Kunnanhallitus, kokous 26.5.2025

§ 270 Mattila II, asemakaava ja asemakaavan muutos nro 3648, lausunnot Helsingin hallinto-oikeudelle 

TUUDno-2022-351

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Risto Kanerva, vapaa-aikapalveluiden päällikkö, risto.kanerva@tuusula.fi
Ulla Kinnunen, kulttuuri- ja museotoimenjohtaja, ulla.kinnunen@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunta on asettanut Mattila II, kaava nro 3648 osallistumis- ja arviointisuunnitelman julkisesti nähtäville MRA 30 §:n mukaisesti ja pyytää siitä tarvittavat lausunnot. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma olivat nähtävillä 24.2.2022-28.3.2022. Lausunto on pyydetty toimittamaan viimeistään 28.3.2022 klo 16.00. Sivistyksen lautakunnat ovat saaneet lausunnon jättämiseen lisäaikaa 27.4.2022 asti. 

Suunnittelualueen sijainti 

Asemakaava sijoittuu Hyrylän keskustan koillispuolelle, Mattilan asuinalueen tuntumaan. Suunnittelualue sijaitsee Tuusulan Mattilan (6) ja Rantatien (4) kunnanosissa ja Kirkonkylän maarekisterikylään (405). OAS-alueen pinta-ala on noin 44 ha ja sen mitta pituussuunnassa noin 1500 m. Alue käsittää Mattilan asuinalueen lounaisreunan, ns. Saksan alueen peltoalueita, sekä yksittäisiä rakennettuja kortteleita ja asuinaluetta rajaavia metsäalueita.  

Suunnittelun tavoitteet ja alue 
 
Asemakaavan tavoitteena on pientaloalueen laajentaminen. Alue sijaitsee liikenteellisesti sekä sijaintinsa puolesta otollisella alueella, lähellä Hyrylän, sekä Keravan palveluita. Tuusulan pormestariohjelman 2021 - 2025 hengessä aluetta suunnitellaan pientalovaltaisena, mutta tiiviinä asuinalueena. Huomiota kiinnitetään alueen ekologisen yhteyden säilyttämiseen ja alueen virkistysyhteyksien, sekä kevyen liikenteen reittien suunnitteluun. Liikenneverkon parantamistarpeet selvitetään pyrkimyksenä taata sujuva ajoneuvoliikenne, sekä kannustava ympäristö pyöräilylle, kävelylle ja joukkoliikenteen käyttämiselle. Tuusulan Kirkonkylän koulun yhteyksien turvallisuutta kehitetään. Olevan infran hyödyntämistä, sekä alueen täydennysrakentamismahdollisuuksia selvitetään suunnittelun aikana.  

Suunnittelualue sisältää Tuusulantien (mt 11610) tiealueen Mahlamäentien ja Suotien välissä. Tarkoitus on muuttaa tiealue maantiestä katualueeksi ja parantaa tien turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta Tuusulan Kirkonkylän koulun alueella. ELY:n kanssa on tehty suunnittelusopimus, jossa on sovittu tavoitteesta muuttaa koko Tuusulantie kunnan katualueeksi. 


Sivistyksen toimialueen lautakuntien lausunto: 


Varhaiskasvatuksen ja oppimisen palvelut 

Pientalovaltainen ja tiivis asuinalue lähellä palveluita houkuttelee lapsiperheitä. Alueen varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen palvelut ovat kehittymässä lähivuosina. Uusi, suunnitteluvaiheessa oleva Kirkonkylän suomen- ja ruotsinkielinen kampus mahdollistaa varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen vuosiluokilla 1-6. Vuosiluokkien 7-9 opetus on tulevaisuudessa uudella Rykmentinpuiston kampuksella. Kirkonkylän kampuksen mitoitus mahdollistaa lapsimäärän kasvun alueella. Suunnittelualueella turvalliset kevyenliikenteen reitit ovat tärkeitä.  

Kulttuuriarvot 

Alueen rakentamista ja liikennejärjestelyjä suunniteltaessa alueelle ominaisten maisemapeltojen avoimena säilyminen on tärkeää turvata.  

Ulkoilureitistö 

Urheilukeskuksen ja Kirkonkylän välinen ulkoilureitti ja sieltä eteenpäin Tuusulanjärvelle ympärivuotisena ja katkeamattomana on noussut esiin ulkoilureittiselvityksissä ja ylikunnallisissa liikuntaolosuhdetarkasteluissa. 

Osallistumis- ja arviointisuunnittelun yhteydessä tulee laatia vaihtoehdot katkeamattoman ulkoilureitin sijainnista ja linjauksesta urheilukeskuksesta Kirkonkylän koulukampukselle. Yhteys tarvitaan Tuusulanjärven saavuttamiseksi ja kuntarajojen yli suuntautuvien ulkoilureittien mahdollistamiseksi myöhemmin.  

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää antaa Mattila II, kaava nro 3648, osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta asiaselostuksessa esitetyn lausunnon.

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Katja Elo, vs. sivistysjohtaja, katja.elo@tuusula.fi
Markus Torvinen, vt. sivistysjohtaja, markus.torvinen@tuusula.fi
Hannamari Halinen tuuhalinha

Perustelut

Tuusulan kunta on asettanut Mattila II, kaava nro 3648 osallistumis- ja arviointisuunnitelman julkisesti nähtäville MRA 30 §:n mukaisesti ja pyytää siitä tarvittavat lausunnot. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma oli nähtävillä 24.2.2022-28.3.2022. Lausunto on pyydetty toimittamaan viimeistään 28.3.2022 klo 16.00. Sivistyksen lautakunnat ovat saaneet lausunnon jättämiseen lisäaikaa 27.4.2022 asti. 

Suunnittelualueen sijainti 

Asemakaava sijoittuu Hyrylän keskustan koillispuolelle, Mattilan asuinalueen tuntumaan. Suunnittelualue sijaitsee Tuusulan Mattilan (6) ja Rantatien (4) kunnanosissa ja Kirkonkylän maarekisterikylään (405). OAS-alueen pinta-ala on noin 44 ha ja sen mitta pituussuunnassa noin 1500 m. Alue käsittää Mattilan asuinalueen lounaisreunan, ns. Saksan alueen peltoalueita, sekä yksittäisiä rakennettuja kortteleita ja asuinaluetta rajaavia metsäalueita.  

Suunnittelun tavoitteet ja alue 
 
Asemakaavan tavoitteena on pientaloalueen laajentaminen. Alue sijaitsee liikenteellisesti sekä sijaintinsa puolesta otollisella alueella, lähellä Hyrylän, sekä Keravan palveluita. Tuusulan pormestariohjelman 2021 - 2025 hengessä aluetta suunnitellaan pientalovaltaisena, mutta tiiviinä asuinalueena. Huomiota kiinnitetään alueen ekologisen yhteyden säilyttämiseen ja alueen virkistysyhteyksien, sekä kevyen liikenteen reittien suunnitteluun. Liikenneverkon parantamistarpeet selvitetään pyrkimyksenä taata sujuva ajoneuvoliikenne, sekä kannustava ympäristö pyöräilylle, kävelylle ja joukkoliikenteen käyttämiselle. Tuusulan Kirkonkylän koulun yhteyksien turvallisuutta kehitetään. Olevan infran hyödyntämistä, sekä alueen täydennysrakentamismahdollisuuksia selvitetään suunnittelun aikana.  

Suunnittelualue sisältää Tuusulantien (mt 11610) tiealueen Mahlamäentien ja Suotien välissä. Tarkoitus on muuttaa tiealue maantiestä katualueeksi ja parantaa tien turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta Tuusulan Kirkonkylän koulun alueella. ELY:n kanssa on tehty suunnittelusopimus, jossa on sovittu tavoitteesta muuttaa koko Tuusulantie kunnan katualueeksi. 


Sivistyksen toimialueen lautakuntien lausunto: 


Varhaiskasvatuksen ja oppimisen palvelut 

Pientalovaltainen ja tiivis asuinalue lähellä palveluita houkuttelee lapsiperheitä. Alueen varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen palvelut ovat kehittymässä lähivuosina. Uusi, suunnitteluvaiheessa oleva Kirkonkylän suomen- ja ruotsinkielinen kampus mahdollistaa varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen vuosiluokilla 1-6. Vuosiluokkien 7-9 opetus on tulevaisuudessa uudella Rykmentinpuiston kampuksella.  Kirkonkylän kampuksen mitoitus mahdollistaa lapsimäärän kasvun alueella. Suunnittelualueella turvalliset kevyenliikenteen reitit ovat tärkeitä.  


Kulttuuriarvot 

Alueen rakentamista ja liikennejärjestelyjä suunniteltaessa alueelle ominaisten maisemapeltojen avoimena säilyminen on tärkeää turvata.  


Ulkoilureitistö 

Urheilukeskuksen ja Kirkonkylän välinen ulkoilureitti ja sieltä eteenpäin Tuusulanjärvelle ympärivuotisena ja katkeamattomana on noussut esiin ulkoilureittiselvityksissä ja ylikunnallisissa liikuntaolosuhdetarkasteluissa. 

Osallistumis- ja arviointisuunnittelun yhteydessä tulee laatia vaihtoehdot katkeamattoman ulkoilureitin sijainnista ja linjauksesta urheilukeskuksesta Kirkonkylän koulukampukselle. Yhteys tarvitaan Tuusulanjärven saavuttamiseksi ja kuntarajojen yli suuntautuvien ulkoilureittien mahdollistamiseksi myöhemmin.  

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää

  • antaa Mattila II, kaava nro 3648, osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta asiaselostuksessa esitetyn lausunnon.

___________

Puheenjohtajan avattua keskustelun, puheenjohtaja Reinikainen esitti lisättäväksi seuraavan lisäyksen lausuntoon:

…” lisäksi lautakunta esittää, että kaavatyötä tehtäessä Mattila II alueelle laaditaan muutama vaihtoehtoinen kaavaluonnos, joka tukee asukkaiden osallistamista, kaavaa koskevaa päätöksentekoa ja kaavan joustavaa toteuttamista. ”  

Jäsen Alanko kannatti puheenjohtaja Reinikaisen muutosehdotusta.

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu muutosesitys, asia ratkaistaan äänestämällä. Lautakunta hyväksyi puheenjohtajan äänestysesityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat puheenjohtajan tekemää muutosesitystä äänestävät EI.

Suoritetussa äänestyksessä

  • jaa-äänen antoivat Raevuori, Enroth, Huuhtanen, Karvonen, Korpinen
  • ei-äänen antoivat Laitila, Sirniö, Ihamäki, Alanko, Siimes, Reinikainen


Suoritetussa äänestyksessä annettiin 5 jaa-ääntä ja 6 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi, että puheenjohtajan muutosesitys lisätään lautakunnan lausuntoon.

Päätös

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päätti antaa alla olevan lausunnon Mattila II kaava nro 3648, osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta:


Varhaiskasvatuksen ja oppimisen palvelut 

Pientalovaltainen ja tiivis asuinalue lähellä palveluita houkuttelee lapsiperheitä. Alueen varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen palvelut ovat kehittymässä lähivuosina. Uusi, suunnitteluvaiheessa oleva Kirkonkylän suomen- ja ruotsinkielinen kampus mahdollistaa varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen vuosiluokilla 1-6. Vuosiluokkien 7-9 opetus on tulevaisuudessa uudella Rykmentinpuiston kampuksella.  Kirkonkylän kampuksen mitoitus mahdollistaa lapsimäärän kasvun alueella. Suunnittelualueella turvalliset kevyenliikenteen reitit ovat tärkeitä.  


Kulttuuriarvot 

Alueen rakentamista ja liikennejärjestelyjä suunniteltaessa alueelle ominaisten maisemapeltojen avoimena säilyminen on tärkeää turvata.  


Ulkoilureitistö 

Urheilukeskuksen ja Kirkonkylän välinen ulkoilureitti ja sieltä eteenpäin Tuusulanjärvelle ympärivuotisena ja katkeamattomana on noussut esiin ulkoilureittiselvityksissä ja ylikunnallisissa liikuntaolosuhdetarkasteluissa. 

Osallistumis- ja arviointisuunnittelun yhteydessä tulee laatia vaihtoehdot katkeamattoman ulkoilureitin sijainnista ja linjauksesta urheilukeskuksesta Kirkonkylän koulukampukselle. Yhteys tarvitaan Tuusulanjärven saavuttamiseksi ja kuntarajojen yli suuntautuvien ulkoilureittien mahdollistamiseksi myöhemmin.  

 

Lisäksi lautakunta esittää, että kaavatyötä tehtäessä Mattila II alueelle laaditaan muutama vaihtoehtoinen kaavaluonnos, joka tukee asukkaiden osallistamista, kaavaa koskevaa päätöksentekoa ja kaavan joustavaa toteuttamista. 
 

Jäsen Huuhtanen jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.

Valmistelija

Vili Lustman, asemakaavasuunnittelija, vili.lustman@tuusula.fi

Perustelut

Sijainti 

Asemakaava (kaavaratkaisu) sijaitsee Tuusulan kunnan Mattilan kunnanosassa nykyisen Mattilan omakotitaloalueen länsi- ja lounaispuolella. Kaavaratkaisu mahdollistaa uusien pientalojen rakentumisen alueelle yhdyskuntarakennetta täydentävällä ja ympäröiviä luonto- ja virkistysarvoja säästävällä tavalla.

Tavoite 

Kaavaratkaisun tavoitteena on pientaloalueen laajentaminen. Tuusulan pormestariohjelman 2021 - 2025 hengessä aluetta suunnitellaan pientalovaltaisena, mutta tiiviinä asuinalueena. Huomiota kiinnitetään alueen ekologisen yhteyden säilyttämiseen ja alueen virkistysyhteyksien, sekä kevyen liikenteen reittien suunnitteluun. Liikenneverkon parantamistarpeet selvitetään pyrkimyksenä taata sujuva ajoneuvoliikenne, sekä kannustava ympäristö pyöräilylle, kävelylle ja joukkoliikenteen käyttämiselle. Tuusulan Kirkonkylän koulun yhteyksien turvallisuutta kehitetään. Olevan infran hyödyntämistä, sekä alueen täydennysrakentamismahdollisuuksia selvitetään suunnittelun aikana.       

Uutta kerrosalaa kaavaluonnoksessa on noin 41 800 kerrosalaneliömetriä. Asukasmäärän lisäys on noin 820 henkeä.

Kaavatalous

Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kunnalle kustannuksia katujen, vesihuollon ja valaistuksen osalta noin 4,5 miljoonaa euroa. Näiden lisäksi kunnalle aiheutuu kustannuksia mahdollisista meluntorjunnasta, hulevesien hallintarakenteesta, sekä puistopoluista, joiden tarve ja kustannusarvio tarkentuvat kaavaehdotukseen.

Asemakaavamuutos nostaa alueen arvoa. Kunnalle kohdistuu tuloja tonttien myymisestä, rakennusoikeuden myynnistä ja vuokraamisesta, sekä yksityisessä omistuksessa olevien tonttien osalta maankäyttökorvauksia. Maankäyttökorvauksista sovitaan maanomistajan kanssa käytävissä maapoliittisissa neuvotteluissa. Maanmyyntitulot ovat kunnalle noin 14 milj. euroa. Maankäyttösopimusten sopimuskorvaustulot kunnalle ovat noin 0,35 milj. euroa.  

Maanomistus

Kaava-alue on suurelta osin kunnan omistuksessa. Kaava-alueen rajaus sisältää myös yksityisomisteisia maa-alueita, joista osa on asemakaavoittamattomia. Asemakaavaluonnoksessa on esitetty seitsemän yksityisomisteisen kiinteistön alueen sisällyttämistä asemakaavaan. Kunta valmistelee asemakaavan muutoksen perusteella kyseeseen tulevat maankäyttösopimukset maanomistajien kanssa käytävissä neuvotteluissa. Kaavaratkaisu on tehty kunnan aloitteesta.

Kunnanhallitus päätti asettaa asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtäville.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtävilläolo 

Kirjallisia mielipiteitä saapui 34 kpl

Mielipiteet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat erityisesti kaavoitusprosessiin, alueen liikenteeseen, teiden turvallisuuteen, alueen maaperän rakennettavuuteen, huoleen viher- ja virkistysalueiden säilymisestä ja Tuusulan identiteettiin pientalovaltaisena kuntana.   

Viranomaisten kannanotot osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta kohdistuivat opetuksen järjestämiseen ja palveluverkon kehittämiseen, maisema-arvoihin, liikenneverkon turvallisuuteen, mahdollisiin muinaismuistoihin alueella, hulevesiin, ekologisiin yhteyksiin, luonto- ja virkistysarvoihin ja sähkönjakeluun.

Kaavaluonnoksen laatimisen osalta on pidetty tiivistä yhteistyötä alueen asukkaiden ja Mattilan asukasyhdistyksen kanssa. Mattilan asukasyhdistyksen edustajat ovat osallistuneet neljään tapaamiseen kunnan kaavoittajien kanssa.

Ehdotus

Esittelijä

Anne Olkkola, kaavoituspäällikkö, anne.olkkola@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää

  • hyväksyä laaditun Mattila II -asemakaavan luonnoksen nro 3648 sekä valmisteluvaiheen lausuntoihin ja mielipiteisiin laaditut vastineet
  • asettaa Mattila II -asemakaavan luonnoksen nro 3648 MRA 30 §:n mukaisesti nähtäville mielipiteiden ja lausuntojen esittämistä varten
  • hyväksyä ja tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.

Päätös

Kuntakehityslautakunta päätti

  • hyväksyä laaditut Mattila II -​asemakaavan luonnokset 1 ja 2, nro 3648 sekä valmisteluvaiheen lausuntoihin ja mielipiteisiin laaditut vastineet
  • täydentää luonnosvaihtoehto 2:n osalta kaavaluonnoksen selostusta sekä valmisteluvaiheen lausuntoihin ja mielipiteisiin laadittuja vastineita
  • lisätä luonnosvaihtoehto 2 pöytäkirjan liitteeksi
  • asettaa Mattila II -​asemakaavan luonnokset 1 ja 2, nro 3648 MRA 30 §:n mukaisesti nähtäville mielipiteiden ja lausuntojen esittämistä varten.

 

Kaavasuunnittelija Vili Lustman ja suunnitteluinsinööri Taina Toivanen selostivat asiaa kokouksessa.

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun esittelijä muutti päätösehdotuksen seuraavaksi:

"Kuntakehityslautakunta päättää

  • hyväksyä laaditut Mattila II -​asemakaavan luonnokset 1 ja 2, nro 3648 sekä valmisteluvaiheen lausuntoihin ja mielipiteisiin laaditut vastineet
  • täydentää luonnosvaihtoehto 2:n osalta kaavaluonnoksen selostusta sekä valmisteluvaiheen lausuntoihin ja mielipiteisiin laadittuja vastineita
  • lisätä luonnosvaihtoehto 2 pöytäkirjan liitteeksi
  • asettaa Mattila II -​asemakaavan luonnokset 1 ja 2, nro 3648 MRA 30 §:n mukaisesti nähtäville mielipiteiden ja lausuntojen esittämistä varten."

 

Kuntakehityslautakunta hyväksyi muutetun päätösehdotuksen.

Valmistelija

Sara Tallsten

Perustelut

Tuusulan kunnanhallitus on 28.11.2022 § 426 päättänyt asettaa asemakaavan luonnokset julkisesti nähtäville MRA 27 §:n mukaisesti ja pyytää siitä tarvittavat lausunnot. Kaavaehdotus on nähtävillä 19.1. - 17.2.2023.

Asemakaava (kaavaratkaisu) sijaitsee Tuusulan kunnan Mattilan kunnanosassa nykyisen Mattilan omakotitaloalueen länsi- ja lounaispuolella. Kaavaratkaisu mahdollistaa uusien pientalojen rakentumisen alueelle yhdyskuntarakennetta täydentävällä ja ympäröiviä luonto- ja virkistysarvoja säästävällä tavalla. Kaavaratkaisun tavoitteena on pientaloalueen laajentaminen. 

Tuusulan pormestariohjelman 2021 - 2025 hengessä aluetta suunnitellaan pientalovaltaisena, mutta tiiviinä asuinalueena. Huomiota kiinnitetään alueen ekologisen yhteyden säilyttämiseen ja alueen virkistysyhteyksien, sekä kevyen liikenteen reittien suunnitteluun. Liikenneverkon parantamistarpeet selvitetään pyrkimyksenä taata sujuva ajoneuvoliikenne, sekä kannustava ympäristö pyöräilylle, kävelylle ja joukkoliikenteen käyttämiselle. Tuusulan Kirkonkylän koulun yhteyksien turvallisuutta kehitetään. Olevan infran hyödyntämistä, sekä alueen täydennysrakentamismahdollisuuksia selvitetään suunnittelun aikana. 

Kaava-alue sijaitsee lähellä monia nykyisiä ja tulevia palveluita, kuten uutta Tuusulanjärven koulukampusta. Kaava-alue sijaitsee sekä Keravan, että Hyrylän keskusten tuntumassa ja kaava-alue rajoittuu Tuusulanväylään, joka on oleva joukkoliikenneyhteys. Kaava parantaa ja täydentää alueen kävely- ja pyöräily-yhteyksiä.

Kaavaluonnoksessa rakentamisen sijoittuminen on esitetty alueen peltoalueille. Kerrosluku ja tonttitehokkuus mukautetaan olevan Mattilan asuinalueen olemukseen niin, että vanhaa rakentamista vasten korkein sallittu kerrosluku on 1,5 ja asuinrakentamiselle kaavoitettavien tonttien tonttitehokkuus on matalampi vanhojen pihapiirien ympäristössä. Alueen pohjoisosassa hulevesien hallinnan takia vanhan ja uuden rakentamisen väliin on esitetty viherkaista ja mahdollinen lampi hulevesien riittävään viivyttämiseen. Rakentamisen tarkempaa sijoittelua ja ulkonäköä tutkitaan kaavaprosessin edetessä. Uuden pientaloalueen ja kulttuuriympäristöön rajautuvan peltomaiseman rajaa sekä itse rakennusten olemusta tullaan tutkimaan vielä tarkemmin kaavoituksen edetessä. Kaavaluonnoksessa peltomaisemaa vasten esitetään tonttirakennetta, jossa istutettavat pihat avautuvat peltomaisemaa kohden. Näin maisema luontaisesti pehmittyy puuston ja pihojen kasvillisuuden kasvaessa. 

