Kunnanhallitus, kokous 26.6.2023

§ 280 Hyvinvointikeskuksen kilpailuttamisen asiantuntijatiimin hankinta

TUUDno-2022-2287

Valmistelija

  • Inkeri Kontiola, hankintapäällikkö, inkeri.kontiola@tuusula.fi
  • Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Hankinnan tausta ja hankintayksiköt

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen tarkoituksena on toteuttaa yhteistyössä Tuusulan kunnan kanssa hyvinvointikeskus Tuusulan Hyrylään (jatkossa hyvinvointikeskus). Hankkeen tarkoituksena on toteuttaa hyvinvointikeskus, joka tarkoittaa muuntojoustavia tiloja, erilaisten palveluiden yhteensovittamista, kustannus- ja tilatehokkaita ratkaisuja, täyden palvelun perhekeskuksen sijoittumista yhteen terveyskeskuspalveluiden kanssa sekä tiloja, jotka mahdollistavat uudenlaisten sotepalveluiden tulevaisuudet ratkaisut. Hyvinvointikeskushankkeeseen voi sisältyä sen yhteyteen mahdollisesti tulevien yksityisen tai julkisen palvelun tilojen toteutus.

Hankintayksiköinä ovat Keski-Uudenmaan hyvinvointialue ja Tuusulan kunta. Tuusulan kunta toteuttaa kilpailutuksen ja tekee kilpailutukseen liittyvät ratkaisut molempien hankintayksiköiden puolesta. Kumpikin hankintayksikkö tekee saman sisältöisen hankintapäätöksen omasta puolestaan. Kumpikin hankintayksikkö tekee mahdollisen hankintaoikaisua koskevan päätöksen omasta puolestaan. Kumpikin hankintayksikkö solmii oman hankintasopimuksen ja vastaa itse yksin sopimusvelvoitteista toimittajaa kohtaan.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on asiantuntijatiimin palvelu vastaamaan hyvinvointikeskushankkeen kilpailutuskokonaisuuden toteuttamisesta, toteutuksenaikaisesta sopimusten noudattamisen valvonnasta ja teknisestä asiantuntemuksesta. Asiantuntijatiimiltä edellytetään vahvaa projektijohdon osaamista (sisältäen taloudellisen osaamisen), kiinteistökehittämisen ja rakennuttamisen osaamista, sekä juridista (hankinta-, sopimus- ja kiinteistöjuridiikka) osaamista. Asiantuntijatiimiltä tulee löytyä osaamista sosiaali- ja terveydenhuollon käyttöön tarkoitettujen kiinteistöjen suunnittelun ohjaamisesta. Lisäksi käytätettävissä on oltava tekninen asiantuntijatiimi, jossa on osaamista rakennesuunnittelusta ja LVIS-tekniikan suunnittelusta.

Valittu asiantuntijatiimi tulee yhdessä hankintayksiöiden kanssa vastamaan hyvinvointikeskushankkeen toteuttajan valinnasta hankintalain mukaisella neuvottelumenettelyllä tai kilpailullisella neuvottelumenettelyllä. Asiantuntijatiimin tehtäviin kuuluu hyvinvointikeskuksen toteutus- ja rahoitusmallin sekä hyvinvointikeskusta ja lähikiinteistöjä palvelevan pysäköintilaitoksen toteutus- ja rahoitusmallin selvittäminen. Toimittaja vastaa hankkeen aikaisesta sopimusten noudattamisen seurannasta ja valvonnasta.

Tarvittaessa toimittaja on pystyttävä vastaamaan sopimus- ja rakentamisjuridiikan konsultointitehtävistä koko hankkeen toteuttamisen ajan. Asiantuntijatiimillä on työstään kokonaisvastuu.

Hankinnan kohde ja ehdot on kuvattu tarkemmin oheismateriaalina 1 olevassa tarjouspyynnössä liitteineen.

Hankintayksikkö valitsee yhden toimittajan toteuttamaan hankinnan. Hankintayksikkö voi valita varatoimittajan, jonka kanssa sopimus tehdään, mikäli hankintasopimusta ei voida tehdä voittaneen tarjoajan kanssa. Hankintayksikkö hankkii asiantuntijapalveluita tarpeensa mukaan. Hankerahoituksen saaminen on sopimuksen tekemisen ehto.

Sopimus on voimassa määräaikaisena neljä (4) vuotta ja jatkuu tämän jälkeen toistaiseksi voimassaolevana. Määräaikaisen sopimuskauden päätyttyä kumpikin osapuoli voi irtisanoa sopimuksen noudattamalla yhdeksän (9) kuukauden irtisanomisaikaa. Irtisanominen on toimitettava kirjallisesti.

Hankintamenettely ja ennakoitu arvo

Kyseessä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 26 §:n mukaisen EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankintamenettelynä on avoin menettely.

Hankinnan hankintalain mukaisesti laskettu ennakoitu arvo ilman arvonlisäveroa on noin 600 000 euroa. Tuusulan kunnan osuus ennakoidusta arvosta on arviolta noin 300 000 euroa ja Keusoten osuus noin 300 000 euroa.

Tarjouspyyntö ja tarjoukset

Tarjouskilpailua koskeva EU-hankintailmoitus ja tarjouspyyntö julkaistiin 29.3.2023 ilmoituskanavissa Hankintailmoitukset.fi ja Tarjouspalvelu.fi tunnisteella TUUDno-2022-2287 sekä 3.4.2023 TED-tietokannassa tunnisteella 2023/S 066-198403. Julkaistu tarjouspyyntö on päätöksen oheismateriaalina 1.

Hankinnasta julkaistiin markkinakartoitusta varten tietopyyntö 17.11.2022 tunnisteella TUUDno-2022-2287.

Hankintayksikkö sai tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 2.5.2023 klo 10:00 mennessä neljä tarjousta. Saadut tarjoukset ilmenevät liitteestä 1 Avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuus

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia hankintalain 84–86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Soveltuvuusvaatimusten tarkastuksessa havaittiin, että kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Ne hyväksytään mukaan tarjouspyynnönmukaisuuden arviointiin.

Tarjouspyynnönmukaisuuden arviointi

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Tarjousten tarkastuksessa havaittiin, että saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnönmukaisia ja täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Ne hyväksyttiin tarjousvertailuun.

Tarjousten vertailu

Hankinnan valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa vertailuperusteena käytetään parasta hinta/laatu -suhdetta seuraavasti.

HINTA, painoarvo 50 %

Hintavertailua varten tarjoajan hankinnan osaan tarjoamat, vertailuun vaikuttavat yksikköhinnat lasketaan yhteen, jolloin saadaan tarjoajan vertailuhinta. Halvimman vertailuhinnan antanut tarjoaja saa vertailuun 50 pistettä. Muiden tarjoajien hinta suhteutetaan halvimman tarjouksen hintaan kaavalla halvimman tarjouksen hinta / tarjoajan hinta * 50.

LAATU, painoarvo 50 %

Laatuvertailua varten tarjoajan laatuvertailussa saamat pisteet lasketaan yhteen, jolloin saadaan tarjoajan raakapisteet. Eniten raakapisteitä saanut saa tarjousvertailussa täydet 50 pistettä ja muiden tarjousten laatupisteet suhteutetaan kaavalla tarjoajan raakapisteet/ suurimmat raakapisteet * 50.

Tarjousvertailuun vaikuttava hinta oli ilmoitettava projektinjohtajan, juristin ja sosiaali- ja terveysalan kiinteistökehittämisen ja rakennuttamisen asiantuntijan palvelun sekä junior-asiantuntijan tuntihintana. Lisäksi oli ilmoitettava teknisten asiantuntijoiden hinnat.

Laatuperusteina olivat

1) Tarjottavien projektijohtajan, juristin ja sosiaali- ja terveysalan kiinteistökehittämisen asiantuntijan vähimmäisvaatimukset ylittävien referenssitoimeksiantojen osuvuus ja referenssitoimeksiantojen laajuus

2) Tarjottavan tiimin osaamisen ja kokemuksen laadullinen arviointi erillisessä koetilaisuudessa toteuttavan presentaation ja muun koetilaisuudessa esitetyn mukaisesti.

Hinta- ja laatuperusteet ja niiden pisteytys on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnössä.

Laatuperusteiden pisteytys ja perustelut on kuvattu liitteessä 2 Hinta- ja laatuvertailu. Laadun arvioinnin perustelut on laadittu ilman liikesalaisuuksia.

Siltä osin, kuin hankintayksikkö on poikennut tarjoajan laatupisteytystä koskevasta ilmoituksesta, on perusteet poikkeamiselle kuvattu erillisessä tarjoajakohtaisessa kirjeessä. Tarjoajakohtainen kirje sisältää liikesalaisuuksia ja annetaan tiedoksi vain sille tarjoajalle, jota se koskee.

Hankintapäätös

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. EU-kynnysarvon ylittävässä hankinnassa voidaan tehdä sopimus aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. Hankintasopimuksen allekirjoittamisen edellytyksenä on, että molempien hankintayksiköiden (Tuusulan kunta ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialue) hankintapäätökset ovat saaneet lainvoiman.

Hankinta-asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Toimivalta

Hallintosäännön hankintoja koskevan toimivaltataulukon mukaan kunnanhallitus päättää yli 200 000 euron yhteisistä hankinnoista (kahdella tai
useammalla toimielimellä tilaajaasema). Koska hankinta tehdään yhdessä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kanssa, on toimivalta kunnanhallituksella.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • valita hyvinvointikeskuksen kilpailuttamisen asiantuntijatiimin hankinnan toimittajaksi WSP Finland Oy:n tarjouskilpailun perusteella
  • valita hyvinvointikeskuksen kilpailuttamisen asiantuntijatiimin hankinnan varatoimittajaksi Sitowise Oy:n
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän pykälän osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Tiedoksi

tarjoajat, taloudenohjaus

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi