Kunnanhallitus, kokous 10.9.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 286 Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat, hankintaohjeen 2018 muuttaminen

TUUDno-2018-294

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Mia Kontio-Kaskikallio, lakimies

Perustelut

Tuusulan kunnanhallitus on hyväksynyt Pienhankintaohjeet 23.6.2008 § 366. Ohjetta on päivitetty ajoittain hankintalakien muuttuessa.  Pienhankintaohjeet koskevat hankintalainsäädännön ulkopuolelle jääviä kansallisen kynnysarvon alittavia hankintoja. Näihin hankintoihin ei sovelleta julkisia hankintoja koskevaa lakia (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) tai erityisalojen hankintalakia (Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1398/2016) hankintaoikaisua lukuun ottamatta. Tästä huolimatta lainsäädännön ulkopuolelle jäävissä hankinnoissa on noudatettava avoimuuden ja tasavertaisuuden periaatteita, jotka ovat johdettavissa Euroopan unionin perustamissopimuksesta ja etenkin Suomen kansallisesta lainsäädännöstä mm. hallintolaista. Myös kunnan omien hankintaohjeiden on perus-tuttava edellä mainituista johdettaville hyvän hallinnon periaatteille.

Tuusulan kunnassa voimassa olevat pienhankintaohjeet ovat vanhentuneet hankintalakeihin tulleiden muutosten myötä. Uudet hankintoja koskevat lait ovat tulleet voimaan 1.1.2017, jolloin kansalliset kynnysarvot ovat huomattavasti nousseet.

Uudet kansalliset kynnysarvot hankintalaissa ovat seuraavat:

  • Tavara- ja palveluhankinnat     60 000
  • Käyttöoikeussopimukset / palvelut           500 000
  • Terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut           400 000
  • Muut erityiset palvelut             300 000
  • Rakennusurakat       150 000
  • Käyttöoikeusurakat   500 000
  • Suunnittelukilpailut    60 000

1.1.2018 kansallisiin kynnysarvoihin ei tullut muutoksia, vain Eu-kynnysarvoja sekä hankintalaissa että erityisalojen hankintalaissa hieman nostettiin.

Erityisalojen hankinnoissa lakia noudatetaan vain Eu-kynnysarvon ylittävien hankintojen osalta. Pienhankintaohjetta ei suoranaisesti ole tehty erityisalojen Eu-kynnysarvon alittaviin hankintoihin mutta ohjetta voi noudattaa soveltuvin osin myös erityisalojen hankinnoissa, joissa niin ikään on toimittava tasapuolisesti ja syrjimättömästi Eu-perustamissopimuksen ja kansallisen lainsäädännön periaatteet huomioiden. 

Pienhankintaohjeessa ei ole olennaisia muutoksia aikaisempaan. Pääperiaatteet ovat säilyneet entisellään. Ohjeessa on tarkistettu kansalliset kynnysarvot, korjattu sähköistä tiedoksiantoa, sekä tehty muutamia pieniä lisäyksiä mm. tarjouspyynnön sisällön osalta sekä viitattu kunnan käytössä olevaan Cloudia-kilpailutusjärjestelmään sekä tilaajavastuu.fi-järjestelmän käyttämiseen hankintoja tehtäessä. Lisäksi ohjeessa on huomioitu uusi asianhallintajärjestelmä CaseM hankintojen kannalta.

Olennaisin muutos uudessa ohjeistuksessa on kirjallisen hankintapäätöksen rajan nostaminen 4.000 eurosta 10.000 euroon. Ohjeistuksessa on vaadittu, että kaikista vähintään 10.000 euron hankinnoista on tehtävä kirjallinen hankinta-päätös. Lisäksi samansuuruisista hankinnoista on tehtävä kirjallinen hankinta-sopimus.  Lisäksi arvoltaan 9.000 euron palveluhankinnoissa, on aina myös tarkistettava tilaajavastuulain soveltuminen (Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä 1233/2006). Tilaajavastuulaki velvoittaa työn tilaajan selvittämään sopimuskumppaninsa valmiuksia hoitaa lainmukaisia velvoitteita. Lain velvoitteet tulee huomioida hankintaa tehtäessä ja valmistelussa. Tilaajavastuulakia sovelletaan 9.000 euron suuruisista alihankintasopimuksista alkaen.

Alle 10.000 euron jäävissä pienhankinnoissa sopimuksen tekeminen on arvioitava tapauskohtaisesti. Mikäli erillistä sopimusta ei laadita, on varmistettava, että hankinnan keskeiset ehdot ilmenevät hankinnan asiakirjoista.

Hankintalakia sekä erityisalan hankintalakia uudistettiin laajasti 1.1.2017 voimaan tulleilla uusilla säädöksillä. Tämän vuoksi kunnan voimassaoleva hankintalain kansallisen kynnysarvon ylittävä ohjeistus on myös vanhentunut. Ohjetta muutetaan perusteellisesti ja tuodaan kunnanhallituksen käsiteltäväksi myöhemmin.

Tuusulan voimassaolevan pienhankintaohjeen vanhentumisen vuoksi uudet Tuusulan kunnan pienhankintaohjeet olisi saatettava voimaan välittömästi. Ohjeiden tulisi myös korvata nykyinen voimassaoleva Tuusulan kunnan pienhankinnat-ohje.

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä oheisen Tuusulan kunnan pienhankintaohjeen ja määrää sen noudatettavaksi 1.3.2018 lukien
  • todeta, että kansallisen kynnysarvon ylittäviä hankintoja koskeva hankintaohje käsitellään myöhemmin.
  • kumota voimassaolevan Tuusulan kunnan pienhankinnat hankintaohjeen
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Inkeri Kontiola, hankintapäällikkö, inkeri.kontiola@tuusula.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on hyväksynyt ”hankintaohjeet kansallisen ja Eu-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa” päätöksellä 12.3.2012 § 101. Hankintalakia sekä erityisalan hankintalakia uudistettiin laajasti 1.1.2017 voimaan tulleilla uusilla säädöksillä. Tämän vuoksi kunnan voimassaoleva hankintalain kansallisen kynnysarvon ylittävä ohjeistus on vanhentunut ja on tarpeen päivittää.

EU-kynnysarvon ja kansallisen kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa noudatetaan hankintalainsäädäntöä: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016 (hankintalaki), Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1398/2016 (erityisalojen hankintalaki).

Hankinnat jaetaan kokonaisarvonsa mukaisesti EU-kynnysarvon ylittäviin, kansallisen kynnysarvon ylittäviin ja pienhankintoihin. Kunnanhallitus on hyväksynyt päivitetyn kunnan pienhankintaohjeen päätöksellään 5.3.2018 § 82. Tämä ohje koskee kansallisen kynnysarvon ja EU – kynnysarvon ylittäviä hankintoja.

Hankintalain mukaiset kynnysarvot ovat seuraavat:

HANKINTALAIN MUKAISET HANKINTAYKSIKÖT                          

EU-kynnysarvo

(euroa)

Kansallinen kynnysarvo

(euroa)

Tavara- ja palveluhankinnat

221 000

60 000

Rakennusurakat

5 548 000

150 000

Suunnittelukilpailut

221 000

60 000

Sosiaali- ja terveyspalvelujen hankinnat

-

400 000

Muiden erityisten palvelujen hankinnat

-

300 000

Käyttöoikeussopimukset

-

500 000

 

ERITYISALOJEN HANKINTALAIN MUKAISET HANKINTAYKSIKÖT      

EU-kynnysarvo

(euroa)

Kansallinen kynnysarvo

(euroa)

Tavara- ja palveluhankinnat

443 000 €

-

Rakennusurakat

5 548 000 €

-

Suunnittelukilpailut

443 000 €

-

Sosiaali- ja terveyspalvelujen hankinnat (Liite C)

1 000 000 €

-

Muiden erityisten palvelujen hankinnat (Liite C)

1 000 000 €

-

Käyttöoikeussopimukset

5 548 000 €

-

 

Ympäristö- ja sosiaaliset näkökulmat, hankinnoilla työllistäminen sekä innovatiivisuus huomioidaan hankintakohtaisesti kun se on kunnan kokonaisedun kannalta tarkoituksenmukaista. Tuusulan kunta on laatinut energiatehokkuussopimuksen toimintasuunnitelman 5.10.2017 vuosille 2017 – 2025, jonka kunnanhallitus on hyväksynyt 16.10.2017 § 453. Energiatehokkuussopimuksen toimintasuunnitelma hyväksytään suositukseksi ja osaksi hankintaohjetta.

Ohjeessa kuvataan keskeisimmät hankintalain säädökset, jotka tulee ottaa huomioon kansallisen kynnysarvon tai EU – kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa. Hankintaohjeen tarkoituksena on varmistaa, että hankinnan valmistelijalla on selkeät ohjeet ja kehys, jonka mukaan hankinta tehdään hankintalakia noudattaen lain vaatimusten mukaisesti mutta huomioon ottaen myös lain suomat mahdollisuudet mm. hankintamenettelyjen suhteen. Ohjeessa kerrotaan keskeiset erot kansallisen kynnysarvon ylittävien hankintojen ja EU – kynnysarvon ylittävien hankintojen välillä, ja listataan pakolliset hankintaa koskevat ilmoitukset, jotka julkaistaan HILMAssa (hankintailmoitukset.fi). Hankintaohjeessa viitataan hankintalain pykälään tekstissä niin, että lisää tietoa ko. asiasta on helppo löytää.

Hankintojen ennakoimiseksi on ohjeessa uutena asiana kirjoitettu toimialoilla vuosittain talousarvion laadinnan yhteydessä kirjattava hankintasuunnitelma, joka toimitetaan hankintapalveluille. Tämän avulla voidaan hankintojen valmistelu ja läpivieminen tehdä hallitusti ja vältytään itseaiheutetulta kiireeltä. Lisäksi kunnan internet – sivuille julkaistaan hankintakalenteri, joka lisää tietoisuutta sekä kuntalaisille että kunnassa toimiville yrityksille. Uutena on esitelty tekninen vuoropuhelu, jota suositellaan sekä ohjeessa että hankintalaissa hyödyntämään.

Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus (EU 679/2016) on tullut voimaan toukokuussa 2016 ja sitä sovelletaan kansallisesti 25.5.2018 alkaen. Tietosuoja-asetus tulee huomioida myös hankintoja valmistellessa ja sopimusta solmittaessa. Mikäli palveluntuottajan toiminnassa käsitellään henkilötietoja, tulee sekä tarjouspyynnössä että sopimuksessa huomioida tietosuoja-asetuksen ja siihen liittyvän lainsäädännön asettamat vaatimukset. Tämä on hankintaohjeeseen uutena asiana kirjoitettu.

Erityistä huomiota ohjeessa kiinnitetään hankintapäätöksen julkisuuteen. Hankintapäätöksen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Ohjeessa on kuvattu yksityiskohtaisesti hankintapäätöksen julkisuus kussakin päätöksen vaiheessa. Tarjoajan suojaksi säädetty avoimuus, syrjimättömyys ja tasapuolinen kohtelu voidaan turvata vain pitämällä tarjoajan valintaa koskeva päätösesitys salassa päätöksentekoon saakka. Hankintalain piiriin kuuluvissa hankinnoissa hankintapäätöksen lainvoima ei riipu siitä, julkaistaanko se kunnan internet- sivuilla, sillä valitusoikeus asiassa on vain asianosaisilla tarjoajilla. Tämän vuoksi toimielimen esityslistalla julkaistaan tieto hankinta-asian käsittelystä vain otsikkotasolla tai lyhennettynä tiivistelmänä julkaisematta tietoja mm. tarjousvertailusta ja valituksi esitetystä toimijasta.

Ohjeessa muistutetaan hankintaa valmistelevan tahon ja luottamushenkilöiden vaitiolovelvollisuudesta ja mahdollisesta esteellisyydestä hankinta-asioissa. Koska julkisia hankintoja myös valvotaan, on tärkeää, että niitä koskevaa lainsäädäntöä noudatetaan. Tämä hankintaohje ohjaa kunnan hankintojen oikeellisuutta ja osaltaan varmistaa, että lakia julkisista hankinnoista noudatetaan.

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä oheisena liitteenä olevan Tuusulan kunnan kansallisen kynnysarvon ylittävät ja EU – kynnysarvon ylittävät hankinnat hankintaohjeen ja määrää sen noudatettavaksi 19.6.2018 lukien
  • kumota voimassaolevan Tuusulan kunnan hankintaohjeet kansallisen ja Eu-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Lisäksi kunnnanhallitus päätti

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Valmistelija

  • Mia Kontio-Kaskikallio, lakimies

Perustelut

Kunnanhallitus vahvisti Kansallisen kynnysarvon ylittäviä hankintoja koskevan ohjeen 18.6.2018 § 16/18.  Ohjeistuksen kohdassa 10. kerrotaan hankintapäätöksen julkaisemisesta periaatteena se, että Tuusulan kunnan hankintapäätökset tulevat julkiseksi vasta niiden tultua lainvoimaiseksi eli päätökset on suositeltu julkaistavaksi vasta valitusajan kuluttua. 

Tarkoituksenmukaisuussyistä tätä käytäntöä halutaan nyt kuitenkin muuttaa siten, että hankintapäätökset julkaistaisiin liitteitä lukuunottamatta heti päätöksenteon jälkeen. Näin toimimalla edistetään hallinnon avoimuuden periaatetta, jota myös uusi 2016 voimaan tullut kuntalaki (410/2015) kunnilta osittain edellyttää. Hankintapäätösten julkaisemista ei kuitenkaan voi rinnastaa suoraan niihin kunnan päätöksiin, joissa myös kuntalaisilla on asianosaisten lisäksi muutoksenhakuoikeus, sillä näissä päätöksen lainvoimaisuus edellyttää kuntalaisen valitusoikeuden kulumista ennen kuin päätös voi tulla lainvoimaiseksi. Hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) sekä erityisalan hankintalaissa (laki vesi ja energiahuollon ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista  1398/2016) sen sijaan muutoksenhakuoikeus on vain asianosaisilla eli tarjouskilpailuun osallistuneilla. Siten päätöksen julkaiseminen kunnan internet-sivuilla ei vaikuta päätöksen lainvoimaan. Hankintapäätösten julkaisemisella heti päätöksenteon jälkeen kunta haluaa kuitenkin toteuttaa päätöksenteon avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. 

Tämän vuoksi esitetään että kynnysarvot ylittävän hankintaohjeen kohtaa ”10. 
Hankintapäätös ja julkisuus” muutetaan kuulumaan seuraavasti: 

10.     Hankintapäätös ja julkisuus

Kaikista kynnysarvon ylittävistä hankinnoista tulee tehdä CaseM- asianhallintajärjestelmässä kirjallinen perusteltu hankintapäätös. Hankintapäätöksestä tulee käydä ilmi mm. ehdokkaiden ja tarjoajien valintaan tai asemaan vaikuttavat ratkaisut. Päätöksen tulee täyttää myös hankintalain 123 §:n vaatimukset ja 124 §:n  vaatimukset hankintakertomuksesta. Riittävää on, että hankintakertomuksessa vaaditut asiat käyvät osittain ilmi myös muista tarjouskilpailua koskevista asiakirjoista.  Päätöstä kirjoitettaessa kannattaa käyttää apuna asiakirjahallintaohjelma Casemissa olevia viranhaltijan ja toimielimen hankintapäätösmallipohjia. Mallipäätökset löytyvät kohdasta yhteiset kansiot/asiakirjapohjat/päätösehdotuspohjat ja viranhaltijapäätöspohjat.  Myös hankinnan keskeyttämisestä tehdään perusteltu päätös ja hankintailmoituslomakkeella keskeytysilmoitus Hilmaan (hankintalaki 125 § ja 58 §, erityisalojen hankintalaki 116 § ja 62 §). 
Hankintapäätös on kuntalaissa määritelty viranomaispäätös, jolla päätösvaltuuden omaava toimielin tai viranhaltija tekee ratkaisun hankinnasta ja määrää sen täytäntöönpanosta. Hankintoja koskeva päätösvalta on määritelty Tuusulan kunnan hallintosäännön taulukossa. 

Hankintapäätöksen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintapäätös on julkinen, kun päätös on allekirjoitettu tai vastaavalla tavalla varmennettu (julkisuuslaki 6 § 1 mom 8 kohta). Käytännössä tämä koskee usein kuitenkin valitun toimijan nimeä tai lyhennystä päätöksestä sillä muu tarjousasian käsittelyssä syntynyt materiaali kuten esim. tarjousten vertailutaulukot, ovat julkisuuslain mukaan salassapidettäviä asiakirjoja hankintasopimuksen allekirjoittamiseen saakka (julkisuuslaki 7 § 2 mom).   
Hankintapäätös on aina annettava tiedoksi asianosaiselle tarjoajalle muutoksenhakuohjeineen (hankintalaki 127 §, erityisalojen hankintalaki 118 §). Tarjoajalla on myös oikeus hankinta-asian käsittelyssä syntyneeseen aineistoon kuten tarjousvertailuun ja toisten tarjoajien tarjouksiin liikesalaisuuksia lukuunottamatta voidakseen arvioida mahdollisen muutoksenhaun tarpeellisuuden.

Hankinta-asiakirjat tulevat kokonaisuudessaan yleisöjulkisiksi liikesalaisuuksia lukuunottamatta, kun sopimus asiassa on tehty. Kunnan viranomaisen harkinnassa on, halutaanko hankinta-asiasta julkaista tietoa ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista. Tuusulan kunnan avoimuuden periaatetta koskevan linjauksen mukaan hankintapäätös julkaistaan heti päätöksenteon jälkeen kunnan internet-sivuilla. Päätöksen liitteitä ei kuitenkaan julkaista. Liikesalaisuudet on poistettava julkisuuteen tulevasta päätöksestä kuten myös muille tarjoajille tiedoksi annettavasta päätöksestä.  Hankintalain piiriin kuuluvissa hankinnoissa hankintapäätöksen lainvoima ei  riipu siitä, julkaistaanko se kunnan internet- sivuilla, sillä valitusoikeus asiassa on vain asianosaisilla tarjoajilla. 

Erityistä huomiota tulisi kiinnittää hankintaa koskevan päätösesityksen julkisuuteen. Tarjoajan suojaksi säädetty avoimuus, syrjimättömyys ja tasapuolinen kohtelu voidaan turvata vain pitämällä tarjoajan valintaa koskeva päätösesitys salassa päätöksentekoon saakka. Julkisuuslain mukaan asianosaisella, saati ulkopuolisilla tahoilla, ei ole oikeutta esittelymuistioon, ratkaisuehdotukseen ja niihin verrattavaan muuhun asian valmistelua varten viranomaisen laatimaan asiakirjaan ennen kuin asian käsittely kysymyksessä olevassa viranomaisessa on päättynyt (julkisuuslaki 11 §  2 mom 3 kohta). Tämän vuoksi toimielimen esityslistalla julkaistaan tieto hankinta-asian käsittelystä vain otsikkotasolla tai lyhennettynä tiivistelmänä julkaisematta tietoja mm. tarjousvertailusta ja valituksi esitetystä toimijasta.

Muistilista hankintapäätöksen tekemisestä
• tarkista hankintavaltuudet (hallintosääntö ja toimintasääntö) 
• valitse oikea päätöspohja CaseM:ssä 
• päätöksen keskeinen sisältö 
o hankintatapahtuman keskeiset vaiheet 
o väliratkaisut (tarjoajien tai tarjousten hylkäys yms.) 
o perustelut 
o vertailu, miten suoritettu (vertailutaulukko liitteeksi) 
o päätökseen ehtona, että hankinnasta tehdään erillinen hankintasopimus, kun päätös on saanut lainvoiman 
• muista oikeat muutoksenhakuohjeet (jos puuttuu, valitusaika ei ala kulua) 

Hankintaan liittyvän optiokauden käyttöönottamisesta tai hankinnan väliaikaisesta järjestämisestä (hankintalaki 123 §, erityisalojen hankintalaki 114 §) ei tehdä uutta valituskelpoista hankintapäätöstä. Näissä tilanteissa tehdään CaseM-asianhallintajärjestelmässä päätös, joka annetaan tiedoksi vain asianosaiselle toimittajalle, eikä mukaan liitetä muutoksenhakuohjeistusta. Mikäli hankinta tehdään puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti ilman kilpailuttamista tai puitejärjestelyyn perustuvassa kilpailuttamisessa hankinnan arvo ei ylitä EU-kynnysarvoa, tilauksesta ei tarvitse myöskään tehdä uutta valituskelpoista hankintapäätöstä (hankintalaki 123 §, erityisalojen hankintalaki 114 §). Mikäli tilattavan hankinnan arvo ylittää EU-kynnysarvon, päätöksen liitteeksi tulee mukaan valitusosoitus (hankintalaki 123 §). Puitetoimittajien kesken tehtävästä minikilpailutuksesta tulisi myös aina tehdä päätös kaikille asianosaisille tarjoajille, jotta toimittajat saavat tiedon valinnasta.

Lisätietoa puitejärjestelystä: http://www.hankinnat.fi/fi/eu-hankinta/menettelytekniikat/puitejarjestelyt 

Ehdotus

Esittelijä

  • Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä liitteenä olevan päivitetyn Tuusulan kunnan Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävän hankintaohjeen
  • että muutos tulee voimaan 11.9.2018 lukien
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • hyväksyä liitteenä olevan päivitetyn Tuusulan kunnan Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävän hankintaohjeen siten muutettuna, että hankintaohjeen 10. kohdan 5. kappaleen lause ”päätöksen liitteitä ei kuitenkaan julkaista” muutetaan muotoon ”päätöksen liitteitä ei kuitenkaan julkaista kuin vasta hankintasopimuksen solmimisen jälkeen, ei kuitenkaan salassapidettäviä tietoja”
  • että muutos tulee voimaan 11.9.2018
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua asiassa keskustelun Jussi Salonen teki seuraavan lisäysesityksen:

”Päätöksen liitteitä ei kuitenkaan julkaista kuin vasta hankintasopimuksen solmimisen jälkeen, poislukien salassapidettävät tiedot.”

Tiedoksi

toimialat, arkisto ja kirjaamo / säädöskokoelma

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.