Valmistelija
Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi
Perustelut
Lilli Salmi ja kokoomuksen valtuustoryhmä on 9.3.2020 tehnyt valtuustoaloitteen Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän edunvalvonnan tarkentamisesta. Aloitteen mukaan kuntayhtymässä tulisi pystyä vastaamaan kustannusten kasvuun hillitsevästi ja taloudellisesti palvelutarpeen lisääntymiseen ja silti varmistamaan myös riittävän laadukas palvelutaso. Tämä edellyttää aloitteen tekijöiden mukaan Tuusulan kunnan edunvalvonnan terävöittämistä ja sitä tukevaa viestintää. Keusoten edunvalvontaan tulisi laatia tarkennettu kunnan sisäisesti noudatettava toimintatapa, jolla varmistetaan riittävä tiedonkulku, avoimuus ja mahdollisuus evästää valmistelua.
Tammikuussa 2019 toimintansa aloittanut, kuuden kunnan muodostama, Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä muuttui hyvinvointialueeksi 1.1.2023, jolloin sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyi hyvinvointialueille. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue on vastannut 1.1.2023 alkaen Tuusulan ja viiden muun Keski-Uudenmaan kunnan sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä. Kaikki hyvinvointialueen palvelut jatkuivat vuodenvaihteen yli keskeytymättä.
Hyvinvointialueet ovat kunnista ja valtiosta erillisiä julkisoikeudellisia yhteisöjä, joilla on alueellaan itsehallinto. Aluevaaleilla valittu aluevaltuusto vastaa hyvinvointialueen toiminnasta ja taloudesta ja käyttää hyvinvointialueen ylintä päätösvaltaa. Muutoksen yhteydessä kunnan mahdollisuus omistajaohjaukseen päättyi. Hyvinvointialueen asiakkaat ovat kuitenkin alueellaan sijaitsevan kunnan asukkaita ja hyvinvointialueuudistus ei muuta kunnan lakisääteistä roolia kuntalaisten hyvinvoinnin edistäjänä. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämistehtävä on kuntien ja hyvinvointialueiden yhteinen tehtävä. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (L611/2021) määrittelee kuntien ja hyvinvointialueiden tehtäviä ja neuvotteluita. Kunnilla on edelleen vahva edunvalvonnallinen intressi ja rooli suhteessa hyvinvointialueisiin. Kunnat haluavat varmistaa, että asukkaiden tarpeet, alueelliset olosuhteet, palvelujen saatavuus ja saavutettavuus sekä vaikuttavuus toteutuvat. Keskeistä on miten kunnat ja hyvinvointialueet tekevät yhteistyötä ja toimivat yhdessä alueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.
Edunvalvonnan strategiset tavoitteet ja keinot
Hyvinvointialueen aloitettua toimintansa 1.1.2023 Tuusulan kunta on siirtynyt omistajaohjauksesta edunvalvontaan ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kumppaniksi. Hyvinvointialueen strategia (2023-2025) määrittää hyvinvointialueen toiminnan ja talouden pitkän aikavälin painopisteet ja tavoitteet (Laki hyvinvointialueesta, 41 §). Palvelustrategia on osa hyvinvointialueen strategiaa. Palvelustrategia kokoaa hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvan sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastustoiminnan pitkän aikavälin tavoitteet huomioiden asukkaiden tarpeet, alueelliset olosuhteet, palvelujen saatavuus ja saavutettavuus sekä kustannusvaikuttavuus (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä, 11 §). Palvelustrategiassa asetetaan tavoitteet strategiakaudella tuotettavien palveluiden määrälle, laadulle, saatavuudelle ja kustannuksille. Palvelustrategiaa täydentää pelastustoimen palvelutasopäätös (Laki pelastustoimen järjestämisestä, 6 §). Keski-Uudellamaalla hyvinvointialuestrategiaa ja palvelustrategiaa valmisteltiin erillisinä asiakirjoina. Keski-Uudenmaan kunnilla oli mahdollisuus osallistua strategiatyöhön toimielimiin valittujen edustajien ja lausuntojen kautta syksyllä 2022. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen strategia ja palvelustrategia hyväksyttiin aluevaltuuston kokouksessa 8.12.2022. Strategian toteutumista seurataan vuosittain.
Tuusulan kuntastrategian (2021-2025) päämäärinä on luoda mahdollisuuksia kasvaa ja menestyä, elää hyvää elämää ja kehittyä kestävästi. Strategiaa toteuttamaan on laadittu edunvalvonnan strateginen keino-ohjelma. Vaikuttamisen ja yhteistyö (edunvalvonta) -ohjelman kehittämisen kärjet ovat elinvoiman edistäminen, hyvinvoinnin edistämisen ja TE-palveluiden siirto kunnille. Tämän lisäksi ohjelmassa on kuvattu muita kunnan edunvalvonnan sekä yhteistyön sekä vaikuttamisen keskeisiä kohteita. Hyvinvoinnin edistämisessä keskeistä ovat hyvinvointialueen palvelut Tuusulan kunnan näkökulmasta, palveluiden verkko, kunnan ja hyvinvointialueen toimiva yhteistyö sekä hyvinvoivan sivistyskunnan rakentaminen. Vaikuttaminen ja yhteistyö -ohjelmassa määritetään hyvinvointialueen edunvalvonnan tavoitteet seuraavasti:
- Etelä-Tuusulan Tulevaisuuden sote-keskuksen rakentaminen, Tulevaisuuden sote-keskukseen tulevat myös täyden palvelun perhekeskuksen palvelut. Valtio on hyväksynyt hyvinvointialueemme investointisuunnitelman, jossa sote-keskus on mukana.
- Tavoitteenamme on säilyttää lähivastaanottopisteet Jokelassa ja Kellokoskella.
- Haluamme edistää toimivia ja sujuvia yhdyspintoja kunnan ja hyvinvointialueen välillä.
- Haluamme edistää sujuvia liikenneyhteyksiä hyvinvointialueen palveluihin.
- Tavoitteemme on toteuttaa hypa-kortteli Rykmentinpuistoon.
Vaikuttamisen ja yhteistyön ohjelman tavoitteiden toteutumista seurataan säännöllisesti ja niistä raportoidaan luottamuselimille vuosittain.
Loppuvuodesta 2022 saatiin tieto, että valtio myöntää rahoituksen Tulevaisuuden sote-keskuksen rakentamiseksi Hyrylään. Tulevaisuuden sote-keskukseen tulevat myös täyden palvelun perhekeskuksen palvelut sekä kokoontumistiloja tuusulalaisten käyttöön. Kokoontumistiloissa huomioidaan erityisesti ikäihmisten ja erityisryhmien tarpeet.
Keski-Uudenmaan kunnat ja Keusote-kuntayhtymä ovat tehneet yhdyspintatyötä aina kuntayhtymän valmisteluvaiheesta saakka. Keusoten ja kuntien välistä yhdyspintaa, sen rakenteita ja toimintatapoja on kehitetty osana hyvinvointialuevalmistelua. Yhdyspintojen organisaatio perustuu jatkossalin vastinparimalliin niin strategisella, taktisella kuin operatiivisellakin tasolla.
Vahvaan yhdyspintatyöhön on sitouduttava. Strategisiin asiakirjoihin määritettyjen tavoitteiden toteutumisesta vastaa kunnan johto. Kunnan johtoryhmän ja poliittisen johtoryhmän yhteiskokouksissa käsitellään kuukausittain hyvinvointialueen edunvalvonnan ja yhdyspintatyön kysymyksiä. Hyvinvointialueen valtuustoon, hallitukseen ja muihin toimielimiin on valittu tuusulalaisia edustajia, joilla on keskeinen rooli tuusulalaisten palveluiden varmistajana. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen onnistuminen vaatii laadukasta monitoimijaista yhteistyötä hyvinvointialueen kanssa. Yhdyspinnalla työskentelee lukuisia viranhaltijoita ja työntekijöitä, jotka varmistavat tuusulalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edellytyksiä työssään. Yhteistyötä tehdään yhdyspinnalle määritetyissä rakenteissa niin strategisella, taktisella kuin operatiivisella tasolla työryhmissä ja asiakaskohtaamisissa.
Ehdotus
Esittelijä
Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää
- osaltaan hyväksyä edellä esitetyn aloitevastauksen
- ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että
valtuusto päättää
- katsoa Lilli Salmen ja kokoomuksen valtuustoryhmän 9.3.2020 esittämän aloitteen tulleen käsitellyksi.
Päätös
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päätti
- osaltaan hyväksyä edellä esitetyn aloitevastauksen
- ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että
valtuusto päättää
- katsoa Lilli Salmen ja kokoomuksen valtuustoryhmän 9.3.2020 esittämän aloitteen tulleen käsitellyksi.