Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 14.12.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 142 Hallintopakkomääräyksen asettaminen, Mäntsälä

TUUDno-2018-513

Valmistelija

  • Tanja Rajamäki, ympäristötarkastaja, tanja.rajamaki@tuusula.fi

Perustelut

Asia 

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 175 §:n mukainen hallintopakkomääräys kiinteistölle 505-410-19-11 (Ulriksnäs) tuotujen maa-ainesten puhtauden selvittämisestä. 

Kiinteistö- ja sijaintitiedot 

Kiinteistö 505-410-19-11 (Ulriksnäs) sijaitsee Ohkolan kylässä Mäntsälässä. Kiinteistön länsipuoli on asumis- ja maanviljelyskäytössä, itäpuoli on osittain hakattua metsää. Ympäristö on maalaismaisemaa.  

Asian valvontatietoja 

Ylijäämämaiden vastaanottoilmoitukset 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksella on käytössä kaivettujen maiden puhtauden arviointia varten lausuntomenettely. Maa-aineksia vastaanottavaa tahoa pyydetään täyttämään vastaanottoa koskeva lomake, ja toimittamaan se sekä pyydetyt liitteet valvontaviranomaiselle. Saatujen tietojen pohjalta Keski-Uudenmaan ympäristökeskus arvioi maa-ainesten jäteluonnetta ja ratkaisee tämän perusteella ympäristöluvan tarpeen. Ratkaisusta annetaan lausunto maa-ainesten vastaanottoa suunnittelevalle taholle. 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle on tehty valvontaan liittyen maa-ainesten vastaanottoilmoituksia seuraavasti: 

  1. Hakemus 17. 7. 2014, ylijäämämaata 500 m3 kiinteistölle 505-410-19-11; 
  2. Hakemus 17. 7. 2014, ylijäämämaata 4000-5000 m3 kiinteistölle 505-410-18-6; 
  3. Hakemus 21. 1. 2015, ylijäämämaata 3000 m3 kiinteistölle 505-410-1-29; ja 
  4. Hakemus 7. 6. 2016, ylijäämämaata 8000 m3 kiinteistölle 505-410-19-11.  

Ympäristökeskus on lausunnoissaan katsonut, että edellä mainituissa hakemuksissa (1 - 4) esitetty maa-ainesten vastaanotto ei ole ollut ympäristöluvanvaraista maa-ainesjätteen hyödyntämistä. 

  1. Hakemus 15. 1. 2018, ylijäämämaata 20 000 m3 kiinteistölle 505-410-19-11. 

Ympäristökeskus on lausunnossaan katsonut, että esitetty maa-aineksen (20 000 m3) vastaanotto (hakemuksessa 5) on ympäristönsuojelulain (527/2014) 27 §:n tarkoittamaan ympäristöluvanvaraista jätteen vastaanotto- ja käsittelytoimintaa (pilaantumattoman maa-ainesjätteen muu käsittely kuin sijoittaminen kaatopaikalle). Ympäristökeskus on katsonut, että maa-aineksen vastaanottoilmoituksessa 15.1.2018 esitetty toiminta yhdessä aikaisemmin harjoitetun maa-ainesten vastaanottotoiminnan kanssa ei täytä ympäristöministeriön muistiossa 3.7.2015 "kaivetut maa-ainekset - jäteluonne ja käsittely" määriteltyä jätteen suunnitelmallisen jatkokäytön edellytystä. Maa-ainesten vastaanottoilmoitusten ketjuttaminen usealle vuodelle ei osoita riittävää suunnitelmallisuutta toiminnan todellisesta kestosta ja vastaanotettavan maa-aineksen todellisesta tarpeesta. Kaikki edellä mainitut ilmoitukset (1 - 5)on tehnyt sama toiminnanharjoittaja.

Ympäristölupahakemus 
 
Toiminnanharjoittaja on jättänyt Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnalle 27.3.2018 ympäristölupahakemuksen ylijäämämaiden sijoittamiseksi kiinteistöille 505-410-19-11, 505-410-4-61, 505-410-18-6 ja 505-410-18-27.  Ylijäämämaata on esitetty vastaanotettavaksi enintään 49 000 tn/v. Vastaanotettavien maa-ainesten yhteismäärä on lupahakemuksen mukaan 115 000m3, josta kiinteistöllä 505-410-19-11 hyödynnettäisiin 50 000 m3. Maiden vastaanottoa tehtäisiin vuosien 2019 - 2029 aikana. 

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on 10. 12.2019 § 124 tehnyt päätöksen jättää ympäristölupahakemuksen tutkimatta, koska hakija ei toimittanut hakemukseen lupaviranomaisen pyytämiä täydennyksiä määräaikoihin mennessä. 

Tarkastukset 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristötarkastajat ovat tehneet 2.3.2020 tilalla Ulriksnäs 505-410-19-11 tarkastuksen, joka on liittynyt ilman ympäristölupaa harjoitettavaan maanajoon. Tarkastuskertomuksen 2.3.2020 mukaan kiinteistölle Ulriksnäs, alueelle joka on palautetussa ympäristölupahakemuksessa esitetty täyttöalueena 1 "Tonttukallio" ajettiin tarkastushetkellä maa-aineksia kymmenkunta autokuormaa. Massojen kuljettajina toimivat Antti Metsä oy, Pousa oy ja Ventoniemen sora oy.

Massojen ajo oli toiminnanharjoittajan mukaan aloitettu edellisellä viikolla. Massoja oli ajettu ainakin Kellokoskelta ja Espoosta. Espoon kohdetta toiminnanharjoittaja ei pystynyt yksilöimään tarkemmin.  Toiminnanharjoittajan mukaan vastuu massojen puhtaudesta ja kirjanpidosta oli kuljetusurakoitsijoilla. Täyttömaan joukossa havaittiin joitakin yksittäisiä jätekappaleita: lasinsirpaleita, styroksia, asfalttia, tiiltä, muoviputkea yms. Toiminnanharjoittaja keskeytti tarkastuksen aikana maanajon ympäristötarkastajien suullisen keskeyttämiskehotuksen johdosta. Alueella olevan varastohallin takana havaittiin jätteiden polttopaikka. Polttojätteen joukossa havaittiin poltetun aerosolipulloja ja öljynsuodatin (mahdollinen vaarallinen jäte). 

Ympäristötarkastaja katsoi tarkastuskertomuksessa 2.3.2020, että tarkastuksella havaittu rakennustoiminnassa syntyneen ylijäämämaan vastaanotto kiinteistöllä Ulriksnäs oli ollut ympäristölupaa edellyttävää toimintaa. Ympäristötarkastaja antoi tarkastuksen 2.3.2020 perusteella toiminnanharjoittajalle seuraavat kirjalliset kehotukset: 

  •  ympäristöluvanvaraista maamassojen vastaanottoa ei saa harjoittaa ilman ympäristölupaa, ilman ympäristölupaa aloitettu maan vastaanotto tulee keskeyttää; ja  
  •  jätteiden poltto (mukaan lukien vaaralliset jätteet) tulee lopettaa ja polttojätteet tulee toimittaa asianmukaiselle vastaanottopaikalle. 

Ympäristökeskuksen valvontatietojen mukaan ympäristöluvanvarainen maanajo tilalle Ulriksnäs ei jatkunut tarkastuksen 2.3.2020 jälkeen. 

Toisen tarkastuksen Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristötarkastajat ovat tehneet 23.4.2020 saman toiminnanharjoittajan kiinteistöille Spjutsund ja Metsomäki, joka on liittynyt luvattomaan maanajoon. Tarkastuskertomuksen 15.5.2020 mukaan alueelle oli ajettu vähäisiä määriä maa-aineksia ja betonilietejätettä. Tarkastuskertomuksessa on todettu, että maa-ainesten vastaanottotoimintaa on harjoitettu ilman ympäristölupaa. 

Selvitykset 

Ympäristökeskus osoitti 9.3.2020 kuljetusliikkeille Antti Metsä oy:lle, Pousa oy:lle ja Ventoniemen sora oy:lle selvityspyynnön tilalle Ulriksnäs ajetuista massoista. Selvityspyynnössä on pyydetty myös kuljetusurakoitsijoiden näkemystä siihen, kenellä on ollut vastuu siitä, että ajettavat maamassat ovat pilaantumattomia ja roskattomia. Antti Metsä oy antoi vastineen 31.3.2020, Pousa oy ja Ventoniemen sora oy antoivat vastineensa 31.3.2020 (korjattu sähköpostilla 1.4.2020). Selvitysten mukaan massoja on ajettu ainakin Mäntsälän Ohkolan kylästä (peltomaata 25 autokuormallista) ja Vantaan Åbyntie 5:stä (peltomaata 1 500 tonnia). Vantaan Åbyntie 5:ssä on maaperän tilan tietojärjestelmän (MATTI) rekisterimerkintä, jonka mukaan ko. osoitteessa olevalla kohdekiinteistöllä (92-21-139-3) on ollut varastotiloja, varikko, autojen ja koneiden korjaustoimintaa sekä hiekkapuhallus- ja maalaamotoimintaa. Tontilla on ollut useita maanpäällisiä polttoaine- ja polttoöljysäiliötä sekä polttimia. Kohdekiinteistöllä (92-21-139-3) on myös toinen maaperän tilan tietojärjestelmän (MATTI) rekisterimerkintä osoitteella Åbyntie 6 Vantaa. Rekisterimerkintää koskevalla kiinteistöllä on sijainnut useita maaperän pilaantumista tai sen vaaraa aiheuttavia toimintoja. 

Vantaan ympäristökeskukselta 9.11.2020 saamien tietojen mukaan Insinööritoimisto Pohjatekniikka Oy on tehnyt vuonna 2018 Åbyntie 5 - 6:n tontin pilaantuneisuuden arviointia (selvitys 28.12.2018). Arviointi on tehty käytettävissä olleiden asiakirjojen sekä maastohavaintojen perusteella. Åbyntie 5 - 6 alueet on kunnostettu  SAMASE -ohjearvopitoisuuksien mukaisesti mineraaliöljyn ja yhdestä pisteestä havaitun PCB: n osalta. Lisäksi metallipitoisuuksien takia on tehty kunnostustoimenpiteitä. Kunnostustoimien jälkeen vuodesta 2007 vuoteen 2018 asti aluetta on vuokrattu eri toimijoille läjitysalueeksi. Vuokrasopimusten perusteella alueella on saanut läjittää vain puhtaita massoja. Selvityksen mukaan alueella todennäköisesti esiintyy Vna 214/ 2007 öljyhiilivedyille säädetyn kynnysarvotason ylittäviä summapitoisuuksia. Selvityksessä myös mainitaan, että ylös kaivettujen kynnysarvomassojen hyödyntämiselle tarvitaan ympäristöviranomaisen lupa. Yhteenvetona alueelle on saattanut jäädä kunnostuksista huolimatta pilaantuneita massoja ja/tai jätetäyttöjä. Lisäksi alueella oli jätebetonia ja jätetäyttöjä havaittavissa. 

Alueelle on Vantaan ympäristökeskukselta saamien tietojen mukaan tehty koekuoppia rakennushankkeen yhteydessä vuonna 2019. Koekuopissa ei ole aistinvaraisesti havaittu olevan pilaantuneita maamassoja, mutta betonimursketta ja betonikappaleita havaittiin joissakin koekuopissa. Myös mm. rautoja, tiiltä ja muovia on havaittu kyseisellä alueella. Koekuoppia oli tarkoitus tehdä myöhemmin lisää, mutta näillä alueilla oli isoja maakasoja, jotka oli tarkoitus poistaa ensin. 

Kuljetusyritys Pousa oy on 24.3.2020 toimittanut Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen Åbyntie 5 viljavuustutkimukset (23.7.2018). Viljavuusanalyysissä on selvitetty maa-aineksen ravinnepitoisuudet ja pH sekä maalaji ja multavuus. Analyysissä ei ole tutkittu valtioneuvoston asetuksen maaperän pilaantuneisuuden ja puhdistustarpeen arvioinnista (217/2007) liitteen mukaisia maa-aineksen haitta-aineita. 

Asiassa saatujen selvityksien perusteella ei ole voitu osoittaa, että kiinteistölle Ulriksnäs maaliskuussa 2020 ajetut maamassa ovat olleet puhtaita, roskattomia ja peltoviljelykäyttöön soveltuvia. Toimintaa on lisäksi harjoitettu ilman ympäristölupaa. 

 Kehotus 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus kehotti 1.12.2020 päivätyssä lausunnossa toiminnanharjoittajaa tutkimaan kiinteistölle 505-410-19-11 (Ulriksnäs) tuotujen, osoitteesta Åbyntie 5 Vantaa peräisin olevien maa-ainesten puhtauden. Konsultin tekemä tutkimussuunnitelma tuli toimittaa Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen 15.3.2021 mennessä. Kehotuksessa on todettu, että alueita, joihin Åbyntie 5:sta peräisin olevat maamassat on läjitetty, ei ennen tutkimista saanut ottaa viljelyskäyttöön. Konsulttitoimisto Teollisuuden Vesi oy pyysi 12.3.2021 sähköpostitse lisäaikaa selvityksen tekemiseen 31.3.2021 saakka. Selvityksessä esitettäisiin kuormien kuljetusketju ja alkuperä. Toimitusketjun perusteella voitaisiin todentaa, että Ulriksnäsin tilalle tuodut maat ovat puhtaita ja peräisin alkuperäisesti ilmoitetusta poiketen Helsingistä Koskelantien rakennustyömaalta. Tällöin haitta-ainetutkimusta ei tarvitsisi tehdä. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus antoi lisäaikaa tutkimussuunnitelman tekemiseen 31.3.2021 saakka.

31.3.2021 Teollisuuden Vesi oy lähetti sähköpostitse vastineen. Vastineen mukaan sekä toiminnanharjoittaja että maita kuljettaneet kuljetusyritykset (Pousa oy, Ventoniemen Sora oy sekä Antti Metsä oy) myöntävät ajaneensa multamaata maaliskuun alussa 2020 Ulriksnäsin tilalle. Vastineen mukaan sekä maansiirtoyritysten että SRV:n kanssa käytyjen keskustelujen yhteydessä on selvinnyt, että tarkastuskäynnin yhteydessä on ympäristötarkastajalle annettu epähuomiossa virheellistä tietoa maiden alkuperästä. Maiden alkuperä ei ole Åbyntie 5. Maiden alkuperä on SRV:n rakennusurakka Koskelantiellä (Koskelantie 64, Helsinki). Kaivettu maa on ollut aiemmin puistoa sekä peltomaata ja paikalla kaivuutöiden yhteydessä tehtyjen arvioiden mukaan maan ei ole todettu olevan PIMA-maita ja edellytykset vaadittaville analyyseille eivät ole täyttyneet johtuen alueen historiasta. SRV on tuottanut maat varastoitavaksi Åbyntielle erilliseen aumaan (Åbyntie 5), mistä on suunnitellut ne edelleen seulottavan ja myytävän eteenpäin multamaaksi. Koska tontin rakentaminen alkoi toisen rakennusyhtiön toimesta, tuli maat toimittaa tontilta pois. Tähän kuljetukseen osallistuivat mainitut kuljetusyritykset. Vastineen mukaan Ulriksnäsin tilalle tuodut maat ovat siten puhtaita ja peräisin Helsingistä Koskelantien rakennustyömaalta. Edellä mainitun perusteella toiminnanharjoittaja katsoi, että massojen puhtaiden selvittäminen maaperätutkimuksin oli tarpeetonta. Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle 31.3.2021 lähetetyn vastineen liitteenä ei toimitettu kuormakirjoja, kuitteja tai muita dokumentteja, joilla massojen alkuperä on pyritty aukottomasti todentaa.  

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on katsonut lausunnossaan 28.4.2021, että saatujen sekä aiemmin toimitettujen tietojen perusteella ei voida varmistaa, että alueelle vastaanotetut maamassat ovat olleet puhtaita ja maanviljelyskäyttöön soveltuvia. Vastineessa annetut tiedot eivät olleet riittäviä maamassojen alkuperän ja puhtauden todentamiseen. Myöskään Helsingin Koskelantiellä syntyneet maamassat eivät automaattisesti sovellu sijoitettavaksi peltoviljelyyn ilman tarkempia selvityksiä. 

Kehotus ja kuuleminen 

Maa-aineksen puhtauden selvittämiseksi Keski-Uudenmaan ympäristökeskus kehotti 28.4.2021 uudelleentoiminnanharjoittajaa tutkimaan Ulriksnäsin tilalle Tonttukallion alueelle tuotujen maa-ainesten puhtauden. Konsultin tekemä tutkimussuunnitelma tuli toimittaa Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen 20.7.2021 mennessä. Vaihtoehtoisesti oli mahdollista esittää asiakirjat, joilla osoitetaan aukottomasti koko toimitusketju kaikkien kuormien osalta. Asiakirjoista tuli selvitä massojen alkuperä ja että Tonttukallion alueelle tuodut maa-ainekset ovat pilaantumattomia. Kuitit, kuormakirjat, maaperäkartoitukset ja muut asiakirjat tuli toimittaa 20.7.2021 mennessä. Samassa yhteydessä Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on kuullut toiminnanharjoittajaa mahdollisen hallintopakkomääräyksen antamisesta kehotuksen mukaisessa asiassa.  Keski-Uudenmaan ympäristökeskus varasi asianosaiselle mahdollisuuden vastineen jättämiseen 15.6.2021 mennessä. Toiminnanharjoittaja ei antanut vastinetta taikka pyydettyjä selvityksiä määräaikoihin mennessä.  

28.7. 2021 konsulttitoimisto Teollisuuden Vesi oy pyysi sähköpostitse lisäaikaa kehotus- ja kuulemiskirjeessä kehotettujen toimenpiteiden tekemiselle. Samassa viestissä ilmoitettiin, että mikäli todistusaineisto maiden puhtaudesta ei ole riittävä, voi konsulttitoimisto Sipti oy tarvittaessa tehdä mittaussuunnitelman maiden puhtauden selvittämiseksi. 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus myönsi lisäaikaa 13.8.2021 saakka.  5.8.2021 konsulttitoimisto Teollisuuden Vesi oy lähetti sähköpostitse kuormakirjat (2 kpl) ja jo aiemmin Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle toimitetut viljavuustutkimukset Koskelantieltä ajetuista maista. Lisäksi liitteenä oli SRV Infra oy:n selvitys  Koskelantieltä ajettujen maiden puhtaudesta. Vastineen mukaan maa-ainekset ovat peräisin Koskelantieltä. Toisesta selvityksen liitteenä olevasta kuormakirjasta selviää, että Espoon Sora oy on 18. - 22.11.2019 välisenä aikana ajanut osoitteesta Koskelantie 64 yhteensä 23 kuormaa pintamaata Åby:yn. Toisesta selvityksen liitteenä olevasta kuormakirjasta selviää, että Pousa oy on ajanut pintamaita 24 - 28.2.2020 välisenä aikana 23 kuormaa kiinteistölle 505-410-19-11. Jälkimmäisestä kuormakirjasta ei selviä, mikä on ollut maa-ainesten lähtöpiste. 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus katsoi sähköpostilausunnossaan 9.8.2021, että annetut selvitykset eivät ole riittäviä todentamaan aukottomasti maa-ainesten puhtautta ja alkuperää.  Toiminnanharjoittajalle annettiin sähköpostitse lisäaikaa maa-ainesten haitta-aineiden analysoimiseksi 24.9.2021 saakka, sekä vielä 11.10.2021 kirjepostilla lähetetyllä lausunnolla 15.11.2021 saakka. Lausunnon yhteydessä kuultiin vielä kertaalleen hallintopakon asettamisesta. Toiminnanharjoittaja ei ole toimittanut pyydettyjä tutkimuksia tai antanut vastinetta määräaikoihin mennessä.  

Ehdotus

Esittelijä

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Asiaote ja valitusosoitus saantitodistuksella/asianosainen. Tiedoksi Uudenmaan ELY-keskus/y-vastuualue/kirjaamo. Uhkasakkolain 19 §:n mukainen rekisteröinti, Rekisterimerkintä (ympäristönsuojelulain mukaisen hallintopakkopäätöksen ja siihen liittyvän velvoitteen asettaminen) koskee kiinteistöä 505-410-19-11 (Ulriksnäs): Etelä-Suomen maanmittauslaitos, kiinteistörekisterimerkinnät PL 86, 00521 Helsinki.

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

VALITUSVIRANOMAINEN

Tähän päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta.

VALITUSAIKA

Määräaika valituksen tekemiselle on kolmekymmentä (30) päivää tämän päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Tavallinen tiedoksianto

  • Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivuilla.
  • Päätöksen katsotaan tulleen viranomaisen tietoon kuitenkin kirjeen saapumispäivänä.
  • Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianomaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Todisteellinen tiedoksianto

  • Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.
  • Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
  • Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

VALITUSOIKEUS on:

  • asianosaisella
  • rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunnalla ja muulla kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • valtion valvontaviranomaisella ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella
  • muulla asiassa yleistä etua valvovalla viranomaisella.

VALITUSVIRANOMAINEN

Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava Vaasan hallinto-oikeudelle.

Vaasan hallinto-oikeuden kirjaamon yhteystiedot

käyntiosoite:                        Korholmanpuistikko 43
postiosoite:                          PL 204, 65101 Vaasa
puhelin:                                029 56 42780
faksi:                                    029 56 42760
sähköposti:                          vaasa.hao@oikeus.fi
sähköinen asiointipalvelu:   https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/
aukioloaika:                         maanantaista perjantaihin kello 8.00 – 16.15.

VALITUKSEN MUOTO JA SISÄLTÖ

Vaasan hallinto-oikeudelle osoitettu valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimuksen perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valituskirjelmään on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

OIKEUDENKÄYNTIMAKSU

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

PÖYTÄKIRJA

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kirjaamosta.

Postiosoite:                            PL 60, 04301 Tuusula             
Käyntiosoite:                          Hyrylänkatu 8 C, Tuusula, 4. krs
Sähköpostiosoite:                  yaktoimisto@tuusula.fi
Puhelinnumero:                     (09) 87181 (vaihde)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9.00 – 15.00.

Asianosaiselle lähetettävään valitusosoitukseen merkitään lähettämispäivä:

Päätös on annettu asianosaiselle tiedoksi kirjeellä, joka on lähetetty ____________________

Päätös on annettu asianosaiselle tiedoksi sähköpostilla, joka on lähetetty suoraan tietojärjestelmästä (lähetyspäivä näkyy saatteessa).