Valmistelija
                        
                        
                            
                                Mika Savola, kiinteistönhoitopäällikkö, mika.savola@tuusula.fi
Katri Rahkola, Kirjastotoimenjohtaja, katri.rahkola@tuusula.fi
Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi
Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi
                            
                         
                    
                    
                        Perustelut
                        
                        Yleistä 
Tuusulan pääkirjaston tarveselvityksen tavoitteena on perustella tilahankinnan tarpeellisuus tai olemassa olevan tilan muutostarve, kuvata alustavasti tarvittavat tilat ja niille asetettavat vaatimukset, tutkia vaihtoehtoiset käyttömahdollisuudet sekä arvioida eri ratkaisujen edullisuus. Tarveselvityksestä edetään hankesuunnitelman laatimiseen. 
Tuusulan pääkirjaston nykyiset tilat toimivat alkuperäisesti käyttötarkoituksiltaan liiketiloiksi suunnitelluissa tiloissa, jotka muutettiin vuonna 2001 pääkirjastoksi. Pääkirjaston laajentunut palveluntarjonta on muuttanut tilatarvetta viime vuosikymmenten aikana. Nykyiset tilat eivät kaikilta osin vastaa tarvetta. Pääkirjaston tilatarpeet on selvitetty Opetus- ja kulttuuriministeriön laatusuosituksiin sekä käyttäjän vaatimusten perusteella nykytilanteeseen ja tulevaisuuden muuttuviin vaatimuksiin peilaten. 
Tilatarpeen muuttumisen ohella nykyiseen kirjastorakennukseen kohdistuu peruskorjaustarvetta. Kuntoarvioon kirjattu pääkirjastorakennuksen peruskorjaus tulisi aloittaa viimeistään vuonna 2026. 
Vanhan peruskorjaus tai uudisrakennus 
Peruskorjausvaihtoehdon ohella on tarveselvitysvaiheessa jo tutkittu alustavasti vaihtoehtona toteuttaa uudet kirjastotoiminnan tarvitsemat tilat. Sijaintivaihtoehtoja on aiemmin selvitetty mm. Koskensillantie-Esikunnanpolku -asemakaavaluonnoksen yhteydessä ja sittemmin tarveselvitystä laadittaessa. Potentiaalisimmat sijainnit voisivat olla ns. hyvinvointikortteli uimahallin itäpuolella tai Hyrrän kortteli. Mikäli uudisrakennusvaihtoehto valitaan, tulee sijainnista tehdä ratkaisu kohtuullisen ripeällä aikataululla, jotta em. hybridihankkeiden toteutusvaihtoedot ovat vielä aikataulullisesti mahdollisia. Hankesuunnitelman tulee valmistua ennen korttelin muiden hankkeiden hankesuunnitelmien valmistumisen aikataulussa - arviolta vuoden 2024 aikana, jotta yhteishanke olisi mahdollinen. 
Kirjastolaki ja palvelustrategia 
Laki yleisistä kirjastoista (1492/2016, 6§ Yleisen kirjaston tehtävät) määrittää yleisen kirjaston tehtäviksi: 
	- 
	
tarjota pääsy aineistoihin, tietoon ja kulttuurisisältöihin; 
	 
	- 
	
ylläpitää monipuolista ja uudistuvaa kokoelmaa; 
	 
	- 
	
edistää lukemista ja kirjallisuutta; 
	 
	- 
	
tarjota tietopalvelua, ohjausta ja tukea tiedon hankintaan ja käyttöön sekä monipuoliseen lukutaitoon; 
	 
	- 
	
tarjota tiloja oppimiseen, harrastamiseen, työskentelyyn ja kansalaistoimintaan; 
	 
	- 
	
edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista vuoropuhelua    
	 
	 
Yleisiä kirjastoja tulee kehittää kirjastolain tavoitteiden mukaisesti, mikä tarkoittaa kirjastopalveluiden maksuttomuutta ja niiden lähipalveluluonteen säilyttämistä. Kirjastolain mukaan kirjastoja tulee kehittää avoimena oppimisen ja harrastamisen, kansalaistoiminnan tarpeita tukevina tiloina sekä digitaalista tasa-arvoa turvaavina toimijoina.  
Tuusulan kunnan tavoitteena on, että kirjasto tukee ja nostaa esille kunnan arvojen mukaista toimintaa. Kunnan seuraavan sukupolven kirjastot ovat muuntojoustavia tiloja, joissa on otettu eri käyttäjäryhmien tarpeet huomioon. Kirjastojen tulee olla Tuusulan asukkaille matalan kynnyksen osallistumisareenoita, jotka kannustavat aktiiviseen kansalaisuuteen. Kirjasto vahvistaa ja ylläpitää osallisuutta sekä tarjoaa kaikille kansalaisille puitteet osallistua ja rakentaa modernia yhteisöllisyyttä. 
Kirjaston kävijämäärä 
Seuraavien vuosikymmenten aikana Tuusulaan odotetaan merkittävää väestönkasvua. Opetus- ja kulttuuriministeriön laatusuosituksessa toimintaan soveltuvaa tilaa tulee olla vähintään 100 m²/1000 asukasta. Pääkirjaston kävijämäärät ovat kasvaneet vuosikymmenten aikana. Vuonna 2023 nähtiin ennätys vuosittaisissa kävijämäärissä, 219 190 asiakasta, mikä tarkoitti yli 10 % kasvua. Väestön- ja kävijämäärien kasvu osoittaa kirjastopalveluiden tarpeen kasvun. 
Tarveselvityksessä tutkitut vaihtoehdot 
	
		
			| 
			   
			 | 
			
			 V1B Pääkirjaston kevyt peruskorjaus 
			 | 
			
			 V1B Pääkirjaston raskas peruskorjaus 
			 | 
			
			 V2 Pääkirjasto Hyrrään 
			 | 
			
			 V3A Pääkirjaston uudis-rakennus 
			 | 
			
			 V3B Uudis-rakennus sote-keskuksessa 
			 | 
		
		
			| 
			 Laajuus 
			 | 
			
			 2 500 brm² 
			 | 
			
			 5 085 brm² 
			 | 
			
			 4 750 brm² 
			 | 
			
			 4 750 brm² 
			 | 
			
			 4 750 brm² 
			 | 
		
		
			| 
			 Vaihto-ehdon keskeiset hyödyt ja haitat 
			 | 
			
			 Sijainti ennallaan 
			Eri alkuperäinen rakennuksen käyttö-tarkoitus 
			Ei mahdollista toiminnallisia muutoksia 
			Ei vastaa tarpeeseen 
			- Väistötilat vaativa hanke 
			 | 
			
			 Sijainti ennallaan  
			Eri alkuperäinen rakennuksen käyttö-tarkoitus  
			Toiminnallisia muutoksia  
			Vaatii uusia tila-järjestelyjä  
			Merkittäviä rakenteellisia muutoksia  
			Väistötilat vaativa hanke  
			 | 
			
			 Kirjasto kauppa-keskuksen yhteydessä  
			Keskon suunnitelmat toistaiseksi auki  
			Muiden toimijoiden tarpeet huomioitava  
			Ei väistö-tilojen tarvetta  
			  
			 | 
			
			 Pääkirjasto itsenäisenä yksikkönään  
			Vastaa täysin kirjaston tarpeisiin  
			Tilaohjelmaa rajoittavia tekijöitä ei ole  
			Ei väistö-tilojen tarvetta  
			 | 
			
			 Kirjasto osana muuta toimintaa   
			Vastaa kirjaston tarpeisiin  
			Tila-ohjelmaa rajoittavat tekijät vähäiset  
			Ei väistötilojen tarvetta  
			 | 
		
		
			| 
			 Vaihto-ehdon kustan-nukset 
			 | 
			
			 Kustannus-arvio 5 680 000 € 
			Vain pakolliset korjaus-tarpeet huomioitu 
			15 v. tarkastelu-ajanjakso 
			Tilamuutoksia ei ole huomioitu 
			Ei vastaa nykytilanteen tilatarpeeseen 
			 Ei ratkaise tulevaa tilatarvetta 
			 | 
			
			 Kustannus-arvio 11 000 000 €  
			Tilat ja talotekniikka uudistetaan kokonais-valtaisesti 
			Tilamuutokset on huomioitu 
			Rahoitus-kuluja ei huomioitu 
			Toiminnan varusteet, kojeet ja laitteet - ei huomioitu 
			Väistötilat ja muutot - ei huomioitu 
			 | 
			
			 Kustannus-arvio 25 650 000 – 36 765 000 € 
			- Vuokrahinta-arvio 30 – 43 €/m2 
			- Toiminnan varusteet, kojeet ja laitteet eivät sisälly 
			 | 
			
			 Kustannus-arvio    17 100 000 € 
			- Rahoitus-kulut eivät sisälly 
			- Toiminnan varusteet, kojeet tai laitteet eivät sisälly 
			- Väistötilat ja muutot eivät kuulu kustannus-arvioon 
			 | 
			
			 Kustannus-arvio  16 860 000 € 
			 - Rahoitus-kulut eivät sisälly 
			- Toiminnan varusteet, kojeet tai laitteet eivät sisälly 
			- Väistötilat ja muutot eivät kuulu kustannus-arvioon 
			 | 
		
		
			| 
			 Yhteenveto tuloista ja menoista 
			 | 
			
			 Tulot: 
			+ vuokratulo: 150 204 €/v (2023) 
			Menot: 
			-220 868 €/v (ylläpidon kustannukset  
			3 313 020 €/15v 
			5 680 000€ tai -11 000 000€ 
			Tase/kirjanpito: (Haahtela) 
			Tekninen arvo noin 6.4Meur 
			Jälleenhankinta-arvo 12,5 Meur 
			YHT.5 680 000 tai -11 000 000 € 
			HUOM! Ylläpidon kustannukset eivät sisälly 
			 | 
			
			 Yhteenveto V2 tuloista ja menoista 
			+ 2 900 000€ (arvioitu tontin myyntitulo) 
			- 510 000 € (purku-kustannukset) 
			YHT. -23 260 000 - 34 375 000€ 
			 | 
			
			 Yhteenveto V3 tuloista ja menoista 
			+ 2 900 000€ (arvioitu tontin myyntitulo) 
			- 510 000 € (purku-kustannukset 
			- 1 660 000 € (tontista menetetyt myyntitulot) 
			- XX € (ylläpidon kustannukset 15 v. tarkennetaan) 
			YHT. V3A - 16 370 000 € 
			  
			YHT. V3B - 16 130 000 € 
			  
			HUOM! Ylläpidon kustannukset eivät sisälly 
			 | 
		
	
 
                     
                    
                    
                        Ehdotus
                        
                        
                            
                                Esittelijä
                            
                            
                                
                                    Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
                                
                             
                        
                        
                            
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää
                        
                     
                    
                        Päätös
                        
                        Ehdotus hyväksyttiin.
Kuntasuunnittelupäällikkö Asko Honkanen ja kirjastotoimen johtaja Katri Rahkola esittelivät asiaa kokouksessa.