Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 15.11.2022

§ 119 Vastine Vaasan hallinto-oikeudelle, VK-Bioenergiajalosteet Oy, Nurmijärvi

TUUDno-2018-1140

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jukka Kuoppala, ympäristötarkastaja, jukka.kuoppala@tuusula.fi

Perustelut

Lupatilanne

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus myönsi 8.9.2015 § 121 VK-Bioenergiajalosteet Oy:lle ympäristöluvan puutavaran vastaanotolle, välivarastoinnille ja haketukselle/murskaukselle. Ympäristölupa myönnettiin toistaiseksi voimassa olevaksi. Ympäristölupa on lainvoimainen. VK-Bioenergiajalosteet Oy:n puun lyhytaikainen varastointi ja puun haketus/murskaus tapahtuu kiinteistöllä RN:o 543-401-15-219, osoitteessa Periäistentie 70, 05200 Rajamäki.  Toiminnan luvanvaraisuus perustuu mm. siihen, että toiminnasta saattaa ympäristössä aiheutua eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta.

Ympäristölupamääräyksen nro 2 mukaan haketus- ja murskaustoimintaa saa harjoittaa syys-huhtikuussa maanantaista perjantaihin pois lukien juhlapyhät klo 7.00 - 18.00 enintään 4 tuntia päivässä ja lisäksi tarvittaessa joulu-huhtikuun aikana pois lukien juhlapyhät lauantaisin klo 10.00 - 16.00 välisenä aikana enintään 3 tuntia päivässä.

Ympäristölupamääräyksen nro 8 mukaan toiminnanharjoittajan tulee rakentaa murskaamista/hakettamista varten 13.5.2015 päivätyssä melun leviämislaskentatäydennyksessä esitetty melueste. Meluesteen rakenteena tulee olla maa-aines tai vastaava muu kiinteä rakenne. Meluesteen tulee olla valmis 31.10.2016 mennessä. Meluesteestä tulee esittää suunnitelma Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle ennen rakentamista, viimeistään 30.11.2015.

VK-Bioenergiajalosteet Oy:n ympäristöluvan vastuuhenkilö kertoi ympäristöluvanvaraisten laitosten valvontasuunnitelman mukaisella määräaikaistarkastuksella 14.12.2016, että kiinteistölle RN:o 543-401-15-219 on rakennettu meluestettä 13.5.2015 päivätyn melun leviämislaskentatäydennyksessä esitetyn asemapiirroksen ja leikkauspiirustuksen mukaisesti. Tarkastuksen aikana meluvallin rakentaminen oli käynnissä. Toiminnanharjoittajan mukaan ympäristöluvassa määrätty meluvallin rakentamisaika oli kohtuuttoman lyhyt. Puuttuvia kiinteitä meluvallirakenteita oli korvattu korkeilla puu- ja hakekasoilla, joiden sisäpuolella haketustoiminta tapahtui. Tarkastuksella 14.12.2016 toiminnanharjoittaja kertoi, että kesällä 2017 selviää VK-Bioenergiajalosteet Oy:n toiminnan jatko, kun voimassa oleva sopimuskausi loppuu. VK-Bioenergiajalosteet Oy oli myynyt jo haketus- ja murskauskoneensa pois. Toiminnanharjoittaja ilmoitti vuoden 2017 vuosiraportoinnin yhteydessä, ettei laitoksella ollut haketustoimintaa enää syksyn-talven 2017 aikana.

Valvontatiedot

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus teki VK-Bioenergiajalosteet Oy:n laitoksella ympäristöluvanvaraisten laitosten valvontasuunnitelman mukaisen määräaikaistarkastuksen 13.3.2020. Tarkastuksella saadun tiedon mukaan L&T Biowatti Oy on toiminut VK-Bioenergiajalosteet Oy:n laitoksella viimeksi vuokralla ja harjoittanut kiinteistöllä RN:o 543-401-15-219 puun haketustoimintaa talven 2019-2020 aikana. Tarkastuksella 13.3.2020 saatujen tietojen mukaan L&T Biowatti Oy vuokrasopimus loppuu kesällä 2020.  

Tarkastuksella 13.3.2020 todettiin, että laitoksella oleva melueste ei ollut ympäristöluvan myöntämisen perusteena olleen 13.5.2015 päivätyn melun leviämislaskentatäydennyksessä esitetyn asemapiirroksen ja leikkauspiirustuksen mukainen. Tarkastuksella todettiin, että meluesteestä puuttui kokonaan läntinen maavalli, jonka itäpuolelle asemapiirustuksen mukaan jäisivät varastointi- ja käsittelykentällä sijaitsevat murskain ja haketin. Melun leviämistä haketusalueelta länteen päin ei estä mikään. Tämän lisäksi eteläinen meluvalli ei ulottunut asemapiirustuksen mukaisesti kiinteistöllä sijaitsevaan talousrakennukseen asti, vaan oli huomattavasti lyhyempi. Pohjoinen meluvalli taas oli asemapiirustusta huomattavasti pitempi ja ulottui lähelle kiinteistöllä sijaitsevaa lampea. Näiden lisäksi meluvalli vaikutti vallirakenteen koilliskulmassa poikkileikkauskuvaa matalammalta. VK-Bioenergiajalosteet Oy:n vastuuhenkilö ilmoitti tarkastuksella, ettei meluvallin korkeutta ole mitattu.

Kuuleminen valvontamääräyksen antamisesta

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus varasi toiminnanharjoittajalle uhkasakkolain (1113/1990) 22 §:n ja ympäristönsuojelulain (527/2014) § 185 mukaisesti mahdollisuuden kirjallisen vastineen jättämiseen annettavan valvontamääräyksen ja määräyksen tehosteeksi asetettavan uhan johdosta. VK-Bioenergiajalosteet Oy ei antanut asiassa kirjallista vastinetta.

Ehdotus

Esittelijä

Katariina Serenius

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa VK-Bioenergiajalosteet Oy:lle seuraavat ympäristönsuojelulain 175 §:n määräykset ja tehostaa määräyksiä seuraavilla uhilla.

Päävelvoite 1

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta määrää, että VK-Bioenergiajalosteet Oy:n laitoksella kiinteistöllä RN:o 543-401-15-219 ei saa harjoittaa ympäristöluvanvaraista haketus-/murskaustoimintaa, ennen kuin laitoksella on toteutettu ympäristölupamääräyksen nro 8 mukaisesti lupahakemuksen 13.5.2015 päivätyssä melun leviämislaskentatäydennyksessä esitetty melueste. Määräystä tehostetaan toiminnan keskeyttämisuhalla.    

Päävelvoite 2

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta määrää, että VK-Bioenergiajalosteet Oy:n laitoksella tulee rakentaa ympäristölupamääräyksen nro 8 mukaisesti ympäristölupahakemuksen 13.5.2015 päivätyssä melun leviämislaskentatäydennyksessä esitetty melueste 30.9.2020 mennessä. Meluesteen rakenteena tulee olla lupamääräyksen nro 8 mukaisesti maa-aines tai vastaava muu kiinteä rakenne. Määräystä tehostetaan 10 000 euron uhkasakolla.

Päävelvoitteiden perustelut

Päävelvoite 1

VK-Bioenergiajalosteet Oy:lle on myönnetty ympäristölupa puun haketus- ja murskaustoiminnalle sen perusteella, että laitoksella toteutetaan lupahakemuksessa esitetyn melun leviämislaskentatäydennyksessä esitetyt vai vastaavat meluesteet. Ympäristölupamääräyksessä nro 8 on yksilöity, mitä melutorjuntatoimenpiteitä laitoksella tulee tehdä, jotta murskaaminen/hakettaminen on mahdollista laitoksella ja toiminnasta aiheutuva melu ei ylitä lähimmissä häiriintyvissä kohteissa päivällä klo 7-18 ekvivalenttimelutasoa (LAeq) 55 dB. Lupamääräyksen nro 8 mukaan meluesteen tuli olla valmis 31.10.2016 mennessä. VK-Bioenergiajalosteet Oy:n määräaikaistarkastuksella 13.3.2020 todettiin, ettei meluesteitä ollut toteutettu ympäristölupahakemuksen ja -päätöksen mukaisesti. Meluesteiden toteuttamatta jättäminen on ympäristölupapäätöksen vastaista ja toiminnasta saattaa aiheutua eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta lähimmissä häiriintyvissä kohteissa. Toteuttamatta jätettyjen meluesteiden johdosta laitoksella ei voi harjoittaa ympäristöluvanvaraista puun haketus-/murskaustoimintaa.   

Päävelvoite 2

Ympäristölupamääräyksen nro 8 mukaan 13.5.2015 päivätyssä melun leviämislaskentatäydennyksessä esitetty melueste tuli olla valmis 31.10.2016 mennessä. Tarkastuksella 13.3.2020 todettiin mm., että meluvallirakenteesta puuttui kokonaan läntinen melueste, eteläinen meluvallirakenne oli liian lyhyt ja tarkastuksen perusteella aistinvaraisesti meluvallirakenne ei kaikilta osin täyttänyt riittävää korkeusvaatimusta. Toiminnanharjoittajan tulee esittää mittauksin, että meluvallirakenne on 13.5.2015 päivätyssä melun leviämislaskentatäydennyksessä esitetyn korkuinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 175, 184 ja 185 §:t;

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 19 ja 22 §:t

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Jukka Kuoppala, ympäristötarkastaja, jukka.kuoppala@tuusula.fi

Perustelut

Vaasan hallinto-oikeus pyytää 1.2.2021 lähetetyllä kirjeellä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausuntoa VK-Bioenergiajalosteet Oy:n valituksesta, joka liittyy Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätökseen 9.6.2020 § 71. Ympäristölautakunta antoi ympäristönsuojelulain 175 §:n perusteella VK-Bioenergiajalosteet Oy:lle määräykset ja asetti määräysten tehosteeksi keskeyttämisuhan ja uhkasakon. Lausunto ja valituksenalaisen päätökseen kuuluvat asiakirjat on pyydetty 1.3.2021 mennessä, mutta niiden toimittamiselle on saatu lisäaikaa 12.3.2021 asti. Vaasan hallinto-oikeudessa asian diaarinumero on 20211/2020.

Valitus

VK-Bioenergiajalosteet Oy on Vaasan hallinto-oikeuteen 10.11.2020 päivätyssä valituksessaan esittänyt, että Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan tulee käsitellä asian uudelleen ja ympäristölautakunnan tulee samalla käsitellä valituksen liitteenä 22.4.2020 päivätyssä vastineessa mainitut muutokset ympäristölupaan.

Valituksen liitteenä oli 22.4.2020 päivätty Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle osoitettu vastine määräaikaistarkastuksesta 13.3.2020 kirjoitettuun tarkastuskertomukseen. Vastineessa 22.4.2020 todetaan mm. seuraavaa. Yrityksen omistaja/yhteyshenkilö on muuttunut 1.1.2020. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan ympäristölupapäätöksessä 8.9.2015 § 121 ympäristönluvanvaraisesta toiminnasta käytetään nimitystä laitos, mikä on virheellinen ja harhaanjohtava nimitys, koska alueella ei sellaista sijaitse. Kyseessä on oleellinen asiavirhe, mikä on oikaistava ja korjattava. Oikea nimitys alueelle on hake-/haketusterminaali tai -kenttä. Vastineen mukaan alueella ei ole harjoitettu ympäristöluvanvaraista toimintaa yrityksen uuden omistajan aikana ja toiminta/rakentaminen on keskeytetty siksi aikaa, kunnes selviää kannattaako hanketta jatkaa ja onko edellytyksiä saattaa hanke loppuun. Vastineessa mainitaan, että VK-Bioenergiajalosteet Oy ei omista tai hallinnoi terminaalialuetta, vaan sillä on käyttöoikeus alueeseen toistaiseksi. Edellinen omistaja on aloittanut vallien tekemisen puhtaista maa-aineksista ja rakennetut vallit ovat pääosin valmiit. Läntinen meluvalli on tarkoitus tehdä kiinteällä rakenteella, mikäli toimintaa alueella jatketaan uuden omistajan toimesta. Läntinen meluvalli pitäisi saada siirtää kentän läntiseen reunaan, jotta toimintaa voi harjoittaa koko kentällä/alueella. Onko siirrolle mitään estettä tai ehtoa? Muuten alueella toimiminen on mahdotonta ja kannattamatonta ylimääräisten työvaiheiden takia. Myöskään 4 tuntia/päivässä työskentelyaika ei ole kannattavaa toimintaa eikä kata kuluja, mitä alueen rakentamisesta ja ylläpidosta syntyy. Työskentelyaikoja on järkevöitettävä, että alue pystytään tekemään loppuun. Hankkeen toteuttamiselle ei osata antaa aikataulua.

Vaasan hallinto-oikeudelle toimitetussa valituksessa mainitaan, että 22.4.2020 päivätty vastine on postitettu Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle 23.4.2020, mutta posti ei ole saanut toimitettua vastinetta perille. Valituksen mukaan Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätös 9.6.2020 § 71 on lähetetty tiedoksi kirjeellä 16.6.2020, mutta päätös ei saapunut valittajalle perille. Valittaja on saanut tiedon päätöksestä 13.10.2020 yrityksen vanhalta omistajalta, joka ilmoitti saaneensa asiasta otteen 12.10.2020. Valituksen mukaan yrityksen posteja on mahdollisesti varastettu kesän/syksyn 2020 aikana.   

Ehdotus

Esittelijä

Katariina Serenius

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Tanja Rajamäki, ympäristötarkastaja, tanja.rajamaki@tuusula.fi

Perustelut

Päätös VK-Bioenergiajalosteet Oy:n ympäristönsuojelulain 39 §:n mukaisesta lupahakemuksesta, joka koskee ympäristönsuojelulain 29 §:n mukaista toiminnan oleellista muuttamista.

