Kunnanhallitus, kokous 26.8.2024

§ 267 Pääkirjaston tarveselvitys

TUUDno-2024-966

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Mika Savola, kiinteistönhoitopäällikkö, mika.savola@tuusula.fi
Katri Rahkola, Kirjastotoimenjohtaja, katri.rahkola@tuusula.fi
Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi
Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Yleistä 

Tuusulan pääkirjaston tarveselvityksen tavoitteena on perustella tilahankinnan tarpeellisuus tai olemassa olevan tilan muutostarve, kuvata alustavasti tarvittavat tilat ja niille asetettavat vaatimukset, tutkia vaihtoehtoiset käyttömahdollisuudet sekä arvioida eri ratkaisujen edullisuus. Tarveselvityksestä edetään hankesuunnitelman laatimiseen. 

Tuusulan pääkirjaston nykyiset tilat toimivat alkuperäisesti käyttötarkoituksiltaan liiketiloiksi suunnitelluissa tiloissa, jotka muutettiin vuonna 2001 pääkirjastoksi. Pääkirjaston laajentunut palveluntarjonta on muuttanut tilatarvetta viime vuosikymmenten aikana. Nykyiset tilat eivät kaikilta osin vastaa tarvetta. Pääkirjaston tilatarpeet on selvitetty Opetus- ja kulttuuriministeriön laatusuosituksiin sekä käyttäjän vaatimusten perusteella nykytilanteeseen ja tulevaisuuden muuttuviin vaatimuksiin peilaten. 

Tilatarpeen muuttumisen ohella nykyiseen kirjastorakennukseen kohdistuu peruskorjaustarvetta. Kuntoarvioon kirjattu pääkirjastorakennuksen peruskorjaus tulisi aloittaa viimeistään vuonna 2026. 

Vanhan peruskorjaus tai uudisrakennus 

Peruskorjausvaihtoehdon ohella on tarveselvitysvaiheessa jo tutkittu alustavasti vaihtoehtona toteuttaa uudet kirjastotoiminnan tarvitsemat tilat. Sijaintivaihtoehtoja on aiemmin selvitetty mm. Koskensillantie-Esikunnanpolku -asemakaavaluonnoksen yhteydessä ja sittemmin tarveselvitystä laadittaessa. Potentiaalisimmat sijainnit voisivat olla ns. hyvinvointikortteli uimahallin itäpuolella tai Hyrrän kortteli. Mikäli uudisrakennusvaihtoehto valitaan, tulee sijainnista tehdä ratkaisu kohtuullisen ripeällä aikataululla, jotta em. hybridihankkeiden toteutusvaihtoedot ovat vielä aikataulullisesti mahdollisia. Hankesuunnitelman tulee valmistua ennen korttelin muiden hankkeiden hankesuunnitelmien valmistumisen aikataulussa - arviolta vuoden 2024 aikana, jotta yhteishanke olisi mahdollinen. 

Kirjastolaki ja palvelustrategia 

Laki yleisistä kirjastoista (1492/2016, 6§ Yleisen kirjaston tehtävät) määrittää yleisen kirjaston tehtäviksi: 

  • tarjota pääsy aineistoihin, tietoon ja kulttuurisisältöihin; 

  • ylläpitää monipuolista ja uudistuvaa kokoelmaa; 

  • edistää lukemista ja kirjallisuutta; 

  • tarjota tietopalvelua, ohjausta ja tukea tiedon hankintaan ja käyttöön sekä monipuoliseen lukutaitoon; 

  • tarjota tiloja oppimiseen, harrastamiseen, työskentelyyn ja kansalaistoimintaan; 

  • edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista vuoropuhelua    
     

Yleisiä kirjastoja tulee kehittää kirjastolain tavoitteiden mukaisesti, mikä tarkoittaa kirjastopalveluiden maksuttomuutta ja niiden lähipalveluluonteen säilyttämistä. Kirjastolain mukaan kirjastoja tulee kehittää avoimena oppimisen ja harrastamisen, kansalaistoiminnan tarpeita tukevina tiloina sekä digitaalista tasa-arvoa turvaavina toimijoina.  

Tuusulan kunnan tavoitteena on, että kirjasto tukee ja nostaa esille kunnan arvojen mukaista toimintaa. Kunnan seuraavan sukupolven kirjastot ovat muuntojoustavia tiloja, joissa on otettu eri käyttäjäryhmien tarpeet huomioon. Kirjastojen tulee olla Tuusulan asukkaille matalan kynnyksen osallistumisareenoita, jotka kannustavat aktiiviseen kansalaisuuteen. Kirjasto vahvistaa ja ylläpitää osallisuutta sekä tarjoaa kaikille kansalaisille puitteet osallistua ja rakentaa modernia yhteisöllisyyttä. 

Kirjaston kävijämäärä 

Seuraavien vuosikymmenten aikana Tuusulaan odotetaan merkittävää väestönkasvua. Opetus- ja kulttuuriministeriön laatusuosituksessa toimintaan soveltuvaa tilaa tulee olla vähintään 100 m²/1000 asukasta. Pääkirjaston kävijämäärät ovat kasvaneet vuosikymmenten aikana. Vuonna 2023 nähtiin ennätys vuosittaisissa kävijämäärissä, 219 190 asiakasta, mikä tarkoitti yli 10 % kasvua. Väestön- ja kävijämäärien kasvu osoittaa kirjastopalveluiden tarpeen kasvun. 

Tarveselvityksessä tutkitut vaihtoehdot 

 

V1B Pääkirjaston kevyt peruskorjaus

V1B Pääkirjaston raskas peruskorjaus

V2 Pääkirjasto Hyrrään

V3A Pääkirjaston uudis-rakennus

V3B Uudis-rakennus sote-keskuksessa

Laajuus

2 500 brm²

5 085 brm²

4 750 brm²

4 750 brm²

4 750 brm²

Vaihto-ehdon keskeiset hyödyt ja haitat

Sijainti ennallaan

Eri alkuperäinen rakennuksen käyttö-tarkoitus

Ei mahdollista toiminnallisia muutoksia

Ei vastaa tarpeeseen

- Väistötilat vaativa hanke

Sijainti ennallaan 

Eri alkuperäinen rakennuksen käyttö-tarkoitus 

Toiminnallisia muutoksia 

Vaatii uusia tila-järjestelyjä 

Merkittäviä rakenteellisia muutoksia 

Väistötilat vaativa hanke 

Kirjasto kauppa-keskuksen yhteydessä 

Keskon suunnitelmat toistaiseksi auki 

Muiden toimijoiden tarpeet huomioitava 

Ei väistö-tilojen tarvetta 

 

Pääkirjasto itsenäisenä yksikkönään 

Vastaa täysin kirjaston tarpeisiin 

Tilaohjelmaa rajoittavia tekijöitä ei ole 

Ei väistö-tilojen tarvetta 

Kirjasto osana muuta toimintaa  

Vastaa kirjaston tarpeisiin 

Tila-ohjelmaa rajoittavat tekijät vähäiset 

Ei väistötilojen tarvetta 

Vaihto-ehdon kustan-nukset

Kustannus-arvio 5 680 000 €

Vain pakolliset korjaus-tarpeet huomioitu

15 v. tarkastelu-ajanjakso

Tilamuutoksia ei ole huomioitu

Ei vastaa nykytilanteen tilatarpeeseen

 Ei ratkaise tulevaa tilatarvetta

Kustannus-arvio 11 000 000 € 

Tilat ja talotekniikka uudistetaan kokonais-valtaisesti

Tilamuutokset on huomioitu

Rahoitus-kuluja ei huomioitu

Toiminnan varusteet, kojeet ja laitteet - ei huomioitu

Väistötilat ja muutot - ei huomioitu

Kustannus-arvio 25 650 000 – 36 765 000 €

- Vuokrahinta-arvio 30 – 43 €/m2

- Toiminnan varusteet, kojeet ja laitteet eivät sisälly

Kustannus-arvio    17 100 000 €

- Rahoitus-kulut eivät sisälly

- Toiminnan varusteet, kojeet tai laitteet eivät sisälly

- Väistötilat ja muutot eivät kuulu kustannus-arvioon

Kustannus-arvio  16 860 000 €

 - Rahoitus-kulut eivät sisälly

- Toiminnan varusteet, kojeet tai laitteet eivät sisälly

- Väistötilat ja muutot eivät kuulu kustannus-arvioon

Yhteenveto tuloista ja menoista

Tulot:

+ vuokratulo: 150 204 €/v (2023)

Menot:

-220 868 €/v (ylläpidon kustannukset 
3 313 020 €/15v

5 680 000€ tai -11 000 000€

Tase/kirjanpito: (Haahtela)

Tekninen arvo noin 6.4Meur

Jälleenhankinta-arvo 12,5 Meur

YHT.5 680 000 tai -11 000 000 €

HUOM! Ylläpidon kustannukset eivät sisälly

Yhteenveto V2 tuloista ja menoista

+ 2 900 000€ (arvioitu tontin myyntitulo)

- 510 000 € (purku-kustannukset)

YHT. -23 260 000 - 34 375 000€

Yhteenveto V3 tuloista ja menoista

+ 2 900 000€ (arvioitu tontin myyntitulo)

- 510 000 € (purku-kustannukset

- 1 660 000 € (tontista menetetyt myyntitulot)

- XX € (ylläpidon kustannukset 15 v. tarkennetaan)

YHT. V3A - 16 370 000 €

 

YHT. V3B - 16 130 000 €

 

HUOM! Ylläpidon kustannukset eivät sisälly

 

Ehdotus

Esittelijä

Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää

  • käydä asiasta lähetekeskustelun ja merkitä asian tiedoksi. 

  • esittää tekniselle lautakunnalle ja edelleen kunnanhallituksen hankesuunnitelman käynnistämistä edistettävän vaihtoehdon selvittämiseksi. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kuntasuunnittelupäällikkö Asko Honkanen ja kirjastotoimen johtaja Katri Rahkola esittelivät asiaa kokouksessa.

Valmistelija

Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta käsitteli pääkirjaston tarveselvitystä 21.5.2024. Tämän jälkeen on sijaintivaihtoehtojen vertailun tueksi vielä tehty laskelma, jossa esitetään arvio eri vaihtoehtojen kustannustehokkuudesta. Laskelmassa on tilahankinnan investointikulu jaettu oletulle käyttöajalle. Laskelma osoittaa, että kustannustehokkaimmat vaihtoehdot ovat esitetyillä oletuksilla uudisrakennusvaihtoehdot.

 

Ve   Investointi Rahoituskulut (3,3%) Lainanhoitoaika Kulut Käyttöaika Kustannus / vuosi
    M€ M€ v M€ v  
1A Kevyt peruskorjaus 5,68 0,49 5,00 6,17 5 1,2
1B Raskas peruskorjaus 11,00 2,96 15,00 13,96 15 0,9
2 Uudisrakennus Hyrrän osana 30,00 vuokrakohde vuokrakohde 30,00 40 0,8
3A Uudisrakennus hyvinvointikorttelissa 17,10 8,02 25,00 25,12 40 0,6
3B Osa sote-keskusta 16,86 7,92 25,00 24,78 40 0,6

 

Hyrrän vaihtoehdosta saadaan suunnitelma ja tarkennettu kustannusarvio lähiaikoina, jolloin vaihtoehtovertailua tarkennetaan.

 

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Siren, kuntakehitysjohtaja, pirjo.siren@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää merkitä pääkirjaston tarveselvityksen tiedoksi ja päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi pääkirjaston tarveselvityksen
  • käynnistää pääkirjaston hankesuunnitelman valmistelun ensisijaisesti vaihtoehdon 2 ja vaihtoehdon 3 (AB) pohjalta.


Lisäksi tekninen lautakunta päättää tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asia osalta valittömästi kokouksessa.

Päätös

Tekninen lautakunta päätti merkitä pääkirjaston tarveselvityksen tiedoksi ja päätti ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi pääkirjaston tarveselvityksen
  • käynnistää pääkirjaston hankesuunnitelman valmistelun ensisijaisesti vaihtoehtojen 1B, 2 ja vaihtoehdon 3 (AB) pohjalta.

 

Lisäksi tekninen lautakunta päätti tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asia osalta valittömästi kokouksessa.

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun Cecilia Veikkolainen ehdotti vaihtoehto 1B:n isäystä päätösehdotuksen toiseen kohtaan:

  • käynnistää pääkirjaston hankesuunnitelman valmistelun ensisijaisesti vaihtoehtojen 1B, 2 ja vaihtoehdon 3 (AB) pohjalta.

 

Tekninen lautakunta hyväksyi yksimielisesti lisäyksen.

Valmistelija

  • Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi pääkirjaston tarveselvityksen
  • käynnistää pääkirjaston hankesuunnitelman valmistelun ensisijaisesti vaihtoehtojen 1B, 2 ja vaihtoehdon 3 (AB) pohjalta.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • merkitä tiedoksi pääkirjaston tarveselvityksen
  • käynnistää pääkirjaston hankesuunnitelman valmistelun ensisijaisesti vaihtoehdon 1B ja vaihtoehdon 3 (AB) pohjalta.

Kokouskäsittely

Kirjastotoimenjohtaja Rahkola ja kuntasuunnittelupäällikkö Honkanen selostivat asiaa kokouksessa. 

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun, jäsen Nyman ehdotti vaihtoehdon 2 poisjättämistä. Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti. 

Jäsen Laura Åvall saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 17.45. 
Rahkola ja Honkanen poistuivat kokouksesta asian käsittelyn jälkeen 19.51. 

Asian käsittelyn jälkeen pidettiin tauko klo 19.51- 19.02.
 


Muutoksenhaku

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- muutoksenhakijan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, kirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimuskirjelmään valtakirja.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimuskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimus on toimitettava Tuusulan kunnalle virka-aikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä käyttäen alla olevia yhteystietoja:
Tuusulan kunta, Kunnanhallitus
osoite: PL 60, 04301 Tuusula
sähköposti: kirjaamo@tuusula.fi
puh. vaihde: 09 87 181

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupiste TuusInfoon os. Autoasemankatu 1, 04300 Tuusula.