Perustelut
Perustelut
Kuntalain mukaan kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.
Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Kunnan tytäryhteisöineen tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös.
Tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa. Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet sekä kunnanjohtaja tai pormestari.
Kunnan kokonaistalouden toteutuminen
Kunnan vuoden 2023 talous toteutui kokonaisuutena talousarviota parempana ja tilikauden tulos oli 13,8 milj. euroa. Muutetussa talousarviossa tuloksen arvioitiin olevan 13,6 milj. euroa. Tulosta rasittaa 3 milj. euron arvonalennus. Tilikauden tulosta käsitellään siten, että tuloslaskelmaosaan tehdään 8,2 milj. euron investointivaraus kunnallistekniikan investointihanketta varten. Lisäksi tehdään poistoeron vähennys vesihuollon siirtoviemärin laajennushankkeeseen liittyen 0,07 milj. euroa. Investointivarauksen sekä poistoeron muutoksen jälkeen tilikauden ylijäämäksi muodostuu 5,7 milj. euroa.
Ulkoiset toimintatulot 47,8 milj. euroa, toteutuivat 4,6 milj. euroa muutettua talousarviota suurempina ja 0,1 milj. euroa edellisvuotta suurempina. Maksutuottoihin sisältyvät maankäytön sopimuskorvaukset 8,1 milj. euroa, toteutuivat 5,1 milj. euroa edellisvuotta suurempina ja ylittäen 5,1 milj. euroa alkuperäisen talousarvion. Myyntituotot toteutuivat 0,8 milj. euroa sekä tuet ja avustukset toteutuivat 0,9 milj. euroa edellisvuotta pienempinä. Pysyvien vastaavien myyntivoittoja kirjautui n. 8,2 milj. euron edestä, ja ne toteutuivat 2,0 milj. euroa alkuperäistä talousarviota (10,2 milj. euroa TA 2022) pienempinä. Tämä sisälsi maa-alueiden myyntivoittoja 7,6 milj. euroa ja rakennusten myyntivoittoja 0,6 milj. euroa.
Ulkoiset toimintamenot 151,7 milj. euroa, pienenivät 123,5 milj. euroa (-44,9 %) vuoteen 2022 nähden. Muutos johtui sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisvastuun siirtymisestä kunnilta hyvinvointialueille vuoden 2023 alusta lähtien. Vertailukelpoiset toimintamenot kasvoivat 7,8 milj. euroa (5,4 %). Toimintamenot ylittivät 3,9 milj. euroa muutetun talousarvion (147,9 milj. euroa MTA 2023). Henkilöstökulut kasvoivat 5,6 milj. euroa (6,6 %) edellisvuodesta, mikä sisälsi varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen hankkeisiin palkatun henkilöstön kulut; hankerahoitusten toimintamenot toteutuivat edellisvuoden mukaisina, ollen noin 2,1 milj. euroa. Asiakaspalveluiden ostoihin sisältyvät päivähoidon palvelusetelimenot toteutuivat 1,1 milj. euron mukaisina. Rakennusten ja alueiden kunnossapitopalvelut toteutuivat 0,1 milj. euroa edellisvuotta suurempina. Joukkoliikenteen palveluita kirjattiin käyttötalouteen n. 1,6 milj. euroa edellisvuotta enemmän, toteutuen 4,7 milj. euron mukaisina. HSL:n tilinpäätöksessä Tuusulan lopulliseksi HSL:n kuntaosuudeksi arvioitiin 5,7 milj. euroa ja erotus katetaan aiemmin HSL:lle maksetuista kuntaosuusylijäämillä eli tätä ei tulla veloittamaan Tuusulalta.
Vuosikate oli 38,2 milj. euroa (2022 25,8 milj. euroa). Vuosikate kattoi 21,1 milj. euron poistot sekä 3,0 milj. euron arvonalennuksen. Suunnitelman mukaiset poistot kasvoivat valmistuneiden investointien sekä poisto-ohjelman muutosten vuoksi 1,5 milj. eurolla.
Kunnan investoinnit olivat yhteensä 82,6 milj. euroa (2022 57,7 milj. euroa). Investoinneista vajaa puolet rahoitettiin tulorahoituksella ja 36,7 milj. euroa lainarahoituksella. Kunnalla oli vuoden lopussa lainaa 199,8 milj. euroa, josta pitkäaikaisten kiinteäkorkoisten ja korkosuojattujen lainojen osuus oli 155 milj. euroa.
