Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 14.11.2023

§ 147 Vastine Helsingin hallinto-oikeuden lausuntopyyntöön valitusasiasta, Asunto Oy Liina-Pirkka Järvenpää

TUUDno-2023-145

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Ari Antila, terveystarkastaja, ari.antila@tuusula.fi

Perustelut

As Oy Liina-Pirkka (Juuttikuja 2, 04410 Järvenpää) on vuonna 1971 rakennettu painovoimaisella poistoilmanvaihdolla varustettu betonielementtirakenteinen yksikerroksinen rivitalo. Huoneiston 14 asukas laittoi 8.1.2021 terveydensvalvontaan vireille asuntoa koskevan terveyshaittaepäilyn. Asukas oli epäillyt asunnon wc/kh:n poistoilmanvaihdossa teknistä vikaa.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen terveystarkastaja suoritti asunnossa ensimmäisen tarkastuksen 15.1.2021. Tarkastuksessa todettiin, että wc/kh:n poistoilmanvaihto ei toiminut ja poistoilmakanavasta virtasi ilmaa väärään suuntaan asuntoon päin. Lisäksi asunnon sisäilmassa todettiin mikrobiperäinen haju. Taloyhtiötä kehotettiin ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin wc/kh:n viallisen poistoilmanvaihdon syyn selvittämiseksi ja epäkohdan poistamiseksi. Taloyhtiötä kehotettiin lisäksi ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin asunnossa todetun mikrobiperäisen hajun syyn selvittämiseksi ja epäkohdan poistamisesi. Toimenpiteet kehotettiin tekemään 31.5.2021 mennessä.

Asukkaalta 22.11.2022 puhelimitse saatujen tietojen mukaan taloyhtiö ei ollut ryhtynyt toimenpiteisiin todettujen epäkohtien korjaamiseksi. Terveystarkastaja teki asuntoon jälkivalvontatarkastuksen 14.12.2022. Tarkastuksessa todettiin, että wc/kh:n poistoilmanvaihto toimi tarkastushetkellä oikeaan suuntaan. Taloyhtiön edustajien kertoman mukaan wc/kh:n poistoilmanvaihdolle ei oltu tehty toimenpiteitä ensimmäisen tarkastuksen jälkeen. Tarkastuksen aikana asunnon sisäilman hiilidioksidipitoisuus vaihteli välillä 1560...1609 ppm, joka ylitti sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen toimenpiderajan. Asunnon sisäilmassa todettiin edelleen mikrobiperäinen haju.

Terveystarkastaja teki 18.1.2023 vielä kolmannen tarkastuksen asunnon wc/kh:n poistoilmanvaihdon toimivuuden arvioimiseksi. Tarkastuksessa todettiin että wc/kh:n poistoilmanvaihto ei toiminut oikein, vaan poistoilmakanavasta virtasi wc-tilan kautta ilmaa väärään suuntaan oleskelutiloihin päin. Asunnon sisäilmassa todettiin edelleen mikrobiperäinen haju.

Terveydellisiä olosuhteita koskeva lainsäädäntö

Terveydensuojelulain tarkoituksena on väestön ja yksilön terveyden ylläpitäminen ja edistäminen sekä ennalta ehkäistä, vähentää ja poistaa sellaisia elinympäristössä esiintyviä tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa terveyshaittaa.

Terveydensuojelulain 26 §:n mukaan asunnon ja muun sisätilan sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden, melun, ilmanvaihdon, valon, säteilyn ja muiden vastaavien olosuhteiden tulee olla sellaiset, ettei niistä aiheudu asunnossa tai sisätilassa oleskeleville terveyshaittaa.

Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen mukaan asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla käytön aikana vähintään 0,35 dm³/s neliömetriä kohden kaikissa asuinhuoneissa. Ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla rakennuksen käytön mukaisesti riittävä ja sen laadun tulee olla riittävän puhdasta. Ulkoilmavirta on johdettava sisään siten, ettei rakenteista kulkeudu ilmavirran mukana epäpuhtauksia. Asumisterveysasetuksen mukaan sisäilman hiilidioksidipitoisuuden toimenpideraja ylittyy, jos pitoisuus on 1150 ppm suurempi kuin ulkoilman hiilidioksidipitoisuus.

Asumisterveysasetuksen mukaan toimenpiderajan ylittymisenä pidetään korjaamatonta kosteus- ja lahovauriota, aistinvaraisesti todettua ja tarvittaessa analyyseillä varmistettua mikrobikasvua rakennuksen sisäpinnalla, sisäpuolisessa rakenteessa tai lämmöneristeessä silloin, kun lämmöneriste ei ole kosketuksissa ulkoilman tai maaperän kanssa, taikka mikrobikasvua muussa rakenteessa tai tilassa, jos sisätiloissa oleva voi sille altistua. Näitä muita tiloja ja rakenteita ovat esimerkiksi kellarit, rakennusten alapohjat ja yläpohjat. Asumisterveysasetuksen soveltamisohjeen mukaan aistinvaraisen arvion perusteella todettuna toimenpiderajan ylittymisenä pidetään kosteusvauriojäljen lisäksi sekä homeen hajua, että näkyvää mikrobikasvustoa.

Terveydensuojelulain 27 §:n mukaan: Jos asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyy mikrobeja taikka kosteutta siten, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, toimenpiteisiin haitan poistamiseksi tai rajoittamiseksi on ryhdyttävä viipymättä.

Terveydensuojelulain mukaan kunnan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus antaa yksittäisiä kieltoja ja määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi.

Terveydensuojelulain 45 §:n mukaan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus tämän lain mukaisten tehtävien suorittamiseksi tehdä tarkastuksia sekä teettää niihin liittyviä tutkimuksia.

Terveydensuojelulain 49 §:n mukaan asunnon ja muun oleskelutilan tutkimuksia ja selvityksiä tämän lain mukaista viranomaisvalvontaa varten tekevällä ulkopuolisella asiantuntijalla tulee olla tarvittava pätevyys terveyshaittaa aiheuttavien kemiallisten, fysikaalisten ja biologisten tekijöiden selvittämiseksi. Mittaukset, tutkimukset ja selvitykset on tehtävä sekä näytteet otettava luotettavasti ja tarkoituksenmukaisin menetelmin.

Kunnan terveydensuojeluviranomainen voi tehostaa tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla.

Kuuleminen

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus varasi 19.12.2022 päivätyllä kirjeellä As Oy Liina-Pirkalle ja asunnon 14 asukkaille mahdollisuuden tulla kuulluksi päätösesityksen johdosta. 10.1.2023 toimittamassaan vastineessa As Oy Liina-Pirkka toteaa mm. seuravaa:

"Päävelvoite 1:

...
Taloyhtiö katsoo että painovoimainen ilmanvaihto on sen ajan hyväksytty ilmanvaihtojärjestelmä, jota taloyhtiö ei ole velvollinen muuttamaan, huomioiden kiinteistöjen ikä ja sen ajan olemassa olleet lait ja asetukset.

Taloyhtiö ei voi myöskään yhdenvertaisuuden nimissä, kunnostaa vain yhden huoneiston ilmanvaihtoa, vaan tällöin tulisi kaikki huoneistot tehdä samalla.

Koska taloyhtiö ei voi yhden huoneiston osalta tehdä tasonkorotusta, niin määräaika toimenpiteiden tekemiseen olisi myös liian kiireellinen, kohde tulisi suunnitella, kilpailuttaa hakea rakennuslupa jne. ennen kuin mitään voitaisiin tehdä. Tarkastuskertomuksessa määräaika 31.10.2023, joten tälle haetaan vuoden lisäaika, jos terveystarkastajan vaatimukset katsotaan oikeudellisesti oikeaksi.

Päävelvoite 2:
Tämän taloyhtiö voi tehdä jos saa lisäaikaa niin, että taloyhtiö saa tehtyä päätöksen asiassa 31.5.2023 mennessä. Vaatimus RTA rakennusterveysasiantuntija pätevyys on ok.

Yhteenveto

Terveydensuojeluviranomainen voi antaa määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi. Terveydensuojeluviranomainen voi myös teettää tarpeelliseksi katsomiaan tutkimuksia terveyshaittojen selvittämiseksi.

Kahdessa viranomaistarkastuksessa As Oy Liina-Pirkan:n asunnossa 14 on todettu, että wc/kh:n poistoilmanvaihto ei toimi ja poistoilmakanavasta virtaa asuntoon tuloilmaa väärään suuntaan. Poistoilmanvaihtokanavaa ja wc:tä ei voida pitää asianmukaisena puhtaana tuloilmareittinä. Asunnon sisäilmassa todettiin kaikkien tarkastusten aikana mikrobiperäinen haju. Taloyhiö ei ryhtynyt terveysvalvonnan antaman kehotuksen mukaisesti toimenpiteisiin wc/kh:n poistoilmanvaihdon korjaamiseksi ja sisäilman mikrobiperäisen hajun syyn selvittämiseksi. Tästä johtuen on tarpeellista, että terveydensuojeluviranomainen määrää taloyhtiötä korjaamaan wc/kh:n poistoilmanvaihdon vian ja teettämään ulkopuolisella asiantuntijalla kuntotutkimuksen, jolla selvitetään sisäilmassa todetun mikrobiperäisen hajun syy sekä epäkohdan korjaustapa. Terveysvalvonnalla on syytä epäillä, että tarvittavat toimenpiteet eivät toteudu viipymättä ilman taloyhtiölle annettavalla määräystä.

Ehdotus

Esittelijä

Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta antaa As Oy Liina-Pirkalle seuraavat terveydensuojelulain 27 §:n ja 45 §:n mukaisen määräykset:

Päävelvoitteet

1. As Oy Liina-Pirkan tulee korjata asunto 14:n poistoilmanvaihto siten, että wc/kh:n poistohormissa ilmavirtaus toimii oikeaan suuntaan.

2. As Oy Liina-Pirkan tulee teettää asunto 14:ään kosteus- ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, jolla selvitetään asunnossa todetun mikrobiperäisen hajun syy ja epäkohdan korjaustapa. Kosteus- ja sisäilmatekninen kuntotutkimus tulee teettää ulkopuolisella asiantuntijalla, jolla on rakennusterveysasiantuntijan (RTA) pätevyys. Käytettävä asiantuntija tulee hyväksyttää Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa ennen tutkimusten tekemistä.

Määräaika
Päävelvoitteen 1 toimenpiteet tulee tehdä viimeistään 31.10.2023 mennessä ja päävelvoitteen 2 toimenpiteet 31.5.2023 mennessä.

Uhkasakko
Päävelvoitteiden tehosteeksi asetetaan seuraavat uhkasakot:
Päävelvoite 1: 4000 €
Päävelvoite 2: 4000 €

Perustelut
Painovoimaisen ilmanvaihtojärjestelmän toiminta perustuu pääasiassa ulko- ja sisätilan lämpötilaeroon sekä tuulen aiheuttamaan paine-eroon. Talvella painovoimainen ilmanvaihto toimii yleensä parhaiten johtuen ulko- ja sisäilman suuresta lämpötilaerosta. Kaikki kolme viranomaistarkastusta tehtiin talvella. Asunnon 14 kaksi muuta painovoimaista poistoilmahormia toimivat kaikilla tarkastuksilla alkuperäisen toimintaperiaatteen mukaisesti oikeaan suuntaan. Näin ollen asunnon wc/kh:n poistoilmahormissa voidaan olettaa olevan alkuperäisesti suunniteltua toimintaa estävä vika/puute, joka tulee korjata.

Asunnon poistoilmanvaihtohormia ja wc:tä ei voida pitää asianmukaisena puhtaana tuloilmareittinä. Poistoilmahormit ovat yleensä likaisia ja niiden kautta virtaavan tuloilman mukanan sisäilmaan voi kulkeutua epäpuhtauksia. Wc on niin sanottu likainen tila, jonka kautta tuloilman ottaminen asuntoon ei ole sisäilman laadun kannalta suositeltavaa. Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen mukaan asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla rakennuksen käytön mukaisesti riittävä ja sen laadun tulee olla riittävän puhdasta. Ulkoilmavirta on johdettava sisään siten, ettei rakenteista kulkeudu ilmavirran mukana epäpuhtauksia. 

Asunnon sisäilman hiilidiksidipitoisuus ylitti tarkastuksessa sille asetetun toimenpiderajan ja tämä viittaa ilmanvaihdon puutteellisuuteen. Asumisterveysasetuksen soveltamisohjeen mukaan painovoimaisen ilmanvaihdon riittävyyttä voidaan arvioida sisäilman hiilidioksidipitoisuuden perusteella. Asumisterveysasetuksen mukaan sisäilman hiilidioksidipitoisuuden toimenpideraja ylittyy, jos pitoisuus on 1150 ppm suurempi kuin ulkoilman hiilidioksidipitoisuus (n. 400 ppm).

Asunnon sisäilmassa todettu mikrobiperäinen haju viittaa mikrobiperäisten epäpuhtauksien kulkeutumiseen rakenteista asunnon sisäilmaan. Epäkohdan syyn selvittäminen vaatii asiantuntijan tekemiä tarkempia tutkimuksia. Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen mukaan toimenpiderajan ylittymisenä pidetään mikrobikasvustoa rakenteessa, jos sisätiloissa oleva voi sille altistua. Asumisterveysasetuksen soveltamisohjeen mukaan aistinvaraisen arvion perusteella todettuna toimenpiderajan ylittymisenä pidetään kosteusvauriojäljen lisäksi sekä homeen hajua, että näkyvää mikrobikasvustoa. Terveydensuojelulain 45 §:n mukaan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus tämän lain mukaisten tehtävien suorittamiseksi tehdä tarkastuksia sekä teettää niihin liittyviä tutkimuksia.

As Oy Liina-Pirkan vastineessa esittämää pidennystä päävelvoitteiden määräaikoihin ei pidetä tarpeellisena. Asunnon 14 wc/kh:n poistoilmanvaihdon vian korjaaminen ei edellytä tasonkorotusta koko taloyhtiössä ja päävelvoitteen 1 määräaikaa voidaan pitää riittävänä. Kuntotutkimuksen teettämiseksi tarvittava päätöksenteko on mahdollista tehdä päävelvoite 2:lle annetussa määräajassa. Terveysvalvonta antoi taloyhtiölle ensimmäisen kehotuksen tarvittavien toimenpiteiden tekemiseksi 31.5.2021. Taloyhtiö ei missään vaiheessa kiistänyt annettua kehotusta tai pyytänyt lisäaikaa sen toteuttamiseksi. Taloyhtiöllä katsotaan olleen riittävä ja kohtuullien aika tarvittavien toimenpiteiden tekemiseksi.

Täytäntöönpano

Päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, ellei valitusviranomainen toisin määrää.

Sovellettu lainsäädäntö ja oikeusohjeet

Terveydensuojelulaki 763/1994

Terveydensuojeluasetus 1280/1994

Asumisterveysasetus 545/2015

Asumisterveysasetuksen soveltamisohje 2016

Uhkasakkolaki 1113/1990

Hallintolaki 434/2006 

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen voi hakea muutosta valittamalla Helsingin Hallinto-oikeuteen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Ari Antila, terveystarkastaja, ari.antila@tuusula.fi

