Kunnanhallitus, kokous 25.11.2024

§ 414 Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelma, ehdotuksen hyväksyminen

TUUDno-2023-36

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Taina Toivanen, suunnitteluinsinööri

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Tuusulan kunta on perustanut 16.12.2019 dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS), jonka sisällä kilpailutetaan vuosien 2020-2022 aikana erilaisia yhdyskuntatekniikan suunnittelu- ja rakentamispalveluiden hankintoja. Puitesopimusjärjestelmää on jatkettu 24.11.2022 Cloudiaan tehdyllä ilmoituksella vuoden 2024 loppuun.

Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman hanke on julkaistu Yhdyskuntatekniikan suunnittelu- ja rakennuttamispalveluiden dynaamisen hankintajärjestelmän 2020-2022 (DPS) osa-alueeseen 4. Tie-, katu- ja aluetekniikka valittujen toimittajien kesken. Hankinnassa noudatetaan DPS koskevaa sopimusta, jollei ole hankekohtaisesti muuta mainittu. Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukainen dynaaminen hankintajärjestelmä, johon kaikki halukkaat ehdokkaat voivat osallistua koko sen keston ajan.

Suunnittelualue sijaitsee Tuusulan kunnassa Hyrylän keskustan koillispuolella. Alue sijoittuu Tuusulantien, Järvenpääntien (mt 146), Kulloontien (mt 148), sekä Tuusulan ja Keravan kuntarajan rajaamalle alueelle, sekä näiden väylien lähiympäristöön. Suunnittelun tavoitteena on laatia liikenteen yleissuunnitelma Koillis-Hyrylän pää- ja kokoojakatuverkolle ja Mattila II kaava-alueen kaikelle katuverkolle. Mattila II kaava-alueella tehdään myös tarkemmat liikennesuunnitelmat ja kunnallistekniikan yleissuunnitelma. Hulevesien osalta työn tavoitteena on selvittää Mattila II asemakaavan vaikutukset hulevesiin ja sen perusteella määrittää asemakaavaan niiden viivyttämisen laadulliset ja määrälliset tavoitteet. Suunnitelman tulee olla valmis 31.1.2024 mennessä.

Hankintailmoitus julkaistiin Cloudia kilpailutusportaalin kautta 10.2.2023, ilmoituksen diaarinumero on TUUDno-2023-36. Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin, vertailuna halvin hinta ilman optiota. Halvinta hintaa käytetään valintaperusteena, koska suunnitelmien laadullisuus on otettu huomioon tarjokkaiden soveltuvuusvaatimuksissa ja tehtävää säätelevän ohjeiston kautta.

Hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n kansallisen kynnysarvon. Hanke toteutetaan yhteistyössä kaavoituksen, Tuusulan Veden ja yhdyskuntatekniikan kanssa.

 

Tarjousten avaus ja tarjouspyynnönmukaisuus

Tarjouksia saatiin määräaikaan 13.3.2023 klo 12.00 mennessä neljä: AFRY Finland Oy, FCG Finnish Consulting Group Oy, Ramboll Finland Oy ja Sitowice Oy. Tarjoukset avattiin suljetussa tilaisuudessa 13.3.2023 klo 14:39. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei ollut.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä. Määräaikaan 28.2.2023 klo 12:00 mennessä tarjousportaalin kautta esitettyihin kysymyksiin vastattiin 1.3.2023. Samassa yhteydessä lisättiin tarjouspyyntöön 2 liitettä Luontoselvitykset Koillis-Hyrylässä 2021 ja Pohjatutkimuskartta_2023.

Avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Tarjoukset vastasivat muutoin sisällöltään pyydettyä, mutta yhdessä mainittiin sopimusehtoina Konsulttiala yleiset sopimusehdot KSE 2013, eikä pyydettyjä Tuusulan dynaamisen hankintajärjestelmän yleisiä sopimusehtoja. Tarjoajaa pyydettiin vahvistamaan viimeistään 23.3.2023, että he noudattavat Tuusulan dynaamisenhankintajärjestelmän yleisiä sopimusehtoja.  Vahvistus tuli määräajassa ja kaikki tarjoukset otettiin mukaan tarjousten vertailuun.

 

Tarjousvertailu

Tarjouspyynnössä oli kerrottu, että ehdot täyttäneistä tarjoajista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättänyt konsultti. Palveluntuottajaksi valitaan yksi toimija.

Tarjoukset olivat seuraavat (alv 0%)

·       AFRY Finland Oy, kokonaishinta 118 749 euroa

·       FCG Finnish Consulting Group Oy, kokonaishinta 148 100 eroa

·       Ramboll Finland Oy, kokonaishinta 341 000 euroa

·       Sitowice Oy, kokonaishinta 151 720 euroa

 

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi AFRY Finland Oy.

Liitteinä (21 kpl) ovat Cloudian hankintailmoitus, tarjouspyyntö liitteineen, tarjousten avauspöytäkirja, tarjousten vertailu sekä toimeksiannossa sovellettavat sopimusehdot.