Luvan hakija:

VK-Bioenergiajalosteet Oy, Periäistentie 70, 05200 Rajamäki

Toiminta ja sijainti:

Puun murskaus- ja haketusterminaali sijaitsee kiinteistöllä 543-401-15-219 os. Periäistentie 70, 05200 Rajamäki, Hangonväylän pohjoispuolella noin 2,5 km Rajamäen taajamasta pohjoiseen. Johdosta ehdotus ympäristöluvaksi on liitteenä. Toiminnan sijainti on osoitettu karttaliitteessä.

Ehdotus

Esittelijä

Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää myöntää VK-Bioenergiajalosteet Oy:lle ympäristöluvan puun murskaus- ja haketustoiminnan olennaiselle muuttamiselle Nurmijärven kunnan Hyvinkään kylässä sijaitsevalle kiinteistölle  543-401-15-219 liitteen mukaisesti.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Tanja Rajamäki, ympäristötarkastaja, tanja.rajamaki@tuusula.fi

Perustelut

Vaasan hallinto-oikeus pyytää 12.10.2022 lähetetyllä kirjeellä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausuntoa VK-Bioenergiajalosteet Oy:n valituksesta, joka liittyy Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätökseen 14.6.2022 § 66 (VK-Bioenergiajalosteet Oy, ympäristöluvan muutos, Nurmijärvi, TUUDno-2018-1140). Lausunto on pyydetty 9.11.2022 mennessä, mutta niiden toimittamiselle on saatu lisäaikaa 21.11.2022 asti. Vaasan hallinto-oikeudessa asian diaarinumero on 860/2022.

Valitus

VK-Bioenergiajalosteet Oy on Vaasan hallinto-oikeuteen 12.7.2022 päivätyssä valituksessaan esittänyt, että Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan 14.6.2022 antaman päätöksen ympäristöluvan muuttamisesta määräyksiä 8 ja 10 tulee muuttaa seuraavasti:

Lupamääräyksestä 8:

- poistetaan virke: Meluesteen rakenteena tulee olla maa-aines tai vastaava muu kiinteä rakenne.

- ja lisätään virke: Kiinteistön reunojen suuntaisesti rakennettavien vallien rakenteena tulee olla maa-aines tai vastaava muu kiinteä rakenne. Kiinteistön poikki rakennettava koillinen-lounas -suuntainen ns. poikittainen valli voidaan toteuttaa 6 m korkeana varastokasana.

Vaatimuksen mukainen lupamääräys 8 kuuluisi seuraavasti: 

Toiminnanharjoittajan tulee rakentaa murskaamista/hakettamista varten 17.1.2022 päivätyssä melun leviämislaskennassa esitetty 6 m. korkea melueste. Kiinteistön reunojen suuntaisesti rakennettavien vallien rakenteena tulee olla maa-aines tai vastaava muu kiinteä rakenne. Kiinteistön poikki rakennettava koillinen-lounas -suuntainen valli (poikittainen valli) voidaan toteuttaa 6 m korkeana varastokasana. Meluesteestä tulee esittää suunnitelma Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen viimeistään 4 viikkoa ennen rakentamista. Haketus- tai murskaustoimintaa ei saa aloittaa ennen kuin kaikki meluesteet on rakennettu ja viimeistelty suunnitelman mukaisiksi. (YSL 52 § ja 54 § NaapL 17 §)

Lupamääräykseen 10:

- lisätään virke: Ekvivalenttimelutaso (LAeq) 55 dB lähimmissä häiriintyvissä kohteissa saa ylittyä enintään kerran vuodessa yhden työvuoron aikana lupamääräyksessä 8 tarkoitetun puuvarastokasana toteutetun poikittaisen meluvallin purkamisen, murskauksen ja haketuksen aikana edellyttäen, että toimenpiteen ajan kohdasta on ilmoitettu lähimmille naapureille ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle viimeistään viikkoa ennen toimenpiteen toteuttamista.

Vaatimuksen mukainen lupamääräys 10 kuuluisi seuraavasti: 

Toiminnasta aiheutuva melu ei saa lähimmissä häiriintyvissä kohteissa ylittää päivällä klo 7.00–22.00 ekvivalenttimelutasoa (LAeq) 55 dB. Melutilanteen arvioinnissa on otettava huomioon myös alueen muiden lähteiden aiheuttama melutaso.  

Ekvivalenttimelutaso (LAeq) 55 dB lähimmissä häiriintyvissä kohteissa saa ylittyä enintään kerran vuodessa yhden työvuoron aikana lupamääräyksessä 8 tarkoitetun puuvarastokasana toteutetun poikittaisen meluvallin purkamisen, murskauksen ja haketuksen aikana edellyttäen, että toimenpiteen ajankohdasta on ilmoitettu lähimmille naapureille ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle viimeistään viikkoa ennen toimenpiteen toteuttamista.

