Perustelut
Tuusulan kunnan yhdyskuntatekniikassa on laadittu Pellavamäen asemakaava-alueen katusuunnitelmaehdotus, piir.no 2133/1,4-6,10-12,20-22,30,31,35-37,40,41,50-52. Katusuunnitelmaehdotus on ollut yleisesti nähtävillä 15.12.-28.12.2022.
Lähtökohdat
Katusuunnitelmaehdotus koskee Pellavamäen kaava-alueen uusien katujen rakentamista. Pellavamäen uusi kaava-alue sijoittuu Etelä-Tuusulaan, Riihikallioon. Tarkemmin uudet katualueet sijoittuvat Pellavamäentien-Ruotsinkyläntien-Pähkinämäentien risteyksen lähettyville Pellavamäen länsi- ja pohjoispuolelle.
Pellavamäen kaava-alueen uusien katujen rakentuminen on tarkoitus alkaa keväällä tai alkukesästä 2023.
Maaperä
Maaperä vaihtelee kalliosta pehmeikköön. Maaperässä on savea, silttiä, hienoa hietaa, hiekkaa ja moreenia.
Nykyinen maanpinta alueella vaihtelee tasolla +64,00…+40,00.
Liikenne- ja katutekniset ratkaisut
Pellavamäentien-Ruotsinkyläntien-Pähkinämäentien liittymän liikenneturvallisuutta parannetaan ja pääajosuuntaa muutetaan. Ruotsinkyläntie-Pellavamäentie suunta tulee olemaan uuden liittymän myötä etuajo-oikeutettu. Pähkinämäentielle tulee väistämisvelvollisuus. Pellavamäentielle on suunniteltu uusi kevyen liikenteen väylä kadun länsipuolelle. Pellavamäentielle tulee myös uusi pysäkkisyvennys etelän suuntaan. Pohjoissuunnan ajoratapysäkki siirtyy pohjoisemmas. Pellavamäentielle myös uusia keskisaarekkeellisia suojateitä.
Uusien katujen ajoradat ovat leveydeltään 5,5 metrisiä ja kevyen liikenteen väylät 3 metrisiä. Peltosirkunpolku on suunniteltu 4 metriä leveänä maatalouskoneet huomioiden.
Päällysteet ja istutukset
Ajoratojen rakennekerrospaksuudet vaihtelevat alueella 0,75-1,06 metriin. Kaikki ajoradat päällystetään asfaltilla. Alueen kevyen liikenteen väylien rakennekerrospaksuudet vaihtelevat 0,70-0,94 metriin. Kaikki katualueilla sijaitsevat kevyen liikenteen väylät päällystetään asfaltilla. Uudet kevyen liikenteen väylät erotetaan pääosin betonisin reunakivin ajoradasta. Rakennekerrosten alapuolista pengertäyttöä, massanvaihtoa ja vaahtolasimurskekevennystä tulee Pellavamäentien länsipuolelle maanpinnan korkeuseroista ja pehmeiköstä johtuen. Lisäksi Kirjokertuntien rakentamisessa tulee louhintaa. VL-alueiden puistopolut tehdään kivituhkapintaisina.
Uusia istutuksia ei ole suunniteltu. Puistoalueilla pyritään säilyttämään nykyinen puusto.
Vesihuolto ja kaapelit
Pellavamäen uudelle kaava-alueelle on suunniteltu uusi jätevesipumppaamo, joka varataan myös alueen laajentumiseen tulevaisuudessa. Uutta vesijohtoa alueelle on suunniteltu yhteensä 1040 metriä. Uutta jätevesiviemäriä alueelle on suunniteltu yhteensä 1190 metriä.
Pellavamäen uudella kaava-alueella sijaitsee nykyisin jo Elisan, Carunan ja DNA:n kaapeleita. Näiden operaattoreiden kaapeliverkosto tulee alueen rakentumisen myötä laajentumaan myös uusille katualueille.
Kuivatus
Alueella sijaitsee nykyisin itä-länsisuuntaisesti avo-oja sekä hulevesiviemäri, joka tuo läntisen suunnan asuinalueiden hulevedet uuden Pellavamäen kaava-alueen läpi. Suunnitelmien kuivatus perustuu avo-ojiin ja hulevesiviemäreihin. Länsisuunnasta tulevia hulevesiä on tarkoitus pyrkiä viivyttämään Pellavamäentien länsipuolelle rakentuvassa uudessa hulevesialtaassa ennen niiden johtamista eteenpäin nykyisiä avo-ojia pitkin. Kuivatusta varten toteutetaan hulevesialtaan ja uusien rumpujen lisäksi uutta hulevesiviemäriä yhteensä noin 1355 metriä.
Valaistus- ja sähköistys
Vanhat valaisimet suunnittelualueelta saneerataan ledeiksi. Uusille kaduille tulee led-valaistus.
Esteettömyys
Jyrkkä luiskaisiin kohtiin on suunniteltu kaiteet. Alueen suojatiet on lisäksi suunniteltu esteettömyysohjeiden mukaisesti.
Katusuunnitelmaehdotuksesta on jätetty 2 muistutusta nähtävillä olon aikana.
Muistutus 1, Alueen maanomistajat
"Esitämme seuraavan muistutuksen ko. katusuunnitelmaehdotuksesta:
- korttelin 8525 olevan tontin nro 2 viemäriliitos on hoidettu paineviemärin kautta ja koska paineviemäri kulkee tulevan tontin läpi niin olisi viisasta saada ko. tontin viemäri muutetuksi viettoviemäriksi ja se tapahtuisi parhaiten niin, että uusi viemäriliitos tapahtuisi tulevien tonttien 6 ja 7 eteläpyykin nro 16 eteläpuolelle, samaan paikkaan olisi syytä hoitaa myös hulevesiputken pää. Tästä asiasta on ollut Sahlakarin ja Hurmeen kanssa, mutta muutosta ei ole tehty suunnitelmapiirustukseen. Ko. tontti ei tarvitse uutta vesiliittymä, koska olemassa oleva liittymä säilyy."
- kortteli 8522 tontti 3 pohjoiskulma, ritiläkaivon S259 putkenkorko liian alhaalla, koska sadevesikaivon S19 putkikorko on korkeammalla kuin lähtökaivon korko
- kortteli 8522 tontti 1 eteläpää (VL-alue), kadun reunaoja pitäisi myös tehdä ojaa, muuten jää kevyen liikenteen raitin itäpuolelle vesiallas, mikäli vesi ei imeydy kevyeen liikenteen raitin rakenteisiin (kaavan et-6-kohta)
Vastine 1
Muistutuksessa tehtyihin esityksiin on vastattu alle:
- Aiemmin maanomistajien kanssa käydyssä kokouksessa kys. asioiden korjauksista on sovittu lopullisiin rakennussuunnitelmiin. Nyt hyväksytetään kuitenkin vain katusuunnitelmia, joissa putkiasioita ei ole esitetty täydessä laajuudessaan tai lopullisessa rakennussuunnitelma tarkkuudessaan. Putkimuutokset tullaan siis päivittämään vielä lopullisiin rakennussuunnitelmiin yksityiskohtineen oikein, mutta niitä ei tässä kohdin hyväksytetä erikseen.
- Sama vastaus kuin edelliseen. Korkovirhe ja viettosuunta tullaan korjaamaan lopullisiin rakennussuunnitelmiin yksityiskohtineen.
- Korttelin 8522 tontti 1 eteläpuolella, VL-alueella, sijaitsee nykyinen oja, johon kevyen liikenteen raitti 1 itäpuolella syntyvät pintavedet ohjataan rummulla polun alitse. Vesiallasta ei näin ollen pääse syntymään.
Muistutus 2, Keski-Uudenmaan polkijat ry
”Olemme tutustuneet Pellavamäen asemakaava-alueen katusuunnitelmaehdotukseen, ja verranneet valittuja ratkaisuja Väyläviraston ohjeeseen 18/2020: Pyöräliikenteen suunnittelu sekä Tuusulan pyöräliikenteen edistämissuunnitelmaan.
Pellavamäentiellä on ehdotuksessa ajoradan rinnalle piirretty yhdistetty pyörätie kiinni ajorataan välillä Peltosirkunkuja-Sotkantie. Ehdotamme erottelualueella pyörätien ja ajoradan väliin erottelukaistaa. Erottelukaista toimii talvella myös lumitilana ja mahdollistaa paremman talvikunnossapidon. Kesäaikaan
erottelukaista tekee pyörällä ja kävellen liikkumisesta miellyttävämpää. Pyöräliikenteen suunnitteluohjeen kappaleet 4.4.3 ja 4.4.4 antavat mitoitusohjeita toimivasta erottelukaistasta ja lumitilasta. Tässä ympäristössä kadulla on reilusti tilaa huomioida nämä.
Katusuunnitelmaehdotuksessa ei ole käsitelty ennustettua liikennemäärää. Kaksisuuntaisen pyörätien ja jalkakäytävän leveydeksi kirjattu 3,0 m on valitettavan kapea ottaen huomioon käytettävissä olevan tilan. Pellavamäentien toiminnallisuuden huomioiden ehdotamme pyörätien leventämistä. Pyöräliikenteen
suunnitteluohjeen mukaan aluereiteillä yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän vähimmäisleveys on 3,5 m.
Peltosirkunkuja ja Kirjokertuntie ovat vähäliikenteisempiä asuinaluekatuja, jotka on hyvä erottaa Pellavamäentiestä rakentamalla Pellavamäentie×Peltosirkunkujan ja Pellavamäentie×Kirjokertuntien risteyksissä suojatie ja pyörätien jatke jalkakäytävän ja pyörätien tasoon ts. korotettuna risteyksenä. Tämä
korostaa Pellavamäentien asemaa etuajo-oikeutettuna tienä.
Peltosirkunkujalla on osalla matkaa ajoradan rinnalla pyörätie. Vähäliikenteisillä asuinkaduilla yhdistetty pyörätie ei ole tarkoituksenmukainen ratkaisu, vaan pyöräliikenne voidaan ohjata ajoradalle. Ehdotuksen mukainen ratkaisu johtaa pyöräliikenteen kannalta tarpeettomiin ja sekaviin ajoradan ylityksiin.
Pähkinänakkelinkujalle on ehdotukseen yleissuunnitelman ja asemapiirustuksen mukaan ajoradan rinnalla “jk+pp-tie”. Liikenteenohjaussuunnitelmassa ei kuitenkaan ole pyörätien liikennemerkkiä. Tieliikennelain mukaan pyörätie osoitetaan aina liikennemerkillä. Vähäliikenteisillä asuinkaduilla kuten
Pähkinänakkelinkuja yhdistetty pyörätie ei ole tarkoituksenmukainen ratkaisu, vaan ajoradan rinnalla riittää jalkakäytävä. Pyöräliikenteen suunnitteluohjeen kpl 4.2.2 Pyörä- ja autoliikenteen erottelutarve ohjaa pyöräliikenteen ajoradalle em. ympäristössä.
Ehdotamme katusuunnitelmaehdotuksesta muutettavaksi seuraavia:
1. Pellavamäentien pyörätien ja ajoradan väliin jätetään erottelukaista/lumitila
2. Pellavamäentien pyörätietä levennetään vähintään 3,5 m leveäksi
3. Pellavamäentien suuntaiset pyörätien jatkeet rakennetaan korotettuna Peltosirkunkujan ja Kirjokertuntien risteyksissä
4. Peltosirkunkujan haitallinen puolittainen pyörätie muutetaan jalkakäytäväksi taikka poistetaan kokonaan
5. Pähkinänakkelinkujan ristiriita asemapiirustuksen ja liikenteenohjaussuunnitelman välillä korjataan asemapiirustukseen”
Vastine 2
Muistutuksessa tehtyihin esityksiin on vastattu alle:
- Tarkoituksenmukaiselle erottelukaistalle tai sen käyttämisenä lumitilana ei ole katualueella yksinkertaisesti riittävästi tilaa maanpinnan muotojen ja suunniteltujen kuivatusjärjestelyjen myötä. Pellavamäentien kadun suunnitellut luiskat menevät jo monessa kohdin maanpinnan muotojen myötä yksityisten tonttien puolelle ja siten yhtään ylimääräistä tilaa ei ole. Suunnitelmien kadun ylimenevistä luiskista on jouduttu myös neuvottelemaan maanomistajien kanssa erikseen, jotta ne voidaan suunnitellusti toteuttaa.
- Sama vastaus kuin kohtaan 1.
- Normaali korotettu töyssy aiheuttaisi Peltosirkunkujan pituuskaltevuuksiin entistäkin jyrkemmän mäen, joka on jo nyt suunnitelmassa vaikea nousuinen suurten korkeuserojen myötä. Korotusratkaisu ei olisi myöskään yhtenäinen Pellavamäentien muiden risteysten kanssa, joka voisi aiheuttaa tien käyttäjissä hämmennystä. Ratkaisu ei myöskään olisi kunnan käytäntöjen mukainen. Kunta ei varsinaisesti tee korotettuja ylityksiä ilman erityistä liikenneturvallisuuteen viittaavaa syytä. Mikäli kyseessä olisi pyöräilyn laatukäytävä voisi korotukset tulla kyseeseen, mutta näin ei ole.
- Peltosirkunkuja on pituuskaltevuudeltaan jyrkkä mäki, jossa ajonopeudet sekä jarrutuksen pysäytysmatkat voivat kasvaa. Talvisin mäki voi olla myös hyvin haastava nousta ylös, jos ajorata on liukas. Etenkin raskaammat ajoneuvot, kuten jäteauto, voi kohdata hankaluuksia mäen nousussa. Pyörätie lisää pyöräilijöiden ja muiden kevyen liikenteen käyttäjien turvallisuutta jyrkässä mäessä, kun heidän ei tarvitse liukastella ajoradalla. Peltosirkunkujaan yhdistyvä Peltosirkunpolku on myös merkitty kaavassa jalankululle ja polkupyöräilylle varatuksi kaduksi, jolloin yhtenäinen pyörätieyhteys on järkevää säilyttää.
- Lisätään Pähkinänakkelinkujan alkuun liikennemerkit D6 ja H23.2 kertomaan jkpp:n alkamisesta molempi suuntaisena. Korjataan liikennemerkit revisiosuunnitelmaan 2133-50A. Pähkinänakkelinkuja tulee jatkumaan myöhemmin asuinalueen laajetessa.