Tekninen lautakunta, kokous 8.3.2022

§ 33 Terrisuontien suunnitelmaehdotuksen alustava nähtävillä olo

TUUDno-2021-2455

Valmistelija

  • Suvi Honkanen, suunnitteluinsinööri, suvi.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Terrisuontien alustava suunnitelmaehdotus piir.no 2139/1-8,14. on ollu nähtävillä  9.12.-22.12.2021  9.12.-22.12.2021.

Lähtökohdat

Terrisuontie on pääosin Tuusulan puolelle sijoittuva yksityistie. Tiestä 150 metriä on Nurmijärven puolella ja loput noin 2,3 km Tuusulan puolella.

Katusuunnitelmaehdotus koskee Terrisuontien yksityistien päällystämistä (koko matkalta, myös Nurmijärven puolelta). Kunta on vuosien mittaan saanut tienvarren asukkailta toiveita tien päällystämisestä, sekä puolesta että vastaan. Tällä nähtävillä ololla kunta toivoo saavansa tienvarren asukkailta ja muilta tieosakkailta kannanottoja siitä, mitä mieltä he ovat tien päällystämisestä: Mitä etuja ja haittoja he kokisivat, jos tie päällystetään tai jätetään sorapinnalle?

Tien kunnossapito

Tuusulan kunta on ottanut Terrisuontien kunnossapitoonsa vuonna 1983.

Liikenne- ja katutekniset ratkaisut

Tien päällystämisen lisäksi suunnitelmaehdotukseen sisältyy pieniä tien parannustoimenpiteitä:

  • Bussipysäkkilevennysten rakentaminen 1 kpl
  • Bussipysäkin odotustilan rakentaminen 4 kpl

Terrisuontien nykyiset bussipysäkit ovat ns. ajoratapysäkkejä, joissa ei ole levikettä bussin pysähtymiseen tai bussin odottamiseen.

Tuusulan kunta on yhdessä HSL:n kanssa tutkinut, mille pysäkeille on syytä rakentaa bussipysäkkilevennykset ja mitkä pysäkit toteutetaan ns. ajoratapysäkkeinä, joille toteutetaan vain jalankulkijoiden odotustila.

Hankkeen toteutumisen edellytykset

  1. Alustava nähtävillä olo
  2. Terrisuontien tiekunta järjestäytyy ja päättää tien päällystämisestä
  3. Mikäli tie päätetään kunnostaa Tuusulan ja Nurmijärven kunta lähtevät edistämään hanketta
  4. Tiekunta hakee Maanmittauslaitokselta yksityistietoimituksrn tiealueen rajojen tarkistamiseksi
  5. Lopullinen katusuunnitelmaehdotuksen nähtävillä olo
  6. Rakentaminen

Lopputilanne

Tien mahdollisen päällystämisen jälkeen Terrisuontie tulee edelleen olemaan kunnan ylläpitämä yksityistie. Muutoin vastuu tiestä kuuluu tiekunnalle. Kunta ei tule rakentamaan linja-autoliikenteen ja maatalousajoneuvojen vuoksi tielle hidastetöyssyjä.

Kustannusarvio

Hankkeen kustannusarvio on noin 270 000 €.

Suunnitelmaehdotuksesta on jätetty nähtävilläoloaikana 33 kpl muistutuksia.

Muistutus 1, yksityishenkilö

liittyen otsikossa mainittuun aloitteeseen Terrisuontien päällystämistä varten.

Kuntalaisena ja alueella useista kertoja viikkossa liikkuvana ulkoilijana ja ratsastajana vastustan Terrisuontien päällystämistä. Päällystäminen tulee lisäämään tien läpikulkuliikennettä ratkaisevasti. Jo nyt tietä ajavat konttirekat ja isot autot saavat aikaan vaaratilanteita muille tielläliikkujille. Jos tie päällystetään tulee se haittaamaan tien varressa hevostallia pitävän tuusulalaisen yrittäjän Sanna Korpivaaraan asiakkaiden harrastamista alueella. Talli on tunnettu sen loistavista maastoreiteistä joille päästäkseen on pystyttävä edes jotenkin turvallisesti liikkumaan ja ylittämään Terrisuontie. Mikäli tie päällystetään on tulevaisuudessa vaarallista liikkua tien reunassa hevosen kanssa. Alueella on paljon loistavia metsäreittejä ulkoilijoiden käyttöön ja siksi siellä usein törmääkin muiden tallien ratsastajiin, koiraporukoihin, perheisiin ja pyöräiljöihin. Asun itse Ruotsinkylässä, ehkä Tuusulan vaarallisimman maantien Maisalantien läheisyydessä. Pelkään pahoin että Terrisuontiestäkin tulee läpiajotie jossa vaaratilanteet ovat arkipäivää niinkuin meillä Maisalantiellä. Liikennemäärät lisääntyvät ja ennenkaikkea raskas liikenne. Terrisuontielle ei kuitenkaan ole suunnittella pyöräteitä joten ulkoilijat kulkisivat sitten liikenteen seassa kapeilla pientareilla. Olen varma että Tuusulassa on monta huomattavasti tärkeämpää kohdetta jolla parannettaisiin tuusulalaisten tienkäyttäjien turvallisuutta kuten esimerkiksi Vanhankylänkoulutie.

Muistutus 2, yksityishenkilö

liittyen otsikon asiaan ja Terrisuontien mahdolliseen päällystämiseen, haluan tuoda esille alueella runsaasti liikkuvana oman kantani asiaan. Vastustan tien päällystämistä, sillä se tekee alueella liikkumisesta merkittävästi nykyistä vaarallisempaa. Ulkoilen Terrisuontien alueella lähes päivittäin ja tiellä ajetaan jo nyt ajoittain ylinopeutta ja sitä käyttää myös raskas liikenne. Mikäli tie päällystetään, on odotettavissa että liikenteen määrä ja ajettava nopeus kasvavat merkittävästi. Terrisuon alueella on alueella asuville kuntalaisille suuri virkistysarvo joka romuttuu, jos näin käy. Kuntalaisena myös toivoisin, että yhteiset varat kohdennetaan sellaisiin tiehankkeisiin, joista on aidosti lisäarvoa laajalle joukolle kuntalaisia esimerkiksi tien turvallisuuden parantamisen muodossa. Esimerkkinä tällaisesta mainitsen samalla alueella sijaitsevan esim. Vanhankylän koulutien, joka on lähes hengenvaarallisessa kunnossa.

Muistutus 3, yksityishenkilö

Vastustan ehdottomasti Terrisuontien päällystämistä! Päällystäminen tekee tiestä erittäin vaarallisen liikkua autolla, kävellen tai vaikka hevosen kanssa, kun siinä ajetaan jo nyt kovia ylinopeuksia!

Muistutus 4, yksityishenkilö

Vastustan Terrisuontien päällystämiseen liittyvää ehdotusta. Liikun Terrisuontien läheisyydessä lähes päivittäin niin jalkaisin kuin hevosenkin kanssa ja olen huolissani mahdollisen päällystämisen tuomasta liikennemäärien ja ajonopeuksien kasvusta. Tien kunto on ollut soratienä kokemukseni mukaan hyvä, enkä ole kokenut sen aiheuttamaa pöly- tai muuta haittaa. Etenkin koronan tuoman ulkoilubuumin seurauksena alueella liikkuu paljon koiran ulkoiluttajia, lenkkeilijöitä, ratsastajia, pyöräilijöitä ja muita ulkoilijoita, jotka nauttivat maalaismaisemasta ja luonnon läheisyydestä. Jo nyt tiellä ajetaan satunnaisesti huomattavaa ylinopeutta, mikä aiheuttaa vaaratilanteita. Päällystämisen myötä nämä ylinopeuteen liittyvät vaaratilanteet ei uskoakseni tule vähentymään. Terrisuontien välittömässä läheisyydessä on useampia asukkaita, jotka tulisivat kärsimään tien päällystämisestä johtuen aiemmin mainittujen seikkojen lisäksi myös meluhaittojen muodossa. Päällystämisen sijaan toivoisin Terrisuontien turvallisuuteen liittyviä parannuksia, esimerkiksi nopeusrajoituksen laskemisen tai läpiajon estämisen muodossa. Lisäksi toivoisin raskasta liikennettä ohjattavan mahdollisuuksien mukaan muita reittejä.

Muistutus 5, yksityishenkilö

Haluamme tuoda mielipiteemme esiin. Olemme asuneet Tuusulassa Terrisuontie 188 nyt 23 vuoden ajan. Tänä ajanjaksona ei Terrisuontiellä ole ollut tienhoitokuntaa, enkä sellaisen perustamisesta tai olemassaolosta tiedä mitään. Perheemme tietoon ei ole saatettu edes kutsua saapua sellaisen kokoukseen, jos sellainen on virallisesti sitten jossain perustettu,meidän mielipidettämme sellainen ei kyllä edusta. Olemme näinä vuosina (alkaen vuodesta 1979 olleet tekemisissä Terrisuontien kanssa käyttäjinä ja vuodesta vuodesta 1999 itse asukkaina) eli kehitystä olemme saaneet seurata pitkän ajanjakson. Olemme olleet tyytyväisiä Terrisuon sorapäällysteeseen. Katsomme sen turvalliseksi vaihtoehdoksi ja toimivaksi. Myös virkistykseen on se meille ollut hyvä. Läpikulku liikennettä on ollut siedettävän vähän ja uskomme sen juurikin johtuvan sorapäällysteestä ja huoli on kova, jos se päällystetään asfaltilla, niin läpikulkuliikenne virta muuttuisi ihan olennaisesti isommaksi ja se jos mikä lisäisi Terrisuon turvattomuutta lapsiperheille. Me edustamme myös Kuljetusliikettämme ja senkin kautta meillä on huoli Terrisuontien ylämäestä joka on talvisin todella liukas ja Tienpenkat niin jyrkät että jos sinne yhdistelmä liukkaalla valuu on siinä todella kysymys isoista taloudellisista menetyksistä. Niin miten on sitten talvisin jos Terrisuontie päällystettäisiin ja sen suolaus (ei todellakaan kuulu 1 huoltoluokaan) niin kuka korvaa jos ajoneuvoyhdistelmää nostetaan ja puhumattakaan taloudellisista, fyysisitä ja henkisistä menetyksistä) asfaltti kuluu todella liukkaaksi. Vastustamme ehdottomasti Terrisuontien päällystämistä.

Muistutus 6, yksityishenkilö

Kiitos infokirjeestänne asiaan liittyen. Olemme asuneet yli 10 vuotta Terrisuontien varressa Tuusulan kunnan puolella, kahdessa eri osoitteessa ( = kohdassa Terrisuontietä, väliä osoitteilla noin 1 km.) Otamme ilolla vastaan tämän suunnitelman tien päällystämisestä ja toivomme että se johtaisi tien päällystämiseen. Päällystämistä puoltaa montakin asiaa: Tie on aina märkänä savinen, kurainen ja aika heti lanaamisen jälkeen suurilla, tuhansilla kuopilla. Jopa lenkkeily epämiellyttävää isoja vesikuoppia väistellen ja ohi ajavien autojen kuraveden lennättämistä varoen. Myös kuoppia väistelevät autot tuppaavat leikkaamaan tien reunoille, missä lapset ja aikuiset kävelevät. Lanaus pitää tien kunnossa noin 3 päivää, riippuen sateen määrästä tänä aikana. Sitten alkaa tulla samat kuopat, jotka vain suurenevat ja lisääntyvät koko ajan. Autojen maalipinta ja alusta osineen jatkuvan kuran takia kovilla. Lisäksi kuopat syövät auton alustan osia ja renkaita kovasti. Pari rengasrikkoa on sattunut ja pari jousta on mennyt kokonaan Terrisuontien osuudella kokonaan rikki/ poikki ja puslia autojen alustaan saa vaihtaa melkein joka katsastukseen. Kuoppien suurennuttua autojen ajaessa niihin ääni muuttuu jytinäksi, mikä kiirii tien rakenteita pitkin taloihin sisälle saakka. Kun tie ei ole märkä, se kuivuu ja alkaa saman tien pölistä. Tie pölisee kuivana ympäri vuoden, pöly kantautuu asuntojen ikkunoihin, ilmastointikanaviin, suodattimiin jne. Lisäksi kävely ja muu urheilu pölyn keskellä epämiellyttävää ja varmasti epäterveellistäkin ainakin keuhkoille jne hengitysteille. Lapset ja me aikuiset pidämme paljon pyöräilystä ja ja sekin olisi paljon helpompaa asfalttipinnalla. Edelleen asiaan liittyen, olen kuullut, että päällystämisen vastustajia olisi ainakin tien varressa sijaitsevan hevostallin porukkaa. Nimiä on yritetty kerätä listaan, mikä vastustaa asfaltointia suoraan ovelta ovelle periaatteella... Pari valveutunutta huomiota tähänkin asiaan, yhtään kenenkään yksittäisen henkilön näkemystä väheksymättä: Hevoset eivät kulje muutenkaan jatkuvasti Terrisuontietä pitkin, vaan yleensä lähinnä metsäpolkuja ja ympäröiviä hiekkateitä pitkin , näitä hiekkateitä ja polkuja tässä ympäristössä riittää kyllä edelleen. Olen tarkkaillut asiaa ja yleensäkin hevoset korkeintaan noin 100 metriä siirtyvät Terrisuontietä myöten itään päin ja siirtyvät metsäpoluile kahta puolen Terrisuontietä. Tallilta pääsee myös suoraan luonnon poluille ratsastamaan kulkematta ollenkaan Terrisuontietä pitkin. Tuttavallani on Tuusulassa toisaalla suurehko hevostalli ja maneesi ja hän sanoo, että ratsastavalle hevoselle riittää noin 30 -40 cm leveä polku, mikä varmastikkin mahdollista toteuttaa tässäkin projektissa, ainakin tallin suunnalta itään, minne missä hevoset yleensä Terrisuontiellä kulkevat. Jos tämä siis on päällystämisen vastustajille ns. kynnyskysymys. 2 Lopuksi tässä asiassa täytyy muistaa, että hevostallin porukasta noin 95% asuvat muualla kuin Terrisuontiellä, ja käyvät vain harrastamassa täällä. Heitä ei siis vaivaa nämä jatkuvat epäkohdat koko ajan mitä edellä lueteltu hiekkatiestä. He näkevät hiekkatien ns. idyllisenä maalaismaisemana, mikä kuuluu kuvastoon.

Muistutus 7, yksityishenkilö

Terrisuontien päällystämisestä on kuulemma tehty esitys.

Terrisuontietä ei pitäisi päällystää asfaltilla, koska se varmasti lisäisi läpikulkua ja vähentäisi turvallisuutta tiellä missä on loistavat ulkoilu ja harrastus mahdollisuudet. Tie on hyväkuntoinen hiekkatie ja olisi kuntalaisten rahojen tuhlausta päällystää se asfaltilla.

Muistutus 8, yksityishenkiö

Asia: Katusuunnitelmaehdotus (Piir.nro 2139) Etelä-Tuusula Terrisuontien alustava suunnitelmaehdotus

Kannatamme ehdottomasti Terrisuontien päällystämistä koko matkalta. Näemme ainoastaan vain etuja asukkaille ja kunnalle tien päällystämisestä.

Kaikille tienkäyttäjälle päällystetty tie on hyvä, koska hiekkatielle tulee aina väkisinkin kuoppia ja kun niitä tulee, niin niitä on silloin paljon. Kuopat voivat pahimmillaan aiheuttaa liikennevälineen rikkoutumisen. Meidän talouden autoista ovat jouset menneet poikki. Emme väitä, että ne olisivat menneet pelkästään Terrisuontien kuoppien johdosta, mutta varmasti niilläkin on ollut oma osansa jousien poikki menemiseen. Tuusulan kunta on hyvin hoitanut tietä höyläämällä ja siten saanut kuoppautumista osittain hallintaan, mutta varmasti tulisi kustannussäästöjä tien kunnossapitoon, kun tie olisi päällystetty eikä jatkuvasti tarvitsi tietä tien kuoppaisuuden vuoksi höylätä.

Terrisuontien varrella asuvilla on ainaisena riesana hiekkatiestä kuivalla kelillä johtuva pöly. Terrisuontiestä nousevaa pölyä on joka paikassa. Tuusulan kunta on tätäkin asiaa hoitanut varmasti parhaan kykynsä mukaan höyläämällä tietä ja suolaamalla. Suola sitoo pölyä osittain, mutta tämäkin toimenpide on sellainen, että sitä pitäisi toistaa ja siitä tietenkin syntyy jatkuvasti kunnallekin kustannuksia. Suolaamisella on myös ympäristövaikutuksia ja vaikutusta autojen korroosioon. Pölyäminen loppuisi, kun Terrisuontie päällystettäisiin. Samalla hieman vähenisi suolaamisesta tuleva ympäristön kuormitus.

Olemme kuulleet myös heitä, jotka vastustavat Terrisuontien päällystämistä. Mielestämme heillä ei ole kestäviä argumentteja vastustaa päällystämistä.

  • Meille on esitetty, että maalaismaisema muuttuu, jos tie päällystettäisiin. Väite ei pidä paikkansa, koska maisema ei muutu mitenkään vaikka tie olisi päällystetty. Maisemat ovat edelleen täysin samat.
  • Meille on esitetty, että nopeudet kasvavat tiellä, jos tie päällystettäisiin. Tiellä on nyt 50 km tunnissa oleva nopeusrajoitus. Ajonopeus tiellä ei millään tavoin riipu tien pinnoitteesta vaan ainoastaan ajoneuvojen kuljettajista ja heidän lainkuuliaisuudestaan. Niin hiekkatiellä kuin päällystetyllä tiellä pystyy halutessaan ylittämään tielle asetetun nopeusrajoituksen. Joten, jos ajoneuvojen kuljettajien toimintaa ja nopeutta halutaan valvoa, niin silloin tietenkin pitää kääntyä poliisiin liikennevalvonnan puoleen. Nykyisellä hiekkatielläkin pystyy ajoneuvonkuljettaja oikein hyvin nostamaan ajoneuvonsa nopeuden suorilla jopa yli 100 km tunnissa niin tahtoessaan ja jos hän ei halua noudattaa tiellä olevaa 50 km tunnissa olevaa nopeusrajoitusta. Terrisuontien päällystäminen ei muuta asiaa tältä osin mitenkään. Tähän nopeuksien kasvuun liitetään vielä usein tiellä liikkuvat lapset ja heidän vaaraantuminen. Kuten edellä kuvasimme, niin tilanne ei tältäkään osin muutu mitenkään, jos tie päällystetään. Edelleen tiellä olevan nopeusrajoituksen noudattaminen on ajoneuvojen kuljettajien vastuulla.               
  • Olemme kuulleet, että Terrisuontien varrella oleva hevostalli vastustaisi tien päällystämistä. Heidän vastustamista emme ymmärrä. Olemme nähneet muilla päällystetyillä teillä liikkumassa hevosia (mm. Monsantie). Kyseiset hevoset kulkivat ratsastajineen ao. päällystettyä teitä pitkin. Lisäksi samalla tieosuudella olemme nähneet myös hevosen vetämässä hevosajoneuvoa täysin vaivatta. Lisäksi Terrisuon ja kyseisen hevostallin ympäristössä on paljon Terrisuontieltä sivussa olevaa maastoa, jossa hevoset näyttäisivät muutoinkin pääasiassa liikkuvan.

Terrisuontien varrella asuvien asukkaiden ja myös kunnan kannalta on järkevää päällystää Terrisuontie. Tien päällystäminen parantaa Terrisuontien varrella asuvien ihmisten elinoloja mm. tien pölyämisen osalta. Lisäksi tiellä liikkuvat ajoneuvot eivät jatkossa rikkoudu kuoppaisella tiellä. Tien hoitaminen on kunnalle helpompaa ja kustannustehokasta, kun tie päällystetään. Mitään hidasteita emme Terrisuontielle kaipaa, kuten aiemmin kuvasimme, niin nopeudet tiellä riippuvat pelkästään ajoneuvon kuljettajasta.

Muistutus 9, yksityishenkilö

Muistutus Tuusulan kunnan yhdyskuntatekniikassa laadittuun Terrisuontien alustavaan suunnitelmaehdotukseen.

Terrisuontien päällystämistä ei tulisi tehdä. Tien päällystäminen lisäisi ylimääräistä läpikulku liikennettä, sekä aiheuttaisi suurella todennäköisyydellä ajonopeuksien kasvamista. Päällystäminen aiheuttaisi em. syiden johdosta ylimääräistä vaaraa esim. tietä käyttäville ulkoilijoille sekä alueella liikkuville ratsastajille. Terrisuontietä voidaan pitää nykyisellään hyväkuntoisena ja alueelle sopivana hiekkatiena.

Kuulemani perusteella Terrisuontien päällystämisestä on tehty hakemus/esitys Terrisuon tiehoitokunnan nimissä, jollaista ei ole. Esityksen takana on pieni joukko ihmisiä, eikä alueen asukkaat ole yhdessä ehdotuksen takana, kuten tiehoitokunnan nimissä tehdystä esityksessä voisi olettaa.

Muistutus 10, yksityishenkilö/Kuljetusliike Orpana Oy

Vastustan Terrisuontien päällystämistä.

Terrisuontie on erittäin hyväkuntoinen hiekkatie jota kunta on hoitanut todella hyvin. Koska Terrisuontie rajoittuu molemmista päistään ELY keskuksen omistamiin teihin tulisi mahdollinen pinnoittaminen lisäämään läpiajoliikennettä tiellä jolla on jo nyt tarpeeksi vauhdikasta läpikulkua.

Ammattini puolesta tiedän että tällaisten vanhojen hiekkateiden asfaltointi on pitemmällä aikavälillä kallista. Jos tietä ei rakenneta rakennekerroksia myöten uudelleen tulee pinnoite hajoamaan tälläisen routivan tien pinnasta.

Nykyään ollaan monessa kohteessa muutettu asfalttitie takaisin hiekkatieksi juurikin hoidon kustannusten vuoksi. Myös muita vaihtoehtoja on  olemassa, esimerkiksi tien pinnan stabilointi jonka jälkeen pinta on edelleen muokattavissa höylällä.

Mielestäni tielle ei kannata uhrata yhtään lisää kunnan rahoja vain sen takia että auto likaantuu.

Tienvarren asukkaana hämmästyin kun kuulin jonkun tahon tehneen ehdotuksen päällystämisestä ja vielä tiehoitokunnan nimissä, jota ei ole olemassakaan. Perusteluja pinnoittamisen puolesta tiedustellessani aloitteen tekijöiltä sain vastaukseksi auton likaantumisen märän tien aikaan ja pölyyntymisen kuivalla kelillä. 

Tien pinnoittaminen ei poista märän tienpinnan rapaavaa vaikutusta ja pölyn sidonnalla päästään eroon pölinästä.

Terrisuontiellä liikkuu paljon hevosia lähi talleilta. Hevosten liikkuminen loppuu jos tie pinnoitetaan.

Olemme muuttaneet tänne 2005 juurikin osaltaan maalaismaiseman takia johon mielestäni hiekkatie kuuluu.

Yritykseni harjoittaa kesällä asfaltin sekä asfaltti koneiden siirtämistä ja talvella tienhoitoa ELY keskukselle.

Muistutus 11, yksityishenkilö

Olemme asuneet Terrisuontien varrella lähes 20 vuotta. Soratie on ollut toisinaan niin huonossa kunnossa, että autoilu suoraan ajaen omalla kaistalla on ollut lähes mahdotonta tiessä olevien suurten kuoppien vuoksi. Vaikka tietä tasataan karhulla nykyään enemmän, niin kuopat ovat takaisin jo päivän parin päästä. Sateisella ajalla tien pinta on aivan vellinä ja pehmeä. Vastaavasti kesällä tie taas pölisee todella paljon.

Olemme lämpimästi tien päällystämisen kannalla ja sitä olemme toivoneet ja kauan aikaa.

Mielestäni huono puoli on varmasti se, että nopeudet tulevat nousemaan ja siihen pitäisi keksiä jokin rajoittava ”hidaste”, koska tien varrella asuu paljon lapsiperheitä.

Mielestäni, jos tie päällystetään, niin tien korko ei saisi nousta nykyisestä, koska silloin talojen edessä olevien pihojen sadevesien pois johtaminen on vaikeaa.

Myös tien alittavat rumpuputket pitäisi laittaa kuntoon, koska pintavesiä tulee jossain kohtaa paljon tien toiselta Nurmijärven puolelta ja ne päätyvät sitten Palojokeen ja virtaus on suurta.

Muistutus 12, yksityishenkilö

Olen kovin kiitollinen, että Terrisuontien päällystäminen etenee. Olemme jo kauan kärsineet kurasta, kuopista ja pölystä. Näihin liittyen haluan nostaa esiin myös ajotavan, jota voin seurata aitiopaikalta tien puolivälissä olevan mutkan kohdalla. Soratie houkuttaa ”rallikuskeja” painamaan sivuluisua mutkasta ulos. Läpikulkijoita pääosin. Sama meno jatkuu varmaankin koko tien pituudelta. Näitä pikataipaleita sorapinnalla ei liene useita. Siksi olenkin iloinen asvaltoinnista, että ajotapa tälläkin tiellä muuttuu normaaliksi, ja turvallisuus paranee.

Muistutus 13, yksityishenkilö

kannatetaan Terrisuontien kunnostamista sekä päällystämistä, tie on keväisin ja syksyisin osittain huonossa kunnossa ja tiellä myös läpikulkuliikennettä joten tien  päällystäminen edesauttaa tien kunnossapitoa.

Muistutus 14, yksityishenkilö

Terrisuontien päällystäminen:

Vastustan ehdottomasti Terrisuontien päällystämistä seuraavista syistä:

Saimme postilaatikkoihimme Hyrylän Seudun Omakotitaloyhdistyksen tiedotteen keväällä. Siinä mainittiin Terrisuontien kunto ja halu päällystää tie. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä tien nykyiseen kunnossapitoon. Lisäksi sain tiedon kunnanvaltuutetulta, että hakemus tien päällystämisestä on tehty Terrisuontien tienhoitokunnan nimissä; TÄLLAISTA TIENHOITOKUNTAA EI OLE OLEMAKAAN, JA TIENVARREN ASUKKAAT EIVÄT TÄLLAISIA TOISTEN NIMISSÄ TEHTYJÄ HAKEMUKSIA TULE HYVÄKSYMÄÄN MISSÄÄN NIMESSÄ!

Mielissämme on seuraavat asiat:

  • Päällystäminen lisäisi läpikulkuliikennettä ja kasvattaisi ajonopeuksia: mitä enemmän liikennettä sen enemmän onnettomuuksia ja meluhaittaa.
  • jo nyt usea autoilija oikaisee Hämeentieltä Terrisuontien kautta esim. Järvenpäähän. Mitä paremmassa kunnossa tie on sitä useammin ja useampi autoilija Terrisuontie kautta oikaisee. Alueen asukkaat usein osaavat ajaa tiellä nopeusrajoituksen mukaan, mutta ”vieras” liikenne ajaa jo nyt välillä erittäin vaarallista nopeutta huomioiden talojen läheisyys tiehen. Myös raskaan liikenteen määrä jo nyt lisääntynyt.
  • tien varressa monet lapset lähtevät ja saapuvat koulukyydillä koulusta kotiinsa tien varteen.
  • hevosharrastajia runsaasti alueella, monet maastoreitit lähtevät Terrisuontien varrelta. Vaaratilanteet kohtaamistilanteissa lisääntyy.

