Kunnanhallitus, kokous 15.1.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 7 HSL-matkalippujärjestelmä, sopimus myynti- ja neuvontapalveluista

TUUDno-2017-1298

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi

Perustelut

Helsingin seudun liikenne (HSL) -kuntayhtymän joukkoliikenteen matkalippujärjestelmän mukaisten lipputuotteiden myynnin aloittaminen ja HSL:n joukkoliikennejärjestelmää koskevan neuvonnan aloittaminen Tuusulan kunnan toimesta vuoden 2018 alusta edellyttää HSL:n ja kunnan välisen sopimuksen laatimista myynti- ja neuvontapalveluista Helsingin seudun matkalippujärjestelmässä. 

Laki pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistyöstä määrää, että pääkaupunkiseudun kuntien on hoidettava yhteistoiminnassa liikennejärjestelmän ja joukkoliikenteen suunnittelu, joukkoliikenteen liikennepalveluiden suunnittelu ja hankinta sekä joukkoliikenteen taksa- ja lippujärjestelmästä sekä taksoista päättäminen. Tehtäviä hoitaa kuntayhtymä. (Laki 829/6.11.2009)

HSL on perustettu hoitamaan laissa säädettyjä tehtäviä. HSL:n ja sen jäsenkuntien välisessä perussopimuksessa lakisääteiset tehtävät on laajennettu koskemaan kaikkien HSL:n jäsenkuntien aluetta.

Sopimus myynti- ja neuvontapalveluista Helsingin seudun matkalippujärjestelmässä täydentää perussopimusta. Matkalippujen myyntiä ja joukkoliikenteen neuvontapalveluita koskevassa sopimuksessa sovitaan osapuolten yhteistyöstä ja vastuista seudun matkalippujärjestelmään liittyvissä tehtävissä.

HSL tekee samansisältöiset sopimukset kunkin jäsenkunnan kanssa, joka järjestää kuntalaisilleen tämän sopimuksen mukaisen matkakortin palvelupisteen. Liitteessä 1 on luettelo kaikista HSL:n ja sen jäsenkuntien palvelupisteistä. Jäsenkunta ilmoittaa muutoksista HSL:lle, minkä jälkeen HSL päivittää liitteen.

Sopimus myynti- ja neuvontapalveluista koskee seuraavia matkalippujärjestelmään liittyviä asioita:

  • lipunmyynnin järjestäminen HSL-alueella
  • matkakortin palvelupisteen tehtävät
  • palvelupisteen henkilökunnan koulutus
  • myyntijärjestelmän rajapinnat, omistusoikeus ja vastuut
  • laskutus, palkkiot ja korvaukset
  • tietosuoja ja asiakasrekisteri
  • vastuu palvelun puutteista ja virheistä sekä vahingonkorvaus.

Sopimukseen liittyy joukko liitteitä, joissa käsitellään sopimukseen liittyen mm. myynti- ja neuvontapalvelusta maksettavat palkkiot, myyntijärjestelmän rajapinnat ja vastuut sekä yhdyshenkilöt ja seurantaryhmä.

Kuntakehityksen ja tekniikan toimiala on päättänyt aloittaa HSL-lipunmyynnin ja joukkoliikenneneuvonnan ns. pop-up -myyntipisteessä Hyrylän kirjaston tiloissa. Valmistelua tehdään siten, että toiminta voisi alkaa 2.1.2018. Pop-up -vaiheen jälkeen lipunmyynti ja neuvonta on tavoitteena sisällyttää kunnan yhteispalvelupisteen asiakaspalvelutehtäviin vuoden 2018 aikana, mikäli yhteispalvelupiste perustetaan. 

Joukkoliikenneyksikkö esittää, että liitteenä oleva sopimusmalli hyväksytään, sille valtuutetaan allekirjoitettajat kunnan puolesta ja valitut viranhaltijat valtuutetaan hyväksymään sopimustekstiin ja liitteisiin tarvittavat teknisluontoiset muutokset vielä ennen sopimuksen allekirjoittamista. 

Ehdotus

Esittelijä

Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle, että

KUNNANHALLITUS päättää

  • hyväksyä HSL:n ja Tuusulan kunnan välisen sopimuksen myynti- ja neuvontapalveluista Helsingin seudun matkalippujärjestelmässä
  • valtuuttaa kansliapäällikön ja kunnansihteerin allekirjoittamaan sopimuksen ja hyväksymään teknisluonteiset muutokset sopimukseen ja sen liitteisiin ennen sopimuksen allekirjoittamista
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi

Perustelut

 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä HSL:n ja Tuusulan kunnan välisen sopimuksen myynti-​ ja neuvontapalveluista Helsingin seudun matkalippujärjestelmässä
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Jukka-Matti Laakso

Muutoksenhaku

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- muutoksenhakijan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, kirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimuskirjelmään valtakirja.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimuskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimus on toimitettava Tuusulan kunnalle virka-aikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä käyttäen alla olevia yhteystietoja:
Tuusulan kunta, Kunnanhallitus
osoite: Kotorannankuja 10, Pl 60, 04301 Tuusula
sähköposti: kirjaamo@tuusula.fi
puh. vaihde: 09 87 181

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupisteeseen os. Autoasemankatu 2, 04300 Tuusula. Avoinna ma-to klo 8.00-15.00 ja pe klo 8.00-12.00.