Syksyllä 2023 tehtiin päivitetyt kasvun ja talouden hallintaohjelman mukaiset laskelmat, skenaariot ja talouden linjaukset vuosille 2024 - 2033. Ohjelman toteuttaminen mahdollistaa 6 – 7 vuoden tähtäimellä 10 milj. euron säästöjen ja tuottavuushyötyjen saavuttamisen.
Konserni
Kuntakonsernin tulos parani edellisestä vuodesta 6,3 milj. euroa ja tilikauden tulos muodostui 12,6 milj. euroa ylijäämäiseksi. Muutokseen vaikutti pääasiassa kunnan 7,8 milj. euroa parempi tulos edelliseen vuoteen verrattuna. Kunnan hyvään tulokseen vaikutti keskeisesti maankäyttösopimuskorvausten sekä verorahoituksen hyvä toteutuminen.
Tilikauden ylijäämä oli verojen, vähemmistöosuuksien ja tilinpäätössiirtojen jälkeen 12,9 milj. euroa.
Hyvinvointialueuudistus vaikutti merkittävästi konsernin lukuihin; konsernin toimintakatteeksi muodostui -118,1 milj. euroa, mikä oli 119,0 milj. euroa edellisvuotta parempi. Nettomenot laskivat 59,9 prosenttia. Vuosikate toteutui 45,6 milj. euron tasossa, mikä oli 7,9 milj. euroa edellisvuotta parempi. Poistot ja arvonalentumiset toteutuivat vuoden 2022 tasoa 1,4 milj. euroa suurempina ollen 31,0 milj. eurona, kun vuonna 2022 luku oli 29,4 milj. euroa. Tästä arvonalentumisia oli 3,0 milj. euroa, joka aiheutuu kunnan kirjauksista koskien kunnantalona toimineen Tuuskodon osittaista alaskirjausta. Ilman arvonalennuksia poistot jäivät vuoden 2022 tasosta 1,4 milj. euroa.
Kuntakonsernin taseen loppusumma oli 551,6 milj. euroa. Laskua edelliseen vuoteen nähden oli 9,9 milj. euroa. Pysyvät vastaavat kasvoivat 20,5 milj. euroa ja vaihtuvat vastaavat puolestaan pienenivät 30,0 milj. euroa. Pysyvät vastaavat olivat tilikauden lopussa 513,8 milj. euroa, joista suurin tase-erä rakennukset, oli 213,2 milj. euroa.
Konsernin oma pääoma pieneni 6,7 milj. euroa konsernin 12,9 syntyneestä ylijäämästä huolimatta, tämä johtuu hyvinvointialueuudistuksen myötä konsernista poistuneiden yhteisöjen vaikutuksesta. Oma pääoma oli tilikauden lopussa 214,0 milj. euroa. Konsernin omavaraisuusaste parani hieman edellisen vuoden tasosta, ollen tilikauden lopussa 39,3 prosenttia, kun vuonna 2022 luku oli 37,6 prosenttia. Lainakanta oli vuoden lopussa 272,4 milj. euroa ja asukaskohtainen lainamäärä 6 590 euroa, nousten edellisestä vuodesta 249 euroa asukasta kohden.
Talousarvion toteumavertailu ja poikkeamat tilinpäätösvuoden talousarvioon
Verorahoitus 253,6 milj. euroa ja ylitti alkuperäisen talousarvion 8,8 milj. euroa. Valtionosuuksia tilitettiin kunnalle 3,1 milj. euroa alkuperäistä talousarviota enemmän.
Talousarvion käyttötalousosaan tehtiin muutoksia tilikauden aikana yhteensä nettona - 5,9 milj. euroa; suurimpia menolisäyksiä olivat henkilöstömenolisäykset - 2,4 milj. euroa ja palvelujen ostot 3,0 milj. euroa, joka koostuu mm. päivähoidon palvelusetelimenoista - 0,4 milj. euroa, yleisten alueiden kunnossapidosta - 0,5 milj. euroa, kiinteistöjen kunnossapidosta - 0,4 milj. euroa ja HSL:n kuntaosuudesta - 0,6 milj. euroa. Investointiosan vähennykset olivat nettona yhteensä + 4,7 milj. euroa. Tuloslaskelmaosan muutokset yhteensä + 8,5 milj. euroa; verotulot + 2,7 milj. euroa, valtionosuudet + 2,9 milj. euroa, korkotulot + 0,1 milj. euroa ja korkomenojen lisäys -0,2 milj. euroa. Toimintakate toteutui 0,4 milj. euroa muutettua talousarviota parempana.
Sivistyksen toimialueen toimintakate toteutui 1,5 milj. euroa muutettua talousarviota heikompana. Sitovan toimintakatteen toteuma oli 101,6 % talousarviosta. Toimintatuottoja kertyi 17,4 milj. euroa ja toimintakulut olivat 115,9 milj. euroa.
Toimintatuotot ylittivät muutetun talousarvion 1,7 milj. euroa (10,5 %), tästä kehittämishankkeisiin saatu valtion erityisavustuksia oli 1,5 milj. euroa.
Toimintakulut ylittivät muutetun talousarvion 3,2 milj. euroa (2,8 %), joista kehittämishankkeisiin kohdistuvien kulujen osuus oli n. 2,0 milj. euroa. Muut ylitykset:
- Varhaiskasvatuksen palveluntarve oli loppuvuodesta ennakoitua suurempi ja henkilöstökulut ennakoitua suuremmat 0,6 milj. euroa.
- Työttömyysvakuutusmaksun oikaisu kasvatti henkilösivukuluja 0,3 milj. euroa.
- Lomapalkkavelan määrä 0,6 milj. euroa oli arvioitua suurempi tilinpäätöksessä.
Kasvun ja ympäristön toimialueen toimintakate toteutui 10,2 milj. euroa muutettua talousarviota ja 0,3 milj. euroa parempana. Sitovan toimintakatteen toteuma oli 94,0 % talousarviosta. Toimintatuottoja kertyi 41,1 milj. euroa ja toimintakulut olivat 36,3 milj. euroa.
Toimintatuotot ylittivät muutetun talousarvion 11,2 milj. euroa (37,5%):
- Tuottoihin sisältyy 6,1 milj. euroa Rykmentinpuiston taseyksikön tonttien myyntivoittoja, nämä myynnit eivät sisältyneet talousarvioon.
- Maankäytön maankäyttö- ja kehittämiskorvaukset ylittivät muutetun talousarvion 4,6 milj. euroa. Ylitys aiheutui Hyrylän ns. sote-korttelin ostosta Senaatilta, josta puolet 10,5 milj. euron kauppahinnasta maksettiin rahana ja puolet kauppahinnasta kuitattiin maankäyttösopimuksen ehtojen mukaisen sopimuskorvausta vasten.
- Tonttien vuokratuotot ylittivät talousarvion 0,35 milj. euroa, rakennuslupien tuotot 0,25 milj. euroa ja metsänmyyntitulot 0,2 milj. euroa.
- Tonttien vuokratuotot kehittyivät suotuisasti ylittäen muutetun talousarvion lähes 0,2 milj. euroa.
- Rakennuslupien tuotot ylittivät muutetun talousarvion 0,2 milj. euroa.
Toimintakulut ylittivät muutetun talousarvion 1,1 milj. euroa (3,0 %):
- Asiantuntijapalveluiden käyttö lisääntyi aikaisempiin vuosiin verrattuna tukien kasvua ja yhdyskuntakehitystä ja ylittäen muutetun talousarvion 0,6 milj. euroa.
- Kiinteistöjen ylläpidon lämmityksen kustannukset ylittivät energian kallistumisen myötä muutetun talousarvion 0,3 milj. euroa.
Yhteisten palveluiden toimintakate toteutui 0,4 milj. euroa muutettua talousarviota heikompana. Sitovan toimintakatteen toteuma oli 103,5 % talousarviosta. Toimintatuottoja kertyi 2,3 milj. euroa ja toimintakulut olivat 12,9 milj. euroa.
Toimintakulut ylittivät muutetun talousarvion 0,5 milj. euroa (3,7 %):
- Henkilöstökulut ylittivät talousarvion 0,2 milj. euroa, tähän vaikutti pääosin lomapalkkavelan ennakoitua suurempi toteuma
- Avustukset ylittivät talousarvion 0,1 eurolla, johtuen työmarkkinatuen kuntaosuuden ylityksestä.
- Muut toimintakulut (vuokrat) sekä palvelujen ostot ylittivät talousarvion n. 0,1 milj. euroa
Poistojen ja arvonalentumisien toteuma oli 24,2 milj. euroa. Tilikauden poistot (21,1 milj. euroa) ylittivät talousarvion 1,0 milj. euroa. Kunta muutti vuoden 2022 alusta käyttöomaisuuden poisto-ohjelmaa lähivuosina tyhjenevien koulurakennusten osalta, tämä vaikuttaa vuoden 2023 poistoja lisäävästi n. 0,8 milj. euroa. Kunnantalona toimineen Tuuskodon käytöstä poistettuun osaan kohdistettiin 3 milj. euron arvonalennus.
Investointeja toteutui yhteensä 82,6 milj. euron edestä, kun alkuperäisessä talousarviossa bruttoinvestoinnit olivat 88,1 milj. euroa ja muutetun talousarviossa 82,8 milj. euroa.
- Rakennusinvestoinnit (41,2 milj. euroa) alittivat muutetun talousarviona 4,4 milj. euroa ja alkuperäisen 5,5 milj. euroa. Alitus syntyi pääosin Rykmentinpuiston sekä Riihikallion pienemmästä toteumasta vuoden 2023 aikana, yht. 4,1 milj. euroa.
- Kunnallistekniikan investoinnit (16,3 milj. euroa) eivät edenneet kaikilta osin aikataulussa alittivat alkuperäisen talousarvion 3,0 milj. euroa. Merkittävimmät alitukset; Etelä-Tuusulan investointien alitus oli 1,1 milj. euroa ja puistojen alitus 0,8 milj. euroa.
- Maanostot (11,9 milj. euroa) toteutuivat 6,9 milj. euroa muutettua talousarviota suurempina johtuen joulukuussa toteutuneesta sote-korttelin ostosta.
- Osakkeet (3,4 milj. euroa) toteutuivat 0,8 milj. euroa muutettua talousarviota suurempina. Ylitys muodostui Tuusulan Jäähalli Oy:n SVOP sijoituksesta, jonka määräraha oli haettu vuodelle 2022.
Tilinpäätöksen valtuustoon nähden sitovien erien ylitykset olivat:
Käyttötalous
- Sivistys toimialue, toimintakatteen alitus 1,5 milj. euroa.
- Yhteiset palvelut toimialue, toimintakatteen alistus 0,4 milj. euroa.
Investoinnit, kunnanhallitus
- Maanmyynnit, tuloarvion alitus 3,8 milj. euroa.
- Maanhankinta, määrärahan ylitys 6,9 milj. euroa.
- Osakkeet, määrärahan ylitys 0,8 milj. euroa.
Tilinpäätöksen käsittely
Tilinpäätös on päätösehdotuksen liitteenä. Tilinpäätös käsittää toimintakertomuksen, raportin talousarvion toteutumisesta sekä tilinpäätöslaskelmat liitetietoineen. Tilinpäätös esitetään allekirjoitettavaksi kokouksessa. Tilintarkastuksen valmistuttua tarkastuslautakunta käsittelee tilinpäätöksen ja tarkastuskertomuksen. Tilinpäätös saatetaan valtuuston käsiteltäväksi toukokuussa. Hallitukselta pyydetään lupaa tilinpäätöksessä havaittujen mahdollisten kirjoitus- ja muiden teknisluonteisten virheiden korjaamiseen sekä liitetietojen täydentämiseen.
Ehdotus, pormestari
Kunnanhallitus päättää
- hyväksyä ja allekirjoittaa tilinpäätöksen ja toimittaa sen tilintarkastajan ja tarkastuslautakunnan käsiteltäväksi
- hyväksyä, että tilinpäätöksessä havaitut mahdolliset kirjoitus- ja muut tekniset virheet voidaan korjata sekä liitetietoja voidaan täydentää
- saattaa tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen valtuuston käsiteltäväksi
- ehdottaa valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää
- tehdä tilikauden tuloksesta 8 200 000 milj. euron investointivaraus kunnallistekniikan tulevaa investointihanketta varten
- tehdä poistoeron vähennys 66 945,24 vesihuollon siirtoviemärin laajennushankkeeseen liittyen
- tilivuoden 2023 ylijäämä 5 707 955,70 kirjataan omaan pääomaan edellisten tilikausien yli-/alijäämätilille