 

Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 10.12.2018 § 150 hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan yhdyskuntatekniikan päällikkö päättää suunnitteluhankinnoista, joiden arvo on enintään 100 000 euroa. Yli 100 000 euron suunnitteluhankinnoista päättää tekninen lautakunta.

Yhdyskuntatekniikan päällikkö esittää, että suunnittelijaksi valitaan tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut AFRY Finland Oy.

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valitun tarjoajan kanssa tehdään erillinen kirjallinen toimeksiantosopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

Ehdotus

Esittelijä

Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • että Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman laatijaksi valitaan tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut AFRY Finland Oy
  • oikeuttaa yhdyskuntatekniikan päällikön solmimaan toimeksiannosta sopimuksen
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi
Hannamari Vänni, varhaiskasvatuspäällikkö, hannamari.vanni@tuusula.fi
Risto Kanerva, vapaa-aikapalveluiden päällikkö, risto.kanerva@tuusula.fi
Ulla Kinnunen, kulttuuri- ja museotoimenjohtaja, ulla.kinnunen@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunta, kasvu ja ympäristö kaavoitus on asettanut Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS) nähtäville mielipiteiden esittämistä varten. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä 25.5.-30.6.2023. Sivistyksen toimialueen lautakunnilta pyydetään lausuntoa osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan 30.6.2023 mennessä. 

Yleissuunnittelutyön ensisijaisena tavoitteena tuottaa tietoa alueen asemakaavoitusta varten ja yhteensovittaa laajempia osakokonaisuuksia. Yksi keskeisimmistä asioista on selvittää Tuusulan itäväylän jatkeen linjaus ja miten se liittyy Järvenpääntiehen sekä sen vaikutukset ympäristöönsä. Yleissuunnitelma ei ole virallinen kaavataso, eikä sillä ole oikeusvaikutuksia, mutta se toimii laadittavien asemakaavojen selvitysaineistona. 


Sivistyksen lautakuntien lausunto: 

Kasvatus- ja sivistyslautakunta ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteavat lausunnossaan Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta (OAS) seuraavaa: 

Vanhalla kunnantalolla on tärkeä asema kunnan merkkirakennuksena. Saksan tila on yksi kulttuuri- ja rakennushistoriallisesti merkittävistä tiloista Tuusulassa.  Niiden asema vanhoina identiteettirakennuksina tulee huomioida kaavassa. 

Kaavassa tulee osoittaa tarkoituksenmukaiset ja riittävät yhteydet Tuusulanjärven kampukselle, Rykmentinpuiston kampukselle ja lukio- ja kulttuuritalo Monioon.  Kulloontie on vilkkaasti liikennöity tie, jonka ylittäminen on vaarallista. Siksi Kulloontien alitukset on huomioitava suunnitelmassa siten, että niille ohjautuu tarkoituksenmukaiset kevyen liikenteen väylät. Kevyen liikenteen kulkuyhteyden on ratkaistava Koillis-Hyrylän alueelta Rykmentinpuiston alueelle sujuva, selkeästi hahmottuva ja turvallinen reitti koululaisille ja opiskelijoille. 

Ulkoiluun soveltuvat puistoraitit ja kevyen liikenteen väylät mm. työpaikkaliikenteen tarpeisiin tulee rakentaa etupainotteisesti. Tärkeimmät suunnittelualuetta koskevat yhteydet ovat Urheilukeskuksesta Tuusulanjärven kampukselle ja Keravalta Tuusulanjärven suuntaan. Kaavan tulee ratkaista erinomaisella tasolla oleelliset kevyen liikenteen ja ulkoilureittien katkeamattomat yhteydet ja kulkusuunnat, alueen sijaitessa monen asuinalueen ja kunnan risteyskohdassa. 

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma vaatii tarkempaa tarkastelua, jossa sivistyksen toimialue tunnistaa tarpeita olla mukana jatkosuunnittelussa. Kasvatus- ja sivistyslautakunta ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta ilmoittautuvat osallisiksi jatkosuunnitteluun.  

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää antaa Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta asiaselostuksessa esitetyn lausunnon.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Vili Lustman, asemakaavasuunnittelija, vili.lustman@tuusula.fi
Annukka Luoderanta, hyvinvointikoordinaattori, annukka.luoderanta@tuusula.fi

Perustelut

Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS) on asetettu nähtäville mielipiteiden esittämistä varten. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä 25.5.-30.6.2023.

Selvitysalue sijaitsee Tuusulan kunnassa Hyrylän keskustan koillispuolella. Alue sijoittuu Tuusulantien, Järvenpääntien (mt 146), Kulloontien (mt 148), sekä Tuusulan ja Keravan kuntarajan rajaamalle alueelle, sekä näiden väylien lähiympäristöön. Selvitysalueen laajuus on noin 460 ha. 

Tarkoituksena on laatia liikenteen yleissuunnitelma Koillis-Hyrylän pää- ja kokoojakatuverkolle ja Mattila II kaava-alueen kaikelle katuverkolle. Mattila II kaava-alueella tehdään myös tarkemmat liikennesuunnitelmat ja kunnallistekniikan yleissuunnitelma. Koko alueelta tehdään jalankulun ja pyöräilyn yleissuunnitelma, jossa keskeistä ovat turvalliset yhteydet Tuusulanjärven kampukselle sekä laadukkaat ja sujuvat yhteydet Keravan asemalle, Hyrylän keskustaan sekä Rykmentinpuiston kautta Tuusulan urheilukeskukselle. Tuusulan itäisen ohikulkutien jatkeen linjaus selvitetään ja ratkaistaan, miten se liittyy Järvenpääntiehen sekä selvitetään sen vaikutukset ympäristöön ja muuhun liikenneverkkoon. Myös mahdollisen Suopurontien jatkeen linjauksen vaikutukset selvitetään. Itäisen ohikulkutien jatkeen tarkoituksena on vähentää liikennettä Hyrylän keskustassa. Suunnitelman on pyrittävä minimoimaan uuden läpiajoliikenteen ohjautuminen Keravalta ja Järvenpäästä.

Yleissuunnittelutyön ensisijaisena tavoitteena tuottaa tietoa alueen asemakaavoitusta varten ja sovittaa yhteen laajempia osakokonaisuuksia. Yleissuunnitelma toimii laadittavien asemakaavojen selvitysaineistona, mutta se ei ole virallinen kaavataso, eikä sillä ole oikeusvaikutuksia.

 

Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman OAS, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan lausunto

Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelmassa ja myöhemmin kaavassa tulee varmistaa erityisesti esteettömät reitit jalankulkijoille (mm. lapset, ikäihmiset) ja pyöräilijöille turvalliset, viihtyisät ja laadukkaat kulkuyhteydet Tuusulanjärven ja Rykmentin kampuksille, Tuusulan urheilukeskukselle ja Hyrylän keskustaan. Selkeä ja luonteva kevyen liikenteen reitti Kotorannanpuistoon ja Rantatielle kannustaa lähiympäristössä liikkumiseen.

Asianmukainen pyöräily-yhteys Keravan asemalle on varmistettava, lisäksi alueen suunnittelussa tulee huomioida joukkoliikenteen vaatimukset sujuvaan liikennöintiin muun muassa Hyrylän ja Keravan välillä.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta suosittelee, että Itäisen ohikulkutien nopeuksia määriteltäessä kiinnitetään erityistä huomiota liikenneturvallisuuteen liittyviin asioihin.

Ehdotus

Esittelijä

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää

  • antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon.

Päätös

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päätti

  • antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon.

Valmistelija

Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi
Hannamari Vänni, varhaiskasvatuspäällikkö, hannamari.vanni@tuusula.fi
Risto Kanerva, vapaa-aikapalveluiden päällikkö, risto.kanerva@tuusula.fi
Ulla Kinnunen, kulttuuri- ja museotoimenjohtaja, ulla.kinnunen@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunta, kasvu ja ympäristö kaavoitus on asettanut Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS) nähtäville mielipiteiden esittämistä varten. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä 25.5.-30.6.2023. Sivistyksen toimialueen lautakunnilta pyydetään lausuntoa osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan 30.6.2023 mennessä. 

Yleissuunnittelutyön ensisijaisena tavoitteena tuottaa tietoa alueen asemakaavoitusta varten ja yhteensovittaa laajempia osakokonaisuuksia. Yksi keskeisimmistä asioista on selvittää Tuusulan itäväylän jatkeen linjaus ja miten se liittyy Järvenpääntiehen sekä sen vaikutukset ympäristöönsä. Yleissuunnitelma ei ole virallinen kaavataso, eikä sillä ole oikeusvaikutuksia, mutta se toimii laadittavien asemakaavojen selvitysaineistona. 


Sivistyksen lautakuntien lausunto: 

Kasvatus- ja sivistyslautakunta ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteavat lausunnossaan Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta (OAS) seuraavaa: 

Vanhalla kunnantalolla on tärkeä asema kunnan merkkirakennuksena. Saksan tila on yksi kulttuuri- ja rakennushistoriallisesti merkittävistä tiloista Tuusulassa.  Niiden asema vanhoina identiteettirakennuksina tulee huomioida kaavassa. 

Kaavassa tulee osoittaa tarkoituksenmukaiset ja riittävät yhteydet Tuusulanjärven kampukselle, Rykmentinpuiston kampukselle ja lukio- ja kulttuuritalo Monioon.  Kulloontie on vilkkaasti liikennöity tie, jonka ylittäminen on vaarallista. Siksi Kulloontien alitukset on huomioitava suunnitelmassa siten, että niille ohjautuu tarkoituksenmukaiset kevyen liikenteen väylät. Kevyen liikenteen kulkuyhteyden on ratkaistava Koillis-Hyrylän alueelta Rykmentinpuiston alueelle sujuva, selkeästi hahmottuva ja turvallinen reitti koululaisille ja opiskelijoille. 

Ulkoiluun soveltuvat puistoraitit ja kevyen liikenteen väylät mm. työpaikkaliikenteen tarpeisiin tulee rakentaa etupainotteisesti. Tärkeimmät suunnittelualuetta koskevat yhteydet ovat Urheilukeskuksesta Tuusulanjärven kampukselle ja Keravalta Tuusulanjärven suuntaan. Kaavan tulee ratkaista erinomaisella tasolla oleelliset kevyen liikenteen ja ulkoilureittien katkeamattomat yhteydet ja kulkusuunnat, alueen sijaitessa monen asuinalueen ja kunnan risteyskohdassa. 

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma vaatii tarkempaa tarkastelua, jossa sivistyksen toimialue tunnistaa tarpeita olla mukana jatkosuunnittelussa. Kasvatus- ja sivistyslautakunta ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta ilmoittautuvat osallisiksi jatkosuunnitteluun.  

 

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää antaa Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta asiaselostuksessa esitetyn lausunnon.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Vili Lustman, asemakaavasuunnittelija, vili.lustman@tuusula.fi

Perustelut

Työn tausta ja tavoitteet

Suunnittelun tavoitteena oli laatia liikenteen yleissuunnitelma Koillis-Hyrylän pää- ja kokoojakatuverkolle ja Mattila II kaava-alueen kaikelle katuverkolle. Mattila II kaava-alueella tehdään myös tarkemmat liikennesuunnitelmat ja kunnallistekniikan yleissuunnitelma. Hulevesien osalta työn tavoitteena on selvittää Mattila II asemakaavan vaikutukset hulevesiin ja sen perusteella määrittää asemakaavaan niiden viivyttämisen laadulliset ja määrälliset tavoitteet. Koko alueelta tehdään jalankulun ja pyöräilyn yleissuunnitelma, jossa keskeistä on turvalliset yhteydet Tuusulanjärven kampukselle sekä laadukkaat ja sujuvat yhteydet Keravan asemalle, Hyrylän keskustaan sekä Rykmentinpuiston kautta Tuusulan urheilukeskukselle. Tuusulan itäisen ohikulkutien jatkeen linjaus selvitetään ja ratkaistaan, miten se liittyy Järvenpääntiehen sekä selvitetään sen vaikutukset ympäristöön ja muuhun liikenneverkkoon. Myös mahdollisen Suopurontien jatkeen linjauksen vaikutukset selvitetään. Itäisen ohikulkutien jatkeen tarkoituksena on vähentää liikennettä Hyrylän keskustassa. Suunnitelman on pyrittävä minimoimaan uuden läpiajoliikenteen ohjautuminen Keravalta ja Järvenpäästä

Työ liittyy Koillis-Hyrylän tulevaan kehittämiseen, Mattila II asemakaavan laadintaan sekä Tuuskodon asemakaavamuutokseen. Yleissuunnittelutyön ensisijaisena tavoitteena tuottaa tietoa alueen asemakaavoitusta varten. Koska Koillis-Hyrylän alue on laaja kokonaisuus, se tulee muodostumaan useammasta asemakaava-alueesta.

Tekninen lautakunta päätti kokouksessaan 16.3.2023, että Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman laatijaksi valitaan tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut AFRY Finland Oy.

 

Työssä tarkastellut ja suunnitellut asiat:

  • Tuusulan itäväylän jatkeen linjaus välillä Tuusulan Itäväylän pohjoisosa-Järvenpääntie-Tuusulantie -risteys
  • Tuusulan itäväylän jatkeen poikkileikkauksen tutkiminen, 1+1 tai 1+2-kaistainen katu. Järvenpääntien - Tuusulantien risteysvaihtoehtojen A-D tutkiminen
  • Alueen katuverkko: (Itäväylän jatkeen linjauksen tarkka tutkiminen, pääkatuverkko, Mattila II -asemakaavaluonnosalueelta kaikkien katujen tutkiminen
  • Katujen poikkileikkauksien tarkastus, korkeusasemat pääpirteittäin, risteysjärjestelyt, joukkoliikennepysäkit, jalankulun ja pyöräilyn reitit
  • Tuusulantien luonteen muuttaminen katumaisemmaksi ja turvalliset jalankulun ja pyöräilyn yhteydet Tuusulanjärven kampukselle sekä Urheilukeskukselle
  • Keravalta ja Järvenpäästä ohjautuvan uuden läpiajoliikenteen minimointi
  • Alueen katuverkon liikenne-ennuste vuodelle 2040. Liikenteen toimivuustarkastelut.
  • Alueen vaiheistuksen ja rakentumisen aikataulun huomioiminen.
  • Kustannusarvio vaihtoehdoille
  • Uusien katukäytävien aiheuttamat meluvaikutukset suunnittelualueelle ja liikennereiteille ja meluntorjunnan vaatimat toimenpiteet, erityisesti Mattila II -alueella.
  • Kunnallistekniikan yleissuunnitelma
  • Jalankulun ja pyöräilyn yleissuunnitelma (erityisesti liittyminen Keravan reitteihin ja yhteydet Keravan asemalle ja Hyrylään)
  • Tielinjauksen ja tiejärjestelyjen sopeuttaminen maisemaan ja alueen luonto- ja virkistysalueiden huomiointi.
  • Mattila II -liikennesuunnitelma ja kunnallistekniikan yleissuunnitelma
  • Asemakaavatasoinen liikennesuunnitelma, sekä kunnallistekniikan yleissuunnitelma Mattila II -kaavaluonnosalueelle
  • Hulevesiselvitys Mattila II -asemakaava: Suunnittelualueen (Mattila II -asemakaava), nykyinen tila ja tuleva tila, analyysi, Hulevesisuunnitelma vain Mattila II -kaavaluonnosalueelle. Hulevesien hallinnan suunnitelma ja toimenpide-ehdotukset.

Tutkitut risteysvaihtoehdot

Yleissuunnitelman tarjouspyynnössä pyydettiin selvittämään neljä eli risteysvaihtehtoa Tuusulantien, Järvenpääntien, Kirkkotien ja Saksanväylän risteykseksi, joista tehtiin liikenne-ennusteet sekä liikenteen toimivuustarkastelut mallintaen sekä tilanne, jossa Suopurontie jatketaan Saksanväylälle ja jossa Suopurontietä ei jatketa.

Vaihtoehdossa VEA Saksanväylä yhdistettäisiin Tuusulantien ja Järvenpääntien risteykseen. Kirkkotien liittymä Järvenpääntien ja Tuusulantien risteykseen suljettaisiin ajoneuvoliikenteeltä, jolloin syntyisi nelihaarainen liittymä.

Vaihtoehdossa VEB Saksanväylä jatkettaisiin nykyiseen Tuusulantien, Järvenpääntien ja Kirkkotien risteykseen, mutta viisihaaraisen liittymäjärjestelyn välttämiseksi Järvenpääntie ohjataan etelämässä ja liittymään Saksanväylään ennen risteysaluetta.

Vaihtoehdossa VEC Saksanväylä ohjataan nykyiseen Järvenpääntien ja Tuusulantien liittymään, mutta nelihaaraisen liittymäratkaisun saavuttamiseksi nykyisen Tuusulantien liittymän läpiajoliikenne katkaistaan ja Tuusulantie uudelleenohjataan yhdistymään Saksanväylään Saksan tilan eteläpuolitse.

Vaihtoehdossa VED Saksanväylä ohjataan liittymään Kirkkotien, Tuusulantien ja Järvenpääntien liittymään ja liittymäratkaisuksi toteutetaan viisihaarainen kiertoliittymä.

Jatkoon valitut risteysvaihtoehdot:

Tarkempaan jatkotarkasteluun valittiin vaihtoehdot VE B (Uudelleenlinjattu Järvenpääntie) ja VE D (viisihaarainen kiertoliittymä). Vaihtoehto VEA suljettiin pois ensimmäisenä. Kirkkotien sulkeminen osoittautui liikenteellisesti liian vaikeaksi. Vaihtoehdot VEC (Tuusulantien uudelleen linjaus) päädyttiin sulkemaan pois sen takia, että Vaihtoehdossa VEC maisemalliset vaikutukset sekä meluvaikutukset ympäristöön olivat suurimmat. Vaihtoehdossa VEC arvioitiin olevan suurimmat kustannukset ja meluvaikutukset ympäristöön. Lisäksi VEC oli heikoiten toimiva Tuusulanjärven kampuksen toiminnan kannalta, koska se vaikeuttaisi koulukeskuksen saattoliikennettä huomattavasti.

Suopurontien jatke

Työssä on tarkasteltu Suopurontien läpiajon mahdollistamista Saksanväylältä Suopurontielle. Suopurontien jatke palvelee erityisesti sekä nykyisen Mattilan ja Hirsitienmäen että tulevan Mattila II asuinalueen liikennettä ja se keventää erityisen paljon Tuusulantien liikennemäärää.

Maaperä

Yleissuunnitelmaa varten alueella toteutettiin pohjatutkimuksia. Suunnittelualueella on paikoin paksu, 15m - 20m paksu savikerros, mikä aiheuttaa tavanomaista korkeammat kustannukset pohjaan saakka ulottuvilla perustamistavoilla. Toisaalta selvityksen mukaan alueen savikoilla on paksu ja luja kuivakuorikerros, mikä jakaa kuormia, nopeuttaa painumaa ja pienentää kokonaispainumaa. Alueella on pääosin paineellinen pohjavesi.

Tuusulantien parantaminen

Työssä tehtiin alustava liikenteellinen yleissuunnitelma Tuusulantien kehittämisestä. Suunnitelmassa on pyritty ratkaisemaan kestävän liikkumisen olosuhteisiin ja turvallisuuteen liittyviä kysymyksiä.

 

Kustannukset vesihuollon kanssa (ALV 0%)

Saksanväylä:

38 055 640 € (VEB)

36 192 270 € (VED)

Suopurontien jatke:

7 261 730 €

Koko hanke (sisältää Mattila II-alueen kustannukset)

70 257 830 € (VEB)

68 114 490 € (VED)

 

Aikataulu:

Työ aloitettiin huhtikuussa 2023. Työn tavoiteaikataulu oli valmistua alkuvuodesta 2024 ja yleissuunnitelmaluonnoksen valmistua tammikuussa 2024. Työn valmistuminen viivästyi maaperätutkimusten pitkittymisen vuoksi ja yleissuunnitelmaluonnos luovutettiin tilaajalle toukokuussa 2024.

Vuorovaikutus

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma oli nähtävillä 25.5.-30.6.2023.

Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa esiteltiin asukasillassa 6.6.2023. Suunnittelijat olivat myös tavattavissa 15.6.2023 Tuusulan pääkirjastossa.

Määräajassa saapui 9 lausuntoa ja 15 mielipidettä. Lausunnot ja mielipiteet koskivat pääasiassa Suopurontien jatkamista, risteysvaihtoehtoja, viheralueiden säilymistä, ympäröivää katuverkkoa, Saksanväylän alueellisia vaikutuksia ja maisemaa.

Ehdotus

Esittelijä

Anne Olkkola, kaavoituspäällikkö, anne.olkkola@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää

  • hyväksyä Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelma osallistumis- ja arviointisuunnitelman mielipiteisiin ja lausuntoihin laaditut vastineet
  • ehdottaa kunnanhallitukselle, että

kunnanhallitus päättää

  • asettaa Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman nähtäville 30 päiväksi lausuntojen ja mielipiteiden esittämistä varten.


Lisäksi kuntakehityslautakunta päättää

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Asiaa kokouksessa selosti Markus Kytölä AFRY AB:stä.

Valmistelija

Vili Lustman, asemakaavasuunnittelija, vili.lustman@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • asettaa Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman nähtäville 30 päiväksi lausuntojen ja mielipiteiden esittämistä varten.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Vili Lustman, asemakaavasuunnittelija, vili.lustman@tuusula.fi

Perustelut

Suunnittelun tavoitteena oli laatia liikenteen yleissuunnitelma Koillis-Hyrylän pää- ja kokoojakatuverkolle ja Mattila II kaava-alueen kaikelle katuverkolle. Mattila II kaava-alueella tehdään myös tarkemmat liikennesuunnitelmat ja kunnallistekniikan yleissuunnitelma. Hulevesien osalta työn tavoitteena on selvittää Mattila II asemakaavan vaikutukset hulevesiin ja sen perusteella määrittää asemakaavaan niiden viivyttämisen laadulliset ja määrälliset tavoitteet. Koko alueelta tehdään jalankulun ja pyöräilyn yleissuunnitelma, jossa keskeistä on turvalliset yhteydet Tuusulanjärven kampukselle sekä laadukkaat ja sujuvat yhteydet Keravan asemalle, Hyrylän keskustaan sekä Rykmentinpuiston kautta Tuusulan urheilukeskukselle. Tuusulan itäisen ohikulkutien jatkeen linjaus selvitetään ja ratkaistaan, miten se liittyy Järvenpääntiehen sekä selvitetään sen vaikutukset ympäristöön ja muuhun liikenneverkkoon. Myös mahdollisen Suopurontien jatkeen linjauksen vaikutukset selvitetään. Itäisen ohikulkutien jatkeen tarkoituksena on vähentää liikennettä Hyrylän keskustassa. Suunnitelman on pyrittävä minimoimaan uuden läpiajoliikenteen ohjautuminen Keravalta ja Järvenpäästä

Työ liittyy Koillis-Hyrylän tulevaan kehittämiseen, Mattila II asemakaavan laadintaan sekä Tuuskodon asemakaavamuutokseen. Yleissuunnittelutyön ensisijaisena tavoitteena tuottaa tietoa alueen asemakaavoitusta varten. Koska Koillis-Hyrylän alue on laaja kokonaisuus, se tulee muodostumaan useammasta asemakaava-alueesta.

Tekninen lautakunta päätti kokouksessaan 16.3.2023, että Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman laatijaksi valitaan tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut AFRY Finland Oy.

Tuusulan kunnanhallitus hyväksyi Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelmaehdotuksen kokouksessaan 10.6.2024 (§ 238) ja ehdotusmateriaali oli nähtävillä 15.08. - 16.09.2024.  

Työssä tarkastellut ja suunnitellut asiat:

·        Tuusulan itäväylän jatkeen linjaus välillä Tuusulan Itäväylän pohjoisosa-Järvenpääntie-Tuusulantie -risteys

·        Tuusulan itäväylän jatkeen poikkileikkauksen tutkiminen, 1+1 tai 1+2-kaistainen katu. Järvenpääntien - Tuusulantien risteysvaihtoehtojen A-D tutkiminen

·        Alueen katuverkko: (Itäväylän jatkeen linjauksen tarkka tutkiminen, pääkatuverkko, Mattila II -asemakaavaluonnosalueelta kaikkien katujen tutkiminen

·        Katujen poikkileikkauksien tarkastus, korkeusasemat pääpirteittäin, risteysjärjestelyt, joukkoliikennepysäkit, jalankulun ja pyöräilyn reitit

·        Tuusulantien luonteen muuttaminen katumaisemmaksi ja turvalliset jalankulun ja pyöräilyn yhteydet Tuusulanjärven kampukselle sekä Urheilukeskukselle

·        Keravalta ja Järvenpäästä ohjautuvan uuden läpiajoliikenteen minimointi

·        Alueen katuverkon liikenne-ennuste vuodelle 2040. Liikenteen toimivuustarkastelut.

·        Alueen vaiheistuksen ja rakentumisen aikataulun huomioiminen.

·        Kustannusarvio vaihtoehdoille

·        Uusien katukäytävien aiheuttamat meluvaikutukset suunnittelualueelle ja liikennereiteille ja meluntorjunnan vaatimat toimenpiteet, erityisesti Mattila II -alueella.

·        Kunnallistekniikan yleissuunnitelma

·        Jalankulun ja pyöräilyn yleissuunnitelma (erityisesti liittyminen Keravan reitteihin ja yhteydet Keravan asemalle ja Hyrylään)

·        Tielinjauksen ja tiejärjestelyjen sopeuttaminen maisemaan ja alueen luonto- ja virkistysalueiden huomiointi.

·        Mattila II -liikennesuunnitelma ja kunnallistekniikan yleissuunnitelma

·        Asemakaavatasoinen liikennesuunnitelma, sekä kunnallistekniikan yleissuunnitelma Mattila II -kaavaluonnosalueelle

·        Hulevesiselvitys Mattila II -asemakaava: Suunnittelualueen (Mattila II -asemakaava), nykyinen tila ja tuleva tila, analyysi, Hulevesisuunnitelma vain Mattila II -kaavaluonnosalueelle. Hulevesien hallinnan suunnitelma ja toimenpide-ehdotukset.

Tutkitut risteysvaihtoehdot

Yleissuunnitelman tarjouspyynnössä pyydettiin selvittämään neljä eli risteysvaihtehtoa Tuusulantien, Järvenpääntien, Kirkkotien ja Saksanväylän risteykseksi, joista tehtiin liikenne-ennusteet sekä liikenteen toimivuustarkastelut mallintaen sekä tilanne, jossa Suopurontie jatketaan Saksanväylälle ja jossa Suopurontietä ei jatketa.

Vaihtoehdossa VEA Saksanväylä yhdistettäisiin Tuusulantien ja Järvenpääntien risteykseen. Kirkkotien liittymä Järvenpääntien ja Tuusulantien risteykseen suljettaisiin ajoneuvoliikenteeltä, jolloin syntyisi nelihaarainen liittymä.

Vaihtoehdossa VEB Saksanväylä jatkettaisiin nykyiseen Tuusulantien, Järvenpääntien ja Kirkkotien risteykseen, mutta viisihaaraisen liittymäjärjestelyn välttämiseksi Järvenpääntie ohjataan etelämässä ja liittymään Saksanväylään ennen risteysaluetta.

Vaihtoehdossa VEC Saksanväylä ohjataan nykyiseen Järvenpääntien ja Tuusulantien liittymään, mutta nelihaaraisen liittymäratkaisun saavuttamiseksi nykyisen Tuusulantien liittymän läpiajoliikenne katkaistaan ja Tuusulantie uudelleenohjataan yhdistymään Saksanväylään Saksan tilan eteläpuolitse.

Vaihtoehdossa VED Saksanväylä ohjataan liittymään Kirkkotien, Tuusulantien ja Järvenpääntien liittymään ja liittymäratkaisuksi toteutetaan viisihaarainen kiertoliittymä.

Jatkoon valitut risteysvaihtoehdot:

Tarkempaan jatkotarkasteluun valittiin vaihtoehdot VE B (Uudelleenlinjattu Järvenpääntie) ja VE D (viisihaarainen kiertoliittymä). Vaihtoehto VEA suljettiin pois ensimmäisenä. Kirkkotien sulkeminen osoittautui liikenteellisesti liian vaikeaksi. Vaihtoehdot VEC (Tuusulantien uudelleen linjaus) päädyttiin sulkemaan pois sen takia, että Vaihtoehdossa VEC maisemalliset vaikutukset sekä meluvaikutukset ympäristöön olivat suurimmat. Vaihtoehdossa VEC arvioitiin olevan suurimmat kustannukset ja meluvaikutukset ympäristöön. Lisäksi VEC oli heikoiten toimiva Tuusulanjärven kampuksen toiminnan kannalta, koska se vaikeuttaisi koulukeskuksen saattoliikennettä huomattavasti.

Suopurontien jatke

Työssä on tarkasteltu Suopurontien läpiajon mahdollistamista Saksanväylältä Suopurontielle. Suopurontien jatke palvelee erityisesti sekä nykyisen Mattilan ja Hirsitienmäen että tulevan Mattila II asuinalueen liikennettä ja se keventää erityisen paljon Tuusulantien liikennemäärää.

Maaperä

Yleissuunnitelmaa varten alueella toteutettiin pohjatutkimuksia. Suunnittelualueella on paikoin paksu, 15m - 20m paksu savikerros, mikä aiheuttaa tavanomaista korkeammat kustannukset pohjaan saakka ulottuvilla perustamistavoillaToisaalta selvityksen mukaan alueen savikoilla on paksu ja luja kuivakuorikerros, mikä jakaa kuormia, nopeuttaa painumaa ja pienentää kokonaispainumaa. Alueella on pääosin paineellinen pohjavesi.

Tuusulantien parantaminen

Työssä tehtiin alustava liikenteellinen yleissuunnitelma Tuusulantien kehittämisestä. Suunnitelmassa on pyritty ratkaisemaan kestävän liikkumisen olosuhteisiin ja turvallisuuteen liittyviä kysymyksiä.

 

Kustannukset vesihuollon kanssa (ALV 0%)

Saksanväylä:

38 055 640 € (VEB)

36 192 270 € (VED)

Suopurontien jatke:

7 261 730 €

Koko hanke (sisältää Mattila II-alueen kustannukset)

70 257 830 € (VEB)

68 114 490 € (VED)

 

Aikataulu:

Työ aloitettiin huhtikuussa 2023. Työn tavoiteaikataulu oli valmistua alkuvuodesta 2024 ja yleissuunnitelmaluonnoksen valmistua tammikuussa 2024. Työn valmistuminen viivästyi maaperätutkimusten pitkittymisen vuoksi ja yleissuunnitelmaluonnos luovutettiin tilaajalle toukokuussa 2024.

Vuorovaikutus:

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma oli nähtävillä 25.5.-30.6.2023.

Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa esiteltiin asukasillassa 6.6.2023. Suunnittelijat olivat myös tavattavissa 15.6.2023 Tuusulan pääkirjastossa.

Määräajassa saapui 9 lausuntoa ja 15 mielipidettä. Lausunnot ja mielipiteet koskivat pääasiassa Suopurontien jatkamista, risteysvaihtoehtoja, viheralueiden säilymistä, ympäröivää katuverkkoa, Saksanväylän alueellisia vaikutuksia ja maisemaa.

Tuusulan kuntakehityslautakunta ja kunnanhallitus hyväksyivät Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman ehdotuksen kokouksissaan 5.6.2024 ja 10.6.2024. Yleissuunnitelmaehdotusmateriaali oli nähtävillä 15.08. - 16.09.2024.

Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman ehdotuksesta järjestettiin asukastilaisuus 29.8.2024

Määräajassa saapui 9 lausuntoa ja 15 mielipidettä.

Aineistoon tehdyt muutokset ehdotuksen nähtävillä olon jälkeen:

Asukkaiden ja alueen maanomistajien palautteen perusteella yleissuunnitelman vaihtoehdon D katulinjauksen sijaintia tarkasteltiin uudestaan ja Saksanväylän pohjoispään linjausta siirrettiin kohti länttä. Näin nykyistä ympäristöä kyetään säilyttämään eheämpänä ja katuyhteys sulautuu maisemaan paremmin. Linjauksen muutos on päivitetty revisiona suunnitelmakarttoihin.

Mattila II-asemakaava-alueen katusuunnitelmien osalta yleissuunnitelman aineistoa päivitettiin siltä osin, että yleissuunnitelmaehdotuksessa esitetty Suotien liittymän sulkeminen peruutettiin asukaspalautteen perusteella. Liittymän säilyttäminen nähtiin mahdollisena, kun Tuusulantie siirtyi Tuusulantien asemakaavamuutoksen seurauksena kunnan omistamaksi kaduksi.

Ehdotus

Esittelijä

Anne Olkkola, kaavoituspäällikkö, anne.olkkola@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää

  • antaa yleissuunnitelmaehdotuksen lausuntoihin ja muistutuksiin laaditut vastineet
  • ehdottaa valtuustolle että 

VALTUUSTO päättää:

  • hyväksyä Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman kaavoituksen ja kunnallistekniikan jatkosuunnittelun valmisteluaineistoksi. 

 

Lisäksi kuntakehityslautakunta päättää tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Vili Lustman, asemakaavasuunnittelija, vili.lustman@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • antaa yleissuunnitelmaehdotuksen lausuntoihin ja muistutuksiin laaditut vastineet
  • ehdottaa valtuustolle että


VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä Koillis-​Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman kaavoituksen ja kunnallistekniikan jatkosuunnittelun valmisteluaineistoksi. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Liitteet


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.