Kunnanhallitus, kokous 7.11.2022

§ 390 Kiertokapula Oy, jätetaksaluonnos, lausunto

TUUDno-2022-1200

Valmistelija

  • Jari Huttunen, kunnossapitopäällikkö, jari.huttunen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö
Jätehuoltoviranomainen jätelautakunta Kolmenkierto on asettanut Kiertokapula Oy:n jätemaksutaksaluonnokset nähtäville ajalle 18.10.-18.11.2022.

Jätelain 79 §:n mukaan jätemaksun perusteista määrätään kunnan hyväksymässä taksassa. Jätelautakunta päättää taksan hyväksymisestä nähtävillä olon jälkeen.

Yhteinen jätelautakunta pyytää lausuntoa Kiertokapula Oy:n osakaskunnilta jätemaksutaksaluonnoksista. Lausunto pyydetään toimittamaan jätelautakunnalle 18.11.2022 mennessä.

Taksojen tärkeimpiä muutoksia on perusteltu seuraavasti:

Taksan rakenne

Taksa on rakenteeltaan kaksiosainen eli asuin- ja vapaa-ajan kiinteistöjen jätemaksut muodostuvat 1) perusmaksusta ja 2) järjestetyn jätehuollon maksusta. Järjestetyn jätehuollon maksu on maksu jäteastioiden tyhjennyksistä, maksu aluekeräyspisteen käytöstä tai maksu lähikeräyspisteen eli asuntoaluekohtaisen jätteenkeräyspisteen käytöstä. Perusmaksu, maksu aluekeräyspisteen käytöstä ja lähikeräyspistemaksu ovat vuosimaksuja. Taksassa on määritelty lisäksi jäteastioiden myyntiin ja vuokraukseen liittyvät hinnat sekä tarpeen mukaan määräytyvät lisäpalvelumaksut. Lisäksi taksassa on määritelty erikseen suoraan jät-teidenkäsittelyalueille toimitettavien jätejakeiden vastaanottohinnat sekä mahdollisten lisätöiden hinnat.

Kommentteja jäteastioiden tyhjennysmaksuihin

Jäteastioiden tyhjennysten hintojen kuljetusosien muutokset:

Kuljetushintojen muutoksien tarkasteluun käytetty pakkaavien jäteautojen kustannusindeksi on noussut vuodessa 11,61 %. Voimassa olevassa taksassa on jo huomioitu 1.4.2022 alkaen urakoitsijalle maksettu 9,2 % ylimääräinen ja väliaikainen hinnannoususta johtuva lisäosa, minkä perusteella on indeksinousuun vaikutuksen esitetty olevan kuljetusosaan 2,41 %, vaikka se todellisuudessa on 2,21 %.

Mahdollisiin kesken vuoden 2023 tuleviin kuljetuskustannusten muutoksiin varauduttu esittämällä korotuksia eri jätejakeiden osalta kuljetusosuuksien nostamisella 3, 5 ja 10 %. Tällä korotuksella todellisuudessa lisätään tarpeettomasti jätehuollon järjestäjän kassavarantoa mahdollisia ylimääräisiä korotuksia varten. Kuljetuskustannusten muutokset tulee tarkastella kuljetussopimuksen mukaan kerran vuodessa pakkaavien jäteautojen kustannusindeksin perusteella.

Seka- ja kuivajätteen käsittelyosaan on sisällytetty 85 % biojätteen käsittelyn kustannuksista, millä ohjataan sekä seka- ja kuivajätteen synnyn vähentämiseen, että hyötyjätteen lajitteluun ja erilliskeräykseen. Tämä toimisi, mikäli seka- ja kuivajätteellä olisi oma taksansa. Nyt pienkiinteistö, joka lajittelee jätteensä ja kompostoi biojätteensä maksaa jätemaksussaan toisten kiinteistöjen biojätemaksusta 85 %. Tämä osuus tulisi poistaa kuivajätteen taksasta.

Tuusulalaisen kotitalouden jätemaksut ovat nousseet 2016 jälkeen n. 84 %, mikä on roimasti enemmän kuin minkään muiden elinkustannusten. Laskelma  on tehty kerran neljässä viikossa tyhjennettävän 240 l sekajäteastian hinnan muutoksesta sekä perusmaksun vaikutuksesta vuotuisiin jätemaksukuluihin.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi ehdotuksen Kiertokapula Oy:n jätemaksutaksasta 2023
  • antaa seuraavan lausunnon jätelautakunta Kolmenkierrolle toimitettavaksi: 
    • Tuusulan kunnanhallitus esittää, että taksassa oleva laskuvirhe kuljetushintojen indeksitarkastuksesta korjataan
    •  vastustaa ennakoivaa korotusta mahdollisien nousujen varalle ja
    •  esittää seka- ja kuivajätteiden osalle omia taksoja perustelutekstin mukaisesti
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kalle Ikkelä ilmoitti olevansa intressijäävi Kiertokapula Oy:n hallituksen jäsenenä ja poistui kokoushuoneesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Puheenjohtajana toimi Tuija Reinikainen.

Tiedoksi

Kiertokapula Oy, kasvu ja ympäristö, valmistelija

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.