Perustelut

Terveydensuojelulain mukainen määräys terveyshaitan poistamiseksi

Asian taustatiedot

As Oy Liina-Pirkka (Juuttikuja 2, 04410 Järvenpää) on vuonna 1971 rakennettu betonielementtirakenteinen yksikerroksinen rivitalo. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen terveystarkastaja teki asunnossa 14 15.1.2021, 14.12.2022 ja 18.1.2023 terveydensuojelulain mukaisen tarkastuksen terveyshaittaepäilyn vuoksi. Tarkastuksissa todettiin puutteita ilmanvaihdossa, sekä asunnon sisäilmassa mikrobiperäinen haju. Terveystarkastaja antoi 19.1.2021 taloyhtiölle kehotuksen ilmanvaihdon korjaamiseksi, sekä mikrobiperäisen hajun syyn selvittämiseksi ja epäkohdan poistamiseksi. Taloyhtiö ei noudattanut terveystarkastajan kehotusta. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta määräsi 14.2.2023 As Oy Liina-Pirkkaa korjaamaan wc/kh:n poistoilmanvaihdossa todetun vian, sekä teettämään pätevällä asiantuntijalla kuntotutkimuksen asunnossa todetun mikrobiperäisen hajun syyn ja epäkohdan korjaustavan selvittämiseksi. Määräyksen jälkeen as Oy Liina-Pirkka paransi asunnon ilmanvaihtoa ja teetti mikrobiperäisen hajun syyn selvittämiseksi merkkiainetutkimuksen ulkopuolisella asiantuntijalla. Taloyhtiö toimitti tutkimuksesta laaditun raportin (Polygon Finland Oy / Sami Ahonen ja Tuukka Korhonen, 25.5.2023) Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen 1.6.2023.

Huoneistossa 14 oli vuonna 2020 poistettu alapohjasta tekniikkakuilu ja tehty osittaiset tiivistyskorjaukset lattioiden ja seinien liittymiin hajuhaittojen vuoksi. Polygon Finland Oy:n tutkimuksessa havaittiin alapohjasta ilmavuotoja aikaisemin tiivistämättömältä alueelta keittiön ja makuuhuoneen väliseinän ja lattian rajakohdasta, sekä keittiön ja pesuhuoneen / aulan väliseinän kohdista. Tutkimuksessa havaittiin vuotoja myös aikaisemmin tiivistetyiltä alueilta eteisen ja viereisen asunnon väliseinän kohdalla, eteisen ja olohuoneen väliseinän kohdalta, sekä eteisen ja pesuhuonetilojen väliseinän kohdalla. Tutkimukseen liittyvän alipaineistuksen aikana oli etenkin keittiöön ja makuuhuoneeseen alkanut tulla kellarimaista mikrobiperäistä hajua. Tutkimuksen tehneiden asiantuntijoiden mukaan hajun esiintyminen viittaa siihen, että havaituista epätiiveyskohdista kulkeutuu epäpuhdasta ilmaa huoneiston sisäilmaan, koska tiivistyskorjaukset on tehty puutteellisesti. Epäkohdan korjaustoimenpiteenä asiantuntijat suosittelivat tiivistämään koko huoneiston ulko- ja väliseinien ja lattioiden liittymäkohdat, sekä lattioiden läpiviennit (viemärit, vesiputket jne.).

Terveydellisiä olosuhteita koskeva lainsäädäntö

Terveydensuojelulain tarkoituksena on väestön ja yksilön terveyden ylläpitäminen ja edistäminen sekä ennalta ehkäistä, vähentää ja poistaa sellaisia elinympäristössä esiintyviä tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa terveyshaittaa.

Terveydensuojelulain 26 §:n mukaan asunnon ja muun sisätilan sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden, melun, ilmanvaihdon, valon, säteilyn ja muiden vastaavien olosuhteiden tulee olla sellaiset, ettei niistä aiheudu asunnossa tai sisätilassa oleskeleville terveyshaittaa.

Terveydensuojelulain 27 §:n mukaan: Jos asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyy mikrobeja taikka kosteutta siten, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, toimenpiteisiin haitan poistamiseksi tai rajoittamiseksi on ryhdyttävä viipymättä.

Asumisterveysasetuksen mukaan toimenpiderajan ylittymisenä pidetään korjaamatonta kosteus- ja lahovauriota, aistinvaraisesti todettua ja tarvittaessa analyyseillä varmistettua mikrobikasvua rakennuksen sisäpinnalla, sisäpuolisessa rakenteessa tai lämmöneristeessä silloin, kun lämmöneriste ei ole kosketuksissa ulkoilman tai maaperän kanssa, taikka mikrobikasvua muussa rakenteessa tai tilassa, jos sisätiloissa oleva voi sille altistua. Näitä muita tiloja ja rakenteita ovat esimerkiksi kellarit, rakennusten alapohjat ja yläpohjat. Asumisterveysasetuksen soveltamisohjeen mukaan aistinvaraisen arvion perusteella todettuna toimenpiderajan ylittymisenä pidetään kosteusvauriojäljen lisäksi sekä homeen hajua, että näkyvää mikrobikasvustoa.

Terveydensuojelulain mukaan kunnan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus antaa yksittäisiä kieltoja ja määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi.

Terveydensuojelulain 45 §:n mukaan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus tämän lain mukaisten tehtävien suorittamiseksi tehdä tarkastuksia sekä teettää niihin liittyviä tutkimuksia.

Terveydensuojelulain 49 §:n mukaan asunnon ja muun oleskelutilan tutkimuksia ja selvityksiä tämän lain mukaista viranomaisvalvontaa varten tekevällä ulkopuolisella asiantuntijalla tulee olla tarvittava pätevyys terveyshaittaa aiheuttavien kemiallisten, fysikaalisten ja biologisten tekijöiden selvittämiseksi. Mittaukset, tutkimukset ja selvitykset on tehtävä sekä näytteet otettava luotettavasti ja tarkoituksenmukaisin menetelmin.

Kunnan terveydensuojeluviranomainen voi tehostaa terveydensuojelulain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla.

Kuuleminen

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus varasi 20.6.2023 päivätyllä kirjeellä As Oy Liina-Pirkalle ja asunnon 14 asukkaille mahdollisuuden tulla kuulluksi päätösesityksen johdosta. Kuulemisessa ei jätetty vastineita.

Yhteenveto

Terveydensuojeluviranomainen voi antaa määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi.

Kolmessa viranomaistarkastuksessa As Oy Liina-Pirkan asunnon 14 sisäilmassa on todettu mikrobiperäinen haju. Taloyhtiö ei aluksi ryhtynyt terveysvalvonnan 19.1.2021 antaman kehotuksen mukaisesti toimenpiteisiin sisäilman mikrobiperäisen hajun syyn selvittämiseksi ja epäkohdan poistamiseksi. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan määräyksestä taloyhtiö teetti ulkopuolisella asiantuntijalla tutkimuksen, jolla selvitettiin sisäilman mikrobiperäisten epäpuhtauksien tulevan ilmavuotojen mukana alapohjasta. Terveyshaitan selvittämisen ja poistamisen merkittävästä viivästymisestä johtuen on tarpeellista, että terveydensuojeluviranomainen määrää taloyhtiötä poistamaan asunnossa todetun terveyshaitan. Terveysvalvonnalla on syytä epäillä, että tarvittavat toimenpiteet eivät toteudu kohtuullisessa ajassa ja/tai riittävässä laajuudessa ilman taloyhtiölle annettavalla määräystä.

Ehdotus

Esittelijä

Jaana Niemi-Aro, hygieenikkoeläinlääkäri, jaana.niemi-aro@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta antaa As Oy Liina-Pirkalle seuraavat terveydensuojelulain 27 §:n ja 45 §:n mukaiset määräykset:

Päävelvoitteet

1. As Oy Liina-Pirkan tulee estää mikrobiperäisten epäpuhtauksien / ilmavuotojen kulkeutuminen alapohjan liittymistä ym. alapohjan epäjatkuvuuskohdista asunnon 14 sisäilmaan.

2. As Oy Liina-Pirkan tulee teettää ulkopuolisella asiantuntijalla uusi merkkiainetutkimus, jolla osoitetaan päävelvoite 1:n mukaisten korjaustoimenpiteiden onnistuminen. Ulkopuolisella asiantuntijalla tulee olla rakennusterveysasiantuntijan (RTA) pätevyys. Käytettävä asiantuntija tulee hyväksyttää Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa ennen tutkimuksen tekemistä.

Määräaika
Päävelvoitteiden 1 ja 2 toimenpiteet tulee tehdä viimeistään 30.11.2023 mennessä.

Uhkasakko
Päävelvoitteiden tehosteeksi asetetaan seuraavat uhkasakot:
Päävelvoite 1: 6000 €
Päävelvoite 2: 1000 €

Perustelut

Asunnon 14 sisäilmassa todettu mikrobiperäinen haju on terveydensuojelulain 27 §:n mukainen terveyshaitta, joka tulee poistaa. Ulkopuolisen asiantuntijan tekemän tutkimuksen mukaan mikrobiperäinen haju tulee asuntoon ilmavuotojen mukana rakennuksen alapohjasta. Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen 20 §:n mukaan toimenpiderajan ylittymisenä pidetään korjaamatonta kosteus- ja lahovauriota, aistinvaraisesti todettua ja tarvittaessa analyyseillä varmistettua mikrobikasvua rakennuksen sisäpinnalla, sisäpuolisessa rakenteessa tai lämmöneristeessä silloin, kun lämmöneriste ei ole kosketuksissa ulkoilman tai maaperän kanssa, taikka mikrobikasvua muussa rakenteessa tai tilassa, jos sisätiloissa oleva voi sille altistua. Asumisterveysasetuksen soveltamisohjeen mukaan aistinvaraisen arvion perusteella todettuna toimenpiderajan ylittymisenä pidetään kosteusvauriojäljen lisäksi sekä homeen hajua, että näkyvää mikrobikasvustoa.

Korjaustoimenpiteiden jälkeen on välttämätöntä, että korjausten onnistuminen osoitetaan luotettavalla menetelmällä. Terveydensuojelulain 45 §:n mukaan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus tämän lain mukaisten tehtävien suorittamiseksi tehdä tarkastuksia sekä teettää niihin liittyviä tutkimuksia.

Täytäntöönpano

Päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, ellei valitusviranomainen toisin määrää.

Sovellettu lainsäädäntö ja oikeusohjeet

Terveydensuojelulaki 763/1994

Terveydensuojeluasetus 1280/1994

Asumisterveysasetus 545/2015

Asumisterveysasetuksen soveltamisohje 2016

Uhkasakkolaki 1113/1990

Hallintolaki 434/2006 

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen voi hakea muutosta valittamalla Helsingin Hallinto-oikeuteen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin tiedoksi, että hygieenikkoeläinlääkäri Jaana Niemi-Aro poistui tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 17:36.

Valmistelija

  • Ari Antila, terveystarkastaja, ari.antila@tuusula.fi

Perustelut

Vastine Helsingin hallinto-oikeudelle

Helsingin hallinto-oikeus pyytää 19.10.2023 päivätyllä lähetteellä lausuntoa Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätöksestä §93, 15.8.2023 tehtyyn valitukseen. Päätös koskee Asunto Oy Liina-Pirkalle annettua korjausmääräystä asunnossa todetun terveyshaitan poistamiseksi.

Kuvaus

As Oy Liina-Pirkka (Juuttikuja 2, 04410 Järvenpää) on vuonna 1971 rakennettu painovoimaisella poistoilmanvaihdolla varustettu betonielementtirakenteinen yksikerroksinen rivitalo. Huoneiston 14 asukas laittoi 8.1.2021 terveysvalvontaan vireille asuntoa koskevan terveyshaittaepäilyn.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen terveystarkastaja suoritti asunnossa ensimmäisen tarkastuksen 15.1.2021. Tarkastuksessa todettiin, että wc/kh:n poistoilmanvaihto ei toiminut ja poistoilmakanavasta virtasi ilmaa väärään suuntaan asuntoon päin. Lisäksi asunnon sisäilmassa yleisesti todettiin mikrobiperäinen haju. Taloyhtiötä kehotettiin ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin wc/kh:n viallisen poistoilmanvaihdon syyn selvittämiseksi ja epäkohdan poistamiseksi. Taloyhtiötä kehotettiin lisäksi ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin asunnossa todetun mikrobiperäisen hajun syyn selvittämiseksi ja epäkohdan poistamisesi. Toimenpiteet kehotettiin tekemään 31.5.2021 mennessä.

Terveystarkastaja teki asuntoon jälkivalvontatarkastuksen 14.12.2022. Toisessa tarkastuksessa todettiin, että wc/kh:n poistoilmanvaihto toimi oikeaan suuntaan. Taloyhtiön edustajien kertoman mukaan wc/kh:n poistoilmanvaihdolle ei oltu tehty toimenpiteitä ensimmäisen viranomaistarkastuksen jälkeen. Tarkastuksen aikana asunnon sisäilman hiilidioksidipitoisuus ylitti sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen toimenpiderajan. Asunnon sisäilmassa todettiin edelleen mikrobiperäinen haju.

Terveystarkastaja teki 18.1.2023 vielä kolmannen tarkastuksen asunnon wc/kh:n poistoilmanvaihdon toimivuuden arvioimiseksi. Tarkastuksessa todettiin, että wc/kh:n ilmanvaihto toimi jälleen väärään suuntaan ja poistoilmakanavasta virtasi wc-tilan kautta ilmaa oleskelutiloihin päin. Asunnon sisäilmassa todettiin myös tässä tarkastuksessa mikrobiperäinen haju.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta määräsi 14.2.2023 As Oy Liina-Pirkkaa korjaamaan wc/kh:n poistoilmanvaihdossa todetun vian, sekä teettämään pätevällä asiantuntijalla kuntotutkimuksen asunnossa todetun mikrobiperäisen hajun syyn ja epäkohdan korjaustavan selvittämiseksi. Määräyksen jälkeen as Oy Liina-Pirkka paransi asunnon ilmanvaihtoa ja teetti mikrobiperäisen hajun syyn selvittämiseksi merkkiainetutkimuksen ulkopuolisella asiantuntijalla, jolla oli vaadittu rakennusterveysasiantuntijan pätevyys. Taloyhtiö toimitti tutkimuksesta laaditun raportin (Polygon Finland Oy / Sami Ahonen ja Tuukka Korhonen, 25.5.2023) Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen 1.6.2023.

Huoneistossa 14 oli vuonna 2020 poistettu alapohjasta tekniikkakuilu ja tehty osittaiset tiivistyskorjaukset lattioiden ja seinien liittymiin hajuhaittojen vuoksi. Polygon Finland Oy:n tutkimuksessa havaittiin alapohjasta ilmavuotoja aikaisemin tiivistämättömältä alueelta keittiön ja makuuhuoneen väliseinän ja lattian rajakohdasta, sekä keittiön ja pesuhuoneen / aulan väliseinän kohdista. Tutkimuksessa havaittiin vuotoja myös aikaisemmin tiivistetyiltä alueilta eteisen ja viereisen asunnon väliseinän kohdalla, eteisen ja olohuoneen väliseinän kohdalta, sekä eteisen ja pesuhuonetilojen väliseinän kohdalla. Tutkimukseen liittyvän alipaineistuksen aikana oli etenkin keittiöön ja makuuhuoneeseen aikaisemmin tiivistämättömälle alueelle alkanut tulla kellarimaista mikrobiperäistä hajua. Tutkimuksen tehneiden asiantuntijoiden mukaan hajun esiintyminen viittasi siihen, että havaituista epätiiveyskohdista kulkeutuu epäpuhdasta ilmaa huoneiston sisäilmaan, koska tiivistyskorjaukset on tehty puutteellisesti. Epäkohdan korjaustoimenpiteenä asiantuntijat suosittelivat tiivistämään koko huoneiston ulko- ja väliseinien ja lattioiden liittymäkohdat, sekä lattioiden läpiviennit (viemärit, vesiputket jne.).

­­­­­­­­­­­Kolmessa viranomaistarkastuksessa toistuneiden hajuhavaintojen ja Polygon Finland Oy:n tutkimuksen tulosten perusteella terveydensuojeluviranomainen päätti 15.8.2023, että asunnon 14 sisäilmassa todettu mikrobiperäinen haju on terveydensuojelulain 27 §:n mukainen terveyshaitta, joka tulee poistaa. As Oy Liina-Pirkka määrättiin estämään mikrobiperäisten epäpuhtauksien / ilmavuotojen kulkeutuminen alapohjan liittymistä ym. alapohjan epäjatkuvuuskohdista asunnon 14 sisäilmaan. Lisäksi määrättiin terveydenuojelulain 45 §:n nojalla teettämään ulkopuolisella asiantuntijalla uusi merkkiainetutkimus, jolla osoitetaan korjaustoimenpiteiden onnistuminen. Ennen määräysten antamista As Oy Liina-Pirkkaa ja asukkaita kuultiin hallintolain mukaisesti vireillä olevasta päätöksestä. Asianosaiset eivät antaneet kuulemisessa vastinetta.