Toiminnasta aiheutuvaa melua on tarvittaessa mitattava lähimmissä häiriintyvissä kohteissa ympäristölupaviranomaisen niin edellyttäessä. Mahdollinen mittaus on suoritettava ympäristölupaviranomaisen hyväksymän suunnitelman ja yleisten mittausohjeiden mukaisesti. (YSL 52 § ja 62 §, Vnp 993/1992)

Perustelut vaatimuksille 

Vaatimus poikittaisenkin vallin rakentamisesta kiinteänä on perusteeton. Kohteeseen on laadittu melumalli (Envineer 17.1.2022), jonka mukaan poikittaisen meluvallin toteuttaminen varastokasana estää meluohjearvojen ylittymisen lähimmissä häiriintyvissä kohteissa. 

Kukaan naapureista ei ole vastustanut muutosta haetulla tavalla. 

Meluohjearvojen mahdollinen ylitys yhdellä asuinkiinteistöllä varastokasan purkamisen, murskaamisen ja hakettamisen aikana kerran vuodessa yhden työvuoron ajan etukäteen ilmoitettuna ajankohtana ei ole ristiriidassa ympäristönsuojelulain tai naapuruussuhdelain kanssa. Toimenpide on verrattavissa energiapuun murskaamiseen ja hakettamiseen teiden varsilla, rakennustyömaahan tai muuhun tilapäistä melua aiheuttavaan lyhytaikaiseen toimenpiteeseen. 

Poikittaisen vallin rakentaminen kiinteänä kiinteistön poikki rajoittaisi kohtuuttomalla tavalla kiinteistön muuta käyttöä. Ympäristöluvan mukaista toimintaa ei harjoiteta kiinteistöllä ympärivuotisesti eikä välttämättä joka vuosi. 

Lupaviranomainen perustelee ratkaisuaan mm. sillä, että haetun mukaista ympäristölupaa olisi vaikea valvoa ja että hakemuksessa esitettyä kerran vuodessa murskattavaa ja sen uudelleenrakentamista koskeva määräys olisi valvonnan kannalta erittäin haastavaa. Lupaviranomainen katsoo, että hakemuksessa esitetyn määräyksen valvominen edellyttäisi valvontaviranomaiselta useita tarkastuksia vuodessa sen varmistamiseksi, että varastokasa haketetaan määräyksen ja ennakkoilmoituksen mukaisesti, ja että uusi poikittaisena meluvallina toimiva varastokasa saadaan rakennettua saman päivän aikana melumallinnuksessa esitetyn mukaiseksi. Lupaviranomaisen mukaan varastokasan rakentamiseen ja valliin soveltuvien tukkien saatavuuteen liittyy epävarmuustekijöitä ja valvontaviranomaisen tulisi valvoa, että haketus- tai murskaustoimintaa ei aloiteta ennen kuin uusi tukeista rakennettava poikittainen valli olisi rakennettu valmiiksi. 

Hakemuksessa ei ole tarkoitettu, että puun varastokasana toteutettu meluvalli rakennettaisiin uudestaan heti sen purkamisen jälkeen. VK-Bioenergiajalosteet Oy katsoo, että poikittainen valli on välttämätön vain silloin, kun kiinteistöllä harjoitetaan ympäristöluvan mukaista toimintaa. Valituksenalaisen luvan mukaan kesä-heinäkuun aikana laitoksella ei saa harjoittaa haketusta tai murskausta. On mahdollista, että markkinatilanteen, materiaalin saatavuuden tai muun syyn takia on muitakin ajanjaksoja, jolloin murskausta ja haketusta ei harjoiteta. Poikittaisen vallin olemassaolo ei ole tarpeen näinä aikoina. 

Puuvarastosta toteuttavan meluvallin rakentaminen on osa yrityksen operatiivista toimintaa ja se on verrattavissa esimerkiksi kiviainesalueilla tapahtuvaan varastokasojen sijoitteluun murskausjaksojen aikana. VK-Bioenergiajalosteet Oy:n käsityksen mukaan laitoksen normaali toiminta ei edellytä lupaviranomaisen valvontaa päätöksen perusteluissa kuvatulla tavalla. Jos valvoja kuitenkin näkee tarpeelliseksi tulla toteamaan vallin korkeuden, pituuden ja sijainnin ennen murskausjakson alkamista ja toteamaan, että vallin purku toteutetaan etukäteen ilmoitettuna ajankohtana, se on yhtiön käsityksen mukaan helposti järjestettävissä ja edellyttää enintään kaksi valvontakäyntiä vuoden aikana. 

Annettu päätös on ristiriidassa hallintolain 2 luvun suhteellisuusperiaatteen kanssa, jonka mukaan viranomaisen toimien on oltava oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Hakijan käsityksen mukaan lupamääräysten tarkoituksena on estää kohtuuttoman rasituksen aiheuttaminen naapureille ja melun rajoittaminen. Määräys poikittaisen vallin ylläpidosta aikana, jolloin murskausta ja haketusta ei tapahdu, on kohtuuton. Myöskin meluvallina toimivan puukasan yhden työvuoron aikana tapahtuvan murskauksen ja haketuksen kieltäminen on hakijan käsityksen mukaan kohtuuton. Meluvallin purkamisen aikana mahdollisesti tapahtuva meluohjearvon ylitys yhtenä päivänä vuodessa lähimmällä kiinteistöllä ei ole sellainen naapurille aiheutuva kohtuuton rasitus, joka olisi tarpeen lupamääräyksellä estää. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa valituksen johdosta Vaasan hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon.

Taustaa

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on myöntänyt VK-Bioenergiajalosteet Oy:lle ympäristöluvan 14.9.2015 puhtaan puutavaran vastaanotolle, välivarastoinnille, käsittelylle sekä asfalttirouheen hyödyntämiselle varastokentän pintarakenteessa. Lupa määräytyy ympäristönsuojelulain 27.2 §:n kohdan 3 mukaan, koska toiminnasta saattaa aiheutua eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta. Lupa määräytyy myös ympäristönsuojelulain liitteen 1 taulukon 2 kohdan 13 f mukaan.

Ympäristölupaan haettiin muutosta toiminta-aikojen ja meluesteen rakentamisen osalta. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta teki ympäristöluvan muuttamista koskevan päätöksen 14.6.2022, josta luvanhakija on valittanut Vaasan hallinto-oikeuteen.

Toiminta sijoittuu Nurmijärvelle Rajamäen ja Hyvinkään keskustan väliin kiinteistölle 543-401-15-219. Ympäristöluvan mukainen toiminta käsittää metsästä hankitun puun vastaanottoa, varastointia, haketusta/murskausta sekä kotitalouksien risujätteen vastaanottoa. Haketettu puutavara kuljetetaan pääsääntöisesti välittömästi lämpölaitoksiin. Murskaus ja haketus voivat olla käynnissä samanaikaisesti. Ympäristölupa käsittää lisäksi asfalttirouheen hyödyntämisen varastokentän pintarakenteessa. Asfalttirouheen hyödyntäminen kentän päällystämisessä on suoritettu loppuun.

Kiinteistöllä ei tällä hetkellä saa harjoittaa puun murskaustoimintaa. Ympäristöluvan määräaikaistarkastuksella 13.3.2020 on havaittu, että laitoksella oleva melueste ei ollut ympäristöluvan myöntämisen perusteena olleiden esitysten mukainen. Meluesteistä puuttui kokonaan läntinen maavalli. Tämän lisäksi eteläinen meluvalli ei ulottunut asemapiirustuksen mukaisesti kiinteistöllä sijaitsevaan talousrakennukseen asti vaan oli huomattavasti lyhyempi. Pohjoinen meluvalli taas oli asemapiirustusta huomattavasti pitempi ja ulottui lähelle kiinteistöllä sijaitsevaa lampea. Näiden lisäksi meluvallit ovat vaikuttaneet tarkastuksella ainakin vallirakenteen koilliskulmassa poikkileikkauskuvaa matalammalta. 

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on antanut toiminnanharjoittajalle 19.6.2020 ympäristönsuojelulain 175 §:n nojalla 2 määräystä tehostanut määräyksiä hallintopakoilla. Ympäristölautakunta on määrännyt, että lupalaitoksella ei saa harjoittaa ympäristöluvanvaraista haketus-/murskaustoimintaa, ennen kuin siellä on toteutettu ympäristölupamääräyksen nro 8 mukaisesti lupahakemuksen melun leviämislaskentatäydennyksessä esitetty melueste. Toiseksi on määrätty, että laitoksella tulee rakentaa ympäristölupamääräyksen nro 8 mukaisesti ympäristölupahakemuksen mukainen melueste 30.9.2020 mennessä. 

Toiminnanharjoittaja valitti päätöksestä Vaasan hallinto-oikeuteen. Vaasan hallinto-oikeus antoi asiasta päätöksen 16.12.2021 (813/2021). Hallinto-oikeus kumosi päävelvoitteen 2 ja sen tehosteeksi asetetun uhan. Päävelvoite 1 jäi voimaan. Ympäristöluvassa tarkoitettua haketus-/murskaustoimintaa ei näin voida harjoittaa ennen kuin melueste on toteutettu.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että valitus tulee hylätä seuraavin perustein:

Naapuruussuhdelain (Laki eräistä naapuruussuhteista 26/1920) mukaan kiinteistöä ei saa käyttää siten, että naapurille, lähistöllä asuvalle tai kiinteistöä, rakennusta tai huoneistoa hallitsevalle aiheutuu kohtuutonta rasitusta mm. pölystä tai melusta. Arvioitaessa rasituksen kohtuuttomuutta on otettava huomioon paikalliset olosuhteet, rasituksen muu tavanomaisuus, rasituksen voimakkuus ja kesto, rasituksen syntymisen alkamisajankohta sekä muut vastaavat seikat. Ympäristöluvassa on annettu tarpeelliset määräykset pilaantumisen ehkäisemiseksi ympäristönsuojelulain 52 §:n mukaisesti. Annetut määräykset on katsottu tarpeellisiksi, jotta toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityistä luonnonolosuhteiden huonontumista, vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella eikä kohtuutonta haittaa naapureille. 

Määräyksiä 8 ja 10 annettaessa on huomioitu asuintalojen läheisyys haketusalueesta. Lähimmät naapurit sijaitsevat vain noin 80 – 90 metrin päässä haketusalueesta. Lisäksi toiminnanharjoittajan oma asuintalo sijaitsee vain 50 metrin päässä. Lisäksi määräyksiä annettaessa on huomioitu uuden ympäristölupapäätöksen myötä kasvavat toiminta-ajat. Vuosittaista haketus- ja murskaustoimintaa on kasvatettu kahdella kuukaudella elokuun alun ja toukokuun lopun väliselle ajalle. Lisäksi päivittäistä toiminta-aikaa on kasvatettu 4 tunnista 11 tuntiin. Lauantaisin murskausta ja haketusta saa tehdä tarvittaessa 5 kk:n sijaan 10 kk:n ajan. Toiminta-aikojen pidentäminen pidemmälle kesään sekä päiväkohtaisten toimintatuntien lisääminen saattaa lisätä lähiasukkaiden kokemaa melun häiritsevyyttä, vaikka melulle asetetut raja-arvot eivät ylity.

Ympäristölupapäätöksessä on käytetty vakiintunutta käytäntöä pitää raja-arvoina valtioneuvoston asettamia melutason ohjearvoja (Vnp 993/1992). Ilman poikittaista meluestettä on melutaso (LAeq) ympäristölupahakemuksen liitteenä olevan melumallinuksen (Ulla Liski Oy, 17.1.2022) mukaan valtioneuvoston asettamat melutason ohjearvot ylittyvät lännessä lähimmän kiinteistön luona (tarkastelupiste 1) 10 dB:llä ollen 65 dB(A). Pohjoisessa lähimmän kiinteistön luona tarkastelupisteessä 2 melutaso ylittää 8 dB:llä ohjearvon ollen 63 dB(A). Mallinnettujen meluesteiden kanssa ohjearvo 55 dB(A) alittuu. 

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että poikittaisen meluesteen merkitys ympäristön pilaantumisen (melun leviämisen) ehkäisemiseksi on ratkaiseva etenkin vuosittain tapahtuvan, klo 7.00 - 18.00 kestävän melutapahtuman aikana. Tukkien murskaaminen aiheuttaa kovinta meluhaittaa ympäristöön. Kyseessä olisi siten meluisin tapahtuma koko vuoden aikana. Varastokasan puuttuminen vuoden meluisimman melutapahtuman aikana ilman poikittaista meluestettä olisi ristiriitaista hallintolain 2 luvun suhteellisuusperiaatteen kanssa.

Varastokasan murskaamisen ajankohdasta ilmoittaminen lähimmille naapureille ennakkoon ei ole riittävä meluntorjuntakeino, eikä toimintaa voida verrata ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaiseen tilapäiseen melua ja tärinää aiheuttavaan toimintaan. Kyseinen toimenpide ei myöskään ole verrattavissa energiapuun murskaamiseen ja hakettamiseen teiden varsilla, sillä nyt kyseessä oleva murskaustoiminta sijaitsee hyvin lähellä asuintaloja ja toimenpide toistetaan vuosittain.

Melun leviämislaskelmassa (Ulla Liski Oy, 17.1.2022) on oletuksena, että puista ja hakkuutähteistä kasattu melueste vaimentaa melua samoin kuin kiinteänä meluvallina toteutettu rakennelma. Poikittaisen vallin vaimennus- ja heijastusominaisuudet ovat mallinnuksessa vastaavat kuin muilla lupa-alueen (kiinteillä) valleilla. Mallinnuksessa siten oletetaan varastokasan toimivan samalla tavalla ääntä vaimentavana pintana kuin kiinteä rakennelma. Mallinnuksessa ei ole arvioitu puista rakennettavan varastokasan kokoon, muotoon ja tiiviyteen liittyviä epävarmuustekijöitä eikä varastokasan heijastus- ja vaimennusominaisuuksista ole varmaa tietoa. Mallinnuksessa eikä lupahakemuksessa ole myöskään esitetty, miten varmistetaan varastokasan toimivuus melusuojana.

Epävarmaa on myös, onko varastokasan murskausta ja haketusta mahdollista aina toteuttaa esitetyn mukaisesti yhden työpäivän aikana klo 8-18. Toiminnanharjoittaja ei ole esittänyt suunnitelmaa, miten kyseinen murskaustyö teknisesti suoritettaisiin, eikä myöskään varasuunnitelmaa mikäli murskausta ei saadakaan syystä tai toisesta valmiiksi ennakkoon ilmoitettuna työpäivänä. Esimerkiksi konerikot, säätila ja murskauskaluston saatavuus voivat venyttää tai siirtää murskausta.

Vastoin VK-Bioenergiajalosteet Oy:n näkemystä, Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että vallin purkamisen ja uudelleenrakentamisen (melumallinnuksen mukaiseksi) valvonta on haasteellista. Suunnitelmallisten tarkastusten tekeminen vähintään kahdesti vuodessa yhdelle lupalaitokselle on resursseja syövää. Uusintatarkastuksia joutuisi mahdollisesti tekemään, mikäli toteutus on ollut vastoin suunnitelmaa tai tarkastuksella havaitaan puutteita. Lisäksi valvontaviranomaisen tulisi valvoa, että haketus- tai murskaustoimintaa ei aloiteta ennen kuin uusi tukeista rakennettava poikittainen valli olisi rakennettu valmiiksi. Meluesteen purkaminen ja rakentaminen tapahtuisi joka vuosi, joten epävarmuustekijät toistuisivat vuosittain.

Edellä mainituista syistä meluvallin rakenteiden tulee olla kiinteitä. Lupamääräyksessä ei ole velvoitettu rakentamaan kiinteää meluestettä tietystä materiaalista. Mikäli toiminnanharjoittaja katsoo, että maa-aineksista tehty meluvalli vie esimerkiksi lupa-alueelta liiaksi tilaa toimintakentältä, on rakenteet mahdollista toteuttaa muilla kiinteillä rakenteilla. Lupaviranomaiselle ei ole esitetty, miksi ja mitä (kohtuutonta) haittaa kiinteä maavalli aiheuttaisi toiminnanharjoittajalle, tai miten meluvallina toimiva väliaikainen varastokasa eroaisi kiinteästä rakennelmasta muutoin kuin sen suhteen, että varastokasaa ei rakennettaisi heti uudelleen ja lupa-alue olisi joitakin aikoja ilman poikittaista melurakennelmaa. Ilman melurakennelmaa ei lupa-alueella ole sallittua murskata/hakettaa puujätettä. Epäselväksi on jäänyt, miksi melurakennelma ei voisi olla kiinteä.

Toiminnanharjoittaja katsoo, että puuvarastosta toteuttavan meluvallin rakentaminen on osa yrityksen operatiivista toimintaa ja se on verrattavissa esimerkiksi kiviainesalueilla tapahtuvaan varastokasojen sijoitteluun murskausjaksojen aikana. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta toteaa, että ympäristölupapäätöksissä varastokasojen sijoittelulla on joissakin luvissa voitu vaatia lisämelusuojausta. Luvissa ei kuitenkaan ole turvauduttu pelkästään väliaikaisiin, siirreltäviin varastokasoihin ja niiden meluvaimennukseen. Mikäli lupapäätöksessä on ollut tarpeen määrätä välttämättömästä melusuojauksesta, on se aina ollut kiinteä rakennelma.

Toiminnanharjoittaja on esittänyt, että varastokasan toimivuus meluesteenä varmennetaan jälkikäteen melumittauksin. Melumittausten tekeminen lupalaitoksen toiminta-aikoina on kuitenkin käytännössä haastavaa, sillä laitos sijaitsee vilkkaan Hangonväylän läheisyydessä, jossa liikennemelu vääristää mittaustuloksia. Melumittaustuloksiin ei siksi voisi täysin luottaa. Lisäksi on huomioitava, että melumittaus kuvastaisi vain melumittaustapahtuman aikana olevan varastokasan melun vaimentavuutta. Melumittauksia voisi olla tarpeen suorittaa vuosittain, mikä ei ole kustannustehokasta. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan näkemyksen mukaan väliaikainen, vuosittain uudelleen rakennettava melurakennelma ei täytä parhaan käyttökelpoisen tekniikan kriteereitä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Päätösote / Vaasan hallinto-oikeus sähköisesti (vaasa.hao@oikeus.fi)

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.