Kaavaluonnosversioiden vertailua

VE1: Uutta kerrosalaa kaavaluonnoksessa on noin 41 800 kerrosalaneliömetriä. Asukasmäärän lisäys on noin 820 henkeä. 
VE2: Uutta kerrosalaa kaavaluonnoksessa on noin 46 100 kerrosalaneliömetriä. Asukasmäärän lisäys on noin 910 henkeä.

VE1: Maanmyyntitulot ovat kunnalle noin 14 milj. euroa. Maankäyttösopimusten sopimuskorvaustulot kunnalle ovat noin 0,35 milj. euroa. 
VE2: Maanmyyntitulot ovat kunnalle noin 16 milj. euroa. Maankäyttösopimusten sopimuskorvaustulot kunnalle ovat noin 0,35 milj. euroa.

VE1: Multatien eteläpuolinen rakentamaton metsäalue säilytetään rakentamatta. 
VE2: Multatien varteen, nykyisen palvelukotikorttelin molemmille puolille, sijoitetaan APkorttelialueet, jotka kuitenkin säästävät alueen arvokkaat luontotyyppikohteet.

VE1: Asemakaavaluonnoksessa rakentaminen on vedetty pois rahkaturvealuetta sisältävästä metsiköstä kokonaan.
VE2: Asemakaavaluonnoksessa rakentaminen on vedetty pois rahkaturvealuetta sisältävästä metsiköstä osittain.

Mahdollisen rakenteellisen meluntorjunnan ja melun huomioimisen asemakaavamääräyksissä tarve selvitetään Koillis-Hyrylän liikenteen yleissuunnitelman yhteydessä ja tarkentuu asemakaavaehdotusvaiheessa.
Vaikutukset ihmisten terveyteen, turvallisuuteen, eri väestöryhmien toimintamahdollisuuksiin lähiympäristössä, sosiaalisiin oloihin ja kulttuuriin täytetään ehdotusvaiheessa.


Mattila II, asemakaava, luonnos nro 3648, ikäihmisten neuvoston lausunto

Alueella on painotettu omakotitalorakentamista ja tonteilla suositaan perheasuntoja ja asuntoja, joille kuuluu oma piha. Suunnittelussa on tärkeätä tuottaa osa tontista ja asunnoista monipuolisesti eri ikä- ja kohderyhmille, kuten esimerkiksi ikääntyvien tarpeisiin ja eri sukupolvien yhteisasumisen tarpeisiin. Palvelujen, virkistysalueiden ja joukkoliikenteen riittävyys ja hyvä saavutettavuus tulee varmistaa eri väestöryhmien kannalta. Suunnittelualueella tulee varmistaa turvalliset ja esteettömät kevyenliikenteen reitit. Lisäksi on tärkeätä, että ehkäistään melusta, tärinästä ja huonosta ilmanlaadusta aiheutuvia ympäristö- ja terveyshaittojen. Kaavaprosessia on tärkeätä jatkaa vuorovaikutuksessa asukkaiden kanssa.

Ehdotus

Esittelijä

Sara Tallsten

Ikäihmisten neuvosto päättää

  • antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon.

---

Puheenjohtaja avasi keskustelun. Käydyn keskustelun perusteella ikäihmisten neuvosto päättää lausua seuraavasti:

"Alueella on painotettu omakotitalorakentamista ja tonteilla suositaan perheasuntoja ja asuntoja, joille kuuluu oma piha. Suunnittelussa on tärkeätä tuottaa osa tontista ja asunnoista monipuolisesti eri ikä- ja kohderyhmille, kuten esimerkiksi ikääntyvien tarpeisiin ja eri sukupolvien yhteisasumisen tarpeisiin. Osa rakennuksista tulisi voida rakentaa yksikerroksisiksi ja esteettömiksi.

Palvelujen, virkistysalueiden ja joukkoliikenteen riittävyys ja hyvä saavutettavuus tulee varmistaa myös ikäihmisten kannalta. Suunnittelualueella tulee varmistaa turvalliset ja esteettömät kevyenliikenteen reitit. Lisäksi on tärkeätä, että ehkäistään melusta, tärinästä ja huonosta ilmanlaadusta aiheutuvia ympäristö- ja terveyshaittoja. Kaavaprosessia on tärkeätä jatkaa vuorovaikutuksessa asukkaiden kanssa."
 

Päätös

Ikäihmisten neuvosto päätti lausua seuraavasti:

Alueella on painotettu omakotitalorakentamista ja tonteilla suositaan perheasuntoja ja asuntoja, joille kuuluu oma piha. Suunnittelussa on tärkeätä tuottaa osa tontista ja asunnoista monipuolisesti eri ikä- ja kohderyhmille, kuten esimerkiksi ikääntyvien tarpeisiin ja eri sukupolvien yhteisasumisen tarpeisiin. Osa rakennuksista tulisi voida rakentaa yksikerroksisiksi ja esteettömiksi.

Palvelujen, virkistysalueiden ja joukkoliikenteen riittävyys ja hyvä saavutettavuus tulee varmistaa myös ikäihmisten kannalta. Suunnittelualueella tulee varmistaa turvalliset ja esteettömät kevyenliikenteen reitit. Lisäksi on tärkeätä, että ehkäistään melusta, tärinästä ja huonosta ilmanlaadusta aiheutuvia ympäristö- ja terveyshaittoja. Kaavaprosessia on tärkeätä jatkaa vuorovaikutuksessa asukkaiden kanssa.

Valmistelija

Sara Tallsten

Perustelut

Tuusulan kunnanhallitus on 28.11.2022 § 426 päättänyt asettaa asemakaavan luonnokset julkisesti nähtäville MRA 27 §:n mukaisesti ja pyytää siitä tarvittavat lausunnot. Kaavaehdotus on nähtävillä 19.1. - 17.2.2023.

Asemakaava (kaavaratkaisu) sijaitsee Tuusulan kunnan Mattilan kunnanosassa nykyisen Mattilan omakotitaloalueen länsi- ja lounaispuolella. Kaavaratkaisu mahdollistaa uusien pientalojen rakentumisen alueelle yhdyskuntarakennetta täydentävällä ja ympäröiviä luonto- ja virkistysarvoja säästävällä tavalla. Kaavaratkaisun tavoitteena on pientaloalueen laajentaminen. 

Tuusulan pormestariohjelman 2021 - 2025 hengessä aluetta suunnitellaan pientalovaltaisena, mutta tiiviinä asuinalueena. Huomiota kiinnitetään alueen ekologisen yhteyden säilyttämiseen ja alueen virkistysyhteyksien, sekä kevyen liikenteen reittien suunnitteluun. Liikenneverkon parantamistarpeet selvitetään pyrkimyksenä taata sujuva ajoneuvoliikenne, sekä kannustava ympäristö pyöräilylle, kävelylle ja joukkoliikenteen käyttämiselle. Tuusulan Kirkonkylän koulun yhteyksien turvallisuutta kehitetään. Olevan infran hyödyntämistä, sekä alueen täydennysrakentamismahdollisuuksia selvitetään suunnittelun aikana. 

Kaava-alue sijaitsee lähellä monia nykyisiä ja tulevia palveluita, kuten uutta Tuusulanjärven koulukampusta. Kaava-alue sijaitsee sekä Keravan, että Hyrylän keskusten tuntumassa ja kaava-alue rajoittuu Tuusulanväylään, joka on oleva joukkoliikenneyhteys. Kaava parantaa ja täydentää alueen kävely- ja pyöräily-yhteyksiä.

Kaavaluonnoksessa rakentamisen sijoittuminen on esitetty alueen peltoalueille. Kerrosluku ja tonttitehokkuus mukautetaan olevan Mattilan asuinalueen olemukseen niin, että vanhaa rakentamista vasten korkein sallittu kerrosluku on 1,5 ja asuinrakentamiselle kaavoitettavien tonttien tonttitehokkuus on matalampi vanhojen pihapiirien ympäristössä. Alueen pohjoisosassa hulevesien hallinnan takia vanhan ja uuden rakentamisen väliin on esitetty viherkaista ja mahdollinen lampi hulevesien riittävään viivyttämiseen. Rakentamisen tarkempaa sijoittelua ja ulkonäköä tutkitaan kaavaprosessin edetessä. Uuden pientaloalueen ja kulttuuriympäristöön rajautuvan peltomaiseman rajaa sekä itse rakennusten olemusta tullaan tutkimaan vielä tarkemmin kaavoituksen edetessä. Kaavaluonnoksessa peltomaisemaa vasten esitetään tonttirakennetta, jossa istutettavat pihat avautuvat peltomaisemaa kohden. Näin maisema luontaisesti pehmittyy puuston ja pihojen kasvillisuuden kasvaessa. 

Kaavaluonnosversioiden vertailua

VE1: Uutta kerrosalaa kaavaluonnoksessa on noin 41 800 kerrosalaneliömetriä. Asukasmäärän lisäys on noin 820 henkeä. 
VE2: Uutta kerrosalaa kaavaluonnoksessa on noin 46 100 kerrosalaneliömetriä. Asukasmäärän lisäys on noin 910 henkeä.

VE1: Maanmyyntitulot ovat kunnalle noin 14 milj. euroa. Maankäyttösopimusten sopimuskorvaustulot kunnalle ovat noin 0,35 milj. euroa. 
VE2: Maanmyyntitulot ovat kunnalle noin 16 milj. euroa. Maankäyttösopimusten sopimuskorvaustulot kunnalle ovat noin 0,35 milj. euroa.

VE1: Multatien eteläpuolinen rakentamaton metsäalue säilytetään rakentamatta. 
VE2: Multatien varteen, nykyisen palvelukotikorttelin molemmille puolille, sijoitetaan APkorttelialueet, jotka kuitenkin säästävät alueen arvokkaat luontotyyppikohteet.

VE1: Asemakaavaluonnoksessa rakentaminen on vedetty pois rahkaturvealuetta sisältävästä metsiköstä kokonaan.
VE2: Asemakaavaluonnoksessa rakentaminen on vedetty pois rahkaturvealuetta sisältävästä metsiköstä osittain.

Mahdollisen rakenteellisen meluntorjunnan ja melun huomioimisen asemakaavamääräyksissä tarve selvitetään Koillis-Hyrylän liikenteen yleissuunnitelman yhteydessä ja tarkentuu asemakaavaehdotusvaiheessa.
Vaikutukset ihmisten terveyteen, turvallisuuteen, eri väestöryhmien toimintamahdollisuuksiin lähiympäristössä, sosiaalisiin oloihin ja kulttuuriin täytetään ehdotusvaiheessa.


Mattila II, asemakaava, luonnos nro 3648, vammaisneuvoston lausunto

Alueella on painotettu omakotitalorakentamista ja tonteilla suositaan perheasuntoja ja asuntoja, joille kuuluu oma piha. Osa rakennuksista tulisi voida rakentaa yksitasoisiksi, mikä mahdollistaisi niissä asumisen myös esteettömyyttä tarvitseville. Palvelujen, virkistysalueiden ja joukkoliikenteen riittävyys ja hyvä saavutettavuus tulee varmistaa eri väestöryhmien kannalta. Suunnittelualueella tulee varmistaa turvalliset ja esteettömät kevyenliikenteen reitit. Kaavaprosessia on tärkeätä jatkaa vuorovaikutuksessa asukkaiden kanssa.

Ehdotus

Esittelijä

Sara Tallsten

Vammaisneuvosto päättää

antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon.

Päätös

Vammaisneuvosto päätti

antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon.

Valmistelija

Sara Tallsten

Perustelut

Tuusulan kunnanhallitus on 28.11.2022 § 426 päättänyt asettaa asemakaavan luonnokset julkisesti nähtäville MRA 27 §:n mukaisesti ja pyytää siitä tarvittavat lausunnot. Kaavaehdotus on nähtävillä 19.1. - 17.2.2023.

Asemakaava (kaavaratkaisu) sijaitsee Tuusulan kunnan Mattilan kunnanosassa nykyisen Mattilan omakotitaloalueen länsi- ja lounaispuolella. Kaavaratkaisu mahdollistaa uusien pientalojen rakentumisen alueelle yhdyskuntarakennetta täydentävällä ja ympäröiviä luonto- ja virkistysarvoja säästävällä tavalla. Kaavaratkaisun tavoitteena on pientaloalueen laajentaminen. 

Tuusulan pormestariohjelman 2021 - 2025 hengessä aluetta suunnitellaan pientalovaltaisena, mutta tiiviinä asuinalueena. Huomiota kiinnitetään alueen ekologisen yhteyden säilyttämiseen ja alueen virkistysyhteyksien, sekä kevyen liikenteen reittien suunnitteluun. Liikenneverkon parantamistarpeet selvitetään pyrkimyksenä taata sujuva ajoneuvoliikenne, sekä kannustava ympäristö pyöräilylle, kävelylle ja joukkoliikenteen käyttämiselle. Tuusulan Kirkonkylän koulun yhteyksien turvallisuutta kehitetään. Olevan infran hyödyntämistä, sekä alueen täydennysrakentamismahdollisuuksia selvitetään suunnittelun aikana.  
Kaava-alue sijaitsee lähellä monia nykyisiä ja tulevia palveluita, kuten uutta Tuusulanjärven koulukampusta. Kaava-alue sijaitsee sekä Keravan, että Hyrylän keskusten tuntumassa ja kaava-alue rajoittuu Tuusulanväylään, joka on oleva joukkoliikenneyhteys. Kaava parantaa ja täydentää alueen kävely- ja pyöräily-yhteyksiä.

Kaavaluonnoksessa rakentamisen sijoittuminen on esitetty alueen peltoalueille. Kerrosluku ja tonttitehokkuus mukautetaan olevan Mattilan asuinalueen olemukseen niin, että vanhaa rakentamista vasten korkein sallittu kerrosluku on 1,5 ja asuinrakentamiselle kaavoitettavien tonttien tonttitehokkuus on matalampi vanhojen pihapiirien ympäristössä. Alueen pohjoisosassa hulevesien hallinnan takia vanhan ja uuden rakentamisen väliin on esitetty viherkaista ja mahdollinen lampi hulevesien riittävään viivyttämiseen. Rakentamisen tarkempaa sijoittelua ja ulkonäköä tutkitaan kaavaprosessin edetessä. Uuden pientaloalueen ja kulttuuriympäristöön rajautuvan peltomaiseman rajaa sekä itse rakennusten olemusta tullaan tutkimaan vielä tarkemmin kaavoituksen edetessä. Kaavaluonnoksessa peltomaisemaa vasten esitetään tonttirakennetta, jossa istutettavat pihat avautuvat peltomaisemaa kohden. Näin maisema luontaisesti pehmittyy puuston ja pihojen kasvillisuuden kasvaessa.  

Kaavaluonnosversioiden vertailua 

VE1: Uutta kerrosalaa kaavaluonnoksessa on noin 41 800 kerrosalaneliömetriä. Asukasmäärän lisäys on noin 820 henkeä.  
VE2: Uutta kerrosalaa kaavaluonnoksessa on noin 46 100 kerrosalaneliömetriä. Asukasmäärän lisäys on noin 910 henkeä. 
VE1: Maanmyyntitulot ovat kunnalle noin 14 milj. euroa. Maankäyttösopimusten sopimuskorvaustulot kunnalle ovat noin 0,35 milj. euroa.  
VE2: Maanmyyntitulot ovat kunnalle noin 16 milj. euroa. Maankäyttösopimusten sopimuskorvaustulot kunnalle ovat noin 0,35 milj. euroa. 
VE1: Multatien eteläpuolinen rakentamaton metsäalue säilytetään rakentamatta.  
VE2: Multatien varteen, nykyisen palvelukotikorttelin molemmille puolille, sijoitetaan APkorttelialueet, jotka kuitenkin säästävät alueen arvokkaat luontotyyppikohteet. 
VE1: Asemakaavaluonnoksessa rakentaminen on vedetty pois rahkaturvealuetta sisältävästä metsiköstä kokonaan. 
VE2: Asemakaavaluonnoksessa rakentaminen on vedetty pois rahkaturvealuetta sisältävästä metsiköstä osittain.
 
Mahdollisen rakenteellisen meluntorjunnan ja melun huomioimisen asemakaavamääräyksissä tarve selvitetään Koillis-Hyrylän liikenteen yleissuunnitelman yhteydessä ja tarkentuu asemakaavaehdotusvaiheessa. 
Vaikutukset ihmisten terveyteen, turvallisuuteen, eri väestöryhmien toimintamahdollisuuksiin lähiympäristössä, sosiaalisiin oloihin ja kulttuuriin täytetään ehdotusvaiheessa. 
 
Mattila II, asemakaava, luonnos nro 3648, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan lausunto

Alueella on painotettu omakotitalorakentamista ja tonteilla suositaan perheasuntoja ja asuntoja, joille kuuluu oma piha. Suunnittelussa on tärkeätä tuottaa osa tonteista ja asunnoista monipuolisesti eri ikä- ja kohderyhmille, kuten esimerkiksi eri sukupolvien yhteisasumisen tarpeisiin. Osa rakennuksista tulisi voida rakentaa yksikerroksisiksi ja esteettömiksi. 
 
Palvelujen, virkistysalueiden ja joukkoliikenteen riittävyys ja hyvä saavutettavuus tulee varmistaa. Suunnittelualueella tulee varmistaa turvalliset ja esteettömät kevyenliikenteen reitit. Alueen läheisyyteen rakenteilla olevan Tuusulanjärven kampuksen osalta tulisi erityisesti huomioida kulkureittien ja saattoliikenteen turvallisuus ja esteettömyys sekä koululaisille että muille käyttäjille. Lisäksi on tärkeätä, että ehkäistään melusta, tärinästä ja huonosta ilmanlaadusta aiheutuvia ympäristö- ja terveyshaittoja. Kaavaprosessia on tärkeätä jatkaa vuorovaikutuksessa asukkaiden kanssa. 

Ehdotus

Esittelijä

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta

  • päättää antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Sara Tallsten

Perustelut

Tuusulan kunnanhallitus on 28.11.2022 § 426 päättänyt asettaa asemakaavan luonnokset julkisesti nähtäville MRA 27 §:n mukaisesti ja pyytää siitä tarvittavat lausunnot. Kaavaehdotus on nähtävillä 19.1. - 17.2.2023.

Asemakaava (kaavaratkaisu) sijaitsee Tuusulan kunnan Mattilan kunnanosassa nykyisen Mattilan omakotitaloalueen länsi- ja lounaispuolella. Kaavaratkaisu mahdollistaa uusien pientalojen rakentumisen alueelle yhdyskuntarakennetta täydentävällä ja ympäröiviä luonto- ja virkistysarvoja säästävällä tavalla. Kaavaratkaisun tavoitteena on pientaloalueen laajentaminen. 

Tuusulan pormestariohjelman 2021 - 2025 hengessä aluetta suunnitellaan pientalovaltaisena, mutta tiiviinä asuinalueena. Huomiota kiinnitetään alueen ekologisen yhteyden säilyttämiseen ja alueen virkistysyhteyksien, sekä kevyen liikenteen reittien suunnitteluun. Liikenneverkon parantamistarpeet selvitetään pyrkimyksenä taata sujuva ajoneuvoliikenne, sekä kannustava ympäristö pyöräilylle, kävelylle ja joukkoliikenteen käyttämiselle. Tuusulan Kirkonkylän koulun yhteyksien turvallisuutta kehitetään. Olevan infran hyödyntämistä, sekä alueen täydennysrakentamismahdollisuuksia selvitetään suunnittelun aikana.  
Kaava-alue sijaitsee lähellä monia nykyisiä ja tulevia palveluita, kuten uutta Tuusulanjärven koulukampusta. Kaava-alue sijaitsee sekä Keravan, että Hyrylän keskusten tuntumassa ja kaava-alue rajoittuu Tuusulanväylään, joka on oleva joukkoliikenneyhteys. Kaava parantaa ja täydentää alueen kävely- ja pyöräily-yhteyksiä.

Kaavaluonnoksessa rakentamisen sijoittuminen on esitetty alueen peltoalueille. Kerrosluku ja tonttitehokkuus mukautetaan olevan Mattilan asuinalueen olemukseen niin, että vanhaa rakentamista vasten korkein sallittu kerrosluku on 1,5 ja asuinrakentamiselle kaavoitettavien tonttien tonttitehokkuus on matalampi vanhojen pihapiirien ympäristössä. Alueen pohjoisosassa hulevesien hallinnan takia vanhan ja uuden rakentamisen väliin on esitetty viherkaista ja mahdollinen lampi hulevesien riittävään viivyttämiseen. Rakentamisen tarkempaa sijoittelua ja ulkonäköä tutkitaan kaavaprosessin edetessä. Uuden pientaloalueen ja kulttuuriympäristöön rajautuvan peltomaiseman rajaa sekä itse rakennusten olemusta tullaan tutkimaan vielä tarkemmin kaavoituksen edetessä. Kaavaluonnoksessa peltomaisemaa vasten esitetään tonttirakennetta, jossa istutettavat pihat avautuvat peltomaisemaa kohden. Näin maisema luontaisesti pehmittyy puuston ja pihojen kasvillisuuden kasvaessa.  

Kaavaluonnosversioiden vertailua 

VE1: Uutta kerrosalaa kaavaluonnoksessa on noin 41 800 kerrosalaneliömetriä. Asukasmäärän lisäys on noin 820 henkeä.  
VE2: Uutta kerrosalaa kaavaluonnoksessa on noin 46 100 kerrosalaneliömetriä. Asukasmäärän lisäys on noin 910 henkeä. 
VE1: Maanmyyntitulot ovat kunnalle noin 14 milj. euroa. Maankäyttösopimusten sopimuskorvaustulot kunnalle ovat noin 0,35 milj. euroa.  
VE2: Maanmyyntitulot ovat kunnalle noin 16 milj. euroa. Maankäyttösopimusten sopimuskorvaustulot kunnalle ovat noin 0,35 milj. euroa. 
VE1: Multatien eteläpuolinen rakentamaton metsäalue säilytetään rakentamatta.  
VE2: Multatien varteen, nykyisen palvelukotikorttelin molemmille puolille, sijoitetaan APkorttelialueet, jotka kuitenkin säästävät alueen arvokkaat luontotyyppikohteet. 
VE1: Asemakaavaluonnoksessa rakentaminen on vedetty pois rahkaturvealuetta sisältävästä metsiköstä kokonaan. 
VE2: Asemakaavaluonnoksessa rakentaminen on vedetty pois rahkaturvealuetta sisältävästä metsiköstä osittain.
 
Mahdollisen rakenteellisen meluntorjunnan ja melun huomioimisen asemakaavamääräyksissä tarve selvitetään Koillis-Hyrylän liikenteen yleissuunnitelman yhteydessä ja tarkentuu asemakaavaehdotusvaiheessa. 
Vaikutukset ihmisten terveyteen, turvallisuuteen, eri väestöryhmien toimintamahdollisuuksiin lähiympäristössä, sosiaalisiin oloihin ja kulttuuriin täytetään ehdotusvaiheessa. 
 
Mattila II, asemakaava, luonnos nro 3648, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan lausunto

Alueella on painotettu omakotitalorakentamista ja tonteilla suositaan perheasuntoja ja asuntoja, joille kuuluu oma piha. Suunnittelussa on tärkeätä tuottaa osa tonteista ja asunnoista monipuolisesti eri ikä- ja kohderyhmille, kuten esimerkiksi eri sukupolvien yhteisasumisen tarpeisiin. Osa rakennuksista tulisi voida rakentaa yksikerroksisiksi ja esteettömiksi. 
 
Palvelujen, virkistysalueiden ja joukkoliikenteen riittävyys ja hyvä saavutettavuus tulee varmistaa. Suunnittelualueella tulee varmistaa turvalliset ja esteettömät kevyenliikenteen reitit. Alueen läheisyyteen rakenteilla olevan Tuusulanjärven kampuksen osalta tulisi erityisesti huomioida kulkureittien ja saattoliikenteen turvallisuus ja esteettömyys sekä koululaisille että muille käyttäjille. Lisäksi on tärkeätä, että ehkäistään melusta, tärinästä ja huonosta ilmanlaadusta aiheutuvia ympäristö- ja terveyshaittoja. Kaavaprosessia on tärkeätä jatkaa vuorovaikutuksessa asukkaiden kanssa. 

Ehdotus

Esittelijä

Sara Tallsten

Lapsi- ja perheasiainneuvosto päättää

  • yhtyä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan lausuntoon.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Vili Lustman, asemakaavasuunnittelija, vili.lustman@tuusula.fi

Perustelut

Asemakaava ja asemakaavan muutos (kaavaratkaisu) sijaitsee Tuusulan kunnan Mattilan kunnanosassa nykyisen Mattilan omakotitaloalueen länsi- ja lounaispuolella. Kaavaratkaisu mahdollistaa uusien pientalojen rakentumisen alueelle yhdyskuntarakennetta täydentävällä ja ympäröiviä luonto- ja virkistysarvoja säästävällä tavalla.

Kaavaratkaisun tavoitteena on pientaloalueen laajentaminen. Tuusulan pormestariohjelman 2021 - 2025 hengessä aluetta suunnitellaan pientalovaltaisena, mutta tiiviinä asuinalueena. Huomiota kiinnitetään alueen ekologisen yhteyden säilyttämiseen ja alueen virkistysyhteyksien, sekä kevyen liikenteen reittien suunnitteluun.

Kaavaehdotuksessa rakennusoikeutta on osoitettu noin 44 900k-m². Kerrosala jakautuu niin, että noin 20 000 k-m² sijoittuu AO-korttelialueelle, 13 700 k-m² AR-alueelle ja 11 100 k-m² AP-alueelle. Kaavaehdotuksen kerrosalamäärä mahdollistaa alueelle noin 860 uutta asukasta. Asemakaavaehdotuksessa alueelle on osoitettu 88 uutta pientalotonttia sekä 17 yhtiömuotoisille asuinrakennuksille varattua tonttia.

Maanmyyntitulot ovat kunnalle noin 17 milj. euroa. Maankäyttösopimusten sopimuskorvaustulot kunnalle ovat noin 0,35 milj. euroa. Sopimuskorvaustulojen määrä tarkentuu maankäyttösopimusneuvotteluissa. Kaavaratkaisun kunnallistekniikan toteuttamisesta aiheutuu kunnalle kustannuksia noin 6,7 miljoonaa euroa, ilman polkuja ja hulevesirakenteita (0% ALV)

Kaava-alue on suurelta osin kunnan omistuksessa. Kaava-alueen rajaus sisältää myös yksityisomisteisia maa-alueita, joista osa on asemakaavoittamattomia. Asemakaavaehdotuksessa on esitetty kahdentoista yksityisomisteisen kiinteistön alueen sisällyttämistä asemakaavaan. Kunta valmistelee asemakaavan ja asemakaavan muutoksen perusteella kyseeseen tulevat maankäyttösopimukset maanomistajien kanssa käytävissä neuvotteluissa.

Mattila II-asemakaava ei sisällä mahdollisen Saksanväylän tai Suopurontien jatkeen alueita. Saksanväylän asemakaavan (kaava nro. 3670) yhteydessä valmisteltavan Saksanväylän eli Tuusulan itäväylän jatkeen potentiaaliset vaikutukset Mattila II-asemakaava-alueelle on selvitetty Koillis-Hyrylän liikenteen ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman yhteydessä.

Kaava tuli vireille 23.3.2022 ja osallistumis- ja arviointisuunnitelma on ollut julkisesti nähtävillä 24.2. - 28.3.2022.

Kuntakehityslautakunta asetti kokouksessaan Mattila II -asemakaavan ja asemakaavan muutoksen kaavaluonnosvaihtoehdot nähtäville. Nähtävilläoloaikana 19.1. - 17.2.2023 järjestettiin kaikille avoin asukastilaisuus 26.1.2023.

Kaavaluonnoksista esitettiin viranomaisilta kymmenen lausuntoa ja muilta osallisilta kaksikymmentäyksi mielipidettä. Mielipiteet erityisesti alueen liikenteeseen, teiden turvallisuuteen, alueen maaperän rakennettavuuteen, huoleen viher- ja virkistysalueiden säilymisestä ja Tuusulan identiteettiin pientalovaltaisena kuntana.  

Viranomaisten kannanotot kaavaluonnosvaiheessa kohdistuivat vaikutusten arviointiin, selvitysten tarpeeseen, liikenteeseen, maisemaan ja ympäristöarvoihin.

Kaavaluonnosvaiheessa Mattila II-asemakaavasta esitettiin kaksi vaihtoehtoista kaavaluonnosvaihtoehtoa, jotka erosivat toisistaan niin, että kaavaluonnoksessa VE1 Mattila II-kaava-alueelle sijoittuvaan metsään ei esitetty lisärakentamista, kun taas kaavaluonnoksessa VE2 Multatien varrelle esitettiin kahta uutta asuinkorttelia.                 

Kaavaluonnoksessa VE1 uutta kerrosalaa oli noin 41 800 kerrosalaneliömetriä. Asukasmäärän lisäys oli noin 820 henkeä. Kaavaluonnoksessa VE2 uutta kerrosalaa oli noin 46 100 kerrosalaneliömetriä. Asukasmäärän lisäys oli noin 910 henkeä.

Kaavaehdotus on valmisteltu molempien luonnosvaihtoehtojen pohjalta niin, että Multatien varren kortteleiden kokoa on pienennetty lähimetsäalueen säilyttämiseksi

Ehdotus

Esittelijä

Anne Olkkola, kaavoituspäällikkö, anne.olkkola@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää

  • hyväksyä laaditun Mattila II asemakaava ja asemakaavan muutoksen, kaava nro 3662 ja sitovan tonttijaon kortteleille 5008-5029 sekä kaavaluonnosvaiheen mielipiteisiin ja lausuntoihin laaditut vastineet
  • hyväksyä päivitetyn osallistumis- ja arviointisuunnitelman
  • ehdottaa kunnanhallitukselle, että

Kunnahallitus päättää

  • asettaa Mattila II asemakaava ja asemakaavan muutos, kaava nro 3662, ehdotuksen ja sitovan tonttijaon kortteleille 5008-5029 MRA 27 §:n mukaisesti nähtäville muistutusten ja lausuntojen esittämistä varten


Lisäksi kuntakehityslautakunta päättää

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Kuntakehityslautakunta päätti

  • hyväksyä laaditun Mattila II asemakaava ja asemakaavan muutoksen, kaava nro 3662 ja sitovan tonttijaon kortteleille 5008-5029 sekä kaavaluonnosvaiheen mielipiteisiin ja lausuntoihin laaditut vastineet
  • hyväksyä päivitetyn osallistumis- ja arviointisuunnitelman
  • ehdottaa kunnanhallitukselle, että

Kunnahallitus päättää

  • asettaa Mattila II asemakaava ja asemakaavan muutos, kaava nro 3662, ehdotuksen ja sitovan tonttijaon kortteleille 5008-5029 MRA 27 §:n mukaisesti nähtäville muistutusten ja lausuntojen esittämistä varten


Lisäksi kuntakehityslautakunta päätti

  • Kuntakehityslautakunta toivoo että koko kaava-alueen rakentamisessa otetaan huomioon paineellinen pohjavesi.
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Eriävä mielipide

§ 63 Mattila II, ehdotuksen nähtäville asettaminen

Esitimme, että ehdotus palautetaan uudelleen valmisteluun. Suotietä ei tule sulkea Tuusulantien päästä ja ohjata liikennettä uudelle  rakennettavalle Einarinkadulle. Suotien jatkeen rakentaminen on kallista pehmeän maaperän ja paineellisen pohjaveden takia. Se ei lisää liikenneturvallisuutta, liikenteen sujuvuutta eikä asumisviihtyvyyttä alueella. Se myös katkaisee VP alueen ja pienentää nykyistä pientä puistoaluetta entisestään.

  • Ehdotuksesta on syytä pyytää myös teknisen lautakunnan lausunto.

Liisa Sorri

Margita Winqvist

Jari Anttalainen

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua keskustelun Liisa Sorri ehdotti Margita Winqvistin kannattamana asian palauttamista valmisteluun siten että:

Suotietä ei tule sulkea Tuusulantien päästä ja ohjata liikennettä uudelle rakennettavalle Einarinkadulle. Suotien jatkeen rakentaminen on kallista pehmeän maaperän ja paineellisen pohjaveden takia. Se ei lisää liikenneturvallisuutta, liikenteen sujuvuutta eikä asumisviihtyvyyttä alueella. Se myös katkaisee VP alueen ja pienentää nykyistä pientä puistoaluetta entisestään. - Ehdotuksesta on syytä pyytää myös teknisen lautakunnan lausunto.

 

Oli tehty kannatettu ehdotus asian palauttamiseksi valmisteluun, joten puheenjohtaja esitti toimitettavaksi asian ratkaisemiseksi nimenhuutoäänestyksen. Äänestystavaksi hyväksyttiin puheenjohtajan esitys, jonka mukaan asian käsittelyn jatkamista tässä kokouksessa kannattavat äänestävät JAA ja Liisa Sorrin palautusehdotusta kannattavat EI.

Suoritetussa äänestyksessä asian käsittelyn jatkamista tässä kokouksessa kannattivat Päivö Kuusisto, Mika Mäki-Kuhna, Jessica Leppo, Mika Timonen, Sanna Kervinen ja Arto Lindberg.

Liisa Sorrin ehdotusta asian palauttamiseksi valmisteluun kannattivat Liisa Sorri, Margita Winqvist ja Jari Anttalainen. 

Poissa olivat jäsenet Ringa Prauda-Rydgren, Sanna Takala, Antti Heikkilä ja Leena Saukko.

 

Liisa Sorrin ehdotus asian palauttamiseksi valmisteluun hylättiin äänin 6 - 3 poissa 4. Kuntakehityslautakunta päätti jatkaa asian käsittelyä kokouksessa.

 

Sorri ja Winqvist jättivät asiassa eriävät mielipiteet.

---

Puheenjohtajan avattua keskustelun Mika Mäki-Kuhna ehdotti päätökseen lisättävän seuraavan kohdan:

  • Kuntakehityslautakunta toivoo että koko kaava-alueen rakentamisessa otetaan huomioon paineellinen pohjavesi.

 

Kuntakehityslautakunta hyväksyi lisäyksen yksimielisesti.

---

Kokoustauko asian käsittelyn aikana 5.6.2024 klo 20:36 - 7.6.2024 klo 15:00.

---

Jäsenet Antti Heikkilä ja Leena Saukko poistuivat kokouksesta asian käsittelyn aikana eivätkä olleet mukana päätöksenteossa.

Valmistelija

Vili Lustman, asemakaavasuunnittelija, vili.lustman@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnahallitus päättää

  • asettaa Mattila II asemakaava ja asemakaavan muutos, kaava nro 3662, ehdotuksen ja sitovan tonttijaon kortteleille 5008-5029 MRA 27 §:n mukaisesti nähtäville muistutusten ja lausuntojen esittämistä varten.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun, Anna Yltävä ehdotti asian palauttamista valmisteluun, ehdotus raukesi kannattamattomana. 

Valmistelija

Minna Mielonen, vapaaehtoistyön koordinaattori, minna.mielonen@tuusula.fi

Perustelut

Kaavatyön tavoitteena on laajentaa Mattilan pientalovaltaista asuinaluetta. Osallistumis- ja arviointisuunnitelman aluerajaus sijaitsee liikenne- ja palveluverkolta otollisella alueella Keravan ja Tuusulan rajalla. 

Tuusulan kunnanhallitus hyväksyi Mattila  II -asemakaavan ja asemakaavan muutosehdotuksen kokouksessaan 10.6.2024 (§ 239). Kaavaehdotus kuulutetaan nähtäville elokuussa, josta ilmoitetaan myös kirjeitse kaavan naapureille. Muistutuksen asemakaavamuutosehdotuksesta voi jättää nähtävilläolon aikana.  

Ehdotus

Vammaisneuvosto päättää

  • muistutuksen jättämisestä asemakaavaehdotusta koskien.

Päätös

Vammaisneuvosto päätti

  • jättää muistutuksen Mattila II, kaava nro 3648 asemakaavamuutosehdotuksesta.
  • muistustus: Omakotirakentamista painottavalla alueella tulee osa rakennuksista voida rakentaa yksitasoisiksi, mikä mahdollistaa esteettömän rakennuksissa asumisen. Jalankulku- ja ajoväylien esteettömyyteen tulee kiinnittää suunnittelualueella huomiota, jotta mahdollistetaan jokaisen kuntalaisen asuminen ja liikkuminen alueella. Alueella tulee mahdollistaa joukkoliikenteen, esteettömien virkistysalueiden ja palvelujen saavutettavuus. Alueen luonto- ja virkistysarvot tulee säilyttää mahdollisuuksien mukaan. 

Valmistelija

Minna Mielonen, vapaaehtoistyön koordinaattori, minna.mielonen@tuusula.fi

Perustelut

Kaavatyön tavoitteena on laajentaa Mattilan pientalovaltaista asuinaluetta. Osallistumis- ja arviointisuunnitelman aluerajaus sijaitsee liikenne- ja palveluverkolta otollisella alueella Keravan ja Tuusulan rajalla. 

Tuusulan kunnanhallitus hyväksyi Mattila II -asemakaavan ja asemakaavan muutosehdotuksen kokouksessaan 10.6.2024 (§ 239). Kaavaehdotus kuulutetaan nähtäville elokuussa, josta ilmoitetaan myös kirjeitse kaavan naapureille. Muistutuksen asemakaavamuutosehdotuksesta voi jättää nähtävilläolon aikana.  

Ehdotus

Ikäihmisten neuvosto päättää

  • muistutuksen jättämisestä asemakaavaehdotusta koskien.

Päätös

Ikäihmisten neuvosto päätti

  • jättää seuraavan muistutuksen Mattila II asemakaavaa koskien:

Mattila II kaava nro 3648, ikäihmisten neuvoston muistutus: Ikäihmisten neuvosto muistuttaa, että omakotitalorakentamista suosivalla alueella tulee osa asunnoista ja tonteista tuottaa myös ikäihmisten tarpeisiin ja ne tulee rakentaa yksikerroksisiksi ja esteettömiksi. Palvelut ja joukkoliikenne tulee suunnitella niin, että ne palvelevat myös ikäihmisten tarpeita. Kevyen liikenteen reittien tulee olla turvallisia ja esteettömiä. Alueen luonto-  ja virkistysarvot tulee mahdollisuuksien mukaan säilyttää. Ohikulkutien liikennemäärä, liikkumisen turvallisuus ja ohikulkutien tuoma melutaso on otettava aluetta suunniteltaessa huomioon.

Valmistelija

Minna Mielonen, vapaaehtoistyön koordinaattori, minna.mielonen@tuusula.fi

Perustelut

Kaavatyön tavoitteena on laajentaa Mattilan pientalovaltaista asuinaluetta. Osallistumis-​ ja arviointisuunnitelman aluerajaus sijaitsee liikenne-​ ja palveluverkolta otollisella alueella Keravan ja Tuusulan rajalla. Tuusulan kunnanhallitus hyväksyi Mattila II -​asemakaavan ja asemakaavan muutosehdotuksen kokouksessaan 10.6.2024 (§ 239). Kaavaehdotus kuulutetaan nähtäville elokuussa,​ josta ilmoitetaan myös kirjeitse kaavan naapureille. Muistutuksen asemakaavamuutosehdotuksesta voi jättää nähtävilläolon aikana.

Mattila II -asemakaava ja asemakaavan muutosehdotus sekä päivitetty osallistumis- ja arviointisuunnitelma ovat MRA 27 §:n mukaisesti nähtävillä 15.08. – 16.09.2024, jolloin osalliset voivat jättää kirjallisen muistutuksen.

Ehdotus

Lapsi- ja perheasiainneuvosto

  • päättää muistutuksen jättämisestä asemakaavaehdotusta koskien.

Päätös

Lapsi- ja perheasianneuvosto

  • päätti lausua kaavasta seuraavaa:
    Lapsi- ja perheasianneuvosto muistuttaa, että alueella on varmistettava etenkin kevyen liikenteen reittien turvallisuus ja esteettömyys, sillä lähiseudulla sijaitsee koulu ja päiväkoteja. Saattoliikenne koululle tulee huomioida. Alueella tulee varmistaa lasten ja nuorten liikuntaa ja hyvinvointia edistävän ulkoilureitistön säilyminen. Rakennettavalla alueella tulee mahdollistaa tonttien ja asuntojen tuottaminen monipuolisesti eri ikä- ja kohderyhmien yhteisasumisen tarpeisiin ja osa rakennuksista tulee rakentaa yksikerroksisiksi ja esteettömiksi. Alueella tulee ehkäistä mahdollisia melu-, tärinä- ja ilmanlaatuhaittoja.

Valmistelija

Vili Lustman, asemakaavasuunnittelija, vili.lustman@tuusula.fi

Perustelut

Tämän asemakaavan laatiminen on kunnanvaltuuston hyväksymän kaavoitussuunnitelman yksi kärkihankkeista. Asemakaava ja asemakaavamuutos on tullut vireille kunnan aloitteesta.

Asemakaava ja asemakaavan muutos (kaavaratkaisu) sijaitsee Tuusulan kunnan Mattilan kunnanosassa nykyisen Mattilan omakotitaloalueen länsi- ja lounaispuolella. Kaavaratkaisu mahdollistaa uusien pientalojen rakentumisen alueelle yhdyskuntarakennetta täydentävällä ja ympäröiviä luonto- ja virkistysarvoja säästävällä tavalla.

Kaavaratkaisun tavoitteena on pientaloalueen laajentaminen. Tuusulan pormestariohjelman 2021 - 2025 hengessä aluetta suunnitellaan pientalovaltaisena, mutta tiiviinä asuinalueena. Huomiota kiinnitetään alueen ekologisen yhteyden säilyttämiseen ja alueen virkistysyhteyksien, sekä kevyen liikenteen reittien suunnitteluun.

Kaavaratkaisussa rakennusoikeutta on osoitettu noin 44 870k-m². Kerrosala jakautuu niin, että noin 21 020 k-m² sijoittuu AO-korttelialueelle, 17 160 k-m² AR-alueelle ja 6 690 k-m² AP-alueelle. Kaavaehdotuksen kerrosalamäärä mahdollistaa alueelle noin 860 uutta asukasta. Asemakaavaehdotuksessa alueelle on osoitettu 86 uutta pientalotonttia sekä 17 yhtiömuotoisille asuinrakennuksille varattua tonttia.

Maanmyyntitulot ovat kunnalle noin 17,16 milj. euroa. Maankäyttösopimusten sopimuskorvaustulot kunnalle ovat noin 1,10 milj. euroa. Yhteensä kaavan laskennalliset tulot ovat noin 18,26 milj. euroa. Kaavaratkaisun kunnallistekniikan toteuttamisesta aiheutuu kunnalle kustannuksia noin 6,7 miljoonaa euroa, ilman polkuja ja hulevesirakenteita (0% ALV).

Kaava-alue on suurelta osin kunnan omistuksessa. Kaava-alueen rajaus sisältää myös yksityisomisteisia maa-alueita, joista osa on asemakaavoittamattomia. Kaavaratkaisussa on sisällytetty kaksitoista yksityisomisteista kiinteistöä asemakaavaan. Kunta on valmistellut tarvittavat asemakaavan ja asemakaavan muutoksen perusteella kyseeseen tulevat käynnistämissopimukset sekä maankäyttösopimukset maanomistajien kanssa käytävissä neuvotteluissa. Tuusulan kunnanhallitus on hyväksynyt maankäyttösopimukset kokouksissaan 25.11.2024 (§ 417, § 418, § 419) sekä 2.12.2024 (§ 439).

