Valmistelija
Tuuli Kuisma, ympäristötarkastaja, tuuli.kuisma@tuusula.fi
Perustelut
Kiinteistötiedot
Valvontamääräys koskee osoitteessa Alikeravantie 40 sijaitsevaa kiinteistöä 245-9-380-8. Kiinteistöllä sijaitsee Sinebrychoffin tehdas, jolle Keravan Energia Oy:n Savion energiantuotantolaitos tuottaa energiaa. Kiinteistön omistaa Sinebrychoff Supply Company Oy. Kiinteistön sijainti on esitetty liitekartalla. Rekisteröinti-ilmoituksen mukaan laitos on aloittanut toimintansa v. 1991 ja se on rekisteröity ympäristönsuojelun tietojärjestelmään 17.4.2014.
Valvontatiedot
Rekisteröinti-ilmoitus
Keravan Energia Oy:n Savion energiantuotantolaitoksen rekisteröinti-ilmoituksessa on esitetty, että laitoksella on maanpäällinen kevyen polttoöljyn yksivaippainen säiliö, jonka tilavuus on 980 m3. Vuonna 1991 käyttöön otetun säiliön suoja-altaan tilavuus on 340 m3. Pinnanmittausjärjestelmä on manuaalinen, laitos on varustettu vuotohälyttimillä öljyvuotojen varalta. Säiliölle tehdään ulkopuolinen tarkastus vuosittain, sisäpuolista tarkastusta ei ole tehty koskaan. Laitoksella ei ole öljynerotinta. Rekisteröinti-ilmoituksessa on esitetty, että 0 % laitoksen energiasta tuotetaan kevyellä polttoöljyllä, 100 % maakaasulla.
Tarkastus 25.4.2018
25.4.2018 suoritetulla tarkastuksella on todettu, että laitoksella on käytetty polttoaineena kevyttä polttoöljyä, mutta polttoaineen varastointi ja käsittely sekä öljyisten jätevesien käsittely ja johtaminen eivät ole olleet keskisuurten energiantuotantoyksiköiden ja -laitosten ympäristönsuojeluvaatimuksista annetun valtioneuvoston asetuksen 1065/2017 (ns. PIPO-asetus) mukaisia. Laitoksella on luovuttu kevyen polttoöljyn käytöstä, mutta laitoksella on silti 980 m3 säiliö, joka on tyhjennetty ja tarkastettu v. 2016. Säiliö on säiliötarkastuspöytäkirjan mukaan kunnoltaan B-luokkaa. Täyttöyhteet olivat edelleen olemassa, niitä ei ollut katkaistu. Tarkastuksen perusteella toiminnanharjoittajaa kehotettiin estämään polttoainesäiliön käyttö luotettavalla teknisellä ratkaisulla. Tarkastuksella keskusteltiin säiliön purkamisesta ja todettiin, että kun säiliö poistetaan, tulee maaperän pilaantuneisuus tutkia.
Selvitys 15.8.2018
Keravan Energia Oy on antanut selvityksen, jonka mukaan öljysäiliön käyttö on estetty kiinteillä täyttöputkien tulpilla.
Sähköpostitiedustelu 25.2.2022
Keravan Energia Oy on tiedustellut sähköpostitse 25.2.2022, voisiko Savion voimalaitoksen öljysäiliön ottaa väliaikaisesti takaisin käyttöön. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristötarkastaja on vastannut kyselyyn 28.2.2022, että laitoksen säiliö ei täytä PIPO-asetuksen vaatimuksia mm. valuma-altaan, täyttö- ja purkupaikan osalta ja säiliö on todettu B-luokkaiseksi. Mikäli laitokselle hankitaan vaatimukset täyttävä säiliö, tulee se rekisteröidä uudelleen.
Tarkastus 16.5. ja 23.5.2023
Laitoksella suoritettiin suunnitelmallinen tarkastus, 16.5.2023 etäneuvottelu ja 23.5.2023 käytiin laitoskierros. Tarkastuksella selvisi, että Savion lämpölaitoksen säiliötä oli tankattu kevyellä polttoöljyllä v. 2022 aikana viisi kertaa, yhteensä 207 770 l. Vuosiraportin mukaan v. 2022 laitoksella on käytetty noin 156 600 l kevyttä polttoöljyä. Tarkastuksella ei voitu varmistua suoja-altaan tiiveydestä. Allas on avonainen ja siitä tyhjennetään sadevesi tarvittaessa aukaisemalla venttiili. v. 2022 päivätyn öljysäiliön tarkastuspöytäkirjan mukaan säiliö on B-luokkaa; sen pohjalla on havaittu syöpymää, maalipinta on pahasti vaurioitunut ja sen alla on paikoitellen vesipatteja. Säiliön tarkastuspöytäkirjassa suositeltiin säiliön uusimista sen huonosta kunnosta johtuen.
Tarkastuksen perusteella ns. PIPO-asetuksen 13 §:n 2 momentin kohdan 1 vaatimus 1,1-kertaisesta suoja-altaasta ei täyty, eikä polttoainetilavuutta ole rajoitettu luotettavalla teknisellä ratkaisulla. Tarkastuksella ei selvinnyt, onko säiliön täyttö- ja purkupaikka pinnoitettu nestettä läpäisemättömäksi. Täyttö- ja purkualuetta ei ollut korotettu reunoilta. Tarkastuksen perusteella Keravan Energia Oy:lle annettiin 29.6.2023 päivätyssä tarkastuskertomuksessa seuraavat kehotukset:
1. Kevyen polttoöljyn varastointi Savion lämpölaitoksella tulee lopettaa viipymättä. Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle tulee toimittaa selvitys säiliön tyhjentämisestä, puhdistamisesta ja sen käytön estämisestä 31.7.2023 mennessä.
2. Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle tulee toimittaa 31.7.2023 mennessä selvitys siitä, johdetaanko ja käsitelläänkö säiliön täyttö- ja purkupaikalta mahdollisesti öljyiset jätevedet PIPO-asetuksen 10 §:n mukaisesti.
3. Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle tulee toimittaa 31.7.2023 mennessä selvitys siitä, onko säiliön täyttö- ja purkupaikka kokonaisuudessaan nesteitä läpäisemätön ja kauttaaltaan kallistettu.
Kuuleminen hallintopakkomääräyksen antamisesta
29.6.2023 päivätyssä tarkastuskertomuksessa toiminnanharjoittajaa kuultiin uhkasakkolain (1113/1990) 22 §:n ja hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti mahdollisten ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaisten määräysten antamisesta sekä varattiin mahdollisuus esittää näkemyksensä tarkastuskertomuksen johdosta. Määräaika kuulemiselle oli 15.8.2023.
Selvitys 21.8.2023
Keravan Energia Oy lähetti sähköpostiviestin 21.8.2023, jossa esitti, että säiliötä ei ole vielä tyhjennetty, vaan säiliö tyhjennetään, puhdistetaan ja sen käyttö estetään 31.12.2023 mennessä.
Toiminnanharjoittaja antoi selvityksen, jonka mukaan säiliön täyttö- ja purkupaikka ei ole kokonaisuudessaan nesteitä läpäisemätön ja kauttaaltaan kallistettu. Myöskään öljyisten jätevesien käsittely ja johtaminen ei täytä nykyisellään PIPO-asetuksen vaatimuksia.
Ehdotus
Esittelijä
Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa Keravan Energia Oy:lle seuraavan Savion energiantuotantolaitosta koskevan ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaisen määräyksen:
Päävelvoitteet
1. Kiinteistöllä sijaitseva nestemäisten polttoaineiden säiliö tulee poistaa käytöstä 21 vuorokauden sisällä tämän päätöksen tiedoksisaannista. Säiliössä ei saa varastoida nestemäisiä polttoaineita. Tiedoksisaannin osoittaa saantitodistus.
2. Säiliön käyttö tulee estää luotettavalla teknisellä ratkaisulla 21 vuorokauden sisällä tämän päätöksen tiedoksisaannista. Tiedoksisaannin osoittaa saantitodistus.
3. Säiliö tulee puhdistaa 21 vuorokauden sisällä tämän päätöksen tiedoksisaannista. Tiedoksisaannin osoittaa saantitodistus.
Päävelvoitteiden tehosteet
Ympäristölautakunta päättää määrätä ympäristönsuojelulain 184 §:n nojalla seuraavat edellä mainittuja päävelvoitteita koskevat uhkasakkolain (1113/1990) mukaiset tehosteet:
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteen 1 noudattamisen tehosteeksi 5 000 euron uhkasakon, mikäli säiliötä ei ole tyhjennetty 21 vuorokauden sisällä tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteen 2 noudattamisen tehosteeksi 1 000 euron uhkasakon, mikäli säiliön käyttöä ei ole estetty luotettavalla tavalla 21 vuorokauden sisällä tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteen 3 noudattamisen tehosteeksi 1 000 euron uhkasakon, mikäli säiliötä ei ole puhdistettu 21 vuorokauden sisällä tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Päätöksen täytäntöönpano muutoksenhausta huolimatta
Tätä hallintopakkomääräystä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei muutoksenhakuviranomainen toisin päätä (Ympäristönsuojelulaki 200 §).
Päätöksen perustelut
Ns. PIPO-asetuksen (Vna 1065/2017) 10 §:n mukaan nestemäisten polttoaineiden täyttö- ja purkupaikkojen vedet, öljysäiliöiden suoja-altaiden vedet sekä muut vedet, jotka voivat sisältää öljyä, on johdettava öljynerottimeen tai umpikaivoon. Suoja-allasta ei tarvitse viemäröidä, jos hulevesien ja muiden vesien pääsy suoja-altaaseen on estetty. Öljynerottimet on varustettava öljytilan täyttymisestä ja umpikaivot kaivon täyttymisestä ilmoittavalla hälytysjärjestelmällä, joiden toimivuus on testattava vähintään vuoden välein.
Jos öljynerottimista poistuvat vedet johdetaan jätevesiviemäriin, ne on käsiteltävä standardin SFS-EN-858-1 mukaisessa II luokan öljynerottimessa, josta poistuvan veden hiilivetypitoisuus on alle 100 mg/l.
Jos öljynerottimesta poistuvia vesiä ei johdeta jätevesiviemäriin, ne on käsiteltävä standardin SFS-EN-858-1 mukaisessa I luokan öljynerottimessa, josta poistuvan veden hiilivetypitoisuus on alle 5 mg/l. Tämän jälkeen ne voidaan johtaa sadevesiviemäriin tai vesistöön.
Viemärissä on oltava välittömästi öljynerottimen jälkeen näytteenotto- ja sulkuventtiilikaivo, josta voidaan sulkea energiantuotantolaitoksen jätevesien pääsy viemäriin tai muuhun purkupaikkaan. Näytteenotto- ja sulkuventtiilikaivo on sijoitettava, merkittävä ja suojattava siten, että kaivoon on esteetön pääsy. Sulkuventtiili on voitava sulkea viivytyksettä kaikissa olosuhteissa.
Öljynerottimet on pidettävä toimintakuntoisina ja ne sekä 1 momentissa tarkoitetut umpikaivot on tarkistettava vähintään kerran vuodessa ja tyhjennettävä tarvittaessa.
Ns. PIPO-asetuksen 13 §:n mukaan nestemäisten polttoaineiden käsittelystä ja varastoinnista sekä niihin liittyvästä vuotojenhallinnasta säädetään vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetussa laissa (390/2005) ja sen nojalla.
Lisäksi on noudatettava seuraavia vaatimuksia:
1) nestemäisten polttoaineiden säiliöiden suoja-altaan on oltava tiivis ja sen tilavuus on mitoitettava siten, että vuototilanteessa suoja-altaaseen sopii vähintään 1,1 kertaa siihen sijoitetun yksittäisen säiliön suurin varastoitava nestetilavuus;
2) säiliöiden kunto on tarkastettava säännöllisesti, kuitenkin vähintään kymmenen vuoden välein;
3) säiliöt on varustettava ylitäytönestimillä ja jos käytössä on kaksoisvaippasäiliö, se on lisäksi varustettava vuodonilmaisimilla;
4) vuotojen leviämisen torjumiseksi on varattava imeytysaineita ja torjuntakalustoa polttonesteiden talteenottoa varten;
5) nestemäisten polttoaineiden täyttö- ja purkupaikkojen on oltava nesteitä läpäisemättömiä ja reunoiltaan korotettuja tai kauttaaltaan kallistettuja.
Ympäristönsuojelulain (527/2014) 175 §:n mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianosaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa.
Ympäristönsuojelulain 179 §:n mukaan jos tätä lakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä ei ole noudatettu, valvontaviranomaisen on asian laatu huomioon ottaen kehotettava lopettamaan säännösten tai määräysten vastainen menettely ja ryhdyttävä toimiin 175 §:ssä tarkoitetun hallintopakkoasian vireille saattamiseksi. Valvontaviranomaisen on valvottava, että kehotusta ja hallintopakkoasiassa annettua kieltoa tai määräystä noudatetaan.
Ympäristönsuojelulain 184 §:n mukaan viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, tämän lain nojalla antamansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään.
Ympäristönsuojelulain 185 § mukaan ennen määräyksen antamista viranomaisen on varattava sille, jota määräys koskee, tilaisuus tulla kuulluksi asiassa siten kuin hallintolaissa säädetään.
Ympäristönsuojelulain 10 §:n mukaan valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi tarkempia säännöksiä mm. polttoaineteholtaan alle 50 megawatin energiantuotantolaitoksista, johon kuuluu yksi tai useampi energiantuotantoyksikkö mm. päästöjen ja niiden leviämisen ehkäisemiseksi, onnettomuuksien tai niiden vaaran ehkäisemiseksi käytettävistä menetelmistä, laitteista, rakennuksista ja rakennelmista.
Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla.
Sovellettavat oikeusohjeet
Valtioneuvoston asetus keskisuurten energiantuotantoyksiköiden ja -laitosten ympäristönsuojeluvaatimuksista (1065/2017): 10, 13 §
Ympäristönsuojelulaki (527/2014): 10, 175, 179, 184, 185 §
Hallintolaki (434/2003): 34, 60 §
Uhkasakkolaki (1113/1990): 6, 8, 22, 23 §:
Tosiseikat ja johtopäätökset
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen 23.5.2023 suorittaman tarkastuksen perusteella Savion energiantuotantolaitoksella kiinteistöllä 245-9-380-8 varastoidaan nestemäistä polttoainetta ns. PIPO-asetuksen vastaisesti. Kevyen polttoöljyn varastoinnista aiheutuu ympäristön pilaantumisen vaaraa, sillä öljysäiliö on säiliötarkastuksen perusteella huonokuntoinen, eivätkä suojarakenteet ole asianmukaisia. Tarkastuksen perustella ei voida varmistua suoja-altaan tiiveydestä, joten jos säiliö vuotaisi, on vaara, että polttoainetta pääsisi ympäristöön. Nestemäisten polttoaineiden täyttö- ja purkupaikka ei ole nesteitä läpäisemätön, joten mikäli siinä tapahtuisi polttoainevuoto, polttoainetta pääsisi suoraan ympäristöön.
Koska nestemäisten polttoaineiden täyttö- ja purkupaikkojen vesiä ja öljysäiliön suoja-altaan vesiä ei johdeta öljynerottimeen tai umpikaivoon, mahdolliset vuodot pääsisivät suoraan ympäristöön.
Laitoksella on varastoitu merkittäviä määriä nestemäistä polttoainetta huonokuntoisessa säiliössä, joka sijaitsee epäasianmukaisessa valuma-altaassa.
Päävelvoitteen määräaikaa harkittaessa on huomioitu asian aikaisempi käsittely ja siihen kulunut aika. Toiminnasta aiheutuva ympäristön pilaantumisen vaaran vuoksi määräaika on asetettu verrattain lyhyeksi. Tästä syystä myös päätös on määrätty noudatettavaksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Muutoksenhakutuomioistuin voi valituksesta kumota täytäntöönpanomääräyksen tai muuttaa sitä tai muutoinkin kieltää päätöksen täytäntöönpanon.
Uhkasakon määrää harkittaessa on huomioitu, että yleisen edun kannalta on tärkeää saada nestemäisen polttoaineen epäasianmukaisesta varastoinnista aiheutuva ympäristön pilaantumisen vaara poistettua mahdollisimman pian.
Ympäristönsuojelulain 200 §:n mukainen määräys noudattaa päätöstä muutoksenhausta huolimatta on annettu, koska epäasianmukaisesta nestemäisen polttoaineen varastoinnista aiheutuu selkeä ympäristön pilaantumisen vaara ja varastointi tulee sen vuoksi saada loppumaan mahdollisimman pian.
Täytäntöönpano
Asiaote ja valitusosoitus saantitodistuksella: Keravan Energia Oy, PL 37, 04201 Kerava
Asiaote ja valitusosoitus virkakirjeellä: kiinteistön 245-9-380-8 omistaja Sinebrychoff Supply Company Oy, PL 87, 04201 Kerava
Päätös
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa Keravan Energia Oy:lle seuraavan Savion energiantuotantolaitosta koskevan ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaisen määräyksen:
Päävelvoitteet
1. Kiinteistöllä sijaitseva nestemäisten polttoaineiden säiliö tulee poistaa käytöstä 21 vuorokauden sisällä tämän päätöksen tiedoksisaannista. Säiliössä ei saa varastoida nestemäisiä polttoaineita. Tiedoksisaannin osoittaa saantitodistus.
2. Säiliön käyttö tulee estää luotettavalla teknisellä ratkaisulla 21 vuorokauden sisällä tämän päätöksen tiedoksisaannista. Tiedoksisaannin osoittaa saantitodistus.
3. Säiliö tulee puhdistaa 21 vuorokauden sisällä tämän päätöksen tiedoksisaannista. Tiedoksisaannin osoittaa saantitodistus.
Päävelvoitteiden tehosteet
Ympäristölautakunta päättää määrätä ympäristönsuojelulain 184 §:n nojalla seuraavat edellä mainittuja päävelvoitteita koskevat uhkasakkolain (1113/1990) mukaiset tehosteet:
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteen 1 noudattamisen tehosteeksi 50 000 euron uhkasakon, mikäli säiliötä ei ole tyhjennetty 21 vuorokauden sisällä tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteen 2 noudattamisen tehosteeksi 10 000 euron uhkasakon, mikäli säiliön käyttöä ei ole estetty luotettavalla tavalla 21 vuorokauden sisällä tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteen 3 noudattamisen tehosteeksi 10 000 euron uhkasakon, mikäli säiliötä ei ole puhdistettu 21 vuorokauden sisällä tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Päätöksen täytäntöönpano muutoksenhausta huolimatta
Tätä hallintopakkomääräystä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei muutoksenhakuviranomainen toisin päätä (Ympäristönsuojelulaki 200 §).
Päätöksen perustelut
Ns. PIPO-asetuksen (Vna 1065/2017) 10 §:n mukaan nestemäisten polttoaineiden täyttö- ja purkupaikkojen vedet, öljysäiliöiden suoja-altaiden vedet sekä muut vedet, jotka voivat sisältää öljyä, on johdettava öljynerottimeen tai umpikaivoon. Suoja-allasta ei tarvitse viemäröidä, jos hulevesien ja muiden vesien pääsy suoja-altaaseen on estetty. Öljynerottimet on varustettava öljytilan täyttymisestä ja umpikaivot kaivon täyttymisestä ilmoittavalla hälytysjärjestelmällä, joiden toimivuus on testattava vähintään vuoden välein.
Jos öljynerottimista poistuvat vedet johdetaan jätevesiviemäriin, ne on käsiteltävä standardin SFS-EN-858-1 mukaisessa II luokan öljynerottimessa, josta poistuvan veden hiilivetypitoisuus on alle 100 mg/l.
Jos öljynerottimesta poistuvia vesiä ei johdeta jätevesiviemäriin, ne on käsiteltävä standardin SFS-EN-858-1 mukaisessa I luokan öljynerottimessa, josta poistuvan veden hiilivetypitoisuus on alle 5 mg/l. Tämän jälkeen ne voidaan johtaa sadevesiviemäriin tai vesistöön.
