Kunnanhallitus, kokous 15.1.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 5 Kirkonkylän koulun ja Mattilan päiväkodin, väistötilat

TUUDno-2017-816

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Riitta Laurila, suunnitteluarkkitehti, riitta.laurila@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Tuusulan kunnan tilakeskus on kilpailuttanut Kirkonkylän koululle väistötilat korvaamaan -50 ja -90-luvulla rakennetut opetustilat tiloissa todettujen sisäilmaongelmien vuoksi. Hankinnassa hyödynnetään voimassa olevaa Tuusulan kunnan siirtokelpoisten tilojen puitesopimusta ja sen edellyttämää minikilpailutusta. Väistötilat on mitoitettu aluksi koko koulun oppilasmäärälle, myöhemmin osaa tilasta hyödynnetään Mattilan päiväkodin korvaavana tilana ennen pysyvien tilojen toteuttamista. Tilakeskus on valmistellut hankintaa yhdessä kasvatus- ja sivistystoimen kanssa.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on tehnyt Kirkonkylän kouluun tarkastuksen sisäilmavalitusten johdosta 9.9.2016. Tilakeskus on tehnyt korjauksia koulun lvis-järjestelmiin sekä rakenteisiin vuosina 2015 -2017. Tiloissa on tehty sisäilmaan liittyviä tutkimuksia, joissa ei ole löytynyt asumisterveysasetuksen mukaisia selkeitä toimenpiderajojen ylityksiä.

Talvella 2016 -2017 oppilaiden oireilu lisääntyi. Terveydenhoitajalle ilmoitettujen oireilijoiden määrä oli noin 20 % oppilaista, mitä pidetään tavanomaista runsaampana. Oppilaat kärsivät tyypillisistä huonoon sisäilmaan liittyvistä oireista kuten silmien kutinaa ja kirvelyä, nuhaa, yskää, hengityksen raskautta.

Kuulemisen (19.9.2017) mukaan Keski-Uudenmaan Ympäristökeskus kielsi Kirkonkylän koulun 1950- ja 1990-luvun osissa olevien opetustilojen käytön oleskelutiloina siihen asti kunnes terveyshaitta on poistettu. Tämän estämättä oppilaat voivat käyttää ruokasalia tilapäisesti ruokailun ajan, jos 1950-luvun ja 1990-luvun osat eristetään siitä riittävin toimin. Kirkonkylän koulun yhteyteen on suunniteltu sijoitettavaksi tilat päiväkodille korvaamaan Mattilan päiväkodin.

Kirkonkylän koko koulukeskuksen kehittämishankkeesta on aloitettu hankesuunnittelu keväällä 2017. Hankesuunnittelun yhteydessä tullaan ottamaan kantaa vaurioalueen rakennusosien mahdolliseen purkamisen ja säilyttämisen tarpeeseen.

Väistötilojen käyttöönottoa hyödynnetään toteuttamalla ne uuden opetusympäristön mukaisina (OPS 2016). Korvaavia, koko oppilasmäärälle soveltuvia väistötiloja ei kunnassa ole osoittaa muualla olevissa tiloissa.

Vuokrasopimus tehdään valitun toimittajan kanssa 60 kuukauden (5 vuotta) määräajaksi, jonka jälkeen sopimusta voidaan jatkaa kerran kahden vuoden ja kaksi kertaa vuoden optiojaksoilla.

Saapuneet tarjoukset ja tarjousten käsittely

Tarjouspyyntö (20.11.2017) toimitettiin puitesopimuksen mukaisesti kolmelle (3) siirtokelpoisten tilaelementtirakennusten toimittajalle. Hankinnan perusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin vuokrahinta siten, että laadun osuus on 20 pistettä ja hinnan 80 pistettä. Optiohinnat huomioidaan vertailun kokonaisarvioinnissa. Tarjouspyyntöä koskevia lisäkysymyksiin toimitettiin vastaukset kaikille osapuolille samanaikaisesti.

Tarjouksia saatiin annettuun määräaikaan (11.12.2017 klo 9.00) mennessä kaksi (2) kappaletta. Määräajan jälkeen saapuvia tarjouksia ei tullut. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä vaaditut ehdot.

Tarjousvertailu,  hankintapäätös ja sopimus

Väistötilat toteutetaan KVR-urakkana. Tilaelementtirakennukset hankitaan ns. avaimet käteen -periaatteella käyttökuntoisina valmiiksi paikoilleen asennettuina, kiintokalusteineen ja LVISA-töineen sekä vuokrausajan jälkeen purettuna, poiskuljetettuna sekä tontin asentamisvaiheessa toimitukseen kuuluneet rakenteelliset ja tekniset järjestelmät purettuina ja palautettuina entiselleen.

Kohteen valmistumisaika on huhtikuu 2018.

Väistötilan urakkahinta ja kuukausivuokra yhteen laskettuna on 1. 744 740,00 euroa (alv 0%) ensimmäisen viiden vuoden (60 kk) ajalta. Optiokausien kuukausivuokrat määräytyvät tarjouksen mukaisesti.

Tarjousten vertailun mukaan valituksi tulee Parmaco Oy laatu- ja hintapisteillä yhteensä 98, jolloin vertailuna käytetty kokonaishinta koko vuokrausajalta optioineen on 3. 859 508,00 euroa (alv 0%) ja laatupisteet yhteensä 18.

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valitun toimittajan kanssa tehdään kirjallinen sopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman

Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 7.12.2016 § 116 hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan lautakunta/kunnanhallitus päättää hankinnoista, joiden arvo ylittää 200.000 euroa.

Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

Lisätiedot:

  • tilakeskuksen päällikkö Ritva Lappalainen, p.040 314 3550
  • suunnitteluarkkitehti Riitta Laurila, p. 040 314 3025
  • rakennuspäällikkö Esa Koskinen, p. 040 314 2243

Liitteet:

  • tarjouspyyntö
  • avauspöytäkirja
  • vertailu-, kelpoisuus- ja tarjouspyynnönmukaisuustaulukot
  • tarjoukset ovat nähtävillä kokouksessa

Ehdotus

Esittelijä

Ritva Lappalainen, projektijohtaja

Tekninen lautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että

KUNNANHALLITUS päättää

  • hyväksyä Kirkonkylän koulun siirtokelpoisen väistötilan hankinnan

  • valtuuttaa tilakeskuksen päällikön allekirjoittamaan vuokrasopimuksen

  • päättää hyväksyä rakennustyöt käynnistettäväksi sen jälkeen, kun päätös on saanut lainvoiman

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirja tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Riitta Laurila, suunnitteluarkkitehti, riitta.laurila@tuusula.fi

Perustelut

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Ehdotus

Esittelijä

  • Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Sörnäistenkatu 1, 00580 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi