Tekninen lautakunta, kokous 18.8.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 81 Riihikallion monitoimikampus, toteutussuunnittelun kilpailutus

TUUDno-2020-691

Valmistelija

  • Mikko Heikkilä, hankesuunnittelija, mikko.heikkila@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Rakennettava koulu toteutetaan uuden oppimisympäristön mukaisena uudisrakennuksena. Hankesuunnitelman mukainen koulu on 4-sarjainen n. 900 oppilaan yhtenäiskoulu. Koulussa on lisäksi tilat 25 lapsen esiopetusryhmälle. Koulukampus muodostuu rakennettavasta uudisrakennuksesta sekä peruskorjattavasta liikuntasalirakennuksesta ja ”pajatalosta” Uudisrakennuksen laajuus on noin 10 850 brm2, liikuntasalirakennus on n. 1677 brm² ja pajatalo n. 1860 brm². Hankkeen kokonaislaajuus on noin 14 370 brm2.
Viimeisimpien ennusteiden mukaan alueen oppilasmäärä on voimakkaassa laskussa ja alustavan arvion mukaan koulu tullaan mitoittamaan n. 800 oppilaalle + 22 esikoululaiselle. 

Hanke toteutetaan Kuivaketju10-järjestelmää noudattaen. Hankkeen toiminnalliset ja laadulliset tavoitteet on esitetty hankesuunnitelmassa. Hankkeen tavoitteet täsmennetään suunnittelun alkuvaiheessa suunnitteluryhmän kanssa.

Hankkeen suunnittelumuotona on osina suunnittelu ja alustavana toteutusmuotona on jaettu-urakka. Suunnittelu alkaa syyskuussa 2020 ja kampuksen uudisosan on suunniteltu olevan valmis elokuussa 2023 ja koko kampuksen lokakuussa 2024.

Sopimuskausi alkaa syyskuussa 2020 ja päättyy lokakuussa 2024.

ARK-, RAK-, LVIA- ja sähkösuunnittelusta julkaistiin tarjouspyyntö 25.4.2020 Hilmassa numerolla 2020-044855 ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa (TED) numerolla 2020/S 082-193643.

Hankintamenettely oli avoin menettely. Hankinta oli jaettu osiin, ja tarjoaja sai jättää tarjouksen joko yhteen tai useampaan osaan. Tarjouspyynnössä oli selvitetty, että yhdelle tarjoajalle myönnetään enintään kolme osaa.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä. Määräaikaan 25.5.2020 klo 13:00 mennessä esitettiin yhteensä 12 kpl kysymyksiä, joihin vastattiin tarjouspalvelu.fi kautta kaikille tarjoajille 4.– 25.5.2020.

Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (1397/2016). Hankinnan arvo ylittää hankintalain 26 §:ssä ilmoitetun EU-kynnysarvon.


Tarjousten käsittely

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Tarjousten käsittely ennen vertailua on kolmivaiheinen, ensin avataan saapuneet tarjoukset ja tämän jälkeen tarkistetaan tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuusehtojen täyttyminen. Tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset hylätään ja vaatimukset täyttävät tarjoukset otetaan mukaan tarjousvertailuun.


Tarjousten avaus, tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuus.

Tarjouksia saatiin määräaikaan 1.6.2020 klo 13:00 mennessä 51 kappaletta, josta:

  • pää- ja arkkitehtisuunnittelutarjouksia 15 kpl
  • rakennesuunnittelutarjouksia 12 kpl
  • LVIA-suunnittelutarjouksia 14 kpl
  • sähkösuunnittelutarjouksia 10 kpl

Tarjoukset avattiin suljetussa tilaisuudessa 1.6.2020 hankintayksikön tiloissa. Määräajan jälkeen ei saapunut tarjouksia.

Avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Pää- ja arkkitehtisuunnittelua tarjonneiden Innovarch Oy:n ja Innopolis Insenerid OÜ:n tarjoukset eivät täyttäneet tarjouspyynnössä ilmoitettua minimireferensiikohdevaatimusta: yksi suunniteltu ja valmistunut kouluhanke, jonka vähimmäiskoko vastaa suunniteltavaa kohdetta, väh. 8 000 brm2. Kohteiden valmistumisesta ei saa olla yli 3 vuotta.

Kahdelta tarjoajalta pyydettiin kirjallista lisäselvitystä tarjouksen, kilpaileviin tarjouksiin nähden, poikkeuksellisen alhaisesta kokonaishinnasta ja työtuntiarviosta.

Loput tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja tarjoajat täyttivät Yhteisen eurooppalaisen hankinta-asiakirjan (ESPD) sekä tarjouspyynnössä kohdassa: Tarjouspyynnön muut ehdot, pyydetyt kelpoisuusehdot.


Tarjousvertailu

Tarjouspyynnössä oli kerrottu, että hankintaa toteuttamaan valitaan yksi tarjoaja jokaiseen osaan, kuitenkin niin, että yhdelle tarjoajalle myönnetään enintään kolme osaa. Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus ja perusteena paras hinta-laatusuhde. Laatuvertailun perusteet ja arviointikriteerit kerrottiin tarkemmin tarjouspyynnön liitteessä: Valintaperusteet.

Tarjousten vertailut ja pisteytykset sanallisine perusteluineen ovat tämän päätöksen liitteenä.


Osa-alue 1, Pää- ja arkkitehtisuunnittelu:

Arsatek Oy, kokonaispisteet 84,54 pistettä

 

Osa-alue 2, Rakennesuunnittelu:

Insinööritoimisto Kimmo Kaitila Oy, kokonaispisteet 95,00 pistettä

 

Osa-alue 3, LVIA-suunnittelu:

Rejlers Finland Oy, kokonaispisteet 100,00 pistettä

 

Osa-alue 4, Sähkösuunnittelu:

Rejlers Finland Oy, kokonaispisteet 93,33 pistettä

 

Hankintapäätös

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valittujen tarjoajien kanssa tehdään erillinen kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.


Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 10.12.2018 § 150 hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan tekninen lautakunta päättää Tilapalveluiden talonrakennushankkeiden suunnittelusopimuksista, joiden arvo on yli 150 000 euroa.


Tarjouspyyntöasiakirjat ja tarjoukset ovat nähtävänä kokouksessa pyydettäessä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Mikko Simpanen, tilapalvelupäällikkö, mikko.simpanen@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • valita tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneet tarjoajat toteuttamaan hankinta
    • Osa-alue 1, Pää- ja arkkitehtisuunnittelu: Arsatek Oy
    • Osa-alue 2, Rakennesuunnittelu: Insinööritoimisto Kimmo Kaitila Oy
    • Osa-alue 3, LVIA-suunnittelu: Rejlers Finland Oy
    • Osa-alue 4, Sähkösuunnittelu:Rejlers Finland Oy
  • hylätä Innovarch Oy:n ja Innopolis Insenerid OÜ:n tarjoukset
  • oikeuttaa tilapalvelupäällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen sekä mahdollisen väliaikaisen hankintasopimuksen, mikäli hankintapäätöksestä valitetaan markkinaoikeuteen
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

tarjoajat, pormestari, kuntakehitysjohtaja, tilapalvelupäällikkö, sivistysjohtaja, Riitta Laurila, Esa Koskinen, Jouko Rautiainen, Raimo Kotilainen, Tiina Simons, Markus Torvinen, Inkeri Kontiola, Harri Saramola

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi