Valmistelija
Niina Toikka, hallintojohtaja
Perustelut
Kuntalain 140 § 2 momentin mukaan “Kunnan ja kuntayhtymän muun kuin 1 momentissa tarkoitetun viranomaisen pöytäkirja pidetään vastaavasti yleisesti nähtävänä, jos asianomainen viranomainen katsoo sen tarpeelliseksi.”
Vaikka viranhaltijapäätösten nähtävänä pito verkossa on laissa jätetty viranomaisen omaan harkintaan, ei käytännössä harkintaa juurikaan ole, sillä päätökset pitää antaa tiedoksi, jotta ne tulevat lainvoimaisiksi. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun päätös on nähtävänä tietoverkossa. Kunnan jäseniä ovat kunnan asukkaat, yhteisöt ja säätiöt, joiden kotipaikka on kunnassa sekä ne tahot, jotka omistavat tai hallitsevat kiinteää omaisuutta kunnassa. Kunnanhallitus on päättänyt kokouksessaan 25.11.2019 § 484 päätösten julkaisemisesta yleisessä tietoverkossa viranhaltijapäätösten osalta, että
- henkilötietojen kirjaaminen esityslistatekstiin ja viranhaltijapäätöksiin tulee minimoida
- verkkosivuilla julkaistaan viranhaltijapäätökset, joissa kuntalaisilla on muutoksenhakuoikeus tai joita koskee erityinen tiedottamisintressi, oikaisuvaatimus- tai valitusajan
Viranhaltijapäätösten julkisuuteen liittyvää juridiikkaa ja kunnan sivuille tehtävän julkaisun teknistä puolta (asianhallintajärjestelmä CaseMin toiminta) on koulutettu viranhaltijoille syksyn aikana kahdessa koulutustilaisuudessa käytäntöjen yhtenäistämiseksi. Koulutusta ja neuvontaa tästä aiheesta jatketaan mm. julkisuuslakiin liittyvällä koulutuksella tammikuussa.
Sekä viranhaltijapäätökset että niillä tilatut erilaiset selvitykset ja suunnitelmat ovat lähtökohtaisesti viranomaisten julkisuudesta annetun lain eli julkisuuslain mukaisesti julkisia asiakirjoja. Selvityksiä ja suunnitelmia julkaistaan sellaisenaan tai osana isompaa kokonaisuutta Tuusulan verkkosivuilla. Yksittäisistä julkisista asiakirjoista saa aina myös tiedon tekemällä tietopyynnön kirjaamoon, josta julkinen asiakirja toimitetaan pyytäjälle.
Päätös
Kunnanhallitus päätti
- palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi ohjeella, että tutkitaan mahdollisuus pitää viranhaltijapäätökset verkkosivuilla luettavissa vuoden ajan niiden julkaisemisesta.
Mika Mäki-Kuhna saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana.
Kokouskäsittely
Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun Kati Lepojärvi teki Tuija Reinikaisen, Eeva-Liisa Niemisen ja Ari Nymanin kannattamana seuraavan muutosesityksen:
"Kunnanhallitus päättää
- että viranhaltijapäätökset ja hankintapäätökset pidetään julkisesti nähtävillä oikaisuvaatimus- tai valitusajan päätyttyäkin, ellei ole olemassa erityistä syytä niiden poistamiseen julkisesta tietoverkosta Lain viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999) 24 pykälän perusteella tai muun lain perusteella
- viranhaltijapäätöksillä tilatut erilaiset selvitykset ja suunnitelmat pidetään julkisesti nähtävillä, ellei ole olemassa erityistä syytä niiden poistamiseen julkisesta tietoverkosta Lain viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999) 24 pykälän perusteella tai muun lain perusteella
- ehdottaa valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää
- katsoa valtuutettu Jussi Salosen 9.11.2020 § 120 Tuusulan puolesta ry:n valtuustoryhmän tekemän aloitteen tulleen käsitellyksi.
Perustelut: Valtuustoaloitteessa esitetyn lisäksi:
Tuusulan kunnan kuntastrategia 2021:
Tuusulan kunnan vuonna 2021 hyväksytyssä strategiassa yhtenä keinona tavoitteiden saavuttamiseen on esitetty digitalisaatio-ohjelma, jonka viidessä kärjessä korostuu toisaalta kuntalaisten digitaalinen osallistaminen ja toisaalta tiedolla johtaminen, datapohjainen Tuusula.
Yhtenä strategiassa päätettynä valtuustokauden tavoitteena on 7. Vahvistamme kunnan, asukkaiden ja yhteisöjen yhteistyötä ja kumppanuutta
Digitalisaatio-ohjelmassa tavoitteet:
Vuorovaikutteisuuden näkökulmasta ohjelmassa selvitetään, miten digitaalisilla palveluilla voidaan lisätaä kuntalaisten osallistumista kunnan kehittaämiseen ja päätöksentekoon. Ohjelman aikana jatkokehitetään olemassa olevia vuorovaikutteisuutta tukevia digitaalisia ratkaisuja (esim. osallistuvan budjetoinnin alusta) ja tarvittaessa toteutetaan kokonaan uusia kuntalaisten osallistumisen mahdollistavia digitaalisia kanavia.
Tiedolla johtamisen osalta kehitetään ja otetaan käyttöön digitaalisia työkaluja, jotka mahdollistavat visualisoinnin keinoin tiedon helpon käsittelyn ja hyödyntämisen osana arjen päätöksentekoa. Tavoitteena on laajentaa käsiteltävää tietoa talous- ja HR-alueiden ulkopuolelle, ja samalla tuoda tieto entistä paremmin eri työntekijäryhmien saataville ja hyödynnettäväksi. Tiedolla johtamisen kokonaisuutta edistetään lähtökohtaisesti valmisratkaisujen kautta, millä pyritään kustannustehokkaaseen ja nopeaan etenemiseen.
Hankintojen suuri määrä ja niiden taloudellisesti suuri merkitys kunnassa
Hankintojen toiminnallinen ja taloudellinen merkitys Tuusulan kunnassa on suuri. Kuntalaisille järjestetävien palvelujen tukemiseksi hankitaan urakoita, tavaroita ja palveluja. Vuoden 2023 talousarviossa käyttötalouden palveluiden ja tavaroiden hankintojen määrä on 53 milj. euroa (21 % toimintamenoista). Lisäksi talousarviovuonna on tarkoitus tehdä hankintojen avulla investointeja yhteensä noin 88 milj. eurolla.
Sen lisäksi, että näillä viranhaltijoiden tekemillä hankintapäätöksillä ja toimielinten tekemillä hankintapäätöksillä on suuri taloudellinen merkitys, niillä on myös tiedon avoimuuden ja päätöksenteon läpinäkyvyyden kannalta merkitys siinä, miten Tuusulan kuntaa kehitetään, minkälaisia hankkeita on valmistelussa ja miten niitä valmistellaan.
Kuntalain määräykset kunnan viestinnässä
Kuntalain 29 pykälän mukaan ”Kunnan toiminnasta on tiedotettava asukkaille, palvelujen käyttäjille, järjestöille ja muille yhteisöille. Kunnan tulee antaa riittävästi tietoja kunnan järjestämistä palveluista, taloudesta, kunnassa valmistelussa olevista asioista, niitä koskevista suunnitelmista, asioiden käsittelystä, tehdyistä päätöksistä ja päätösten vaikutuksista.” Viranhaltijapäätösten ja hankintapäätösten julkisesti nähtävillä pitäminen toteuttaa tätä kuntalain määräystä. Viranomaisten toiminnan julkisuus Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999) määrittelee viranomaisten toiminnan julkisuutta. Sen mukaan sekä viranhaltijapäätökset että nilllä tilatut erilaiset selvitykset ja suunnitelmat ovat lähtökohtaisesti julkisia asiakirjoja.
Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta viranomaisen asiakirjasta. Tämä tarkoittaa oikeutta saada tieto asiakirjan olemassaolosta ja sisällöstä.
Pykälän esittelyosuudessa todetaan, että ”Yksittäisistä julkisista asiakirjoista saa aina myös tiedon tekemällä tietopyynnön kirjaamoon, josta julkinen asiakirja toimitetaan pyytäjälle.”
Tämän toteutuminen on hankala, jos ei ole tietoa, mitä päätöksiä, julkisia asiakirjoja ylipäänsä on olemassa."
Keskustelun jatkuessa puheenjohtaja esitti, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi ja tutkitaan mahdollisuus pitää viranhaltijapäätökset verkkosivuilla luettavissa vuoden ajan niiden julkaisemisesta.
Kunnanhallitus hyväksyi puheenjohtajan ehdotuksen.