Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 13.6.2023

§ 86 Nurmijärven Veden vesihuollon toiminta-alueen päivittäminen, lausunto Nurmijärven kunnanhallitukselle

TUUDno-2023-1216

Valmistelija

  • Emmi Halonen, ympäristötarkastaja, emmi.halonen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

Nurmijärven kunta on pyytänyt 10.5.2023 päivätyllä kirjeellä lausuntoa Nurmijärven Veden vesihuollon toiminta-alue-ehdotuksesta (vesi, jätevesi). Lausuntoa on pyydetty 8.6.2023 mennessä. Lausunnon antamiselle on myönnetty lisäaikaa 19.6.2023 asti, jotta lausunto voidaan käsitellä 13.6.2023 lautakunnassa. Lausunto on pyydetty toimittamaan sähköisesti kunta@nurmijarvi.fi tai postitse osoitteella Nurmijärven kunta, Kunnanhallitus, PL 37, 01901 NURMIJÄRVI.

Ehdotus Nurmijärven Veden vesihuollon toiminta-alueesta, selostusosa ja piirustukset 5947/1-7, on Vesihuoltolain 8 §:n mukaisesti julkisesti nähtävänä 10.5. – 8.6.2023 välisenä aikana Nurmijärven kunnanviraston palvelupisteessä (os. Keskustie 2 B) sekä Klaukkalan kirjastossa, osoitteessa Kuonomäentie 2 ja Rajamäen kirjastossa, osoitteessa Kiljavantie 1. Ehdotukseen Nurmijärven Veden vesihuollon toiminta-alueesta voi tutustua nähtävänä oloaikana myös kunnan internet-sivuilla www.nurmijarvi.fi. Lausuntopyyntöön liittyvät asiakirjat on myös liitetty kokouksen taustamateriaaleihin.

Toiminta-alue

Vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella tarkoitetaan aluetta, jolla ko. vesihuoltolaitos huolehtii vesihuollosta yhdyskuntakehityksen tarpeita vastaavasti toiminta-alueen hyväksymispäätöksen mukaisesti. Lain mukaan toiminta-alueen tulee olla sellainen, että vesihuoltolaitoksen voidaan katsoa kykenevän huolehtimaan vastuullaan olevasta vesihuollosta taloudellisesti ja asianmukaisesti.

Nurmijärven Veden toiminta-alueet on hyväksytty viimeksi vuonna 1991. Tämän jälkeen toiminta-alueita ei ole päivitetty. Uudessa toiminta-alue-ehdotuksessa toiminta-alue päivitetään vastaamaan toteutunutta ja suunniteltua yhdyskuntakehitystä.

Vesihuoltolaki (119/2001) velvoittaa taajamassa toiminta-alueella olevat kiinteistöt liittymään ja vesihuoltolaitoksen sallimaan liittämisen vesihuoltolaitokseen, ellei kunnan ympäristönsuojeluviranomainen hakemuksesta myönnä vapautusta liittämisvelvollisuudesta vesihuoltolaissa säädetyin perustein. Taajaman ulkopuolella kiinteistöä ei kuitenkaan tarvitse liittää vesihuoltolaitoksen vesijohtoon tai jätevesiviemäriin tiettyjen vesihuoltolaissa (10 §) asetettujen ehtojen täyttyessä.

Ehdotettu toiminta-alue kattaa pääosin asemakaava-alueet ja sijaitsee vesihuoltolain tarkoittamalla taajama-alueella. Toiminta-alue-ehdotuksessa on vesihuoltolain mukaisesti esitetty myös alueet, joille toiminta-aluetta on tarkoitus lähivuosina laajentaa alueiden rakentuessa sekä laajenemisen aikataulu. Toiminta-aluetta ehdotetaan myös joiltain osin supistettavaksi entisestä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa Nurmijärven kunnanhallitukselle seuraavan lausunnon Nurmijärven Veden vesihuollon toiminta-alue-ehdotuksesta.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto

Nurmijärven Veden vesihuollon toiminta-alueeksi ehdotetut alueet ovat kaikki asemakaava-alueella sekä tilastollisella taajama-alueella. Lisäksi toiminta-aluetta on suunniteltu laajennettavan uusille rakennettaville alueille. Tiiviisti asuttujen asemakaava- ja taajama-alueiden sisällyttäminen toiminta-alueeseen on hyvä asia niin terveyden- kuin ympäristönsuojelun näkökulmasta. Toiminta-alueen laajentaminen kyseisille alueille edistää alueen asukkaiden liittymistä kunnalliseen vesijohtoverkostoon, jonka vedenlaatua valvotaan talousvesiasetuksen (1352/2015) mukaisesti. Lisäksi Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta pitää lähtökohtaisesti ympäristön kannalta positiivisena, että viemäriverkosto laajenee ja alueen jätevedet saadaan käsiteltyä kootusti.

Nurmijärven kunnan pohjavesialueilla sijaitsevat taajamat on pääosin sisällytetty vesihuollon toiminta-alueisiin, joko Nurmijärven Veden tai vesiosuuskuntien. Ali-Labbartin - Lepsämän pohjavesialueella sijaitseva Lepsämän alue on kuitenkin jätetty toiminta-alueen ulkopuolelle, vaikka alueella on suhteellisen paljon asutusta (430 asukasta v. 2015). Nurmijärven Veden vuoden 2015 vesihuollon kehittämissuunnitelmassa Lepsämä on määritetty vesihuollon kehittämistarvealueeksi. Toiminta-alue-ehdotuksen selostusosan mukaan sitä tai muitakaan kehittämistarvealueita ei ole kuitenkaan nyt sisällytetty toiminta-alueeseen, koska suurehkon asukasjoukon tarpeessa, terveydensuojelullisissa syissä tai ympäristönsuojelullisissa syissä ei ole arvioitu tapahtuneen kehittämistarvealueilla sellaisia muutoksia, joiden vuoksi Nurmijärven Veden toiminta-aluetta olisi laajennettava näille alueille. Kuten Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta lausunnossaan Nurmijärven kunnan vesihuollon kehittämissuunnitelman päivityksestä vuonna 2015 on todennut, Lepsämän kehittämisalue sijaitsee pohjavesialueella, alueella on Lepsämän vedenottamon suojavyöhyke sekä alueella virtaa Lepsämänjoki. Lepsämänjoen ekologinen luokka on tyydyttävä, joten vesistön tilaa tulee parantaa EU:n vesipolitiikan puitedirektiivin mukaisesti. Alueen rakennuskanta on osin vanhaa, ja puutteellisesti kiinteistökohtaisesti käsitellyt jätevedet saattavat aiheuttaa haittoja ja ovat riski niin pohjavedelle, vedenottamolle, Lepsämänjoelle kuin alueen asukkaille ja heidän talousvesikaivoilleen. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta pitää tärkeänä, että Lepsämän kehittämisalueelle ryhdytään rakentamaan keskitettyä vesihuoltoa, joko sisällyttämällä alue Nurmijärven Veden toiminta-alueeseen tai tukemalla vesiosuuskunnan perustamista alueelle.

Herunen 2 -alue on toiminta-alue-ehdotuksessa esitetty vesihuollon laajentumisalueeksi ja sen toteutusajankohdaksi 2027 jälkeen. Alueen voimassa oleva asemakaava on vuodelta 1967. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta huomauttaa, että alue on Rajamäen 1E-luokan pohjavesialuetta, pohjaveden muodostumisaluetta ja vedenottamon suoja-aluetta, mikä tulee ottaa alueen maankäytössä huomioon. Alueen maankäyttöä suunniteltaessa voimassa olevan asemakaavan ajantasaisuus tulee arvioida ja tarvittaessa kaavaa päivittää ympäristönäkökohdat huomioiden. Alueelle mahdollisesti rakennettavat rakennukset tulee liittää vesihuoltoverkostoon.

Toiminta-alue-ehdotuksen mukaan Nurmijärven Veden toiminta-aluetta myös supistetaan joiltain osin. Selostuksen mukaan suurin osa toiminta-alueen supistuksista on tehty siksi, että toiminta-alue vastaisi nykyisin voimassa olevia kiinteistörajoja ja asemakaavassa asutukselle tai siihen vesihuollon kannalta rinnastuvalle elinkeinotoiminnalle osoitettujen alueiden rajoja. Klaukkalantien varrella on joitakin kiinteistöjä, jotka on sisällytetty toiminta-alueeseen ainoastaan veden osalta, mutta jäteveden osalta Nurmijärven kunnan esityksessä toiminta-aluetta ehdotetaan supistettavan niin, että kiinteistöt jäävät sen osalta toiminta-alueen ulkopuolelle ja omien kiinteistökohtaisten jätevesijärjestelmien varaan. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että veden ja jäteveden toiminta-alueiden olisi hyvä vastata toisiaan, koska vesijohtoon liittäminen todennäköisesti lisää kiinteistöjen vedenkulutusta ja siten myös jätevesikuormitusta.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Nurmijärven kunnanhallitus (sähköisesti kunta@nurmijarvi.fi)

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.