Perustelut
Kuntakehityksen ja tekniikan toimiala on käsitellyt valtuustoaloitteessa esitettyjä asioita. Sen perusteella valtuustoaloitteeseen annettavaa vastausta täydennetään seuraavasti:
Kunnan kiinteistöomaisuus ja korjausvelka
Tuusulan kunnan kiinteistövarallisuus koostuu noin 171 rakennuksesta, joiden yhteenlaskettu pinta-ala on arviolta noin 160.000 m2. Kunnan kiinteistöomaisuuden kokonaisvaltaista tarkastelua on suoritettu useampaan otteeseen viime vuosina mm. omaisuuden tunnuslukujen, ylläpitokulujen ja korjausvelan määrittelemiseksi ulkopuolisen konsultin toimesta. Teoreettisella tarkastelulla (Trellum 2017) on saatu tulokseksi, että kunnan kiinteistöistä arviolta noin 3 % (n. 4 050 m2) on erittäin huonokuntoisia ja noin 19% (n. 30 130 m2) välttäväkuntoisia, yhteensä noin 72 kpl, joiden välitön perusparannustarve on arviolta n. 41,8 M€. Suurin osa, noin 34% (n. 52 400m2) kunnan kiinteistöistä eli yhteensä noin 52 kpl, on tyydyttävässä kunnossa. Hyväkuntoisiksi on arvioitu noin 34% (n. 52 300m2), yhteensä noin 36 rakennusta. Kunnossa olevia rakennuksia pitäisi olla arvion mukaisesti noin 10% (n. 16 000m2). Kokonaisuutta tarkasteltaessa tehtiin arvio investointitarpeesta, joka perustuu siihen, että olemassa olevien rakennusten kulumista korjataan. Tämä investointitarve on laskennallisesti n. 7,2 M€/ vuodessa ja aikavälillä 2017-2013 olisi yhteensä 109 M€.
Kiinteistöjohtaminen ja – strategia
Tilakeskus laati vuonna 2017 oman, alustavan näkemyksensä kunnan kaikkien kiinteistöjen ryhmittämisestä (salkutus) A) strategisesti tärkeisiin, B) kehitettäviin rakennuksiin, C) realisoitaviin rakennuksiin, D) muihin ja E) erikoiskiinteistöihin. Kokonaisvaltaisen, ennakoivan ja järjestelmällisen kiinteistöjohtamisen keskeisin asiakirja tulee olemaan palveluverkkosuunnitelman hyväksyminen kuluvan vuoden 2018 aikana. Palveluverkkosuunnitelman perusteella jatketaan kiinteistöjen kehittämisselvityksiä, esi-, tarve- ja hankesuunnitelmia sekä priorisoidaan rakentamis- ja peruskorjaushankkeita ennakoivasti. Palveluverkkosuunnitelman ja työn alla olevan arkkitehtuuripoliittisen ohjelman (Apoli) pohjalta on mahdollista valmistella kunnalle realistinen kiinteistöstrategia. Palveluverkkosuunnitelmassa onkin jo alustavasti aikataulutettu kunnan rakennushankkeita ja arvioitu noin 10 vuoden investointiohjelman kustannuksia.
Sisäilmatyöryhmän laaja-alaisuus ja viestintä
Tuusulan kunnassa on toiminut sisäilma-asioissa laaja-alainen työryhmä jo vuodesta 1997, kun ”kunnan kiinteistöissä oli todettu sellaisia kosteus- ja homevauriota, jotka saattavat muodostaa terveydellisen haitan” (perustamispäätös 83/97, 14.3.1997). Työryhmä on laajapohjainen, jotta tarkastelussa voidaan varmistaa kokonaisvaltainen arvio ja saadaan huomioitua eri ammattiryhmien näkökulmat. Työryhmässä ovat edustettuina työsuojelu- ja HR-päällikkö, työsuojeluvaltuutetut (3hlöä), terveysvalvonta (2hlöä), Keski-Uudenmaan Työterveys Oy (2hlöä), kouluterveydenhoitaja, perheiden terveyspalvelut (1hlö), kasvatus- ja sivistystoimi (2 hlöä), sote (1 hlö), viestintä (1hlö) ja tekninen toimiala/tilakeskus (3hlöä). Työryhmä kokoontuu edelleen säännöllisesti 1 kerta / kuukaudessa ja pöytäkirjat julkaistaan kunnan nettisivuilla.
Tulevaisuuden virheiden välttäminen
Tilakeskus on aloitteen allekirjoittajien kanssa täysin samaa mieltä siitä, että ennakoivaa, suunnitelmallista, järjestelmällistä ja kokonaisvaltaista ”korjataan kerralla kuntoon” toimintamallia olisi syytä noudattaa.
Jokainen rakentajasukupolvi on varmasti pyrkinyt mahdollisimman hyvään lopputulokseen taloudellisesti, toiminnallisesti ja teknisesti silloisen tiedon ja rakentamisosaaminen sekä voimassa olleiden rakentamismääräysten perusteella. Nyt kuitenkin olemme tilanteessa, jossa haitarimaisesti useiden vuosikymmenien rakennukset laukeavat teknisesti lähes samaan aikaan korjattaviksi.
Suuret rakentamisen vuosikymmenet (1960, -70 ja -80-luvut) ovat tuottaneet Suomeen kymmeniä tuhansia neliömetrejä ja satoja tuhansia kuutiometrejä rakennuksia, joissa on käytetty samanlaisia rakenteita ja materiaaleja, jotka nyt ovat osoittautumassa terveydelle vaarallisiksi. Kun 1990-luvun lama aiheutti vielä eritysesti julkisella sektorilla merkittäviä säästöpaineita, niin menoja karsittiin siivouksesta ja kiinteistöjen ylläpidosta. Seurauksista kärsimme ja niitä yritetään korjata nyt.
Kunnan kiinteistöjen korjaustarve on mitä suurimmassa määrin huolestuttava tilanne – erityisesti, koska korjaamalla ei rakennuksia olekaan saatu niitä luotettavasti kuntoon vaan tilanne on jopa saattanut pahentua. Tulevien virheiden välttämiseksi tekninen lautakunta on päättänyt, että Tuusulassa noudatetaan KuivaKetju10 – toimintamallia (tekninen lautakunta 20.3.2018 § 26 Rakennushankkeen kosteudenhallinta). KuivaKetju10 on rakennusprosessin kosteudenhallinnan toimintamalli, jolla vähennetään kosteusvaurioiden riskiä rakennuksen koko elinkaaren ajan. Kosteusriskien hallinta perustuu ketjuun, jossa riskit torjutaan rakennusprosessin kaikissa vaiheissa ja torjunnan onnistuminen todennetaan luotettavalla tavalla. Toimintamalli sisältää Kuivaketju10-riskilistan ja niiden todentamisohjeen. Ohjeessa on esitetty kymmenen keskeisintä kosteusriskiä, joiden hallinnalla vältetään yli 80 prosenttia kosteusvaurioiden seurannaiskustannuksista.
Työmaan kosteudenhallintasuunnitelma edellytetään kaikilta luvanvaraisilta hankkeilta. Tuusulan kunnan rakennusvalvonta suosittelee, että kunta toteuttaisi omat rakennushankkeet Kuivaketju10-mallin mukaisesti, jolloin ei erillisiä selvityksiä tulla vaatimaan. Näin tullaan lautakunnan päätöksen mukaisesti toimimaan.
KuivaKetju10 alkaa siitä, että rakennushankkeeseen ryhtyvä taho tekee päätöksen hankkeen toteuttamisesta toimintamallin mukaisesti. Päätös velvoittaa kiinnittämään hankkeeseen jo alkuvaiheessa kosteuskoordinaattorin, joka valvoo ja ohjaa tilaajan valtuutuksella KuivaKetju10:n toteutumista koko prosessin ajan. Koordinaattorin yhtenä tehtävänä on varmistaa ja hyväksyä suoritettu todentaminen. Suunnittelijoiden tulee osoittaa, että he ovat huomioineet suunnitelmissaan riskilistan ja todentamisohjeen. Urakoitsija puolestaan toteuttaa suunnitelmat, todentaa ja dokumentoi riskejä sisältävien kohtien onnistuneen toteutuksen. Suunnitteluvaiheessa arkkitehti-, rakenne-, LVI- ja sähkösuunnittelijat tarkentavat KuivaKetju10-riskilistan ja -todentamisohjeen kyseisen hankkeen erityispiirteisiin, millä varmistetaan kosteusriskien kokonaisvaltainen hallitseminen. Erityispiirteitä voi syntyä esimerkiksi asemakaavasta, rakennuspaikasta, arkkitehtuuri- ja rakenneratkaisuista tai materiaalivalinnoista
Palveluverkkosuunnitelmaehdotukseen on myös kirjattu strategisia linjauksia, kuten muoviton ja myrkytön ympäristö, ekologiset ja kestävät materiaalit, energiatehokkuus ja kestävä kehitys, joilla tulee olemaan merkittävä vaikutus konkreettiseen rakennus- ja sisustussuunnitteluun hankinta-asiakirjoihin kirjattuina.
Uuden lukio- ja monitoimitilan Monion toteutukseen haetaan neuvottelumenettelyllä talven 2018- 2019 aikana yhteenliittymää, joka sitoutuu elinkaarimallilla 20-25 vuoden vastuuseen rakentamastaan tuotteesta ja sen ylläpidosta. Elinkaarimalli, allianssimalli ja kokonaisvuokramalli ovat kaikki mahdollisia, jopa todennäköisempiä kuin perinteiden urakkakilpailutus, kunnan uusien toimitilojen toteutuksessa.
Ennakointi
Rakennusten ylläpitoon kiinnitetään erityistä huomiota. Kunnassa on otettu sähköinen huoltokirja aktiivikäyttöön vuonna 2017 ja kiinteistönylläpito yksikössä Teknisen kiinteistönhoitajan ammattitutkintoa on suorittamassa 15 henkilöä ja yksi on JET-koulutuksessa. Kaikille kiinteistöhoitajille on hankittu kannettavat tietokoneet. Kunnan nettisivuille on avattu VikaLinkki-portaali, johon kaikki voivat ilmoittaa havaitsemiaan ylläpitoon liittyviä puutteita ja korjaustarpeita.
Tilakeskus / kiinteistöhuoltoyksikö etsii aktiivisesti varteenotettavia ja uskottavia sisäilmaston seurantajärjestelmiä mm. testaamalla markkinoilta saatavia sisäilman laadunmittauspalveluja. Alkuvuodesta 2018 tehtiin Raksystems Oy:n kanssa sisäilmaseurantaa ja kesällä 2018 aloitettiin kokeilu kiinteistöjen sisäilman laaduntarkkailusta Iisy Oy:n seitsemässä kunnan toimipisteessä.
On hyvä huomata, että valtakunnallisesti laaja sisäilmasto-ongelma on myös erittäin houkutteleva liiketoiminnan aluevaltaus, jossa tarjonta erilaisista asiantuntijuuspalveluista on varsin runsasta. Tilakeskus noudattaa harkintaa ja vastuullisuutta tilaamisessa sekä selvittää mahdollisimman tarkasti eri tarjoajien referenssit, osaamisen, taustat ja kokemuksen ennen kuin lähtee yhteistyöhön verovaroin.
Rakennusten ennakoivalla korjaamisella aloitteen tekijät ilmeisesti tarkoittavat vuosikorjauksia, joita tilakeskus tekee vuositasolla sadoilla tuhansilla euroilla. Ennakointi ja rakennusten kokonaisvaltaista tutkimista vaikeuttaa mm. se, että kunnan useat suuret koulukiinteistöt on rakennettu ja laajennettu useassa eri vaiheessa, ja väliaikoina niitä on korjattu ilmenneiden vaurioiden perusteella. Esimerkiksi Hyrylän koulukeskusta (10 707 brm2) on rakennettu vuosina 1960, 1965, 1971, 1978, 1983, 1988, 1990 ja 1998 + korjaukset. Riihikallion koulua (6 099 m2) on rakennettu vuosina 1969, 1976 ja 2007. Vaunukankaan koulua (5 600 bm2) on rakennettu vuosina 1985, 2001 ja 2013. Kirkonkylän koulua ( 5 100 m2) on rakennettu vuosina 1958, 1990-luvulla ja 2009. Jne.
Pitkän rakentamisajan eri vaiheiden toteutuksissa saattaa olla suuria teknisiä eroavuuksia ja usein myös eri rakennuskausien yhteenliittymisistä saattaa löytyä ongelmakohtia. Ts. ns. kokonaisvaltainen tutkimus on hyvin haasteellinen ja kallistakin, eikä lopputulos välttämättä tuota kuin uusia kysymyksiä vastattavaksi.
Rakennusten tutkiminen usean eri toimijan avulla saattaa joskus olla perusteltua, mutta ei sinänsä takaa parempaa lopputulosta, vaan saattaa aiheuttaa koordinaatio-ongelmia ja lisätä hankintabyrokratiaa.
Tilakeskus on jälleen kilpailuttamassa sisäilmatutkimusten puitesopimusta sekä harkitsee yhteistyötä Satakuntahankkeen toimijoiden kanssa ns. second opion arviointilausuntojen saamiseksi tulosten tulkinnoista, erityisesti monimutkaisissa tutkimuskohteissa.
Kaikki tilakeskuksen käyttämät ulkoiset asiantuntijapalvelut perustuvat kilpailutukseen, jossa tarjoajien tulee osoittaa korkea ammattitaito, asiantuntijuus, referenssit, toimijoiden koulutustaso yms. kilpailutuksessa pisteytettävät laatukriteerit. Asiantuntijoita koskevat päätökset ovat julkisia ja niitä voi seurata teknisen lautakunnan pöytäkirjoista, mm. kevättalvella 2018 tehtiin päätökset useista puitesopimuksista.
Toistaiseksi Suomessa ei ole saatavilla rakennuksien sertifioituja ”terveystodistuksia”, todennäköisesti koska sellaisten laatiminen ja todistuksesta vastuunottaminen ei taida olla mahdollista rakennusten monimutkaisuuden takia. Sen sijaan rakennuksen terveydelle vaarallisuuden päättää viranomainen, kuten Ympäristökeskus tai AVI, jotka voivat perustellusti ja tosiaisoihin perustuen harkintansa mukaan antaa rakennuksille ja toimitiloille käyttökiellon.
Kuten valtuustoaloitteessa onkin todettu, onnistunut, ennakoiva ja huolellinen ylläpito, suunnitelmallisuus ja toteutus edellyttävät riittäviä resursseja. Resursseja ovat aika, raha ja henkilötyövuodet, joilla luodaan edellytykset turvallisen ja terveellisen ympäristön suunnittelulle, toteuttamiselle ja ylläpidolle sekä seurannalle.