Valitus

Helsingin hallinto-oikeudelle toimitetussa valituksessa Asunto Oy Liina-Pirkka vaatii ensisijaisesti, että hallinto-oikeus kumoaa Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan 15.8.2023 tekemän päätöksen kokonaisuudessaan, myös uhkasakkopäätöksen osalta. Toissijaisesti taloyhtiö vaatii, että päävelvoitetta 1 muutetaan siten, että määräaikaa jatketaan 30.4.2024 asti ja päävelvoitetta 2 siten, että määräaikaa jatketaan 31.5.2024 saakka. Tämän lisäksi taloyhtiö vaatii, että lautakunnan asettamia uhkasakkoja ei saa panna täytäntöön sinä aikana, kun valitus on vireillä Helsingin hallinto-oikeudessa. 

Valituksen perustelut

As Oy Liina-Pirkka perustelee vaatimuksiaan mm. alkuperäisen painovoimaisen ilmanvaihdon toimintaperiaatteilla ja ominaispiirteillä, sekä osakkaiden yhdenvertaisuusperiaatteella. Valituskirjelmän mukaan taloyhtiö aikoo jatkossa kiinnittää enemmän huomiota sisäilman riittävään vaihdantaan. Taloyhtiön mukaan asia pitää selvityttää suunnitelmallisesti ja toteuttaa mahdolliset ilmanvaihdon parannukset samalla tavoin jokaisessa huoneistossa. Taloyhtiön mukaan osakkaiden yhdenvertaisuus edellyttää taloyhtiökohtaista laajempaa selvitystä sisäilman laadun varmistamiseksi asunnoissa ja mahdollisten terveyshaittojen estämiseksi. Tähän liittyy myös arvion tekeminen muiden asuntojen rakenteiden ilmavuodoista.

As Oy Liina-Pirkka kiistää, että asunnon sisäilmassa olisi todettu mikrobiperäinen haju. Taloyhtiön mukaan mahdollinen mikrobiperäinen haju ei tässä tapauksessa myöskään riittäisi uhkasakkoisen viranomaispäätöksen tekemiseen, koska taloyhtiö on tehnyt parannuksia sekä korjauksia vuosien ajan asunnon 14 asumisterveyden parantamiseksi ja korjaus on saatettu asianmukaisesti loppuun. Taloyhtiön mukaan pelkkään hajuaistiin perustuva viranomaispäätös uhkasakkoineen ei ole tässä tapauksessa oikeudellisesti arvioituna riittävä näyttö terveydelle haitallisesta mikrobiongelmasta asunnossa, vaan terveyshaitan olemassaoloa olisi pitänyt selvityttää sisäilmasta otettavilla mikrobinäytteillä.

As Oy Liina-Pirkan mukaan oli väärin luoda asuntoon koneellisesti korkeampi alipaine Polygon Finland Oy:n merkkiainekaasututkimuksen ajaksi. Taloyhtiön mukaan väitettyä mikrobiperäistä hajua todettiin asunnossa vasta silloin, kun asuntoon oli luotu koneellisesti voimakkaampi alipaine.

As Oy Liina-Pirkan mukaan Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätöksestä puuttui sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen 3 §:n mukainen kokonaisarvio tilanteesta, jonka mukaan terveyshaittaa on arvioitava kokonaisuutena siten, että altisteen toimenpiderajaa sovellettaessa otetaan huomioon altistumisen todennäköisyys, toistuvuus ja kesto, mahdollisuudet välttyä altistumiselta tai poistaa haitta sekä poistamisesta aiheutuvat olosuhteet ja muut tekijät.

Ehdotus

Esittelijä

  • Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Keski-​Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • antaa valituksen (Dnro 4722/03.04.04.04.19/2023) johdosta Helsingin hallinto-​oikeudelle seuraavan lausunnon:

 

Valituksen alainen Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätös koskee As Oy Liina-Pirkan huoneiston 14 alapohjasta sisäilmaan tulevien mikrobiperäisten epäpuhtauksien estämistä ja tehtävien korjaustoimenpiteiden laadun varmistamista. Epäkohdan korjaaminen asunnossa 14 ei estä taloyhtiötä teettämästä muihin huoneistoihin tutkimuksia tai koko taloyhtiön ilmanvaihtoa parantavia toimenpiteitä yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti. Terveydensuojeluviranomaisen hallintopakkotoimenpiteet kohdistuvat ainoastaan huoneistoon 14 siksi, koska taloyhtiön muista asunnoista ei ole laitettu vireille asunnon terveyshaittaepäilyasiaa.

Valituksen alainen päätös perustuu terveysvalvonnan kolmessa eri asunnontarkastuksessa tekemiin omiin aistinvaraisiin havaintoihin ja viranomaisen määräyksestä pätevällä asiantuntijalla teetettyyn tutkimukseen. Tutkimus oli taloyhtiön tilaama ja käytetty rakennusterveysasiantuntija oli taloyhtiön valitsema. Asiantuntijan tekemällä merkkiainekaasututkimuksella osoitettiin alapohjan epäjatkuvuuskohdat (ilmavuotopaikat) ja todettiin, että mikrobiperäinen haju oli peräisin alapohjasta.

Taloyhtiön vaatimus, että terveyshaitan luotettava osoittaminen vaatisi sisäilmanäytteiden ottamista perustuu puutteelliseen tietoon kyseisen tutkimusmenetelmän käyttökelpoisuudesta ja luotettavuudesta kyseisen epäkohdan selvittämiseen. Asumisterveysasetuksen soveltamisohjeen mukaan ilmanäytteiden avulla ei voida luotettavasti todeta rakenteiden sisällä olevan mikrobikasvun vaikutusta sisäilmaan. Soveltamisohjeen mukaan homeen tai maakellarimainen haju on tärkeä havainto mikrobikasvuston toteamisessa ja paikantamisessa. Ilmayhteyden osoittamisessa voidaan käyttää esimerkiksi merkkiaineita tai merkkisavuja. Sisäilman mikrobinäytettä ei ilmayhteyden osoittamiseen suositella ilmanäytteeseen liittyvän suuren epävarmuuden vuoksi. Asumisterveysasetuksen 20 §:n mukaan toimenpiderajan ylittymisenä pidetään korjaamatonta kosteus- ja lahovauriota, aistinvaraisesti todettua ja tarvittaessa analyyseillä varmistettua mikrobikasvua rakennuksen sisäpinnalla, sisäpuolisessa rakenteessa tai lämmöneristeessä silloin, kun lämmöneriste ei ole kosketuksissa ulkoilman tai maaperän kanssa, taikka mikrobikasvua muussa rakenteessa tai tilassa, jos sisätiloissa oleva voi sille altistua. Asumisterveysasetuksen soveltamisohjeen mukaan aistinvaraisen arvion perusteella todettuna toimenpiderajan ylittymisenä pidetään kosteusvauriojäljen lisäksi sekä homeen hajua, että näkyvää mikrobikasvustoa.

Merkkiainekaasututkimukseen liittynyt huoneiston koneellinen alipaineistus on normaali RT-kortin (14-11197) mukainen toimenpide. Rakennusten hetkittäisiin painesuhteisiin vaikuttavat voimakkaasti vaihtelevat tuuliolosuhteet. Painovoimaisella poistoilmanvaihdolla varustetuissa rakennuksissa poistoilmanvaihdon teho ja painesuhteet vaihtelevat lisäksi ulkoilman lämpötilan vaikutuksesta. Voimakkaampi alipaine suhteessa alapohjaan / maaperään esiintyy yleensä lämmityskaudella sisä- ja ulkoilman lämpötilaeron ollessa suuri. Merkkiainekaasututkimus tehtiin toukokuussa, jolloin painovoimaisen poistoilmanvaihdon rakennuksissa ei tyypillisesti vallitse epäkohdan selvittämisen kannalta edustavin alipaineolosuhde. Laadunvarmistuskokeissa paine-erona käytetään -10…-15 Pa alipainetta tarkasteltavan rakenteen yli, jotta olosuhde eri tutkimuskerroilla olisi mahdollisimman samanlainen. Merkkiainekokeiden toistettavuuden ja havaittavuuden parantamiseksi hieman normaalia korkeampi alipaine on perusteltu ratkaisu. Korkeampi alipaine myös kompensoi tutkimushetkellä esimerkiksi tuulen vaikutusta, jolloin merkkiainekokeen aikana ei paine-eroissa tapahdu tarpeettoman suurta vaihtelua.

Asumisterveysasetuksessa säädetyn toimenpiderajan ylittymistä pidetään pääsääntöisesti terveyshaittaa aiheuttavan olosuhteen esiintymisenä, mutta ei kuitenkaan kaikissa tapauksissa, jos haitan kokonaisarvioinnin perusteella terveyshaitan syntyminen on ilmeisen epätodennäköistä. Mikäli viranomainen poikkeaa toimenpiderajasta, on poikkeaminen perusteltava erikseen ja sen on perustuttava riittäviin selvityksiin asiasta. Vastaavasti viranomainen voi katsoa asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyvän terveyshaittaa, vaikka mikään toimenpideraja ei ylittyisi, jos kokonaisarvioinnin perusteella terveyshaitta on ilmeinen. Kyseisessä tapauksessa terveyshaittaa arvioidessaan terveydensuojeluviranomainen otti mm. huomioon asukkaiden sisäilman mikrobiepäpuhtauksille altistumisen todennäköisyyden, toistuvuuden ja keston, sekä mahdollisuuden välttyä altistumiselta tai poistaa haitta. Kokonaisarvion perusteella perusteita toimenpiderajasta poikkeamiselle ei ollut.

Yhteenvetona Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta toteaa, että As Oy Liina-Pirkan huoneistossa 14 on todettu kolmella eri terveystarkastajan tarkastuskerralla sekä ulkopuolisen asiantuntijan tekemässä tutkimuksessa  terveydensuojelulain tarkoittama terveyshaitta (mikrobiperäinen, kellarimainen haju), joka tulee poistaa ja taloyhtiön valitus tulee hylätä. Uhkasakko on asetettu määräyksen tehosteeksi, koska taloyhtö ei ole noudattanut kehoituksia.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin tiedoksi, että terveysvalvonnan päällikkö Miia Suurkuukka poistui tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 17:45.

Tiedoksi

Helsingin hallinto-oikeus

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.