Perustelut
Kuvaus
Tuusulan kunnan yhdyskuntatekniikassa on laadittu Epinkoskentien katusuunnitelmaehdotus, piirustusnumero 2048/1,2,8. Katusuunnitelmaehdotus on ollut nähtävillä 18.10.-31.10.2018. Nähtävilläoloaikana ei ole jätetty muistutuksia. Lausuntoja on annettu 2 kappaletta. Elisa Oyj:llä ei ole lausunnossaan huomauttamista katusuunnittelmaehdotukseen. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä lausuu kannanottonaan katusuunnitelmaehdotuksesta seuraavaa: "katusuunnitelmaehdotus on HSL:n kannalta erittäin kannatettava ja merkittävä. Toteutus tulee tehdä niin, että liiikenne voidaan aloitttaa suunnitellusti syysliikennekauden alkaessa 12.8.2019. HSL toivoo voivansa olla mukana jatkosuunnittelussa."
Katusuunnitelmaselostus
Lähtökohdat
Katusuunnitelmaehdotus koskee Epinkoskentien kadun rakentamista. Katu sijoittuu Etelä-Tuusulaan, Maantiekylään. Tuusulan kunnan liityttyä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymään kunnalle on laadittu uusi linja-autoliikenteen linjastosuunnitelma. Linjastosuunnitelman myötä on tullut tarve rakentaa uusi katuyhteys Vantaan ja Tuusulan välille. Tämän vuoksi Tuusulan kunnan kunnallistekniikan suunnittelussa on aloitettu Jusslan työpaikka-alue III -asemakaavassa katuvarauksena esitetyn Epinkoskentien katusuunnittelu. Kadun suunnittelussa tehdään yhteistyötä Vantaan kaupungin kanssa. Vantaan kaupunki valmistautuu toteuttamaan Epinkoskentien puuttuvan osuuden Kylmäojan alueella. Liikennöinti uudella linja-autoreitillä on suunniteltu aloitettavan syksyllä 2019.
Maaperä
Maaperä on pääasiassa hienoa hiekkaa/silttiä, moreenia ja kalliota. Kallion läheisyyden myötä on odotettavissa, että kalliota joudutaan hieman louhimaan, jotta kadun rakennekerrokset ja kuivatus voidaan toteuttaa suunnitelmien mukaisesti. Kallio nousee rinteen mukaisesti ja näkyy avokalliona kadun itäpuolella.
Liikenne- ja katutekniset ratkaisut
Epinkoskentie on noin 170 m pitkä alueellinen kokoojakatu, joka jatkuu Vantaan puolella. Kaavavarauksen mukainen katualueen leveys vaihtelee noin 22—28 metriin. Ajorata on suunniteltu reunakivellisenä ja 7,0 metriä leveänä. Kevyen liikenteen väylät on suunniteltu välikaistoin ajoradan molemmille puolille 3,5 metriä leveinä. Pakkasraitin uusi kevyenliikenteen väylä on suunniteltu reunakivellisenä 3,0 metriseksi. Kadun nopeusrajoitukseksi tulee 40 km/h ja kadulle asetetaan pysäköintikieltomerkit. Kevyen liikenteen ylitykset tehdään suojatein keskisaarekkeellisina. Toisen keskisaarekkeen yhteyteen lisätään joukkoliikenteelle mitoitetut (yliajettavat) tyynyhidasteet. Pakkasraitin uudelle linja-autopysäkille on suunniteltu pysäkkikatos kevyen liikenteen ja pysäkkilevennyksen väliin.
Päällysteet ja istutukset
Ajoradan rakennekerrospaksuudeksi on suunniteltu 1,06 metriä ja kevyen liikenteen väylille 0,99 metriä. Ajorata ja kevyen liikenteen väylät päällystetään asfaltilla. Keskisaarekkeet ja kapeat välikaistat päällystetään betonikiveyksin. Pakkasraitin uuden linja-autopysäkin odotustila-alue päällystetään myös betonikiveyksellä. Kadun välikaistat nurmetetaan ja niille istutetaan katupuita suunnitelmassa esitettyihin paikkoihin. Lisäksi ojapainanteiden sadevesikaivot ympäröidään kiveyksellä, jotka asennetaan paikalleen asennushiekkaan.
Vesihuolto ja kaapelit
Nykyiset kaapelit ja kaukolämpöputket siirretään kadun maaleikkauksen myötä normaaliin peitesyvyyteen 0,7 metriin. Uudet kaapelit sijoitetaan välikaistoille tai reuna-alueille.
Kuivatus
Epinkoskentielle tulee 315 PVC sadevesiviemäriä noin 130 metriä. Katu kuivatetaan hulevesiviemärein ja salaojin, jotka liitetään hulevesikaivoihin. Uusi hulevesiviemäri liitetään Pakkasraitin olemassa olevaan sadevesiviemäriin.
Valaistus
Kadulle suunnitellaan led-valaistus.
Esteettömyys
Suojatiet, keskisaarekkeet ja linja-autopysäkit on suunniteltu esteettömyysohjeita noudattaen.
Ehdotus
Esittelijä
-
Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi
Tekninen lautakunta päättää
- hyväksyä Epinkoskentien katusuunnitelmaehdotuksen, piir. nro 2048/1,2,8.