Sosiaali- ja terveyslautakunta, kokous 13.12.2017

§ 105 Testamenttirahojen käyttötarkoituksen muuttaminen

TUUDno-2017-1244

Valmistelija

  • Susanna Pitkänen, johtajaylilääkäri

Perustelut

Kunnanhallitus § 189 7.4.2014
Tuusulalainen Mailis Einola on kuollut 19.1.2014 ja hän on ilmoittanut viimeisenä tahtonaan ja testamenttinaan seuraavaa:
”1) Määrään, että kaikki omaisuuteni, olkoonpa se minkä nimistä tai laatuista tahansa menee omistus- ja hallintaoikeuksin Tuusulan kunnalle, käytettäväksi kotisairaanhoitotoiminnan hyväksi.
2) testamentin toimeenpanijaksi määrään VT Harri Kosken, osoite Hyryläntie 9, 04300 Tuusula.”

Harri Kosken toimesta on 25.3.2014 pidetty perunkirjoitus, jonka mukaan pesään kuuluu seuraava omaisuus:
- Asunto Oy Valkamanpuisto -nimisen yhtiön osakkeet nrot 5131–5835, mitkä oikeuttavat hallit-semaan n. 70,5 m2:n suuruista 3 h + k + s käsittävää asuinhuoneistoa B 9; arvo perukirjan mukaan 140 000 euroa
- rahavaroja 65 036,65 euroa
- tavanomainen henkilökohtainen omaisuus ja koti-irtaimisto 500 euroa
- yhteensä omaisuuden arvo 205 536,65 euroa

Perukirjan mukaan pesän vähennykset ovat yhteensä 15 568,96 euroa. Vähennykset pitävät sisällään kuolemaan ja hautajaisiin sisältyviä kuluja sekä perintöveron Mailis Einolan 8.6.2013 kuolleen pojan jälkeen. Lisäksi vähennykset sisältävät pesänselvityskulut ja perunkirjoituspalkkion sekä Kymen tili & tien laskun kuolinpesän asioiden hoidosta 2 726,21 euroa, mikä lasku kunnanhallituksen tulisi hyväksyä ennen sen maksamista. Mailis Einolan testamentti on annettu tiedoksi hänen lakimääräisille oikeudenomistajilleen, jotka ovat hyväksyneet testamentin. Testamentti on siten lainvoimainen.

Kunnanhallituksen johtosäännön 9 §:n 15 kohdan mukaan kunnanhallitus ratkaisee kunnanvaltuuston ohjeiden mukaisesti asiat, jotka koskevat kunnalle tulevien perintöjen hakemista ja vastaanottamista samoin kuin testamentatun ja lahjoitetun omaisuuden vastaanottamista ja niiden hoidosta päättämistä. Mailis Einolan veljenpoika Heimo Einola on kertonut Mailiksen haluavan irtaimistoon kuuluvat Lotta-toimintaan liittyvät esineet Lottamuseoon. Lisäksi Heimo Einola on pyytänyt kunnalta lupaa saada tyhjentää asunnon koti-irtaimisto siten, että asunnosta vietäisiin muu irtaimisto pois paitsi huonekalut.Tyhjennys hoidettaisiin sopimuksen mukaan.

Kotihoidon näkemys on, että irtaimistolle on käyttöä. Asunnolle ei sen sijaan ole sellaisenaan käyttöä, vaan asunto pitäisi laittaa myyntiin. Kunnanhallitus voisi nyt samalla päättää asunnon myyntiin laittamisesta. Kaupan kunnanhallitus hyväksyisi myöhemmin erikseen. Kuolinpesän pankkiasioiden hoitoa varten Harri Koski on esittänyt, että kunta valtuuttaa hänet hoitamaan kuolinpesän asioita pankissa.

Liitteenä
- Mailis Einolan testamentti
- perukirja
- Kymen tili & tien lasku
Esityslistan liitteenä on lähetetty valokuvia asunnosta (5 kpl) liittämättä niitä kuitenkaan viralliseksi liitteeksi.

Lisätiedot: lakimies Sanna Matilainen p. 040-314 3005

Ehdotus:
Kj

Kunnanhallitus päättää
- vastaanottaa Mailis Einolan jälkeen jättämän testamentin hyväksyen testamentin ehdot
- hyväksyä kuolinpesälle osoitetun Kymen tili & tien esittämän laskun 2 726,21 euroa kuolinpesän asioiden hoidosta
- valtuuttaa Harri Kosken hoitamaan kuolinpesän asioita pankissa
- olla antamatta suostumusta Heimo Einolalle asunnon koti-irtaimiston tyhjentämiseen
- laittaa Asunto Oy Valkamanpuisto -nimisen yhtiön osakkeet nrot 5131–5835, mitkä oikeuttavat hallitsemaan n. 70,5 m2:n suuruista 3 h + k + s käsittävää asuinhuoneistoa B 9, myyntiin
- antaa testamentin täytäntöönpanon sosiaali- ja terveyslautakunnan tehtäväksi.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
_________
Soteltk§ 52/26.8.2015

Tuusulan Kunnanhallituksen 7.4.2014 kokouksen 189 § Mailis Einolan (k.19.1.2014) testamentin määräyksenä on, että hänen koko omaisuutensa menee Tuusulan kunnalle käytettäväksi kotisairaanhoitotoiminnan hyväksi. Testamentin arvo asunnon myynnin ja kulujen jälkeen on noin 189 000€.

Testamentin täytäntöönpano annettiin kunnanhallituksen päätöksellä sosiaali- ja terveyslautakunnan tehtäväksi. Toimialan sisällä suunnitelma annettiin johtajaylilääkäri Jarmo Anttilan laadittavaksi, ohjeena huomioida testamentinjättäjän edellyttämä käyttötarkoitus.

Säännöllisen kotihoidon asiakkaiden sekä hoiva- ja asumispalveluissa asuvien ikääntyneiden terveydentilassa tapahtuvat äkilliset muutokset (usein hengitys- tai virtsatieinfektioista aiheutuvat) johtavat usein terveyskeskuksen tai erikoissairaanhoidon päivystyksen kautta vuodeosastohoitoon lääkityksen ja seurannan tarpeen vuoksi. Potilaiden terveydentila ei useinkaan edellyttäisi muuten sairaalatasoista hoitoa, vaan toimet voitaisiin toteuttaa sairaanhoitohenkilöstön suorittamana asiakkaan kotona.

Kotihoidon onnistumisen ja laitoshoitojaksojen ehkäisemiseksi tarvitaan sairaanhoidollisesti vaativamman palvelun kehittämistä ja lisäämistä. Akuutilla kotihoidolla voidaan vähentää ja jopa välttää toistuvia sairaalajaksoja terveyskeskuksen vuodeosastolla sekä erikoissairaanhoidossa. Sairaalajakson kestäessä muutamaa päivää pidempään ikäihmisen toimintakyky laskee nopeasti ja kotona tai asumispalveluissa selviytyminen heikkenee. Kotona tutussa ympäristössä tapahtuva hoito on erityisesti ikäihmisille inhimillisempää.

Kotisairaanhoito on terveydenhuoltolain alaista toimintaa. Tuusulassa aloitettiin 1.7.2015 päivystysmuutosten yhteydessä uutena toimintana Akuuttikotihoito, jonka tehtävänä on tukea kotona asumista esim. sairaalasta kotiutumisen yhteydessä tai mahdollistaa akuutti sairaanhoito kotioloissa tai hoivayksikössä esimerkiksi i.v. antibioottihoidon toteuttamisella.

Akuuttikotihoito (KOTIAKU) toimii Sairaalapalveluiden tulosalueella Sairaalahoidon tulosyksikössä Akuutin jatkohoito- ja kuntoutusosaston (AKU) hallinnollisessa ja toiminnallisessa yhteydessä, hoitohenkilökunta on saman osastonhoitajan alaisuudessa. Tällä järjestelyllä taataan akuuttihoidollinen osaaminen sekä varmistetaan hoidon jatkuvuus.

Hoitohenkilöstöä KOTIAKU:ssa on alkuvaiheessa kolme sairaanhoitajaa. Tällä henkilöstöresurssilla ei voida toteuttaa riittävää hoidon tarjontaa toimintamallin edellyttämällä tasolla. Tavoitteena on toiminta kaikkina viikon päivinä aamusta iltaan n. klo 07-22, jotta potilaita voidaan ottaa vastaan ja lääkehoitoja toteuttaa siten, että sairaalahoito voidaan tosiasiallisesti korvata uudella toimintamuodolla. Palvelu ei siis ole ympärivuorokautista kotisairaalatasoista palvelua.

Mahdollisesti testamenttirahaa voitaisiin käyttää alkuvaiheessa myös henkilöstökustannuksiin, jos tällä pystytään parantamaan akuuttikotihoidon palvelutasoa ja – valikoimaa. Toimintamallin arvioinnin perusteella on tarkoituksenmukaista määrittää talousarviossa myöhemmin tarvittava määräraha.

Testamenttirahan avulla voidaan hankkia toiminnan tarvitsemaa laitteistoa, joka kohdistuu testamentinjättäjän tarkoittamalla tavalla kotona tapahtuvan sairaanhoidollisen toiminnan hyväksi. Hoitotarvikkeiden, lääkkeiden tms. kustannusten kattamiseen en pidä rahaa sopivana käyttää, koska nämä kulut tulisivat joka tapauksessa kunnan katettaviksi.

Valmistelija: johtajaylilääkäri Jarmo Anttila, puh. 040 314 3601

Ehdotus:
Stj

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää
- kohdentaa Mailis Einolan testamenttivarat akuuttikotihoidon kautta tapahtuvan kotisairaanhoi-don kehittämiseen.
- kohdentaa testamenttivarat akuuttikotihoidon toimintamallin kehittämiseen
- toimintasuunnitelma tuodaan lautakunnan käsittelyyn myöhemmin

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.

________

Soteltk 13.12.2017

Mailis Einolan testamenttivarojen tasetilillä oli elokuun alussa 128 394,50 euroa.
Soteltk § 52 päätöksen mukaisesti testamenttirahaa on käytetty vuonna 2016 sairaanhoitajan palkkakustannuksiin 45 600 € ja toiminnan vakiinnuttamiseksi on hankittu hoitotarvikkeita ja -laitteistoa 15 000 eurolla. 

Akuuttikotihoidon toiminta on vakiintunut ja osoittautunut kustannustehokkaaksi, asiakaslähtöiseksi ja potilasturvalliseksi toimintatavaksi silloin, kun oikeita potilasvalintakriteereitä noudatetaan. Talousarvion 2017 mukaisesti akuuttikotihoidon testamenttivaroin palkattu sairaanhoitaja vakinaistettiin ja sairaanhoitajan lisävakanssiin palkattiin hoitaja. Akuuttikotihoidossa toimii tällä hetkellä 5 sairaanhoitajaa, kotihoitoon osoitettu lääkäri toimii konsulttilääkärinä ja tekee tarvittaessa kotikäyntejä. Vuonna 2016 asiakaskäyntejä oli yhteensä 3400 ja kuluvan vuoden tammi – marraskuussa 4197 käyntiä 467 henkilön kotona. Akuuttikotihoidon potilaista 38 % on yli 75 vuotiaita, 65 - 74 vuotiaita on 23 %, 50 - 64 vuotiaiden osuus on 20 % ja 1-49 vuotiaiden 19 %. Nykyinen toiminta on vähentänyt erikoissairaanhoidon ja terveyskeskuksen akuutti osastohoidon tarvetta ja omalta osaltaan vaikuttanut esh / osastohoidon hoitojaksojen lyhenemiseen.

Tuusula on päättänyt liittyä Keski-Uudenmaan sote-järjestämiskuntayhtymään 1.1.2018 alkaen. Tuotantovastuu säilyy edelleen kunnissa ja tuottamistavoissa pyritään mahdollisuuksien mukaan mielekkäisiin alueellisiin toimintatapoihin, joita on Hyvinkään sairaanhoitoalueen Terveydenhuollon järjestämissuunnitelman 2013 - 2016 ja Keski-Uudenmaan sote-hankkeen linjausten mukaisesti kehitetty ja joiden tavoitteita tarkennetaan Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelmassa 2017 - 2022.

Syksyllä 2017 Alueellisen Akuuttihoidon kärkihankkeen Kotisairaala-työryhmän ohjauksessa käynnistyi Keski-Uudenmaan kuntien rajat ylittävä kotisairaalatoiminnan pilotti (9-12/2017), jonka tavoitteena on hioa kuntien yhteistyömallia kotisairaalapotilaiden hoidossa, luoda alueellisen kotisairaalan potilaskriteerit ja kehittää yhdyspintatoimintaa erikoissairaanhoidon ja terveyskeskusten akuuttiosastojen kanssa. Pilotin tavoitteena on arvioida kotisairaalatoiminnan kustannustehokkuutta verrattuna vastaavaan sairaalahoitoon, tehdä kokonaisarvio alueella tarvittavista kotisairaalapaikkamäärästä ja henkilöstöresursseista sekä laatia ohjeistus muun muassa logistiikasta. Suullisen väliarvion perusteella alueella näyttäisi olevan nykyisiä sairaalan toimintatapoja vastaava kokonaismäärä kotisairaalapaikkoja. Voimavarat eivät ole alueella jakautuneet tasaisesti ja muun muassa Tuusula ostaa kotisairaalapalveluja Järvenpäästä. KU- kunnat ovat sitoutuneet vähentämään edelleen terveyskeskusten akuuttiosastojen paikkamäärää ja siirtämään osastoilta vapautuvaa henkilöstöä kotisairaalatoimintaan, jotta erikoissairaanhoidosta voidaan potilasturvallisesti kotiuttaa jatkohoitoon suoraan kotiin ilman terveyskeskusosastojaksoa. Tuusula on ainoana KU-kuntana toteuttanut terveyskeskusosastojen vuodesijavähennyksen jo vuonna 2014 – 2015 ja uudelleen sijoittanut vapautuneet hoitajaresurssit.  Nykyinen akuuttikotihoito ei täytä kotisairaalan toimintakriteereitä, sen hoitokapasiteetti on maksimissaan eikä sen piiriin voida esimerkiksi ohjata säännönmukaisesti useita hoidollisesti vaativampia potilaita.

Sosiaali- ja terveysministeriön yhtenä kärkihankkeena on ikäihmisten palvelut, jonka alaisuudessa kehitetään muun muassa ikäihmisten kotikuntoutusta. Uudellamaalla on kevään 2018 aikana käynnistymässä kotikuntoutuksen pilotti, jonka tavoitteena on mallintaa esimerkiksi akuuttisairaalahoidon jatkoksi tai kotisairaalahoidon aikana ja jälkeen tuotettavaa määräaikaisesta intensiivistä kotihoitoa ja kotikuntoutusta ikäihmiselle, joka on vaarassa menettää kykynsä pärjätä kotioloissa. Pilottiin kohdennettava henkilöstö tulee siirtää kunnan olemassa olevista palveluista ja arvio fysioterapeutin tarpeesta on vähintään 1 htv.

Tuusulan kunnassa on 10 fysioterapeutin ja 2 toimintaterapeutin vakanssia. 3,5 henkilötyövuotta on kohdennettu sairaanhoitoon (kolmella asemalla postoperatiivisten ja neurologisten potilaiden yksilö- ja ryhmäterapiat, fysioterapeutin suoravastaanotto), 0,5 apuvälinetoimintaan, 1,5 akuuttiosastolle, 1 htv alle kouluikäisten lasten palveluihin, 1 htv kouluikäisten kuntoutukseen ja 2,5 htv vanhuspalveluihin. 1 toimintaterapeutti arvioi kodin muutostyötarpeita ja 1 toimii lasten parissa.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 26.8.2015 linjannut Mailis Einolan alkuperäisen toiveen mukaisesti testamenttivarat kohdennettavaksi akuuttikotihoidon kautta tapahtuvaan kotisairaanhoidon kehittämiseen.

Lautakunnalle esitetään, että testamenttivaroilla palkataan nykyiseen akuuttikotihoitoon 1,0 määräaikainen sairaanhoitaja, jotta toiminta pystyisi hiljalleen laajenemaan kotisairaalatoiminnaksi. Lisäksi esitetään, että pilotoitavaan kotikuntoutukseen palkataan 0,5 määräaikainen fysioterapeutti. Lisähenkilöstö palkataan, kun alueellisen kotisairaalapilotin loppuraportti on valmistunut ja Tuusulan kotisairaalan lisähenkilötarpeen laskelmat ovat saatavilla (arvio 2-3/2018). Kotikuntoutuksen lisähenkilö palkataan 4/2018 alkaen.

vuosi 2018: 1,2 x 47 000 € = 56 400 €
vuosi 2019: 1,5 x 47 000 € = 70 500 €

Lisätiedot Susanna Pitkänen, johtajaylilääkäri, p. 040 314 3601

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Vainio, sosiaali- ja terveystoimenjohtaja

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää

  • kohdentaa Mailis Einolan testamenttivarat akuuttikotihoidon jatkokehittämiseen kohti kotisairaalaa.
  • kohdentaa Mailis Einolan testamenttivarat kotikuntoutuksen kehittämiseksi.
  • että testamenttivaroilla palkataan määräaikainen 0,5 fysioterapeutti ja määräaikainen 1,0 sairaanhoitaja 2018-2019, johtajaylilääkärin päättämän määrärahan kohdennuksen mukaan.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- muutoksenhakijan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, kirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimuskirjelmään valtakirja.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimuskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen
Oikaisuvaatimus on toimitettava Tuusulan kunnalle virka-aikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä postitse, sähköpostilla tai telefaxilla, käyttäen alla olevia yhteystietoja:
Tuusulan kunta. sosiaali- ja terveyslautakunta
Osoite: Hyryläntie 16, PL 60, 04301 Tuusula
Sähköposti: kirjaamo(at)tuusula.fi
Puh. vaihde: 09 87 181