Valtuusto, kokous 29.1.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 8 Puhdas ja laadukas lähiruoka kouluihin ja päiväkoteihin sekä lähiruoka kunniaan Tuusulassa, aloitteet

TUUDno-2017-1227

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tanja Rontu-Hokkanen, vs. henkilöstöjohtaja

Perustelut

Valtuusto  § 44 / 19.3.2012
Valtuusto  § 113  / 02.9.2013
Kunnanhallitus § 115 / 20.3.2017

Valt § 44/19.3.2012 
Antti Kaikkonen esitti seuraavan Tuusulan valtuuston keskiryhmän aloitteen:

"Esitämme, että Tuusulan kunta ryhtyy suosimaan suomalaisen lähiruuan käyttöä elintarvikehankinnoissa.

Lähiruokaa suosimalla annamme töitä ja toimeentuloa lähiseudun ihmisille esim. kunnan ja maakunnan alueella. Lähiruoka on tuoretta, tuottaja pystytään helposti selvittämään ja voidaan hyödyntää vuodenaikojen sesonki. Lähiruuassa on vähemmän lisä-aineita. Samalla voidaan vaalia maakuntien ruokaperinteitä.

Kestävän kehityksen päämääränä on turvata nykyisille ja tuleville sukupolville hyvät elämisen mahdollisuudet. Kestävässä päätöksenteossa ja toiminnassa ympäristö, ihminen ja talous otetaan tasavertaisesti huomioon. Ruoka liittyy läheisesti kestävään kehitykseen.

Kotimaiset hankinnat tukevat työllisyyttä, sillä suomalaisista joka viidennes työllistyy ketjusta, jonka alussa on viljelijä. Suomalaista suosimalla autamme kulttuurimaisemien säilymistä ja pienennämme ekologista jalanjälkeämme. Huoltovarmuudenkin kannalta on tärkeää säilyttää oma maataloustuotanto.

Luonnonmukainen maataloustuotanto on virallisesti valvottua ja sovittuihin tuotantomenetelmiin liittyvää kasvinviljelyä. Lähiruuan lisäksi myös luomutuotantoa on syytä mahdollisuuksien mukaan suosia. Elintarviketurvallisuus ei ole itsestäänselvyys, vaan monien eri tahojen pitkäjänteisen työn tulos. Kotimaista, turvallista ja laadukasta ruokaa on syytä arvostaa.

Me allekirjoittaneet esitämme, että kuntamme ruuan ja raaka-aineiden hankinnoissa tullaan ostamaan suomalaisia elintarvikkeita. Näin voimme ottaa huomioon kestävän kehityksen periaatteet, suosia lähi- ja luomuruokaa ja tuoda maakuntien maut ruokalistalle."

Päätös 
Aloite lähetettiin kunnanhallituksen valmisteltavaksi.

________

Valt § 113/2.9.2013 
Valtuutettu Päivi Visuri esitti seuraavan aloitteen:

"Nykyään kiinnitetään yhä suuremmassa määrin huomiota puhtaaseen ja laadukkaaseen lähiruokaan. On todettu, että puhtaan luomulaatuisen ruoan suosiminen tukee kestävää kehitystä, maaseudun mahdollisuuksia ja paikallisen tuotannon kehittämistä. Puhdas luomulaatuinen ruoka on ravintoarvoltaan rikasta ja tukee terveellistä ruokavaliota.

Meillä Tuusulassa on kattava luomuviljelijöiden osuuskunta, jolla olisi kapasiteettia toimittaa raaka-aineita koulu- ja päiväkotikeittiöitä varten. Esitän, että Tuusulan kunta kartoittaa, voisiko se hankintalain puitteissa hyödyntää raaka-aineiden hankkimisessa esim. luomutilojen tuottamia viljoja. Mikäli voisimme hyödyntää ruoan raaka-aineiden hankinnassa myös oman kuntamme viljelijöiden tuotteita, tukisimme samalla paikallista yrittäjyyttä. Lisäksi sillä olisi positiivinen mainosarvo Tuusulan kunnalle. Luonnollisestikin arvokkain seikka olisi se, että Tuusulan lapset saisivat kouluissa ja päiväkodeissa laadukasta, puhdasta ja terveellistä lähiruokaa."

Päätös 
Aloite lähetettiin kunnanhallituksen valmisteltavaksi.

_______

Khall § 115/20.3.2017 
Tuusulan kunnassa pääasiallinen elintarvikkeiden hankkija on tilaaja-tuottaja -mallin mukaisesti ruoan tuottajana toimiva Tuusulan kunnan Ruokapalveluyksikkö. Tarvittavat elintarvikkeet hankitaan KuntaPron kilpailuttamilta tavarantoimittajilta ja tuotteina käytetään pääasiassa kilpailutettuja sopimustuotteita. Elintarvikehankinnoissa hankintasopimus on tehty KuntaPron kanssa. Nyt käytössä oleva elintarvikkeiden hankintasopimus alkoi 1.8.2016 ja on voimassa toistaiseksi.

Tuusulan kunnan Ruokapalveluiden tehtävänä on tuottaa palvelusopimuksiin perustuvia, asiakaslähtöisiä ja kustannustehokkaita ruokapalveluja. Näillä periaatteilla ruokatuotanto on myös toteutettu. Tilaaja-asiakkaan pääasiallinen tahtotila on tähän mennessä ollut, että ostettavat ateriapalvelut saadaan kustannustehokkaasti tuotettuna ja kohtuullisin kustannuksin. Toistaiseksi palvelusopimusneuvotteluissa tilaaja-asiakkaan puolelta ei ole esitetty halukkuutta tai vaatimusta sille, että käytettävät elintarvikkeet tulisivat olla lähiruokaa tai luonnonmukaisin tuotantotavoin tuotettua. Nykyisessä, voimassaolevassa hankintasopimuksessa on luonnonmukaisen tuotantotavan sopimustuotteita saatavilla monissa eri tuoteryhmissä ja luomutuotteiden järjestelmällinen käyttöönotto on mahdollista tilaaja-asiakkaan niin halutessa. 

Aloitteessa esitetään, että Tuusulan kunta ryhtyisi suosimaan lähiruoan käyttöä elintarvikehankinnoissa. Hankintalain näkökulmasta katsottuna lähiruoan käsite on ongelmallinen. On olemassa kovin monia käsityksiä siitä, mitä on lähiruoka. Lähiruoka-käsitteen sisällyttäminen hankinnan perusteeksi ei ole käyttökelpoinen. Hankintalain mukaan tuotetta ei voi hankkia sen alkuperämaan mukaan tai perustella hankintaa tuotantopaikan etäisyydellä käyttäjästä. Hankittavien tuotteiden suosiminen kaikissa muodoissaan on hankintalain vastaista. Hankittavan tuotteen tuoreus-, laatu- ja hygieniavaatimukset sen sijaan voidaan hyväksyä hankinnan kriteeriksi. Lähiruoan kannalta ongelmallista on se, että tuotantopaikka sinällään ei takaa tuotteen tuoreutta, korkeaa laatua tai korkeaa hygieniatasoa. Luonnonmukaisen tuotannon osalta vastaavaa käsitteen ongelmallisuutta ei ole, sillä luonnonmukaiselle tuotannolle on olemassa selkeät määritelmät ja tuotannossa on olemassa toimivat valvontajärjestelmät ja niitä tuotteita voidaan kilpailuttaa niillä perusteilla.

Ruoan tuottajan näkökulmasta hankittavilla elintarvikkeille ja tavarantoimittajille on monenlaisia vaatimuksia. Tuusulan kunnan Ruokapalveluiden päivittäin tuottama ateriapalveluiden määrä on liki 10 000 annosta, joten elintarviketoimittajan on kyettävä toimittamaan raaka-aineita melko suuria määriä. Hankintakaudella 1.1.2016-31.12.2016 esimerkiksi hankittiin perunoita n. 55 000 kg, porkkanoita n. 10 000 kg, broilerin lihaa n. 7 000 kg sekä vehnäjauhoja n. 3 700 kg. Juotavia maitotuotteita ostettiin yhteensä n. 220 000 litraa. Suurissa tarveainemäärissä on oleellista se, että hankittava tuote on pakkauskooltaan käyttötarkoitukseen sopiva ja jalostusasteeltaan tuotantoon soveltuvassa muodossa. Raaka-aineen saatavuus tulee olla taattu ympäri vuoden, toimitusvarmuuden on oltava hyvä sekä logistiset järjestelmät että tilausjärjestelmät tulee olla toimivat. Myös ruokapalvelun tuotanto- ja varastointitilat, henkilöstöresurssit ja hygieniakysymykset asettavat omat rajoituksensa hankittaville tuotteille. Esimerkiksi hankittavien porkkanoiden osalta hygieniavaatimukset tuotetta kilpailutettaessa ovat tiukat, sillä Tuusulassa on aikaisemmilla hankintakausilla ollut merkittäviä ongelmia hankitun kotimaisen porkkanan hygieniavaatimusten kanssa.