Alueella mm. toimii aktiivisesti kunnan kanssa yhteystyössä Keski-Uudenmaan maastoratsastajat ry.

  • Yritykseni Jäniksenlinnan Ratsutalli toimii Terrisuontiellä ja olen juuri sijoittanut vanhaan tallirakennukseeni melkein 100 000 € sen nykyaikaistamiseksi. Katson tien päällystämisestä johtuvien kasvavien ajonopeuksien vaarantavan niin paljon hevosten kanssa toimimista, että liiketoimintani saattaa muuttua tilallamme mahdottomaksi.

Ajatuksemme on siis, että hiekkatiellä ajetaan hitaampaa ajonopeutta verrattuna päällystettyyn tiehen; tienvarren asukkaat toivovat alempia ajonopeuksia kaikkien tiellä kulkijoiden turvallisuuden vuoksi.

  • Moni alueen asukas on muuttanut alueelle sen maalaistunnelman takia ja lenkkeilee tietä pitkin nauttien tästä. Asukkaiden ajatuksia:

”Hiekkatiessä on ihan oma fiilis, omanlaisensa tunnelma”

”Olen muuttanut maalle, en todellakaan kaipaa asfalttia”

  • Päällystetyn tien ylläpitokustannukset ovat useassa tapauksessa soratien hoidon kustannuksia suuremmat. Talvikunnossapidon toimet ovat soratiellä samat kuin päällystetyllä tiellä. Kun tie routii ja tulee kuoppia, on päällystetyn tien paikkaaminen huomattavasti työläämpää, vaikeammin toteutettavissa ja näin ollen kustannuksiltaan korkeampaa.

Lisäksi, tiedustelemme mihin luokkaan Terrisuontie tiehoidollisesti kuuluisi jatkossa? Jos luokkaan 2, ei tietä siis esim. suolattaisi talvella, jolloin se tulee olemaan paljon liukkaampi kuin soratienä!

Esimerkiksi tiellämme asuvat kuljetusyrittäjät ovat huolissaan päällystetyn tien liukkadesta, raskaalla ajoneuvolla ei kumpaankaan suuntaan ole helppo yrittää ajaa liukkaalla kelillä, olisi siis saatava päällystetty tie tienhoitoluokkaan 1.

Koko 2000 -luvun on päällystetystä tiestä takaisin soratieksi muutettuja osuuksia jo runsaasti. Miksi päällystää hyvin toimivaa soratietä, jonka toivotaan olevan mahdollisimman vähällä käytöllä ja sitten purkaa se kun päällyste tulee käyttöikänsä päähän ja rahat kunnostamiseen loppu?

Tässä lainaus Liikenneviraston teiden kunnossapidon asiantuntijan Olli Penttiseltä:

  ”Päällystetyn tien hoito ja ylläpito usein kalliimpaa kuin sorapohjaisen tien. Nykyään moni päällystetty tie muutetaan takaisin soratieksi tien kunnossapidon kustannusten noustua. Mielestäni ajatus joidenkin vähäliikenteisten asfalttiteiden muuttamisesta sorateiksi on järkevä. Hyvä soratie nimittäin peittoaa huonon asfaltin. Routivan tien pohja on helpompi hoitaa soratienä, koska soratie aina välillä kaipaakin sitä kosteutta, mikä tulee sieltä alhaaltapäin. Jos pikkutie päällystetään, niin se on liikenneturvallisuuden kannalta hankalaa.

Asfalttitiellä ajetaan kuitenkin kovempaa, ja jos mutka tulee yllättäen, niin joku ajaa kyllä ulos helposti. Kovassa vauhdissa huonokuntoisen asfalttitien kuopat voivat myös aiheuttaa vakavia vaaratilanteita.

– Hyvä sorapinta on usein varsin hyvä ajaa. Mutta reikäiseksi juustoksi syöpynyt päällystepinta, niin ei se ole kovin hyvä ajaa.”

Kunnan tähän budjetoima 270 000 € ei päällystämisen asiantuntijoiden mukaan riitä kun n. 5 cm asfalttikerrokseen tien vanhan rungon päälle ja tie pysyisi heidän mukaansa n. 2-3 vuotta ajokelpoisena ja tarvitsisi sen jälkeen jälleen ison summan rahaa pysyäkseen ajokelpoisena.

Mietitään: * Olisiko mahdollista suolata kuivilla kesä keleillä tietä hieman useammin

            * Ajonopeuden laskeminen 30 km/h

Ainoat päällystämisen kannattajat joukoistamme löytyvät teini-ikäisitä lapsistamme, heidän arvionsa mukaan ”päällystetty tie on erinomainen

drifting- ja kilpa-ajorata. Nurmijärvi-Tuusula puoleisella suoralla saadaan varmaan 200 km/h ajonopeudet, että antaa asfaltin tulla vaan!”

Kunnalla on varmasti järkevämpiäkin kohteita tähän budjetoidulle rahalle.

Toivomme, että otatte asukkaiden mielipiteen huomioon, ennen asian eteenpäin viemistä!

Muistutus 15, yksityishenkilö

Terrisuontien asfaltointi.

KANNATAN TERRISUONTIEN PÄÄLLYSTÄMISTÄ ASFALTILLA.

Kantani muodostuu seuraavista syistä:

Kuivalla säällä tie pölyää ja pöly leviää joka paikkaan niin pihalle kuin edelleen sisälle.

Kostealla ja sateella taas märkä savinen tienpinta tartuu joka paikkaan. Kengät tuovat rapaa sisälle. Autot levittävät kuraa ja likaa liukastuttaen läheiset päätiet.  Autot täytyy pestä alta ja päältä jokaisen terrisuontiellä käynnin jälkeen.

Muistutus 16, yksityishenkilö

Vastustan Tuusulan kunnan laatimaa Terrisuontien päällystämisehdotusta.

Päällystäminen lisäisi läpiajoliikennettä.

Kustannusarvio 270 000€  ja lisäksi joka vuotiset paikkaukset ja kunnossapidot  ovat aivan liikaa ja turhaa Tuusula kunnan nykyisessä rahatilanteessa.

Terrisuontietä ei ole tehty pohjaltaan niin ,että se kestäisi asfaltoimisen.

Muistutus 17, yksityishenkilö

Vastustan ehdottomasti terrisuontien asfaltointia.

Rahat voi käyttää viisaamminkin kun pilaamalla maalaismaisemaa.

Muistutus 18, yksityishenkilö

Terrisuontien ja Airolantien risteykseen on suunnitelmassa kaksi ”ajoratapysäkkiä ja odotustilat”. Oikein hyvä niin, tulee tarpeeseen. Ehdotan kuitenkin toisen pysäkin paikan siirtämistä parempaan paikkaan. Kyseessä on oikeanpuoleinen pysäkki tultaessa tieltä 45 (siis Nurmijärveltä päin).  Pysäkille hyvä paikka on edeltävä alkava metsäosuus. Käytännössä sama matka risteyksestä kuin nytkin, vain ennen risteystä, kun nykyinen on risteyksen jälkeen aavalla peltoalueella, no sehän on kylmälle tuulelle altis paikka talvella.  Toisaalta pellon viljelyn kannalta tienvarren ojan säilyminen suorana on tärkeää. (ei mutkaa pysäkin kohdalla). Ehdottamani uusi paikka on parempi ja suojaisampi. Se on hallinnassani olevalla maalla, joten en ole työntämässä sitä jonkun toisen maalle. Toivon, että ehdotukseni hyväksytään.

Muistutus 19, yksityishenkilö

Kannatamme Terrisuontien päällystämistä.

Tie on sorapintaisena usein huonossa kunnossa ja vaatii jatkuvaa hoitoa ja kunnossapitoa. Sateisena aikana tien kunto huononee nopeasti. Kuoppaisena se on vaarallinen ajoneuvoille ja aiheuttaa ongelmia kevyelle liikenteelle (väistämistilanteet). Kuivalla säällä pöly on terveysriski (pienhiukkaset) ja viihtyisyysriski (pöly leviää autoihin ja tienvarren taloihin ja pihoihin).

Terrisuontien päällystäminen on pitkän tähtäimen investointi ja tuo asukkaille myös vastinetta kiinteistöveroon ja nostaa kiinteistöjen arvoa. Päällystäminen varmistaa sujuvat palvelut ja liikkumisen asukkaille: linja-autoliikenne, koulu- ja päivähoitokuljetukset, jätehuolto ja lietekaivojen tyhjennys sekä postinjakelu ym. Lisäksi tienvarren viihtyisyys paranee.

Jos tietä ei päällystetä, tilanne jatkuu entisellään: tie on usein huonossa kunnossa ja vaatii jatkuvaa hoitoa ja kunnossapitoa, kuivalla säällä pöly leviää kaikkialle ja suuri osa asukkaista esittää uudelleen ja uudelleen tien päällystämistä.

Muistutus 20, yksityishenkilö

Puollamme Terrisuontien päällystämistä asfaltilla.

Muistutus 21, yksityishenkilö

Olemme asuneet Terrisuontiellä noin 15vuotta. Ei olla ikinä kuultukaan Terrisuontien tienhoitokunnasta!? Tykätään asua maalla, emme kaipaa asfalttia terrisuontielle. Levee hiekkatie sika magee ja helpompi/halvempi ylläpitää. Jos kunnalla on ylimääräistä rahaa teiden kunnostukseen; Huomio vaaralliselle,kuoppaiselle ja ruuhkaiselle Vanhankylän koulutielle.

Muistutus 22, yksityishenkilö

Mielestämme Terrisuontie tulee asfaltoida seuraavista syistä:

-Nykyisellään tie vetäytyy "nimismiehen kiharalle" nopeasti lanausten jälkeen ja syntyy kuoppia

-Tien pintakerros ion kuoriutunut lukuisten lanausten seurauksena pois, joten kuopat eivät täyty. Tien runkorakenteina käytetyt kivet nousevat ylös tien pintaan.

-Tiellä runsaasti läpiajoliikennettä ja se on ympärivuorokautista. Raskaat ajoneuvot kolisevat kuopissa ja monen yöuni keskeytyy tähän kolinaan.

-Tien varrella asuu lukuisia eläkeläisiä, joille kolina on erityisen häiritsevää. Nykyisellään heidän kulkeminen rollaattorin avulla on hankalaa, joten liikunta ja kyläily jäävät vähiin. Asfaltointi tuo lisää pärjäämisen mahdollisuuksia ikäihmisille.

-Kuivana kautena tie pölisee valtavasti ja aiheuttaa ilmaan epäpuhtautta. Asfaltoinnin myötä nämä ongelmat poistuvat.

-Asfaltoinnin myötä tielle saadaan perustettua tiekunta, joka jatkossa on yksityistien menestymisen edellytys. Olen vakuuttunut, että ilman asfaltointia tiekunnan perustamiselle ei löydy riittävää innokkuutta lähitulevaisuudessa.

Muistutus 23, yksityishenkilö

Liikun kävellen kuntoilumielessä Terrisuontiellä lähes päivittäin. Autoliikenne on kovin vilkasta ja nostattaa valtavasti pölyä. Tyynemmällä säällä sitä saa hengitellä pitkän aikaa, eihän se kuntoiluelementtinä toimi. Eläinten ystävänä on surullista nähdä tien varteen aidattujen hevosten altistuvan pölylle kaiken päivää. On hyvä, että saamme asfaltin, sekä jalankulkijoiden että hevosten kannalta.

Muistutus 24, Keski-Uudenmaan maastoratsastajat ry

yhdistyksemme Keski-Uudenmaan Maastoratsastajat ry vastustaa voimakkaasti Terrisuontien asfaltointia.

Terrisuontien vaikutusalueen talleissa asuu n. 200 hevosta, joiden maastoratsastusreitit sekä kulkevat pitkin Terrisuontietä että risteävät sen kanssa useissa kohtaa.

Jäniksenlinnan ja Ruskelan ratsukot eivät voi välttää Terrisuontiellä kulkua, vaan tietä on käytettävä päästäkseen metsiin ja muille autottomille alueille. Maastoratsastus on lähinnä hevosen lajityypillistä liikuntaa oleva harrastusmuoto, joten sen suosio ei missään nimessä tule vähenemään, vaan päinvastoin.

Terrisuontien vieressä on lisäksi Tuusulan kunnan maastoratsastajille myöntämä käyttölupa (TUUDno-2021-1445) kiinteistöön 858-412-2-72.

Asfaltoidulla tiellä ajonopeudet nousevat ja liikenne lisääntyy, mikä olisi merkittävä turvallisuusriski paitsi Terrisuontiellä sijaitsevan Jäniksenlinnan ratsutallin asiakkaille ja lähialueen muiden tallien lukuisille ratsukoille (n. 200 hevosta), koiranulkoiluttajille, alueen muille ulkoilijoille sekä tien varressa asuville lapsiperheille.

Hevosille asfalttitie on vaarallinen myös liukkautensa takia ja rajoittaa käytettävän askellajin vain käyntiin, mikä tarkoittaa, että ratsukko joutuu viettämään vaarallisella tiellä pidemmän aikaa.

Hiekkatiellä ratsukko voi käyttää myös hallittua ravia ja päästä nopeammin metsään ja muille autottomille alueille. Lisäksi autot ajavat hiekkatiellä hiljempaa, mikä on myös huomattavasti turvallisempaa.

Tuusula on halunnut profiloitua nimenomaan hevosystävällisenä kuntana, joten tässä on nyt tekojen paikka: jättää Terrisuontie asfaltoimatta.

Muistutus 25, yksityishenkilö

vastustan Terrisuontien asfaltointia. Pilaa hyvän ratsastustien.

Muistutus 26, yksityishenkilö

Sain kuulla että Terrisuontie suunnitellaan asfaltoitavan. Vastustan sitä, sillä tie ratsastusreittien varrella/osa ratsastusreittejä ja asfaltointi pilaa ratsastusmahdollisuudet sekä tuo mukanaan vaaratilanteita nopeuksien nousun myötä.

Toivon, että voitte harkita asiaa vielä uudelleen.

Muistutus 27, yksityishenkilö

Vastustamme tien alfaltointia.

Muistutus 28, yksityishenkilö

vastustan Terrisuontien asfaltointia.

Hiekkatie on turvallisempi ja sopii paremmin maalaismaisemaan.

Muistutus 29, yksityishenkilö

Vastustan Terrisuontien asfaltointia, asun lähellä kyseistä tietä ja mielestäni se olisi järkevää pitää hiekalla autojen nopeuksien ja lenkkeilyn mukavuuden takia!

Muistutus 30, yksityishenkilö

Vastustan Terrisuontien asfaltointia ja haluan että se säilytetään hiekkatienä. Asfalttitiellä nopeudet aina nousevat.

Muistutus 31, yksityishenkilö

Vastustan Tuusulan Terrisuontien asfaltiointia. Tie on hiekkatienä hyväkuntoinen ja hyvin hoidettu. Jos se asfaltoidaan, tulee siitä varsinainen pikataival! Tiellä on jo nyt läpiajoliikennettä, ja osa ajaa todella kovaa huomioimatta muita tien käyttäjiä. 

Tie on ahkerassa virkistyskäytössä ja sitä käyttävät niin pyöräilijät, jalankulkijat, koirien ulkoiluttajat kuin ratsastajatkin. Mikäli joku tie halutaan asfaltoida, niin suosittelen Vanhankylän Koulutien uudelleen päällystämistä. Se alkaa olla jo kohta kulkemattomassa kunnossa.

Älkää viekö meiltä tätä harvinaista helmeä vain siksi, että jotkut eivät halua autonsa likaantuvan.

Muistutus 32, yksityishenkilö

Terrisuontietä EI tule päällystää.

Ihmisten perusoikeudet tulee turvata ja  turvallisuushan menee kaiken edelle,erityisesti lasten turvallisuus!

En näe ensimmäistäkään hyvää syytä,miksi tämä kyseinen tie tulisi päällystää.

-Asukkaiden turvallisuus vaarantuu vain entisestään.

mm.Jäniksenlinnantie( vanhalta hämeentieltä-jokelantielle) on kapea päällystetty tie ja hengenvaarallinen.

Tappojäätä talvesta toiseen.

Menkää katsomaan!

Tuusulan kunnan,kuin koko maan teiden kunnossapito on laiminlyöty vuosikymmenet ja tälläkin alueella on lukemattomia teitä, jotka ovat hengen vaarallisia.

Niihin verrattuna Terrisuontie on turvallinen,lukuunottamatta puuttuvia levennyksiä bussipysäkeille ja läpikulkua.

Terrisuontiellä sijaitsee myös hevostalli yrittäjä ja hevosten/ ratsastajien turvallisuushan tulee myös huomioida.

Tämän alueen Ihmisten ja etenkin lasten turvallisuutta ja perusoikeuksiahan on laiminlyöty kunnan ja valtion toimesta jo vuosikaudet,vaikka perustuslain mukaan ihmisarvolta jokainen ihminen on saman arvoinen ja yhtäläiset oikeudet on kaikilla.

Vanhankylänkylän koulutie ollut  hengenvaarallinen vuosikaudet ja edes sille ei ole vaivauduttu tekemään yhtään mitään.

Vain välinpitämättömyys on loistanut olemassaolollaan.

Ventoniemen hoitaessa koulukuljetukset,tiesi vanhemmat lasten olevan turvallisissa käsissä kaikista vaaroista huolimatta.

Tauno ammattikuski,joka piti huolen jokaisen lapsen turvallisuudesta kaikin mahdollisin tavoin ja muutosten myötähän lasten turvallisuus on vaarantunut toistuvasti.

Tulisi olla itsestään selvää,että lasten koulukyydit on järjestetty lasten turvallisuus tärkeimpänä asiana ja,että kaikilla lapsilla olisi yhtäläinen mahdollisuus liikkua,asuivatpa he millä alueella hyvänsä.

Menkää koulubussin kyytiin ja kirjatkaa kaikki epäkohdat ylös.

 Takaan,että järkytytte turvallisuuteen liittyvien epäkohtien määrästä!

Ehkä näin parhaiten kykenette ymmärtämään mikä olisi olennaista ja mikä ei.

Muistutus 33, 69 kpl allekirjoituksia

Me Terrisuontien tienvarren ja sivuteiden asukkaat/tien käyttäjät kannatamme tien päälystämistä.

Tiellä on vilkas liikenne ja asukkaiden liikkumisen lisäksi läpiajoliikennettä. Tien varressa on myös useita raskasta liikennettä harjoittavia yrityksiä. Sorapintaisena tie on pääosin huonossa kunnossa: kuoppainen ja kurainen, ja kuivalla säällä pölyävä.

Koonti muistutuksista:

Muistutuksista 79 henkilöä kannattaa päällystämistä ja 22 kpl vastustaa.

Päällystämiselle esitettyjä perusteluita:

  • tie märkä, savinen ja kuoppainen
  • kuoppia väistelevät autot oikaisevat tien reunasta, missä jalankulkijat kulkevat
  • autojen maalipinta ja alusta jatkuvalla rasituksella
  • kuopat aiheuttavat rengasrikkoja ja muita vaurioita autoihin
  • tie pölisee, pöly kulkeutuu joka paikkaa ja tekee ulkoilusta epämiellyttävää
  • hevoset kulkevat pääosin metsäpoluilla ja ympäröivillä hiekkapoluilla
  • tien pölynpitosuolaus ja höyläys aiheuttavat kustannuksia, päällystäminen toisi säästöjä, kun ne jäisivät pois
  • pölynpitosuolaus aiheuttaa ympäristövaikutuksia ja vaikuttaa autojen korroosioon
  • maalaismaisema ei muutu vaikka tie asfaltoidaan
  • ajonopeudet eivät riipu päällysteestä vaan kuljettajista ja heidän lainkuuliaisuudestaan
  • hevostalleja on muuallakin Tuusulassa päällystettyjen teiden varrella (Monsantie)
  • soratie houkuttaa paikalle rallikuskeja
  • päällystämisen myötä tielle saadaan perustettua tiekunta

Päällystämisen vastustamiseen esitettyjä perusteluita:

  • lisää läpikulkuliikennettä, liikennemääriä, meluhaittaa sekä raskaan liikenteen määrää
  • ajonopeudet kasvavat
  • kevyen liikenteen kulkeminen nykyistä vaarallisempaa
  • tulee haittaamaan tien varrella toimivan hevostallin toimintaa
  • hevosella kulkeminen tien reunassa ja tien ylitys vaarallisempaa
  • tien virkistysarvo huonontuu
  • tien liukkauden torjunta ylämäki kohdissa huonontuu
  • asfaltointia varten tie tulisi uusia rakennekerroksia myöten
  • hakemus tien päällystämisestä tehty Terrisuontien tiehoitokunnan nimissä, vaikka tiehoitokunta ei ole toiminnassa
  • päällystetyn tien ylläpitokustannukset suuremmat kuin soratien

Muita esitettyjä huomiota, puolesta ja vastaan:

  • jos tie päällystetään, tulisi rakentaa jokin rajoittava hidaste estämään ajonopeuksien kasvua
  • tien korko ei saa muuttua nykyisestä, koska se vaikeuttaisi sadevesien pois johtamista
  • tien alittavat rummut pitäisi laittaa kuntoon, jos tie asfaltoidaan
  • ei asfaltointia vaan nopeusrajoituksen muuttaminen 30 km/h 
  • ei asfaltointia vaan suolataan kuivilla kesäkeleillä tietä enemmän.
  • Terrisuontien ja Airolantien risteykseen on esitetetyn ajoratapysäkin ja odotustila siirto hieman eri sijaintiin (kts. muistutus 18)
  • jos päällystetään tien huoltoluokka muutettava.

Vastine muistutuksiin

Terrisuontie on noin 2,5 km pitkä kunnan kunnossapitämä yksityistie. Tie on sorapintainen ja paikoitellen varsin leveä. Ilmakuvamittausten perusteella tien leveys vaihtelee reilusta 5 metristä vajaaseen 8 metriin. Sorapintaisena tienä Terrisuontie on hoitolanausten yhteydessä leventynyt ja muuttanut osittain sijaintiansa alkuperäisestä paikastaan.

Terrisuontiellä on ollut tiekunta, mutta sen toiminta on todennäköisesti hiipunut sen jälkeen, kun kunta on ottanut tien kunnossapidettäväkseen 1.1.1983. Tien kunnossapidolla tarkoitetaan yksitystielain (560/2018) 3 §:n mukaan niitä korjaus- ja hoitotoimenpiteitä, jotka ovat tarpeen tien pitämiseksi sen tarkoitusta vastaavassa kunnossa 

Tie on suurimmaksi osaksi perustettu yksityisille maille. Kunnan maille tiestä sijoittuu noin 360 m.

Kuntaan on useita kertoja oltu yhteydessä tien päällystämiseksi. Talvella 2021 yhdyskuntatekniikan palvelualue päätti tutkia päällystämisen edellytyksiä ja kuulla tien varren asukkaita luonnossuunnitelman avulla. Suunnittelutyön yhteydessä on todettu, että päällystämistoimenpide ei enää tarvittavien toimenpiteiden vuoksi täytä normaalin kunnossapidon kriteerejä, vaan kysessä olisi rakentamista vastaava tien perusparannus. Tien sijainti on määritetävä uudelleen, tienvarren ojitus on uusittava. Myös eräät tien alittavat rummut uusittava ja paikoitellen myös tien rakennetta on vahvistettava, jotta tielle saadaan riittävä kantavuus asfalttia varten. Yksitystielain 84 § ei salli avustusten myöntämistä perusparannuksiin tarkoitettuihin hankkeisiin yksitysteillä, ellei tietä koskevien asioiden hoitamista varten ole perustettu tiekuntaa ja tiekuntaa ja yksityistietä koskevat tiedot ovat yksityistierekisterissä sekä tie- ja katuverkon tietojärjestelmässä ajantasaisina. Avustukseksi lasketaan kaikki taloudellinen apu, myös se, että kunta tekisi päällystyksen ns. omana työnä. Avustusmahdollisuuden tulkinnassa on kuultu myös Suomen Tieyhdistystä. 

Koska hanke on saadun palautteen johdosta ilmeisen ristiriitainen, kunnalla ole ilman maanomistajien suostumusta oikeutta lähteä peruskorjamaan yksitystietä ja myös lainsäädäntö estää tämän mittakaavan avustuksen tien kunnostamiseksi, suosittelemme kaikkia tievarren asianosaisia toimimaan, kuten nähtävillä olon yhteydessä on suunnitelmaselostuksessa esitetty. Tienvarren osakkaiden tulee järjestäytyä tiekunnaksi, joko käynnistämällä yksityistietoimitus, tai tiekunnan perustamiskokouksessa, johon kaikki yksityistien tieosakkaat on kutsuttu jonkun tieosakkaan toimesta. Tieosakkaalla tarkoitetaan yksityistielain 3 §:n mukaan sellaisen kiinteistön, jolle kuuluu tieoikeus, omistajaa ja muita tieoikeuden saaneita tahoja.

Tiekunnan kokous päättää määräenemmistön turvin, päällystetäänkö Terrisuontie vai pidetäänkö se edelleen sorapintaisena. Mikäli tiekunta päättää, että Terrisuontie päällystetään, se hakee päällystystyötä varten avustusta Tuusulan ja Nurmijärven kunnilta, jotka varaavat hankketta varten budjettiin erillismäärärahan. Terrisuontien tiealueen rajojen tarkistamiseksi on tehtävä yksityistietoimitus tiekunnan hakemuksesta. Tarkistettujen rajojen jälkeen laaditaan lopullinen yksityistien kunnostussuunnitelma, jossa noudatetaan vastaavaa kuulemismenettelyä kuin katusuunnitelmissa noudatetaan. Mikäli hankkeella on rahoitus ja suunnitelma saa lainvoiman, hanke toteutetaan.

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • hyväksyä Terrisuontien alustavasta suunnitelmaehdotuksesta jätettyihin muistutuksiin annetun vastineen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Kiinteistöjen omistajat ja haltijat, muistutusten laatijat, Matti Karppi, Nurmijärven kunta (pia.korteniemi@nurmijarvi.fi), Suvi Honkanen, Anne Paakkinen, Tomi Hurme, ketek.kirjaamo

Muutoksenhaku

Hallintovalitus hallinto-oikeudelle

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisten katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä Tuusulan kunnan internet-sivulla.

Tiedoksi saantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle

Postiosoite: Sörnäistenkatu 1, 00580 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000
Faksi: 029 56 42079
sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:
1.    päätös, johon jaetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
2.    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset
3.    vaatimusten perustelut
4.    mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.