Perustelut
Vireilletulo
Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen on tehty 25.7.2019 kirjallinen vireillepano, jonka mukaan ilmoittajan naapurikiinteistön rantasaunan käytöstä muodostuu runsaasti savua ja tästä aiheutuu vireillepanijalle huomattavaa savu- ja hajuaittaa. Vireillepanon kohteena oleva kiinteistö on rekisteröityneen yhdistyksen omistama.
Asian selvittäminen viranomaisessa
Viriellepanijaa pyydettiin heinäkuussa 2019 pitämään koetuista haitoista savupäiväkirjaa. Päiväkirja pyydettiin toimittamaan ympäristökeskukseen 31.10.2019 mennessä, mutta sitä ei toimitettu annetussa määräajassa. Asian käsittelyä jatkettiin keväällä 2020.
Vireillepanon kohdetta on kuultu vireillepanon johdosta. Asianosaisen kirjallinen vastine on toimitettu 7.7.2020. Vastineen on laatinut tehtävään valtuutettu henkilö. Vastineessa kerrotaan, että naapurin kokema savuhaitta tuli yhdistyksen tietoon jo keväällä 2019 ja asiaa käsiteltiin heidän kokouksessaan. Kokouksessa päätettiin, että polttopuut pyritään sytyttämään pienemmin alkupanoksin, ja kiukaan ja padan sytyttämiselle jätetään noin 10 minuutin väli. Hormeihin laitettiin myös sisäputket imun/vedon parantamiseksi. Kesällä 2020 asennettiin uusi, paloteholtaan parempi kiuas.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristövalvonta on suorittanut tarkastuksen 16.7.2020. Aluksi tarkastettiin vireillepanon kohteena oleva kiinteistö, jonka jälkeen siirryttiin vireillepanijan omistamalle kiinteistölle. Vireillepanija ei voinut osallistua tarkastukseen, mutta häntä edusti toinen henkilö. Vireillepanon kohteena oleva rantasauna lämmitetään kesäaikaan kaksi kertaa viikossa, keskiviikkoisin ja lauantaisin. Tarkastuksella suoritettiin myös koepoltto. Koepolton aikana ei muodostunut normaalia enemmän savua. Tulipesää sytyttäessä muodostui jonkin verran savua, ja savu oli aluksi väriltään tummaa. Savun väri vaaleni kuitenkin sytytyksen jälkeen ja lopulta sitä ei näkynyt juuri ollenkaan. Vireillepanijan edustaja kertoi, että savua muodostuu normaalisti huomattavasti enemmän kuin koepolton aikana muodostui. Tarkastuksesta on laadittu tarkastuskertomus.
Vireillepanijaa on kehotettu pitämään kirjaa saunan savuamisesta. Päiväkirjaa on pidetty 25.7.2020-12.9.2020. Savun voimakkuutta tuli arvioida asteikolla 1-3, missä 1 = lievä haju, 2 = kohtalainen haju ja 3 = voimakas haju. Savun voimakkuus on havaintopäivinä ollut joko 1 tai 2, asteikolla 1-3 (keskiarvo 2). 1 tarkoittaa, että savun haju on ollut lievä, selvästi havaittava hajuaistimus, jota ei kuitenkaan koeta epämiellyttäväksi tai ärsyttäväksi. 2 tarkoittaa, että savun haju on ollut kohtalainen, epämiellyttävä hajuaistimus, mutta ei aiheuta ärsytysoireita.
Savun esiintymistiheyttä ja kestoa arvioidaan asteikolla 1-3, missä 1 = harvoin (enintään yhtenä päivänä viikossa yli 3 tuntia), 2 = usein (2–3 päivänä viikossa yli 3 tuntia/ kerta) ja 3 = jatkuvasti (vähintään 4 päivänä viikossa yli 3 h/kerta). Savua on päiväkirjan mukaan esiintynyt 1-4 kertaa illan aikana, keskimäärin kaksi kertaa yhden illan aikana ja kerran viikossa. Pisin haitta oli 12.9 jolloin vireillepanija koki jatkuvaa savuhaittaa kokonaisen tunnin ajan.
Kuuleminen
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on varannut 14.9.2020 päivätyllä kuulemiskirjeellä hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti asianosaisille mahdollisuuden esittää kirjallisesti mielipiteensä ja selityksen kuulemiskirjeessä sekä asian käsittelyn aikana muodostuneissa asiakirjoissa esitetyn johdosta sekä antaa selityksensä ja selvityksensä kaikista sellaisista asioista, jonka he katsovat saattavan vaikuttaa asian ratkaisuun. Kumpikaan osapuoli ei toimittanut vastinetta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on tutkinut 25.7.2019 saapuneen kirjallisen vireillepanon naapurikiinteistöllä sijaitsevan rantasaunan käytöstä aiheutuvasta savu- ja hajuhaitasta. Ympäristölautakunta katsoo, että vireillepano ei edellytä ympäristönsuojeluviranomaiselta toimenpiteitä.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää lopettaa asian käsittely ympäristönsuojeluviranomaisessa.
Perustelut
Ympäristönsuojelulain 186 §:ssä on säädetty asianosaiselle, kuten mahdolliselle haitan kärsijälle, erityinen vireillepano-oikeus. Vireillepano-oikeuden perusteella vireille tulleessa asiassa on aina tehtävä valituskelpoinen päätös.
Ympäristönsuojelulain 5.1 §:n mukaan ympäristönsuojelulaissa tarkoitetaan päästöllä ihmisen toiminnasta aiheutuvaa aineen, energian, melun, tärinän, säteilyn, valon, lämmön tai hajun päästämistä, johtamista tai jättämistä yhdestä tai useammasta kohdasta suoraan tai epäsuorasti ilmaan, veteen tai maaperään.
Ympäristön pilaantumisella tarkoitetaan ympäristönsuojelulain 5.2 §:n mukaisesti sellaista päästöä, jonka seurauksena aiheutuu joko yksin tai yhdessä muiden päästöjen kanssa a) terveyshaittaa, b) haittaa luonnolle ja sen toiminnoille, c) luonnonvarojen käyttämisen estymistä tai melkoista vaikeutumista, d) ympäristön yleisen viihtyisyyden tai erityisten kulttuuriarvojen vähentymistä, e) ympäristön yleiseen virkistyskäyttöön soveltuvuuden vähentymistä, f) vahinkoa tai haittaa omaisuudelle taikka sen käytölle tai g) muu näihin rinnastettava yleisen tai yksityisen edun loukkaus.
Vireillepanijaa on 16.7.2020 pyydetty pitämään savupäiväkirjaa Savupäiväkirjaan on merkitty haittakokemus 9 päivälle. Päiväkirjaan ei ole merkitty tietoa niistä päivistä, jolloin mökillä ollaan tarkastusjaksolla oltu, vaikka tietoa on pyydetty merkitsemään. Päiväkirjasta puuttuivat myös tullen voimakkuuden ja suunnan kuvaus.
Tarkkailujaksolla savuhaittaa koettiin 9 päivänä ja haitan kokemus oli voimakkuudeltaan lievästä selvästi havaittavaan. Savuhaittaa on koettu noin kerran viikossa ja haittakokemus on ollut kestoltaan pääasiassa melko lyhytkestoista. Päiväkirja merkintöjen puutteellisuus vaikeuttaa siitä saatavan tiedon luotettavuuden arviointia.
Hajukynnyksen satunnaista ja lyhytaikaista ylittymistä ei voida pitää terveys-/viihtyvyyshaittana. Ulkona savun muodostaman terveyshaitan arviointiin vaikuttaa savun esiintymistiheyden ja keston lisäksi sen voimakkuus. Savun aiheuttamaa terveyshaittaa voidaan epäsuorasti arvioida määrittämällä puunpolton savulle tyypillisen hajun esiintymisen tiheys ja kesto sekä voimakkuus.
Saadun selvityksen mukaan savuaminen on ajoittaista ja liittynyt normaaliin kiinteistön käyttöön, mahdolliset haittavaikutukset ovat keskimäärin olleet lyhytaikaisia. Edellä mainittujen lainkohtien ja säännösten sekä selvitysten ja havaintojen perusteella lautakunta katsoo, että saadun selvityksen mukaisesta saunan käytöstä syntyvä haitta on terveyden ja viihtyvyyden kannalta melko vähäinen ja syntyvä savu sekä haju eivät aiheuta sellaista ympäristön pilaantumista tai kohtuutonta haittaa, joka edellyttäisi laajempia toimenpiteitä viranomaiselta.
Sovelletut oikeusohjeet
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 5 §, 172 §, 186 §, 190 §, 191 §
Hallintolaki (434/2003) 11 §, 20 §, 34 §, 36 §, 43 §, 44 §, 45 §, 47 §, 54 §, 55 §, 56 §, 59 §