Nykyisistä elintarviketoimittajista tuusulalainen Mattilan viljatila, lammilainen perunantuottaja He-Vi Hasila ja tuoreiden leipätuotteiden toimittaja, lahtelainen Sinuhe KY sekä heidän tuotteensa täyttävät ainakin useimmat lähiruoalle esitetyt kriteerit. Tuotteet ovat suomalaisia ja omistajatuottajat ovat tiedossa sekä tuotteen matka eri elinkaaren vaiheessa tilalta käyttäjäasiakkaalle pystytään osoittamaan. Logistiikka, hygieeninen laatu ja muut ostajan kannalta oleelliset vaatimukset ovat kunnossa. Lihan, teolliset tuotteet, kuivatavaran, kasvikset ja hedelmät toimittavat tuusulalainen Meira Nova. Meira Novan pakasteet toimittaa tuusulalainen Fiinfrost Oy.

Tuusulan kunnan Ruokapalvelut on voimassaolevan hankintasopimuksen mukaisesti sitoutunut hankkimaan elintarvikkeet sovituilta toimittajilta kilpailutetun tuotevalikoiman mukaisesti. Mikäli tulevaisuudessa tilaaja-asiakas tilaa toisenlaisia tuotteita, kuten lähiruokaa ja luomuruokaa, ollaan Ruokapalveluissa valmiita kehittämään toimintaa ja tuotantoa haluttuun suuntaan. Olemme uudistumiskykyisiä ja pyrimme muutenkin huomioimaan toiminnassamme Tuusulan kunnan arvot ja toimimaan avoimesti, vastuullisesti sekä palveluhenkisesti. 

Julkisissa hankinnoissa tuotteita kilpailutettaessa on perinteisesti hinnan merkitys korostunut. Mikäli Tuusulassa aiotaan korostaa lähiruokaa ja luonnonmukaisesti tuotettua ruokaa, vaatii tämä päättäjiltä päätöksiä ja Ruokapalveluille varoja tämän valinnan mahdollisiin kustannuskorotuksiin.

Ehdotus / Kj 
Kunnanhallitus päättää

- hyväksyä ruokapalveluiden selvityksen aloitteen johdosta

- ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

- katsoa valtuutettu Antti Kaikkosen 19.3.2012 § 44 esittämän Tuusulan valtuuston keskiryhmän aloitteen ja Päivi Visurin 2.9.2013 § 113 esittämän aloitteen tulleen käsitellyksi.

---

Puheenjohtajan avattua asiassa keskustelun Ari Nyman esitti, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi ja selvitetään, voisiko Tuusulan kunta siirtyä luomumaidon käyttäjäksi. Myös Sari Heiskanen esitti asian palauttamista uudelleen valmisteltavaksi tuoden esille seuraavaa:

"Lähiruoka-asia on asenne- ja arvokysymys, joka ei tapahdu kuitenkaan pelkän päätöksen voimalla; täytyy mahdollistaa myös resurssit ruokapalveluille sen toteuttamiseen. Elintarvikkeiden hankintasopimus KuntaPron kanssa alkoi 1.8.2016 ja on voimassa toistaiseksi. Tämä sopimus tulee tarkastella uudestaan sekä pohtia onko oikea tahtotila ateriapalveluiden kustannustehokkuus ja kohtuulliset kustannukset. Hankintalaki näkökulmineen on ongelmallinen, mutta esimerkiksi Mikkeli ja Kiuruvesi toteuttavat menestyksekkäästi luomu- ja lähiruoan tarjoamista."

Päätös 
Kunnanhallitus päätti

-  palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.

__________

Kunnanhallitus 4.12.2017

Tuusulan kunnassa pääasiallinen elintarvikkeiden hankkija on tilaaja-tuottaja -mallin mukaisesti ruoan tuottajana toimiva Tuusulan kunnan Ruokapalveluyksikkö. Tarvittavat elintarvikkeet hankitaan KuntaPron kilpailuttamilta tavarantoimittajilta ja tuotteina käytetään pääasiassa kilpailutettuja sopimustuotteita. Elintarvikehankinnoissa hankintasopimus on tehty KuntaPron kanssa. Nyt käytössä oleva elintarvikkeiden hankintasopimus alkoi 1.8.2016 ja on voimassa toistaiseksi. Tämä sopimus tuottaa selvästi säästöjä kustannuksissa.

Tuusulan kunnan Ruokapalveluiden tehtävänä on tuottaa palvelusopimuksiin perustuvia, asiakaslähtöisiä ja kustannustehokkaita ruokapalveluja. Näillä periaatteilla ruokatuotanto on myös toteutettu. Tilaaja-asiakkaan pääasiallinen tahtotila on tähän mennessä ollut, että ostettavat ateriapalvelut saadaan kustannustehokkaasti tuotettuna ja kohtuullisin kustannuksin. Toistaiseksi palvelusopimusneuvotteluissa tilaaja-asiakkaan puolelta ei ole esitetty halukkuutta tai vaatimusta sille, että käytettävät elintarvikkeet tulisivat olla lähiruokaa tai luonnonmukaisin tuotantotavoin tuotettua. Nykyisessä, voimassaolevassa hankintasopimuksessa on luonnonmukaisen tuotantotavan sopimustuotteita saatavilla monissa eri tuoteryhmissä ja luomutuotteiden järjestelmällinen käyttöönotto on mahdollista tilaaja-asiakkaan niin halutessa. 

Aloitteessa esitetään, että Tuusulan kunta ryhtyisi suosimaan lähiruoan käyttöä elintarvikehankinnoissa. Hankintalain näkökulmasta katsottuna lähiruoan käsite on ongelmallinen. On olemassa kovin monia käsityksiä siitä, mitä on lähiruoka. Lähiruoka-käsitteen sisällyttäminen hankinnan perusteeksi ei ole käyttökelpoinen. Hankintalain mukaan tuotetta ei voi hankkia sen alkuperämaan mukaan tai perustella hankintaa tuotantopaikan etäisyydellä käyttäjästä. Hankittavien tuotteiden suosiminen kaikissa muodoissaan on hankintalain vastaista. Hankittavan tuotteen tuoreus-, laatu- ja hygieniavaatimukset sen sijaan voidaan hyväksyä hankinnan kriteeriksi. Lähiruoan kannalta ongelmallista on se, että tuotantopaikka sinällään ei takaa tuotteen tuoreutta, korkeaa laatua tai korkeaa hygieniatasoa. Luonnonmukaisen tuotannon osalta vastaavaa käsitteen ongelmallisuutta ei ole, sillä luonnonmukaiselle tuotannolle on olemassa selkeät määritelmät ja tuotannossa on olemassa toimivat valvontajärjestelmät ja niitä tuotteita voidaan kilpailuttaa niillä perusteilla.

Ruoan tuottajan näkökulmasta hankittavilla elintarvikkeille ja tavarantoimittajille on monenlaisia vaatimuksia. Tuusulan kunnan Ruokapalveluiden päivittäin tuottama ateriapalveluiden määrä on liki 10 000 annosta, joten elintarviketoimittajan on kyettävä toimittamaan raaka-aineita melko suuria määriä. Hankintakaudella 1.1.2016–31.12.2016 esimerkiksi hankittiin perunoita n. 55 000 kg, porkkanoita n. 10 000 kg, broilerin lihaa n. 7 000 kg sekä vehnäjauhoja n. 3 700 kg. Juotavia maitotuotteita ostettiin yhteensä n. 220 000 litraa. Suurissa tarveainemäärissä on oleellista se, että hankittava tuote on pakkauskooltaan käyttötarkoitukseen sopiva ja jalostusasteeltaan tuotantoon soveltuvassa muodossa. Raaka-aineen saatavuus tulee olla taattu ympäri vuoden, toimitusvarmuuden on oltava hyvä sekä logistiset järjestelmät että tilausjärjestelmät tulee olla toimivat. Myös ruokapalvelun tuotanto- ja varastointitilat, henkilöstöresurssit ja hygieniakysymykset asettavat omat rajoituksensa hankittaville tuotteille. Esimerkiksi hankittavien porkkanoiden osalta hygieniavaatimukset tuotetta kilpailutettaessa ovat tiukat, sillä Tuusulassa on aikaisemmilla hankintakausilla ollut merkittäviä ongelmia hankitun kotimaisen porkkanan hygieniavaatimusten kanssa.

Nykyisistä elintarviketoimittajista tuusulalainen Mattilan viljatila, lammilainen perunantuottaja He-Vi Hasila ja tuoreiden leipätuotteiden toimittaja, lahtelainen Sinuhe KY sekä heidän tuotteensa täyttävät ainakin useimmat lähiruoalle esitetyt kriteerit. Tuotteet ovat suomalaisia ja omistajatuottajat ovat tiedossa sekä tuotteen matka eri elinkaaren vaiheessa tilalta käyttäjäasiakkaalle pystytään osoittamaan. Logistiikka, hygieeninen laatu ja muut ostajan kannalta oleelliset vaatimukset ovat kunnossa. Lihan, teolliset tuotteet, kuivatavaran, kasvikset ja hedelmät toimittavat tuusulalainen Meira Nova. Meira Novan pakasteet toimittaa tuusulalainen Finnfrost Oy.

Tuusulan kunnan Ruokapalveluiden käyttämien elintarvikkeiden kotimaisuusaste on korkea, yli 85 %. Liha ja lihavalmisteet ovat 100 % suomalaista alkuperää samoin kuin maitotaloustuotteet ja peruna.  Ulkomaalaiset tuotteet ovat pääosin sellaisia, joita Suomessa ei kasvateta tai niitä ei saada riittäviä määriä esim. tonnikala, seiti, riisi, maissi, kotimaiset hedelmät ja vihannekset talvella sekä erilaiset mausteet. Tuotteiden korkealla kotimaisuusasteella ruokapalvelut pyrkii lisäämään suomalaista työllisyyttä, taloudellista hyvinvointia, huoltovarmuutta, tuoteturvallisuutta ja -jäljitettävyyttä.

Ruokapalvelut järjestää vuonna 2018 kokeilun, jossa tuusulalaisissa kouluissa nautitaan ruokajuomana D-vitaminoitua rasvatonta luomumaitoa. Tämän kokeilun mahdollistaa se, että maitotaloustuotteita toimittava Valio toi 1.9.2017 markkinoille Valtion ravitsemisneuvottelukunnan ravitsemussuosituksen mukaisen D-vitaminoidun rasvattoman luomumaidon. Lisäksi Valtioneuvosto on uudessa koulumaitojärjestelmässä nostanut luomumaidon tukitasoa, joka on n. 2,4 kertaa suurempi kuin tavallisen rasvattoman maidon. Tämän ansiosta luomumaito on enää n. 18 % kalliimpaa kuin vastaava normaali maito.

Tuusulan kunnan ruokapalvelut on voimassaolevan hankintasopimuksen mukaisesti sitoutunut hankkimaan elintarvikkeet sovituilta toimittajilta kilpailutetun tuotevalikoiman mukaisesti. Mikäli tulevaisuudessa tilaaja-asiakas tilaa toisenlaisia tuotteita, kuten lähiruokaa ja luomuruokaa, Ruokapalvelut on valmis kehittämään toimintaa ja tuotantoa haluttuun suuntaan. Ruokapalvelut on uudistumiskykyinen ja huomioi toiminnassa Tuusulan kunnan arvot ja toimimaan avoimesti, vastuullisesti sekä palveluhenkisesti. Vuonna 2018 Ruokapalvelut kartoittaa paikallisia toimijoita.
Julkisissa hankinnoissa tuotteita kilpailutettaessa on perinteisesti hinnan merkitys korostunut. Mikäli Tuusulassa aiotaan korostaa vielä enemmän lähiruokaa ja luonnonmukaisesti tuotettua ruokaa, vaatii se tulevaisuudessa päätöksiä linjauksista ja budjettia aiheeseen liittyen.

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä ruokapalveluiden selvityksen aloitteiden johdosta
  • ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • katsoa valtuutettu Antti Kaikkosen 19.3.2012 § 44 esittämän Tuusulan valtuuston keskiryhmän aloitteen ja Päivi Visurin 2.9.2013 § 113 esittämän aloitteen tulleen käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Tuula Hyttinen

Perustelut

 

 

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • katsoa valtuutettu Antti Kaikkosen 19.3.2012 § 44 esittämän Tuusulan valtuuston keskiryhmän aloitteen ja Päivi Visurin 2.9.2013 § 113 esittämän aloitteen tulleen käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.