Valtuusto, kokous 9.12.2024

§ 136 Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma

TUUDno-2024-1637

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Minna Mielonen, vapaaehtoistyön koordinaattori, minna.mielonen@tuusula.fi
Hanna Vesimäki

Perustelut

Suunnittelija Hanna Vesimäki esittelee tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelman ja turvallisemman tilan periaatteet, sekä tiedustelee neuvoston kommenttia asiaan.

Ehdotus

Ikäihmisten neuvosto

  • antaa kommenttinsa tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelmaan ja turvallisemman tilan periaatteisiin.

Päätös

Ikäihmisten neuvosto

  • antoi kommenttinsa tasa-arvo ja yhdenvertaissuussuunnitelmaan ja turvallisemman tilan periaatteisiin.

 

Kokouskäsittely

Suunnittelija Vesimäki poistui klo 11.47 asian käsittelyn jälkeen.

Valmistelija

Minna Mielonen, vapaaehtoistyön koordinaattori, minna.mielonen@tuusula.fi
Hanna Vesimäki

Perustelut

Suunnittelija Hanna Vesimäki esittelee tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelman ja turvallisemman tilan periaatteet, sekä tiedustelee neuvoston kommenttia asiaan.

Ehdotus

Lapsi- ja perheasiainneuvosto

  • antaa kommenttinsa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaan ja turvallisemman tilan periaatteisiin.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

 

Kokouskäsittely

Suunnittelija Hanna Vesimäki toimi tässä asiassa Tuusulan kunnan suunnittelijan roolissa, ei neuvoston jäsenenä. 

Hyvinvointikoordinaattori Luoderanta liittyi kokoukseen etäyhteydellä klo 17.57
Anna Yltävä poistui kokouksesta klo 17.56.

 

Valmistelija

Minna Mielonen, vapaaehtoistyön koordinaattori, minna.mielonen@tuusula.fi

Perustelut

Suunnittelija Hanna Vesimäki esittelee tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelman ja turvallisemman tilan periaatteet, sekä tiedustelee neuvoston kommenttia asiaan.

Ehdotus

Vammaisneuvosto

  • antaa kommenttinsa tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelmaan ja turvallisemman tilan periaatteisiin.

Päätös

Vammaisneuvosto

  • esitti kommenttinsa tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelmaan ja turvallisemman tilan periaatteisiin.
  • vammaisneuvosto esitti huomiona seuraavan asian: kunnan palvelupisteisiin, kuten Tuusinfoon, tulisi saada käyttöön induktiosilmukat.

Kokouskäsittely

Suunnittelija Vesimäki poistui kokouksesta klo 18.12 asian käsittelyn jälkeen. 

Valmistelija

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Perustelut

Perustelut

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia toiminnallinen tasa-arvo- ja  yhdenvertaisuussuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on edistää asukkaiden, palvelujen käyttäjien, henkilöstön ja luottamushenkilöiden yhdenvertaisuutta kunnan  toiminnassa. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevien lakien mukaan kunnan on edistettävä niitä viranomaisena, palveluntarjoajana, koulutuksen järjestäjänä ja työnantajana. Kunnan ohella velvoite koskee kuntayhtymiä ja kuntaomisteisia yhtiöitä ja –liikelaitoksia. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa tarkastellaan sitä, miten kunnan toiminta vaikuttaa eri ihmisryhmiin ja yksilöihin, miten yhdenvertaisuus toteutuu ja millaisia toimenpiteitä kunnassa tehdään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseksi. Suunnitelmaan valitut kehittämistoimenpiteet tulee suhteuttaa käytettävissä oleviin resursseihin. Koska suunnitteluprosessi on jatkuva, organisaatio voi painottaa tiettyjä alueita päivittyvissä suunnitelmissaan. Tasa-arvo- ja  yhdenvertaisuussuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio. 

 

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laadinnan eteneminen 

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laadinta käynnistyi vuonna 2023. Suunnitelmaluonnos on laadittu osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa toimialueiden johtoryhmien ja vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) kanssa. Luonnos on koottu poikkihallinnollisena yhteistyönä eri toimialueiden kanssa. 

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on lautakuntien käsittelyssä lokakuussa, minkä jälkeen se etenee hallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi alkuvuodesta 2025. 

 

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman rakenne ja tavoitteet 

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toimenpiteiden määrittely perustuu valmistelun aikana havaittuihin kehittämistarpeisiin. Suunnitelmassa kerrotaan ensin valtakunnallisista velvoitteista ja tavoitteista sekä keskeisistä termeistä, suunnitelman valmistelusta ja kunnan muista tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvistä asiakirjoista sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisen tarpeesta ja hyödyistä. Sen jälkeen esitellään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen tähtäävät kuntatasoiset ja toimialuekohtaiset toimenpiteet. Lopuksi kerrotaan toimenpiteiden toteutumisen raportoinnista, arvioinnista ja jatkokehittämisestä.   

 

Ehdotus

Esittelijä

Jussi Salonen, jussi.salonen@luottamus.tuusula.fi

Tarkastuslautakunta päättää 

  • merkitä tiedokseen Tuusulan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  •  hyväksyä kunnan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman. 

Päätös

Päätettiin esityksen mukaan.

Valmistelija

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi
Hanna Vesimäki

Perustelut

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia toiminnallinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on edistää asukkaiden, palvelujen käyttäjien, henkilöstön ja luottamushenkilöiden yhdenvertaisuutta kunnan toiminnassa. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevien lakien mukaan kunnan on edistettävä niitä viranomaisena, palveluntarjoajana, koulutuksen järjestäjänä ja työnantajana. Kunnan ohella velvoite koskee kuntayhtymiä ja kuntaomisteisia yhtiöitä ja –liikelaitoksia. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa tarkastellaan sitä, miten kunnan toiminta vaikuttaa eri ihmisryhmiin ja yksilöihin, miten yhdenvertaisuus toteutuu ja millaisia toimenpiteitä kunnassa tehdään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseksi. Suunnitelmaan valitut kehittämistoimenpiteet tulee suhteuttaa käytettävissä oleviin resursseihin. Koska suunnitteluprosessi on jatkuva, organisaatio voi painottaa tiettyjä alueita päivittyvissä suunnitelmissaan. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laadinnan eteneminen

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laadinta käynnistyi vuonna 2023. Suunnitelmaluonnos on laadittu osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa toimialueiden johtoryhmien ja vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) kanssa. Luonnos on koottu poikkihallinnollisena yhteistyönä eri toimialueiden kanssa. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on lautakuntien käsittelyssä lokakuussa, minkä jälkeen se etenee hallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi alkuvuodesta 2025.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman rakenne ja tavoitteet

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toimenpiteiden määrittely perustuu valmistelun aikana havaittuihin kehittämistarpeisiin. Suunnitelmassa kerrotaan ensin valtakunnallisista velvoitteista ja tavoitteista sekä keskeisistä termeistä, suunnitelman valmistelusta ja kunnan muista tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvistä asiakirjoista sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisen tarpeesta ja hyödyistä. Sen jälkeen esitellään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen tähtäävät kuntatasoiset ja toimialuekohtaiset toimenpiteet. Lopuksi kerrotaan toimenpiteiden toteutumisen raportoinnista, arvioinnista ja jatkokehittämisestä.

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää  

  • merkitä tiedokseen Tuusulan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman.
  • ​​​​​​ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto päättää hyväksyä kunnan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Hanna Vesimäki
Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Perustelut

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia toiminnallinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on edistää asukkaiden, palvelujen käyttäjien, henkilöstön ja luottamushenkilöiden yhdenvertaisuutta kunnan toiminnassa. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevien lakien mukaan kunnan on edistettävä niitä viranomaisena, palveluntarjoajana, koulutuksen järjestäjänä ja työnantajana. Kunnan ohella velvoite koskee kuntayhtymiä ja kuntaomisteisia yhtiöitä ja -liikelaitoksia. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa tarkastellaan sitä, miten kunnan toiminta vaikuttaa eri ihmisryhmiin ja yksilöihin, miten yhdenvertaisuus toteutuu ja millaisia toimenpiteitä kunnassa tehdään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseksi. Suunnitelmaan valitut kehittämistoimenpiteet tulee suhteuttaa käytettävissä oleviin resursseihin. Koska suunnitteluprosessi on jatkuva, organisaatio voi painottaa tiettyjä alueita päivittyvissä suunnitelmissaan. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio. 

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laadinnan eteneminen 

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laadinta käynnistyi vuonna 2023. Suunnitelmaluonnos on laadittu osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa toimialueiden johtoryhmien ja vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) kanssa. Luonnos on koottu poikkihallinnollisena yhteistyönä eri toimialueiden kanssa. 

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on lautakuntien käsittelyssä lokakuussa, minkä jälkeen se etenee hallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi alkuvuodesta 2025. 

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman rakenne ja tavoitteet 

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toimenpiteiden määrittely perustuu valmistelun aikana havaittuihin kehittämistarpeisiin. Suunnitelmassa kerrotaan ensin valtakunnallisista velvoitteista ja tavoitteista sekä keskeisistä termeistä, suunnitelman valmistelusta ja kunnan muista tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvistä asiakirjoista sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisen tarpeesta ja hyödyistä. Sen jälkeen esitellään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen tähtäävät kuntatasoiset ja toimialuekohtaiset toimenpiteet. Lopuksi kerrotaan toimenpiteiden toteutumisen raportoinnista, arvioinnista ja jatkokehittämisestä.

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Siren, kuntakehitysjohtaja, pirjo.siren@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • merkitä tiedokseen Tuusulan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman 
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto päättää hyväksyä kunnan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Hanna Vesimäki
Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Perustelut

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia toiminnallinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on edistää asukkaiden, palvelujen käyttäjien, henkilöstön ja luottamushenkilöiden yhdenvertaisuutta kunnan toiminnassa. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevien lakien mukaan kunnan on edistettävä niitä viranomaisena, palveluntarjoajana, koulutuksen järjestäjänä ja työnantajana. Kunnan ohella velvoite koskee kuntayhtymiä ja kuntaomisteisia yhtiöitä ja -liikelaitoksia. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa tarkastellaan sitä, miten kunnan toiminta vaikuttaa eri ihmisryhmiin ja yksilöihin, miten yhdenvertaisuus toteutuu ja millaisia toimenpiteitä kunnassa tehdään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseksi. Suunnitelmaan valitut kehittämistoimenpiteet tulee suhteuttaa käytettävissä oleviin resursseihin. Koska suunnitteluprosessi on jatkuva, organisaatio voi painottaa tiettyjä alueita päivittyvissä suunnitelmissaan. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio. 

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laadinnan eteneminen 

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laadinta käynnistyi vuonna 2023. Suunnitelmaluonnos on laadittu osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa toimialueiden johtoryhmien ja vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) kanssa. Luonnos on koottu poikkihallinnollisena yhteistyönä eri toimialueiden kanssa. 

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on lautakuntien käsittelyssä lokakuussa, minkä jälkeen se etenee hallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi alkuvuodesta 2025. 

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman rakenne ja tavoitteet 

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toimenpiteiden määrittely perustuu valmistelun aikana havaittuihin kehittämistarpeisiin. Suunnitelmassa kerrotaan ensin valtakunnallisista velvoitteista ja tavoitteista sekä keskeisistä termeistä, suunnitelman valmistelusta ja kunnan muista tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvistä asiakirjoista sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisen tarpeesta ja hyödyistä. Sen jälkeen esitellään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen tähtäävät kuntatasoiset ja toimialuekohtaiset toimenpiteet. Lopuksi kerrotaan toimenpiteiden toteutumisen raportoinnista, arvioinnista ja jatkokehittämisestä.

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Siren, kuntakehitysjohtaja, pirjo.siren@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää

  • merkitä tiedokseen Tuusulan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman 
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto päättää hyväksyä kunnan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Minna Mielonen, vapaaehtoistyön koordinaattori, minna.mielonen@tuusula.fi

Perustelut

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia toiminnallinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on edistää asukkaiden, palvelujen käyttäjien, henkilöstön ja luottamushenkilöiden yhdenvertaisuutta kunnan toiminnassa. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevien lakien mukaan kunnan on edistettävä niitä viranomaisena, palveluntarjoajana, koulutuksen järjestäjänä ja työnantajana. Kunnan ohella velvoite koskee kuntayhtymiä ja kuntaomisteisia yhtiöitä ja –liikelaitoksia. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa tarkastellaan sitä, miten kunnan toiminta vaikuttaa eri ihmisryhmiin ja yksilöihin, miten yhdenvertaisuus toteutuu ja millaisia toimenpiteitä kunnassa tehdään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseksi. Suunnitelmaan valitut kehittämistoimenpiteet tulee suhteuttaa käytettävissä oleviin resursseihin. Koska suunnitteluprosessi on jatkuva, organisaatio voi painottaa tiettyjä alueita päivittyvissä suunnitelmissaan. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laadinnan eteneminen

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laadinta käynnistyi vuonna 2023. Suunnitelmaluonnos on laadittu osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa toimialueiden johtoryhmien ja vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) kanssa. Luonnos on koottu poikkihallinnollisena yhteistyönä eri toimialueiden kanssa. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on lautakuntien käsittelyssä lokakuussa, minkä jälkeen se etenee hallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi alkuvuodesta 2025

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman rakenne ja tavoitteet

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toimenpiteiden määrittely perustuu valmistelun aikana havaittuihin kehittämistarpeisiin. Suunnitelmassa kerrotaan ensin valtakunnallisista velvoitteista ja tavoitteista sekä keskeisistä termeistä, suunnitelman valmistelusta ja kunnan muista tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvistä asiakirjoista sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisen tarpeesta ja hyödyistä. Sen jälkeen esitellään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen tähtäävät kuntatasoiset ja toimialuekohtaiset toimenpiteet. Lopuksi kerrotaan toimenpiteiden toteutumisen raportoinnista, arvioinnista ja jatkokehittämisestä.

Turvallisemman tilan periaatteiden laadinnan eteneminen

Turvallisemman tilan periaatteiden laadinta käynnistyi vuonna 2023. Periaateluonnos on laadittu osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa toimialueiden johtoryhmien ja vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) kanssa. Turvallisemman tilan periaatteet ovat lautakuntien käsittelyssä lokakuussa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman yhteydessä. Sen jälkeen asia etenee hallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi alkuvuodesta 2025.

Turvallisemman tilan periaatteiden rikkomiseen puuttuminen

Mikäli kunnan tapahtumaan, tilaisuuteen tai palveluun osallistuva henkilö kokee häirintää tai syrjintää, hän voi ilmoittaa asiasta nimetylle häirintäyhdyshenkilölle tai kirjallisesti häirintäilmoituslomakkeella. Kunnanhallituksen ja -valtuuston toiminnassa häirintäyhdyshenkilöinä toimivat kansliapäällikkö ja henkilöstöjohtaja (luottamustoimielinten eettiset ohjeet ja toimielinten pelisäännöt). Muiden luottamustoimielinten ja vaikuttamistoimielinten työskentelyssä häirintäyhdyshenkilönä toimii paikalla oleva kunnan henkilöstö (luottamustoimielinten eettiset ohjeet ja toimielinten pelisäännöt sekä ohje epäasiallisen käytöksen käsittelyyn). Jatkuvassa palvelutoiminnassa häirintäyhdyshenkilönä toimii paikalla oleva kunnan henkilöstö. Suuriin tapahtumiin/tilaisuuksiin nimetään kaksi häirintäyhdyshenkilöä. Jos häirintäyhdyshenkilöä ei ole nimetty tapahtumalle/tilaisuudelle, voi häirinnästä ilmoittaa paikalla olevalle kunnan henkilöstölle. Kunnan palvelussa ja tapahtumissa/tilaisuuksissa koetusta häirinnästä voi aina ilmoittaa myös sähköisellä häirintäilmoituslomakkeella tai paperisella lomakkeella Tuusinfossa. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman hyväksymisen myötä tulee sovittavaksi käytännöt häirintäyhdyshenkilöiden nimeämisestä ja häirintäilmoitusten käsittelystä.

Turvallisemman tilan periaatteisiin sitoutuminen

Turvallisemman tilan periaatteita noudatetaan kaikissa kunnan tiloissa, päivittäisessä palvelutoiminnassa, tilaisuuksissa ja tapahtumissa. Periaatteista viestitään kunnan henkilöstön ja asiakkaiden lisäksi aktiivisesti erilaisille yhteistyökumppaneille ja palveluntuottajille, kuten liikuntapalveluissa urheiluseuroille ja kulttuuripalveluissa taiteilijoille. Yhteistyön ja kunnan avustusten myöntämisen edellytyksenä on, että kunnan yhteistyökumppani tai avustuksen vastaanottaja sitoutuu periaatteisiin ja tiedottaa niistä asiakkailleen.

Ehdotus

Esittelijä

Jukka Sahlakari, liikelaitoksen johtaja, jukka.sahlakari@tuusula.fi

Johtokunta päättää

  • merkitä tiedokseen Tuusulan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman ja turvallisemman tilan periaatteet
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto päättää hyväksyä kunnan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman sekä turvallisemman tilan periaatteet

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi
Hanna Vesimäki

Perustelut

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia toiminnallinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on edistää asukkaiden, palvelujen käyttäjien, henkilöstön ja luottamushenkilöiden yhdenvertaisuutta kunnan toiminnassa. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevien lakien mukaan kunnan on edistettävä niitä viranomaisena, palveluntarjoajana, koulutuksen järjestäjänä ja työnantajana. Kunnan ohella velvoite koskee kuntayhtymiä ja kuntaomisteisia yhtiöitä ja –liikelaitoksia. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa tarkastellaan sitä, miten kunnan toiminta vaikuttaa eri ihmisryhmiin ja yksilöihin, miten yhdenvertaisuus toteutuu ja millaisia toimenpiteitä kunnassa tehdään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseksi. Suunnitelmaan valitut kehittämistoimenpiteet tulee suhteuttaa käytettävissä oleviin resursseihin. Koska suunnitteluprosessi on jatkuva, organisaatio voi painottaa tiettyjä alueita päivittyvissä suunnitelmissaan. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laadinnan eteneminen

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laadinta käynnistyi vuonna 2023. Suunnitelmaluonnos on laadittu osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa toimialueiden johtoryhmien ja vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) kanssa. Luonnos on koottu poikkihallinnollisena yhteistyönä eri toimialueiden kanssa. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on lautakuntien käsittelyssä lokakuussa, minkä jälkeen se etenee hallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi alkuvuodesta 2025

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman rakenne ja tavoitteet

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toimenpiteiden määrittely perustuu valmistelun aikana havaittuihin kehittämistarpeisiin. Suunnitelmassa kerrotaan ensin valtakunnallisista velvoitteista ja tavoitteista sekä keskeisistä termeistä, suunnitelman valmistelusta ja kunnan muista tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvistä asiakirjoista sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisen tarpeesta ja hyödyistä. Sen jälkeen esitellään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen tähtäävät kuntatasoiset ja toimialuekohtaiset toimenpiteet. Lopuksi kerrotaan toimenpiteiden toteutumisen raportoinnista, arvioinnista ja jatkokehittämisestä.

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää 

  • merkitä tiedokseen Tuusulan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman.
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto päättää hyväksyä kunnan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Valmistelija

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi
Hanna Vesimäki

Perustelut

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia toiminnallinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on edistää asukkaiden, palvelujen käyttäjien, henkilöstön ja luottamushenkilöiden yhdenvertaisuutta kunnan toiminnassa. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevien lakien mukaan kunnan on edistettävä niitä viranomaisena, palveluntarjoajana, koulutuksen järjestäjänä ja työnantajana. Kunnan ohella velvoite koskee kuntayhtymiä ja kuntaomisteisia yhtiöitä ja –liikelaitoksia. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa tarkastellaan sitä, miten kunnan toiminta vaikuttaa eri ihmisryhmiin ja yksilöihin, miten yhdenvertaisuus toteutuu ja millaisia toimenpiteitä kunnassa tehdään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseksi. Suunnitelmaan valitut kehittämistoimenpiteet tulee suhteuttaa käytettävissä oleviin resursseihin. Koska suunnitteluprosessi on jatkuva, organisaatio voi painottaa tiettyjä alueita päivittyvissä suunnitelmissaan. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laadinnan eteneminen

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laadinta käynnistyi vuonna 2023. Suunnitelmaluonnos on laadittu osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa toimialueiden johtoryhmien ja vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) kanssa. Luonnos on koottu poikkihallinnollisena yhteistyönä eri toimialueiden kanssa. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on lautakuntien käsittelyssä lokakuussa, minkä jälkeen se etenee hallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi alkuvuodesta 2025.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman rakenne ja tavoitteet

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toimenpiteiden määrittely perustuu valmistelun aikana havaittuihin kehittämistarpeisiin. Suunnitelmassa kerrotaan ensin valtakunnallisista velvoitteista ja tavoitteista sekä keskeisistä termeistä, suunnitelman valmistelusta ja kunnan muista tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvistä asiakirjoista sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisen tarpeesta ja hyödyistä. Sen jälkeen esitellään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen tähtäävät kuntatasoiset ja toimialuekohtaiset toimenpiteet. Lopuksi kerrotaan toimenpiteiden toteutumisen raportoinnista, arvioinnista ja jatkokehittämisestä.

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta lautakunta päättää

  • merkitä tiedokseen Tuusulan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman. 
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto päättää hyväksyä kunnan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Valmistelija

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Perustelut

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia toiminnallinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on edistää asukkaiden, palvelujen käyttäjien, henkilöstön ja luottamushenkilöiden yhdenvertaisuutta kunnan toiminnassa. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevien lakien mukaan kunnan on edistettävä niitä viranomaisena, palveluntarjoajana, koulutuksen järjestäjänä ja työnantajana. Kunnan ohella velvoite koskee kuntayhtymiä ja kuntaomisteisia yhtiöitä ja –liikelaitoksia. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa tarkastellaan sitä, miten kunnan toiminta vaikuttaa eri ihmisryhmiin ja yksilöihin, miten yhdenvertaisuus toteutuu ja millaisia toimenpiteitä kunnassa tehdään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseksi. Suunnitelmaan valitut kehittämistoimenpiteet tulee suhteuttaa käytettävissä oleviin resursseihin. Koska suunnitteluprosessi on jatkuva, organisaatio voi painottaa tiettyjä alueita päivittyvissä suunnitelmissaan. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laadinnan eteneminen

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laadinta käynnistyi vuonna 2023. Suunnitelmaluonnos on laadittu osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa toimialueiden johtoryhmien ja vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto, lapsi- ja perheasiain neuvosto, vammaisneuvosto ja ikäihmisten neuvosto) kanssa. Luonnos on koottu poikkihallinnollisena yhteistyönä eri toimialueiden kanssa. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma oli lautakuntien käsittelyssä lokakuussa. Kunnanhallitus käsittelee suunnitelman marraskuussa ja se etenee valtuuston hyväksyttäväksi joulukuussa 2024.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman rakenne ja tavoitteet

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toimenpiteiden määrittely perustuu valmistelun aikana havaittuihin kehittämistarpeisiin. Suunnitelmassa kerrotaan ensin valtakunnallisista velvoitteista ja tavoitteista sekä keskeisistä termeistä, suunnitelman valmistelusta ja kunnan muista tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvistä asiakirjoista sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisen tarpeesta ja hyödyistä. Sen jälkeen esitellään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen tähtäävät kuntatasoiset ja toimialuekohtaiset toimenpiteet. Lopuksi kerrotaan toimenpiteiden toteutumisen raportoinnista, arvioinnista ja jatkokehittämisestä.

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä Tuusulan tasa-​arvo-​ ja yhdenvertaisuussuunnitelman tiedokseen.
  • ehdottaa valtuustolle,​ että


VALTUUSTO

  •  päättää hyväksyä kunnan tasa-​arvo-​ ja yhdenvertaisuussuunnitelman. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Kehittämispäällikkö Hagman selosti asiaa kokouksessa. 

Ehdotus

Valtuusto

  •  päättää hyväksyä kunnan tasa-​​arvo-​​ ja yhdenvertaisuussuunnitelman. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm