Valtuusto, kokous 16.6.2025

§ 137 LISÄPYKÄLÄ: Kunnanhallituksen täydennysvaali toimikaudelle 2025-2029 (lisäpykälä)

TUUDno-2025-915

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Antti-Pekka Röntynen, hallintojohtaja, antti-pekka.rontynen@tuusula.fi

Perustelut

Hallintosäännön 8 §:n mukaan kunnanhallituksessa on 13 jäsentä eli puheenjohtajana toimiva pormestari, varapuheenjohtajina toimivat apulaispormestarit ja 10 muuta jäsentä. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen.

Vaalikelpoisuutta kunnanhallitukseen rajoitetaan kuntalain 73 §:ssä seuraavasti:

Vaalikelpoinen kunnanhallitukseen on henkilö, joka on vaalikelpoinen valtuustoon, ei kuitenkaan:
1. välittömästi kunnanhallituksen alaisena toimiva kunnan palveluksessa oleva henkilö;
2. henkilö, joka on kunnanhallituksen tehtäväalueella toimivan, kunnan määräysvallassa olevan yhteisön tai säätiön palveluksessa;
3. kunnan palveluksessa oleva henkilö, joka lautakunnan esittelijänä tai muuten vastaa kunnanhallituksen käsiteltäväksi tulevien asioiden valmistelusta; eikä
4. henkilö, joka on hallituksen tai siihen rinnastettavan toimielimen jäsenenä taikka johtavassa ja vastuullisessa tehtävässä tai siihen rinnastettavassa asemassa liiketoimintaa harjoittavassa yhteisössä tai säätiössä, jos kysymyksessä on sellainen yhteisö, jolle kunnanhallituksessa tavanomaisesti käsiteltävien asioiden ratkaisu on omiaan tuottamaan olennaista hyötyä tai vahinkoa.

Henkilöstön edunvalvonnasta asianomaisessa kunnassa huolehtivan yhteisön hallituksen tai siihen rinnastettavan toimielimen puheenjohtaja ei ole vaalikelpoinen kunnanhallitukseen. Vaalikelpoinen ei myöskään ole henkilö, joka yhteisön neuvottelijana tai muussa vastaavassa ominaisuudessa vastaa edunvalvonnasta.

Enemmistön kunnanhallituksen jäsenistä on oltava muita kuin kunnan tai kunnan määräämisvallassa olevan yhteisön tai säätiön palveluksessa olevia henkilöitä.

Edellä todettua kuntalain 73 § 1 momentin 4 kohtaa ei sovelleta kunnan määräysvallassa olevan yhteisön hallituksen tai siihen rinnastettavan toimielimen jäseneen.

Henkilö, joka ei ole vaalikelpoinen valtuustoon, ei ole myöskään vaalikelpoinen kunnanhallitukseen. Rajoitukset koskevat välittömästi kunnanhallituksen alaisen henkilöstön lisäksi lautakuntien esittelijöitä ja asioiden valmistelijoita. Rajoitukset koskevat kunnan henkilöstön edunvalvonnasta vastaavia henkilöitä. Vaalikelpoisuusrajoitus voi kohdistua kunnassa toimivien liikeyritysten johtohenkilöihin, ei kuitenkaan kunnan määräysvallassa olevien liikeyritysten johtohenkilöihin.

Tasa-arvolain soveltaminen

Valintaa suoritettaessa tulee ottaa huomioon tasa-arvolain säännökset, joiden mukaan toimielimissä tulee olla sekä naisia että miehiä kumpiakin vähintään 40 %, jollei erityisistä syistä muuta johdu. Tasa-arvovaatimus koskee erikseen varsinaisia jäseniä ja varajäseniä, mikä tarkoittaa, että lain mukaisen kiintiön on toteuduttava sekä varsinaisten että varajäsenten kohdalla. Kunnanhallituksen kohdalla tämä merkitsee vähintään 6 jäsentä kumpaakin sukupuolta. Sen sijaan laki ei vaadi, että varsinaisen jäsenen ja hänen henkilökohtaisen varajäsenensä olisi oltava samaa sukupuolta. Myöskään puheenjohtajistoa vaatimus ei erikseen koske.

Sidonnaisuusilmoitus

Kunnanhallituksen jäsenten, varajäsenten ja kunnanhallituksen esittelijän on tehtävä sidonnaisuusilmoitus johtotehtävistään sekä luottamustoimistaan elinkeinotoimintaa harjoittavissa yrityksissä ja muissa yhteisöissä, merkittävästä varallisuudestaan sekä muistakin sidonnaisuuksista, joilla voi olla merkitystä luottamus- ja virkatehtävien hoitamisessa. Ilmoitus on tehtävä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun henkilö on tehtäväänsä valittu. Henkilön on myös ilmoitettava viivytyksettä sidonnaisuuksissa tapahtuneet muutokset.

Sidonnaisuusilmoitus tehdään tarkastuslautakunnalle, joka valvoo ilmoitusvelvollisuuden noudattamista ja saattaa ilmoitukset valtuuston tiedoksi. Hallintosäännön 57 §:n mukaan sidonnaisuusilmoitukset saatetaan valtuustolle tiedoksi vuoden ensimmäisessä valtuuston kokouksessa. Tarkastuslautakunta voi tarvittaessa kehottaa ilmoitusvelvollista tekemään uuden ilmoituksen tai täydentämään jo tehtyä ilmoitusta.

Kunnan on pidettävä sidonnaisuuksista rekisteriä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu. Ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvan luottamustoimen tai tehtävän päättyessä henkilöä koskevat tiedot on poistettava rekisteristä ja tietoverkosta.

Ehdotus

Esittelijä

Lilli Salmi, pormestari, lilli.salmi@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että 

VALTUUSTO päättää

  • todeta, että kunnanhallituksen puheenjohtajana toimii pormestari ja varapuheenjohtajina apulaispormestarit;
  • valita apulaispormestareista toisen kunnanhallituksen 1. varapuheenjohtajaksi ja toisen 2. varapuheenjohtajaksi;
  • valita toimikaudekseen kunnanhallitukseen kymmenen (10) jäsentä ja heille sekä pormestarille ja apulaispormestareille henkilökohtaiset varajäsenet (13).

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • todeta,​ että kunnanhallituksen puheenjohtajana toimii pormestari ja varapuheenjohtajina apulaispormestarit;​
  • valita apulaispormestareista toisen kunnanhallituksen 1. varapuheenjohtajaksi ja toisen 2. varapuheenjohtajaksi;​
  • valita toimikaudekseen kunnanhallitukseen kymmenen (10) jäsentä ja heille sekä pormestarille ja apulaispormestareille henkilökohtaiset varajäsenet (13).

Päätös

Valtuusto päätti

  • todeta,​ että kunnanhallituksen puheenjohtajana toimii pormestari ja varapuheenjohtajina apulaispormestarit;​
  • valita apulaispormestareista kunnanhallituksen varapuheenjohtajat pykälissä § 95 ja § 96
  • valita toimikaudekseen kunnanhallitukseen kymmenen (10) jäsentä ja heille sekä pormestarille ja apulaispormestareille henkilökohtaiset varajäsenet (13).​​​​​​

 

jäsen henkilökohtainen varajäsen
Janne Mellin, puheenjohtaja Marko Hasari
1. varapuheenjohtaja Marko Ceder
2. varapuheenjohtaja Päivö Kuusisto
Elisa Laitila Liisa Palvas
Anna Yltävä Terhi Ahonen
Kati Lepojärvi Sari Nevalainen
Annika Lappalainen Lotta Vainiola
Mika Timonen Heikki Leinonen
Ari Nyman Pentti Mattila
Mika Mäki-Kuhna Heikki Lindholm
Reetta Peltonen Kirsi Korpaeus
Laura Åvall Heikki Häyhä
Karita Mäensivu Emmi Sirniö

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun, valtuusto hyväksyi yksimielisesti apulaispormestarien valintojen siirrot pykälille § 95 ja § 96. 

Valmistelija

Antti-Pekka Röntynen, hallintojohtaja, antti-pekka.rontynen@tuusula.fi

Perustelut

Valtuusto on kokouksessaan 2.6.2025 § 97 päättänyt valita kunnanhallituksen toimikaudelle 2025-2029. Kunnanhallituksen valinnan yhteydessä valtuustoryhmät ovat neuvotelleet kunnanhallituksen paikkamäärän kasvattamisesta 14 jäseneen. Hallintosääntömuutokset on valmisteltu siten, että ne voidaan käsitellä valtuuston kokouksessa 16.6.2025. Samalla kun valtuusto päättää hallintosäännön päivittämisestä 17.6.2025 alkaen, suoritetaan kunnanhallituksen täydennysvaali siten, että valitaan kunnanhallitukseen 14. jäsen. Tämän pykälän käsittelyn edellytyksenä siis on, että valtuusto on ensin päättänyt hallintosäännön päivittämisestä. 

Kuntalain 95 §:n 2 momentin mukaan, jos asia on kiireellinen, valtuusto voi päättää ottaa asian käsiteltäväkseen, vaikka sitä ei ole mainittu kokouskutsussa. Koska kunnanhallitus on valmistellut asian, voidaan se ottaa valtuuston käsiteltäväksi enemmistöpäätöksellä, vaikkei asiaa ole mainittu valtuuston kokouskutsussa.

Ehdotus

Esittelijä

Annaliisa Oksanen, kansliapäällikkö, annaliisa.oksanen@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • käsitellä asian kokouksessaan 16.6.2025;
  • suorittaa kunnanhallituksen täydennysvaalin ja valita yhden (1) jäsenen ja hänen henkilökohtaisen varajäsenen kunnanhallitukseen valtuuston toimikaudeksi.
     

Lisäksi kunnanhallitus päättää

  • ​​​tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Kunnanhallitus päätti ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • käsitellä asian kokouksessaan 16.6.2025;
  • suorittaa kunnanhallituksen täydennysvaalin ja valita yhden (1) jäsenen ja hänen henkilökohtaisen varajäsenen kunnanhallitukseen valtuuston toimikaudeksi.
     

Lisäksi kunnanhallitus päätti

  • ​​​tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • käsitellä asian kokouksessaan 16.6.2025;​
  • suorittaa kunnanhallituksen täydennysvaalin ja valita yhden (1) jäsenen ja hänen henkilökohtaisen varajäsenen kunnanhallitukseen valtuuston toimikaudeksi.

Päätös

Valtuusto päätti

  • käsitellä asian kokouksessaan 16.6.2025;​
  • suorittaa kunnanhallituksen täydennysvaalin ja valita jäseneksi Sara Lindbergin ja hänen henkilökohtaiseksi varajäsenekseen Kirsti Ruislehdon kunnanhallitukseen valtuuston toimikaudeksi.

Tiedoksi

Valitut

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot

Ensisijaisesti valitus tehdään hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

tai

Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm