Kunnanhallitus, kokous 7.11.2022

§ 389 Destia Oy, ympäristö- ja maa-aineslupahakemus, Focus-alue Tuusula

TUUDno-2021-284

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Petteri Puputti, projektipäällikkö, petteri.puputti@tuusula.fi
Sakari Eskelinen, lakimies, sakari.eskelinen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnassa on vireillä Destia Oy:n ympäristö- ja maa-aineslupahakemus ja aloituslupahakemus, kalliokiviaineksen louhinta ja murskaus, Focus-alue, Tuusula.  Keski-Uudenmaan ympäristökeskus pyytää kunnanhallituksen lausuntoa 19.3.2021 mennessä.

Hanke

Destia Oy hakee kiinteistölle Kaura (858-411-4-351/4) ympäristö- ja maa-aineslupaa kalliokiviaineksen louhintaan ja murskaukseen. Louhinnan ja murskauksen tarkoituksena on poistaa alueelle oleva kiviaines ja mahdollistaa alueen rakentaminen tulevaisuudessa logistiikka-alueeksi. Alueelta irrotettu kallio jalostetaan paikalla murskeiksi. Hakemuksessa esitetään myös alueen ulkopuolelta tuotavan louheen murskaamista alueella.

Destia Oy:n lupahakemuksia koskevan ottamisalueen pinta-ala on noin 6,91 hehtaaria. Alueelta louhittavaa kalliokiviainesta on yhteensä 650 000 m3. Lupien voimassaoloaikaa haetaan 10 vuodeksi. Arvioitu vuotuinen otto on keskimäärin 65 000 m3.

Lupahakemuksien mukaan ottoalueella louhitaan ja murskataan kiviainesta keskimäärin 88-110 päivää ja enintään 170 päivää vuodessa. Alueella murskataan siellä olevaa kalliota keskimäärin 170 000 tonnia/v ja enintään 300 000 tonnia/v. Alueen ulkopuolelta tuotavan louheen murskausmääräksi esitetään keskimäärin 50 000 tonnia vuodessa.

Lupahakemuksien mukaan toiminta on ympärivuotista. Kallion porausta tehdään arkisin klo 7-21, murskausta arkisin klo 7-22, louheen rikotusta arkisin klo 8-18 ja räjäytyksiä arkisin klo 8-18. Kuljetuksia ja kuormauksia on arkisin klo 6-22.

Räjäytyksistä, porauksesta, murskaamisesta ja liikennöinnistä aiheutuu tärinä-, pöly- ja melupäästöjä. Toiminnalla voi olla vaikutuksia alueen pintavesiin.

Vireillä olevat lupahakemukset ratkaistaan yhdellä lupapäätöksellä ympäristönsuojelu- ja maa-aineslain tarkoittamassa yhteiskäsittelyssä. Lupahakemukset sisältävät ympäristönsuojelulain 199 §:n ja maa-aineslain 21 §:n mukaiset aloituslupahakemukset toiminnan aloittamiseksi ennen päätöksen lainvoimaiseksi tulemista.

Lupahakemuksia koskevalle toiminnalle on tehty ympäristövaikutusten arviointimenettely (Focus-alueen maa-ainestenoton YVA-menettely, ympäristövaikutusten arviointiselostus 2009). Hankealue on ollut mukana arvioinnissa Morenian nimissä.

Linkki lupa-aineistoon: 
https://tuusula.cloudnc.fi/fi-FI/Kuulutukset/KeskiUudenmaan_ymparistokeskus

Alueen maankäytöllinen ja kaavoituksellinen tilanne

Hankealueella on voimassa oikeusvaikutteinen Focus-osayleiskaava, jossa alue on osoitettu teollisuus- ja varastoalueeksi merkinnällä T-2. Alue on tarkoitettu pääasiassa tuotanto- ja logistiikkatoiminnoille. Lisäksi hankealueen eteläosa sijoittuu osittain myös liikennealueelle (L), joka on varattu Kehä IV:n rakentamista varten ja tilan Kaura (858-411-4-351) eteläkärki menee pieniltä osin myös lentoliikenteen alueelle (LL-2). Maapinnan likimääräinen korkeusasema on hankealueen kohdalla +43. Luku osoittaa alimman sallitun louhintatason. Kallioalueet on merkitty katkoviivalla (eo), eli ohjeellinen louhittavaksi tarkoitettu alueen osa. Ottoalueen pohjoisosassa kulkee osayleiskaavan mukainen rinnakkaiskatu (yhdystie) ja kevyen liikenteen reitti, jotka leikkaavat osittain louhinta-alueen poiki. Lisäksi yhdystien pohjoispuolelta kulkee kaksi 110 kV:n voimalinjaa. Alue on lentokonemelualuetta.

