Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 13.6.2023

§ 82 GRK Suomi Oy, asfalttiaseman valvonta-asia, Nurmijärvi

TUUDno-2021-1632

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sirpa Sorsa, ympäristötarkastaja, sirpa.sorsa@tuusula.fi

Perustelut

Vireilletulo

Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen on tehty neljä kirjallista vireillepanoa GRK Road oy:n asfalttiaseman aiheuttamista hajuhaitoista vuoden 2021 aikana. Ensimmäinen kirjallinen vireillepano on saapunut ympäristövalvontaan 12.6.2021, toinen 30.7.2021 ja kolmas vireillepano 15.10.2021. Näiden yksityishenkilöiden tekemien vireillepanojen lisäksi on saapunut yhteinen 143 henkilön allekirjoittama kirjallinen vireillepano 18.12.2021. 

Kirjallisissa vireillepanoissa vaaditaan asfalttiaseman toiminnan keskeyttämistä sekä YSL 27 kohdan 3 mukaista ympäristölupaa, koska asfalttiaseman toiminnan katsotaan aiheuttavan naapurustolle eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta. Vireillepanon tehneet vaativat, että laitoksen prosessi pitää korjata ajan tasalle. Lisäksi vireillepanoissa vaaditaan riittäviä selvityksiä ja tutkimuksia, ettei kyseinen laitos aiheuta haittaa tai vaaraa terveydelle ja ympäristölle.       

Toiminta ja sen sijainti:

GRK Road oy:n siirrettävä asfalttiasema sijaitsee Nurmijärvellä Palojoen kylässä kiinteistöllä Mäntymäki I 543-410-2-94. Toiminnan osoite on Hämeenlinnantie 55, 09140 Nurmijärvi. Toiminto sijoittuu harvaan asutulle taajama-alueelle eikä sen välittömässä läheisyydessä ole tiheään asuttuja taajamia. Vireillepanojen johdosta laadittu ehdotus asian ratkaisuksi on liitteenä. Kohteen sijainti on esitetty liitekartalla.

Ehdotus

Esittelijä

Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on tutkinut 12.6.2021, 30.7.2021, 15.10.2021 ja 18.12.2021 saapuneet kirjalliset vireillepanot. Asiassa saatujen selvitysten perusteella Keski-​Uudenmaan ympäristölautakunta toteaa, että

  • GRK Road oy:n Mäntymäen kiinteistölle 543-410-2-94, osoitteessa Hämeenlinnantie 55, 01940 Nurmijärvi, 3.3.2021 rekisteröidyn, siirrettävän asfalttiaseman toiminnasta on aiheutunut ympäristönsuojelulain (527/2014)  27 § 3 kohdan tarkoittamaa kohtuutonta hajuhaittaa kesän ja syksyn 2021 aikana.
  • Asfalttiasematoiminnan jatkaminen toiminnanharjoittajan vastineessa 18.2.2022 esittämillä muutoksilla: erillinen kuumennusrumpu (RC-rumpu) kierrätysasfaltin kuumentamista varten, savukaasujen ohjaaminen kiviaineksen lämmitysrumpuun ja piipun korkeuden korottaminen 24 metriseksi edellyttävät ympäristönsuojelulain (527/2014) liitteen 2 kohdan 2 mukaisen uuden rekisteröinnin. (YSL 170 §).
     

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää, että

  • toiminnanharjoittajan on selvitettävä muutetun asfalttiaseman hajupäästöt mittaamalla ja mallintamalla. Hajupäästöjen mittaukset on suoritettava toiminnan alkaessa ja kolmen (3) kuukauden välein laitoksen normaalitoiminnan aikana vuonna 2022. Hajupäästöjen mittaamisesta on toimitettava suunnitelma valvontaviranomaiselle 1 kk ennen mittausten suorittamista. Laitoksen päästömittausten lisäksi mittauksia on suoritettava lähimpien naapureiden kiinteistöjen piha-alueelta. Hajumallinnus on toimitettava valvontaviranomaiselle 1 kk kuluttua toiminnan aloittamisesta. Tulokset on toimitettava sekä valvontaviranomaiselle että kirjallisen vireillepanon tehneille tai heidän yhdyshenkilöilleen. (YSL 175.3 §)
  • tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei hallintoviranomainen keskeytä päätöksen täytäntöönpanoa erikseen muutosta hallintoviranomaiselta haettaessa.

---

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun puheenjohtaja Mika Heino esitti usean muun kannattamana, että hajupäästöjen mittaukset on suoritettava toiminnan alkaessa ja kahden (2) kuukauden välein laitoksen normaalitoiminnan aikana vuonna 2022.

Päätös

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää, että

  • toiminnanharjoittajan on selvitettävä muutetun asfalttiaseman hajupäästöt mittaamalla ja mallintamalla. Hajupäästöjen mittaukset on suoritettava toiminnan alkaessa ja kahden (2) kuukauden välein laitoksen normaalitoiminnan aikana vuonna 2022. Hajupäästöjen mittaamisesta on toimitettava suunnitelma valvontaviranomaiselle 1 kk ennen mittausten suorittamista. Laitoksen päästömittausten lisäksi mittauksia on suoritettava lähimpien naapureiden kiinteistöjen piha-alueelta. Hajumallinnus on toimitettava valvontaviranomaiselle 1 kk kuluttua toiminnan aloittamisesta. Tulokset on toimitettava sekä valvontaviranomaiselle että kirjallisen vireillepanon tehneille tai heidän yhdyshenkilöilleen. (YSL 175.3 §)
  • tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei hallintoviranomainen keskeytä päätöksen täytäntöönpanoa erikseen muutosta hallintoviranomaiselta haettaessa.

 

Esa Lahtela jätti eriävän mielipiteen.

Eriävä mielipide

Esa Lahtela jätti eriävän mielipiteen.

" Esitän eriävän mielipiteen, päätösehdotukseen tehdyt muutokset ovat liian pieniä."

Valmistelija

  • Sirpa Sorsa, ympäristötarkastaja, sirpa.sorsa@tuusula.fi

Perustelut

Kirjallisten vireillepanojen johdosta GRK Suomi oy:n (ent. GRK Road oy:n) asfalttiaseman aiheuttamaa hajuhaittaa naapuristolle on käsitelty aikaisemmin 19.4.2022 § 43 Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnassa. Asema sijaitsee kiinteistöllä Mäntymäki I, 543-410-2-94, osoitteessa Hämeenlinnantie 55, Nurmijärvi. Ympäristölautakunta on huhtikuun 2022 päätöksessä mm. velvoittanut mittamaan aseman päästöjä kahden kuukauden välein. Lisäksi uusi rekisteröinti on tehtävä ennen vuoden 2022 toiminnan aloittamista. Uusi rekisteröinti on kirjattu 6.5.2022 ympäristöhallinnon järjestelmään. Asema toimii nyt kaksoisrumputekniikalla, jolloin jäteasfaltti kuumennetaan erillisessä rummussa hajuhaittojen vähentämiseksi. Muitakin hajuja vähentäviä toimenpiteitä on tehty kuten prosessilämpötilan laskeminen, aseman savupiipun korottaminen 24 metriin ja halli jäteasfalttimurskeen varastoimiseen. 

GRK Suomi oy on seurannut asfalttiaseman päästöjä piipun päästä mittauksilla 10.5.2022, 29.6.2022, 6.9.2022 ja 10.11.2022. Hajupitoisuudet on mitattu 23.5.2022, 29.62022, 13.7.2022, 6.9.2022 ja 11.10.2022 olfaktometrisin mittauksin sekä hajupaneelien ympäristöstä. 23.6.2022 päivätty hajumallinnus on muutettu vastaamaan 24 metriin korotettua piippua hajun leviämisen arvioimiseksi. Hajumallinnus on uudelleen päivitetty 12.10.2022 pidemmillä toiminta-ajoilla ja 50 metrin piipulla vastaamaan asfalttiaseman suunniteltua toimintaa. Mallinnuksen perusteella nykyisellä piipunkorkeudella suurimman pitkäkestoisen hajun (1 h) mallinnustuloksen mukaan heikkoa hajua voitaisiin periaatteessa havaita koko mallinnetulla alueella (arviolta n. 4,5- 5,0 km etäisyydellä asemasta). Selvää pitkäkestoista hajua voitaisiin tuntea noin 1, 5 km säteellä asfalttiaseman ympäristössä ja melko voimakasta hajua noin 700 metrin säteellä asfalttiaseman ympäristössä. Tälle alueelle sijoittuu useita asuinkiinteistöjä. Lyhytkestoista hajua voitaisiin havaita melko voimakkaana ja tunnistettavana (>5 HY/m3) 2-5 km etäisyydellä asfalttiasemasta ja tätä voimakkaampana (10-15 HY/m3) noin 900 metrin etäisyydellä asfalttiasemasta. Epämiellyttävän hajun pitoisuuden ollessa 5-10 HY/m3 se yleensä koetaan häiritsevänä.

Hajufrekvenssien osalta lyhytkestoisen hajun pitoisuuden 1 HY/m3 frekvenssit ylittivät 6 %:a vuoden tunneista asfalttiaseman lähialueella. Lyhytkestoisen hajun frekvenssi ylitti 3 %:a vuoden tunneista hajupitoisuudella 1 HY/m3 alueella, joka yltää asfalttiasemaa lähinnä olevien asuinkiinteistöjen alueille aseman länsi, koillis- ja kaakkoispuolilla. Tämä ylittää hajupitoisuudella 1 HY/m3 VTT:n julkaisussa "Hajuohjearvojen perusteet" esitetyn ohjearvoille annetun ehdotuksen. Suomessa ei ole voimassa olevia hajupitoisuuden ohjearvoja. VTT:n julkaisu ”Hajuohjearvojen perusteet” esittää, että ohjearvoina voitaisiin käyttää hajufrekvenssejä 3–9 %:a. Tällöin alaraja 3 % koskisi hyvin epämiellyttäviä hajuja. Ylärajaa 9 % voitaisiin taas käyttää hajuille, jotka ovat vain vähän epämiellyttäviä. Esitys ohjearvoiksi tarkoittaa, että haju voi aiheuttaa merkittävää viihtyvyyshaittaa. 

Hajupaneeleilla ja olfaktometrisillä mittauksilla on tarkkailtu hajujen leviämistä ympäristöön. Mittaukset on tehty pisteissä, joissa hajun kesto on ollut riittävän pitkä mittauksen suorittamiseen. Mittauksia ei ole suoritettu naapureiden pihoilta vaan niiden läheisyydestä. Mikäli haju ei ole ollut jatkuvaa, hajupitoisuutta ei välttämättä ole voitu määrittää kenttäolfaktometrillä. Toukokuussa 2022 olfaktometristen mittausten perusteella suurin mitattu pitoisuus (yli 7 HY/m3) on esiintynyt kuopan yläreunalla laitosalueella. Kahdella laitosalueella sijaitsevalla mittauspisteellä tulokset ovat olleet yli 4 HY/m3. Kolmessa (3) havaintopisteessä ympäristössä ja yhdessä (1) havaintopisteessä laitosalueella on havaittu olfaktometrisesti yli 2 HY/m3. Muissa 44 havaintopisteissä tulos on jäänyt alle menetelmän määritysrajan (< 2 HY/m3). Heinäkuussa 2022 maastopaneelin perusteella selvää hajua on esiintynyt kahdessa havaintopisteessä, joista toinen on ollut laitosalueella. Heikkoa hajua on esiintynyt kahdeksassa pisteessä laitosalueen läheisyydessä. Hajua ei ole esiintynyt lainkaan 17 havaintopisteessä. Asema ei ollut toiminnassa koko mittausaikaa. Syyskuussa 2022 maastopaneelissa selvää hajua on esiintynyt viidessä (5) pisteessä asfalttiaseman välittömässä läheisyydessä ja kauimmillaan noin 350 metrin etäisyydellä asfalttiasemasta itään. Heikkoa hajua on esiintynyt kuudessa (6) pisteessä kauimmillaan noin 850 metrin etäisyydellä asfalttiasemasta itään. Lokakuussa 2022 maastopaneelin perusteella hajua on esiintynyt asfalttiasemalla ja sen välittömässä läheisyydessä, sekä tuulen alapuolella myös etäämmällä asfalttiasemasta. Paneelissa ei ole havaittu voimakasta eikä selvää hajua. Heikkoa hajua on esiintynyt 7 havaintopisteessä kauimmillaan tuulen alapuolella noin kahden (2) kilometrin etäisyydellä asfalttiasemasta pohjoiseen. Haju on ollut hetkellistä.

Lähialueen asukkailta on tullut 261 haittailmoitusta Keski-Uudenmaan ympäristövalvontaan vuoden 2022 loppuun mennessä. Haittailmoituksia on tullut 42 kiinteistöltä asfalttiaseman ympäristöstä etupäässä alle kahden kilometrin etäisyydellä asemasta. Tämä tekee noin 13 prosenttia alueen kiinteistöistä. Vuonna 2022 naapuruston tekemiä hajuhaittahavaintopäiviä on ollut 156, joka on 90,7 %:a toimintapäivistä. Haittailmoitusten määrä on 66 %:a suurempi kuin edellisen vuoden määrä. Edellisenä vuonna 2021 on tullut 162 haittailmoitusta 24 kiinteistöltä. Vuonna 2021 hajuhaittahavaintopäiviä on ollut 50, joka on 30,5 %:a aseman tuotantopäivistä.

Ympäristövalvonta on käynyt paikan päällä hajuhaittailmoituksien vuoksi 26 kertaa vuoden 2022 aikana. Kahdellatoista (12) paikallakäynnillä asema on toiminut koko tarkkailun ajan. Viitenä (5) käyntikertana laitos on ollut osan aikaa toiminnassa. Yhdeksänä (9) käyntikertana asfalttiasema ei ollut päällä, koska paikallakäynneistä ei ole kerrottu etukäteen. Asfalttiasemasta tulevaa bitumin hajua on havaittu pitkällä (yli 2 km) päässä laitoksesta edelleen toimenpiteistä huolimatta.

Keski-Uudenmaan ympäristönsuojeluviranomainen on pyytänyt lausunnot sekä Nurmijärven terveydensuojeluviranomaiselta, että Terveyden- ja Hyvinvoinninlaitokselta (THL) hajun terveydellisistä vaikutuksista naapuristoon. Nurmijärven terveydensuojeluviranomainen on uudistanut vuoden 2021 lausuntonsa. Lausunnon mukaan GRK Suomi oy käyttää kierrätysasfalttia pääasiallisesti, joten aseman päästöt valitusten ja havaintojen perusteella ovat ongelmallisia. Siten prosessin kehittäminen tai muuttaminen on tärkeää. Jotta voitaisiin arvioida tarkemmin lähikiinteistöjen asukkaille aiheutuvaa terveyshaittaa, tulisi ilmanlaatumittauksia toteuttaa kohteissa, joissa haittoja on ilmennyt. THL on todennut lausunnossaan, että asfalttiaseman piipun päästä mitatun savukaasun PAH16-pitoisuudet ovat vaihdelleet vuoden 2022 aikana välillä 865–6200 µg/m3. Lähimpien asuinrakennusten alueella PAH-pitoisuuksia ei ole mitattu, mutta hajuhavaintojen perusteella PAH-yhdisteitä voi siellä esiintyä hetkellisesti. Ne todennäköisesti laimenevat, mutta ihmiset aistivat PAH-yhdisteiden hajuja jo pieninä pitoisuuksina (2 µg/m3​​​​​). Terveyden kannalta asfalttiaseman päästöjen ongelmallisimpia komponentteja ovat PAH-yhdisteet. Ajoittainenkin altistuminen voimakkaille tai epämiellyttäväksi koetuille hajuille voi herkille yksilöille aiheuttaa viihtyvyyshaittaa. Viihtyvyyshaitta voi voimakkaana ja pitkittyessään johtaa välillisiin terveyshaittoihin, kuten jatkuvaan stressiin, joka ilmenee mm. unettomuutena, keskittymiskyvyn puutteena, kohonneena verenpaineena ja ennestään huonontuneen terveydentilan edelleen pahenemisena. Ottaen huomioon ilman pitoisuuksien laimenemisen asfalttiaseman ja asuinrakennusten välillä, THL arvioi, että ilman kautta tapahtuva PAH-altistuminen ei todennäköisesti aiheuta pitkäaikaista terveyshaittaa asukkaille. Silmien ja hengitysteiden ärsytysoireet ovat kuitenkin hetkittäin mahdollisia. THL arvioi myös, että asukkaille voi aiheutua viihtyvyyshaittaa ja pitkittyessään tästä voi seurata välillistä terveyshaittaa (stressi, unihäiriöt). 

Vuoden 2022 tarkkailujakson, Keski-Uudenmaan ympäristövalvonnan tekemän valvonnan ja lausuntojen perusteella valvontaviranomainen katsoo, että asfalttiasema nykyisessä paikassaan tämän hetkisellä toiminnallaan vaatii YSL 27 kohdan 3 mukaisen ympäristöluvan. Asfalttiaseman toiminnan katsotaan voivan aiheuttaa naapurustolle eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26 /1920) 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta. Asian liitteinä ovat päätösesitys ja karttaote. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

1) Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta toteaa, että
- Toiminnanharjoittaja on toteuttanut mittaukset 19.4.2022 43 §:ssä annetun määräyksen mukaisesti.
- GRK Suomi oy:n Mäntymäen kiinteistölle 543-410-2-94, osoitteessa Hämeenlinnantie 55, 01940 Nurmijärvi, 6.5.2022 rekisteröidyn, siirrettävän asfalttiaseman toiminnasta on aiheutunut ympäristönsuojelulain (YSL; 527/2014) 27 § 3 kohdan tarkoittamaa kohtuutonta hajuhaittaa vuoden 2022 aikana.

2) Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää määrätä 175 § 1 kohdan mukaisesti, että GRK Suomi oy:tä velvoitetaan hakemaan toiminnalleen ympäristölupaa YSL 27 § 3 kohdan perusteella.

3) Lisäksi ympäristölautakunta päättää määrätä YSL 200 §:n mukaisesti, että päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei hallintoviranomainen keskeytä päätöksen täytäntöönpanoa erikseen muutosta hallintoviranomaiselta haettaessa. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

GRK Suomi oy,
Vireillepanojen tekijät,
Lausunnon antajat,
Uudenmaan ELY-keskus

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

VALITUSVIRANOMAINEN

Tähän päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta.

VALITUSAIKA

Määräaika valituksen tekemiselle on kolmekymmentä (30) päivää tämän päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Tavallinen tiedoksianto

  • Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivuilla.
  • Päätöksen katsotaan tulleen viranomaisen tietoon kuitenkin kirjeen saapumispäivänä.
  • Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianomaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Todisteellinen tiedoksianto

  • Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.
  • Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
  • Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

VALITUSOIKEUS on:

  • asianosaisella
  • rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunnalla ja muulla kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • valtion valvontaviranomaisella ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella
  • muulla asiassa yleistä etua valvovalla viranomaisella.

VALITUSVIRANOMAINEN

Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava Vaasan hallinto-oikeudelle.

Vaasan hallinto-oikeuden kirjaamon yhteystiedot

käyntiosoite:                        Korholmanpuistikko 43
postiosoite:                          PL 204, 65101 Vaasa
puhelin:                                029 56 42780
faksi:                                    029 56 42760
sähköposti:                          vaasa.hao@oikeus.fi
sähköinen asiointipalvelu:   https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/
aukioloaika:                         maanantaista perjantaihin kello 8.00 – 16.15.

VALITUKSEN MUOTO JA SISÄLTÖ

Vaasan hallinto-oikeudelle osoitettu valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimuksen perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valituskirjelmään on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

OIKEUDENKÄYNTIMAKSU

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

PÖYTÄKIRJA

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kirjaamosta.

Postiosoite:                            PL 60, 04301 Tuusula             
Käyntiosoite:                          Hyrylänkatu 8 C, Tuusula, 4. krs
Sähköpostiosoite:                  yaktoimisto@tuusula.fi
Puhelinnumero:                     (09) 87181 (vaihde)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9.00 – 15.00.

Asianosaiselle lähetettävään valitusosoitukseen merkitään lähettämispäivä:

Päätös on annettu asianosaiselle tiedoksi kirjeellä, joka on lähetetty ____________________

Päätös on annettu asianosaiselle tiedoksi sähköpostilla, joka on lähetetty suoraan tietojärjestelmästä (lähetyspäivä näkyy saatteessa).