Mattila II-asemakaava ei sisällä mahdollisen Saksanväylän tai Suopurontien jatkeen alueita. Saksanväylän asemakaavan (kaava nro. 3670) yhteydessä valmisteltavan Saksanväylän eli Tuusulan itäväylän jatkeen potentiaaliset vaikutukset Mattila II-asemakaava-alueelle on selvitetty Koillis-Hyrylän liikenteen ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman yhteydessä.

Kaava tuli vireille 23.3.2022 ja osallistumis- ja arviointisuunnitelma on ollut julkisesti nähtävillä 24.2. - 28.3.2022.

Kuntakehityslautakunta asetti kokouksessaan Mattila II -asemakaavan ja asemakaavan muutoksen kaavaluonnosvaihtoehdot nähtäville. Nähtävilläoloaikana 19.1. - 17.2.2023 järjestettiin kaikille avoin asukastilaisuus 26.1.2023.

Kaavaluonnosvaiheessa Mattila II-asemakaavasta esitettiin kaksi vaihtoehtoista kaavaluonnosvaihtoehtoa, jotka erosivat toisistaan niin, että kaavaluonnoksessa VE1 Mattila II-kaava-alueelle sijoittuvaan metsään ei esitetty lisärakentamista, kun taas kaavaluonnoksessa VE2 Multatien varrelle esitettiin kahta uutta asuinkorttelia.                                  

Kaavaehdotus valmisteltiin molempien luonnosvaihtoehtojen pohjalta niin, että Multatien varren kortteleiden kokoa on pienennetty lähimetsäalueen säilyttämiseksi.

Tuusulan kunnanhallitus hyväksyi kokouksessaan 10.6.2024 § 239 Mattila II -asemakaavan ja asemakaavan muutoksen ehdotuksen ja asetti sen nähtäville. Nähtävilläoloaikana 15.08. – 16.09.2024 järjestettiin kaikille avoin asukastilaisuus 29.8.2024.

Kaavaehdotuksesta esitettiin viranomaisilta seitsemän lausuntoa ja muilta osallisilta kahdeksantoista kirjallista muistutusta. Viranomaisten, hallintokuntien ja asiantuntijoiden lausunnot kaavaehdotuksesta kohdistuivat sähkönjakeluun, viheralueisiin, maisemallisiin vaikutuksiin, melu- ja maisemavalleihin, tulvariskiin, kaavatilanteen kuvaukseen, ilmastovaikutusten arviointiin, luontoarvojen turvaamiseen sekä hulevesimääräykseen.

Muistutukset kaavaehdotuksesta kohdistuivat erityisesti kaavoitusprosessiin, alueen liikenteeseen ja etenkin Suotien liittymän katkaisemiseen, Jukolansuoran läpiajoliikenteeseen, teiden ja Tuusulanjärven kampuksen turvallisuuteen, alueen maaperän rakennettavuuteen, huoleen viher- ja virkistysalueiden säilymisestä, läpiajoliikenteeseen ja rakentamisaikaiseen liikenteen, rakentami-sen määrään, tyyppiin ja tehokkuuteen ja Tuusulan identiteettiin pientalovaltaisena kuntana.  

Kaava-aineistoa täydennettiin kaavaehdotuksen nähtävilläolon jälkeen. Kaavaratkaisua muutettiin osallisten jättämien muistutusten perusteella niin, että kaavaehdotuksessa esitetty nykyisen Suotien ja Tuusulantien liittymän sulkeminen henkilöautoliikenteeltä peruttiin ja liittymäalue rajattiin asemakaavarajauksen ulkopuolelle. Lisäksi on tehty vähäisiä muutoksia tonttijakoon, korttelialueisiin sekä rakennusalueiden rajoihin sekä istutettavaksi määrättäviin alueisiin. Kaavamääräyksiä on täydennetty saatujen lausuntojen perusteella mm. hulevesimääräyksen ja lähivirkistysalueiden määräysten osalta. Kaavaselostuksen ilmastovaikutusten arviointia on täydennetty.

Mattila II -asemakaava-alueelle on laadittu rakentamistapaohje. Rakentamistapaohjeen tarkoitus on ohjata alueen rakentumista siten, että asuinalueelle muodostuu viihtyisä ja sopusuhtainen oma identiteetti. Rakentamistapaohje täydentää Mattila II -asemakaavan asemakaavamääräyksiä

Ehdotus

Esittelijä

Anne Olkkola, kaavoituspäällikkö, anne.olkkola@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää

  • antaa Mattila II, asemakaavan ja asemakaavan muutoksen, kaavanumero 3648, Hyrylä lausuntoihin ja muistutuksiin laaditut vastineet
  • ehdottaa valtuustolle että 

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä Mattila II, asemakaavan ja asemakaavan muutoksen, kaavanumero 3648, Hyrylä   

Lisäksi kuntakehityslautakunta päättää 

  • hyväksyä ja tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Vili Lustman, asemakaavasuunnittelija, vili.lustman@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • antaa Mattila II, asemakaavan ja asemakaavan muutoksen, kaavanumero 3648, Hyrylä lausuntoihin ja muistutuksiin laaditut vastineet
  • ehdottaa valtuustolle että 
     

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä Mattila II, asemakaavan ja asemakaavan muutoksen, kaavanumero 3648, Hyrylä   

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Asemakaavasuunnittelija Vili Lustman selosti asiaa kokouksessa. 

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • hyväksyä Mattila II, asemakaavan ja asemakaavan muutoksen, kaavanumero 3648, Hyrylä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Valtuutettu Ruut Sjöblom poistui kokouksesta klo 18.15 asian käsittelyn aikana. 

Asian käsittelyn aikana pidettiin tekninen tauko klo 18.24 - 18.26. 

Valmistelija

  • Vili Lustman, asemakaavasuunnittelija, vili.lustman@tuusula.fi

Perustelut

Asian esittely ja tausta

Vastaus lausuntopyyntöön HO:n asiassa dnro. 1925/03.04.04.04.16/2025 sekä dnro. 1926/03.04.04.04.16/2025.

Tuusulan kunnanvaltuuston päätöksestä 3.3.2025 § 26 Mattila II, kaavanumero 3648, Hyrylä, ehdotuksen hyväksyminen on jätetty kaksi valitusta Helsingin hallinto-oikeuteen. Valituskirjelmät ovat tämän päätöksen liitteenä. Helsingin hallinto-oikeus on pyytänyt asiasta kunnan lausunnon 3.6.2025 mennessä. Hallintosäännön 24 §:n kohdan 5 mukaan kunnanhallitus antaa lausunnon tai selityksen valtuuston päätöksestä tehdystä valituksesta, jos kunnanhallitus katsoo, ettei valtuuston päätöstä ole valituksessa esitetyillä perusteilla kumottava.

Lausunto

Vastineet vaatimuksiin

Jätetyssä valituksessa (dnro. 1925/03.04.04.04.16/2025) vaaditaan ”päätöksen kumoamista ja asian palauttamista uudelleen valmisteltavaksi siltä osin, että riskit pohjaveden alenemiselle paineellisen pohjaveden alueella saadaan minimoitua”. Toisessa jätetyssä valituksessa  (dnro. 1926/03.04.04.04.16/2025) vaaditaan, että ”selvitykset maaperästä, paalutuksista ja niiden vaikutuksista sekä paineellisesta pohjavedestä tehdään aikailematta” ja ”kaavapäätös vedetään takaisin uudelleen valmisteltavaksi ja rakentaminen suunnitellaan pellolle kestävämme pohjalle”. 

Asemakaavan valmistelun aikana on laadittu asiantuntijuuteen pohjaavat kattavat selvitykset. Asemakaavan yhteydessä on laadittu esimerkiksi geotekninen yleissuunnitelma, maaperätutkimukset, hulevesiselvitys ja hulevesisuunnitelma, kunnallistekniikan yleissuunnitelmat, kuten vesihuollon yleissuunnitelma, asemakaavatasoinen katusuunnitelma sekä melulaskelma ja liikenne-ennuste. Asemakaavaan tarvittavat selvitykset sekä vaikutusten arvioinnit on täydennetty kaavan valmistelun aikana yhteistyössä viranomaistahojen, kuten Uudenmaan ELY-keskuksen sekä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kanssa, pääasiassa lausumiskäytönnön kautta. Kaavaratkaisua on tutkittu ja selvitysten perusteella muokattu kaavaprosessin eri vaiheissa asukaspalautteen sekä saadun kirjallisen asukas- ja viranomaispalautteen perusteella asemakaavaselostukseen kirjatulla tavalla.

Valituksissa mainittu paineellinen pohjavesi on tunnistettu ja huomioitu ja sen suhteen on annettu ohjeet jatkosuunnitteluun laaditussa asemakaavatasoisessa Koillis-Hyrylän kunnallistekniikan ja katualueiden yleissuunnitelmassa (AFRY, 2024) sekä siihen sisältyvissä maaperätutkimuksissa, pohjanvahvistussuunnitelmissa ja geoteknisessä yleissuunnitelmassa sekä kaavaratkaisussa. Laadituissa selvityksissä ei ole havaittu esteitä kaavaratkaisun toteuttamiselle.

Asemakaavan vaikutukset on arvioitu asemakaavaselostukseen sisältyvässä vaikutusten arvioinnissa. Asemakaavan valmistelun yhteydessä teetettyjen asemakaavatasoisten maaperätutkimuksien sekä katujen ja kunnallistekniikan yleissuunnittelun jälkeen alueen jatkosuunnittelu etenee normaaliin tapaan tarkempiin katu- ja kunnallisteknisiin suunnitelmiin, joiden yhteydessä tarvittaessa tehdään tarkempia maaperä- ym.-tutkimuksia yleissuunnitelmavaiheessa todettujen jatkosuunnitteluperiaatteiden mukaisesti.

Asemakaava ja asemakaavan muutos on laadittu riittävin selvityksin ja vaikutusten arvioinnein. Asemakaavaa laadittaessa on ollut käytössä kattavat selvitykset ja tiedot. Asemakaava täyttää alueidenkäyttölain sekä maankäyttö- ja rakennusasetuksen vaatimukset.

Jätetyssä valituksessa (dnro. 1926/03.04.04.04.16/2025) pyydetään, että ”Helsingin hallinto-oikeus tutkii tämän valituksen ja ottaa huomioon esittämämme perustelut, erityisesti rakennusoikeuden eroavaisuudet ja niiden vaikutukset alueen asukkaiden yhdenvertaisuuteen. Esitän, että kaavaa muutetaan ja että kaavassa huomioidaan kaikille asukkaille tasapuoliset mahdollisuudet asuinrakentamiseen ja elinolosuhteisiin.”

Valitusta perustellaan: ” Valitamme kaavapäätöksestä, koska sen hyväksyminen loukkaa Suomen perustuslain takaamaa yhdenvertaisuusperiaatetta. Kaava asettaa vanhan Mattilan alueen asukkaat eriarvoiseen asemaan uuden alueen kaavan vuoksi. Siinä rakennusoikeus on jopa lähes kolminkertainen verrattuna vanhaan alueeseen.”

Mattila II asemakaavan ja asemakaavan muutoksen kaavaratkaisu perustuu mm. ajantasaiseen maakuntakaavaan, Tuusulan valtuustokauden 2021 - 2025 kuntastrategiaan sekä lainvoimaiseen osayleiskaavaan. Maakuntakaavassa asemakaava-alue sijoittuu taajamatoimintojen kehittämisen vyöhykkeelle, jonka selostuksessa rakentamisesta määrätään mm. seuraavaa: ”Taajamatoimintojen kehittämisvyöhykkeen yhdyskuntarakennetta tulee tehostaa nykyiseen rakenteeseen, erityisesti keskuksiin ja asemanseutuihin tukeutuen ja joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä parantaen. Vyöhykettä tulee kehittää tiiviinä ja monipuolisena asumisen, työpaikkojen, palveluiden ja viherrakenteen kokonaisuutena ympäristön erityiset arvot huomioon ottaen. Helsingin seudulla vyöhykettä tulee kehittää rakenteeltaan verkostomaisena joukkoliikennekaupunkina.” (viite). Tuusulan kuntastrategiassa on mm.: ”Tarjoamme monipuolisia asumisen mahdollisuuksia varmistamalla tonttitarjonnan ja erilaiset asumismuodot.”.

Mattila II-asemakaavan ja asemakaavan muutoksen valmistelun aikana hyväksyttiin Tuusulan yleiskaavan 2040. (valtuusto 14.11.2022 § 133). Tuusulan yleiskaava 2040 ei ole vielä lainvoimainen, mutta Mattila II -asemakaava on laadittu yleiskaavan mukaisesti eli siis myös Tuusulan yleiskaavan yhteydessä laadittuihin selvityksiin perustuen. Tuusulan yleiskaavassa 2040 valtaosa Mattila II-asemakaava-aluetta sijoittuu AO-1 ja AP-1 aluemerkintöjen eli omakotitalovaltaisten ja tiiviiden pientalovaltaisten asuinalueiden alueelle. Yleiskaavaselostuksessa suositellaan omakotitalovaltaisten asuinalueiden tehokkuudeksi tonttitehokkuutta 0,25 - 0,30 ja tiiviiden pientalovaltaisten alueiden tonttitehokkuuksiksi 0,30 - 0,40.

Mattila II -asemakaava-alueella tonttitehokkuudet on pääsääntöisesti annettu rakennusoikeuslukuna pinta-alaltaan pienemmillä tonteilla sekä tehokkuuslukuna suuremmilla yhtiömuotoisiksi tarkoitetuilla tonteilla, joiden lohkomista tulevaisuudessa pidetään todennäköisenä. Kaava-alueen kaikkien asumiselle määrättyjen korttelialueiden keskimääräinen laskennallinen tonttitehokkuus (e) on 0,32. Kaavaratkaisu vastaa tonttitehokkuuksiltaan tavanomaista pientalovaltaista uudisaluetta Tuusulassa sekä pääkaupunkiseudun kehyskuntavyöhykkeellä.

Asemakaavaratkaisua on työstetty kaavaprosessin aikana esimerkiksi asukasvuorovaikutuksen sekä viranomaispalautteen perusteella. Kaavan valmistelussa yhteistyötä on tehty esimerkiksi Helsingin alueellisen vastuumuseon kanssa lausumiskäytännön kautta. Asemakaavan vaikutukset yhdyskuntarakenteeseen ja rakennettuun ympäristöön, luontoon ja maisemaan sekä kaupunkikuvaan ja kulttuuriperintöön on arvioitu asemakaavan selostuksessa. Kaavaratkaisussa on tunnistettu ja otettu huomioon kulttuuriympäristö sekä rakennettu ympäristö. Kerrosluku ja tonttitehokkuus mukautetaan olevan Mattilan asuinalueen olemukseen niin, että vanhaa rakentamista vasten korkein sallittu kerrosluku on 1,5 ja asuinrakentamiselle kaavoitettujen tonttien tonttitehokkuus on matalampi vanhojen pihapiirien ympäristössä.

Kaavaratkaisussa on pyritty sijoittamaan uudet asuinkorttelit vanhaa yhdyskuntarakennetta tukevalla ja täydentävällä tavalla. Vanhaa yhdyskuntarakennetta täydentävällä rakentamisen sijoittelulla on voitu säästää olemassa olevaa Tuusulan kunnalle ominaista avointa peltoaluetta myös osana kaava-aluetta avoimena lähivirkistysalueena. Tavoitteena on ollut myös jättää arvokkaaksi tunnistetun Saksan tilan alueen ympärille väljyyttä ja avoimen maisemallisen tilan jatkuvuutta aina Rantatien kulttuurialuemaiseman tienoilta lähtien. Uusi tonttitehokkuudeltaan vanhaa korkeampi rakentaminen sijoittuu vanhaa rakentamista vastaan vaiheittuvasti niin, että vanhaa rakennetta vastaan sijoittuvilla korttelialueilla korttelitehokkuus on pääsääntöisesti matalampi ja sallittu kerroskorkeus on enimmillään puolitoista kerrosta.

Myös kaava-alueen olemassa olevia pihapiiriä ja puustoa on pyritty kaavallisesti säilyttämään väljemmillä tonttitehokkuuksilla ja laajemmilla istutettavien alueiden vyöhykkeillä. Kaavan mahdollistamat asumismuodot ovat Tuusulalle tyypillisiä, noin 45% asemakaavan tuottamasta uudesta kerrosalasta sijoittuu rivi- ja yhtiömuotoisiin pientaloasuntoihin ja loput perinteiseen omakotitalo- ja paritaloasumiseen. Näin taataan monipuolinen pientalotonttitarjonta alueen luonnetta kunnioittavalla tavalla. Asemakaavaratkaisu mahdollistaa kaikille asukkaille tasapuoliset mahdollisuudet asuinrakentamiseen ja elinolosuhteisiin. Asemakaavaratkaisussa määrätyt tonttien tehokkuudet eivät riko yhdenvertaisuusperiaatetta.

Kaavamääräyksessä määrätään jokaiselle asunnolle oma maantasopiha tai -parveke ja kunnan luovuttamilla alueilla asuntojen keskikokoa ja hallintatyyppiä sääntelee Tuusulan kunnanvaltuuston hyväksymä Tuusulan asuntopoliittinen ohjelma. Rakentamisen tarkempaa sijoittelua ja ulkonäköä sekä piha-alueiden ja viheralueiden maisemointia suhteessa alueella vallitsevaan maatalousmaisemaan on ohjattu rakentamistapaohjeessa.

Rakentamisen keskeiset lähtökohdat ilmaistaan asema- ja yleiskaavassa. Asemakaavoitusta ohjaa alueidenkäyttölaki, ei rakennusjärjestys. Rakennusjärjestyksellä voidaan täydentää asemakaavamääräyksiä, kuten Tuusulan kunnan rakennusjärjestyksessä todetaan:

Maankäyttö- ja rakennuslaissa ja -asetuksessa olevien sekä muiden maan käyttämistä ja rakentamista koskevien säännösten ja määräysten lisäksi on Tuusulan kunnassa noudatettava tämän rakennusjärjestyksen määräyksiä, ellei oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa, asemakaavassa tai Suomen rakentamismääräyskokoelmassa ole asiasta toisin määrätty.

Rakennusjärjestyksen määräyksillä tuetaan kunnan maankäytön strategian toteuttamista. Rakentamisen keskeiset lähtökohdat ilmaistaan asema- ja yleiskaavoissa, joihin on saatettu liittää täydentäviä rakentamisohjeita ja jatkosuunnittelulle virikkeitä antavia havainnekuvia. Rakennusjärjestyksen määräykset täydentävät pääasiassa yleispiirteisiä kaavoja ja antavat tasapuoliset ratkaisuperusteet kaavoittamattomien haja-asutusalueiden rakentamisen määrälle ja tavalle. Laki, asetus, asemakaava, oikeusvaikutteinen osayleiskaava sekä Suomen rakentamismääräyskokoelma menevät rakennusjärjestyksen edelle.”

Asemakaavan valmistelun yhteydessä on arvioitu vaikutukset ihmisten terveyteen, turvallisuuteen, eri väestöryhmien toimintamahdollisuuksiin lähiympäristössä, sosiaalisiin oloihin ja kulttuuriin. Asemakaavaratkaisu on valmisteltu esimerkiksi Tuusulan lapsi- ja perheneuvostolta sekä Tuusulan ikäihmisten neuvostolta saadut palautteet huomioiden.

Kaavaratkaisu mahdollistaa monipuolisten asumismuotojen rakentamisen alueelle. Monipuolistuva rakennuskanta mahdollistaa kaikenlaisten asumistarpeiden täyttymisen alueella eri elämänkaaren vaiheissa. Olevien joukkoliikenneyhteyksien sekä Keravan ja Tuusulan keskuksien läheisyyteen rakentuva alue mahdollistaa myös autottoman elämäntavan. Kaava tuo alueelle uusia asumisen mahdollisuuksia eri kokoisille omakotitalotonteille sekä yhtiömuotoiseen erillispientalomaiseen ja rivitaloasumiseen. Osassa korttelialueista sallitaan yhteen tasoon rakentaminen, mikä edistää senioreille ja liikuntaesteisille sopivan asumisen toteutumista. Kaava mahdollistaa myös hoiva-asumisen sijoittamisen alueelle. Alueen väestömäärä lisääntyy ja väestörakenne monipuolistuu. Alueen täydentyminen tuo lisää koulu- ja päiväkoti-ikäisiä alueelle uuden Tuusulanjärven koulukeskuksen läheisyyteen.

Lopuksi 

Mattila II -asekaava ja asemakaavan muutos on laadittu kaikilta osin perustuslain ja erityislainsäädännön mukaisesti. On valitettavaa, että valituskäsittely viivyttää Tuusulan kunnan tonttitarjonnan ja monipuolisten asumisen mahdollisuuksien kannalta tärkeän hankkeen toteuttamisen aloittamista. Tuusulan kunta pyytää, että tämän huomioon ottaen Helsingin hallinto-oikeus käsittelee tämän valitusasian kiireellisesti.

Valtuuston päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä se ole muutoinkaan lainvastainen. Asemakaava ja asemakaavan muutos on laadittu riittävin selvityksin ja vaikutusten arvioinnein. Asemakaavaa laadittaessa on ollut käytössä kattavat selvitykset ja tiedot. Asemakaava täyttää alueidenkäyttölain sekä maankäyttö- ja rakennusasetuksen vaatimukset. Asemakaava ja asemakaavan muutos noudattaa osayleiskaavassa esitettyjä periaatteita.

Mattila II -asemakaava ja asemakaavan muutos on laadittu kaikilta osin perustuslain ja erityislainsäädännön mukaisesti. Tuusulan kunnanhallitus vaatii, että valitus hylätään kokonaisuudessaan perusteettomana ja että kunnanvaltuuston tekemää kaavapäätöstä ei kumota.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Lilli Salmi, pormestari, lilli.salmi@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi valituskirjelmät liitteineen;
  • antaa asiassa perusteluosan mukaisen lausunnon hallinto-oikeudelle toimitettavaksi pyydettyine liitteineen;
  • vaatia, että jätetty valitus ja sen täydennys koskien valtuuston päätöstä 3.3.2025 § 26 koskien hylätään kokonaisuudessaan;
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Tiedoksi

Helsingin hallinto-oikeus, Kaavoitus, Maankäyttö, Yhdyskuntatekniikka