Valtuusto, kokous 16.6.2025

§ 126 Neljännesvuosikatsaus 1.1.-31.3.2025

TUUDno-2025-1063

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Anni Hammarberg, talousasiantuntija, anni.hammarberg@tuusula.fi

Perustelut

Valtioneuvosto on antanut kuntalain nojalla asetukset kunnan taloutta koskevien tietojen toimittamisesta (524/2020) sekä annetun asetuksen 12 ja 13 §:ssä on säännökset kunnan neljännes- ja puolivuosikatsausten sisällöstä. Neljännesvuosikatsauksessa on esitettävä toiminnan ja talouden olennaiset tapahtumat, talousarvion toteutuminen sekä kuvataan keskeiset tekijät, joiden ennakoidaan vaikuttavan tilikauden tuottojen ja kulujen määriin. Neljännesvuosikatsauksen laadinnassa on noudatettava kirjanpitolaissa säädettyjä yleisiä tilinpäätösperiaatteita. 

Kunnanhallitus hyväksyi kokouksessaan 20.1.2025 5 § kunnanjohdon käyttösuunnitelmat. Palvelualueiden toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumista raportoidaan kunnanhallitukselle jatkossa neljännesvuosittain tammi-maaliskuulta, tammi-kesäkuulta ja tammi-syyskuulta sekä koko vuodelta tilinpäätöksessä. Olennaiset tapahtumat ja talousarvion toteutumat sekä vuositavoitteiden seuranta tammi-maaliskuulta ovat liitteessä.

Tammi-maaliskuun ajanjaksolta talouden tasaisen toteutumisen vertailuluku on 25,0 %. Toiminnan tulojen toteuma oli 1511,99 % (v. 2024: 21,78 %). Toteumassa virheellisesti kirjattu maankäytön tuloutus 897 763,87 euroa, joka korjataan huhtikuun aikana kasvun ja ympäristön toimialueelle. Määrärahojen käyttöaste oli 23,81 % (v. 2024: 23,23 %).  

Ehdotus

Esittelijä

Lilli Salmi, pormestari, lilli.salmi@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  •  hyväksyä kunnan johdon neljännesvuosiraportin ajalta 1.1.–31.3.2025

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Valmistelija

Anni Hammarberg, talousasiantuntija, anni.hammarberg@tuusula.fi

Perustelut

Valtioneuvosto on antanut kuntalain nojalla asetukset kunnan taloutta koskevien tietojen toimittamisesta (524/2020) sekä annetun asetuksen 12 ja 13 §:ssä on säännökset kunnan neljännes- ja puolivuosikatsausten sisällöstä. Neljännesvuosikatsauksessa on esitettävä toiminnan ja talouden olennaiset tapahtumat, talousarvion toteutuminen sekä kuvataan keskeiset tekijät, joiden ennakoidaan vaikuttavan tilikauden tuottojen ja kulujen määriin. Neljännesvuosikatsauksen laadinnassa on noudatettava kirjanpitolaissa säädettyjä yleisiä tilinpäätösperiaatteita. 

Kunnanhallitus hyväksyi kokouksessaan 20.1.2025 § 6 yhteiset palvelut toimialueen alaisten palveluyksiköiden käyttösuunnitelmat. Palvelualueiden toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumista raportoidaan kunnanhallitukselle jatkossa neljännesvuosittain tammi–maaliskuulta, tammi–kesäkuulta ja tammi–syyskuulta sekä koko vuodelta tilinpäätöksessä.

Olennaiset tapahtumat ja talousarvion toteutumat sekä vuositavoitteiden seuranta tammi-maaliskuulta ovat liitteessä.

Tammi-maaliskuun ajanjaksolta talouden tasaisen toteutumisen vertailuluku on 25,00 %. Yhteiset palvelut -toimialueen alaisen toiminnan tulojen toteuma oli 26,22 % (v2024: 20,97 %*). Määrärahojen käyttöaste oli 23,03 % (v2024: 22,70 %*). Sitovan toimintakatteen toteuma oli 20,46 % (v2024: 23,86 %*) 

Ehdotus

Esittelijä

Lilli Salmi, pormestari, lilli.salmi@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä yhteiset palvelut toimialueen neljännesvuosiraportin ajalta 1.1.–31.3.2025.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Valmistelija

Kari Ora, talousjohtaja, kari.ora@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunnanvaltuuston 25.9.2017 § 14 hyväksymän ja voimassa olevan konserniohjeen mukaan tytäryhteisön tulee antaa seurantaa varten kunnalle kolmannesvuosittain raportti sille asetettujen tavoitteiden toteutumisesta, toiminnan ja talouden kehittymisestä sekä arvio niihin liittyvistä riskeistä.

Raportoineet yhtiöt:

Kellokosken jäähalli Oy, Kiinteistö Oy Riihikallion lähipalvelukeskus, Kiinteistö Oy Keravan ja Tuusulan paloasema, Kiinteistö Oy Tuusulan vanha kunnantalo, Tuusulan jäähalli Oy, Tuumakodit / Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy ja Tuusulan Urheilukeskus Oy

Tämän asian liitteessä on tarkemmin yhtiöiden raportoima vuoden 2025 tammi-maaliskuun tilannekuva.

Ehdotus

Esittelijä

Lilli Salmi, pormestari, lilli.salmi@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi konserniyhtiöiden neljännesvuosikatsauksen 1.1. - 31.3.2025;
  • saattaa konserniyhtiöiden neljännesvuosikatsauksen edelleen tiedoksi kunnanvaltuustolle.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Valmistelija

Kari Ora, talousjohtaja, kari.ora@tuusula.fi

Perustelut

Perustelut

Toimintaympäristö

Maailmantalouden epävarmuus on kasvanut alkuvuonna selvästi kauppapoliittisten jännitteiden kiristyttyä. Valtiovarainministeriö on laatinut kevään talousennusteita, sillä oletuksella, että Yhdysvaltojen asettamat tullit ovat voimassa ainoastaan lyhyen aikaa. Työttömyys on suomessa maaliskuussa 11,8 % ollen 1,1 prosenttiyksikköä korkeampi kuin 2024 vastaavana ajankohtana. Tuusulassa työttömyys oli maaliskuussa 9,1 %, joka oli 0,9 prosenttiyksikköä korkeampi kuin 2024. Uudenmaan vastaavat luvut olivat maaliskuu 11,9, % ja viime vuosi 10,4 %, muutos on 1,5 prosenttiyksikköä.

Tuusulan kuntastrategian painopistealueina ovat kunnan elinvoima, hyvinvointi sekä kestävä kehitys. Alkuvuonna kunnan toiminta kehittyi kuntastrategian mukaisella uralla; väestön määrä kehittyi myönteisesti ja asunto- sekä yritystonttien kauppa toteutui suunnitellulla tasolla. Kunta jatkoi mittavia investointeja palveluverkon uudistamiseen sekä uusien asuin- ja yritysalueiden infraan.

Talouskasvu

Valtiovarainministeriön arvion mukaan Suomen talouskasvu (BKT) on tullien oletettu lyhytaikainen kesto huomioiden 1,3 % vuonna 2025. Jäljempinä vuosina 2026-2029 kasvuarvio on 1,5 %:n tuntumassa.

Inflaatio ja korot

Inflaation vuosimuutos oli maaliskuussa Tilastokeskuksen mukaan 0,5 % ja inflaatio 1,8 %. Euroalueen Yhdenmukaistettu kuluttajahintaindeksin (YKHI) vuosimuutos oli 1,8 % maaliskuussa ja YKHI inflaatio oli 2,2 %. Inflaatio lähenee EKP:n korkopolitiikan ansiosta 2 % tavoitetilaa. Pitkät korot ovat korkealla tasolla, 10 vuoden korko on VM arvion mukaan 2,9 vuonna 2025 ja samalla tasolla myös vuonna 2026.

Maailmantalouden ja geopoliittisten tilanteiden vaikutukset heijastuvat myös Suomen julkisen talouden tilaan. Valtiontalouden velkaantumiskehityksellä ja kevään 2025 kehysriihen toimilla on vaikutuksia kuntien valtionosuusrahoitukseen sekä verotuloihin. VM on kertonut, että valtio kompensoi kunnille verotulomenetykset. Vaikutukset tarkentuvat, kun laskelmia päivitetään kuluvan vuoden aikana.

Talouden epävarmuustekijöitä on paljon ja niiden ennakointi on haastavaa Suomen talouden näkökulmasta. Valtiontalouteen kohdistuvilla vaikutuksilla on myös kuntatalouteen.

Talouden toteutuminen

Kuntaemo - toimialueet

Kuntaemon, toimialueiden ennusteeseen sisältyvät sisäiset erät. Valtuustoon nähden talousarvion toimialoja sitova taso on toimintakate. Ennusteiden mukaan kuntaemon toimintakate on ylittymässä 0,8 miljoonaa euroa muutetun talousarvion.

Taulukko 1 erillinen liite

Kunnan johdon toimialueen ja Yhteisten palvelujen -toimialueen toimintakate-ennusteet ovat talousarvion mukaisia. Sivistyksen ja hyvinvoinnin toimialueen toimintakate-ennuste on -109,9 miljoonaa euroa, mikä on -0,8 miljoonaa euroa talousarviota heikompi (TA 2025 on -109,1 miljoonaa euroa). Kasvu ja ympäristö toimialueen toimintakate-ennuste on muutetun talousarvion mukainen.

Vesihuoltoliikelaitos

Vesihuoltoliikelaitoksen ennuste on talousarvion mukainen.

Taulukko 2 erillinen liite

Kunnan tilinpäätösennuste

Kunnan tilinpäätösennuste sisältää kuntaemon (toimialueet) ja vesihuoltoliikelaitoksen. Talousarvio ja tilinpäätösennuste sisältää sisäiset erät.

Taulukko 3 erillinen liite sisältää sisäiset ja ulkoiset erät.

Kunnan tilinpäätöksen toimintakate-ennuste on 0,8 miljoonaa euroa muutettua talousarviota heikompi. Verotuloennuste on 2,0 miljoonaa euroa pienempi kuin talousarvio. Kuntaliiton julkaisema vuoden toinen veroennuste on 109,0 miljoonaa euroa, joka on muutettua talousarviota heikompi. Kuntaliiton ennusteen mukaan verotulot jäisivät -4,8 miljoonaa euroa talousarviota pienemmiksi. Valtionosuudet toteutuvat 0,6 miljoonaa euroa muutettua talousarviota parempana. Vuosikate on noin 0,9 miljoonaa euroa muutettua talousarviota heikompi.

Tilikauden alijäämä on ennusteen mukaan -0,9 miljoonaa euroa. Kunnan tilinpäätösennuste on -0,9 miljoonaa euroa, josta kuntaemon (toimialueiden) osuus on -1,4 miljoonaa euroa ja vesihuoltoliikelaitoksen +0,5 miljoonaa euroa.

Investointien nettomenojen ennakoidaan ylittävän talousarvion 3,73 miljoonaa euroa. Merkittävimmät ovat Riihikallion koulu 1,7 miljoonaa euroa sekä uimahalli 0,9 miljoonaa euroa. Maan myyntitulojen arvioidaan jäävän 1,2 miljoonaa euroa talousarviota pienemmäksi.

Kunnan muutetun talousarvion lainamäärä on 299,6 miljoonaa euroa.

Lainamäärän arvioidaan olevan vuoden lopussa 303,6 miljoonaa euroa.

Tuusulan kunnan hallintosäännön 9 luvun 45 §:n mukaan kunnanhallitus raportoi talousarvion toteutumisesta valtuustolle osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä.

Ehdotus

Esittelijä

Lilli Salmi, pormestari, lilli.salmi@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi neljännesvuosikatsauksen 1.1. - 31.3.2025;
  • saattaa neljännesvuosikatsauksen edelleen tiedoksi kunnanvaltuustolle.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • merkitä tiedoksi neljännesvuosikatsauksen 1.1. -​ 31.3.2025;
  • varhaiskasvatuksen tehtävien muutokset 1.8.2025 lukien:  
    • kahden vakinaisen ryhmäavustajan tehtävän muuttaminen kahdeksi taidepedagogin tehtäväksi 

    • integroidun erityisryhmän varhaiskasvatuksen erityisopettajan tehtävän muuttaminen konsultoivan varhaiskasvatuksen erityisopettajan tehtäväksi 

    • Pellavan integroidun erityisryhmän purkaminen ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan tehtävän muuttaminen konsultoivaksi tehtäväksi 1.8.2025 alkaen  

  • perustaa kaksi ruokapalvelutyöntekijöiden tehtävää ja hyväksyä niiden myötä tulevat menolisäykset 48 000 euroa vuodelle 2025.  

Päätös

Valtuusto päätti hyväksyä ehdotuksen yksimielisesti.

Tiedoksi

talouden ohjaus, henkilöstöhallinto

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot

Ensisijaisesti valitus tehdään hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

tai

Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm