Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 16.8.2022

§ 80 Ball Beverage Packaging Mäntsälä Oy, alumiinitölkkitehtaan ympäristöluvan tarkistaminen ja muuttaminen, lausunto Etelä-Suomen aluehallintovirasto

TUUDno-2022-1498

Valmistelija

  • Tuuli Kuisma, ympäristötarkastaja, tuuli.kuisma@tuusula.fi
  • Petra Kivistö, terveystarkastaja, petra.kivisto@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö 

Aluehallintovirasto pyytää 6.7.2022 päivätyllä kirjeellä lausuntoa Ball Beverage Packaging Mäntsälä Oy:n ympäristöluvan lupamääräysten tarkistamista ja muuttamista koskevasta hakemuksesta. Lausunto on pyydetty 26.8.2022 mennessä. Lausunto on pyydetty toimittamaan aluehallintovirastoon sähköisen asiointipalvelunkautta (avi.fi/sahkoiset-lomakkeet).  

Asian dnro ESAVI/13103/2022.  

Toiminta 

Ball Beverage Packaging Mäntsälä Oy:n (entinen Rexam Beverage Can Mäntsälä Oy) alumiinitölkkitehtaalla valmistetaan alumiinitölkkejä (33 cl) panimo- ja virvoitusjuomateollisuudelle. Ympäristölupa mahdollistaa tuotannon kahdella linjalla (33 cl, 50 cl ja mahdollisesti myös 568 ml). Tölkit valmistetaan alumiinilevystä, joka puristetaan muotoonsa ja käsitellään pesuaineilla, lakalla ja painoväreillä. Tehtaan vuorokausittainen tuotantomäärä on tällä hetkellä noin 3,5 miljoonaa tölkkiä päivässä ja 1,2 miljardia tölkkiä vuodessa. Alumiinitölkkitehdas on aloittanut toimintansa vuonna 2013. 

Ball Beverage Packaging Mäntsälä Oy:llä (entinen Rexam Beverage Can Mäntsälä Oy) on 7.12.2012 Etelä-Suomen aluehallintoviraston myöntämä ympäristölupa haihtuvia orgaanisia yhdisteitä käyttävälle toiminnalle. Nyt yritys hakee ympäristöluvan tarkistamista v. 2020 julkaistujen, uusien parhaasta käyttökelpoisesta tekniikasta annettujen päätelmien johdosta.  Lisäksi se hakee muutamia muutoksia vanhaan lupaan. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa Etelä-Suomen Aluehallintovirastolle seuraavan lausunnon Ball Beverage Packaging Mäntsälä Oy:n hakemuksesta:  

Hakemuksessa ei ole selkeästi esitetty, mille liuottimien kulutusmäärälle lupaa haetaan. Hakemuksen kohdassa 4.3 taulukossa 3 on esitetty, että liuottimien vuosikulutus on vaihdellut v. 2015 – 2021 välillä 98 – 132 t.  Esitetty liuottimien kulutus alittaa direktiivilaitoksen luparajan ja BAT-asiakirjojen soveltamisrajan, joka on ympäristönsuojelulain liitteen 1 kohdan 6a mukaan 200 t liuottimia vuodessa. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan näkemyksen mukaan hakemuksessa tulee esittää selvästi, mille orgaanisten liuottimien käyttömäärälle lupaa haetaan.  

Maaperän ja pohjaveden suojelu 

Perustilaselvityksen mukaan sadevesikaivon purkupaikalta avo-ojasta todettiin sedimenttinäytteissä haitta-aineita yli viitearvon (raskaat öljyhiilivedyt, sinkki, arseeni, kadmium, lyijy, antimoni).  Hakemuksen mukaan pilaantunut sedimentti on päätetty poistaa ja kunnostustoimenpiteet toteutetaan vuoden 2022 aikana. Toimija selvittää lisäksi mahdollisuutta asentaa öljynerotuskaivo sadevesiviemärin yhteyteen ennen hulevesien purkua maastoon.  Toimijan tulee varmistua, ettei toiminnasta kulkeudu haitta-aineita lähialueella viljeltäville pelloille. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan kanta on, että maaperään ja vesiin liittyvää päästöjen hallintaa piha-alueilla tulee parantaa ja haitta-aineiden pääsy maaperään tulee jatkossa estää. Sadevesien purkupaikan avo-ojan sedimentin pilaantuneisuus viittaa vahvasti siihen, että toiminnasta nykytilanteessa aiheutuu ympäristön pilaantumista. Nykyiset rakenteet eivät ole riittäviä maaperän suojelun kannalta. Jo voimassa olevan ympäristöluvan lupamääräyksessä 17 on edellytetty, että tuotteiden lastausalueelta ja kemikaalien käsittelyalueelta kertyvät hulevedet on ohjattava erillisten suljettavien tarkastus- ja öljynerotuskaivojen kautta hallitusti ympärysojiin. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan kanta on, että tuotteiden lastausalueet sekä kemikaalien käsittelyalueet tulee saattaa lupamääräyksen 17 mukaisiksi. 

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta huomauttaa, että hakemuksessa mainittu Sosiaali- ja terveysministeriön asetus 461/2000 on kumottu asetuksella 1352/2015.

Hakemuksesta ei käynyt ilmi, kuuluvatko lähialueen kiinteistöt kunnalliseen talousvesiverkostoon vai ovatko ne oman kaivon varassa. Mikäli lähialueella on oman kaivon varassa olevia kiinteistöjä, tulee varmistaa, ettei toiminnalla ole ollut vaikutusta kyseisten kiinteistöjen talousveden laatuun. Osa maaperään päätyneistä haitta-aineista voi imeytyä myös talousvesiputkien läpi. 

Energiantuotantoyksikkö 

Laitoksen yhteydessä olevan yli 1 MW:n energiantuotantoyksikön suhteen tulee noudattaa keskisuurten energiantuotantoyksiköiden ja -laitosten ympäristönsuojeluvaatimuksista annetun valtioneuvoston asetuksen määräyksiä (1065/2017). Pientä, olemassa olevaa energiantuotantolaitosta, joka on osana direktiivilaitosta, ei voida rekisteröidä vaan se tarvitsee ympäristöluvan. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan näkemyksen mukaan energiantuotantolaitoksen ympäristölupa-asia tulisi käsitellä tämän ympäristöluvan yhteydessä. 

Toiminnasta ei saa aiheutua viihtyvyyshaittaa lähialueen asukkaille. Hakemuksen mukaan ympäristöluvan mukainen yöajan keskiäänitason tavoitearvo 45 dB alittuu muiden kuin tehdasta lähinnä olevien asuintalojen kohdalla. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta muistuttaa, että meluohjearvot eivät saa ylittyä lähimmillä asuinrakennuksilla. 

Viihtyvyyshaitat 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen tietoon on tullut alkuvuodesta 2022 hajuhaittailmoitus, jossa melko usein aiheutuvan hajun on epäilty aiheutuvan Ball Beverage Packaging Oy:n toiminnasta. Ilmoitus on ohjattu tiedoksi ympäristöluvan valvontaviranomaiselle. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksella ei ole tietoa hajun lähteen selvittämisen etenemisestä.  

Jälkipolttimen poikkeustilannesuunnitelman mukaan jälkipolttimen häiriötapauksissa hajuhaitat voivat olla voimakkaitakin ja aiheuttaa viihtyvyyshaittaa läheisillä asutusalueilla. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen näkemyksen mukaan hajupäästöjen hallintaan poikkeustilanteissakin tulee kiinnittää enemmän huomiota jotta merkittävää viihtyvyyshaittaa ei aiheutuisi. ELY-keskus on antanut hyväksynnän, että tehdas saa toimia vuodessa yhteensä 100 tuntia jälkipolttimen häiriötilanteiden aikana. Ympäristölautakunnan näkemyksen mukaan tämän tulisi riittää eikä jo sallittua aikaa tarvitsisi kasvattaa hakemuksessa esitettyyn 150 tuntiin vuodessa. 

Toiminnasta ei saa aiheutua viihtyvyyshaittaa lähialueen asukkaille. Hakemuksen mukaan ympäristöluvan mukainen yöajan keskiäänitason tavoitearvo 45 dB alittuu muiden kuin tehdasta lähinnä olevien asuintalojen kohdalla. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta muistuttaa, että meluohjearvot eivät saa ylittyä lähimmillä asuinrakennuksilla. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Sähköisesti Etelä-Suomen Aluehallintovirasto, kirjaamo.etela[at]avi.fi

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.