Tekninen lautakunta, kokous 24.1.2023

§ 9 Kellokosken Joenrannan asemakaava-alueen kunnallistekniikan ja viheralueiden suunnittelu

TUUDno-2022-2448

Valmistelija

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

 Tuusulan kunta on perustanut 16.12.2019 Yhdyskuntatekniikan suunnittelu ja rakennuttamispalveluiden dynaamisen hankintajärjestelmän 2020-2022 (DPS), jonka sisällä kilpailutetaan erilaisia yhdyskuntatekniikan suunnittelu- ja rakentamispalveluiden hankintoja. Dynaaminen hankintajärjestelmän voimassaoloa on jatkettu 7.12.2022 tehdyllä ilmoituksella.

Tuusulan kunta on kilpailuttanut DPS osa-alueeseen 4. Tie-, katu- ja aluetekniikka valittujen toimittajien kesken Kellokoskella sijaitsevan Joenrannan asemakaava-alueen kunnallistekniikan ja viheralueiden rakennussuunnittelun. Hankinnassa noudatetaan DPS:ää koskevaa sopimusta, jollei hankekohtaisesti ole muuta mainittu. Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukainen dynaaminen hankintajärjestelmä, johon kaikki halukkaat ehdokkaat voivat osallistua koko sen keston ajan.

Suunnittelukohteena on Kellokosken taajamakeskuksen pohjoispuolelle kaavoitettu uusi Joenrannan asuinalue. Kaava mahdollistaa noin 80 pientalon ja 400 asukkaan asuinalueen muodostumisen Keravanjoen läheisyyteen. Alueen pinta-ala on noin 25 ha. Tavoitteena on, että alueelle muodostuu laajaan rantapuistoon tukeutuva pientalovaltainen asuinalue, mistä on hyvät kevyen liikenteen yhteydet rantapuistoon ja keskustaan. Tehtävä käsittää MRA 41 §:n mukaiset katu- ja puistosuunnitelmat sekä niiden pohjalta edelleen laadittavat rakentamissuunnitelmat suunnittelualueen kunnallistekniikan ja viheralueiden toteuttamiseksi. Tavoitteena suunnittelussa on pyrkiä mahdollisimman vähähiilisiin ratkaisuihin, jotta hankkeen hiilijalanjälki saataisiin minimoitua.

Työ on aloitettava viimeistään 15.2.2023. Suunnitelman tulee olla kokonaisuudessaan valmis ja tilaajalle luovutettu 6.11.2023. Välitavoitteena on, että nähtäville laitettavat katu- ja puistosuunnitelmat ovat valmiit 26.6.2023 mennessä.

Hankintailmoitus julkaistiin Cloudia kilpailutusportaalin kautta 1.12.2022 (TUUDNo-2022-2448). Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin, vertailuna halvin hinta. Halvinta hintaa käytetään valintaperusteena, koska suunnitelmien laadullisuus on otettu huomioon tarjokkaiden soveltuvuusvaatimuksissa ja tehtävää säätelevän normiston kautta.

Tarjousten avaus ja tarjouspyynnönmukaisuus

Tarjouksia saatiin määräaikaan 10.1.2023 klo 12:00 mennessä kuusi kappaletta: AFRY Finland Oy, A-Insinöörit Civil Oy, FCG Finnish Consulting Group Oy, Maveplan Oy, Ramboll Finland Oy ja Sitowise Oy. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä 19.12.2022 klo 12:00 asti.   Tarjoukset avattiin suljetussa tilaisuudessa 11.1.2023. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei ollut.

Avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Osasta tarjouksista ei yksiselitteisesti käynyt ilmi, onko yrityksellä vaadittu määrä (3 kpl) referenssejä vastaavista kunnallistekniikan ja viheralueiden suunnittelutehtävistä viimeisen viiden vuoden ajalta, joissa toimeksiannon yhtenä perusteena on ollut suunnitteluratkaisujen mahdollisimman pieni hiilijalanjälki. Samoin osasta tarjouksista ei yksiselitteisesti käynyt ilmi, täyttävätkö tarjotut henkilöt kokemukseltaan ne soveltuvuusvaatimukset, jotka tarjouspyynnössä oli esitetty. Näiltä osin tarjouksia pyydettiin täsmentämään. Referenssejä ei kuitenkaan sallittu enää muuttaa (parantaa). Täsmennykset tuli antaa 13.1.2023 klo 12:00 mennessä.

A-Insinöörit Civil Oy ei toimittanut pyydettyjä täydennyksiä ja suljettiin pois kilpailusta. Muut täydennykset tulivat määräajassa. Maveplan Oy:tä pyydettiin lisätäsmennyksiä käytetyistä hiilijalanjäljen laskentamenetelmistä referenssikohteissa. Täsmennys toimitettiin määräaikaan 16.1.2023 klo 14:00 mennessä.

Tarjousvertailu

 Tarjouspyynnössä oli kerrottu, että ehdot täyttäneistä tarjoajista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättänyt konsultti. Palveluntuottajaksi valitaan yksi toimija.

Tarjoukset olivat seuraavat (alv 0 %):

AFRY Finland Oy: 144 500,00 €

FCG Finnish Consulting Group Oy: 167 920,00 €

Maveplan Oy: 106 700,00 €

Ramboll Finland Oy: 178 500,00 €

Sitowise Oy: 219 800,00 €

Kokonaistaloudellisesti edullisimman hinnan on antanut Maveplan Oy. Maveplan Oy:n kanssa on käyty tarjouksen selonottoneuvottelu 18.1.2023, jossa on todettu, että työn sisältö ja tavoitteet on ymmärretty yhteneväisesti.

Liitteet

Cloudia -ilmoitus, tarjouspyyntö, tarjouspyyntöön liittyvät kysymykset ja vastukset, tarjousten avauspöytäkirja ja tarjousten vertailu.

Toimivalta

 Tuusulan kunnanvaltuuston 10.12.2018 § 150 hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan tekninen lautakunta päättää suunnitteluhankinnoista, joiden arvo ylittää 100 000 euroa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää, että

  • Joenrannan asemakaava-alueen kunnallistekniikan ja viheralueiden rakennussuunnittelijaksi valitaan Maveplan Oy
  • oikeuttaa yhdyskuntatekniikan päällikön solmimaan toimeksiannosta sopimuksen
  • tarkistaa ja hyväksyä päätös välittömästi kokouksessa.

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valitun tarjoajan kanssa tehdään erillinen kirjallinen toimeksiantosopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

pormestari, kansliapäällikkö, kuntakehitysjohtaja, työpäällikkö, kunnossapitopäällikkö, kunnanpuutarhuri, vesihuoltojohtaja, maankäyttöpäällikkö, kaavapäällikkö, tomi.hurme@tuusula.fi; markus.kytola@afry.com; hamikar.bergroth@ains.fi; tarjoukset@fcg.fi; sanna.pitkanen@maveplan.fi; eveliina.majuri@ramboll.fi; pia.kopponen@sitowise.com

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Sörnäistenkatu 1, 00580 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi