Perustelut
Esittelyoikeus, taustaa
19 valtuutettua ovat 7.10.2024 allekirjoitetulla asiakirjalla pyytäneet saada valtuuston käsiteltäväksi ehdotuksensa hallintosäännön 3 §:n muuttamiseksi siten, että kunnanhallituksen esittelijänä toimisi jatkossa kansliapäällikkö. Ehdotuksen mukaan pormestari voisi aina ottaa kunnanhallituksen toimivaltaan kuuluvan asian esiteltäväkseen. Lisäksi Tuusulan kunnan hallintosäännön muut kohdat, kuten 4.1. § Pormestarin tehtävät, tulisi päivittää esittelyoikeuksien muutosten edellyttämällä tavalla.
Valtuusto on kokouksessaan 11.11.2024 päättänyt, että kunnanhallituksen tulee valmistella esittelyoikeuksien muuttamista koskeva asia käsiteltäväksi valtuuston kokouksessa 9.12.2024.
Tuusulan kunnan 1.6.2017 voimaan tulleen hallintosäännön 3 §:n mukaan kunnanhallituksen esittelijänä toimi kansliapäällikkö 31.5.2019 saakka, minkä jälkeen esittelijänä on toiminut pormestari. Kansliapäällikön ollessa esittelijänä pormestarilla oli oikeus siirtää asiat esiteltäväkseen. Kansliapäällikön ollessa poissa tai esteellinen, esittelijänä toimi hänen sijaisekseen määrätty. Hallintosäännön 15 §:n mukaan kansliapäällikön tehtävänä oli valmistella kuntastrategia ja talousarvio valtuuston, kunnanhallituksen ja pormestarin antamien ohjeiden mukaisesti. Käytäntö olikin, että pormestari otti nämä asiat esiteltäväkseen kunnanhallituksessa.
Esittelyoikeuksia kunnanhallituksessa on käsitelty valtuustossa viimeksi 28.6.2021. Valtuustokauden 2017-2021 työskentelyn ja johtamisjärjestelmän arvioitiin liittyen kunnanhallitus esitti valtuustolle, että hallintosäännön 3 §:ä muutettaisiin siten, että kunnanhallituksen esittelijänä toimisi jatkossa kansliapäällikkö. Pormestari esittelisi kunnanhallituksessa toimikautensa kuntastrategian, vuosittaiseen talousarvioon ja -suunnitelmaan sekä sisäiseen valvontaan liittyvät asiat. Valtuusto päätti tuolloin, että hallintosäännön 3 §:ä ei muuteta.
Tuusulan kunnan voimassa olevan hallintosäännön 3 §:n mukaan kunnanhallituksen esittelijänä toimii pormestari. Pormestarin ollessa poissa tai esteellinen, esittelijänä toimii kansliapäällikkö.
Kuntavertailua
Suomen kunnista pormestarimalli on Tuusulan lisäksi käytössä kuudessa kunnassa, eli Helsingissä, Tampereella, Turussa, Pirkkalassa, Kärkölässä ja Puolangalla.
Helsingissä kansliapäällikkö toimii kaupunginhallituksen, sen jaostojen sekä pormestarin esittelijänä. Pormestari voi aina ottaa kaupunginhallituksen tai sen jaoston toimivaltaan kuuluvan asian esiteltäväkseen tai määrätä viranhaltijan asian esittelijäksi.
Tampereella pormestari esittelee kaupunginhallituksessa toimikautensa seutu- ja kaupunkistrategian, ja vuosittaisen talousarvion ja -suunnitelman. Konsernijohtaja esittelee muut kuin edellä mainitut asiat. Pormestari voi ottaa asian esiteltäväkseen. Konsernijaoston esittelijänä toimii konsernijohtaja tai hänen määräämänsä viranhaltijat.
Turussa kansliapäällikkö esittelee asiat kaupunginhallituksessa ja sen jaostoissa, ellei asiaa ole määrätty pormestarin esiteltäväksi. Kansliapäällikkö voi perustellusta syystä, ilmoittamalla siitä esittelijälle, ottaa myös lautakunnan tai sen jaoston toimivaltaan kuuluvan asian esiteltäväkseen, ellei laissa ole toisin säädetty.
Pirkkalassa pormestari toimii kunnanhallituksen esittelijänä. Pormestarin ollessa poissa tai esteellinen, esittelijänä toimii kansliapäällikkö
Kärkölässä ja Puolangalla pormestari toimii kunnanhallituksen esittelijänä.
Esittelyoikeus ja ratkaisuvaihtoehtoja
Kunnanhallitus on valtuuston jälkeen kuntalain ja Tuusulan kunnan hallintosäännön perusteella keskeinen toimija kunnan johtamisjärjestelmässä. Kunnanhallitus johtaa kunnan toimintaa sekä vastaa kunnan hallinnosta ja talouden hoidosta. Kunnanhallitus vastaa myös valtuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Kunnanhallituksen esittelijän tehtävä ja vastuu ovat kunnan johtamisen näkökulmasta siten keskeisiä.
Esittelijä vastaa kunnanhallitukseen päätettäväksi tulevien asioiden valmistelusta. Esittelijä vastaa virkavastuulla esityksestään ja siitä, että päätöksenteon pohjaksi annetut tiedot ovat oikeat ja riittävät.
Esittelyoikeus kunnanhallituksessa voidaan jakaa karkeasti ainakin kolmeen erilaiseen malliin:
1. pormestarilla on esittelyoikeus yksin,
2. pormestarilla on esittelyoikeus strategian, talousarvion ja sisäisen valvonnan osalta, muuten esittelyoikeus on kansliapäälliköllä ja
3. kansliapäälliköllä on esittelyoikeus yksin.
Kahdessa viimeksi mainitussa vaihtoehdossa pormestarilla olisi oikeus aina halutessaan ottaa asia esiteltäväkseen.
Eri vaihtoehtoja arvioitaessa on syytä ottaa huomioon kunnan johtamisjärjestelmälle ja sen kehittämiselle asetetut tavoitteet sekä johtamisjärjestelmän toteutuksen sisältö.
Johtamisjärjestelmän kehittämiselle vuonna 2017 asetetut keskeiset tavoitteet ovat tässä tarkastelussa näkökulmista ”organisaation toimintakulttuuri” ja ”Johtaminen ja johtamisjärjestelmä.”
Organisaation toimintakulttuurille asetettuja tavoitteita olivat mm. luottamuksen ja avoimuuden lisääminen sekä vuorovaikutuskulttuurin kirkastaminen ml. luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden välinen.
Johtaminen ja johtamisjärjestelmä näkökulmasta asetettuja tavoitteita olivat mm. poliittisen johtamisjärjestelmän vahvistaminen, valtuustoryhmien ja valtuustoryhmien puheenjohtajien roolin kirkastaminen, poliittisten päättäjien osallisuuden lisääminen valmisteluvaiheessa, vaikutusten ennakkoarvioinnin lisääminen ja lautakuntien määrän tarkastelu.
Nykymalli, eli vaihtoehto 1, jossa pormestarilla on yksin esittelyoikeus, tukee tavoitetta poliittisen johtamisen vahvistamisesta, erityisesti jo valmisteluvaiheessa. Samaa tavoitetta ovat tukeneet myös poliittisen johtoryhmän nimeäminen ja sen työskentely, sekä valtuustoasiain valmistelutoimikunnan rooli käsitellä ennakkoon valmisteluvaiheessa olevia valtuuston päätettäviksi tulevia asioita. Tässä vaihtoehdossa haastetta voi asettaa viranhaltija-asiantuntijoiden mahdollisuudet valmistelutehtävässään tuoda näkyväksi päätöksenteon vaihtoehdot ja niiden perusteet. Tätä haastetta liudentaa kansliapäällikön johdolla toteutettava hyvä operatiivisen johtoryhmän työskentely ja toimialueiden valmisteluorganisaation hyvä johtaminen, sekä yhteiset valmistelun toimintatavat, kuten ennakkovaikutusten arvioinnit.
Kansliapäällikön esittelyoikeus, eli vaihtoehdot 2 ja 3, tukevat viranhaltijavalmistelun ja poliittisen arvojohtamisen perusteiden yhteensovittamista ja avoimuutta. Haasteita tässä vaihtoehdossa voivat asettaa poliittisten arvojen ja ohjauksen liian vähäinen näkyvyys valmistelussa ja päätösehdotuksissa, mistä voi seurata asioiden valmistelun ja käsittelyjen pitkittyminen. Tätä haastetta liudentaa käytäntöön otetut yhteistyöfoorumit ja -tavat, kuten poliittisen johtoryhmän ja operatiivisen johtoryhmän yhteistyöskentely, valtuustoasiain valmistelutoimikunnan työskentely jne.
Poliittisen johtamisen näkökulmasta kuntastrategia ja talousarvio ovat keskeisiä ohjauksen välineitä. Sen vuoksi aiemmin Tuusulassa, ja tällä hetkellä myös Tampereella, on päädytty hallintosäännössä ratkaisuun, jossa pormestari esittelee nämä asiat, vaikka esittelyoikeus muuten olisi kansliapäälliköllä.
Edellä olevan perusteella ehdotetaan hallintosääntöä muutettavaksi niin, että jatkossa kansliapäällikkö toimisi kunnanhallituksen esittelijänä, kuitenkin niin, että pormestari esittelisi kuntastrategian, vuosittaiseen talousarvioon ja -suunnitelmaan sekä sisäiseen valvontaan liittyvät asiat. Pormestarilla olisi aina oikeus siirtää asiat esiteltäväkseen. Esittelyoikeuden muutokset vaikuttavat hallintosäännön 3 ja 124 pykälien sisältöön.
Muutos esittelyoikeuteen tulisi voimaan uuden valtuustokauden alkaessa 1.6.2025 samaan aikaan mahdollisten muiden poliittiseen johtamisjärjestelmään tehtävien muutosten kanssa.
Ehdotetut muutokset hallintosääntöön ovat seuraavat:
3 § Esittely kunnanhallituksessa
Voimassa oleva määräys:
Kunnanhallituksen esittelijänä toimii pormestari. Pormestarin ollessa poissa tai esteellinen, esittelijänä toimii kansliapäällikkö.
Ehdotettu muutos:
Kunnanhallituksen esittelijänä toimii kansliapäällikkö. Pormestari esittelee kunnanhallituksessa kuntastrategian, vuosittaisen talousarvion ja -suunnitelman sekä sisäiseen valvontaan liittyvät asiat. Kansliapäällikön ollessa esittelijänä pormestarilla on oikeus siirtää asiat esiteltäväkseen. Kansliapäällikön ollessa poissa tai esteellinen, esittelijänä toimii hänen sijaisekseen määrätty.
124 § Esittely
1. kappaleen 1. virke
Voimassa oleva määräys:
Asiat päätetään toimielimen kokouksessa viranhaltijan esittelystä lukuunottamatta tarkastuslautakuntaa ja kunnanhallitusta.
Ehdotettu muutos:
Asiat päätetään toimielimen kokouksessa viranhaltijan esittelystä lukuun ottamatta tarkastuslautakuntaa ja 3 §:ssä määrätyllä tavalla kunnanhallitusta.
Valtuustokauden 2021 – 2025 arviointi ja johtamisjärjestelmän kehittäminen
Valtuusto päätti kokouksessaan 11.11.2024 velvoittaa kunnanhallituksen valmistelemaan valtuustokaudelta 2017-2025 tehtyjen arviointien perusteella mahdollisesti tarvittavat muut muutokset hallintosääntöön viimeistään toukokuun valtuuston kokoukseen 12.5.2025.
Valtuusto, kunnanhallitus ja lautakunnat ovat vuoden 2024 aikana arvioineet valtuustokauden 2021-2025 toimintaansa ja poliittista johtamisjärjestelmää. Arviointeja on käsitelty valtuustoseminaareissa 16.5.2024 ja 25.10.2024, jolloin on myös hahmoteltu poliittisen johtamisjärjestelmän mahdollisia kehittämistoimenpiteitä. Kehittämistoimenpiteet voivat liittyä poliittisen johtamisjärjestelmän rakenteisiin, yhteistyön järjestämiseen viranhaltijaorganisaation kanssa ja toimintatapoihin johtamisjärjestelmässä. Tavoitteena on ollut, että kehittämistoimien vaikutukset hallintosääntöön ja toimintatapoihin tulisivat voimaan viimeistään uuden valtuustokauden alkaessa 1.6.2025. Arvioinneissa ja kehittämistoimien määrittelyssä ovat olleet apuna Finnish Consulting Group (FCG) Oy konsultit.
Poliittisen johtamisjärjestelmän mahdolliset muutokset on tarkoituksenmukaista valmistella laajasti toimielimissä ja tiiviissä yhteistyössä viranhaltijoiden kanssa.
Kertyneen arviointiaineiston ja kehittämiskohteiden jatkovalmistelua varten on tarpeen perustaa valtuustoryhmien edustajista ja johtavista viranhaltijoista koostuva valtuuston puheenjohtajan johdolla toimiva valmisteluryhmä. Valmisteluryhmän tehtävänä olisi koota ja jatkokehittää toteuttamiskelpoiset poliittisen johtamisjärjestelmän muutosehdotukset hallintosääntöön ja yhteisiin toimintatapoihin. Konkreettiset ehdotukset käsiteltäisiin valtuuston iltakoulussa maalis-huhtikuussa 2025 sekä tarpeen mukaan valmistelun edetessä toimielimissä ja kunnan johtoryhmässä. Kokonaisuus tulee käsitellä valtuustossa 12.5.2025, jolloin on mahdollista hyväksyä mahdolliset muutokset hallintosääntöön ja merkitä tiedoksi toimintatapamuutokset. Työskentelyssä hyödynnetään Finnish Consulting Group (FCG) Oy:n asiantuntijoita.