Valtuusto, kokous 12.11.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 123 Tuusulan brändin kirkastaminen, brändityön tulosten hyväksyminen

TUUDno-2018-533

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Paula Kylä-Harakka tuukylahpa

Perustelut

Perusteet brändityölle

Tuusulan kunnanhallitus käsitteli seminaarissaan 8.2.2018 Tuusulan brändin kirkastamista. Jotta Tuusulan kunta erottuisi eri kohderyhmien mielissä kilpailijoitaan vetovoimaisempana kuntana – jotta Tuusula ylipäätään tunnettaisiin laajemmin –  kunnanhallitus näki brändin kaipaavan kirkastamista ja tuomista nykypäivään sopivaksi.

Brändityötä lähdettiin tekemään uuden kuntastrategian perustalta. Kunnanvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 11.12.2017 kuntastrategian perustan vuosille 2018-2021. Strategiatyössä oli noussut esiin ehdotuksia Tuusulan erottautumis- ja vetovoimatekijöiksi. Näitä olivat:

  • tuusulalaisten hyvinvointi ja tyytyväisyys
  • erinomaiset varhaiskasvatus- ja opetuspalvelut
  • turvallinen elinympäristö
  • Tuusulanjärvi ja -jokilaakson ympäristö
  • kulttuuri ja tapahtumat
  • vetovoimainen urheilu- ja tapahtumakeskus
  • lentokenttä/Lentokentän läheisyys
  • omaleimaiset kuntakeskukset
  • yritysmyönteisyys

Strategian lisäksi brändityölle haettiin perustaa Tuusulanjärven aiemmin toteutetusta brändityöstä ja kuntalaisille alkuvuodesta suunnatusta brändikyselystä. Kuntalaisten ja sidosryhmien näkemyksiä Tuusulasta ja tuusulalaisuudesta kerättiin verkkokyselyllä helmi-maalikuussa. Lomakkeen saattoi täyttää myös helmi-maaliskuussa pidetyissä kuntalaisten illoissa, joissa oli mukana paperisia lomakkeita. Paperisen lomakkeen saattoi käydä täyttämässä kunnantalon aulassa viikoilla 12-13.

Brändin kirkastamiseen linkitetään kunnassa mm. pyöräilybrändin (osabrändi) kehittäminen, arkkitehtuuripoliittisen ohjelman ja ulkotilaohjeen laatiminen ja markkinoinnin kehittäminen kunnanjohdon johtamana kokonaisuutena

Brändin määritelmä

Brändi määritellään kunnan brändityössä kokonaisuudeksi, johon kuuluvat merkin (esim. logo) lisäksi mielikuvat, joita sidosryhmät liittävät siihen. Nämä mielikuvat syntyvät jokaisessa kohtaamisessa (henkilökohtaiset kohtaamiset, sosiaalinen media, mediavälitteinen kohtaaminen). Brändiin vaikuttavat siten sekä organisaation teot että työntekijöiden/kuntalaisten ja muiden ihmisten puheet. Sekä ihmisten omakohtaiset kokemukset ja arviot organisaatiosta että organisaatiosta erilaisissa julkisuuksissa leviävät tarinat, tulkinnat ja mielikuvat vaikuttavat brändiin. Tietoisella brändityöllä ja markkinointiviestinnällä voidaan tukea positiivisten mielikuvien syntymistä.

Brändin kirkastamistyössä lähdettiin määrittelemään aiemmin tehdyn työn pohjalta paikkakunnan erottautumistekijöitä ja tavoitemielikuvaa ja rakentamaan markkinointiviestinnän työkaluja (tunnukset, typografia, kuvien käyttö, visuaalinen ilme kokonaisuutena jne.).

Brändin rakentaminen on pitkäjänteinen, useiden vuosien prosessi, joka ei ulotu pelkästään uuden brändikäsikirjan, visuaalisen ilmeen ja sloganeiden lanseeraamiseen, vaan myös toiminnan – hyvän toiminnan – kehittämiseen strategiasta käsin. Kunnan toimintaa tulisikin ideaalitilanteessa kehittää Tuusulan brändi silmällä pitäen.

Brändityön organisointi kunnassa

Kunnan johtoryhmä asetti brändin kirkastamiseen projektiryhmän. Projektiryhmään nimettiin viestintäpäällikkö (puheenjohtaja), elinkeinopäällikkö, kehittämispäällikkö, kaavoituspäällikkö, kulttuuri- ja museotoimen johtaja, opetuspäällikkö ja johdon assistentti. Tavoitteena oli, että projektiryhmä vie brändityötä eteenpäin valitun kumppanin kanssa. Projektia ohjaa ohjausryhmä, jossa on kunnan johtoryhmän lisäksi mukana poliittinen johtoryhmä.

Tarjouskilpailu brändikumppanin löytämiseksi

Tuusulan kunta pyysi tarjouksia mainostoimistoilta löytääkseen brändityöhön kumppanin. Tarjouspyyntö julkaistiin Pienhankintapalvelu.fi portaalissa 3.4.2018, ilmoituksen nro 180999. Tarjouskilpailussa noudatettiin avointa hankintamenettelyä ja tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Tarjouspyynnössä kerrottiin, että hankintamenettely on kaksivaiheinen. Kyseessä on pienhankinta, jonka tilaajaa sitomaton arvio on noin 40 000 euroa, joka jää alle kansallisen kynnysarvon. Hankintaan ei sovelleta lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista lakia (1397/2016).

Tarjouskilpailun ensimmäisellä kierroksella saatiin asetettuun määräaikaan 19.4.2018 klo 12.00 mennessä 12 tarjousta: Staart Oy, Secret Synapse Oy, Nitroid Oy, SEK Oy, Mainostoimisto Fabrik Oy, Kouta Sales Oy, Kissconsulting Oy, Innolink Group Oy, Redland Oy, Marker Creative Oy ja Berry Creative.  Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä vaaditut ehdot.

Ensimmäisen vaiheen tarjousten vertailuperusteena tarjouspyynnössä oli ilmoitettu, että annetun kokonaishinnan painoarvo on 30 pistettä ja laadun painoarvo on 70 pistettä. Brändin kirkastamiseen asetettu projektiryhmä arvioi tarjoajien tarjoukseensa lataamat esitykset ja pisteytti ne. Ensimmäisen vaiheen tarjoajista valittiin toiselle vertailukierrokselle viisi (5) korkeimmat kokonaispisteet sijajärjestyksessä saanutta tarjousta: Staart Oy, Secret Synapse Oy, Nitroid Oy, SEK Oy ja Mainostoimisto Fabrik Oy

Brändin ohjausryhmä ja brändin projektiryhmä kuulivat toiselle kierrokselle valittujen bränditoimistojen esitykset Tuusulan kunnantalolla 15.5.2018. Neljä toimistoista piti esityksensä paikan päällä ja yksi Skypen välityksellä. Tilaisuuden jälkeen brändiesitykset kuulleet kävivät keskustelun bränditoimistojen esityksistä ja tarjouksista. Arviointiraatiin osallistuneet saattoivat vielä äänestää sähköisesti siitä, miten paljon pisteitä kullekin esittelylle tulisi antaa. Suunnitelmien esittelyn lisäksi tarjouspyynnön mukaisesti arvioitiin henkilöstön referenssejä osaamisesta sekä aiempia esimerkkejä brändityöstä, joissa henkilö on ollut mukana.

Toisen vaiheen tarjoajien tarjoukset asetettiin kokonaistaloudellisesti edullisimpaan järjestykseen, ja hankintaa toteuttamaan valittiin se tarjoaja, joka sai korkeimmat kokonaispisteet. Kansliapäällikkö teki 25.5. hankintapäätöksen (TUUDno-2018-533), jolla Tuusulan kunta valitsi brändin kirkastustyön toteuttajakumppaniksi edellä mainittujen joukosta mainostoimisto Staart Oy:n.

Brändityöltä tavoiteltu sisältö

Tarjouspyynnössä todettiin, että Tuusulan brändin kirkastamisen työn tulee sisältää:

  1. Tuusulan brändin määrittelytyö, joka perustuu Tuusulan kunnan uuteen strategiaan ja visioon
    1. sisältää mm. paikkakunnan erottautumistekijät ja tavoitemielikuvan
    2. luo perustan ydinviesteille, sloganille, tunnuksille ja muulle visuaaliselle ilmeelle
  2. Tuusulan ydinviestit keskeisille kohderyhmille, slogan/sloganit
  3. Tuusulan tunnukset ja muu visuaalinen ilme: tunnukset (kuten logo), typografia, kuvien käyttö, videoiden käyttö, kuvitusten ja piirroskuvien käyttö

Lisäksi tarjouspyynnössä pyydettiin, että brändityö sisältää

  • ehdotuksia periaatteista ja toimintamalleista, joilla Tuusulan kunta voi tarjota vaikuttamis- ja osallistumiskokemuksia kunnan asukkaille sekä muille brändin muodostumisen kannalta keskeisille sidosryhmille.
  • esityksen, kuinka uusi brändi jalkautetaan kunnan sisällä ja sidosryhmille. Jalkautuksen suunnitelman tulee olla valmis vuoden 2018 lopussa, jolloin brändityön projekti päättyy.

Brändityön eteneminen mainostoimiston valinnan jälkeen

Mainostoimisto Staart Oy valmisteli kesä-heinäkuussa kolme erilaista tyylisuuntavaihtoehtoa kunnan heille tarjoaman materiaalin (strategia, kunnan verkkosivut ja sosiaalisen median kanavat, kyselyn tulokset, aiempi brändityö, mainostoimiston vierailu kunnassa, mainostoimiston tekemä taustaselvittely) perusteella.

Tyylisuuntavaihtoehtojen laatimisen jälkeen aloitettiin sidosryhmiä osallistava vaihde. Osallistaminen toteutettiin verkkosivujen kyselyn, valokuvauskilpailun ja brändibussikiertueen avulla.

Heinäkuun alkupuolella (9.7.2018 ja 15.7.2018) avattiin verkkosivut www.tuusulauudistuu.fi ja www.tuuskuvaan.fi. Brändin vaihtoehtoisiin luonnoksiin saattoi tutustua verkkosivulla www.tuusulauudistuu.fi. Sivulla pystyi myös antamaan omat arvionsa tyylisuuntavaihtoehdoista. Samaan aikaan tyylisuuntavaihtoehtojen arvioinnin kanssa oli käynnissä valokuvauskilpailu, jossa etsittiin yhdessä ihmisten kanssa Tuusulan parhaita puolia. Kuvakilpailun suosituimpien ja parhaimpien otosten on ollut tarkoitus päätyä mukaan uuteen ilmeeseen. Valokuvauskilpailuun saattoi osallistua verkkosivujen www.tuuskuvaan.fi ohjeiden mukaisesti toimittamalla kuvan sähköpostitse, verkkosivujen lomakkeella tai Instagramissa. Kilpailuun saattoi lähettää kuvia 15.7.2018–10.8.2018, parhaita kuvia pystyi äänestämään elokuun loppuun saakka.

Tuusulan kunnan osin rahoittama Joukkobussi teipattiin heinä-elokuuksi Tuusulan brändibussiksi ja se kiersi kesän tapahtumissa. Tuusulan kylien lisäksi bussi joukkoineen vieraili Keravalla, Järvenpäässä ja Helsingissä kysymässä ”naapureilta”, mitä mieltä ne ovat Tuusulan kehittyvästä brändistä. Bussin mukana kulkivat kolme eri tyylisuuntavaihtoehtoa. Tuusulan kunnan henkilöstön edustajat kulkivat bussin mukana haastattelemassa ihmisiä ja tekemässä kyselyä tyylisuuntavaihtoehdoista.

Brändibussin pysäkit:

  • su 15.7. klo 12-16 Klaavonlantien kyläjuhlassa Klaavolan museon ja Ilmatorjuntamuseon pihapiirissä (Klaavolantie 2 ja 3, Tuusula)
  • to 19.7. klo 10-17 Käsintekijöiden markkinoilla Hyrylän torin vieressä (Hyryläntie 15)
  • la 21.7. klo 10-15 Antiikkimarkkinoilla Jokelan tiilitehtaalla (Nukarintie 3, Jokela)
  • su 22.7. klo 14-17 Piknik-konsertissa Prinsessapuistossa (sairaalan alue, Vanha Valtatie, Kellokoski)
  • ma 30.7. klo 12-16 Sibeliuksentorilla Järvenpäässä
  • to 2.8. klo 12-16 Puuvalonaukiolla Keravalla
  • ti 7.8. klo 13-17 Narinkkatorilla Helsingissä
  • pe 10.8. Taiteiden yössä Tuusulassa (vanhan kunnantalon pihapiiri, Kirkkotie 45, Tuusula)

Eri tyylisuuntavaihtoehdoista saatujen näkemysten perusteella mainostoimisto Staart muokkasi Tuusulan uuden visuaalisen ilmeen, sloganit ja muut brändin elementit.

Brändityön lopputulos

Brändityön lopputuloksena on tarjouskilpailussa pyydetyn ja Staartin kanssa sovitun mukaisesti brändikäsikirja, jossa määritellään periaatteet ja ohjeet Tuusulan brändin käytölle, viestinnän linjaukset sekä keskeiset visuaaliset elementit ja tunnisteet (liite kunnanvaltuuston kokoukselle 12.11.2018).

Brändityön lopputulos perustuu taustamateriaalin, taustatyön ja kuntalaisten osallistamisen perusteella saatuun kuvaan siitä, mitä Tuusula ja tuusulalaisuus ovat. Lopputuloksessa näkyvät Tuusulan vahva kulttuuriperintö ja kulttuurin eläminen myös nykypäivässä, luonto ja Tuusulalle omaleimainen elinympäristö ja se, että Tuusula on ihmisten yhteisö. Lopputulos on ottanut vaikutteita kolmesta eri tyylisuuntavaihtoehdosta, mutta painotukset on löydetty kuntalaisten ja sidosryhmien vastausten perusteella kerätystä datasta.

Muutamia nostoja brändikäsikirjasta:

  • Tuusulan uuteen logoon on kuvattuna siveltimen jälki ja Tuusulan järven aallot, yhdistettynä moderniin typografiaan. Logoihin voidaan upottaa erilaisia kuva-aiheita ja/tai grafiikkaa. Näin logo ja ilme pysyvät elävänä ja kestävät aikaa.
  • Tuusulan väripaletista voi löytää sekä luonnon omia sävyjä että ihmiskäden jälkeä. Tuusulan väripalettia voi käyttää vapaasti yhdistäen, eri tilanteissa niiden erilaista luonnetta hyödyntäen. Väripalettia voidaan myös päivittää ajan kuluessa.
  • Tuusulan typografia rakentuu kolmelle eri kirjasintyypille. Kaikki valitut kirjasinperheet toimivat hyvin sekä digitaalisissa päätelaitteissa että painettuna, ja ne löytyvät Adobe Typekitistä.
  • Tuusulan muotokieli syntyy erilaisten graafisten elementtien (aallot/täplät jne) ja typografian yhdistelmästä. Värien ja typografian käyttö mahdollistaa sekä runsaat että hillityt ratkaisut tarpeen ja käyttökohteen mukaan.
  • Kuvamaailmassa näkyvät taide ja kulttuuri, luonto ja elinympäristö sekä ihmisiä ja elämää Tuusulassa.
  • Brändikäsikirjassa esitellään myös Tuusulan sloganit ja niitä avaavat tarinat.

Brändin lanseeraussuunnitelma

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että jalkautuksen suunnitelman tulee olla valmis vuoden 2018 lopussa. Brändin lanseerauksessa huomioidaan seuraavat asiat:
Aikataulu:

  • Kunnanhallitus 29.10. Päättää asian ottamisesta valtuuston 12.11. listalle
  • Valtuustoseminaari 1.-2.11.2018 (2.11. aamulla) kuulee ja näkee esittelyn brändityön lopputuloksista.
  • Kunnanhallitus 5.11. käsittelee itse brändin, käy tarvittavan keskustelun ja esittää valtuustolle, että valtuusto päättää hyväksyä brändin.
  • Kunnanvaltuusto 12.11. hyväksyy brändin.
  • Valtuuston 12.11. päätöksestä alkaen brändin mukaisia elementtejä otetaan käyttöön.
  • Suomitutka-paneelitutkimus loppuvuonna 2018.
  • Muilta osin aikataulu tarkentuu.

Uuden brändin mukaiseksi muutettava materiaali (mm.):

  • verkkosivut www.tuusula.fi ja muut relevantit sivustot
  • tapahtumat.tuusula.fi-eventz-kalenteri, Lyyti-ilmoittautumisjärjestelmä, Postiviidakon uutiskirje ja uusien kuntalaisten kirje
  • infonäytöt
  • lehti-ilmoituspohjat, esitepohjat
  • sosiaalisen median kanavien profiili- ja taustakuvat
  • tonttikyltit
  • rollupit
  • PowerPoint-esitykset, käyntikorttipohja
  • kirjekuoret, kirjelomakepohjat
  • sähköpostin allekirjoitus, sähköpostin oletusfontti
  • kuvapankki
  • kuntalaisten lehti
  • autojen teippaukset
  • osallisuuspeli
  • Tuusula-materiaali/tuoteperhe (esim. kynät, onnittelukortti, liikelahjat, messumateriaalit)

Muita keskeisiä asioita, joita brändin lanseeraukseen liittyen on valmisteltava:

  • kunnan sisäiset viestinnän ohjeistukset
  • henkilöstön koulutus ja opastukset
  • markkinoinnin puitesopimus

Markkinointi- ja jalkautusideoita, muutamia esimerkkejä alla (esitys valtuustoseminaarissa 2.11. kattavampi):

  • vuoden logotuunaaja
  • dokumenttisarja
  • jne.

Brändin kehityksen mittaaminen

Brändin lähtötason mittaamiseksi kunta toteuttaa brändinmittauksen paneelitutkimuksen avulla (Sanoman Suomitutka-paneelissa) loppusyksystä 2018. Myös kunnan hankkimaa muuta kyselytutkimusaineistoa käytetään soveltuvin osin. Brändinmittaus voidaan toistaa myöhemmin kehitysaskeleiden mittaamiseksi. 

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • ottaa asian valtuuston 12.11.2018 pidettävän kokouksen esityslistalle
  • tehdä ehdotuksensa valtuustolle 5.11.2018 pidettävässä kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Paula Kylä-Harakka tuukylahpa

Perustelut

Tuusulan uuden brändin siältöä ja toimeenpanoa esitellään valtuustoseminaarissa 2.11.2018. Kunnanhallituksen 5.11.2018 kokousasian liite, joka sisältää brändikäsikirjan  keskeisen sisällön, toimitetaan kunnanhallituksen jäsenille 2.11.2018. 

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä brändikäsikirjan keskeisen sisällön, mikä ilmenee liitteenä olevasta  ensimmäisestä versiosta brändikäsikirjaksi,eli
    • Tuusulan kunnan uuden visuaalisen ilmeen (tunnukset, typografia, värit, kuvien käyttö ja muu visuaalinen ilme)
    • ydinviestit keskeisille kohderyhmille, sloganin/sloganit
    • ja periaatteet edellä mainituista elementeistä muodostuvan brändin käytölle
    • sekä ideoita brändin lanseeraamiseksi.
  • että kunnanhallitus hyväksyy brändin toimeenpanosuunnitelman ja brändikäsikirjan täydentämisen tarkemman sisällön erikseen vuoden 2018 loppuun mennessä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • hyväksyä brändikäsikirjan keskeisen sisällön,​ mikä ilmenee liitteenä olevasta  ensimmäisestä versiosta brändikäsikirjaksi,​eli
    • Tuusulan kunnan uuden visuaalisen ilmeen (tunnukset,​ typografia,​ värit,​ kuvien käyttö ja muu visuaalinen ilme)
    • ydinviestit keskeisille kohderyhmille,​ sloganin/sloganit
    • ja periaatteet edellä mainituista elementeistä muodostuvan brändin käytölle
    • sekä ideoita brändin lanseeraamiseksi.
  • että kunnanhallitus hyväksyy brändin toimeenpanosuunnitelman ja brändikäsikirjan täydentämisen tarkemman sisällön erikseen vuoden 2018 loppuun mennessä.

---

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun Eetu Niemelä Lea Ahosen kannattamana esitti asian palauttamista uudelleen valmisteltavaksi.

Puheenjohtaja totesi,​ että koska oli tehty kannatettu esitys asian palauttamisesta uudelleen valmisteltavaksi,​ on asian käsittely ratkaistava äänestämällä. Valtuusto hyväksyi puheenjohtajan esityksen,​ että ne,​ jotka kannattavat asian käsittelyä tässä kokouksessa,​ äänestävät "jaa" ja ne,​ jotka kannattavat asian palauttamista uudelleen valmisteltavaksi,​ äänestävät "ei".

Suoritetussa äänestyksessä

  • jaa-ääniä antoivat: Pasi Huuhtanen, Ruut Sjöblom, Kim Kiuru, Kati Lepojärvi, Aarno Järvinen, Aila Koivunen, Anna Yltävä, Antti Kaikkonen, Anu Åberg, Arto Lindberg, Eeva-Liisa Nieminen, Elisa Laitila, Emmi Sirniö, Ilmari Sjöblom, Ilona Toivanen, Jani Peltonen, Janne Mellin, Jere Pulska, Jerry Airikka, Johanna Sipiläinen, Jorma Sulander, Jussi Salonen, Kari Friman, Kari Kinnunen, Karita Mäensivu, Laura Åvall, Liisa Palvas, Lilli Salmi, Margita Winqvist, Merja Kuusisto, Mika Mäki-Kuhna, Pekka Heikkinen, Sanna Tuhkunen, Satu Taiveaho, Seppo Noro, Ulla Palomäki, Arto Nätkynmäki, Mari Vainionpää, Markus Meckelborg, Vesa Lundberg
  • ei-ääniä antoivat: Ari Nyman, Eetu Niemelä, Jouko Riola, Jukka Ahlgren, Lea Ahonen, Matti Alanko, Raimo Stenvall, Sanna Kervinen, Satu Heikkilä, Taina Ketvel, Kirsi Viitanen.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 40 jaa-ääntä ja 11 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi, että asia käsitellään tässä kokouksessa.

Keskustelun jatkuessa Eetu Niemelä esitti Lea Ahosen kannattamana, että päätösehdotuksen viimeinen ranskalainen viiva muutetaan seuraavaksi: "että kunnanhallitus laatii brändin toimeenpanosuunnitelman ja kustannusarvion, sekä määrittää brändikäsikirjan täydentämisen tarkemman sisällön erikseen vuoden 2018 loppuun mennessä."

Puheenjohtaja totesi,​ että koska oli tehty kannatettu muutosesitys,​ on asia ratkaistava äänestämällä. Valtuusto hyväksyi puheenjohtajan esityksen,​ että ne,​ jotka kannattavat pohjaehdotusta,​ äänestävät "jaa" ja ne,​ jotka kannattavat Niemelän tekemää muutosesitystä,​ äänestävät "ei".

Suoritetussa äänestyksessä

  • jaa-ääniä antoivat: Pasi Huuhtanen, Pekka Heikkinen, Jorma Sulander, Ruut Sjöblom, Kim Kiuru, Kati Lepojärvi, Aarno Järvinen, Aila Koivunen, Anna Yltävä, Arto Lindberg, Eeva-Liisa Nieminen, Elisa Laitila, Emmi Sirniö, Ilona Toivanen, Jani Peltonen, Janne Mellin, Jere Pulska, Jerry Airikka, Jussi Salonen, Kari Friman, Karita Mäensivu, Lilli Salmi, Merja Kuusisto, Mika Mäki-Kuhna, Sanna Tuhkunen, Satu Taiveaho, Seppo Noro, Ulla Palomäki, Arto Nätkynmäki, Markus Meckelborg
  • ei-ääniä antoivat: Antti Kaikkonen, Anu Åberg, Ari Nyman, Eetu Niemelä, Ilmari Sjöblom, Johanna Sipiläinen, Jouko Riola, Jukka Ahlgren, Kari Kinnunen, Laura Åvall, Lea Ahonen, Liisa Palvas, Margita Winqvist, Matti Alanko, Raimo Stenvall, Sanna Kervinen, Satu Heikkilä, Taina Ketvel, Ulla Rosenqvist, Kirsi Viitanen, Vesa Lundberg.

Suoritetussa äänestyksessa annettiin 30 jaa-ääntä ja 21 ei ääntä. Puheenjohtaja totesi pohjaehdotuksen tulleen valtuuston päätökseksi.

Päätös

Valtuusto päätti

  • hyväksyä brändikäsikirjan keskeisen sisällön,​ mikä ilmenee liitteenä olevasta  ensimmäisestä versiosta brändikäsikirjaksi,​eli
    • Tuusulan kunnan uuden visuaalisen ilmeen (tunnukset,​ typografia,​ värit,​ kuvien käyttö ja muu visuaalinen ilme)
    • ydinviestit keskeisille kohderyhmille,​ sloganin/sloganit
    • ja periaatteet edellä mainituista elementeistä muodostuvan brändin käytölle
    • sekä ideoita brändin lanseeraamiseksi.
  • että kunnanhallitus hyväksyy brändin toimeenpanosuunnitelman ja brändikäsikirjan täydentämisen tarkemman sisällön erikseen vuoden 2018 loppuun mennessä.

 

Eetu Niemelä ilmoitti päätöksestä seuraavan eriävän mielipiteen:
"Kuten kokouskäyttäytymisestäni saattaa päätellä, olen erimieltä valtuuston päätöksestä §123 / 12.11.2018. 

Kunnanvaltuuston ei tulisi tehdä päätöksiä, jotka antavat kunnanhallitukselle ns. avoimen valtakirjan tehdä mitä huvittaa. Kunnanhallitus on valtuuston työrukkanen, eikä niin päin, että valtuusto on kunnanhallituksen kumileimasin.
Nyt valtuustolla ei ole mitään tietoa esimerkiksi hankkeen kustannuksista."

 


Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.