Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 13.6.2023

§ 75 Vastine Helsingin hallinto-oikeuden lausuntopyyntöön valitusasiasta, Myllytie 17 as 21 04410 Järvenpää

TUUDno-2022-2678

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Ari Antila, terveystarkastaja, ari.antila@tuusula.fi

Perustelut

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen terveysvalvonta on tehnyt asuntoon Myllytie 17 as 21 04410 Järvenpää terveydensuojelulain mukaisen tarkastuksen 4.1.2022 ja 2.12.2022 terveyshaittaepäilyn johdosta. Asukas oli kokenut asunnon lämpötilan haitallisen matalaksi ja ilmanvaihdon puutteelliseksi.

Molemmissa viranomaistarkastuksissa asunnon lämpötilojen todettiin täyttävän sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen vaatimukset. 2.12.2022 tehdyssä tarkastuksessa asunnon sisäilman lämpötila oli olohuoneen ja makuuhuoneen keskeltä mitattuna 24 °C, lattian pintalämpötilan keskiarvot ns. oleskeluvyöhykkeellä oli alueesta riippuen olohuoneessa 25,3...26,0 °C ja makuuhuoneessa 25,0...25,2 °C. Seinän pintalämpötilan keskiarvo oli olohuoneessa alueesta riippuen 25,6...26,1 °C ja makuuhuoneessa 24,9 °C. Asunnossa ei merkkisavulla arvioiden todettu poikkeavaa ilman virtausta (vetoa).

Ilmanvaihdon riittävyyden varmistamiseksi kiinteistön omistajaa kehotettiin teettämään asunnon ilmamäärien mittaus ja toimittamaan tästä raportti Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen arvioitavaksi 23.12.2022 mennessä. Koy Onnenlähde toimitti asunto 21:n ilmanvaihdon ilmamäärien mittauspöytäkirjan 16.12.2022. Mittaustulosten mukaan asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirta on osateholla käydessään 0,74 dm³/s neliömetriä kohden ja täydellä teholla 1,04 dm³/s neliömetriä kohden. Asunnon sisäilma vaihtuu koko oleskeluvyöhykkeellä ja täyttää sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen vaatimukset.

Terveysvalvonnan päällikkö on tehnyt 23.1.2023 seuraavan päätöksen:

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen terveysvalvonta lopettaa asian käsittelyn.

Päätöksen perustelut

Asuntoon Myllytie 17 as 21 04410 Järvenpää on tehty kaksi viranomaistarkastusta ja asunnossa ei ole todettu terveydensuojelulain tarkoittamaa terveyshaittaa. Asunnon lämpötilaolosuhteet ja koneellinen tulo-poisto ilmanvaihto täyttävät terveydensuojelulain ja asumisterveysasetuksen vaatimukset.

Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen mukaan asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla rakennuksen käytön mukaisesti riittävä ja sen laadun tulee olla riittävän puhdasta. Ilmanvaihto tulee järjestää siten, että sisäilma vaihtuu koko oleskeluvyöhykkeellä. Asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla käytön aikana vähintään 0,35 dm³/s neliömetriä kohden kaikissa asuinhuoneissa. Tarkastuksessa tehtyjen havaintojen ja saatujen tietojen perusteella asunnon koneellinen tulo-poistoilmanvaihto täyttää asumisterveysasetuksen vaatimuksen kaikkina vuorokauden aikoina.

Asunnon lämpöolosuhteiden tulee täyttää asumisterveysasetuksen liitteessä 1 olevan taulukon 1 mukaiset toimenpiderajat. Tarkastuksissa tehtyjen mittausten perusteella asunnon sisäilmassa tai rakenteiden pinnoilla ei todettu asumisterveysasetuksen toimenpiderajoja alittavia lämpötiloja. Asunnossa ei ole todettu vetoa.

Oikaisuvaatimus

Asunnon Myllytyie 17 as 21  04410 Järvenpää asukas teki asiasta seuraavan oikaisuvaatimuksen:

"Päätökseen haen muutosta kaikilta osin asumiseen / asunnon toimiin liittyen."

Asukas tuo oikaisuvaatimuksensa perusteissa esiin mm. erilaisia rakennuksen ja asunnon takuukorjauksiin liittyviä teknisiä asioita, sekä erilaisia asukkaan ja vuokranantajan välisiä erimielisyyksiä. 

Ehdotus

Esittelijä

Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta

  • päättää hylätä tehdyn oikaisuvaatimuksen

 

Perustelut

Asuntoon Myllytie 17 as 21 04410 Järvenpää on tehty kaksi viranomaistarkastusta ja asunnossa ei ole todettu terveydensuojelulain tarkoittamaa terveyshaittaa. Asunnon lämpötilaolosuhteet ja koneellinen tulo-poisto ilmanvaihto täyttävät terveydensuojelulain ja asumisterveysasetuksen vaatimukset.

Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen mukaan asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla rakennuksen käytön mukaisesti riittävä ja sen laadun tulee olla riittävän puhdasta. Ilmanvaihto tulee järjestää siten, että sisäilma vaihtuu koko oleskeluvyöhykkeellä. Asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla käytön aikana vähintään 0,35 dm³/s neliömetriä kohden kaikissa asuinhuoneissa. Tarkastuksessa tehtyjen havaintojen ja saatujen tietojen perusteella asunnon koneellinen tulo-poistoilmanvaihto täyttää asumisterveysasetuksen vaatimuksen kaikkina vuorokauden aikoina.

Asunnon lämpöolosuhteiden tulee täyttää asumisterveysasetuksen liitteessä 1 olevan taulukon 1 mukaiset toimenpiderajat. Tarkastuksissa tehtyjen mittausten perusteella asunnon sisäilmassa tai rakenteiden pinnoilla ei todettu asumisterveysasetuksen toimenpiderajoja alittavia lämpötiloja. Asunnossa ei ole todettu vetoa.

Terveydensuojeluviranomainen ei ota kantaa rakennuksen takuukorjausvastuisiin ja -kysymyksiin, eikä teknisten ratkaisujen yksityiskohtiin. Terveydensuojeluviranomaisen tehtävä on arvioida asunnon terveydellisiä olosuhteita ja tarvittaesa puuttua mahdollisiin terveyshaittoihin. Asunnon olosuhteissa (ilmanvaihto, lämpötila, veto) ei ole todettu terveysvalvonnan toimivaltaan kuuluvia epäkohtia. Terveysvalvonta katsoo, että asiaa on riittävässä määrin tutkittu ja on perusteltua lopettaa asian käsittely viranomaisessa.

Sovellettu lainsäädäntö ja oikeusohjeet

Terveydensuojelulaki 763/1994

Terveydensuojeluasetus 1280/1994

Asumisterveysasetus 545/2015

Asumisterveysasetuksen soveltamisohje 2016

Hallintolaki 434/2006

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 11.5.2021 § 52)

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Ari Antila, terveystarkastaja, ari.antila@tuusula.fi

Perustelut

Helsingin hallinto-oikeus pyytää 24.4.2023 päivätyllä kirjeellä lausuntoa Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätöksestä §38, 14.03.2023 tehtyyn valitukseen. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta oli hylännyt asukkaan oikaisuvaatimuksen terveysvalvonnan päällikön viranhaltijapäätöksestä, jolla lopetettiin asuntoa, Myllytie 17 as 21 04410 Järvenpää, koskevan terveyshaittaepäilyn käsittely terveysvalvonnassa.

Helsingin hallinto-oikeus myönsi lausunnon antamiselle lisäaikaa ympäristölautakunnan kokousaikataulun vuoksi 20.6.2023 asti.

Valitus

Helsingin hallinto-oikeudelle toimitetussa valituksessa asukas vaatii terveydensuojeluviranomaisen tarkastustoimien jatkamista ja kiinteistön omistajan velvoittamista teettämään lisätutkimuksia puolueettomalla asiantuntijalla.

Valituksen perustelut 

Asunnon Myllytie 17 as 21 asukas perustelee vaatimustaan terveydensuojelulailla ja sillä, että Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen terveystarkastaja on perustanut arvionsa vuokranantajan antamiin tietoihin. Valituksen tekijän näkemyksen mukaan viranomaistarkastukset olisi pitänyt ulottaa myös talon muihin asuntoihin.

Ehdotus

Esittelijä

  • Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa valituksen (Dnro 1920/03.04.04.04.19/2023) johdosta Helsingin hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon:

 

Lausunto hallinto-oikeudelle

Osoitteessa Myllytie 17 as 21 04410 Järvenpää sijaitsevan asunnon asukas oli kokenut asunnon lämpötilan haitallisen matalaksi ja ilmanvaihdon puutteelliseksi. Olosuhteiden selvittämiseksi asuntoon tehtiin kaksi viranomaistarkastusta, eikä asunnossa todettu terveydensuojelulain tarkoittamaa terveyshaittaa. Tehtyjen selvitysten perusteella asunnon lämpötilaolosuhteet ja koneellinen tulo-poisto ilmanvaihto täyttävät terveydensuojelulain ja asumisterveysasetuksen vaatimukset.

Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen mukaan asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla rakennuksen käytön mukaisesti riittävä ja sen laadun tulee olla riittävän puhdasta. Ilmanvaihto tulee järjestää siten, että sisäilma vaihtuu koko oleskeluvyöhykkeellä. Asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla käytön aikana vähintään 0,35 dm³/s neliömetriä kohden kaikissa asuinhuoneissa. Tarkastuksessa tehtyjen havaintojen ja saatujen tietojen perusteella asunnon koneellinen tulo-poistoilmanvaihto täyttää asumisterveysasetuksen vaatimuksen kaikkina vuorokauden aikoina. Terveysvalvonnalla ei ole ollut syytä epäillä kiinteistön omistajan teettämien ilmamäärien mittaustietojen oikeellisuutta.

Asunnon lämpöolosuhteiden tulee täyttää asumisterveysasetuksen liitteessä 1 olevan taulukon 1 mukaiset toimenpiderajat. Tarkastuksissa tehtyjen mittausten perusteella asunnon sisäilmassa tai rakenteiden pinnoilla ei todettu asumisterveysasetuksen toimenpiderajoja alittavia lämpötiloja. Asunnossa ei ole todettu vetoa.

Terveydensuojeluviranomaisen tehtävä on arvioida asunnon terveydellisiä olosuhteita ja tarvittaessa puuttua mahdollisiin terveyshaittoihin. Asunnon 21 olosuhteissa (ilmanvaihto, lämpötila, veto) ei ole todettu terveysvalvonnan toimivaltaan kuuluvia epäkohtia. Terveydensuojeluviranomaiseen ei ole laitettu vireille terveyshaittaepäilyjä talon muiden asuntojen osalta. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että asia on riittävässä määrin tutkittu. Kiinteistön omistajalle ei ole perusteita antaa velvotteita, eikä asian käsittelyä viranomaisessa jatketa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Helsingin hallinto-oikeus, kanslia.helsinki.hao@oikeus.fi

Muutoksenhaku

Hallintolainkäyttölain 5 §, muun lainsäädännön mukaan seuraaviin päätöksiin ei saa hakea muutosta valittamalla.