Valmistelija
Virpi Sailas, kansliapäällikkö, virpi.sailas@tuusula.fi
Perustelut
Valtuusto § 95 / 8.6.2015
Valt § 95/8.6.2015
Risto Rämö esitti seuraavan Rehti Tuusula valtuustoryhmän aloitteen:
"Aivan viime päivinäkin ovat eräät Tuusulan kunnan keskeiset luottamushenkilöt valittaneet, ettei tieto kulje viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden kesken. Tämän aloitteen tavoitteena on osaltaan poistaa tätä ongelmaa, vaikkakin perusperiaate "viranhaltija esittelee ja luottamushenkilö päättää" ei ole muuttunut eikä näytä muuttuvankaan. Aloitteen toinen keskeinen tavoite on, että viranhaltijat ja luottamushenkilöt pystyisivät puhaltamaan samaan hiileen.
Jotta keskeisten viranhaltijoiden näkemykset saataisiin tiedoksi luottamushenkilöille samanaikaisesti ja saman sisältöisesti, pyydän kunnan johtoryhmää vastaamaan seuraaviin, Tuusulan kunnan tulevaisuuteen oleellisesti vaikuttaviin kysymyksiin:
- Luetelkaa viisi keskeistä Tuusulan vetovoimaan vaikuttavaa tekijää ja toimenpiteet, joilla vetovoimaa parannetaan.
- Mitkä ovat kunnan keskeisimmät investointikohteet ja niihin tarvittava rahoitus lyhyellä ja pitkällä tähtäyksellä? Ainakin viisi kohtaa kumpaankin.
- Kantanne kuntarakenteisiin? Onko Tuusulan ja Järvenpään liitos uhka vai mahdollisuus? Jos Tuusula hyväksyy muutoksia kuntarakenteisiin, tulisiko Keravan olla aina mukana?
- Miten uudistaisitte kunnan palvelurakennetta ja palveluverkkoa, välittömästi ja pidemmällä aikavälillä? Arvio kustannusvaikutuksista.
- Mitä mahdollisuuksia näette kuntalaisen verorasituksen säilyttämiseen nykytasollaan? Onko jokin verotyyppi, jota voisi suosia ja joku toinen, jota ei saisi käyttää?
- Millä keinoin (jälleen lyhyt ja pidempi tähtäys!) parantaisitte kunnan tuloslaskelmaa kunnan omin keinoin? Mitä pidätte tyydyttävänä vuosikatetasona?
- Tuusulan kunnan velka/asukas on vielä hyvin maltillisella tasolla. Kuinka paljon velkaa voidaan kasvattaa (käyttötarkoitukset?) vai onko velka vain siirrettyä verotusta?
- Mitä mieltä olette nykyisestä kouluverkosta ja lukioiden määrästä? Toimenpiteet?
- Kuntayhteistyön mahdollisuudet? Konkreettiset ehdotukset ja aikataulut? Vastuuttaminen?
- Kunnan henkilöstön määrä? Kouluttaminen tulevaisuuden haasteisiin?"
Päätös
Aloite päätettiin lähettää kunnanhallituksen valmisteltavaksi.
_________
Kunnanhallitus 20.2.2023
Toteamme, että kunnallamme on vahva kuntastrategia, joka ohjaa toimintaamme ja asettaa tavoitteet tulevaisuudelle. Olemme parhaillaan laatimassa elinvoimaohjelmaa. Vuonna 2022 yhdessä tarkastelimme kunnan asuntopoliittista ohjelmaa ja laadimme palveluiden kehittämistä koskevan suunnitelmaan. Päättäjien ja viranhaltijoiden yhteistyö on tiivistä ja uskomme, että Tuusulassa vuoropuhelu toimii.
1. Luetelkaa viisi keskeistä Tuusulan vetovoimaan vaikuttavaa tekijää ja toimenpiteet, joilla vetovoimaa parannetaan.
Tuusulan kunnan keskeisiä vetovoimaan vaikuttavia tekijöitä ja toimenpiteitä ovat monipuoliset asumisen mahdollisuudet ja houkuttelevat asumis- ja yritysalueet, palveluverkko-ohjelma ja sen toteuttaminen, peruspalveluiden laatu ja saatavuus, laajat luonto- ja liikuntamahdollisuudet, hyvä työnantajakuva, kuntalaisten osallisuus ja vaikuttamismahdollisuudet sekä sujuvat ja toimivat liikenneyhteydet. Lisäksi vetovoimaan vaikuttavat myös keskeisten yritysalueiden ja infrahankkeiden toteutuminen, esimerkkinä IV-kehän alue.
Yhtenä keskeisenä kilpailuetuna voidaan pitää kuntamme sijaintia sekä saavutettua kasvua ja hyviä kasvunäkymiä. Yritykset haluavat tulla kuntaan, jossa sekä väkiluku että sen mukana ostovoima kasvavat. Yritys ei jää alueelle yksin, vaan alueiden profiloinnilla ympärille voi muodostua parhaimmillaan yrityksen toiminnalle hyödyllinen verkosto. Kasvu tuo meille tuloja kaikista kolmesta verotulolajista. Laajenevan veropohjan ansiosta voimme investoida ja parantaa palveluitamme. Määrää tärkeämpää ovat kuitenkin laatutekijät. Kasvu näkyy myös vireytenä ja tarkoittaa lisää tapahtumia ja näkyvyyttä. Kasvu tulee kuitenkin tehdä vastuullisesti ja parhaimmillaan rakennamme ilmasto-ohjelmaa. Ilmastotyöhön pitää sitoutua yhdessä sekä kuntalaisten että yritysten kanssa.
Meidän on pidettävä huolta elinvoimaan liittyvistä kilpailukykytekijöistä, kuten työpaikka- ja työllisyyskehityksestä, rakentamisesta ja asuntotuotannosta, investointien kohdentumisesta alueellemme, matkailusta, tapahtumista, liikenneyhteyksistä ja henkilöstöön liittyen osaamisen kehittämisestä ja palkkakehityksestä. Yhä enemmän houkuttelemme ja saamme pitovoimaa kuitenkin pehmeämmistä elinvoimatekijöistä, joita ovat kunnan identiteetti, avoin ilmapiiri, yhteisöllisyys, luottamus ja arvostus, osallistumisen mahdollisuudet, koettu elämänlaatu, hyvinvointi ja turvallisuuden tunne ja viihtyvyys. Näemme, että Tuusulassa perusta menestymiselle on vahva, koska kilpailukykytekijät ovat hyvällä tasolla. Jatkossa menestymisemme tulee kuitenkin perustumaan yhä enemmän veto- ja pitovoimaan ja maineeseen. Nyt onkin elinvoimaohjelman laadinnassa hyvä pysähtyä, miten veto- ja pitovoimatekijöitä kehitetään. Kuinka tyytyväisyyttä asuin- ja elinympäristöön yhä kehitetään tai viihtyisyyttä lisätään, kuinka kunta voi auttaa yhteisöllisyyden muodostumisessa ja yhä enemmän osallistaa, ottaa kuntalaisia ja yrittäjiä mukaan kehittämiseen? Ikäihmisille suunnattuja palveluita tulee erityisesti kehittää.
2. Mitkä ovat kunnan keskeisimmät investointikohteet ja niihin tarvittava rahoitus lyhyellä ja pitkällä tähtäyksellä? Ainakin viisi kohtaa kumpaankin.
Tuusulan kunnassa on hyväksytty palveluverkkosuunnitelma ja sitä toteuttava palveluverkko-ohjelma. Keskeiset hankkeet ovat lukio ja kulttuuritalo Monio, Tuusulanjärven kampus, Rykmentinpuiston monitoimikampus, Riihikallion monitoimikampus, Lahelan monitoimikampus ja hyvinvointialueen kanssa toteutettava hyvinvointikeskus sekä näitä tukevat infra- ja tiehankkeet. Focus-alue kokonaisuudessaan on kunnalle erittäin keskeinen.
3. Kantanne kuntarakenteisiin? Onko Tuusulan ja Järvenpään liitos uhka vai mahdollisuus? Jos Tuusula hyväksyy muutoksia kuntarakenteisiin, tulisiko Keravan olla aina mukana?
Tuusulan kunnalla on hyvät mahdollisuudet kehittyä itsenäisenä kuntana, jolla on veto- ja pitovoimaa. Tuusulan kunta toteuttaa hyvää yhteistyötä Järvenpään ja Keravan sekä KUUMa alueen kanssa ja tätä tulee edelleen kehittää. Muodostamme parhaillaan TE25-uudistukseen liittyen työllisyysaluetta.
4. Miten uudistaisitte kunnan palvelurakennetta ja palveluverkkoa, välittömästi ja pidemmällä aikavälillä? Arvio kustannusvaikutuksista.
Tuusulan kunnassa on laadittu palveluverkko-ohjelma ja valtuuston marraskuussa 2022 hyväksymä palveluiden järjestämistä ja palveluverkkoa koskeva suunnitelma, jossa on kuvattu Tuusulan tulevaisuuden tarpeet ja toteutustavat. Palveluverkko-ohjelmasta raportoidaan kerran kuukaudessa. Kasvun ja talouden hallintaohjelma on laadittu mallintamaan kunnan pitkän aikavälin taloudellista kehitystä.
5. Mitä mahdollisuuksia näette kuntalaisen verorasituksen säilyttämiseen nykytasollaan? Onko jokin verotyyppi, jota voisi suosia ja joku toinen, jota ei saisi käyttää?
Tällä hetkellä Tuusulan kunnalla ei ole tarvetta verojen korotuksiin. Tämä saavutetaan kunnan pitäessä kiinni kasvun määrällistä ja laadullisista tavoitteista.
6. Millä keinoin (jälleen lyhyt ja pidempi tähtäys!) parantaisitte kunnan tuloslaskelmaa kunnan omin keinoin? Mitä pidätte tyydyttävänä vuosikatetasona?
Tuusulan kunnan on tärkeää pitää kiinni verotulojen kasvusta, jotta suunnitellut investoinnit saadaan rahoitettua. Käyttötalous on pidettävä maltillisena ja huomioida, että uusia kustannuksia lisääviä avauksia ei tehdä. Kunta arvioi jatkuvasti vaihtoehtoisia palveluiden tuottamistapoja.
7. Tuusulan kunnan velka/asukas on vielä hyvin maltillisella tasolla. Kuinka paljon velkaa voidaan kasvattaa (käyttötarkoitukset?) vai onko velka vain siirrettyä verotusta?
Tuusulan kunnan velkamäärä kasvaa palveluverkkouudistuksen myötä, ja velankantokykyä on arvioitu kasvun ja talouden hallintaohjelmassa.
8. Mitä mieltä olette nykyisestä kouluverkosta ja lukioiden määrästä? Toimenpiteet?
Tuusulan kunnan kouluverkko on erittäin toimiva palveluverkkouudistuksen toteuduttua. On tärkeää, että saamme terveelliset ja turvalliset tilat oppilaille ja henkilökunnalle. On hyvä, että meillä on elinvoimainen Tuusulan lukio, jossa on kolme toimipistettä.
9. Kuntayhteistyön mahdollisuudet? Konkreettiset ehdotukset ja aikataulut? Vastuuttaminen?
Kuntayhteistyömahdollisuuksia on erityisesti liikunta- ja kulttuuripalveluissa.
Liikuntapalveluiden osalta on tehty yhteiskartoituksia Järvenpään ja Keravan kanssa. Konkreettisia yhteisesti pohdittavia hankkeita ovat muun muassa maauimalahanke, ja muiden merkittävien ja seutukunnallista lisäarvoa tuovien hankkeiden toteuttaminen. Lisäksi alueellisesti kannattaa pohtia pienempiä käyttäjäryhmiä palvelevien harrastuspaikkojen toteuttamista kuntayhteistyönä. Kulttuurimahdollisuuksissa erityisesti museoyhteistyö on alueellisesti laajaa, sekä museotoiminnan että projektien osalta. Lisäksi on erilliskysymyksiä, joiden osalta on tarkasteltava laajemmin kuntayhteistyön mahdollisuuksia. Esimerkkinä tästä on ympäristökeskuksen palvelut ja toiminta. Yhteistyötä tarvitaan myös hyvinvointialuemuutoksen myötä esimerkiksi TE-palveluiden toteuttamisessa.
10. Kunnan henkilöstön määrä? Kouluttaminen tulevaisuuden haasteisiin?
Henkilöstömäärä 31.12.2022 on noin 1651 henkilöä, joista vakituisia henkilöitä 1318, määräaikaisia 319 ja työllistettyjä 14.
Tuusulan kunta on laatinut kuntastrategian tueksi Osaaminen ja kyvykkyydet keino-ohjelman, jonka tarkoituksena on tunnistaa strategisesti merkittäviä osaamistarpeita ja varmistaa, että tulevaisuudessakin henkilöstön osaaminen on hyvällä tasolla ja kunta on vetovoimainen työnantaja. Henkilöstön osaamista kartoitetaan vuosittain henkilöstö- ja koulutussuunnitelman laatimisen yhteydessä sekä työhyvinvoinnin osaamiskyselyllä. Tuusula suhtautuu työnantajana myönteisesti osaamisen kehittämiseen. Henkilöstöllä on hyvät mahdollisuudet kouluttautua niin sisäisissä kuin ulkoisissa koulutuksissa. Koko henkilöstöllä on käytössään Eduhousen laaja koulutusvalikoima. Keudan kanssa valmistellaan vuodelle 2023 esihenkilöiden laajaa koulutuskokonaisuutta. Tämän lisäksi henkilöstölle järjestetään mm. johtamis- ja työyhteisövalmennuksi