Focus-alueen asemakaavoitus on vireillä. Aluetta kaavoitetaan osayleiskaavan periaatteiden mukaisesti. Suunnitteilla oleva ottoalue sisältyy vireillä olevan Kehä IV nimisen asemakaavan suunnittelualueeseen. Kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma on ollut nähtävillä alkuvuodesta 2019. Kaavaluonnosten suunnittelu on kesken. Muualla Focus-alueella on vireillä Focus-liikekeskuksen asemakaava ja asemakaavamuutos sekä Sammonmäki III asemakaava ja asemakaavan muutos. Alueelle laaditaan lisäksi yleissuunnitelma vuoden 2021 aikana, jolla tarkennetaan osayleiskaavassa tehtyjä ratkaisuja.

Hankealueen eteläosa sijaitsee Focus-alueen poikki kulkevan maantien 152 (Kehä IV) tielinjauksen alla. Hämeenlinnanväylän (vt 3) ja Tuusulanväylän (kt 45) tulevaisuudessa yhdistävä maantie on koko pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan kannalta merkittävä uusi seutuväylä. Tie on myös Tuusulan kunnan kärkihanke. Uudenmaan ELY-keskus käynnisti yhdessä Vantaan kaupungin ja Tuusulan kunnan kanssa tien aluevaraussuunnitelman laatimisen keväällä 2018. Tiehankkeen vaikutukset arvioitiin YVA-menettelyssä, joka valmistui elokuussa 2020 ja itse aluevaraussuunnitelma valmistui joulukuussa 2020. Tiesuunnittelun käynnistämisestä ei ole tehty päätöksiä.

Focus-alueella on myönnetty useita lupia eri yrityksille maa-ainesten ottamiseksi: MH-Kivi Oy:lle, Morenia Oy:lle, Peab Industry Oy:lle. Destian louhinta-alue rajautuu MH-Kivi Oy:n louhintaluvan alueisiin. MH-Kiven ottosuunnitelman mukaan louhintatasot laskevat asteittain +47 metristä aina +42 metriin pohjoiseen mentäessä. Myös Focus-alueen osayleiskaavassa louhintatasot laskevat etelästä pohjoiseen. Focus-alueen maa-ainestenoton YVA-menettelyn selostuksen mukaan louhintataso vaihtelee tasovälillä +42…+46 siten, että taso laskee etelästä pohjoiseen. Ottotasot on esitetty selostuksen kuvassa 6. Ottotaso hankealueella on YVA:n mukaan +43 lähellä kehätietä ja +42 lähestyttäessä ottoalueen pohjoisosaa.

Hanke sijoittuu kokonaisuudessaan alueelle, jonka osalta Ympäristöministeriö on myöntänyt (17.9.2020) Tuusulan kunnalle, vielä lainvoimaa vailla olevan, lunastusluvan, soveltaen lakia kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta. Hakemuksen mukainen hankealue sijoittuu osittain alueelle (Kehä IV:n liikennealue), jolle Ympäristöministeriön em. päätöksellä on myönnetty ennakkohaltuunottolupa.

Kiinteistölle kulku on osoitettu hakemuksessa idästä. Kiinteistöllä 858-411-4-351 (louhinta-alue) ei kuitenkaan ole kiinteistörekisteriin merkittyä kulkuoikeutta hakemukseen merkitylle suunnalle tai siellä olevien kiinteistöjen kautta. Liikenne kulkisi pois Focus-alueelta Ruohosuontien ja Puusepäntien kautta.

Alueella on pienvesiä. Hankealueen vierestä kulkee Huhtarinnoro, joka laskee Huhtarinpuroon. Yhtymäkohta on likimain tilan Kaura keskikohdassa. Huhtarinpuro virtaa kohti luodetta laskien lopulta Tuusulanjokeen. Asemakaavoitusta varten laaditun Focus-alueen luontoselvityksen (Enviro 2016) mukaan noro täyttää vesilain 2 luvun 11 §:n mukaiset pienvesikohteen kriteerit. Huhtarinpuro on myös osittain luonnontilainen ja täyttää vesilain 3 luvun 2 §:n kriteerit.

Kunnanhallituksen lausunto

Focus-projekti on Etelä-Tuusulaan Helsinki-Vantaan lentoasemaan pohjoispuolelle suunniteltavan uuden yritysalueen Focuksen toteuttamiseen ja kehittämiseen tähtäävä aluekehityshanke. Focus-alue sijoittuu hyvien yhteyksien varrelle Tuusulanväylän ja tulevan Kehä IV:n risteykseen. Alueen logistinen sijainti pääkaupunkiseutuun ja satamiin nähden, suora kytkeytyminen lentoasemaan ja alueen suuri mittakaava tekevät siitä ainutlaatuisen kehittämiskohteen.

Hankealueella on voimassa oikeusvaikutteinen Focus-osayleiskaava, jossa alue on osoitettu teollisuus- ja varastoalueeksi merkinnällä T-2. Alue on tarkoitettu pääasiassa tuotanto- ja logistiikkatoiminnoille. Lisäksi hankealueen eteläosa sijoittuu osittain myös liikennealueelle (L), joka on varattu Kehä IV:n rakentamista varten ja tilan Kaura (858-411-4-351) eteläkärki menee pieniltä osin myös lentoliikenteen alueelle (LL-2). Maapinnan suunniteltu likimääräinen korkeusasema osayleiskaavan mukaan on hankealueen kohdalla +43. Luku osoittaa alimman sallitun louhintatason. Kallioalueet on merkitty katkoviivalla (eo), eli ohjeellinen louhittavaksi tarkoitettu alueen osa. Ottoalueen pohjoisosassa kulkee osayleiskaavan mukainen rinnakkaiskatu (yhdystie) ja kevyen liikenteen reitti, jotka leikkaavat osittain louhinta-alueen poiki. Lisäksi yhdystien pohjoispuolelta kulkee kaksi 110 kV:n voimalinjaa. Alue on lentokonemelualuetta.

Kiviaineksen louhiminen ja alueen tasaamisen voidaan katsoa olevan osayleiskaavan mukaista alueen esirakentamista, eikä ottotoiminta ole muutoin ristiriidassa osayleiskaavan kanssa kuin alueen tasauksen suhteen. Tasaukseen otetaan kantaa tarkemmin myöhemmin lausunnossa.

Focus-alueen asemakaavoitus on vireillä. Aluetta kaavoitetaan osayleiskaavan periaatteiden mukaisesti. Suunnitteilla oleva ottoalue sisältyy vireillä olevan Kehä IV nimisen asemakaavan suunnittelualueeseen. Kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma on ollut nähtävillä alkuvuodesta 2019. Kaavaluonnosten suunnittelu on kesken. Muualla Focus-alueella on vireillä Focus-liikekeskuksen asemakaava ja asemakaavamuutos sekä Sammonmäki III asemakaava ja asemakaavan muutos. Alueelle laaditaan lisäksi yleissuunnitelma vuoden 2021 aikana, jolla tarkennetaan osayleiskaavassa tehtyjä ratkaisuja.

Hankealueen eteläosa sijaitsee Focus-alueen poikki kulkevan maantien 152 (Kehä IV) tielinjauksen alla. Hämeenlinnanväylän (vt 3) ja Tuusulanväylän (kt 45) tulevaisuudessa yhdistävä maantie on koko pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan kannalta merkittävä uusi seutuväylä. Tie on myös Tuusulan kunnan kärkihanke. Uudenmaan ELY-keskus käynnisti yhdessä Vantaan kaupungin ja Tuusulan kunnan kanssa tien aluevaraussuunnitelman laatimisen keväällä 2018. Tiehankkeen vaikutukset arvioitiin YVA-menettelyssä, joka valmistui elokuussa 2020 ja itse aluevaraussuunnitelma valmistui joulukuussa 2020. Tiesuunnittelun käynnistämisestä ei ole tehty päätöksiä.

Focus-alueella on myönnetty useita lupia eri yrityksille maa-ainesten ottamiseksi: MH-Kivi Oy:lle, Morenia Oy:lle, Peab Industry Oy:lle. Destian louhinta-alue rajautuu MH-Kivi Oy:n louhintaluvan alueisiin. MH-Kiven ottosuunnitelman mukaan louhintatasot laskevat asteittain +47 metristä aina +42 metriin pohjoiseen mentäessä. Focus-alueen maa-ainestenoton YVA-menettelyn selostuksen mukaan: Louhintataso vaihtelee tasovälillä +42…+46 siten, että taso laskee etelästä pohjoiseen. Ottotasot on esitetty YVA-selostuksen kuvassa 6. Ottotaso hankealueella on YVA:n mukaan +43 lähellä kehätietä ja +42 lähestyttäessä ottoalueen pohjoisosaa. Myös Focus-alueen osayleiskaavassa louhintatasot laskevat etelästä pohjoiseen. Sen sijaan Destian ottosuunnitelmassa on vain yksi ottotaso + 42 metriä, eikä alueen tasaus ei ole siten yhteneväinen naapurikiinteistöjen ottotasoihin nähden. Ottotaso tulee sovittaa yhteen muiden suunnitelmien kanssa.

Kunta haluaa ohjata Focus-alueen kehittämistä kokonaisvaltaisesti, mistä johtuen kunta toteuttaa alueella mm. johdonmukaista maanhankintaa. Hanke sijoittuu kokonaisuudessaan alueelle, jonka osalta Ympäristöministeriö on myöntänyt (17.9.2020) Tuusulan kunnalle, vielä lainvoimaa vailla olevan, lunastusluvan, soveltaen lakia kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta. Hakemuksen mukainen hankealue sijoittuu myös osittain alueelle (Kehä IV:n liikennealue), jolle on Ympäristöministeriön em. päätöksellä myönnetty lupa ennakkohaltuunottoon. Ottosuunnitelmassa on esitetty tukitoimintojen sijoittamista hankealueen etelänurkkaan Kehä IV:n aluevaraukselle, eli ennakkohaltuunotettavalle alueelle. Destia Oy:n louhintojen tukitoimintojen alue ei voi olla tien toteuttamisen esteenä. Ottosuunnitelma tulee laatia siten että se on tarvittaessa toteutettavissa myös ilman Kehä IV:n vaatimaa tilavarausta ja ennakkohaltuunotettavaa aluetta. Kunnan näkemyksen mukaan lupaviranomaisen on ratkaistava, onko lupa myönnettävissä myös ennakkohaltuunottoluvan mukaiselle alueelle, koska Helsingin hallinto-oikeus ei ole vielä hyväksynyt/hylännyt maanomistajan ja luvanhakijan täytäntöönpanokieltovaatimusta ennakkohaltuunottoluvan osalta. 

Lisäksi on huomioitavaa, että hankealue yltää pohjoisesta osayleiskaavassa esitetyn kehätien rinnakkaiskadun kohdalle. Toiminnan edellyttämät hulevesirakenteet eivät saa ohjata alueen tulevaa suunnittelua tai rinnakkaiskadun linjauksen sijoittamista tai toimia muutoin kadun toteuttamisen esteenä.

Hankealueen vierestä kulkee Huhtarinnoro, joka laskee Huhtarinpuroon. Yhtymäkohta on likimain tilan Kaura keskikohdassa. Asemakaavoitusta varten laaditun Focus-alueen luontoselvityksen (Enviro 2016) mukaan noro täyttää vesilain 2 luvun 11 §:n mukaiset pienvesikohteen kriteerit. Myös Huhtarinpuro on vesilainmukainen kohde. Ottoalueen välittömässä läheisyydessä olevat pienvesikohteet on huomioitava lupaprosessissa sekä laadittavissa suunnitelmissa.

Hakemuksessa esitetään alueen ulkopuolelta tuotavan louheen murskaamista alueella. Tuusulan kunnanhallitus katsoo, ettei ulkopuolisen kiviaineksen murskaaminen ole tarkoituksenmukaista, koska se oletettavasti hidastaisi louhintojen etenemistä ja siten alueen toteutumista sekä lisäisi liikennöintiä ja aiheuttaisi ylimääräistä häiriötä lähialueen asukkaille. Myöskään muissa alueen ympäristöluvissa ei lähtökohtaisesti sallita alueen ulkopuolisen louheen murskaamista.

Kiinteistölle kulku on osoitettu hakemuksessa idästä. Kiinteistöllä 858-411-4-351 (louhinta-alue) ei kuitenkaan ole kiinteistörekisteriin merkittyä kulkuoikeutta hakemukseen merkitylle suunnalle tai siellä olevien kiinteistöjen kautta. Liikenne kulkisi pois Focus-alueelta Ruohosuontien ja Puusepäntien kautta. On huomioitavaa, että teiden varsilla on vielä nykyisellään asutusta. Kulkuyhteyden suunnitteluun tulee kiinnittää huomiota ja ne tulee perustaa riittävän ajoissa. Jotta toiminnalla ei aiheuteta ylimääräistä kuormitusta alueen asukkaille ja kuljetusreitti on turvallinen, tulee kulku louhinta-alueelle tapahtua Kehä IV käytävään louhintoja varten rakennettavan työmaatien kautta, kuten alueelle laaditussa YVA:ssa sekä Morenian sekä MH-Kiven ottosuunnitelmissakin on esitetty. Tien toteuttamisesta ja käyttämisestä tulee sopia maanomistajan, eli tässä tapauksessa Tuusulan kunnan kanssa.

Ottosuunnitelman suunnitelmakarttojen viivamerkintöjä (Piirustus 1 Nykytilannekartta ja Piirustus 2 Lopputilanne) tulisi selkiyttää. Ottosuunnitelmassa olisi hyvä olla myös karttakuva, jossa osayleiskaavan mukaiset ratkaisut ja aluevaraukset näkyisivät suunnitelman taustalla. Yhteen sovitetut ottotasot on niin ikään hyvä todentaa kartalla. Lisäksi ottosuunnitelmaraportin mukainen liite 5, asemakuva, vaikuttaisi puuttuvan nähtävillä olevasta aineistosta.

Tuusulan kunnanhallitus pitää hyvänä, että kiviaineksen ottaminen alueella edistyy, mikäli se palvelee kunnan tavoitetta alueen rakentamisvalmiuteen saattamiseksi. Ottosuunnitelmaa tulee kuitenkin tarkistaa joidenkin osa-alueiden osalta. Erityisesti alueen tasaukseen sekä ympäristöhäiriöiden minimointiin tulee kiinnittää huomiota. Lisäksi haettu 10 vuoden ottoaikataulu on liian hidas kunnan tavoitteisiin nähden ja sitä tulee nopeuttaa. Kunnanhallitus toteaa kunnan tavoitteena olevan alueen suunnitelmallinen ja määrätietoinen kehittäminen yhtenä hallittuna kokonaisuutena, kunnan määrittämässä aikataulussa ja järjestyksessä. Kunta ei tavoittele Focus-alueen keskeisimmälle alueelle muualta tuodun louheen murskausta tai murskekasojen pitkäkestoista läjittämistä. Kunta toivookin toiminnan pikaista käynnistämistä ja louhintojen suorittamista aiemmin mainitut reunaehdot huomioiden ennen lunastusmenettelyn loppuunsaattamista. Kunnanhallituksella ei ole muuta huomautettavaa lupahakemuksesta.

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, valtuuston puheenjohtaja, arto.lindberg@tuusula.fi

  Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi ympäristö- ja maa-aineslupahakemuksen sekä aloituslupahakemuksen
  • antaa perusteluosan mukaisen lausunnon Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnalle toimitettavaksi
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Sakari Eskelinen, lakimies, sakari.eskelinen@tuusula.fi
  • Petteri Puputti, projektipäällikkö, petteri.puputti@tuusula.fi
  • Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päätti 19.4.2022 § 46  Destia Oy:n hakemuksesta myöntää Destia Oy:lle maa-ainesluvan ja ympäristöluvan kiinteistölle 858-411-4-351/4 kalliokiviainesten ottoon Focus-alueelle Tuusulan ja hylätä Destia Oy:n maa-aineslain 21 §:n ja ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaiset hakemukset toiminnan aloittamiseksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Päätöksestä on valitettu ja Vaasan hallinto-oikeus on varannut kunnanhallitukselle tilaisuuden antaa lausunto 18.11.2022 mennessä.

Valitus
Valituksen tarkka sisältö ilmenee yksityiskohtaisesti esityslistan liitteenä olevasta valituskirjelmästä (2 sivua + lupapäätös).
Valituksen on jättänyt kiinteistön Kielorinne 858-411-18-49 haltija.Valittaja ilmeisesti katsoo, että lupamääräys 32 perustuu virheelliseen tietoon/arvioon pintamaan kokonaismäärästä, joka valittajan käsityksen mukaan olisi huomattavasti suurempi. Koska pintamaakysymystä ei olisi kunnolla selvitetty, päätös olisi YSL 6 §:n vastainen. Valittaja ei kuitenkaan tarkenna, mihin hänen käsityksensä pintamaan määrästä (>100 000 m3) perustuu.

Valitus kohdistuu myös lupamääräykseen 13, jonka mukaan tarvittaessa kulkuoikeus tulee järjestää yksityistie- tai rasitustoimituksessa. Valittajan mukaan on hyvin todennäköistä, ettei minkään toimituksen kautta ole mahdollista luvittaa suurta rekkaliikennettä kapeille asutetuille teille. Vaihtoehtoinen reitti edellyttäisi huomattavaa louhintaa ja olisi mahdollinen vasta arviolta 10 vuoden päästä.  Valituksen mukaan muutkaan kulkuyhteydet eivät olisi mahdollisia suuntautuessaan läheisen asfalttiaseman pihan kautta, johon oletettavasti valittajan mukaan ei saataisi alueen haltijan suostumusta.   Näin ollen ottamiseen liittyvät liikenteen järjestelyt olisivat VNA maa-ainesten ottamisesta 2 §:n 1-kohdan vastaista.

Valituksen mukaan lupahakemuksesta puuttuu kirjoverkkoperhosta koskeva selvitys, jota ei olisi lainkaan tehty, minkä vuoksi lupapäätös on hylättävä.

Aiemmat lausunnot
Tuusulan kunta ei ole valittanut päätöksestä. Kunnanhallitus antoi lupahakemuksen johdosta hanketta puoltavan lausunnon 15.3.2021 § 96, jossa todettiin mm.  seuraavaa:
”Tuusulan kunnanhallitus pitää hyvänä, että kiviaineksen ottaminen alueella edistyy, mikäli se palvelee kunnan tavoitetta alueen rakentamisvalmiuteen saattamiseksi. Ottosuunnitelmaa tulee kuitenkin tarkistaa joidenkin osa-alueiden osalta. Erityisesti alueen tasaukseen sekä ympäristöhäiriöiden minimointiin tulee kiinnittää huomiota. Lisäksi haettu 10 vuoden ottoaikataulu on liian hidas kunnan tavoitteisiin nähden ja sitä tulee nopeuttaa. Kunnanhallitus toteaa kunnan tavoitteena olevan alueen suunnitelmallinen ja määrätietoinen kehittäminen yhtenä hallittuna kokonaisuutena, kunnan määrittämässä aikataulussa ja järjestyksessä. Kunta ei tavoittele Focus-alueen keskeisimmälle alueelle muualta tuodun louheen murskausta tai murskekasojen pitkäkestoista läjittämistä. Kunta toivookin toiminnan pikaista käynnistämistä ja louhintojen suorittamista aiemmin mainitut reunaehdot huomioiden ennen lunastusmenettelyn loppuunsaattamista. Kunnanhallituksella ei ole muuta huomautettavaa lupahakemuksesta.”

Kunnanhallituksella ei ollut huomautettavaa myös aloituslupahakemuksen myöntämistä.

Kunnanhallituksen lausunto

Kunnanhallitus pitää hakemuksen arviota pintamaakerroksen keskimääräisestä paksuudesta ja laskennallisesta kokonaismäärästä riittävänä tietona ja toteaa, että valittaja ei ole esittänyt tarkempia perusteita oman arvionsa ja valitusperusteensa tueksi. Lupapäätöstä ei voida tältä osin pitää YSL 6 §:n vastaisena ja valitus tulee hylätä tältä osin.

Liikennevaikutusta koskevan valitusperusteen osalta kunnanhallitus toteaa, että lausunnossaan 19.3.2021 kunnanhallitus kiinnitti huomiota tarpeeseen järjestää ottamistoimintaa palveleva liikenne siten, että haitta ympäristölle olisi mahdollisimman vähäinen. Kunnanhallitus mm. totesi, että kulkuyhteyden suunnitteluun tuli kiinnittää huomiota ja ne tulee perustaa riittävän ajoissa. Edelleen, jotta toiminnalla ei aiheuteta ylimääräistä kuormitusta alueen asukkaille ja kuljetusreitti on turvallinen, tulee kulku louhinta-alueelle tapahtua Kehä IV käytävään louhintoja varten rakennettavan työmaatien kautta, kuten alueelle laaditussa YVA:ssa sekä Morenian sekä MH-Kiven ottosuunnitelmissakin on esitetty. Tien toteuttamisesta ja käyttämisestä tulee sopia maanomistajan eli tässä tapauksessa Tuusulan kunnan kanssa.

Kunnanhallitus toteaa, että sillä ei ole ollut huomauttamista hakijan tavoitteesta saada toiminnalle aloituslupa. Kunnanhallitus ei ole myöskään valittanut myönnetystä ympäristö- ja maa-ainesluvasta. Kunta on näin ollen arvioinut liikenteen olevan järjestettävissä asianmukaisella tavalla. Mikäli järjestelyjä olisi vielä tarpeen joiltakin osin täydentää, sen pitäisi olla mahdollista, koska toiminnan aloituslupaa ei ole myönnetty. Kunnanhallitus katsoo, että valitus tulee hylätä tältä osin.

Kirjoverkkoperhosselvityksiä koskevan väitteen osalta kunnanhallitus toteaa, kuten lupapäätöksen sivuilta  4-5 ilmenee, alueella on vuosien saatossa tehty lukuisia ympäristö- ja luontoselvityksiä. Varmaa näyttöä kirjoverkkoperhosesta ei ole, eikä valituksessakaan sellaista suoranaisesti esitetä tai väitetä yksiselitteisesti saadun. Kunnanhallitus pitää laadittuja selvityksiä riittävinä ja vaatii valituksen hylkäämistä myös tämän valitusperusteen osalta.

Kunnanhallitus pitää valitusta perusteettomana ja vaatii valituksen hylkäämistä kaikilta osin.

Kunnanhallitus toteaa, että Focus-projekti on Etelä-Tuusulaan Helsinki-Vantaan lentoaseman pohjoispuolelle suunniteltavan uuden yritysalueen Focuksen toteuttamiseen ja kehittämiseen tähtäävä aluekehityshanke. Focus-alue sijoittuu hyvien yhteyksien varrelle Tuusulanväylän ja tulevan Kehä IV:n risteykseen. Alueen logistinen sijainti pääkaupunkiseutuun ja satamiin nähden, sekä suora kytkeytyminen lentoasemaan ja alueen suuri mittakaava tekevät siitä ainutlaatuisen kehittämiskohteen. Hanke on tärkeä Helsingin seudun ja koko Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta. Destia Oy:n ottotoiminta sijoittuu tälle alueelle ja toteutuessaan osaltaan edistää Focus-alueen rakentumista. 

Destia Oy:n ottotoiminnan alueella on voimassa oikeusvaikutteinen Focus-osayleiskaava, jossa alue on osoitettu teollisuus-ja varastoalueeksi merkinnällä T-2. Alue on tarkoitettu pääasiassa tuotanto-ja logistiikkatoiminnoille. Lisäksi hankealueen eteläosa sijoittuu osittain myös liikennealueelle (L), joka on varattu Kehä IV:n rakentamista varten ja tilan Kaura (858-411-4-351) eteläkärki menee pieniltä osin myös lentoliikenteen alueelle (LL-2).

Kiviaineksen louhimisen ja alueen tasaamisen voidaan katsoa olevan osayleiskaavan mukaista alueen esirakentamista.

Näillä perusteilla kunnanhallitus kiirehtii valituksen käsittelyä Vaasan hallinto-oikeudessa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi valituskirjelmän liitteineen
  • hyväksyä perusteluosan mukaisen lausunnon Vaasan hallinto-oikeudelle toimitettavaksi
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

---

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun, hän muutti lausuntoesitystä ja esitti, että kunnanhallitus antaa seuraavan lausunnon:

Kunnanhallituksen lausunto

Kunnanhallitus pitää hakemuksen arviota pintamaakerroksen keskimääräisestä paksuudesta ja laskennallisesta kokonaismäärästä riittävänä tietona ja toteaa, että valittaja ei ole esittänyt tarkempia perusteita oman arvionsa ja valitusperusteensa tueksi. Lupapäätöstä ei voida tältä osin pitää YSL 6 §:n vastaisena ja valitus tulee hylätä tältä osin.

Kunnanhallitus toteaa, että sillä ei ole ollut huomauttamista hakijan tavoitteesta saada toiminnalle aloituslupa. Kunnanhallitus ei ole myöskään valittanut myönnetystä ympäristö- ja maa-ainesluvasta. Kunta on näin ollen arvioinut liikenteen olevan järjestettävissä asianmukaisella tavalla. Mikäli järjestelyjä olisi vielä tarpeen joiltakin osin täydentää, sen pitäisi olla mahdollista, koska toiminnan aloituslupaa ei ole myönnetty. Kunnanhallitus katsoo, että valitus tulee hylätä tältä osin.

Kirjoverkkoperhosselvityksiä koskevan väitteen osalta kunnanhallitus toteaa, kuten lupapäätöksen sivuilta 4-5 ilmenee, alueella on vuosien saatossa tehty lukuisia ympäristö- ja luontoselvityksiä. Kirjoverkkoperhonen ei ole Suomessa uhanalainen. Lajille sopivaa uutta elinympäristöä muodostuu jatkuvasti erityisesti hakkuiden seurauksena, ja vanhoja esiintymiä katoaa umpeenkasvun vuoksi. Maantie 152 välillä Hämeenlinnanväylä–Tuusulanväylä aluevaraussuunnitelman ja siihen liittyvän YVA-menettelyn yhteydessä kirjoverkkoperhosia havaittiin alkukesällä 2019 tielinjauksen eteläpuolisilla Mäkiniitun kallioalueilla muutamia yksilöitä, mukaan lukien kaksi munintalennolla olevaa naarasta sekä yksi koiras. Alue sijaitsee noin 60 metrin etäisyydellä kehätien linjauksesta. Destian louhinta-alue sijaitsee osittain tielinjauksella ja sen pohjoispuolella. YVA-menettelyn vaikutusten arvioinnin mukaan tielinjauksella ei ole vaikutuksia kirjoverkkoperhoseen eikä kirjoverkkoperhosesiintymiä havaittu tielinjauksella. Kunnanhallitus pitää laadittuja selvityksiä riittävinä ja vaatii valituksen hylkäämistä myös tämän valitusperusteen osalta.

Kunnanhallitus pitää valitusta perusteettomana ja vaatii valituksen hylkäämistä kaikilta osin.

Kunnanhallitus toteaa, että Focus-projekti on Etelä-Tuusulaan Helsinki-Vantaan lentoaseman pohjoispuolelle suunniteltavan uuden yritysalueen Focuksen toteuttamiseen ja kehittämiseen tähtäävä aluekehityshanke. Focus-alue sijoittuu hyvien yhteyksien varrelle Tuusulanväylän ja tulevan Kehä IV:n risteykseen. Alueen logistinen sijainti pääkaupunkiseutuun ja satamiin nähden, sekä suora kytkeytyminen lentoasemaan ja alueen suuri mittakaava tekevät siitä ainutlaatuisen kehittämiskohteen. Hanke on tärkeä Helsingin seudun ja koko Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta. Destia Oy:n ottotoiminta sijoittuu tälle alueelle ja louhinta toteutuessaan osaltaan edistää Focus-alueen rakentumista.

Destia Oy:n ottotoiminnan alueella on voimassa oikeusvaikutteinen Focus-osayleiskaava, jossa alue on osoitettu teollisuus-ja varastoalueeksi merkinnällä T-2. Alue on tarkoitettu pääasiassa tuotanto-ja logistiikkatoiminnoille. Lisäksi hankealueen eteläosa sijoittuu osittain myös liikennealueelle (L), joka on varattu Kehä IV:n rakentamista varten ja tilan Kaura (858-411-4-351) eteläkärki menee pieniltä osin myös lentoliikenteen alueelle (LL-2).

Kiviaineksen louhimisen ja alueen tasaamisen voidaan katsoa olevan osayleiskaavan mukaista alueen esirakentamista.

Näillä perusteilla kunnanhallitus kiirehtii valituksen käsittelyä Vaasan hallinto-oikeudessa.

Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti muutetun lausunnon.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • merkitä tiedoksi valituskirjelmän liitteineen
  • hyväksyä perusteluosan mukaisen muutetun lausunnon Vaasan hallinto-oikeudelle toimitettavaksi
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

 

Projektipäällikkö Petteri Puputti selosti asiaa kokouksessa.

Tiedoksi

Vaasan hallinto-oikeus, kasvu ja ympäristö

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.