Viemärissä on oltava välittömästi öljynerottimen jälkeen näytteenotto- ja sulkuventtiilikaivo, josta voidaan sulkea energiantuotantolaitoksen jätevesien pääsy viemäriin tai muuhun purkupaikkaan. Näytteenotto- ja sulkuventtiilikaivo on sijoitettava, merkittävä ja suojattava siten, että kaivoon on esteetön pääsy. Sulkuventtiili on voitava sulkea viivytyksettä kaikissa olosuhteissa.
Öljynerottimet on pidettävä toimintakuntoisina ja ne sekä 1 momentissa tarkoitetut umpikaivot on tarkistettava vähintään kerran vuodessa ja tyhjennettävä tarvittaessa.
Ns. PIPO-asetuksen 13 §:n mukaan nestemäisten polttoaineiden käsittelystä ja varastoinnista sekä niihin liittyvästä vuotojenhallinnasta säädetään vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetussa laissa (390/2005) ja sen nojalla.
Lisäksi on noudatettava seuraavia vaatimuksia:
1) nestemäisten polttoaineiden säiliöiden suoja-altaan on oltava tiivis ja sen tilavuus on mitoitettava siten, että vuototilanteessa suoja-altaaseen sopii vähintään 1,1 kertaa siihen sijoitetun yksittäisen säiliön suurin varastoitava nestetilavuus;
2) säiliöiden kunto on tarkastettava säännöllisesti, kuitenkin vähintään kymmenen vuoden välein;
3) säiliöt on varustettava ylitäytönestimillä ja jos käytössä on kaksoisvaippasäiliö, se on lisäksi varustettava vuodonilmaisimilla;
4) vuotojen leviämisen torjumiseksi on varattava imeytysaineita ja torjuntakalustoa polttonesteiden talteenottoa varten;
5) nestemäisten polttoaineiden täyttö- ja purkupaikkojen on oltava nesteitä läpäisemättömiä ja reunoiltaan korotettuja tai kauttaaltaan kallistettuja.
Ympäristönsuojelulain (527/2014) 175 §:n mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianosaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa.
Ympäristönsuojelulain 179 §:n mukaan jos tätä lakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä ei ole noudatettu, valvontaviranomaisen on asian laatu huomioon ottaen kehotettava lopettamaan säännösten tai määräysten vastainen menettely ja ryhdyttävä toimiin 175 §:ssä tarkoitetun hallintopakkoasian vireille saattamiseksi. Valvontaviranomaisen on valvottava, että kehotusta ja hallintopakkoasiassa annettua kieltoa tai määräystä noudatetaan.
Ympäristönsuojelulain 184 §:n mukaan viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, tämän lain nojalla antamansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään.
Ympäristönsuojelulain 185 § mukaan ennen määräyksen antamista viranomaisen on varattava sille, jota määräys koskee, tilaisuus tulla kuulluksi asiassa siten kuin hallintolaissa säädetään.
Ympäristönsuojelulain 10 §:n mukaan valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi tarkempia säännöksiä mm. polttoaineteholtaan alle 50 megawatin energiantuotantolaitoksista, johon kuuluu yksi tai useampi energiantuotantoyksikkö mm. päästöjen ja niiden leviämisen ehkäisemiseksi, onnettomuuksien tai niiden vaaran ehkäisemiseksi käytettävistä menetelmistä, laitteista, rakennuksista ja rakennelmista.
Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla.
Sovellettavat oikeusohjeet
Valtioneuvoston asetus keskisuurten energiantuotantoyksiköiden ja -laitosten ympäristönsuojeluvaatimuksista (1065/2017): 10, 13 §
Ympäristönsuojelulaki (527/2014): 10, 175, 179, 184, 185 §
Hallintolaki (434/2003): 34, 60 §
Uhkasakkolaki (1113/1990): 6, 8, 22, 23 §:
Tosiseikat ja johtopäätökset
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen 23.5.2023 suorittaman tarkastuksen perusteella Savion energiantuotantolaitoksella kiinteistöllä 245-9-380-8 varastoidaan nestemäistä polttoainetta ns. PIPO-asetuksen vastaisesti. Kevyen polttoöljyn varastoinnista aiheutuu ympäristön pilaantumisen vaaraa, sillä öljysäiliö on säiliötarkastuksen perusteella huonokuntoinen, eivätkä suojarakenteet ole asianmukaisia. Tarkastuksen perustella ei voida varmistua suoja-altaan tiiveydestä, joten jos säiliö vuotaisi, on vaara, että polttoainetta pääsisi ympäristöön. Nestemäisten polttoaineiden täyttö- ja purkupaikka ei ole nesteitä läpäisemätön, joten mikäli siinä tapahtuisi polttoainevuoto, polttoainetta pääsisi suoraan ympäristöön.
Koska nestemäisten polttoaineiden täyttö- ja purkupaikkojen vesiä ja öljysäiliön suoja-altaan vesiä ei johdeta öljynerottimeen tai umpikaivoon, mahdolliset vuodot pääsisivät suoraan ympäristöön.
Laitoksella on varastoitu merkittäviä määriä nestemäistä polttoainetta huonokuntoisessa säiliössä, joka sijaitsee epäasianmukaisessa valuma-altaassa.
Päävelvoitteen määräaikaa harkittaessa on huomioitu asian aikaisempi käsittely ja siihen kulunut aika. Toiminnasta aiheutuva ympäristön pilaantumisen vaaran vuoksi määräaika on asetettu verrattain lyhyeksi. Tästä syystä myös päätös on määrätty noudatettavaksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Muutoksenhakutuomioistuin voi valituksesta kumota täytäntöönpanomääräyksen tai muuttaa sitä tai muutoinkin kieltää päätöksen täytäntöönpanon.
Uhkasakon määrää harkittaessa on huomioitu, että yleisen edun kannalta on tärkeää saada nestemäisen polttoaineen epäasianmukaisesta varastoinnista aiheutuva ympäristön pilaantumisen vaara poistettua mahdollisimman pian.
Ympäristönsuojelulain 200 §:n mukainen määräys noudattaa päätöstä muutoksenhausta huolimatta on annettu, koska epäasianmukaisesta nestemäisen polttoaineen varastoinnista aiheutuu selkeä ympäristön pilaantumisen vaara ja varastointi tulee sen vuoksi saada loppumaan mahdollisimman pian.
Täytäntöönpano
Asiaote ja valitusosoitus saantitodistuksella: Keravan Energia Oy, PL 37, 04201 Kerava
Asiaote ja valitusosoitus virkakirjeellä: kiinteistön 245-9-380-8 omistaja Sinebrychoff Supply Company Oy, PL 87, 04201 Kerava
Esteellisyys
Merja Laitinen
Kokouskäsittely
Puheenjohtaja Merja Laitinen ilmoitti olevansa hallintolain 28.1 pykälän kohdan 5 mukaisesti esteellinen (Yhteisöjäävi) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Puheenjohtajana toimi 1. varapuheenjohtaja Maarit Turunen.
Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun lautakunta keskusteli asiasta ja keskustelun päätteeksi puheenjohtaja Maarit Turunen teki seuraavan muutosehdotuksen koskien Päävelvoitteiden tehosteet kappaleen uhkasakkojen suuruutta:
Päävelvoitteiden tehosteet
Ympäristölautakunta päättää määrätä ympäristönsuojelulain 184 §:n nojalla seuraavat edellä mainittuja päävelvoitteita koskevat uhkasakkolain (1113/1990) mukaiset tehosteet:
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteen 1 noudattamisen tehosteeksi 50 000 euron uhkasakon, mikäli säiliötä ei ole tyhjennetty 21 vuorokauden sisällä tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteen 2 noudattamisen tehosteeksi 10 000 euron uhkasakon, mikäli säiliön käyttöä ei ole estetty luotettavalla tavalla 21 vuorokauden sisällä tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteen 3 noudattamisen tehosteeksi 10 000 euron uhkasakon, mikäli säiliötä ei ole puhdistettu 21 vuorokauden sisällä tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Kaikki ympäristölautakunnan jäsenet kannattivat puheenjohtaja Maarit Turusen muutosehdotusta, joten puheenjohtaja totesi, että muutosehdotus hyväksytään ilman äänestystä. Näin ollen muutosehdotus tuli lautakunnan päätökseksi.