palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista.

Esitysehdotuksen perustelut

Taksan sisältäessä rakennusvalvonnan, kaavoituksen sekä paikkatiedon viranomaistoimenpiteiden maksusuoritteita, on perusteltua muuttaa taksan nimeä. Kunnanhallitus pitää tarkoituksenmukaisena, että taksa nimetään seuraavanlaisesti: ”Rakennusvalvonnan ja eräiden muiden viranomaisten tehtävistä perittävät maksut” (yleisesti rakennusvalvonnan taksa). 

Kunnanhallitus on 22.11.1999 hyväksynyt voimassa olevat rakennusvalvontataksan yleiset perusteet. Nyt esitettävät rakennusvalvontataksan yleiset perusteet vastaavat vuonna 1999 hyväksyttyjä ja toimiviksi todettuja yleisiä perusteita. Ne on nyt kuitenkin muokattu vastaamaan rakentamislain säännöksiä.

Kunnanhallitus pitää tarkoituksenmukaisena, että kunnanvaltuusto päättäisi uusista rakennusvalvontataksan yleisistä perusteista. Valtuuston päätös tulisi olemaan voimassa useita vuosia. Tämän valtuuston päätöksen nojalla kuntakehityslautakunta, tarvittaessa vaikka joka vuosi, hyväksyisi varsinaisen yksityiskohtaisen rakennusvalvontataksan (Rakennusvalvonnan ja eräiden muiden viranomaisten tehtävistä perittävät maksut).

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • muuttaa rakennusvalvonnan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä suoritettavat maksut (rakennusvalvontataksa) nimen seuraavaksi: Rakennusvalvonnan ja eräiden muiden viranomaisten tehtävistä perittävät maksut (rakennusvalvontataksa)
  • hyväksyä Tuusulan tämän uuden taksan yleiset perusteet.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Johtava rakennustarkastaja Johanna Aho selosti asiaa kokouksessa. 

Kaavoituspäällikkö Anne Olkkola poistui kokouksesta klo 17.30 asian käsittelyn aikana. 

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • muuttaa rakennusvalvonnan tarkastus-​ ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä suoritettavat maksut (rakennusvalvontataksa) nimen seuraavaksi: Rakennusvalvonnan ja eräiden muiden viranomaisten tehtävistä perittävät maksut (rakennusvalvontataksa)
  • hyväksyä Tuusulan tämän uuden taksan yleiset perusteet.

Päätös

Valtuusto päätti

  • muuttaa rakennusvalvonnan tarkastus-​ ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä suoritettavat maksut (rakennusvalvontataksa) nimen seuraavaksi: Rakennusvalvonnan ja eräiden muiden viranomaisten tehtävistä perittävät maksut (rakennusvalvontataksa)
  • hyväksyä Tuusulan tämän uuden taksan yleiset perusteet.
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Kokouskäsittely

Käsittelyn aikana pormestari Ikkelä esitti muutosesityksen,​ että pohjaesitykseen lisättiin kohta: tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.
Valtuusto hyväksyi lisäyksen yksimielisesti. 

Tiedoksi

rakennusvalvonta

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm