Kunnanhallitus, kokous 15.1.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 8 Nurmijärven ja Tuusulan yhteisten työterveysyhtiöiden perustaminen, liiketoimen kauppakirjat

TUUDno-2018-83

Valmistelija

  • Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Perustelut

Sosiaali- ja terveysltk  § 86  16.11.2016
Kunnanhallitus § 444  28.11.2016
Sosiaali- ja terveysltk § 20  22.3.2017
Kunnanhallitus § 126  27.3.2017
Sosiaali- ja terveysltk § 33  19.4.2017
Kunnanhallitus § 171  24.04.2017

Soteltk § 86/16.11.2016
Työterveyshuollon tarkoitus on ehkäistä työhön liittyviä sairauksia ja tapaturmia ja edistää työntekijöiden terveyttä ja työ- ja toimintakykyä sekä työyhteisön toimintaa.

Terveydenhuoltolain (1326/2010) 18§ mukaan kunnan tulee järjestää alueellaan työskenteleville työntekijöille, alueellaan toimiville yrittäjille ja muille omaa työtään tekeville työterveyshuoltolain ja sen nojalla annettujen säädöksien mukaista työterveyshuoltopalveluja. Sopimuspohjaisesti palveluihin voidaan sisällyttää myös sairaanhoito (14§). Työterveyshuoltolaki (1383/2001, 12§) velvoittaa työnantajan järjestämään työntekijöilleen työterveyshuoltopalvelut.

Sosiaali-ja terveysministeriön suosituksena (5/2015) on, että hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti työterveyshuolto tulisi toteuttaa yhtenä kokonaisuutena niin, että samat työterveyshuollon ammattihenkilöt ja asiantuntijat toteuttavat sekä ehkäisevää työterveyshuoltoa että sairaanhoitoa. Tavoitteena tulee olla laadukkaat ja kustannustehokkaat työterveyshuolto-palvelut, joilla voidaan hallita kokonaisvaltaisesti työkyvyttömyyskustannuksia.

Jos työterveyshuoltolain 14§ tarkoitettuja sairaanhoitopalveluja tarjotaan kuntakonsernin ulkopuolisille toimijoille, tulee työterveyshuoltopalvelut yhtiöittää (Kuntalain ja kilpailutuslain muutokset 2013). Yhtiöittämisvelvoite astuu voimaan siirtymäsäännösten mukaisesti 1.1.2019.

Toiminnan nykytila
Tuusulan kunnan terveyspalvelut järjestää ja tuottaa työterveyshuollon palveluja omana toimintana, kunnan omistamissa tiloissa Hyrylässä. Asiakkaina on kuntakonsernin lisäksi 260 yritystä, joista 24 on maanviljelystiloja. Henkilöasiakkaita on 3940, joista kunnan työntekijöitä on n. 2000. Yrityksistä valtaosa on pienyrityksiä (10 - 20 henkeä) ja näistä n. 25 %:lla on sairaanhoitosopimus. Sairaanhoitopalveluja ostaa kuntakonserni ja suurimmat yritykset.
 
Tuusulan työterveyshuollon kustannukset v 2015 oli 875 000 ? (v. 2014 - 817 000 ?). Yrityslaskutus v 2015 oli 120 000 ? (14 % kokonaislaskutuksesta) ja kuntakonsernilaskutus 720 000 ? (76 %).

Työterveyshuollon henkilöstöön kuuluu 2 ostolääkäriä (yhden ostosopimus on voimassa toistaiseksi ja toisen ostosopimus päättyy 31.6.2017). Omina työntekijöinä on 3 työterveyshoitajaa., 1 työfysioterapeutti, 1 työterveyspsykologi ja 1 lähihoitaja. Vuoden 2017 talousarvioon on esitetty neljännen hoitajan uutta vakanssia. Henkilöstöä on siirtymässä eläkkeelle aikaisintaan vuonna 2020.

Tausta
Tuusulan kunnan työterveyshuolto-palveluiden järjestämistapaa on selvitetty lukuisia kertoja. Viimeksi Kuuma-komissio on selvittänyt työterveyshuollon seudullista järjestämistä 2014 -2016. NHG:n kanssa tehdyn selvityksen loppuraportissa (30.5.2014) todetaan, että Kuuma-kuntien yhteistoiminnalla kunnat saisivat parannettua työterveyshuollon tehokkuutta.

10.11.2015 Kuumakomission selvitystyöryhmä esitti kolme vaihtoehtoista mallia:
1)  kuntien työterveyshuoltojen yhteinen kokonaisulkoistus 1.1.17 alkaen
2) yhteisen inhouse-yhtiön perustaminen
3 kuntien työterveyshuollon järjestäminen omana toimintana, kunnes sote-alue  / itsehallintoalueratkaisun sisältötieto on varmistunut.

21.9.2016 komissio totesi, että tilanteessa, jossa sote-palveluiden järjestäminen siirtyy joka tapauksessa maakunnille ja työterveyshuollon järjestämisvastuu on avoinna, ei liene tarkoituksenmukaista perustaa kuntien omaa työterveyshuoltoyhtiötä.

Nurmijärven kunta on perustanut Nurmijärven Työterveys-liikelaitoksen rinnalle osakeyhtiön tulevien yhtiöittämis- ja hankintavelvoitteiden mukaisesti. Osakeyhtiön toiminta käynnistyy alkuvuodesta 2017. Liikelaitos palvelee edelleen kunnan asiakkaita ja osakeyhtiö tuottaa palveluja yritysasiakkaille. Liikelaitoksen ja osakeyhtiön välillä toteutetaan palvelujen ristiin myyntiä. Lopullisena tavoitteena on sulauttaa liikelaitoksen toiminnot osakeyhtiöön vuonna 2019. Liikelaitoksen johtajan Samuli Salanterän kanssa käytyjen alustavien keskusteluiden perusteella Nurmijärven työterveyshuollon liikelaitos olisi halukas yhteistyöhön Tuusulan kanssa.

Järvenpää käynnistää työterveyshuollon palveluiden kilpailutuksen 12/2016 tavoitteenaan siirtyä ulkoistettuun työterveyshuoltoon 2017 aikana.

21.9.2016 Kuumakomissio totesi, että kunnat voivat neuvotella Järvenpään kanssa mahdollisuudesta yhteiseen työterveyshuollon palvelujen kilpailutukseen. Tuusula on alustavasti ilmaissut kiinnostuksensa selvittää kilpailutusta Järvenpään kanssa. Tuusula ja Järvenpää ovat yhdessä todenneet, että yhteiskilpailutuksesta tullaan hyötymään, jos kunnat pystyvät sitoutumaan yhteneviin kilpailutuskriteereihin.  26.10.16 Järvenpäässä järjestettiin markkinaselvitystilaisuus, jossa kuultiin viittä yksityistä työterveyshuollon palveluntuottajaa. Nurmijärven Työterveyshuolto OY:tä ei kutsuttu paikalle, koska sen osakeyhtiöittämisprosessi on kesken. Tuusulan edustajina kuulemistilaisuuteen osallistuivat henkilöstöjohtaja Harri Lipasti ja työterveyshuollon osastonhoitaja Pirkko Kolmonen. Mikäli palvelut kilpailutetaan, Tuusulan kunnan yhtenä perusedellytyksenä on, että toiminta siirtyy liikkeenluovutuksen periaattein uudelle palveluntuottajalle.

Hyvinkää, Mäntsälä ja Sipoo ovat tässä vaiheessa jatkamassa nykyistä työterveyshuollon järjestämistapaansa.

Kunnan konsernipalvelut suurimpana asiakkaana on ilmaissut halukkuutensa kilpailuttaa kunnan työntekijöilleen ostamansa työterveyshuollon palvelut, jotka sosiaali- ja terveystoimiala tällä hetkellä järjestää. Näin ollen on perusteltua, että edellä mainittua kokonaisuutta valmistellaan yhtäaikaisesti. Tämän lisäksi kunnan työterveyshuollolla on vastuu järjestää palveluja myös alueella toimiville yrityksille.

Edellä olevan johdosta kunnan työterveyshuollon järjestämisvastuun osalta on arvioitu seuraavia vaihtoehtoja

Vaihtoehtoiset järjestämistavat ovat

1. Jatkaa työterveyshuollon omaa toimintaa nykymuodossaan 31.12.2018 saakka

- Jos TA17 esitetty työterveyshoitaja-vakanssi myönnetään, asiakkuuksien määrää voidaan kasvattaa ja toimintaa kehittää.
- Jos uutta vakanssia ei saada, toiminta pysyy ennallaan eikä se vastaa AVI:n vaatimuksia.
- Mikäli kuntakonserni vetäytyy asiakkuudesta, työterveyshuolto menettää 76 % tuloistaan, jolloin sillä ei käytännössä ole enää toimintaedellytyksiä.

2. Yhteistoiminta Nurmijärven kanssa
- Työterveyshuoltoyksikön kokonaisuus kasvaa, mikä mahdollistaa toiminnan laajentamisen ja kehittämisen.
- Nurmijärven ja Tuusulan työterveyshuollon yhteistyö todennäköisesti aktivoi muitakin kuntia alueelliseen / seudulliseen yhteistyöhön, jolloin toimintaedellytykset seudullisena yhtiönä paranevat vuonna 2019.
- Mahdollisuus muodostaa elinvoimainen ja kasvupotentiaalinen paikallinen toimija, jossa kuntien omistajaohjaus säilyy.
- Nurmijärvellä ja Tuusulalla on erityisosaamista maanviljelijöiden työterveyshuollon järjestämisestä.
- Säilytetään paikallistuntemuksen tuomat hyödyt ja olemassa olevat tukipalvelut (HUS-lab ja HUS-kuvantaminen)
- Työterveyshuollon potilastietojärjestelmä (Acute) pysyy samana.
- Asiakashintataso pysyy maltillisena ja siten kokonaiskustannukset nykytasolla.
- Hyrylän toimipisteen lisäksi käytettävissä on muita toimipisteitä.
- Työterveyshuollon lääkärirekrytointi helpottuu. Palveluja on tuottamassa työterveyshuollon erikoislääkäreitä ja mm. sisäilmaongelmien erityisosaaminen lisääntyy.
- Kunnat voivat jatkossa myydä yhtiön ja kerätä siitä tuloja.
- Henkilöstö kannattaa seudullista yhteistyötä.

3. Kilpailuttaminen yhdessä Järvenpään kanssa
- Yhteiskilpailutuksessa suurempi hankintavolyymi laskee  asiakashintoja.
- Todennäköisesti jo toiminnassa oleva työterveyshuoltopalveluja tarjoava yksikkö integroi ja käynnistää uuden yksikön toiminnan tehokkaasti.
- Useampi asiointipaikka. Maantieteellisesti Järvenpään toimipiste on hyvällä paikalla.
- Kunta menettää ulkoistuksen myötä tuloja tuottavan yksikön.
- Tuusula tavoittelee liikkeenluovutusta, Järvenpäälle liikkeen-luovutusperiaate ei ole edellytys.
- Kunta ei voi velvoittaa alueellaan toimivia yrityksiä ostamaan vapaaehtoisia sairaanhoitopalveluja, jotka useilla palveluntuottajilla on edellytys sopimuksen tekemiselle.
- Pääkaupunkiseudulla toimivilla yksityisillä työterveyshuollon palveluntuottajilla ei juurikaan ole kokemusta maanviljelijöistä (esim. yksityinen ei voi periä maanviljelijöiltä työpaikkaselvitykseen liittyviä kuluja).

4. Oma kilpailutus
- Kilpailutusehdot ja aikataulu on itse päätettävissä.
- Menetetään yhteiskilpailutuksen edut.
Muuten samat argumentit kuin yhteiskilpailutuksessa.

Mikäli Tuusulan kunta työnantajana kilpailuttaa työntekijöilleen ostamansa työterveyshuollon palvelun, on tarkoituksenmukaista valmistella palvelun ostaminen ja työterveyshuollon järjestämisvastuu yhtenäisenä kilpailutuskokonaisuutena.

Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättäminen työterveyshuollon palvelujen järjestämisestä kunnan alueella ja kunnanhallituksen toimivaltaan kuuluu lakisääteisten työterveyshuollon palvelujen toteuttaminen kunnan työntekijöille. Lautakunnan tulee ottaa kantaa siihen, miten kunnan järjestämisvastuulla olevat työterveyshuollon palvelut järjestetään.

Valmistelija: Susanna Pitkänen, vs. johtajaylilääkäri, puh. 040 314 3601

Ehdotus / Stj 
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää toteuttaa järjestämisvastuun jatkovalmisteluja vaihtoehtojen 2 ja 3 perusteella edellyttäen, että kunnanhallitus päättää kilpailuttaa kunnan työntekijöille ostamansa työterveyshuollon palvelut.

Päätös 
Ehdotus hyväksyttiin.

 ____________

Khall § 444/28.11.2016  
Kunnan järjestämisvastuuta ja kunnan henkilöstölle ostettavien työterveyshuollon palvelujen hankkimista on valmisteltu rinnakkain edellä kuvatulla tavalla, eli mahdollisuutena osallistua työterveyspalvelujen ulkoistamiseen ja hankintaan yhdessä Järvenpään kanssa tai tehdä palvelujen tuottamisessa yhteistyötä Nurmijärven kanssa. Edelleen vaihtoehtona on myös jatkaa palvelujen tuottamista omasta työterveyshuoltoyksiköstä 31.12.2018 saakka.

Tarkentavia neuvotteluja on jatkettu Nurmijärven liikelaitoksen johtajan Samuli Salanterän kanssa. Neuvottelujen perusteella on yhteistyölle nähty edellä vaihtoehdossa 2. kuvatut mahdollisuudet. Lisäksi kuntien näkemys työterveyshuollon palvelujen roolista työhyvinvoinnin edistämisessä on yhteneväinen.  Toisaalta on ilmeistä, että yhteisen työterveyshuollon toimijan (=yhtiöiden) perustaminen ja toiminnan tavoitteiden ja sisällön määrittäminen vaatii vielä selkeän työpanoksen ja osaamisen varmistamisen kummaltakin kunnalta.

Nurmijärven kunnanhallitus on käsitellyt asiaa ja on kiinnostunut yhteistyötä Tuusulan kanssa. Käytännössä mahdollinen yhteistyö tarkoittaisi yhteisten yhtiöiden perustamista ja niiden pääomittamista: A. kuntien henkilöstön työterveyspalvelujen kokonaisuus (ns. inhouse -yhtiö) sekä B. yrityksille järjestettävät lakisääteiset työterveyspalvelut sisältäen myös sairaanhoidon.

Kunnan henkilöstölle annettavien työterveyspalvelujen ulkoistaminen ja hankinnan kilpailuttaminen yhdessä Järvenpään kanssa tarkoittaisi edellä kohdassa 3. tarkoitettuja mahdollisuuksia ja uhkia. Yhteiskilpailutuksesta saatava volyymiin perustuva hintaetu edellyttäisi yhteneväisiä kriteereitä kunnilta.

Sekä Nurmijärven kanssa tehtävä yhteistyö että ulkoistaminen tarkoittaisivat henkilöstön näkökulmasta liikkeen luovutus -periaatteen toteuttamista, eli henkilöstö siirtyisi uudelle toimijalle ns. vanhoina työntekijöinä.

Tällä hetkellä on nähtävissä, että Tuusulan kunta ei voi enää 31.12.2018 jälkeen jatkaa työterveyshuoltopalvelujen tuottamista omana toimintanaan. Joka tapauksessa yrityksille tuotettavista sairaanhoidon palveluista on luovuttava tai niiden tuottaminen on yhtiöitettävä. Työterveyshuollon järjestäminen ja tuottaminen maakuntauudistukseen liittyen on vielä avoinna.

Tuusulan kunnan kannalta edellä mainituista vaihtoehdoista tarkoituksenmukaisin on käynnistää Nurmijärven kanssa valmistelu sekä kunnan henkilöstölle että yrityksille tarkoitettujen lakisääteisten työterveyspalvelujen ja sairaanhoidon järjestämiseksi ja ostamiseksi. Tällä vaihtoehdolla turvataan parhaiten hyvät vaikutusmahdollisuudet työterveyspalvelujen sisällön ja kustannusten hallintaan. Toisaalta tämä vaihtoehto edellyttää Tuusulan kunnalta suurempaa vastuuta ja työpanosta toiminnan käynnistämiseen ja kehittämiseen verrattuna ulkoistamisvaihtoehdossa. 

Nurmijärven kanssa tapahtuva valmistelu voisi edetä siten, että päätökset yhteistyön sisällöstä ja konkreettisista toimenpiteistä, mm. yhtiöiden perustaminen, tuotaisiin kunnanhallituksen ja lautakunnan päätettäväksi keväällä 2017. Yhteinen toiminta voisi käynnistyä syksyllä 2017.

Kunnanhallituksen toimivaltaan kuuluu päättää kunnan henkilöstön työterveyspalvelujen ostamisesta.

Lisätiedot: Harri Lipasti, p. 040 3143003
 
Ehdotus /  Kj
Kunnanhallitus päättää

- että Tuusulan kunta ryhtyy valmistelemaan Nurmijärven kunnan kanssa kunnan henkilöstön työterveyspalvelujen ostamista yhteisen yhtiön kautta
- todeta, että kunnan järjestämisvastuu ja kunnan henkilöstön työterveyspalvelujen ostaminen valmistellaan yhtenä kokonaisuutena

Päätös 
Ehdotus hyväksyttiin.

Harri Lipasti oli asiantuntijana kokouksessa.
_________

Soteltk § 20/22.3.2017 
Nurmijärvi ja Tuusula ovat käynnistäneet selvityksen työterveys huollon toimintojen yhdistämisestä. Tuusulan kunnanhallitus käsitteli asiaa 28.11.2016 § 444 ja Nurmijärven kunnanhallitus 12.12.2016 § 322.

Valmistelusta on vastannut ohjausryhmä, projektiryhmä ja sen kuusi eri alatyöryhmää. Selvitystä tukemaan on lisäksi hankittu asiantuntijapalvelua BDO-yhtiöltä.

Tavoitteena on selvittää mahdollisuudet järjestää ja tuottaa yhdessä Tuusulan työterveyshuollon ja Nurmijärven Työterveys -liikelaitoksen nykyään tuottamat palvelut kuntien omistaman yhteisyhtiön tai yhteisyhtiöiden kautta.

Kunta- ja hankintalakien vaatimusten kannalta toimivimmaksi ratkaisusi on arvioitu kahden osakeyhtiön mallia. Näistä toinen olisi ns. inhouse -osakeyhtiö, joka tuottaisi työterveyspalveluja kuntakonsernille (Työterveyskuntayhtiö) ja toinen tuottaisi kuntien järjestämisvastuulla olevaa työterveyshuoltoa sekä markkinaehtoista työterveyden sairaanhoitoa ulkopuolisille yrityksille ja yhteisöille (Työterveys Oy). Nämä yhtiöt voivat hankintalain sallimissa puitteissa tehdä keskenään asiantuntijapalvelujen alihankintaa. Tavoitteena on yhtiöiden toiminnan käynnistyminen 1.9.2017.

Työterveyspalveluja on tarkoitus tuottaa tasoltaan samankaltaisina seuraavissa toimipisteissä: Klaukkala, Kirkonkylä ja Hyrylä. Lisäksi vastaanottoa on Jokelassa ja Kellokoskella sekä tarvittavilla työ paikka vastaanotoilla työpaikoilla. Soveltuvien toimitilojen kartoitus on menneillään.

Ohjausryhmässä 8.3.2017 käydyn keskustelun pohjalta kuntien omistusosuudet olisivat Työterveyskuntayhtiössä Tuusula 45 % ja Nurmijärvi 55 % ja markkinoilla toimivassa Työterveys Oy:ssä Tuusula 40 % ja Nurmijärvi 60 %. Molemmat yhtiöt kuuluvat suoraan Nurmijärven ja Tuusulan kuntien omistajaohjauksen alle ja osakkeenomistaja käyttää päätösvaltaansa yhtiökokouksissa. Erillisessä osakassopimuksessa tullaan sopimaan osakkaiden keskinäisistä suhteista ja sovitaan esimerkiksi yhtiöiden hallinnosta, rahoituksesta, strategiasta sekä osakkuudesta luopumisesta ja päätöksen teosta sekä keskeisistä yhtiön tai omistajan toimintaan vaikuttavien asioiden yksimielisyysvaatimuksesta.

Yhtiöiden oma pääoma muodostuu perustamisen yhteydessä kuntien sijoittamasta omasta pääomasta. Toimintaan liittyvä käyttöomaisuus (Nurmijärvi 10 000 euroa ja Tuusula 5 000 euroa) luovutetaan yhtiölle kaupalla tai apporttina. Kunnille palveluita tuottavan yhtiön (Työterveyskuntayhtiö) osalta tarvittava pääomitus operatiivista toimintaa varten on 490 000 euroa sekä aloituskustannuksiin 60 000 euroa, yhteensä 550 000 euroa, josta Nurmijärven osuus 55 % (302 500 euroa) ja Tuusulan osuus 45 % (247 500 euroa). Järjestämisvastuuyhtiön (Työterveys Oy) osalta tarvittava pääomitus operatiivista toimintaa varten on 360 000 euroa sekä aloituskustannuksiin 40 000 euroa, yhteensä 400 000 euroa, josta Nurmijärven osuus 60 % (240 000 euroa) ja Tuusulan osuus 40 % (160 000 euroa).

Nurmijärven 28.9.2016 perustamaa Nurmijärven Työterveys Oy:tä on tarkoitus hyödyntää muuttamalla sen nimi ja yhtiöjärjestys ym. järjestämisvastuulla toimivan yhtiön (Työterveys Oy) tarpeita vastaavaksi. Nurmijärvi on jo sijoittanut tähän yhtiöön 2500 euron minimipääoman lisäksi omina varoina 250 000 euroa, mikä huomioidaan rahoitusjärjestelyissä

Toimintojen yhdistämisellä ei ole merkittävää vaikutusta kuntatyönantajaa palvelevan henkilöstön määrään. Toimintojen yhdistäminen täyttää liikkeenluovutuksen edellytyksen ja asia on käsiteltävä ennen päätöksiä yhteistoimintamenettelyssä.

Tuusulan työterveyshuollon henkilökunta on osallistunut hankkeen valmisteluun.

Lisätiedot: Pirjo Vainio, puh. 040 314 4401, Susanna Pitkänen, puh. 040 314 3601, Harri Lipasti 040 314 3003, Samuli Salanterä 040 317 4337.

Ehdotus / Stj 
Sosiaali- ja terveyslautakunta

- hyväksyy periaatepäätöksen omalta osaltaan Nurmijärven ja Tuusulan yhteisomistukseen tulevan Työterveyskuntayhtiön ja Työterveys Oy:n perustamisesta.

- päättää, että yhtiöiden perustamiseen liittyvät perustamispäätökset, rahoitukseen liittyvät päätökset, liikkeenluovutussopimukset ja muut asiakirjat valmistellaan kunnanhallitukseen siten, että asia voidaan käsitellä viimeistään toukokuun valtuustossa

- merkitsee tiedoksi asiatekstissä mainitut yhtiöiden rahoitusratkaisut

- valtuuttaa omalta osaltaan jatkamaan yhtiöiden perustamisen valmistelua

Päätös 
Ehdotus hyväksyttiin.

___________

Khall § 126/27.3.2017 
Nurmijärvi ja Tuusula ovat edellä kuvatulla tavalla selvittäneet työterveyshuollon toimintojen yhdistämistä.

Nurmijärven kunnanhallitus on kokouksessaan 20.3.2017 osaltaan tehnyt periaatepäätöksen yhteisyhtiöiden perustamisesta ja päättänyt jatkovalmistelusta niin, että yhtiöiden perustamiseen liittyvät perustamispäätökset, rahoitukseen liittyvät päätökset, liikkeenluovutussopimukset ja muut asiakirjat valmistellaan kunnanhallitukseen siten, että asia voidaan käsitellä viimeistään toukokuun valtuustossa.
 
Tuusulan kunnan työterveyshuollon henkilöstö on osallistunut yhteishankkeen valmisteluun.  Erilliset yhteistoimintaneuvottelut käydään henkilöstön kanssa ennen päätöksentekoa.

Kunnanhallituksen toimivaltaan kuuluu päättää kunnan henkilöstön työterveyspalvelujen ostamisesta sekä tehdä ehdotus valtuustolle valmistelussa olevien yhtiöiden perustamisesta ja määrärahan osoittamisesta yhtiöittämisten toteuttamiselle.

Lisätiedot: Harri Lipasti, p. 040 3143003

Ehdotus /  Kj 
Kunnanhallitus päättää

- hyväksyä periaatepäätöksen omalta osaltaan Nurmijärven ja Tuusulan yhteisomistukseen tulevan Työterveyskuntayhtiön ja Työterveys Oy:n perustamisesta

-  päättää, että yhtiöiden perustamiseen liittyvät perustamispäätökset, rahoitukseen liittyvät päätökset, liikkeenluovutussopimukset ja muut asiakirjat valmistellaan kunnanhallitukseen siten, että asia voidaan käsitellä viimeistään toukokuun valtuustossa

-  merkitä tiedoksi asiatekstissä mainitut yhtiöiden rahoitusratkaisut

-  valtuuttaa omalta osaltaan jatkamaan yhtiöiden perustamisen valmistelua.

Päätös 
Ehdotus hyväksyttiin.

Johtajaylilääkäri Susanna Pitkänen, Nurmijärven Työterveysliikelaitoksen johtaja Samuli Salanterä ja konsultti Alpo Ronkainen BDO:sta olivat asiantuntijoina kokouksessa.

________

Soteltk § 33/19.4.2017 
Nurmijärven ja Tuusulan kuntien työterveyshuoltotoiminnan yhtiöittämisen toteutukseen liittyvät asiakirjaluonnokset on laadittu BDO:n toimesta ja ne on käsitelty ohjausryhmässä 12.4.2017. Asiakirjoihin on tehty tämän jälkeen vähäisiä muutoksia.

Yhtiöittämisen toteutukseen liittyvät oikeudellinen rakenne on pääpiirteissään seuraava:
  
Työterveyskuntayhtiö (sidosyksikkö)

Nurmijärven ja Tuusulan kunnat perustavat niille hankintalain mukaisena sidosyksikkönä työterveyspalveluja tarjoavan yhtiön ja hyväksyvät tätä yhtiötä koskevan osakassopimuksen.

Työterveyskuntayhtiön osalta Nurmijärven ja Tuusulan kunta hyväksyvät yhtiön perustamissopimuksen (liite 1) sekä yhtiöjärjestyksen (liite 2). Perustamissopimuksessa on esitetty perustajille tulevien osakkeiden lukumäärä ja osakkeiden merkintähinnat, jotka ovat seuraavat:

- Nurmijärven kunta 55 osaketta, merkintähinta 302 500 euroa
- Tuusulan kunta, 45 osaketta, merkintähinta 247 500 euroa.

Omana pääomana tehty sijoitus turvaa yhtiön toimintamahdollisuudet myös tilanteissa, joissa yhtiön taloudellisessa kannattavuudessa tapahtuu ennalta arvioimattomia muutoksia. Toisaalta esimerkiksi yhtiön omistuspohjan laajentumisen yhteydessä voidaan yhtiön oman pää oman muodostuvan toiminnan laajuuteen nähden liian suureksi, jolloin voi olla tarve oman pääoman palauttamiseen osakkaille. Tästä syystä yhtiöön nyt sijoitetusta pääomasta kirjataan osakepääomaan 50 000 euroa ja loput sijoitetun vapaan pääoman rahastoon, joka voidaan mahdollisten tappioiden vähentämisen jälkeen palauttaa yhtiökokouksen päätöksellä tarvittaessa osakkeenomistajille.

Yhtiön perustamisen yhteydessä Nurmijärven ja Tuusulan kunnat hyväksyvät osakassopimuksen.

Ennen yhtiön perustamista kuntien on päätettävä yhtiön toiminimestä, hallituksen jäsenten lukumäärästä, nimettävä hallituksen jäsenet ja valittava tilintarkastaja. Yhtiön käytännön asioiden hoitamista varten yhtiölle on suositeltavaa valita toimitusjohtaja jo perustamisvaiheessa.

Työterveysyhtiö

Työterveysyhtiö perustetaan nykyisestä Nurmijärven Työterveys Oy -nimisestä, Nurmijärven kunnan omistamasta yhtiöstä. Nurmijärven kunta on sijoittanut yhtiön osakepääoman 2 500 euroa ja sijoitetun vapaan pääoman rahastoon 125 000 euroa eli yhteensä 127 500 euroa. Lisäksi Nurmijärven kunta on myöntänyt yhtiölle 125 000 euroa lainaa 10 vuoden laina-ajalla.

Nurmijärven Työterveys Oy:n yhtiökokous päättää yhtiöjärjestyksen muuttamisesta (yhtiön nimen muutoksen) osapuolten yhdessä hyväksymään muotoon sekä osakeannin toteuttamisesta Nurmijärven ja Tuusulan kunnalle siten, että yhtiön omistus ja pääomitus ovat osapuolten sopimat. Osapuolet hyväksyvät lisäksi tätä yhtiötä koskevan osakassopimuksen

Nurmijärven Työterveys Oy:n hallitus tulee esittämään yhtiökokoukselle uuden yhtiöjärjestyksen hyväksymistä (sisältäen toiminimen muutoksen) ja osakeannin toteuttamista. Nurmijärven Työterveys Oy:n yhtiökokous hyväksyy uuden yhtiöjärjestyksen, päättää toteuttaa osakeannin ja päättää hallituksen jäsenistä ja hallituksen puheenjohtajasta.

Nurmijärven ja Tuusulan kunnat merkitsevät uudet osakkeet. Nurmijärven Työterveys Oy:llä on nykyisellään 100 osaketta. Osakeannissa annetaan 260 osaketta. Merkittävien osakkeiden määrät ja merkintähinnat ovat seuraavat:

Nurmijärven kunta
116 osaketta, osakkeiden merkintähinta 112 500 euroa, mikä kuitataan Nurmijärven kunnan saamisista yhtiöltä. Nurmijärven kunnan aiempi sijoitus on 127 500 euroa, joten Nurmijärven sijoitus on yhteensä 240 000 euroa ja Nurmijärven kunnan omistamien osakkeiden lukumäärä on uusien osakkeiden merkinnän jälkeen yhteensä 216 osaketta. Lisäksi Nurmijärven kunnalle jää lainasaaminen yhtiöltä 12 500 euroa.

Tuusulan kunta
144 osaketta, osakkeiden merkintähinta 160 000 euroa

Yhtiön omistus ja osakkeiden pääomasijoitusten määrä vastaavan osakeannin jälkeen vastaavat periaatepäätöksissä esitettyjä määriä.'

Yhtiöön nyt sijoitetusta pääomasta kirjataan osakepääomaan 47 500 euroa ja loput sijoitetun vapaan pääoman rahastoon. Yhtiön osakepääoma osakeannin jälkeen on 50 000 euroa.

Viimeistään osakeannin toteuttamisen yhteydessä kuntien on päätettävä yhtiön toiminimestä ja hallituksen jäsenten lukumäärästä sekä nimettävä hallituksen jäsenet.

Liitteenä on liiketoiminnan kauppakirjamalli, jolla Nurmijärven ja Tuusulan kunta tulevat luovuttamaan työterveystoiminnan, siihen liittyvän irtaimen omaisuuden, sopimukset ja henkilöstön perustettavalle Työterveys kuntayhtiölle ja Työterveysyhtiölle (entinen Nurmijärven Työterveys Oy). Liiketoiminnan kauppakirja allekirjoitetaan kun yhtiöt on perustettu.

Tuusulan kunnan työterveyshuollon henkilöstön yhteistoimintamenettely on toteutettu 12.4.2017.

Lisätiedot: Pirjo Vainio, puh. 040 314 4401, Harri Lipasti, puh 040 314 3003, Samuli Salanterä puh. 040 317 4337

Ehdotus / Stj 
Sosiaali- ja terveyslautakunta ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen VALTUUSTOLLE, että

- Tuusulan kunta hyväksyy omalta osaltaan työterveyskuntayhtiön perustamissopimuksen sekä yhtiöjärjestyksen ja osakassopimuksen

- Tuusulan kunta merkitsee perustettavan yhtiön 45 osaketta merkintähintaan 247 500 euroa ja että valtuusto myöntää tarkoitukseen lisämäärärahan osakkeiden hankintaan

- Tuusulan kunta hyväksyy omalta osaltaan Nurmijärven Työterveys Oy:n perustamissopimuksen, osakassopimuksen ja yhtiöjärjestyksen

- Tuusulan kunta merkitsee osakeannissa 144 osaketta merkintähintaan 160 000 euroa ja että valtuusto myöntää tarkoitukseen määrärahan osakkeiden hankintaan

- valtuusto oikeuttaa kunnanhallituksen hyväksymään liiketoiminnan kauppakirjat kunnan ja yhtiöiden välillä

- oikeuttaa kunnanjohtajan allekirjoittamaan yhtiön perustamiseen liittyvät asiakirjat sekä oikeuttaa kunnanjohtajan tekemään asiakirjoihin vähäisiä tarkennuksia ja muutoksia.

Päätös 
Ehdotus hyväksyttiin.

_________

Khall § 171/24.4.2017 

Ehdotus / Kj 
Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

  VALTUUSTO päättää

- että Tuusulan kunta hyväksyy omalta osaltaan työterveyskuntayhtiön perustamissopimuksen sekä yhtiöjärjestyksen ja osakassopimuksen

- että Tuusulan kunta merkitsee perustettavan yhtiön 45 osaketta merkintähintaan 247 500 euroa ja että valtuusto myöntää tarkoitukseen lisämäärärahan osakkeiden hankintaan

- että Tuusulan kunta hyväksyy omalta osaltaan Nurmijärven Työterveys Oy:n perustamissopimuksen, osakassopimuksen ja yhtiöjärjestyksen

- että Tuusulan kunta merkitsee osakeannissa 144 osaketta merkintähintaan 160 000 euroa ja että valtuusto myöntää tarkoitukseen määrärahan osakkeiden hankintaan

- oikeuttaa kunnanhallituksen hyväksymään liiketoiminnan kauppakirjat kunnan ja yhtiöiden välillä

- oikeuttaa kunnanjohtajan allekirjoittamaan yhtiön perustamiseen liittyvät asiakirjat sekä oikeuttaa kunnanjohtajan tekemään asiakirjoihin vähäisiä tarkennuksia ja muutoksia.

Päätös 
Ehdotus hyväksyttiin.

__________

Valt § 58/8.5.2017 

Ehdotus 
Valtuusto päättää

- että Tuusulan kunta hyväksyy omalta osaltaan työterveyskuntayhtiön perustamissopimuksen sekä yhtiöjärjestyksen ja osakassopimuksen

- että Tuusulan kunta merkitsee perustettavan yhtiön 45 osaketta merkintähintaan 247 500 euroa ja että valtuusto myöntää tarkoitukseen lisämäärärahan osakkeiden hankintaan

- että Tuusulan kunta hyväksyy omalta osaltaan Nurmijärven Työterveys Oy:n perustamissopimuksen, osakassopimuksen ja yhtiöjärjestyksen

- että Tuusulan kunta merkitsee osakeannissa 144 osaketta merkintähintaan 160 000 euroa ja että valtuusto myöntää tarkoitukseen määrärahan osakkeiden hankintaan

- oikeuttaa kunnanhallituksen hyväksymään liiketoiminnan kauppakirjat kunnan ja yhtiöiden välillä

- oikeuttaa kunnanjohtajan allekirjoittamaan yhtiön perustamiseen liittyvät asiakirjat sekä oikeuttaa kunnanjohtajan tekemään asiakirjoihin vähäisiä tarkennuksia ja muutoksia.

Päätös 
Ehdotus hyväksyttiin.

___________

Kunnanhallitus 15.1.2018

Tuusulan ja Nurmijärven kuntien perustamien yhteisten työterveysyhtiöiden, Keski-Uudenmaan Työterveys Oy ja Uudenmaan Työterveys Oy, toiminta on käynnistynyt suunnitellusti 1.1.2018 lukien.  Valtuusto on kokouksessaan 8.5.2017 § 58 päättäessään yhteisyhtiöiden perustamisesta oikeuttanut kunnanhallituksen hyväksymään liiketoiminnan kauppakirjat kunnan ja yhtiöiden välillä. Luonnokset liiketoiminnan kauppakirjoiksi olivat valtuuston päätöksen liitteinä.

Liiketoiminnan kauppakirjoja on valmisteltu siten, että ne oli mahdollisuus allekirjoittaa vasta 29.12.2017ennen toiminnan käynnistymistä 1.1.2018. Kauppakirjat pohjautuvat pääosin jo valtuustokäsittelyssä olleisiin luonnoksiin. Kauppakirjoihin otettiin maininta, että ne raukeavat, ellei kunnanhallitus hyväksy niitä.

Liiketoiminnan kauppakirjoissa on sovittu siirtyvästä henkilöstöstä ja irtaimen omaisuuden siirtymisestä. Lisäksi on sovittu liiketoiminnan vastuiden ja saamisten käsittelystä, joissa vastuut ja saamiset ovat sen tahon, jonka omistusaikana ne ovat syntyneet.

Ehdotus

Esittelijä

  • Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä liitteistä ilmenevät Tuusulan kunnan sekä Keski-Uudenmaan Työterveys Oy:n ja Uudenmaan Työterveys Oy:n kesken 29.12.2017 allekirjoitetut liiketoiminnan kauppakirjat.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Nurmijärven kunta, Keski-Uudenmaan Työterveys Oy, Uudenmaan Työterveys Oy

Muutoksenhaku

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- muutoksenhakijan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, kirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimuskirjelmään valtakirja.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimuskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimus on toimitettava Tuusulan kunnalle virka-aikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä käyttäen alla olevia yhteystietoja:
Tuusulan kunta, Kunnanhallitus
osoite: Kotorannankuja 10, Pl 60, 04301 Tuusula
sähköposti: kirjaamo@tuusula.fi
puh. vaihde: 09 87 181

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupisteeseen os. Autoasemankatu 2, 04300 Tuusula. Avoinna ma-to klo 8.00-15.00 ja pe klo 8.00-12.00.