Valtuusto, kokous 16.6.2025

§ 127 Vuoden 2025 talousarvion muuttaminen, lisämääräraha

TUUDno-2023-2212

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kari Ora, talousjohtaja, kari.ora@tuusula.fi

Perustelut

Kunnan toiminnassa ja taloudessa on noudatettava talousarviota (kuntalaki 110 §). Talousarvio on sitova ohje kunnan talouden hoitamisesta. Talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää valtuusto. Tilikauden aikana talousarvioon tehtävät muutokset käsitellään määrärahamuutoksina. Tilikauden päätyttyä talousarvion määrärahan ylitys on hyväksytettävä ennen tilinpäätöksen hyväksymistä. Kunnan toimialojen talousarvion määrärahojen sitovuustaso valtuustoon nähden on toimintakatetaso.

Kunnanvaltuusto päätti vuoden 2024 aikana kuusi kertaa talousarvion määräraha-muutoksista. 

Kuntalain 14 §:n toisen momentin kolmannen kohdan mukaan valtuusto päättää talousarviosta ja taloussuunnitelmasta. Kuntalain 39 §:n toisen kohdan mukaan kunnanhallituksen tulee vastata valtuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta.

Tilinpäätöksen talousarvion toteumavertailuissa sekä liitetiedoissa esitetään valtuuston talousarviossa hyväksymän sitovuustason mukaisten määrärahojen, tuloarvioiden, investointien ja toiminnan tavoitteiden toteumat ja niiden olennaiset poikkeamat talousarvioon perusteluineen.

Vuoden 2024 muutettuun talousarvioon nähden seuraavat määrärahat, tuloarviot ja investoinnit poikkesivat negatiivisesti valtuuston sitoviin eriin nähden:

Perustelut

  1. Opetus- ja kulttuuriministeriön valtionosuuspäätökset 27.8.2024 ja 18.12.2024
    Opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuspäätös 27.8.2024 kasvatti opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuksia 121 626 euroa vuodelle 2024. Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetussa laissa sekä vapaasta sivistystyöstä annetussa laissa tarkoitettu rahoitus oli  -3 561 637 euroa (MTA 2024 -3 683  263 euroa).

    Opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuspäätös 18.12.2024 kasvatti opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuksia 193 362 euroa vuodelle 2024.  Näin ollen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetussa laissa sekä vapaasta sivistystyöstä annetussa laissa tarkoitettu rahoitus oli vuonna 2024  -3 368 275 euroa (MTA 2024 -3 683  263 euroa).

  2. Verotulot - Verotulojen ylitys 2,1 miljoonaa euroa.

  3. Tuloslaskelmaosa, käyttöomaisuuden myyntivoitot
    Myyntivoittojen alitus, 2,1 milj. euroa.
  4. Tuloslaskelmaosa, korkokulut
    Korkokulujen ylitys 1,4 milj. euroa. Kun huomioi koronvaihtosopimukset + 1,1 milj. euroa, ylittyivät korkokulut 0,3 milj. euroa.
  5. Investointiosa, osakkeet ja osuudet
    Määrärahan ylitys 439 000 euroa. Osakkeisiin ja osuuksiin kirjattu pääomituksiin liittyneet Riihikallion päiväkotikeskuksen, 421 900 euroa ja Lahelankankaan toimitalon, 18 100 euroa, osuudet.
  6. Muut rahoituskulut - ylitys 1,2 miljoonaa euroa
  7. Lainat - alitus 9,6 miljoonaa euroa

Sitovien erien osalta esitetään sekä positiiviset että negatiiviset lopputulemat ylitysoikeutena.

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä esittelytekstin perusteluosassa esitetyt valtuustoon nähden sitovien määrärahaerien muutetun talousarvion ylitykset ja alitukset
  • opetu- ja kulttuuritoimen valtionosuudet ylitys 318 988 euroa
  • verotulot ylitys 2,1 miljoonaa euroa
  • käyttöomaisuuden myyntivoitot alitus 2,1 miljoonaa euroa
  • korkokulut koronvaihtosopimukset huomioituna ylitys 0,3 miljoonaa euroa
  • muut rahoituskulut ylitys 1,2 miljoonaa euroa
  • lainat alitus 9,6 miljoonaa euroa
  • investointiosa osakkeet ja osuudet pääomitukset Riihikallion päiväkotikeskus ja Lahelankankaan toimitalo ylitys 439 000 euroa

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kari Ora selosti asiaa kokouksessa. 

Valmistelija

Kari Ora, talousjohtaja, kari.ora@tuusula.fi

Perustelut

Edellisen kunnanhallituksen kokouksen 10.3.2025 § 83 päätöksen jälkeen on tullut vielä esille, että tilapalvelut palvelualueen osalta talousarvion toimintakate on valtuustoon nähden sitova. Tilinpäätöksen 2024 osalta sitova taso on ylittynyt miljoonalla eurolla. Tätä ylitystä koskeva esitys täydentää kunnanhallituksen edellisen 10.3.2025 kokouksen päätöksen valtuustolle menevää esitystä. Muilta osin esitys on 10.3.2025 § 83 kunnanhallituksen päätöksen mukainen. 

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä valtuustoon nähden sitovien määrärahaerien muutetun talousarvion esitetyt ylitykset ja alitukset
  • opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuudet ylitys 318 988 euroa
  • verotulot ylitys 2,1 miljoonaa euroa
  • käyttöomaisuuden myyntivoitot alitus 2,1 miljoonaa euroa
  • korkokulut koronvaihtosopimukset huomioituna ylitys 0,3 miljoonaa euroa
  • muut rahoituskulut ylitys 1,2 miljoonaa euroa
  • lainat alitus 9,6 miljoonaa euroa
  • investointiosa osakkeet ja osuudet pääomitukset Riihikallion päiväkotikeskus ja Lahelankankaan toimitalo ylitys 439 000 euroa
  • tilapalvelut palvelualueen toimintakate ylitys on 1,0 miljoona euroa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • hyväksyä valtuustoon nähden sitovien määrärahaerien muutetun talousarvion esitetyt ylitykset ja alitukset
  • opetus-​ ja kulttuuritoimen valtionosuudet ylitys 318 988 euroa
  • verotulot ylitys 2,​1 miljoonaa euroa
  • käyttöomaisuuden myyntivoitot alitus 2,​1 miljoonaa euroa
  • korkokulut koronvaihtosopimukset huomioituna ylitys 0,​3 miljoonaa euroa
  • muut rahoituskulut ylitys 1,​2 miljoonaa euroa
  • lainat alitus 9,​6 miljoonaa euroa
  • investointiosa osakkeet ja osuudet pääomitukset Riihikallion päiväkotikeskus ja Lahelankankaan toimitalo ylitys 439 000 euroa
  • tilapalvelut palvelualueen toimintakate ylitys on 1,​0 miljoona euroa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Valmistelija

Kari Ora, talousjohtaja, kari.ora@tuusula.fi

Perustelut

Perustelut

Toimialueet ovat tammi-maaliskuun neljännesvuosiraportoinnissa ennustaneet toimintamenojen ja investointien vuositason toteumaa. Toimialueiden käyttötalouden valtuustoon nähden sitova taso on toimintakatetaso. Investointien määrärahat ovat sitovia hankeryhmäkohtaisesti kunkin toimielimen/toimialueen sisällä. 

Toimialueiden ennusteiden kunnanhallituksen kokouksen 19.5.2025 käsitellyn asian 1.1.-31.3.2025 neljännesvuosiraportin mukaan vuositason toteuma-arvion perusteella on lisämäärärahan tarve.

Taulukko 1 Tammi-maaliskuun ennuste, erillinen liite

Neljännesvuosi ennusteiden perusteella lisämäärärahatarve on esitetty taulukossa. Taulukossa - merkkinen tarkoittaa tulojen vähennystä / menojen lisäystä ja + merkkinen tulojen lisäystä / menojen vähennystä.

Käyttötalouden osalta toimintatuottoihin esitetään - 270 000 euron vähennystä ja toimintakuluihin esitetään yhteensä - 536 000 euron määrärahan lisäystä.

Taulukko 2 käyttötalouden määrärahamuutokset, erillinen liite

Investointiosaan esitetään yhteensä - 2 530 000 euron määrärahan lisäystä.

Taulukko 3 Investointien määrärahamuutokset, erillinen liite

Kunnahallitus on käsitellyt Kiinteistö Oy Koskensillantien pysäköintilaitos yhtiön lisäpääomituksen tarvetta tässä 26.5.205 pidetyssdä kokouksessa omana päätösasianaan. Yhtiön hallitus on esittänyt rakentamisen alkuvaiheen maksupostien riskiarvioon perustuen, että kunta pääomittaa yhtiötä aikaisemman 3.3.2025 § 24 päätöksen lisäksi 435 883,75 euroa. Yhtiön kannalta päätös lisäpääomituksesta mahdollistaisi luottoluokitusprosessin ja lainojen hyvän kilpailutuksen saattamisen päätökseen kesäkuun loppuun mennessä.

Tuusulan kunnan hallintosäännön 9 luvun 47 §:n mukaan kunnanvaltuusto päättää talousarviosta ja määrärahamuutoksista.

Ehdotus

Esittelijä

Lilli Salmi, pormestari, lilli.salmi@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • muuttaa vuoden 2025 talousarviota ja hyväksyä tämän pykälän selostusosassa esitetyn mukaiset lisämäärärahat.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Perustelut

Perustelut

Toimialueet ovat tammi-​maaliskuun neljännesvuosiraportoinnissa ennustaneet toimintamenojen ja investointien vuositason toteumaa. Toimialueiden käyttötalouden valtuustoon nähden sitova taso on toimintakatetaso. Investointien määrärahat ovat sitovia hankeryhmäkohtaisesti kunkin toimielimen/toimialueen sisällä. 

Toimialueiden ennusteiden kunnanhallituksen kokouksen 19.5.2025 käsitellyn asian 1.1.-​31.3.2025 neljännesvuosiraportin mukaan vuositason toteuma-​arvion perusteella on lisämäärärahan tarve.

Taulukko 1 Tammi-​maaliskuun ennuste,​ erillinen liite

Neljännesvuosi ennusteiden perusteella lisämäärärahatarve on esitetty taulukossa. Taulukossa -​ merkkinen tarkoittaa tulojen vähennystä / menojen lisäystä ja + merkkinen tulojen lisäystä / menojen vähennystä.

Käyttötalouden osalta toimintatuottoihin esitetään -​ 270 000 euron vähennystä ja toimintakuluihin esitetään yhteensä -​ 68 000 euron määrärahan lisäystä.

Taulukko 2 käyttötalouden määrärahamuutokset,​ erillinen liite

Investointiosaan esitetään yhteensä -​ 2 530 000 euron määrärahan lisäystä.

Taulukko 3 Investointien määrärahamuutokset,​ erillinen liite

Kunnahallitus on käsitellyt Kiinteistö Oy Koskensillantien pysäköintilaitos yhtiön lisäpääomituksen tarvetta tässä 26.5.205 pidetyssdä kokouksessa omana päätösasianaan. Yhtiön hallitus on esittänyt rakentamisen alkuvaiheen maksupostien riskiarvioon perustuen,​ että kunta pääomittaa yhtiötä aikaisemman 3.3.2025 § 24 päätöksen lisäksi 435 883,​75 euroa. Yhtiön kannalta päätös lisäpääomituksesta mahdollistaisi luottoluokitusprosessin ja lainojen hyvän kilpailutuksen saattamisen päätökseen kesäkuun loppuun mennessä.

Tuusulan kunnan hallintosäännön 9 luvun 47 §:n mukaan kunnanvaltuusto päättää talousarviosta ja määrärahamuutoksista.

Ehdotus

Valltuusto päättää

  • muuttaa vuoden 2025 talousarviota ja hyväksyä tämän pykälän selostusosassa esitetyn mukaiset lisämäärärahat.

Päätös

Valtuusto päätti

  • muuttaa vuoden 2025 talousarviota ja hyväksyä tämän pykälän selostusosassa esitetyn mukaiset lisämäärärahat, lukuun ottamatta oppimisen tuen muutokseen liittyvää 468 000 euron määrärahaa, joka poistettiin ehdotuksesta ja pykälän selostusosasta;
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Kokouskäsittely

Käsittelyn aikana todettiin, että oppimisen tuen muutokseen liittyvä määräraha, 468 000 euroa, poistettaan ehdotuksesta. Kyseinen määräraha on jo myönnetty valtuuston päätöksellä 28.4.2025 § 50. Valtuusto hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti. Muutokset on huomioitu pöytäkirjassa ja tämän pykälän selostusosassa.

Puheenjohtaja ehdotti päätösehdotukseen lisättäväksi kohdan: tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa. Valtuusto hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti. 

Tiedoksi

Talouden ohjaus

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot

Ensisijaisesti valitus tehdään hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

tai

Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm