Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 16.5.2023

§ 63 Seepsula oy, Vaasan hallinto-oikeuden lausuntopyyntö yhteislupapäätöksestä tehtyihin valituksiin, Tuusula

TUUDno-2019-1025

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Saku Nurminen, ympäristötarkastaja, saku.nurminen@tuusula.fi

Perustelut

Päätös ympäristönsuojelulain (YSL 527/2014) 89 §:n mukaisesta hakemuksesta ympäristöluvan muuttamiseksi. Päätös sisältää ratkaisun ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisista hakemuksista toiminnan aloittamiseksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta

Luvan hakija:

Seepsula oy, Sulantie 19, 04300 Tuusula

Toiminta ja sen sijainti:

Toimintaa koskeva alue sijoittuu Tuusulan kunnan Ruotsinkylään Senkkerin kiviainesalueelle. Lainvoimainen ympäristölupa ja maa-aineslupa (yhteislupa) koskee kiinteistöjä 858-411-3-140, 858-411-1-185, 858-411-1-179, 858-411-1-184 ja 858-411-1-145. Muutoshakemus ei koske alueen laajentamista. Alueen sijainti on esitetty liitekartalla. Hakemuksien johdosta laadittu ehdotus lainvoimaisen yhteisluvan muuttamiseksi on liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • muuttaa ympäristönsuojelulain 89 §:n mukaisen toiminnanharjoittajan tekemän hakemuksen perusteella Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan 8.6.2021 § 60 myöntämää Seepsula oy:n lainvoimaista yhteislupaa liitteen mukaisesti; ja
  • myöntää Seepsula oy:lle ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisen muutoshakemusta koskevan aloitusluvan vakuutta vastaan liitteen mukaisesti. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Saku Nurminen, ympäristötarkastaja, saku.nurminen@tuusula.fi

Perustelut

Muutoksenhaunalainen päätös

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 14.02.2023 § 21, Seepsula oy, ympäristöluvan ja maa-ainesluvan muutoshakemus ja aloituslupahakemus, kalliokiviaineksen otto, Senkkerin kiviainesasema, Tuusula.

Muutoksenhaku

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätöksestä 14.2.2023 § 21 on tehty kolme valitusta. Valitukset ovat nähtävillä lautakunnan kokouksen oheismateriaalina.

Vaatimukset

Päätös on kumottava. Toissijaisesti päätös on palautettava uudelleen valmisteluun. Päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Päätöksentekijä on ylittänyt toimivaltansa. Päätös on ollut muutoinkin lainvastainen.  Aloituslupaa ei tule myöntää. Oikeudenkäyntikulut on korvattava täysimääräisesti. Päätös, mukaan lukien lupa toiminnan aloittamiseksi muutoksenhausta huolimatta, tulee kumota ja kaikki Seepsula oy:n vireillä olevat (ja mahdolliset saman toiminta-alueen tulevat) lupahakemukset käsitellä yhteisesti yhdessä lupaviranomaisessa, Etelä-Suomen aluehallintovirastossa.

Lausuntopyyntö

Vaasan hallinto-oikeus pyytää antamaan oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 42 §:n mukaisen lausunnon valitusten johdosta. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on pyytänyt lisäaikaa lausunnon jättämiseen 22.5.2023 asti. Vaasan hallinto-oikeuden diaarinumero asiassa on 351/2023.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto

Valitus 1:

Valitusoikeudesta maa-aineslain (555/1981) 4 a §:n ja ympäristönsuojelulain (527/2014) 47 a §:n tarkoittamaan yhteislupapäätökseen on säädetty maa-aineslain 20 §:ssä ja ympäristönsuojelulain 191 §:ssä. Valitusoikeus valituksenalaisessa päätöksessä on 1) asianosaisella; 2) rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät; 3) toiminnan sijaintikunnalla ja muulla kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät; 4) valtion valvontaviranomaisella sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella; ja 5) asiassa yleistä etua valvovalla viranomaisella. Valitusoikeus ei perustu päätöksen tiedoksiantoon.

Valituksenalainen päätös on koskenut muutosta Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lainvoimaiseen yhteislupapäätökseen 8.6.2021 § 60 Seepsula oy, ympäristölupa- ja maa-aineslupahakemus ja aloituslupahakemus, kalliokiviaineksen otto, Senkkerin kiviainesalue, Tuusula. Alkuperäinen muutoshakemus on koskenut lainvoimaisen yhteislupapäätöksen toiminta-aikojen muuttamista, muualta tuotavan kiviaineksen määrän kasvattamista nykyisellä murskauslaitteistolla ja suolan käyttöä pölyntorjunnassa. Hakija on hakemuksen käsittelyn aikana peruuttanut toiminta-aikojen muutosta koskevan hakemuksen.

Lainvoimaisessa yhteislupapäätöksessä on esitetty kiviainesalueen nykyinen murskauslaitteisto ja alueelle tuleva uusi kiviainestehdas. Uusi kiviainestehdas tulee korvaamaan nykyisen murskauslaitteiston. Yhteisluvan lupamääräyksessä 4 on hakemuksen mukaisesti sallittu nykyiselle murskauslaitteistolle muualta (nykyisen kiviainesalueen ulkopuolelta) tuotavan kiviaineksen määräksi 50 000 tn/v ja uudelle kiviainestehtaalle 2 500 000 tn/v. Lainvoimaista yhteislupapäätöstä koskevassa ympäristölupahakemuksessa hakija on todennut, että muualta tuotavan louheen vastaanotolla tarkoitetaan ensisijaisesti mahdollisuutta nykyisen toiminta-alueen viereisten kiinteistöjen kiviainesvarantojen jalostamiseen Seepsulan kiviainestehtaalla. Viereisiltä kiinteistöiltä tuotava kiviaines vastaa laadultaan varsinaisen ottoalueen kiviainesta, joten se voidaan käsitellä kiviainestehtaalla vastaavasti. Mikäli alueelle otetaan vastaan louhetta muualta kuin varsinaisen ottoalueen välittömästä läheisyydestä, suunnitellaan vastaanotto tapauskohtaisesti. Lainvoimaiseen yhteislupapäätökseen on kirjattu, että lupapäätöstä koskevan ottamisalueen länsipuolelle suunnittelualueen välittömään läheisyyteen on tehty Massax oy:n Vantaan Massaholmin kiviainesalueen ja maankaatopaikan YVA-menettely (arviointiselostus 12.3.2020).

Valituksenalainen muutospäätös on koskenut nykyiselle murskauslaitteistolle muualta tuotavan kiviainesmäärän kasvattamista vastaamaan uudelle kiviainestehtaalle sallittua 2 500 000 tn/v. Muutospäätökseen on kirjattu, että Seepsula oy:llä on vireillä Etelä-Suomen aluehallintovirastossa kalliokiviaineksen louhinnan maa-aineslupa- ja ympäristölupahakemus Senkkerin kiviainesalueen välittömään läheisyyteen Vantaan kaupungin alueelle kiinteistöllä 92-418- 8-72 (ns. Massaholmin alue). Aluehallintovirastossa vireillä olevassa yhteislupahakemuksessa on esitetty, että Massaholmin alueen kivet murskataan Seepsula oy:n nykyisellä kiviainesalueella, eli Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan myöntämällä yhteisluvalla.

Yhteislupapäätöksessä 8.6.2021 § 60 ja sen muuttamista koskevassa päätöksessä muualta kiviainesalueelle tuotava kiviaines kuljetetaan nykyiselle murskauslaitteistolle tai uudelle kiviainestehtaalle Vantaan kaupungin puolella sijaitsevalta Massaholmin alueelta, jolloin louheen kuljetus murskaamolle tapahtuu kokonaan ottamisalueen sisäpuolella. Kiviainesalueen sisällä tapahtuvista louheen kuljetuksista ei aiheudu naapuruussuhdelain 17 §:n tarkoittamaa haittaa lähimmille häiriintyville kohteille. Yhteislupa mahdollistaa kuitenkin myös muualla, esimerkiksi rakennustoiminnassa, syntyneen louheen murskaamisen Senkkerin kiviainesalueella. Muualta alueelle tuotavan louheen kuljetukset tapahtuvat olemassa olevaa tiestöä pitkin Katriinantieltä tai Myllykyläntieltä Senkkerin metsätielle.

Nykyisen kiviainestehtaan toimiessa muutoslupapäätöksen mukaisesti kiviaineksen kuljetus siltä osin, kun se koskee muualta kuin alueen välittömästä läheisyydestä tuotavaa kiviainesta lisää liikennöintiä yleisellä tieverkolla. Kiviainesliikenne ohjautuu tuotantoalueelta kahteen eri suuntaan yleisesti liikennöitävälle tieverkolle. Lainvoimaisessa yhteisluvassa alueen ulkopuolelle suuntautuvaksi liikennemääräksi on arvioitu noin 400 raskasta ajoneuvoa vuorokaudessa (arvioitu 250 työpäivää sekä 50 tn kuljetusten mukaan). Tästä määrästä noin 10–15 % suuntautuu Senkkerin metsätien kautta Myllykyläntielle. Muutoshakemuksessa esitetyn toiminnan liikennemäärät on esitetty muutoshakemuksen sivulla 3. Liikenteen haittojen arviointi ei kuulu ympäristölupaharkintaan muilta kuin niiltä alueilta, jotka ovat suoranaisesti toiminnanharjoittajan vastuulla. Valituksenalainen muutoslupahakemus ei ole koskenut kuljetusreittien muuttamista lainvoimaisessa yhteislupapäätöksessä määrätystä.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että muistutusten jättäneiden nimikirjaimien esittäminen päätöksessä ei ole sellainen henkilötieto, että sen perusteella henkilö voidaan tunnistaa suoraan tai välillisesti esimerkiksi yhdistämällä yksittäinen tieto johonkin toiseen tietoon, joka mahdollistaa tunnistamisen. Henkilösuojan varmistamiseksi tulevissa lupapäätöksissä muistuttajat tullaan esittämään täysin anonyymisti, esim. juoksevalla numeroinnilla.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että valituksenalaisessa päätöksessä on vastattu ympäristönsuojelulain 83 §:n mukaisesti muistutuksissa esitettyihin vaatimuksiin. Valituksenalainen päätös ei tuo muutoksia yhteislupapäätöksen alueella vuosittain louhittavaan tai murskattavaan kokonaiskiviainesmäärään, otto-, ottamis- tai suunnittelualueen kokoon, toiminta-aikoihin, meluesteisiin tai murskauslaitosten sijaintiin. Muutoshakemuksessa esitetyt selvitykset ovat olleet riittäviä lupaharkintaa ja siihen liittyvien lupamääräysten antamista varten. Aloituslupa koskee muutoshakemuksessa esitettyä toimintaa. Muualta tuotavan kiviaineksen määrä vastaa lainvoimaisessa yhteisluvassa uudelle kiviainestehtaalle sallittua, joten aloituslupa ei tee mahdollista muutoksenhakua hyödyttömäksi.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen hallinto on erehdyksessä lähettänyt muistutuksen jättäneille lautakunnan kokouksen § 21 päätösotteen ilman liitettä. Valittaja on tiedustellut puuttunutta liitettä kirjaamosta 4.3.2023 ja asiakirjat on lähetetty hänelle sähköpostitse 8.3.2023.

Valituksessa 1 esitetyn toimivallan osalta viitataan vastineeseen valituksesta 3.

Valitus 2:

Ympäristölautakunta on ollut päätöstä tehdessään tietoinen Vantaan kaupungin puolella vireillä olevasta Massaholmin alueen (kiinteistö 92-418-8-72) yhteislupahakemuksesta ja siitä, että Massaholmin kivi on esitetty murskattavaksi nykyisellä kiviainesalueella. Ympäristönsuojeluasetuksen (713/2014) 4 §:n mukaan kartta-aineiston esittämisessä voidaan käyttää tarveharkintaa. Lainvoimainen yhteislupapäätös ja valituksenalainen päätös sallii myös muualta, esimerkiksi rakennustoiminnassa syntyvän louheen vastaanottamista alueelle murskattavaksi. Lautakunta katsoo, että lupaharkintaa varten lupahakemuksessa ei ole ollut tarpeen esittää kaikkien näiden mahdollisten muiden alueiden sijaintia luvan voimassaoloaika huomioiden eikä lupaviranomainen ole voinut sitä lupamääräykselläkään edellyttää. Liikennettä koskevan puutteellisen lupahakemusaineiston osalta lautakunta viittaa vastineeseen valituksesta 1.

Ympäristönsuojelulain 11 §:n mukaan toiminnan sijoituspaikan soveltuvuutta arvioitaessa on otettava huomioon toiminnan sijoituspaikan ja vaikutusalueen nykyinen ja oikeusvaikutteisen kaavan osoittama käyttötarkoitus. Luvanvaraista, ilmoituksenvaraista tai rekisteröitävää toimintaa ei saa sijoittaa asemakaavan vastaisesti. Lisäksi alueella, jolla on voimassa maakuntakaava tai oikeusvaikutteinen yleiskaava, on katsottava, ettei toiminnan sijoittaminen vaikeuta alueen käyttämistä kaavassa varattuun tarkoitukseen. Maa-aineslain 6 §:n mukaan alueella, jolla on voimassa toimenpiderajoitus yleiskaavan tai asemakaavan laatimista tai muuttamista varten, lupa voidaan myöntää, jollei ottaminen tuota huomattavaa haittaa kaavan laatimiselle tai muuttamiselle, turmele kaupunki- tai maisemakuvaa eikä muutenkaan ole ristiriidassa maa-aineslain 3 §:ssä säädettyjen rajoitusten kanssa. Maa-aineslain 3 §:n mukaan alueella, jolla on voimassa asemakaava tai oikeusvaikutteinen yleiskaava, on sen lisäksi katsottava, ettei ottaminen vaikeuta alueen käyttämistä kaavassa varattuun tarkoitukseen eikä turmele kaupunki- tai maisemakuvaa. Lupahakemuksessa esitetyt tiedot alueen kaavatilanteesta ovat täyttäneet maa-aineslain ja -asetuksen sekä ympäristönsuojelulain ja -asetuksen lupahakemuksen sisällölle edellytettävät vaatimukset. Kaavoitustilanne on esitetty lupapäätöksen kertoelmaosassa siten, kun ympäristönsuojeluasetus 14 § edellyttää. Suunnittelualueella on lainvoimainen osayleiskaava (Ruotsinkylä-Myllykylä II), jossa alue on merkitty maa-ainesten ottoalueeksi (EO) ja ylijäämämaiden loppusijoitukseen varatuksi alueeksi sekä jätteenkäsittelyalueeksi (EJ). Yhteislupapäätöstä koskeva toiminta on osayleiskaavan mukainen eikä toiminta siksi vaikeuta alueen käyttämistä osayleiskaavassa varattuun tarkoitukseen.

Valituksessa 2 esitetyn toimivallan ja lupahakemuksien yhteiskäsittelyn osalta viitataan vastineeseen valituksesta 3. Kuljetusreittien osalta lautakunta viittaa vastineeseen valituksesta 1.

Ympäristö- ja maa-aineslupahakemuksessa esitetyt tiedot ovat toiminnanharjoittajaa sitovia. Lupamääräyksissä voidaan viitata lupahakemuksessa esitettyyn. Valituksenalainen yhteislupahakemus on tullut vireille luvanhaltijan vireillepanosta. Lupaviranomainen ottaa käsittelyssään huomioon vain ne seikat, joita käsittelyssä oleva hakemus koskee. Muutosta koskeva lupapäätös on esitetty lupahakemuksen liitteenä.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on päätöksessään katsonut, että toimittaessa lainvoimaisen yhteislupapäätöksen ja valituksenalaisen päätöksen mukaisesti ei yhteislupaa koskevilla tiloilla tapahtuvasta kivenlouhinnasta ja murskauksesta aiheudu yksinään tai yhdessä muiden toimintojen kanssa ympäristönsuojelulain 49 §:ssä tarkoitettua terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista taikka vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella, eikä kohtuutonta haittaa naapureille. Lupaharkinta on tehty yhteislupaa koskevalle toimintakokonaisuudelle. Lainvoimaisen yhteisluvan voimassaoloaikaan ei ole haettu muutosta.

Lautakunnan päätöksessä 14.2.2023 § 21 on esitetty se lupapäätös, jota muutos koskee sekä ne lupamääräykset, joita on muutettu. Päätöksessä on huomioitu kaikki ne lupamääräykset, joihin muutoksella on ollut vaikutusta. Päätöksessä on todettu, että muilta osin lainvoimaisen yhteislupapäätöksen lupamääräykset jäävät voimaan. Muutettujen lupamääräysten esittäminen edellä mainitulla tavalla on lupateknisesti tavanomainen ja Suomessa yleisesti käytössä oleva.

Aloitusluvan myöntämisen osalta lautakunta viittaa vastineeseen valituksesta 1.

Valituksenalaisen lupahakemuksen kuulutusajan jälkeen tapahtunut lupahakemuksen täydentäminen 13.9.2022 (päätöksessä virheellisesti 1.9.2022) on koskenut toiminta-aikojen muutoshakemuksen peruuttamista. Hakemuksen peruuttaminen tältä osin on tarkoittanut lainvoimaisen yhteisluvan toiminta-aikoja koskevan lupamääräyksen jäämistä voimaan, eikä asiassa ole ollut tarpeen hakemuksen uudelleenkäsittelyyn.

Lausuntopyynnöt  osoitetaan kuntien ja kaupunkien kirjaamoihin, jotka jakavat lausuntopyyntöä organisaatiossaan tarpeen mukaan. Tuusulan kunnan lausunnossa on huomioitu liikenneasiat ja sitä on valmistellut kunnan liikenneinsinööri. 

Muistutusten käsittelyyn liittyvissä seikoissa viitataan vastineeseen valituksesta 1. Valittajaa on kuultu lupahakemuksen vireilläolosta yleistiedoksiannolla. Valittajan kiinteistön etäisyyden ollessa yhteislupaa koskevan ottamisalueen rajalle noin 1,7 kilometriä, ei lupahakemuksen vireilläolosta ole ilmoitettu valittajalle erillistiedoksiannolla.

Valituksenalaisen päätöksen yhteislupahakemuksessa on esitetty lupahakemusta koskevan toiminnan mallintamiseen perustuvat meluselvitykset. Meluselvityksissä on mallinnettu myös liikennemelu tuotantoalueella ja Senkkerin metsätiellä. Meluselvitykset ja lupahakemuksessa esitetyt liikennemäärät ovat olleet lupaharkinnan kannalta riittävät. 

Valituksenalainen muutoshakemus koskee aluetta, jolla on lainvoimainen yhteislupa kalliokiviaineksen ottamiseen ja jalostamiseen. Toiminta-alueen luontoarvot on arvioitu lainvoimaisen yhteisluvan tai sitä edeltäneiden maa-aineslupa ja -ympäristölupahakemusten käsittelyssä. Muutoslupahakemusta koskeva alue on kokonaisuudessaan kalliokiviaineksen otto- ja jalostustoiminnassa. Muutoslupahakemuksen käsittely ei ole edellyttänyt alueelle tehtävää luontoselvitystä.

Liikenteen haittojen arviointi ei kuulu ympäristölupaharkintaan muilta kuin niiltä alueilta, jotka ovat suoranaisesti toiminnanharjoittajan vastuulla. Väyläviraston liikennemääräkartan mukaan Vantaan Katariinantien vuoden keskimääräinen vuorokausiliikenne (KVL) on 1607 ajoneuvoa/vuorokausi. Vastaava liikennemäärä Tuusulan Myllykyläntiellä on 3362 ajoneuvoa/vuorokausi (https://vayla.fi/vaylista/aineistot/kartat/liikennemaarakartat). Väyläviraston esittämistä keskimääräisistä vuorokausiliikennemääristä pääosa aiheutuu muusta kuin Seepsula oy:n ympäristöluvanvaraisesta toiminnasta. Muualta tuotavan louheen syntypaikkojen osalta lautakunta viittaa vastineeseen valituksesta 1. Muilta osin lautakunta viitaa luparatkaisun perusteluihin.

Vantaan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen valitus 3:

Valituksen kuvassa 1 esitetty Senkkerin kiviainesalueen rajaus (vihreällä rajattu alue) noudattaa Seepsula oy:n ympäristövaikutusten arviointimenettelyjä koskevaa rajausta. Lainvoimaisen yhteislupapäätöksen ja valituksenalaisen päätöksen aluerajaus on merkitty tämän vastineen liitteenä 1.

Seepsula oy:llä on ollut Senkkerin kiviainesalueella ennen nykyistä lainvoimaista yhteislupaa kaksi maa-aineslupaa (kalliokiviaineksen otto) ja kaksi ympäristölupaa. Maa-ainesluvat ovat olleet Tuusulan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen myöntämiä ja ympäristöluvat valtion ympäristölupaviranomaisen myöntämiä (Uudenmaan ympäristökeskus 16.12.2008 ja Etelä-Suomen aluehallintovirasto 17.6.2013).

Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristölupapäätöksen 16.12.2008 (Dnro UUS-2007-Y-549-111) mukaan toimivaltainen lupaviranomainen on ollut Uudenmaan ympäristökeskus ympäristönsuojelulain (86/2000) 31 §:n 4 momentti perusteella. Ympäristölupa on koskenut yhteensä 3,5 milj.m3ktr kalliokiviaineksen louhintaa sekä 950 000 tn/v kivimurskeiden valmistusta sekä murskauslaitokselle vastaanotettavaksi, varastoitavaksi ja murskatavaksi muualta tuotavaa kivilouhetta noin 50 000 tn/v ja jäteasfalttia noin 20 000 tn/v. Ympäristöluvan 16.12.2008 muutoshakemus on osoitettu Tuusulan kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.

Aluehallintoviraston 17.6.2013 myöntämän ympäristöluvan (Dnro ESAVI/728/04.08/2010) mukaan Etelä-Suomen aluehallintovirasto on ollut asiassa toimivaltainen lupaviranomainen ympäristönsuojelulain (86/2000) 31 §:n 1 momentin kohdan 2) mukaan. Ympäristölupapäätös on koskenut louhittavaksi ja pääosin murskattavaksi noin 13,2 milj.m3ktr kalliokiviainesmäärää. Vuosittainen louhinta-/ottomäärä on ollut enintään 2,4 milj.tonnia. Seepsula oy on 10.4.2018 laittanut Etelä-Suomen aluehallintovirastoon vireille kiviainesaseman toiminnan muuttamista koskevan lupahakemuksen. Etelä-Suomen aluehallintovirasto on 3.5.2018 siirtänyt ympäristölupahakemuksen hallintolain 21 §:n nojalla Tuusulan kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. Uudenmaan ELY-keskus on valvontaviranomaisena katsonut, että toimivalta vuoden 2013 ympäristöluvan muuttamiseksi kuuluu ympäristönsuojeluasetuksen (713/2014) 2 § 2 momentin kohdan 6a ja 6b perusteella kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.

Uudenmaan ELY-keskus on siirtänyt 11.6.2018 (UUDELY/1783/2016) Seepsula oy:n Senkkerin alueen toimintojen ympäristönsuojelulain ja ympäristönsuojeluasetuksen mukaisen valvontavastuu Uudenmaan ELY-keskukselta kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.

Tuusulan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen ympäristölupapäätös, Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 20.8.2019 § 59, on korvannut alueella olleet aikaisemmat ympäristöluvat 16.12.2008 (UUS) ja 17.6.2013 (ESAVI). Ympäristölupapäätös on koskenut Seepsula oy:n kivi- ja maa-aineksen ottoa, louhinta-, murskaus-, jalostus- ja märkäseulontatoimintoja sekä niihin liittyviä oheistoimintoja.

Valituksenalaisen yhteisluvan muutoshakemus on tullut vireille 1.9.2021. Hakemusta on täydennetty 17.3.2022, 22.3.2022, 10.5.2022, 19.5.2022 ja 13.9.202 2 (päätöksessä virheellisesti 1.9.2022). Hakemus on kuulutettu Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ja Vantaan kaupungin verkkosivuilla 15.6.-22.7.2022. Lupahakemuksesta on pyydetty lausunto valtion ympäristövalvontaviranomaiselta Uudenmaan ELY-keskukselta. Uudenmaan ELY-keskus ei ole muutoslupahakemuksen johdosta antamassa lausunnossaan 11.7.2022 (UUDELY/1783/2016) esittänyt lupa- tai valvontaviranomaisen toimivaltaan liittyviä, seikkoja.

Aluehallintoviraston lupatietopalvelun mukaan Seepsula oy:n Massaholmin ympäristölupahakemus Vantaan kaupungin alueelle on tullut vireille 9.3.2022 (ESAVI/9794/2022). Lupahakemus on kuulutettu 22.8.-28.9.2022. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on lupahakemuksen johdosta antamassa lausunnossaan 20.9.2022 § 93 katsonut, että kiviainestoiminnan harjoittaminen Senkkerin kiviainesalueella kahden kunnan alueelle kahden eri viranomaisen lupapäätöksellä voi aiheuttaa ongelmia toiminnan valvonnan kannalta. Rajanaapureilla ja mahdollisilla muilla asianosaisilla voi olla epäselvää kumman valvontaviranomaisen puoleen haittailmoitusten osalta pitäisi kääntyä. Vastaavasti toimivaltaisen valvontaviranomaisten selvittäminen erilaisissa haittatilanteissa voi edellyttää runsaasti työtä molemmissa valvontaviranomaisissa. Kiviainesalueen yhtenäisen luvituksen ja valvonnan selkeyden kannalta alueen lupa- ja valvontaviranomaisuus tulisikin olla yhdellä viranomaisella.

Aluehallintoviraston lupatietopalvelun mukaan Seepsula oy:n betoni- ja tiilijätteen käsittelyn ympäristölupahakemus Tuusulan kunnan alueelle, nykyisen kiviainesalueen yhteyteen on tullut vireille 27.6.2022 (ESAVI/25700/2022). Lupahakemus on kuulutettu 5.1.-13.2.2023. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on lupahakemuksen johdosta antamassa lausunnossaan 14.2.2023 § 31 katsonut, että ympäristölupahakemuksessa esitetty jätteiden käsittelytoiminta tulee lisäämään Senkkerin kiviainesalueen melu-, ilma- ja vesistöpäästöjä. Lupahakemuksessa esitetyn toiminnan myötä kiviainesalueella tulee tilanne, jossa alueella työskentelee kaksi eri murskauslaitosta siihen liittyvine kuormaus- ja kuljetuslaitteineen. Toimintaa harjoitetaan kahden eri lupaviranomaisen luvilla ja niiden valvonta on kahdella eri viranomaisella. Lupia koskevat toiminnot sijaitsevat tosiasiallisesti yhdellä ja samalla toiminta-alueella ja niiden toiminnanharjoittaja on sama. Alueella olevien ympäristöluvanvaraisten toimintojen päästöt ovat kuitenkin kiviainesalueelle yhteiset. Kiviainesalueen tehokkaan valvonnan kannalta valvontaviranomaisuus tulisi olla yhdellä ja samalla valvontaviranomaisella.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnassa on vireillä yksityishenkilön 16.9.2022 vireillepanema yhteislupahakemus kalliokiviaineksen ottamiseksi ja louhimiseksi kiinteistöltä Kalliola 858-411-1-185. Hakemuksen mukaan louhitut kiviainekset murskataan Seepsula oy:n murskauslaitteistolla. Yhteislupahakemuksen käsittelyä ei ole aloitettu Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa. Lupahakemusta koskeva alue sijaitsee nykyisen kiviainesalueen yhteydessä ja sitä koskeva alue on sama, kuin aluehallintovirastossa vireillä olevassa Seepsula oy:n betoni- ja tiilijätteen käsittelyn ympäristölupahakemuksessa.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo edellä esitettyihin aluehallintovirastoon antamiin lausuntoihin 20.9.2022 § 93 ja 14.2.2023 § 31 viitaten, että Seepsula oy:n kiviainesalueen toimintojen lupa- ja valvontaviranomaisuus tulee olla yhdellä lupaviranomaisella (Etelä-Suomen aluehallintovirasto) ja yhdellä valvontaviranomaisella (Uudenmaan ELY-keskus). Teknisen ja toiminnallisen yhteyden osalta lautakunta yhtyy Vantaan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen valituksessa esitettyyn. Valituksenalaisen päätöksen mukaisella toiminnalla ei ole ollut kuitenkaan hakemuksen vireilletulo- tai kuulutusaikana sellaisia teknisiä tai toiminnallisia yhteyksiä muiden ympäristöluvanvaraisten toimintojen kanssa siten, että muutoslupahakemus olisi voitu siirtää valtion ympäristölupaviranomaisen ratkaistavaksi.  Myöskään valtion valvontaviranomainen ei ole katsonut lausunnossaan tarpeelliseksi lupahakemuksen siirtämistä valtion ympäristölupaviranomaiselle.

Ympäristönsuojelulain 48 § 4 momentin mukaisessa lupaharkinnassa tulee tarkastella toimintaa vain siinä laajuudessa kuin se on tarpeen muutoksen vaikutusten arvoimiseksi luvan myöntämisen edellytysten ja lupamääräysten kannalta.

Muilta osin Keski-Uudenmaan lautakunta viittaa valituksenalaiseen päätökseen. Edellä esitetyn perusteella Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että lupapäätöksestä 14.2.2023 § 21 tehdyt valitukset tulee hylätä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Vaasan hallinto-oikeus sähköisesti, vaasa.hao(at)oikeus.fi

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.