Valmistelija
Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi
Perustelut
Kunnalle suoritettavat verot ovat lain nojalla kunnan tulovero, kiinteistövero ja koiravero. Lisäksi kunnat saavat osuuden yhteisöveron tuotosta. Kuntalain mukaan valtuuston on viimeistään talousarvion hyväksymisen yhteydessä päätettävä kunnan tuloveroprosentista, kiinteistöveroprosenteista sekä muiden verojen perusteista. Verohallinnolle veroprosentit tulee ilmoittaa viimeistään verovuotta edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä.
Verotulojen kehitys Tuusulassa vuonna 2017
Tuusulan verotulojen ennakoitiin alenevan vuonna 2017 maan hallituksen kilpailukykysopimuksen (Kiky-sopimus) kerrannaisvaikutusten vuoksi. Kunnallisveron alennukset, työntekijän sosiaalivakuutusmaksujen korotukset, lomarahaleikkaukset sekä työajan pidennys vähentävät kunnallisveron kertymää. Kunnallisveron menetyksiä tasapainottavat valtionosuuksien muutokset sekä Kiky-sopimuksen kuntatalouden menoja pienentävät vaikutukset.
Kuluvana vuonna kuntien verotulojen kehitys on ollut odotettua parempaa. Kunnallisveron hyvä kehitys johtuu pääosin palkkasumman kasvusta. Kuntaliiton kesäkuun verotuloennusteessa palkkasumman odotettiin kasvavan 0,9 prosenttia, mutta viimeisimpien arvioiden perusteella kasvu tulee olemaan jopa yli 2 prosenttia. Myös loppuvuoden kunnallisveron tilitysoikaisut näyttävät viimeisimpien tietojen valossa myönteisiltä kunnille
Verolajien tuoton kehitys vuosina 2015 - 2016 sekä vuosien 2017 - 2019 arviot ilmenevät liitteestä.
Verotulot vuoden 2018 talousarvion laadinnassa
Vuonna 2018 verotulojen kasvu vahvistuu Suomen talouden tilanteen kohentuessa. Myös vuoden 2019 osalta verotuloennustetta on tarkistettu ylöspäin. Verotuloja ennustetaan kertyvän Tuusulan kunnalle vuonna 2018 yhteensä noin 180,4 milj. euroa. Verotulokertymä ennakoidaan kasvavan noin 5,8 milj. euroa (2,3 %) vuoden 2017 ennusteeseen nähden.
Valtion talousarvion 2018 budjettiriihessä hallitus päätti veronkevennyksistä, jotka vähentävät kunnallisveron tuottoa 182 milj. eurolla Suurin vaikutus työtulovähennyksen korotuksella (-115 milj. euroa). Aiemmin päätetyt muutokset lisäävät kunnallisveron tuottoa 51 milj. eurolla (asuntolainan korkovähennyksen leikkaus, lapsivähennyksen päättyminen). Veroperustemuutosten perusteella kunnille kompensoidaan siten 131 milj. euroa valtionosuuksien lisänä. Varhaiskasvatusmaksujen alennusta kompensoidaan korottamalla kuntien yhteisövero-osuutta.
Yhteisöveron osalta ei tällä hetkellä ole tiedossa vireillä olevia lakimuutoksia, jotka vaikuttaisivat tulevina vuosina merkittävästi yhteisöverokertymään. Yhteisöverokertymän kehitys on pitkälti sidoksissa Tuusulassa toimivien yritysten tuloskehitykseen sekä yritysten määrän kasvuun.
Vireillä olevan, kiinteistöverotukseen liittyvän hallituksen esitysluonnoksen mukaan kuntien kiinteistöveroa korotetaan 50 miljoonalla eurolla vuodelle 2018 ja 25 miljoonalla eurolla vuodelle 2019.
Vuodelle 2018 hallitus on linjannut, että yleisen kiinteistöveroprosentin ja muun kuin vakituisen asuinrakennuksen ala- ja ylärajoja korotetaan. Muutokset on tarkoitus saattaa voimaan vielä ennen kuin kuntien tulee ilmoittaa vuoden 2018 veroprosenttinsa Verohallinnolle.
Yleisen kiinteistöveroprosentin mukaan määrätään vero muista rakennuksista kuin vakituiseen asumisen rakennuksista, ellei kesämökkien, yleishyödyllisten yhteisöjen, voimaloiden ja ydinvoimaloiden osalta ole vahvistettu eri prosenttia. Yleisen kiinteistöveroprosentin mukaan määrätään vero myös kaikista maa-alueista (myös asuinrakennusten tonteista), poikkeuksena yleishyödylliset yhteisöt ja rakentamattomat rakennuspaikat. Yleisen kiinteistöveroprosentin vaihteluväli on nyt 0,93 % - 1,80 %, mutta vuodelle 2018 valmisteilla olevan hallituksen lakiesityksen mukaan 1,03 -2,00 %. Tuusulan yleinen kiinteistöveroprosentti on tällä hetkellä 0,93 %, joten alarajatarkistus koskisi myös Tuusulan kuntaa.
Vakituisen asuinrakennuksen kiinteistöveroprosentin vaihteluväli on 0,41 - 0,90 %. Tuusulassa vakituisen asuinrakennuksen kiinteistöveroprosentti on tällä hetkellä 0,41 %. Vuoden 2019 kiinteistöveronkorotuksen on suunniteltu kohdistuvan vakituisen asumisen kiinteistöveron alarajatarkistukseen siten, että uudet rajat olisivat 0,45 – 1,00 %.
Rakentamattoman rakennuspaikan osalta kiinteistöveroprosentin vaihteluväli on 2,00 - 6,00 %. Lisäksi kiinteistöverolain 12 b §:ssä mainituissa kunnissa (pääkaupunkiseudun ja sen kehysalueen kunnat, mukaan lukien Tuusula) prosentti tulee määrätä vähintään 3,00 prosenttiyksikköä korkeammaksi kuin kunnan yleinen kiinteistöveroprosentti. Tämän seurauksena pääkaupunkiseudun kuntien rakentamattoman rakennusmaan veroprosentiksi tulee määrätä vähintään 4,03 %.
Tuloverolain 22 §:ssä tarkoitetun yleishyödyllisen yhteisön omistaman kiinteistön, joka on pääasiassa yleisessä tai yleishyödyllisessä käytössä, kiinteistöveroprosentti voidaan päättää edellä esitettyä alemmaksi. Jos kunnanvaltuusto on määrännyt erillisen yleishyödyllisen yhteisön veroprosentin, sitä sovelletaan yleishyödyllisessä käytössä olevan rakennuksen lisäksi myös rakennuksen maapohjaan. Verohallinto päättää, täyttyvätkö yleishyödyllisyyden kriteerit, kunta päättää tässäkin tapauksessa vain kiinteistöveroprosentista.
Edellä kuvatut alarajojen mukaiset vähimmäiskorotukset on otettu huomioon kunnan vuoden 2017 verotuloarviossa ja kiinteistöveroprosentteja esitetään korotettavan kiinteistöverolain sallimien uusien alarajojen mukaisille tasoille. Muita korotuksia ei esitetä tehtäväksi. Yhteensä Tuusulan kiinteistöverotulojen arvioidaan kasvavan vuonna 2018 noin 0,7 milj. euroa.
Hallituksen esityksen mukainen, lain mahdollistama kiinteistöveron vaihteluväli vuonna 2018 sekä Tuusulan kunnassa noudatettavaksi ehdotetut veroprosentit ovat liitteenä.
Tuusulan verotuloarviot perustuvat Kuntaliiton syyskuussa antamaan valtakunnalliseen arvioon ja sen kuntakohtaisiin tarkennuksiin.
Kunnan verotulojen lopulliseen toteumaan vaikuttavat keskeisesti ansiotulojen kehitys, väestön kasvu, kunnassa toimivien yritysten liiketoiminnan kehitys sekä valtion ja kuntien välisen jako-osuuden muutokset.
Kunta seuraa alueen kuntien verojen ja maksujen tasoa, tavoitteena on pitää Tuusulan verotus kilpailukyisenä niin nykyiselle kuin uusille asukkaille.
Ehdotus
Esittelijä
Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää
- hyväksyä kunnan veroperusteet vuodelle 2018 seuraavasti:
1. Kunnan tuloveroprosentti 19,50
2. Kiinteistöveroprosentit
- Yleinen kiinteistövero 1,03
- Vakituinen asuinrakennuksen kiinteistövero 0,41
- Muun asuinrakennuksen kiinteistövero 1,03
- Rakentamattoman rakennuspaikka kiinteistövero 4,03
- Yleishyödyllisten yhteisöjen erillinen kiinteistövero 0,65